Lobbování za stíhačku Su-57 v ruských médiích

Prototyp T-50 s dvojicí střel vzduch-vzduch středního doletu R-77; ilustrační fotovětší foto / Public Domain

Ruské ministerstvo obrany pořídí prozatím jen jednu letku nových ruských stíhaček páté generace Su-57. V ruských médiích ale firma Suchoj pokračuje v lobbování za svůj stroj. Nejnověji Michail Strelec, hlavní konstruktér konstrukční kanceláře Suchoj, Su-57 označil za pokročilejší a univerzálnější letadlo než americké typy F-22A Raptor a F-35 Lightning II.

„F-22 byla původně navržena jako letadlo pro vybojování vzdušné nadvlády. Teprve později si Američané uvědomili, že bylo v podstatě chybou navrhnout letadlo pouze pro nesení střel vzduch-vzduch a pokusili se vložit zbraně vzduch-země do existující konfigurace [zbraňových] šachet. Nicméně konfigurace šachet neumožnila pojmout větší náklad,“ uvedl v rozhovoru pro ruskou vojenskou televizi TV Zvezda Strelec.

Podle Strelce je naopak Su-57 již od počátku navržen jako víceúčelový letoun. „Pokud jde o náklad, který letadlo může přepravovat k poměru ke své vlastní hmotnosti, čím vyšší je tento poměr, tím vyšší je kvalita letadla z pohledu nosiče [zbraní]. To se týká objemu a hmotnosti arzenálu zbraní umístěných v jeho vnitřních šachtách. Lze říci, že Su-57 nemá v tomto ukazateli žádného soupeře mezi letadly páté generace,“ říká Strelec.

Obecně tedy hlavní výhodou Su-57 má být univerzálnost v boji proti vzdušným i pozemním cílům. Naopak americké stroje jsou určeny ke specifickým úkolům. F-22A především řeší boj vzduch-vzduch a F-35 údery vzduch-země, ať už formou blízké pozemní podpory (Close Air Support), vzdušného potlačování (Air Interdiction) nebo umlčování protivzdušné obrany protivníka (Suppression of Enemy Air Defenses). F-35 dále nese jaderné pumy B61-12, zajišťuje průzkumné, sledovací a zpravodajské ISR (Intelligence, Surveillance and Reconnaissance) operace nebo radioelektronický boj.

Dvoumotorová stíhačka Su-57 je nepochybně výkonnější než F-35, unese více zbraní, má větší dolet, výškový dostup a rychlost. V blízkém souboji na krátkou vzdálenost jeden na jednoho se dá očekávat větší poměr vítězství Su-57 nad F-35.

Zároveň je Su-57 papírově univerzálnější než F-22A, protože americká stíhačka má jen omezené schopnosti k vedení boje vzduch-země. F-22A ve zbraňových šachtách pojme jen dvě satelitem naváděné pumy GBU-32 JDAM (Joint Direct Attack Munitions) nebo osm malých pum GBU-53/B Small Diameter Bomb II. Letouny F-22A své schopnosti boje vzduch-země otestovaly v Sýrii v roce 2014.

Su-57 naopak ve vnitřních zbraňových šachtách pojme širokou škálu výzbroje, např. střely vzduch-země Ch-38 (dolet 40 km) nebo Ch-58 (250 km), protilodní Ch-35 nebo naváděné pumy KAB-250 a KAB-500. Na závěsnících pod křídly pak lze umístit velké pumy KAB-1500 nebo střely s plochou dráhou letu Brahmos.

Z pohledu nesení zbraní je Su-57 univerzálnější než F-22A a zároveň výkonnější než F-35 Lightning II. Je zde však jeden problém ‒  tento poznatek nám absolutně nic neřekne o bojové hodnotě Su-57 nebo o výsledku případné mnohatýdenní nebo mnohaměsíční letecké války mezi ruským a americkým letectvem.


Nejnovější záběry ruské víceúčelové stíhačky Su-57 nad Astrachaňskou oblastí.

V prvé řadě americké letectvo (US Air Force) provozuje papírově 187 stíhaček F-22A Raptor a 119 stíhaček F-35A Lightning II, i když podle poslední hodnotící zprávy je bojová nasaditelnost obou typů pouze 50 % (!).

V současné době ruské letectvo testuje deset letuschopných prototypů Su-57. První dva sériové Su-57 mají být dodány v roce 2019 a další dva v roce 2020. Dalších 11 Su-57 prvního stupně, tedy s motory AL-41F1 (převzaté ze stíhaček Su-35), získá ruské letectvo do roku 2022. Celkově 15 letounů Su-57 vytvoří jednu bojovou letku.

Podle blogu BMPD se ale nedá očekávat další nákup Su-57 před koncem Státního vyzbrojovacího programu 2018-2027, tedy ne dříve, než letech 2028 až 2030. Je to dáno i (nebo především) nedostupností nových motorů Izdělije 30, které mají být připraveny pro sériovou výrobu až v roce 2025.

Dá se tedy poměrně s velkou jistotou říci, že Su-57 v leteckých operacích ruské armády zastanou podstatnější roli až po roce 2030, spíše po roce 2035. Ostatně stačí se podívat na obtíže se zaváděním F-35 do výzbroje a pokud nevěříme v „nadpřirozené schopnosti“, tak Rusko se při provozu takto pokročilých letounů střetne se stejnými problémy v oblasti výcviku, testování, údržby nebo nedostatku leteckého a pozemního personálu. V současné době není 50 % F-35 bojově nasaditelných, kolik letounů to bude v případě Su-57?

Dále je zde otázka návaznosti a symbiózy letounů na další zbraňové a podpůrné systémy ozbrojených sil. Letoun nikdy nebude fungovat jako samostatný „objekt“ v prostoru, ale bude vždy součástí širší taktiky a doktríny nasazení ozbrojených sil a bude životně závislý na činnosti ostatních zbraňových, senzorových a podpůrných systémů a schopností ozbrojených sil.    

Takže v případě porovnání letadel se naskýtá otázka:„Zajímá nás rychlost a dolet, nebo skutečná bojová hodnota a přínos daného letadla pro obranu země?” Tato otázka přitom není aktuální jen v případě Ruska a Su-57.

 

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Su-57 v Sýrii: Marketing nebo další fáze testování?

Minulý týden se k ruským leteckým silám v Sýrii přidalo několik stíhacích letounů páté generace ...

Ruský tisk: Stíhačka Su-57 je drahá a zbytečná hračka

Člen expertní rady Státní dumy pro letecký průmysl a vedoucí komise Státní dumy pro právní ...

Armija 2018: Dodávky ruských tanků Armata a stíhaček Su-57

Nedaleko Moskvy v těchto dnech probíhá tradiční mezinárodní vojensko-technické fórum Armija 2018. Na ...

Belgie jako nový uživatel stíhaček F-35A Lightning II

Po zdlouhavém výběrovém řízení oznámila minulý týden Belgie vítěze tendru na náhradu letounů F-16. ...

Čínská stíhačka J-20 ukázala manévrovací schopnosti

Čínské letectvo na letecké výstavě ve městě Ču-chaj (Zhuhai Air Show 2018) v letových ukázkách po ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cernakus
    12:37 21.11.2018

    czertik:

    Rusové už asi tak 20 let mají motor, který překonává jak F-119 tak F-135 ve všech myslitelných parametrech až na ...chvilka napětí .... životnost. Tak nějak byl konstruován v duchu resursu do tisíce hodin, běžné pro motory SSSR konce 80tých let.

    To s čím, nyní Rusové zápolí tedy není motor, který rozemele americké na prach, ale který vydrží s patřičnou údržbou deset tisíc hodin.

    V překladu pro mudly, Rusko se rozhodlo, stejně jako USA před 40ti lety, začít letecké motory konstruovat pro dobu míru a ne války. Protože ve válce, tě parametr životnosti příliš nezajímá, když letadlo ve VELKÉ válce přežije dost dlouho na to, aby dostalo nové motory, znamená to mimořádné štěstí a/nebo um na straně pilota. V době míru, a do té patří i "války" proti mončičákům, je samozřejmě nežádoucí, aby jsi musel měnit drahou součást co měsíc. Už stačí, že chytrá bomba tě vyjde x-krát dráž, než nepřítele těch 30 mončičáků, co zabije.

  • Czertik
    12:26 21.11.2018

    givitz
    No, mozna ze pro su-57 budou mit (konecne) motor 5. generace, ale i tak to neni zadna slava.
    Ten "prototypovy" co maji ted, neni zadna slava - jak v pomeru tah/hmotnost, tak i v suchem/afterburneru tahu je horsi nez motory f-22, kterym uz tahne pres 25 let, a ta vylepsena"seriova" verze (izdeje 30) co se teprve vyvyji je co se tyka afterburneru lepsi nez motory f-22, ale v suchem tahu stale horsi.
    A i v afterburneru stale ztraci na motor f-35.
    Cili i kdyby rusove chteli, zadny zazrak to neni.

  • Olivav
    09:03 20.11.2018

    Stejně to T-50 či SU-57 má pro rusy jak jednou na Zvezdě přiznali hlavní hodnotu v tom, že jim neujel vlak. Bez toho letadla a zkušeností s integrací avioniky, AESA radarem apod by byli totálně v háji a o nějaké konkurenci s vyspělými výrobci letadel by si mohli už nechat jen zdát.

  • Olivav
    08:59 20.11.2018

    Rase,

    jo F-19 na poličce někde má můj otec a já měl ten Mig-37. Teď díky tobě už vím, co je i předlohou. No a s tou YF-23 se shodneme. Tu jsem si taky postavil a abych se vrátil k tématu, tak mi prostě ten SU-57 v některých rysech tu YF-23 připomíná spíše než F-22.

    I když jsem četl, že to je mylná představa, že ta dvě letadla nemají společného vůbec nic.

