Lightning Carrier koncept americké námořní pěchoty

Lightning Carrier koncept americké námořní pěchoty
USS America (LHA 6) / US Navy (Zvětšit)

Americká námořní pěchota (USMC) v dubnu otestuje schopnost většího počtu letounů F-35B (16 až 20) operovat z obojživelného útočného plavidla USS Tripoli (třída America). Cvičení je vyvrcholením snahy Lightning Carrier Concept (LCC) – pomocí kombinace většího počtů F-35B a plavidel America (případně Wasp) vytvořit malé letadlové lodě.

Dubnový test navazuje na sérii předchozích cvičení. Již v listopadu 2016 vyplula loď USS America stejnojmenné třídy z Kalifornie s dvanácti kusy F-35B na palubě. Toto cvičení bylo v rámci konceptu LCC přelomové, jelikož v následujícím roce se myšlenka LCC objevila v oficiálním dokumentu nazvaném 2017 Marine Aviation Plan (strany 10 a 11).

O dva roky později pak loď USS Wasp stejnojmenné třídy hostila deset letounů F-35B při výcviku s filipínskými ozbrojenými silami v okolí atolu Scarborough v Jihočínském moři. Prozatím nejvyšší počet letounů F-35B (13) nesla znovu USS America v říjnu 2019. Nedlouho po cvičení hovořil tehdejší tajemník amerického námořnictva Robert Spencer o možnosti dalšího navýšení až na 20 letounů F-35B.

Právě tolik letounů bude operovat ze zmíněného plavidla USS Tripoli během dubnového cvičení, během kterého spojí síly zkušební letka VMX-1 a bojové letky VMFA 211 a 225.

Základem LCC je myšlenka rozmístit na útočná plavidla USMC 16 až 20 kusů letounů F-35B. Původně tato plavidla nesla pouze šest až osm letadel (F-35B nebo Harrier). Navýšený počet F-35B doplní čtyři konvertoplány MV-22 Osprey, jejichž úkolem bude tankování za letu.


První pozemní testovací přečerpaní paliva z MV-22 do F-35B proběhlo již v roce 2016; větší foto / USMC

Zatím je tankování mezi MV-22 a F-35B testováno na zemi. Později se přistoupí k leteckým testům. MV-22 nese ve vnitřních nádržích 5400 kilogramů paliva a tankovací systém v nákladovém prostoru pojme dalších 4500 kg paliva. Osprey z obou palivových systémů dokáže dodat palivo F-35B, který ale pojme až 5900 kilogramů paliva. Na dotankování jednoho F-35B tak bude zřejmě nutné vyčlenit jeden Osprey.

V případě LCC se však nejedná o trvalou proměnu vyloďovacích plavidel na malé letadlové lodě, ale o dočasnou výměnu leteckého komponentu, která zabere několik dní. Pro humanitární operace nebo pro řešení přírodních katastrof lze mariňácká plavidla nasadit s vrtulníky UH-1Y Venom, CH-53K King Stallion a konvertoplány MV-22.

LCC je v obecné rovině reakcí na revizionistickou politiku Číny. Velitel USMC generál David Berger v reakci na čínský rozmach řekl následující: „Čína se přesunula na moře a disponuje velkým počtem zbraňových systémů dlouhého dosahu. Bez těchto dvou faktorů by Spojené státy nadále dominovaly v celém Pacifiku. Věřím v LCC, jelikož se musíme na taktické a operační úrovni stát nepředvídatelnými.“ Nepředvídatelnost podle Bergera spočívá právě ve zmíněné možnosti relativně rychlé změny nesených jednotek.

Poprvé se oficiálně sousloví „Lightning Carrier“ objevilo ve zmíněném dokumentu 2017 Marine Aviation Plan, který tvrdí, že již v roce 2025 bude USMC disponovat 185 kusy letounu F-35B. Tento počet bude stačit pro vybavení (tehdy) sedmi kusů vyloďovacích plavidel. Úkolem Lightning Carrieru bude vhodně doplnit klasické letadlové lodě, ale i působit samostatně jako plovoucí námořní základna schopná poskytovat podporu jednotkám USMC praktikujícím strategii tzv. Island-Hoppingu.