  • raziel87
    21:11 19.11.2018

    tak už jsme se pochopili :-)

  • Rase
    21:01 19.11.2018

    raziel87:
    tak to sme si jen nerozuměli. Samozřejmě že název je zcela fiktivní. Lidi od Italeri někde sehnali plány letounu ASTRA od Suchoje a ukuchtili z toho tohle, s pracovním názvem "MiG-37 atd."
    Jen jsem chtěl říct, že až nějaký novinář vyfotí modýlek F-19 a bude o tom mluvit jako o americkém letounu 6. generace, tak si budu ťukat na čelo úplně stejně jako teď.
    ps. F-19 byl můj nejoblíbenější model co jsem měl jako malý (spolu s YF-23)

  • raziel87
    20:47 19.11.2018

    2 Rase

    jakože vůbec nechápu tvoje myšlenkové pochody. Pouze jsem zmínil, že označení " Mig-37 Ferret" je asi 30 let starej HOAX - asi jako ta F-19, která se po revoluci prodávala jako skládačka. Pokud ti to stále nedochází, tak rozporuji samotný název "Mig-37" - od dob SSSR nebylo toto označení pro vývojové "blue printy" použito.

    Toť celé, co v tom hledáš dalšího je jen tvůj boj...

  • Sokrates
    20:41 19.11.2018

    Predpokladám, že bombastických správ o vývoji 6. generácie bude čoraz viac. Ako pred pár dňami povedal Mikhail Strelec, hlavný konštruktér Suchoja, na Su-57 je potrebné vytvoriť novú platformu úplne od nuly.
    To lietadlo zjavne nespĺňa požiadavky ruského letectva, čo dokazuje aj tohoročná objednávka iba dvoch kusov. Pre Rusov je to však dôležitý projekt, preto sa najbližšie roky budú reálne informácie o Su-57 miešať s polopravdami a propagandou utrhnutou od reality.
    Podobne ako v prípade februárového bojového nasadenia v Sýrii. Jediným dôkazom je slovo Sergeja Š. a video zachytávajúce pokojný let dvojice Su-57 :-)
    https://youtu.be/IJTCewLTCLE...
    Ale inak, krásny stroj. Hoci viem, že krása vojnu nerozhoduje, aj tak musím povedať, že tá americká jaternica sa na Su-57 dizajnom vôbec nechytá.

  • givicz
    20:36 19.11.2018

    Právě dnes Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo záběry z nasazení SU 57 ze Sýrie ..
    Телеканал Звезда
    Publikováno 19. 11. 2018

    https://www.youtube.com/watch?...

    Rusko zveřejnilo záběry nejmodernějších stíhaček Su-57 ze Sýrie
    https://www.novinky.cz/zahrani...

    "Ruské ministerstvo obrany v pondělí potvrdilo, že v Sýrii zkoušelo své bojové letouny páté generace Suchoj Su-57. Na sociální síti VKontaktě zveřejnilo záběry dvojice strojů nasazených v této blízkovýchodní zemi."

  • Rase
    20:07 19.11.2018

    raziel87:
    pak teda nevím, proč ten modýlek na skříni, vypadá úplně stejně jako MiG-37 co zmiňoval Pauli (viz obrázek). Někdo si slepil tohle letadýlko a vystavil vedle ostatních. Nějaký aktivní člověk si myslel že je to nějaký tajný projekt... není to ale chyba člověk co si to vystavil. Ty si snad myslíš, že model letounu 6. generace, předpokládám že tajný, bude jen tak na nějaké skříni? jako fakt? :-D

    http://2.bp.blogspot.com/-ozjt...

  • raziel87
    19:53 19.11.2018

    ale dětské hračky to byly pěkné, jen co je pravda.... i ta F-19 )))

  • raziel87
    19:51 19.11.2018

    nesmysl....Sci-fi Ferret vypadal úplně jinak. A celkově, všechny tyhle skicy z 80. let vypadaly úplně jinak - jedno jestli se bavíme o "Migu-2000", Izdeliye 33. a následné 1.44/1.42, Su-47.

    Něco o F-19 bys tam neměl? :twisted:

  • Pauli
    18:52 19.11.2018

    Defenceblog jen plaší... Je to model vymyšleného migu37 od firmy italery v měřítku 1/72 ;)

  • givicz
    18:10 19.11.2018

    ve videu u nového motoru mě zaujala nová elektronika řízení motoru, která je v kondole se samotným motorem, kde je teplota při vysokých rychlostech 180 °C proto musí být tento mozek motoru chlazen kerosinem... cca 10 minuta videa (vzduchem neefektivní, voda na letadle není)

    motor druhé etapy umožňuje let SU 57 v nadzvukové rychlosti bez forsáže... ve videu je část, která ukazuje jak se rodil tento motor, který byl sestaven speciálně pro letadlo SU 57 . Charakteristiky tohoto nového motoru ukazují, že je to motor generace 5+ ...

    Další zajímavý údaj je, že na SU 57 není ani jedna dovozová součástka... dále zde rozebírají palivový systém nového letadla... ukazují zde speciální stend na testování palivového systému... na závěr se představuje palubní RLS SU 57...umožňuje v jeden čas sledovat 30 cilů .. různé antény AFAR jsou po celém letadle ( na SU 35 je radiolokátor pouze jeden, kdy se nachází nosové části) na žádném jiném Ruském letadle se nenachází tolik různých antén (na F22 a F35 je také pouze jedna anténa)

  • givicz
    17:23 19.11.2018

    druhá část Военная приемка. От Т-50 к Су-57. Часть 2 (vojenské přijetí od T50 k SU 57 část 2)
    https://www.youtube.com/watch?...
    hned na začátku videa hlavní testovací pilot programu SU57 Sergej Bogdan (mimochodem hrdina Ruska a první pilot, který vůbec vzlétl s T50 ) vletí s touto stíhačkou prakticky do nákladového prostoru letadla Antonov .... úchvatné záběry :) dále ve videu řeší technologie neviditelnosti SU 57, nanášení speciální stels barvy, zavedou diváky do míst kde se testují nové motory Iždelie 30 pro SU57, kde vyrábějí nové radiolokátory pro SU 57, nové helmy pilota SU 57 ... prostě do míst narození T50 a jeho přerod v SU 57...

    V tomto videu také TV Zvezda ,,nedopatřením" ukázala zatím utajený model ruského stíhače 6. generace v přímém přenosu.... je to cca 20 minuta záznamu :)

    https://www.securitymagazin.cz...

  • logik
    16:49 18.11.2018

    omacka:
    "Proč prekrucujes má slova? Mluvil jsem jasně a konkrétně o tom,že .... a že těch 8G, ani 7G na vysoké nadzvukové rychlosti nedáš, "

    Právě.
    PRÁVĚ O TOMTO Tvém tvrzení prohlašuju, že je to pitomost.

    Moderní stíhače umí točit 9G ve vysokých nadzvukových rychlostech. Viz linkovaný graf letové obálky F-16, či jakýkoli diagram letové obálky či V-G diagram libovolného stíhače. Pokud takovou pitomost tvrdíš, tak si buďto žádný takový diagram neviděl, nebo jim nerozumíš.

    Evidentně také vůbec nechápeš, jaká je podstata G-limitu a proč se limit na zatížitelnost konstrukce letadla udává právě touto veličinou. Kupodivu se používá proto, že je to limitace NEZÁVISLÁ jak na hmotnosti tak i RYCHLOSTI letadla.

  • omacka
    23:06 17.11.2018

    logik
    Datum: 14.11.2018
    Čas: 12:37
    gagnut: Samozřejmě, že jsem trochu zjednodušoval - protože co má člověk dělat, když druhej tvrdí takovou "základní pitomost", jako že stíhač nemůže točit v supersonické rychlosti géčka....

    Proč prekrucujes má slova? Mluvil jsem jasně a konkrétně o tom, že G limit cíle pro R-37M je 8G, a že těch 8G, ani 7G na vysoké nadzvukové rychlosti nedáš, to je celé. Nic o tom, že točit Géčka nemůže na nadzvuku, jen, že letoun na SC bude mít vážný problém takové dalekodosahové PLŘS a podobným uniknout při skrytých přepadech, které podstatně takticky usnadní výhoda aktivního radaru v PLŘS. Skrytý přepad vzdušného cíle je základní taktika vedení vzdušného boje mimo vizuál, další argument je, že takhle výkonné PLŘS, násobně zvednou šance i při obraně letounů, které jimi budou disponovat, jelikož pro PLŘS středního dosahu bude nemožné "dohnat" ze zadní polosféry unikající letoun protivníka na nadzvuku (což je další hlavní defenzivní taktika vedení vzdušného boje mimo vizual) , co následně logicky přejde na SC a dosahy PLŘS středního dosahu na takový cíl budou maximálně do 20km, i jako stíhači s SC vám ten cíl jednoduše lehce unikne. Kdo to chce vidět, ten tu jasnou velkou taktickou výhodu vidí s možnostmi těchto PLŘS dalekého dosahu. Toť celé.

  • Pauli
    15:08 17.11.2018

    givicz

    Ta druhá část má premiéru za 17 hodin a už má na youtube 150 lajků :D :D :D

  • Czertik
    23:35 16.11.2018

    damik
    vybiras si co se ti hodi :), z toho sameho clanku

    "Unlike older planes immortalized in films, the F-35 doesn't need to face its adversary to destroy it. The F-35 can fire "off boresight," virtually eliminating the need to jockey for position behind an enemy.

    The F-35 can take out a plane miles beyond visual range. It can pass targeting information to another platform, like a drone or a US Navy destroyer, and down a target without even firing a shot.

    While US Air Force pilots do train for classic, World War II-era dogfights, and while the F-35 holds its own and can maneuver just as well as fourth-generation planes, dogfights just aren't that important anymore.

    Berke said dogfighting would teach pilots "great skill sets" but conflict within visual range "doesn't always mean a turning fight within 100 feet of the other guy maneuvering for each other's 6 o'clock." Berke also made an important distinction that conflicts within visual range do not always become dogfights."

    Prelozeno
    Klasicke dogfighty trenuji, ale nejsou priorita, stejne jako boje ve vizualu, priorita je boj mimo vizual (kde muze f-35 nejvic vyuzit svuj stealth, ve vizualu je mu na nic).

  • givicz
    23:30 16.11.2018

    takže po první části Военная приемка. «От Т-50 к Су-57» Часть 1 (vojenské přijetí od T50 k Su57 část 1)
    https://www.youtube.com/watch?...

    se můžeme těšit na druhou část, kde se bude řešit radarová neviditelnost nové motory, nové radiolokátory.... už na Hvězdě vypustili upoutávku mělo by to vyjít 18.11.2018 v 09:55 hod...

    Военная приемка. Эфир 18 ноября в 09:55
    https://www.youtube.com/watch?...

    už vypustili i malé ochutnávky ... testy na radarovou neviditelnost ( v tomto případě kabiny)
    Кадры испытаний Су-57 на малозаметность
    https://www.youtube.com/watch?...

    co se týče optické neviditelnosti :
    Стал известен облик серийного истребителя Су-57
    https://www.youtube.com/watch?...

    tankování SU 57 ve vzduchu:
    «Дозаправка» Су-57 в небе: кадры с воздуха
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Jara
    22:19 16.11.2018

    Damik
    To se takhle nedá říci, F22 má taky skvělé výsledky a USA je taky nečekali jak “cvičky”...

    To vyjádření Norského pilota je hodně vtipné jak agresivní , jako ve vzdušném boji? No před tím sedlal F16 co teprve kdyby si zkusil takový Typhoon nebo Su 35 z toho by se asi po.... ;))

  • damik
    22:05 16.11.2018

    Kdyby Su-57 mnela aspon trochu vysledky jako F-35 tak jich Putin naseka jako cvicek ... ver mi ...

    https://nationalinterest.org/b...

    As exercises and war games have demonstrated, an F-35 force can defeat several times its numbers of fourth-generation aircraft, including our own. In its role as a sensor and electronic warfare platform, the JSF can enhance the effectiveness of those same fourth-generation aircraft. A Norwegian Air Force pilot with much experience in the F-16 flew the F-35 and declared in a report to his government that “this is an airplane that allows me to be more forward and aggressive than I could ever be in an F-16.”

  • fenri
    21:38 16.11.2018

    Je mi samozřejmě jasné že Su-57 je jen dřevěná maketa letadla na bázi Kukuruznika, které ve všech videích umazávají digitálně vrtuli, ale stejně: je to fakt hezký éro.

    Prostě čistě esteticky se mi to březové letadlo líbí. Líbí se mi i F-35, který ho smozřejmě sestřelí i z druhé strany polokoule, ten je zase takový správně agresivní pořízek, uliční rváč z předměstí. No, jestli se jednou tahle letadla dostanou do blízkého souboje, tak bez ohledu na výsledek to prostě bude balet.

  • fenri
    21:38 16.11.2018

    Je mi samozřejmě jasné že Su-57 je jen dřevěná maketa letadla na bázi Kukuruznika, které ve všech videích umazávají digitálně vrtuli, ale stejně: je to fakt hezký éro.

    Prostě čistě esteticky se mi to březové letadlo líbí. Líbí se mi i F-35, který ho smozřejmě sestřelí i z druhé strany polokoule, ten je zase takový správně agresivní pořízek, uliční rváč z předměstí. No, jestli se jednou tahle letadla dostanou do blízkého souboje, tak bez ohledu na výsledek to prostě bude balet.

  • Jara
    21:22 16.11.2018

    Jasně božské F35 pro kterou neplatí fyzikální zákony, ovládne nebe, zneškodní PVO, vymažte pozemní vojska..... všichni jí oslavují, jen kvůli tomu že amíci umí ty nejkrásnější prezentace v PowerPoint a co je víc? Americkým prezentacím se věří a běda, když se nad nimi někdo zamyslí.....mimochodem co ty izraelské F35 zatím jsou bezpečnými pány tak max svých standů.
    K Su 57, jestli bude jen o chlup lepší než Su 30, 35... bude to hodně nebezpečný nástroj pro vládu ve vzduchu a o tom netřeba pochybovat

  • damik
    21:04 16.11.2018

    Czertik: A na to si prisel jak ? Souhlas s tim, ze dogfight neni idealni situace, ale degradace ci trest je hodne velka pitomost.

    http://uk.businessinsider.com/...

    Furthermore, Berke, who has several thousand flying hours in four different airplanes, both fourth and fifth generation, stressed that pilots train to negate or avoid conflicts within visual range — and he said no plane did that better than the F-35.

    Even in the F-22 Raptor, the world's most lethal combat plane in within-visual-range conflicts and beyond, Berke said he'd avoid a close-up fight.

    "Just because I knew I could outmaneuver an enemy, my objective wouldn't be to get in a turning fight and kill him," Berke said.

  • Jonáš3
    17:25 16.11.2018

    Jak se může ruské letadlo rovnat americkým?
    To není možné, vždyť američané jsou nejchytřejší a nejvýkonnější národ!
    Ruské výrobky pouze vypadají jako letadla, a v tom všechna podobnost s usa končí!

  • Czertik
    17:10 16.11.2018

    damik
    "Dog fight je poslednich 30 let taktickou chybou velitele, za kterou se degraduje. To je jako bys chtel po pechote, aby utocila na bodaky."

    A na to si prisel jak ? Souhlas s tim, ze dogfight neni idealni situace, ale degradace ci trest je hodne velka pitomost.

  • raziel87
    16:23 16.11.2018

    Damíku, mi přece dávno víme, že ti dělali lobotomii mozku. Jdi už s těma svejma retardovanejma štěkama do zádele. Spolu s Faktta si největší ostuda tohoto diskuzního fóra

  • damik
    13:53 16.11.2018

    Jirosi: A to je jen rozdíl v pořizovací ceně, rozdíl v údržbě bude pro dosažení daných schopností, taky úplně jinde.

    Ja jen ze nejak zapomneli dodat ze F-35 sestreli 4++ generaci v pomeru okolo 1:20 ...

    Je sice pekne ze Su-57 toho uveze vice, je rychlejsi a lepsi v dog fightu; bohuzel bude ale uz davno sestrelene ...

    Dog fight je poslednich 30 let taktickou chybou velitele, za kterou se degraduje. To je jako bys chtel po pechote, aby utocila na bodaky. 99.9% pripadu hloupy napad co jen zvysi vlastni ztraty ...

    Vzhledem ke kvalite Su-57 stealth a radaru, bude svitit Americanum na radarech jak vanocni stromek stovky kilometru daleko ...

  • Jirosi
    07:15 16.11.2018

    Damik: Ono vzhledem k tomu, že budou stát skoro stejně. Je to pro Russy výhra. Bohužel pak zjistíš, že Su-30(35) byli zvyklí kupovat za 1/3 ceny západních strojů.
    A to je jen rozdíl v pořizovací ceně, rozdíl v údržbě bude pro dosažení daných schopností, taky úplně jinde.

    Tedy to samé jak sem už psal u ponorek, sou sice nejlevnější na světě. Ale Ruská ekonomika na ně prostě nemá. Ponorky zaplatí, jenže pak se ty prachy co přidali někde vzít.

  • damik
    00:04 16.11.2018

    >> Dvoumotorová stíhačka Su-57 je nepochybně výkonnější než F-35, unese více zbraní, má větší dolet, výškový dostup a rychlost. V blízkém souboji na krátkou vzdálenost jeden na jednoho se dá očekávat větší poměr vítězství Su-57 nad F-35.

    Zapomneli dodat ze Ruska Lada ma vetsi kufr nez Lamborghini. A taky se s Ladou lepe couva, protoze ma lepsi vyhled dozadu.

  • Luky
    18:55 15.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    možná jsi mohl napsat na ruské poměry "předčasně narozené dítě, které si ještě pobude v inkubátoru".....jenže proč by si měli nechat ujet vlak, zkušenosti s provozem můžou být pro Rusy k nezaplacení

  • shal
    17:36 15.11.2018

    SU 57 je mrtvě narozené dítě, kterého se snaží ještě vžrobce udat. Indové už jsou z programu pryč a ani Rusové o něj nestojí.

  • logik
    12:37 14.11.2018

    gagnut: Samozřejmě, že jsem trochu zjednodušoval - protože co má člověk dělat, když druhej tvrdí takovou "základní pitomost", jako že stíhač nemůže točit v supersonické rychlosti géčka....

    To co popisuješ sice samozřejmě může letovou obálku limitovat, ale to jsou ale naprosto základní jevy týkající se konstrukce trans a supersonických letadel, které jsou (v dostatečné míře) vyřešené už desítky let. Tyto jevy jsou nejsilnější a nejhůře zvladatelné kolem zvukové bariéry (kde je to "nepredikovatelný" mix sub a supersonického proudění vnikají lokální rázové vlny) - pokud by to neměl stíhač pořešené, tak pak by nezvládal 9G ani v rychlostech blízko rychlosti zvuku. Tydle efekty se se vzdalováním od zvukové bariéry budou zlepšovat, ne zhoršovat.

    Opět už asi popáté odkazuji na letovou obálku F16: a to není SC fighter, tak natož aby těmadle jevama trpěl fighter navrhnutej pro SC, u kterýho se přímo očekává boj v těchto rychlostech.

    Viděl jsi vůbec někdy nějaký V-G diagram stíhače, že se snažíš omáčku hájit?
    http://www.aviationchief.com/u...

    PS: Tvoje výtka je typická - místo, aby ses zamyslel nad smyslem sdělení, tak hledáš kde druhého chytit za slovo.