USS America s F-35B

Menší nosiče letounů F-35B mohou do budoucna převzít některé úkoly letadlových lodí a nahradit je například při působení v konfliktech nižší intenzity. Velké letadlové lodě (Gerald R. Ford, Nimitz) tak ušetří své schopnosti a provozní hodiny a zaměří se na konflikty vysoké intenzity s Ruskem a Čínou.

Koncept malé letadlové lodi navazuje na předchozí praxi plavidel nazývaných „Harrier Carrier“. Již v 90. letech minulého století došlo v rámci příprav k operaci Pouštní Bouře k vybavení plavidla třídy Tarawa USS Nassau 20 kusy letounu AV-8 Harrier. Při invazi do Iráku v roce 2003 poté nesla plavidla třídy Wasp USS Batan a USS Bonhomme až 24 letounů AV-8 Harrier.

Nejvhodnější třídou pro tento koncept je třída vyloďovacích plavidel America. Předchozí generace v podobě třídy Wasp není pro dlouhodobé operace většího počtu letounů vhodná, resp. tento účel vyžaduje zásadní úpravy a modernizaci. USS America totiž nedisponuje mokrým dokem, což jí, na rozdíl od třídy Wasp, umožňuje nést více paliva, náhradních dílů a munice pro větší počet letounů.

Americké námořnictvo navzdory tomuto faktu hodlá zmodernizovat minimálně jednu loď třídy Wasp. V roce 2020 totiž podepsalo se společností BAE Systems kontrakt v hodnotě 200 milionů dolarů zahrnující pravidelnou údržbu trupu, modernizaci komunikačních a bojových systémů a úpravy zajišťujícím schopnost nést až 15 letounů F-35B pro loď USS Boxer. Prozatím není jasné, zda USMC nadále počítá s třídou Wasp nebo se jedná o modernizaci umožňující z USS Boxer vytvořit testovací plavidlo.


MV-22B a F-35B na USS Wasp

V současnosti USMC disponuje osmi plavidly třídy Wasp a dvěma plavidly třídy America. V pořadí třetí loď třídy America, USS Bougainville, je ve stavbě a čtvrtý kus je objednán.

LLC má však i své nevýhody spočívající zejména v absenci záchytných zařízení a katapultů na palubě lodí třídy America, což znemožňuje nasazení letounů včasného varování E-2D Hawkeye, letounů elektronického boje EA-18G Growler nebo dronů MQ-25A Stingray.

Jejich absence znamená omezenou schopnost letounů F-35B působit samostatně, resp. potřebu spolupráce s klasickými letadlovými loděmi. Do roku 2030 však podle Richarda Spencera USMC obdrží dron určený k plnění úkolů E-2D Hawkeye. V oblasti elektronického boje (EB) lze teoreticky využít palubní systémy F-35B. Ve hře je dokonce vývoj specálního kontejneru EB pro F-35B. Přesto
půjde o velmi omezené využití těchto prostředků, nesrovnatelné se schopnostmi dvojice F-35C a EA-18G Growler startující z klasické letadlové lodi.

Někteří představitelé USMC dále kritizují nasazování nejnovějších letounů páté generace na postarších lodích třídy Wasp. David Berger volá po větším nasazování plavidel třídy San-Antonio jako mateřských lodí tzv. Marine Air-to-Ground Task Force (MAGTF). Právě tato třída disponuje modernějším systémem velení a řízení než třídy Wasp a America. Dnes již bývalý ředitel sekce pro expediční válčení generálmajor David Coffman tvrdí, že není možné snižovat schopnosti letounů F-35B jejich rozmisťováním na plavidlech třídy Wasp. Naopak by se F-35B měly stát prostředkem, kolem něhož bude celá MAGTF a myšlenka LCC vystavěna.