  • gangut
    07:10 14.11.2018
    • (6)
    Oblíbený příspěvek

    hondar
    Zato amerikoboti idú ako vidím nonstop.
    Zase sú lepší...

  • gangut
    07:09 14.11.2018

    logik.
    Skutočne nemám silu čítať celé vaše slohové práce, ale aspoň k prvej vete.
    Pri nadzvuku lietadlo pri manévrovaní neobmedzuje len velkosť pretaženia ale aj rázové vlny,reverzná funkcia kormidiel a podobne...

  • hondar
    01:27 14.11.2018
    • (12)

    Zdá se, že po 22.hodině mají kremloboti večerku. Jinak koukám, že asi mají pohotovost. Tolik palců nahoru i dolů, dle svého šampiona, nebo soupeře jsem tu už dloouho neviděl. No je to legrace a omacka je komiků král.

  • logik
    00:23 14.11.2018

    A ještě k:
    "tomu je si třeba uvědomit, že F-22 a F-35 jejich operační taktika je primárně vypracována a vypracovávaná léta vůči protivnikovým letounům, které nedisponují v bojové konfiguraci cestovní nadzvukovou rychlost,"

    ????
    Požadavek na supercruise byl u všech designů letadel od konce osmdesátých let. Má ho jak EFT, Rafalle, tak Su-27M a následník Su-35. Navíc Mig-25/31 má tuto schopnost již od let sedmdesátých (sice s afterburnerem, ale je na jeho užívaní navržen a udrží ho dlouho).
    To fakt chceš tvrdit, že USA dělalo stíhačky tak, aby nezvládaly bojovat s letadlem, jaké v tu dobu přinejmenším plánoval vyrábět v podstatě libovolný protivník USA? A že necvičí proti SC letadlům, ač je má už v podstatě každý, jehož stíhací letectvo za něco stojí?

  • logik
    00:00 14.11.2018

    omacka:
    "stihač nemůže manevrovat při nadzvukové rychlosti nějak prudce a rvat tam Gčka jak Baťa cvičky"
    A proč prosím ne? Co mu brání? Zakázala mu to maminka? :-)
    Při nadzvukových rychlostech nemůžeš prudce manévrovat, PROTOŽE UŹ MÍRNÉ MANÉVRY ZNAMENAJÍ VELKÉ G. Žádné jiné omezení tam není. Koukni se už konečně prosím na tu letovou obálku F16, co jsem postoval - je tam u vysokých M nějaké omezení letové obálky?

    " jak ten stihač bude vědět, že po něm vůbec nějaká PLŘS s aktivním radarem letí....., na její navedení stačí radar nosiče v přehledové režimu "
    A ten přehledovej radar bude schopen toho druhýho stíhače na tu dálku zdetekovat, ale cíl útočníka samozřejmě neuvidí, že? A ten radar v přehledovém režimu nebude cílem zaznamenanej? A ta vypuštěná raketa (kdy R-37M nemá zrovna malé RCS) nebude vidět na radaru, kterej se okamžitě začne dívat tam, odkud se zaznamená signál toho přehledovýho radaru? Ach jo.

    Samozřejmě - můžeš si nadefinovat takové podmínky, že jeden je úplnej trouba a o druhém neví, a druhej je supermachr co druhého zdetekuje a sestřelí. Jenže jaksi na to nepotřebuješ žádnou superraketu. Na to Ti stačí přiletět k druhýmu letadlu a rozbít mu kokpit kladívkem.

    V reálném souboji buďto jeden překvapí druhého: a pak má prostě velkou šanci na kill, a použití nevhodné rakety, kterou stíhač prostě je schopen vymanévrovat, si ji leda sníží. Amraam/R-77 s nižším RCS by obránce zaznamenal o to později a vymanévroval by ji daleko hůře (pokud by to nebylo na hraně dostřelu, ale ta je u moderních střednědosahových raket na 150km+, daleko za hranicí kde lze stealth letadlo detekovat.
    Anebo o sobě vědí a pak je střílení R-37M už vůbec střílení pánubohu do oken.

    ===

    "bo úplně pasivní IRST "
    Stejná písnička: jedno letadlo druhé vidí pomocí IRST, ale druhé to první nevidí. Asi letí do nepřátelského území zadkem napřed, aby nemohlo své IRST použít.

    A zadalší IRST má opět takový dosah, že na tu vzdálenost není třeba R37-M, ale stačí raketa s doletem AMRAAMu. Protože buďto cíl o snaze být sestřelen neví, pak prostě bude sestřelen. Anebo o snaze být sestřelen ví, a pak jestli vymanévruje R-77, tak o to spíše vymanévruje neobratnější R-37.

    "stíhání ze zadní polosferý úletí maximálně za 10 až 15 sekund"
    Neuletí, začne točit na max. g a to prostě R-37M nedá a proletí okolo. Právě jsi promeškal možnost, kdy kdyby jsi nepoužil superhyperdupeer R-37M, ale normální raketu zaměřenou proti stíhači, ať už R-77 nebo AMRAAM, tak jsi měl dosti pravděpodobný kill.

    ===

    "Kdyby PLŘS dalekého dosahu byly tak out, tak je nechce Pentagon ani...."

    - Zaprve, nevíš, jaké PLŘS chce pentagon. Klidně může chtít takové, které zvládají dostatečné G a tedy proti stíhačům budou vhodné. Dalekodosahové a zároveň dostatečně agilní rakety udělat jdou (koneckonců viz S-xxx), jen je problém je dostatečně miniaturizovat. Kdyby sis aspoň přečetl to, cos postoval, tak by ses dočetl, že se uvažuje např. o dvoustupňové raketě: taková právě má šanci si zachovat velkou obratnost při dlouhém doletu.

    - Zadruhé, i kdyby pentagon chtěl rakety jen alá R37-M, tak to nic nedokazuje. Protože to jsou užitečné rakety. Proti AWACSU, proti tankerům - u kterých to nutí předsunout stíhací ochranu, což dělá mise dražší a složitější, proti pronikajícím bombardérům, které jde lovit na větší vzdálenost a tak stačí řidší pokrytí PVO, atd.... Ale není to raketa vhodná na lovení stíhačů, obzvlášť na takovou blízkost, na kterou je šance moderní VLO stíhač zdetekovat. Tam prostě jsou klasické střednědosahové rakety účinnější, protože jsou agilnější.

    Z úplně stejného důvodu nosí furt stíhačky asraamy: pro krátké vzdálenosti mají tyto ještě menší a agilnější rakety zas lepší šanci na zásah, než přecijenom těžkopádnější střednědosahové rakety a zároveň jsou levnější. A ty chceš pálit po agilních stíhačích bumbrlíčkama typu R-37....

  • Jozef Bencel
    22:50 13.11.2018

    Ako tak čítam diskúsiu, vidím že sa tu rozhoreli vzdušné boje. Chcel by som kolegov diskutérov upozorniť na niektoré fakty.
    V Sýrii si Rusko ako tak oťukalo F-22, ktoré USA považujú za kvalitnejšie a účinnejšie, než novu F-35. Niektorí americký experti označujú za veľkú chybu ich sýrské nasadenie. Ako je známe tieto stroje jednoducho "nedajú ránu" bez podpory pozemných radarov alebo AWACS. Rusko v Sýrii veľmi úspešne vyskúšalo použitie starších systémov REB Sorbita na strojoch Su-30,34 a 35, z čoho generálov USAF okamžite rozboleli hlavy, lebo F-22 ich neboli schopné úspešne zachytiť. Naopak rusi ich vždy ľahko prekvapili.
    Z tohoto vyplýva, že stretnurie sofistikovaných protivníkov ako sú napr. USA a Rusko, sa neobíde bez masívneho použitia systémov REB. Tak že bude veľmi obtiažne aj použitie datalink a tým aj PLRS ďalekého dosahu na jednej aj druhej strane.
    Je veľmi pravdepodobné že toto je aj jednou z príčin toho, že Rusko sa neponáhla s masovou výrobou Su-57. Neviem ktorý, ale jeden ruský generál expert na letectvo povedal, že vyrábať a kupovať také lietadlá ako sú F-22, F-35 a Su-57, sú len zbytočné vyhodené peniaze.

  • Jirosi
    22:24 13.11.2018

    "dyby PLŘS dalekého dosahu byly tak out, tak je nechce Pentagon ani, aktivní radary v těchto PLŘS jim dávají nové taktické možnosti, které přesahují poloaktivne navádění PLŘS právě v možnosti dovést PLŘS skrytě k cíli, kde si ji už převezme její radar. "

    Vzhledem ke stáří AIM-120(27), mě zase tak nepřekvapuje, že si Pentagon zadal vývoj nové střeli. Přitom je to právě on, kdo má nejvíce zkušeností z bojem a testováním boje na BVR při SC.
    Páteří světových letectev stále jsou a budou stroje 4.gen z obrovskými RCS. Tedy opět úplně jiný problém než útok na letoun z nízkým RCS.
    Stejně tak se dá předpokládat, že Čína začne operovat z letouny typu AWASC. Tedy stoje proti kterým jsou rakety dlouhého dosahu určeny přednostně.

    Krom toho SC je sice schopnost. Ale nic nenutí piloty ji používat, stejně jako do posud většinu času poletí v "ekonomické" třídě. I u letadel z touto schopností to prostě žere víc.
    Ono NATO(USA) může využít svých tankerů, početní převahy a Ruské stroje prostě utahat ve vzduchu. Prostě tam mohou čekat až to budou muset otočit domů pro palivo a pak si je vyzobat.

  • Jozef Bencel
    21:54 13.11.2018

    Absolútne súhlasím hodnotením konštruktéra Su-57. F-22 a F-35 boli vyvinuté hlavne pre získanie vzdušnej nadvlády. Ak sa pozriem dozadu, sovietské stíhacie lietadlá, MiG-29 a Su-27, ktoré vznikli ako odpoveď na americké F-15 a F-16 nedali veľmi dlho spať generálom v Pentagóne. Keď sa rozpadol ZSSR naskytla sa USA možnosť omakať si ich priamo doma, pri návšteve ruských Su-27 v Topgune. Aj keď išlo skorej len o ukážky, zistili, že ich obavy boli celkom oprávnené. Už predtým sa začali práce na "neviditeľných " strojoch, ktoré by dokázali prekonať ruskú PVO. Začalo sa loviť v Afrike, Európe a hlavne v postsovietských štátoch. A tak sa im podarilo zakúpiť MiGy aj Súčka spolu s PVO systémami vrátane S-300 z Ukrainy. Tie boli intenzívne testované. Vykonávali sa vzdušné súboje, za účelom vypracovania taktiky boja proti ním. Tu treba hľadať príčiny prečo sú F-22 a F-35 takmer jednoúčelove.

  • omacka
    21:11 13.11.2018

    logik: stihač nemůže manevrovat při nadzvukové rychlosti nějak prudce a rvat tam Gčka jak Baťa cvičky, jak ten stihač bude vědět, že po něm vůbec nějaká PLŘS s aktivním radarem letí, aby věděl, že má začít deakcelerovat a začít protiraketové manévry? Nemá šanci to ani stihnout, na její navedení stačí radar nosiče v přehledové režimu, nebo úplně pasivní IRST + datalink, nebo nějaký externí zdroj, pokud cíl bude ještě stealth letoun, tak jej radar PLŘS zamkne na vzdálenosti někde kolem max 10-15km odhadem a to má R-37M 2x větší anténu radaru oproti R-77-1. R-37M zrychluje v závěrečné fázi přiblížení na rychlost přes M6, 8G je papírový údaj od výrobce, jaké cíle je schopna zasáhnout, 8G při SC stihač nedá ani omylem, pokud bude překvapen RWR až po zamčení cíle PLŘS, bude muset prvně řešit deakceleraci a to není sranda při těchto rychlostech. Samozřejmě cíl může začít stoupat, tak aby vytratil rychleji rychlost, ale to je tak jediné, co může dělat, pořád ale bude při rychlosti M6 což je 2km/s - 0.6km/s cíle na SC ve velké nevýhodě, protože R-37M od rozhoukání RWR u stealth stíhacích letounů tu vzdálenost při nejhorší variantě, stíhání ze zadní polosferý úletí maximálně za 10 až 15 sekund, a ten cíl se ze SC nestačí dostat (pokud poletí v radiovém klidu, tak mu do 15 sekund nenabehnou ani rušičky) , a vůbec nestačí zahájit prudké manévrování s cílem PLŘS vymanevrovat. Kdyby PLŘS dalekého dosahu byly tak out, tak je nechce Pentagon ani, aktivní radary v těchto PLŘS jim dávají nové taktické možnosti, které přesahují poloaktivne navádění PLŘS právě v možnosti dovést PLŘS skrytě k cíli, kde si ji už převezme její radar. Sekundarně je jde využít i jako prostředek na zachycení stealth stíhaček na odletových kurzech na které PLŘS středního dosahu nestačí, ještě v pasivním režimu s IRST, kdy i F-22 budou svítit motory na 50km a za mraky se neschová ve velké výšce, tak to by nevyužil jen blázen. Protože minutový rozhon na forsaž a následně přechod na SC, tak mi dává výrazné taktické výhody pro úspěšný únik před PLŘS středního dosahu a zakomponuji to do své taktiky útoku jako stihač, zato před PLŘS dalekého dosahu to bude velký problém do vzdálenosti odhadem 40-60km, stačí jedna chyba při útoku, nebo někde schovaný a číhajíci stroj protivníka na pasivním režimu s R-37M, co kryje hlavní skupinu a jsem v.. , kdy to budu muset zabalit a švihat pryč, co nejrychleji to jde.. Pokud vím, že protivník má jen PLŘS středního dosahu, tak s SC mohu být celkem v klidu, když to rozeženu okamžitě do výšky na forsáži a zdrhám... Jenže možnost použití R-37M nebo podobných PLŘS mi tenhle klid dost podstatně narušuje.

  • kocour
    19:27 13.11.2018
    • (8)

    kdybyste šli Vy gumy zelený raději přehazovat hnůj, než tady zvracet.
    Logik je váš vítěz..vyblil největší koláč :-)

  • Jirosi
    19:14 13.11.2018

    Mně by spíše zajímalo kolik z těch 12-15(30% v opravě tedy spíše 8 kusů) Su-57 ponese odhadem ty střeli dalekého dosahu a kolik je bude krýt proti nepříteli. Případně jaké jsou zásoby raket, na tohle střílení na slepo.
    Mně to prostě přijde jako plýtvání prostředky, krom toho po odpalu ty Su-57 musí zpět na základnu, Tedy vyklízí prostor a nepřítel si může dělat co chce. Případně pokud jí odhalí...
    Pokud se budeme bavit o stálé leteckém krytí, tak se bavíme o 2-4 kusech letadel. Proti čemu? To by asi neuhlídalo ani vlastní letiště.

  • logik
    18:58 13.11.2018

    omacka:
    "150-190kg nemůže mít nikdy takovou kinematickou energii jako 500-600kg vážicí PLŘS dalekého dosahu."
    Právě. A víš co to mj. znamená? Že ta lehčí střela daleko lépe manévruje.... Právě proto se odstoupilo od těžkých střel. R-37M má max 8g. Stíhač se jí tedy vyhne.

    "vytlačit je tak dosahy, kdy radarem pracujícím v pásmu X již nebudou schopny detekovat Su-57."
    A jak ty cíle ta Su-57 najde, když ty cíle mají menší RCS než Su-57?

    "Ještě bych upozornil, že letouny s nadzvukovou cestovní rychlostí, mají od rychlostí cca >M1.1 výrazně omezenou letovou obálku, což znemožňuje provádění energických manévrů, to limituje možná G, které může letoun na SC vůbec dosahova"
    A to tvrdíš odkud. Vždyť je to co vím právě naopak: v NÍZKÝCH rychlostech nejde dosahovat maximálních G, protože Tě limituje výkon řídících ploch. Ve vysokých rychlostech je právě naopak limitem to G. Viz např. letová obálka F16
    http://www.f-16.net/forum/down...

    " Nelze vystoupit ze SC na >M1.5 rychle, trvá to minimálně deset sekund."
    F16 v M1.5 při 9g zatáčce ztrácíš i při plném afterburneru rychlost rychlostí 13m/s. Tedy (to už je odhad) čistou 9g zatáčkou zpomalíš na subsonickou rychlost odhadem okolo 15s. To ovšem při aerodynamicky nejvýhodnějším profilu. Pro vyšší AoA kompenzované výškovkou bude zpomalení rychlejší. A to jsme pořád ve vodorovném letu.
    Pokud se bude točit v 9g spirále, tak platí
    Ps = dh/dt + (v/g)(dv/dt)
    tedy letadlo navíc deceleruje g/v jeho vertikální rychlosti. Při vysokých rychlostech bude i 9g zatáčka skoro rovná, tedy dejmetomu vertikální rychlost může být 400m/s (nemůže při 9g letět furt vzhůru) a tedy decelerace kvůli nabírání výšky 400/45 dalších 9m/s.

    Tedy F16 při plném afterburneru dokáže zpomalit z M1.5 za méně, než deset sekund, vychází to na nějakých 6-8s. Při vypnutém afterburneru to odhadem bude za cca polovinu času, při dalším stahování motoru ještě rychleji. A to furt "nebrzdíme" pomocí AoA a podobně.

    Takže není problém zabrzdit z M1.5 za méně než deset sekund. Kdyby to ovšem bylo proti R-37M třeba, což není, protože i v této rychlosti mohu točit 9g a tak raketu utahat...

  • Jirosi
    18:42 13.11.2018

    Celkem zajímavé, nechat si tank vyvinou u jedné firmy a zadat produkci druhé.
    Když vidím tu částku, tak si snad všechny tanky nechají přezbrojit na Altay.

  • raziel87
    17:43 13.11.2018

    Redakce AN děkuji, že Vám není lhostejné, co tu pár nemocných duší denodenně předvádí.

  • omacka
    17:11 13.11.2018

    Jirosi: tak samozřejmě ale MiG-31 je jedna věc, žádné letadlo nemůže být lepší než jeho nejlepší zbraň, tak jako ani MiG-31. Protože, ty pokročilé taktiky vzdušných bojů co popisuji umožňují až PLŘS s aktivním radiolokátorem (viz AIM-120 po datalinku krmená polohou cíle z IRST). PLŘS R-33 (MiG-31) nemá aktivní radiolokátor, neumožňuje skrytý přepad cíle jen přes korekce (datalinku), to umožňuje až R-37/77-1 s aktivní RL (MiG-31BM), a další nové ruské PLŘS s aktivní RL (R-37M,R-77-1) Su-30SM, Su-35S a Su-57 (+izd,810,K/R-77M), bez PLŘS s aktivní RL a datalinky na ně, by se žádná nová taktika boje s letouny s cestovní! SC nedala moc vypracovávat, pro PLŘS s vlastní aktivní/pasivní RL (jejich nosiče) se dá vymýšlet podstatně kreativnější taktika nasazení, než jen s poloaktivním radiolokačním naváděním. Že USA mají výpadek v dalekodosahových PLŘS je fakt, že se jej snaží dohnat novým projektem je také fakt.

    Pentagon tiše vyvíjí novou generaci raket dlouhého dosahu vzduch-vzduch
    http://www.thedrive.com/the-wa...