Zdroje: Business Insider, Business Insider, Defense News, Marines, The Drive, USNI

Nahlásit chybu v článku


Související články

Letadlová loď „chudého bratra“ pro US Navy

Minulý týden se na internetu objevila zpráva, která uvádí, že americké námořnictvo plánuje přestavbu ...

Japonské kapesní letadlové lodě se stíhačkami F-35B Lightning II

Kdo aspoň občas sleduje námořní novinky, toho to nepřekvapí. Japonské lodě třídy Izumo přezbrojí ...

Lightning Carrier: Kapesní letadlové lodě americké námořní pěchoty

Na začátku minulého měsíce se u pobřeží Kalifornie pohybovala výsadková loď USS America, první loď ...

Americké F-35B Lightning II přistály na japonské letadlové lodi JS Izumo

Dvě víceúčelové stealth stíhačky F-35B Lightning II americké námořní pěchoty (USMC) přistály na ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Petr xx
    18:06 25.03.2022

    Tento koncept již tady byl začátkem 70 let, pro malé LL byl
    vyvíjen letoun Rockwel FV-12 http://www.aviastar.org/air/us...

    Tento koncept již tady byl začátkem 70 let, pro malé LL byl
    vyvíjen letoun Rockwel FV-12 http://www.aviastar.org/air/us...

  • Poly
    12:16 25.03.2022

    Prosba o článek: Nechtěli by jste napsat něco o Arsenal ship, které nakonec nikdy nebyly zavedeny? Čína prý reálně chystá moderní ...Zobrazit celý příspěvek

    Prosba o článek:
    Nechtěli by jste napsat něco o Arsenal ship, které nakonec nikdy nebyly zavedeny?
    Čína prý reálně chystá moderní variantu:

    https://www.popsci.com/futuris...

    US Navy původně ten koncept mělo uskutečnit s SC-21 jako další variantu až s 500 VLS. Pak dopadl Zumwalt tak jak dopadl. Dalším nápadem údajně měla být překopaná Ohio s poloviční cenou, ale 2x větší výzbrojí (to se podobá konceptu Číny). Není šance, že se myšlenka opráší, když přišly na scénu hypersonické zbraně? Takových 200 hypersonických střel s konvenční hlavicí vypálených na nepřítele by jej pořádně paralyzovalo.Skrýt celý příspěvek

    • Mortles
      13:56 25.03.2022

      To mi zcela upřímně připadá trochu jako čínská propaganda (hlavně ta poznámka o inženýrovi pracujícím na konceptu i na smrtelné posteli, to je takový hezký východoasijský obrat). ...Zobrazit celý příspěvek

      To mi zcela upřímně připadá trochu jako čínská propaganda (hlavně ta poznámka o inženýrovi pracujícím na konceptu i na smrtelné posteli, to je takový hezký východoasijský obrat). Ale nedá se říct, že by číňani nebyli schopní svoji propagandu občas i naplnit.Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        21:27 25.03.2022

        Těch článků je poměrně dost a některé jsou docela i konkrétní, třeba i kde by se měla vyrábět. To vyjadřování je typicky komoušsky čínské, ale asi stejné jako za socíku u nás. ...Zobrazit celý příspěvek

        Těch článků je poměrně dost a některé jsou docela i konkrétní, třeba i kde by se měla vyrábět. To vyjadřování je typicky komoušsky čínské, ale asi stejné jako za socíku u nás. Inženýři taky makali dnem a nocí a aby vymysleli a vyrobili super tank pro lepší zítřky apod. A nakonec se něco opravdu vyrobilo. V jaké kvalitě, počtu,... to je už vedlejší.