  • omacka
    16:48 13.11.2018

    Když už není kudy, tak hledáme chyby.. :) Celé je to jen o tom, že PLŘS středního dosahu vážicí max. 150-190kg nemůže mít nikdy takovou kinematickou energii jako 500-600kg vážicí PLŘS dalekého dosahu. O nic více nejde, a pokud ji použijete takticky šikovně v boji dají vám tyto PLŘS podstatně větší možnosti, kór když protivník nedisponuje ničím obdobným. R-37M půjde nosit i v "pumovnicích" Su-57, když může nosit vnitřně 4xCh-59MK2 s délkou 4,20m a průměrem 40x40cm, tak se tam vejde s délkou 4.06m a průměrem 38cm, izd.810 má délku 4,20m taky by se tam měl vejít pokud nebude mít průměr nad 40cm. To už je další taktická výhoda, možnost vyčlenit část letounů ve skupině pro interní nošení těchto dalekodosahových PLŘS a využít je na maximum nejen k překvapivým útokům na velké vzdálenosti proti primárním cílům, ale i ke své obraně proti taktickým letounům protivníka a vytlačit je tak dosahy, kdy radarem pracujícím v pásmu X již nebudou schopny detekovat Su-57.

  • Olivav
    09:56 13.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    To je zase v alejích....

    No místní superstár to tu rozjíždějí a já sakra nemá brambůrky a kolu

    No k Su-57 je zajímavý např tento článek http://www.thedrive.com/the-wa...

    Na Zvezdě svého času říkali, že pokud by T-50 nebylo, tak jim ujel vlak a byli by v ....

    No a k vztahu USA a Ruska nelze postnout nic menšího než:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • omacka
    07:44 13.11.2018

    Ještě bych upozornil, že letouny s nadzvukovou cestovní rychlostí, mají od rychlostí cca >M1.1 výrazně omezenou letovou obálku, což znemožňuje provádění energických manévrů, to limituje možná G, které může letoun na SC vůbec dosahovat. Nelze vystoupit ze SC na >M1.5 rychle, trvá to minimálně deset sekund. Všechno tohle hraje protivniku do karet, kdy pokud vás přepadne na SC s PLŘS s aktivní RL máte jen minimální šanci na přežití, do toho PLŘS s extrémním dosahem vám poskytují velkou výhodu jak na vstřícných a odletových kurzech nad protivníkem, co nemůže ani teoreticky nasadit obdobné zbraně. Chtělo by to vidět trochu komplexně, R-37M je už operačně zaváděná, izd. 810 finišuje. Samozřejmě primární určení těchto PLŘS je jiné, ale dokáží dát několikrát větší taktickou výhodu nad protivníkem i na kratších vzdálenostech a to je hlavní, protože představa, že když F-22 na SC bude zdrhat na odletovem kurzu, kdy i do vzdálenosti 40-50km ji bude zaručeně schopná zachytit R-37M/izd. 810 jen s pasivním IRST a aktivací RL PLŘS pár sekund od cíle, tak už jen tato možnost bude protivníku výrazně svazovat ruce, a bude to muset tak či tak zahrnout do taktiky nasazení proti Su-57, jinak ten získá významnou taktickou výhodu, kterou může v boji kdykoliv využít.

  • fenri
    07:37 13.11.2018

    Mimochodem při úvahách o budoucích vzdušných soubojích se stále počítá se střetem one-to-one špičkových letadel a bojová hodnota se odvozuje od toho, na jak daleko je schopno letadlo X zachytit letadlo Y. Jenže to za A nikdo neví, za B cizí letadla budou nepochybně detekována i jinými systémy, než palubními radary letadel zapojených v konfliktech.

    Jenže to není jediná role stíhaček. Až se budou masivně používat mraky malých dronů, (nehledě o již používaných střelách s plochou dráhou letu), tak ty jsou obtížně detekovatelná ze země (pokud nejste na placce) a zároveň je ekonomický nesmysl proti nim používat špičkové PLŘS ať již letecké, nebo pozemní, protože stojí řádově více, než cíl. Takže kromě diskutabilního EMPu, laseru apod. je běžnému nasazení stále nejblíž stíhačka s relativně levnými střelami kratšího dosahu (potenciální cíl není ani rychlý, ani obratný, ani sofistikovaně manévrující). jenže taková stíhačka stále musí mít schopnost přežít na moderním bojišti a to je prostě vyšší dívčí.

    Osobně si myslím, že vývoj Su-57 by měl pokračovat (už kvůli tomu, co je v tom nasypáno a že pokud se nedotáhnou technologie, co v něm jsou, tak Rusku ujede vlak), ale je otázka, zda ho masivně zavádět do výzbroje.
    Rusku chybí něco jako byl MiG-21. Levný jednomotorák, s nevelkou nosností ale velkou schopností leteckého boje. Myslím, že s Iz. 30 by nebyl problém udělat menší jednomotorový derivát Su-57 s omezenou schopností úderů na pozemní cíle , ale s vysokou obratností, malou RCS, relativně nízkou cenou. Lehký, nenáročný a početný stroj. Řekněme takový "neviditelný" gripen na steroidech. Na silných steroidech.

  • fenri
    07:27 13.11.2018

    Miroslav:
    1.) To, kolik % HDP rvou do armády je naprosto irelevantní údaj. Z hlediska významu, technologické úrovně apod. je to údaj doslova o hovně a pokud nejste úplně vypatlaný, tak to víte a jen tu trolíte. Věřím, že takový Jižní Súdán rve do armády 50-60% HDP. A co jako? Jsou proto nebezpečná světová velmoc? Pokud nemáte sílu, hodně lidí a špičkové technologie, můžete rvát do armády kolik % HDP chcete a je to k ničemu.
    Sice tu demagogicky cvičíte %HDP, místo abyste napsal, že ruské výdaje na obranu jsou 1/10 (slovy desetina) výdajů americký, o celém NATO nemluvě.
    pokud se bojíte někoho, kdo je podle vás technologicky 100 let za opicemi, vymírá, je na hraně debility, prochlastaný a proaidsovaný a za zbraně utrácí méně než 1/10 toho, co vy - tak jste prostě slaboch bez koulí.

    2.) To jako fakt? A od kdy se to počítá? Posledních 14 dní? A jaký stát obsadili? Jsem rád, že ostatní státy, třeba některé země NATO, či naši spojenci neobsazují cizí území.

    3.) Jak může slabé Rusko ublížit NATO, když je technologicky 100 let za NATO. Nemají čím, na vše máme lepší zbraň a odhodlanějšího vojáka.
    Mimochodem zkusil jste si někdy spočítat, kolikrát v historii někdo vletěl do Ruska (a z toho nejednou za účelem ho vyhladit) a kolikrát to udělalo Rusko? Ono to skore to staví do trochu zvláštní roviny. Rusko samozřejmě má brutální problémy, na druhou stranu se normální Rusové v dějinách neměli tak dobře jako se mají teď. Vše je relativní.

    Czertik: no zatím ty sankce udělaly z Ruska největšího vývozce pšenice na světě. Trochu se bojím, co s ním udělají další sankce.

  • omacka
    07:21 13.11.2018

    K tomu je si třeba uvědomit, že F-22 a F-35 jejich operační taktika je primárně vypracována a vypracovávaná léta vůči protivnikovým letounům, které nedisponují v bojové konfiguraci cestovní nadzvukovou rychlost, kdy nebyla potřeba ji ani vymýšlet, přizpůsobovat tomu zbraně (myšleno možnost nasadit PLŘS s extrémním dosahem).. Rusové tohoto mohou využít při vývoji Su-57 a využívají , protože Su-57 je vyloženě od začátku projektován primárně do střetů s stealth letouny se supercruise protivníka, což se o F-22 a F-35 říci nedá, podotýkám z logických důvodů - žádný reálný konkurent.

  • omacka
    07:03 13.11.2018

    Tak nevím, jestli tu řešíte letoun nebo geopolitiku. Článek je matoucí, není objednána 1.letka, ale 1. testovací letka, co půjde k testovací bojové základně v Lipetsk, to je dost podstatný rozdíl a informace. Na výsledku zde, kde se spočítá reálná bojová hodnota stroje jinak než teoretizováním, oproti svým předchůdcům budou záležet další kroky. V podstatě tu řešíte jeden nesmysl pořád dokola, kdo je víc stealth a kdo ne, jen na základě PR hodnot z netu. Letadlo funguje jen jako komplexní nosič zbraní, žádný letoun nemůže být lepší, než nejlepší zbraň, kterou může použít. V případě střetu stealth letounů je zde jeden podstatný limitující faktor, a to mít kategorie PLŘS - extrémně dlouhého dosahu, které je schopné použít, s tím souvisí otázka: zda jste schopni detekovat stealth letouny dostatečně přesně jinak než radary pracujícími v pásmu X a okolních? Pokud jen na tyto dvě otázky odpovíte kladně, pak mlácení se RCS 0.00000000X m2 postrádá logiku. Podcenujete dost významně taktické výhody nových PLŘS dlouhého dosahu vůči cílům typu stealth letoun s nadzvukovou cestovní rychlostí - to je dost podstatné, výrazně to změní dosahové parametry současných PLŘS a těch s dlouhým dosahem, a to výrazně negativně a stejně výrazně kladně. Už jen to, kdy se v boji otočí F-22/Su-57 a upaluje od vás na nadzvuku, je zásadní problém pro dnešní PLŘS kategorie AIM-120 a R-77, protože nebudete schopni ten cíl zachytit pod vzdálenosti 10-20km, za to s R-37M (cíl manevrujici do 8g), nebo ještě výkonnější PLŘS izd.810 vám jej umožní zachytit na podstatně větších vzdálenostech při odletovych kurzech 2-3x větších, cíl zrychlujici s motory na forsáž na supercruise, data o poloze cíle byť jen z IRST (když odmyslíme další senzory na palubě) budou stačit pro navedení PLŘS s aktivním RL na takový stealth cíl, supercruise = velká výška = nebude IRST omezováno mraky. Protivník nebude mít jak na to odpovědět, protože nemá obdobné PLŘS ani teoreticky možnost nasadit doposud. Jak by řekl klasik, hloupé podceňování protivníka se nevyplácí. Mimochodem ohledně vzdušných bojů strojů se supercruise, se bude muset vypracovat nová taktika vedení vzdušných bojů, protože to tu asi nikomu nedochází, že SC poskytuje sice velké taktické výhody, ale minimálně stejně velké vám zároveň vezme, a šikovný protivník dokáže využít možnosti SC pro sebe a skončíte na tom, že bez možnosti nasadit PLŘS dlouhého dosahu budete v každém hypotetickem větším vzdušném střetu stealth letounů se schopností SC tahat za výrazně kratší provaz, a tím, že vás to bude tlačit do defenziviho nasazeni.

  • Pauli
    06:48 13.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Su57 by se měl vyrábět v Komsomolsku na Amuru ne ?
    Tam co se momentálně vyrábí Su35. A pokud se nepletu ,tak mají nějaké zakázky a termíny ohledně Su35 . Su30Sm se má v Irkutu do čtyř let přestat vyrábět ( výroba přejde na MS21) a tak teď hádám stejně bude armáda nakupovat 30 a 35 . Plánuje se další série 36 kusů Su30sm a jejich hluboká modernizace ( motory a Irbis-e jako v Su35) Takže bych se naopak divil ,kdyby přišlo nějakáé masovější pořizování SU57 v dalších aspoň pěti letech. Taky jde o vývoj nejen letadla ,ale nové generace zbraní a avioniky přes počítače ,radiolokátory ( má tuším clekem 4) a nový motor. Žádná přestavba starších modelů! Rusové mají velkou smůlu ,že dohání těch 10-15 let po rozpadu Sojuzu .

  • Roland
    06:36 13.11.2018

    co nějaká 57, ale Avataři!!!

    https://www.novinky.cz/koktejl...

  • Miroslav
    06:08 13.11.2018

    Fenri:

    1/ Lebo Rusko živí svoj mocenský sen tak, že dáva do armády 5-6% HDP pričom my potrebujeme 10 ročné obdobie aby sme výdavky zvýšili z 1,05 na 1.2

    2/ Lebo Rusko ako jediný európsky štát je schopné a ochotné obsadiť iný štát

    3/ Lebo Rusko (aj keď má svojích problémov viac ako dosť) je stale dosť silné na to, aby bolo schopné ublížiť komukoľvek. Ja som celkom veľký, mohutný chlap, 106 kilo živej váhy, roky strávené dvíhaním železa. Málokto je odomňa vyšší alebo väčší. Ale to neznamená, že nejaká 50 kilova fetka ma nemôže zraniť aj smrteľne povedzme rozbitou fľašou. Aj keď sa jej vyslovene báť nemusím, pozor si dávam.

  • PavolR
    00:24 13.11.2018

    nvkl: Ale on to myslel na vnútropolitickú situáciu - a mal pravdu. Aj februárová revolúcia začala heslom "Dajte nám chlieb!" a o týždeň na to už musel cár abdikovať.

  • nvkl
    23:55 12.11.2018

    Já bych rusaky nepodcenoval. Ale jak říkal kdysi Cezar: strach mi nenahaneji upravení a najedeni muži ale ti chudí a hladoví..

  • pet.rok
    23:49 12.11.2018

    Rase: Ono to s tou unifikaciou je zlozite. Jasne ze z hladiska logiky ozbrojenych sil (OZS) by bolo optimalne prevadzkovat minimum rozlicnych typov, na druhej strane priemysel sa snazi "pretlacat", typy ktore vyraba a tych je este zo sovietskych cias vela. A nejaka koncentracia alebo presun vyroby je hodne draha zalezitost viď priklad kolko by stalo znovuotvorenie vyrobnej linky na F22 v USA. Navyse organizacia vyroby nie je disciplina v ktorej by rusi zavratne vynikali a od podkapitalizovanych podnikov tazko ocakavat nejaku velku iniciativu.
    A nakoniec udrzanie vyroby je aj politicka zalezitost, takze skor mozeme realne cakat udrziavanie vyroby v jednotkach kusov pri zachovani "druhovej rozmanitosti".
    V US to nie je ine, snah o udrzanie liniek v prevadzke cez modernizacie a aj nove nakupy existujucich typov, namatkou F16 a F15 pre letectvo, Burky v namornictve atd.
    Realne dokazu OZS malokedy ubranit svoju (niekedy) racionalnu liniu :)

  • Czertik
    23:37 12.11.2018

    gagnut
    ne rusko skutecne zadna velmoc neni, jen si na ni - casto neuspesne - hraje. na tu tvoji otazku - jakou ma vojesnkou silu spanelsko/italie ? Malou. Politickou silu ? Sami za sebe malou, v ramci eu velmi velkou.
    Takze skutecne chces velikost velmoci pomerovat jen velikosti armady ? Tak, v tom pripade polaci maji nakroceno k tomu stat se svetovou velmoci.
    A indii jako svetovou velmoc musis uznat bez jakychkoliv namitek.
    A proc rusko neni a cina je svetova velmoc ?
    Podivej se na cinu a to, jak si zabira sporne ostrovy a dela si prakticky co chce - cely svet brbla a nikdo proti cine nic neudela.
    Kdezto rusko jako "velmoc" si zkusi na stejne note krymske dobrodruzstvi - a ejhle, prvni sankce.
    Pak si zkusi ukrajinske dobrodruzstvi - a ejhle, druhe sankce.
    Pak si zkusi americke volebni dobrodruzstvi - a ejhle, treti sankce.
    Uz vidis ten vzorec ?

  • Grull
    23:34 12.11.2018

    Neustále je prezentováno, že bez prodeje surovin je Rusko v pr...li.
    Tak přestaňme od nich brát ropu, plyn, potraviny a obilí. Problém vyřešen. Jen by mě zajímalo, kdo by dřív přilezl za tím druhým s prosíkem. :-D

    Rusko má svých problémů dost, co by dělalo s nějakou Evropou? Co by asi mohlo získat? Území? Suroviny? Loajální občany?

    Když nebudem do medvěda šťouchat klackem nebo mu lézt do brlohu, tak nám dá pokoj.

    To už je větší šance, že v USA nějakej magor spočítá, že preventivní jaderný úder by mohl vyjít s přijatelnými ztrátami a spustí III.WW

  • PavolR
    23:10 12.11.2018

    gangut:
    Hovorí Vám niečo pojem sebaúcta? Strata pozície superveľmoci a krajiny vedúcej ľudstvo ku krajším zajtrajškom bola trpká a obnova nejakej formy súperenia s USA je zdrojom národnej hrdosti a vnútropolitických bodov pre Putinov režim. Prísľub návratu k starej sláve je jedným z jeho pilierov, čo však v sebe nosí nutnosť nejakých foriem konfrontácie. Miešať sa do kadečoho, aj keď sú z toho iba finančné straty a problémy (viď Sýria), je otázkou prestíže.

  • flanker.jirka
    23:08 12.11.2018

    madrabbit: podívejte se na předchůdce F 22, F 15 byl nejdříve sriktně vyvinut jako stíhač pro vybojování vzdušné nadvlády a přece nejvíce zářezů a respektu získal až jako multirole Striek eagle.
    Podobně se upravovali pozdější verze F 14.
    Multirole fighter není problém, vývoj je dražší, ale společná logistika, možnost změny typu mise mezi jednotlivými lety, to je jedině k dobru. Výcvik AG misí lze z větší části přenést na simulátory a na lehké cvičné stroje.

  • flanker.jirka
    23:04 12.11.2018

    fenri: Rusko za Putina začalo nahrazovat zastaralé tehnologie novějšími, což je prezentováno zbrojařskou lobby na západě z větší části nadsazeně, poskytuje jim to důvod k tomu požadovat peníze na další vývoj. (skutečnost je taková, že mají feedback z iráckých válek, z čečny a gruzie, zjisitili, že něco prostě nefunguje jak by mělo. Proto koncepty jako armata, koalitsija, spousta investic do elektronického boje a UAV.
    Když rusové prezentují některé letadla jako nové tak de facto jde o pouze nové verze, ze SU 27 se stala SU 30, 35, ...je to ekvivalent toho, jako když z F 15 C vzniknul Strike eagle, nebo rozdíl mezi F 16 A, C, různých block 30-60.
    Ale jsou v tom velké prachy, střední a východní Evropa, která je členy EU a NATO stále dost neplatí za nové zbraně a existuje se starými technologiemi pouze s modernizací.

  • gangut
    22:51 12.11.2018

    Rase
    Usa nezbrojí na Čínu. Ruku na srdce. Myslíte, že by Rusko alebo Čína šli do konfrontácie s USA prípadne NATO? Prečo? Aké na to majú dovody? Majú svojich starostí dosť. Nemusia bojovať o suroviny. Rusko ich má a Čína si ich kúpi atď. Z mojho pohľadu záujem na konfrontácii majú len Štáty. Vyvolávajú po svete konflikty a ťažia z nich. A záujem na konflikte s Čínou nemajú. Čo by ním získali? Zato Rusko so svojimi zdrojmi, to je tá správna korisť. Preto úloha znie rozvrátiť a zničiť.

  • fenri
    22:28 12.11.2018

    Rase: v USA za vše může rusko, vč. Trumpa. Samozřejmě reálným soupeřem bude Čína,ale rérotika jde jednoznačně za Ruskem. A až na výjimky Cína zatím není ani náhodou technologickým kompetitorem USA. Zrovna mě zarazilo, že nejenom že nedokáží okopírovat generaci staré (přesněji dožívající generaci) motory do stíhaček. Oni ani nedají do kupy motor pro bitevní vrtulník.
    Rusové sice mají atom,ale ten měl už Stalin. A přestože Putin může i za špatné počasí a trudnomyslnost dojnic, tak přecijen Stalin byl "krapet ostřejší" hoch. A nevyspytatelní...? Můžete to konkretizovat a porovnat s ostatními. Zrovna čtu moc zajímavou memoárovou knížku vydanou naší obcí legionářskou o podzimu 1938 v okolí mé chalupy. Že bych měl z Němců nějak přehnaný pocit sucha a bezpečí také říct nemohu...
    Představu, že Rusko, čistě z plezíru, napadne Západ jadernými zbraněmi považuji za utopii. Vy máte nějaké indicie, že by jim to něco přineslo a dávalo to smysl?