        Jinak zmínka o arsenal ship padla i nedaleko od Číny a to v ROK. Sice to bude zásadně menší, ale loď by měla být čistě nosičem střel a i s výtlakem pouze 5000 tun by měla mít 80 VLS.Skrýt celý příspěvek

  • alter01
    01:34 25.03.2022

    Keby dnes mal Putin 2-3 takéto LL s F 35 a k tomu tie 2 Mistrály čo mu francúzi vyrobili a potom vierolomne nepredali , potom by už bolo sy už ruskí vojaci vracali domov s kyticami ...Zobrazit celý příspěvek

    Keby dnes mal Putin 2-3 takéto LL s F 35 a k tomu tie 2 Mistrály čo mu francúzi vyrobili a potom vierolomne nepredali , potom by už bolo sy už ruskí vojaci vracali domov s kyticami šeříkov a usmiaty , nie ako Gruz 200.
    Na šťastie je všetko inak.
    Zase rus to chcel urobiť najlepšie , ale dopadlo to ako obyčajne!Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      11:17 25.03.2022

      Má to háček - loď je jen o něco menší a mnohem modernější než zoufalý Kuznětsov. S tím, že aktuálně nemá žádnou LL je pro Putina taková představa asi ...Zobrazit celý příspěvek

      Má to háček - loď je jen o něco menší a mnohem modernější než zoufalý Kuznětsov. S tím, že aktuálně nemá žádnou LL je pro Putina taková představa asi jako:

      https://www.google.com/url?sa=... Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:26 24.03.2022

    Oni plánují, že velké letadlovky s jaderným pohonem budou operovat daleko od pobřeží a blíže k němu by měly plout dvě menší třídy konvenčních lodí. Navíc pokud poblíž LCC bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Oni plánují, že velké letadlovky s jaderným pohonem budou operovat daleko od pobřeží a blíže k němu by měly plout dvě menší třídy konvenčních lodí. Navíc pokud poblíž LCC bude operovat doprovodná LPD, tak mohou místo dalších vrtulníků navýšit počet F-35. Stejně ty LCC postrádají kapacity pro velitele flotily a nikdo pro ně křižník neuvolní.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      11:35 25.03.2022

      K pohonu. Ty lodě jsou už opravdu hodně velké a divím se, že nemají reaktor. Už takový CG(X) měl mít reaktor a výtlak měl činit 20 000 tun. To byl moderní křižník a ne lodě ze ...Zobrazit celý příspěvek

      K pohonu. Ty lodě jsou už opravdu hodně velké a divím se, že nemají reaktor. Už takový CG(X) měl mít reaktor a výtlak měl činit 20 000 tun. To byl moderní křižník a ne lodě ze studené války, kdy byl reaktor častější. A "malá" třída Virginia měla reaktor, dokonce i Truxtun, který byl na úrovni Arleigh Burke ho měl. Navíc letadlové lodě nevyplouvají na pár týdnů. Ford má dva A1B, tak LCC s polovičním výtlakem a s podobnými požadavky a výtlakem by měla jeden.Skrýt celý příspěvek

      • CerVus
        13:54 25.03.2022

        Tak nejspíše jim to ekonomicky nevychází. Navíc součástí svazů je vždy tanker. Jestli nebude problém i v údržbě po nasazení popřípadě cena za bojovou ztrátu plavidla.

        Tak nejspíše jim to ekonomicky nevychází. Navíc součástí svazů je vždy tanker. Jestli nebude problém i v údržbě po nasazení popřípadě cena za bojovou ztrátu plavidla.

      • SYN_
        11:50 26.03.2022

        Oni by je semtam třeba nenechali vplout do přístavu a tak...
        Pokud nemají LCC držet dlouhodobé hlídky mimo US vody, tak jim to ropné zásobování asi vystačí...

        Oni by je semtam třeba nenechali vplout do přístavu a tak...
        Pokud nemají LCC držet dlouhodobé hlídky mimo US vody, tak jim to ropné zásobování asi vystačí...

      • CerVus
        10:42 29.03.2022

        No tak těch faktorů je více. Převážně je to kvůli penězům. Natankování americké atomovky stojí 2,5miliard dolarů a trvá několik let. Přičemž každý rok provozu vyjde na další ...Zobrazit celý příspěvek

        No tak těch faktorů je více. Převážně je to kvůli penězům. Natankování americké atomovky stojí 2,5miliard dolarů a trvá několik let. Přičemž každý rok provozu vyjde na další miliardu.
        Britská QE2 by měla vyjít na třetinu ceny. Na druhou stranu je pomalejší a na plnou nádrž zvládne pouze 10000 mil.
        Tam pak zasahuje druhý aspekt. Oblast působnosti. Britům se vyplatí protože operují primárně kolem Evropy. Amíci potřebují překonávat obrovské plochy. Pokud ale menší lodě budou operovat poblíž Japonska a ostatních spojenců, tak zase začne hrát roli cena jednotky nebo možnosti lokálního servisu.
        Velké lodě musí vždy do domovských doků. Menší by jim poskytly výhodu lokálních oprav.
        Ale jde tu i o prestiž nebo zkušenosti. Amíci mají 11 lodí a v provozu desítky reaktorů, mají znalosti, dostatek lidí jak ve vývoji tak praxi.
        Hlavně jim dává smysl celá ta zamýšlená strategie nasazení. Budou mít díky ušetřeným penězům větší množství lodí. Nebude je tolik bolet ztráta menších. Lodě se mezi sebou budou navzájem podporovat. Protivník primárně půjde po lépe odhalitelných menších lodích poblíž pevniny a nebude plýtvat síly na hledání jehly (i když zlaté) v kupce sena daleko na otevřeném moři.Skrýt celý příspěvek

  • Clanek
    16:11 24.03.2022

    Pokud bude mit USA k dispozici 10 velkych LL a teoreticky az 5 uskupeni po dvou malych LL, kazda nesouci do 25 F-35, muze mit USA k dispozici az 15 CSG. O tom si i cina muze nechat ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud bude mit USA k dispozici 10 velkych LL a teoreticky az 5 uskupeni po dvou malych LL, kazda nesouci do 25 F-35, muze mit USA k dispozici az 15 CSG. O tom si i cina muze nechat jeste dekady leda zdat. O co mam trosicku strach jsou ale pocty doprovodnych plavidel.
    Arleigh Burku je nejspis dost, ale ticonderogy starnou a nahrada za ne (pokud se NAVY bude drzet pri zemi) mozna za dekadu?
    A to je porad nic vedle nedostatku ponorek. Tech je nejen malo ale hlavne rychlost stavby nepatri mezi nejlepsi, i kdyz jich ted maj rozestavenych snad 7. Pokud by snad USA chtela mit 2 utocne ponorky na svaz, pak nebude mit na morich zadnou jinou, coz je problem.

    PS: Bude zajimave sledovat ktere dalsi spojenecje namornictva se pusti do spolecnych cviceni s US NAVY a kolik dodatecnych CSG by se tak dalo eventuelne vytvorit. Tuhle ambici mohou mit jiste Ital se Spanelem. GB si s QE class nejspis vystaci sama a mit dost letadel, da 1 CSG i bez pomoci a protoze to da GB, bude se o to snazit i FR, takze dalsi minimalne 3 CSG z evropskych lodenic? K tomu dalsi 2-4 z JK+JP?Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      13:02 26.03.2022

      ono za vojny sa budu CSG budu spájať.. takže môže stačiť menej ponoriek..
      plus ten AUKUS je zameraný na výstavbu ponoriek..

      ono za vojny sa budu CSG budu spájať.. takže môže stačiť menej ponoriek..
      plus ten AUKUS je zameraný na výstavbu ponoriek..

    • SYN_
      09:28 01.04.2022

      Náhradou za Ticonderogy jsou pozdější flighty Arleigh Burků z obnovené produkce (Flight III) s lepším radarem a větší kapacitou sila. Přímá náhrada za Ticonderogy asi hned tak ...Zobrazit celý příspěvek

      Náhradou za Ticonderogy jsou pozdější flighty Arleigh Burků z obnovené produkce (Flight III) s lepším radarem a větší kapacitou sila. Přímá náhrada za Ticonderogy asi hned tak nebude, pokud vůbec. Ostatně velikostí/výtlakem se tyto dvě řady dávno prolnuly...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...