  • Rase
    22:18 12.11.2018

    fenri:
    možná to není tak vidět, ale takové USA se spíš bojí Číny a ono zbrojení jde spíš tímto směrem. Pokud jde o Evropu, tak nezdá se, že by se zbrojilo - v lepším případě se jen mění stará technika za novou, počty jsou ale pořád bídné. Evropa má potenciál někde úplně jinde. Navíc Trumpův tlak na zbrojení v Evropě jde ruku v ruce se snahou prodávat zde americké zbraně, což ostatně zmínil i Macron :-))
    ps. jinak z Ruska má smysl mít strach, přeci jen už kvůli všemu atomu co mají a občasné nepředvídatelnosti

  • Rase
    22:11 12.11.2018

    Jara:
    jistě, řešením je státem dotovat vývoj, zavést v minimálním množství (letka, prapor atd.), ale jen pro lepší pozici u potenciálních zákazníků. Hlavním smyslem těchto top projektů by ale měl být úspěch na trhu - tedy že je někomu udají a konstrukční kancelář si tak na sebe "vydělá" tedy udrží kapacity aniž by to bylo jen lidí peněz ze státního rozpočtu. Osobně si myslím, že přesně tomuto sme svědky.
    ps. pořád by to ale mělo jít ruku v ruce s onou racionalizací vlastní výzbroje (víc T-90, BMP-3 atd.)

  • fenri
    22:07 12.11.2018

    Přijde mi srandovní že pokud je Rusko pseudovelmoc, v podstatě na vyhynutí a uchlastání se, technologicky takřka v pravěku, tak proč se jich ku*va tak bojíme?

    Kdo se bojí slabocha je větší slaboch, než ten koho se bojí.
    Takže buďdto je Rusko v řiti a pak není důvod se ho bát, nebo v řiti není a pak někdo kecá. A řeči o tom, že nás napadne právě proto, že je v řiti si nechte pro někoho s IQ pod 70. Pokud jsou ekonomicky, technologicky, demograficky, inteligenčně, zdravotně... tolik za námi, nemohou obtěžovat víc, než komár. Srovnání s KLDR a jadernými zbraněmi kulhá na 200%. Vlastnictví jaderných zbraní znamená velmi málo. Má je Pakistán, má je KLDR, měla je JAR, možná SA... a co znamenají/znamenali světově? Nic. Oproti tomu nelze otevřít noviny, abychom nebyli stresováni z toho, co Rusko. Všechny americké zbraně se vyvíjejí z prizmatu kompetice s Ruskem. Na každý dolar ruského rozpočtu vynaloží USA deset dolarů a EU k tomu přisype? Kvůli státu v rozkladu, který je technologicky 100 let za opicemi? No páni..

  • Jara
    22:03 12.11.2018
    • (0)
    Oblíbený příspěvek

    Rase
    Ano máte v mnoha směrech pravdu, ale zapomínáte, že ruský průmysl a vědeckotechnická základna potřebuje velké integrační projekty jako SU57 nebo armata, v opačném případě by to znamenalo konec ruského zbrojařství, vývoj zastavíte jen jednou, pak začínáte od začátku.

  • Rase
    21:47 12.11.2018

    gangut:
    Ber to tak, že i ono dědictví v podobě Kuzněcova nemají zadarmo, ale je potřeba udržovat, modernizovat a zajistit osádku. Hlavním problémem ruské armády obecně, je moc velká roztříštěnost typů, tedy prioritou by měla být racionalizace. Když nejsou peníze na kompletní přechod na novou techniku (Su-57, T-14 atd.) tak radši ani nezavádět, jelikož jde jen o další typ. Tedy pokud je potřeba nerozhazovat peníze, tak místo T-14 raději zavést víc T-90, víc zavedených Suchojů místo Migů a u lodí víc fregat místo velkých projektů. Ponorky samozřejmě smysl mají, jen to chce trochu roztřídit, co má smysl držet a co je zbytečný luxus (do počtu). Dle mého by se jim postupná unifikace vyplatila. To je sice případ všech armád, ale u té ruské to bije nejvíc do očí.

  • gangut
    21:23 12.11.2018

    Rusko je bez diskusie svetová veľmoc. Keď hovoríte, že má HDP Španielska alebo Talianska. Akou vojenskou, a politickou silou je vo svete Španielsko a Taliansko? Alebo celá EU? A pritom aký má ten váš svatý grál - HDP .
    Rusko pri svojom bohatstve,polohe, rozlohe a hustote osídlenia proste musí masívne zbrojiť, inak by ho jastrabi roztrhali na kusy. Čo by ste rusom poradili vy, vševedkovia?
    Ruské loďstvo je len tieňom sovietskeho. prevádzkuje asi 60 ponoriek. Všetkých. Včítane dieselelektrických. Strategických ponoriek prevádzkujú asi 6. Krížniky 4, všetky zo sovietskych čias. Ako to vidím ja. Do námorníctva investujú primerane a rozumne. Najvačšie investície idú do malých lodí, fregát a korviet. Zaslepenci tu dookola točia mediálne vdačného Kutuzova alebo plány na roznych Liderov. Ale Kutuzov je len dedičstvo, ktoré sa snažia využiť a plány a projekty sú plány a projekty konštrukčných kancelárií a nie ruského námorníctva. To stavia na Bujanoch a Varšaviankách. Samozrejme sa v rámci možností snažia udržiavať flotilu strategických ponoriek, pretože proste zoči-voči americkej hrozbe musia udržiavať jadrové sily. A nejaké Oriony, Posedony a SOSUSy, pri dolete moderných strategických striel ponorky nemusia opustiť Biele more.
    Čo sa týka uzbrojenia. Akosi stále zabúdate, že Rusko nie je Sojuz. Nie je tam socializmus. Štát sa už nestará, či bude dosť toaletného papiera, alebo banánov. Vyberá dane a z nich financuje infraštruktúru a armádu. Ľudia sa o seba starajú sami tak ako u nás alebo v Štátoch. A či to robia dobre alebo zle - to nechám na nich. Ale skúste sa pozrieť ako rýchlo postavili most na Krym, alebo ako Gazprom buduje plynovody. A porovnajte si to trebárs s európskym Nabuccom.

  • madrabbit
    21:18 12.11.2018

    Líbí se mi argumentace, že je lepší jeden multi-role než dva specializované letouny. Ano, cenově a vývojově je výhodnější jeden typ. Ale budou u něj kompromisy.

    Pokud nemusím tolik hrát na finance, tak kombinace F-35 a F-22 by měla být účinnější - oba letouny mají optimalizace pro svojí roli - IMHO lepší.

    BMX X6 prostě není konkurencí pro kombinaci M5 a Mercedes G :-D

  • flanker.jirka
    20:43 12.11.2018
    Oblíbený příspěvek

    Czertik: jsou věci které prostě nevysvětlíte, i kdyby jste se snažil sebe více. Na druhou stranu stále platí, že toho víme dost málo o všem co má kdo kde ve světe v hlavě.

    Radiolokátory mají mít už v provozu prototypy účastnící se státních zkoušek a má jít o 4 anténní soustavy AESA. Což je pokrok pro samotné rusy, zatím AESA systém ukázali funkční na migu pro indii, pouze jako prototyp. Na stíhačkách mají doposud v aktivní výzbroji systémy PESA. V tomto směrru mají dobrý základ, PESA umí používat dobře jak AA tak pro AG použití u SU 30, 34, 35, na Migu 31. Změna způsobu napájení antény bude už menší problém, asi největší budou dobré polovodiče, i když je možné, že se dostanou ke GaN prvkům z Číny, která je umí.
    Ale nelámal bych nad nimi hůl. Prototyp Rafale vzlétnul v roce 1986 a do výzbroje se dostal až v roce 2001. Vývoj EFT jel od roku 1983, prototyp někdy v roce 1994 a do výzbroje na rychlo v roce 2003 v Německu, kde nahradil Mig 29A. A to šlo variantu EFT o které se sotva dalo hovořit jako o multirole fighter. Zavádění do výzbroje a dosažení stanovených cílů se značně protahuje i u F 35.
    Z tohoto lze usuzovat, že u ekonomicky slabého Ruska vývoj taky pojede pomalu. Reálný odhad vidím na ten rok 2025.

  • Czertik
    19:56 12.11.2018

    givitz
    no na ten dil kdy budou rozebirat nove motory a radiolakatory...jak dlouho na nej budes cekat ? 10 let ?
    Ja jen ze zadny novy radar u su-57 nevidim, jen upgrade toho co maji jinde, a co se tyka motoru, prakticky to same. Ty nove motory z maji pres 10 let zpozdeni...a netreba dodavat ze to budo ruske prvni supercruise motory...a tem soucasnym amickym uz tahne na 20 let.
    To jen pro predstavu jak moc rusove zaostavaji v motorove technice.

  • Czertik
    19:53 12.11.2018

    dusan
    se zdejsimy troly, co sou presvedceni ze rusko je velmoc srovnatelna se sssr nema cenu diskutovat, pro ne je dulezita ideologie a ne argumenty.
    Oni holt nepochopi, ze sssr se rozpadl hlavne proto ze se uzbrojil a nemel na nic jineho penize a ze rusko v zajeti pocitu velmoci kraci uplne stejnou cestou, jen to nevidi.

    Celkem nedavno sem se dival na stranky kde se podrobne rozebiral stavl lodstva ruska, kde byla uvedena , pokud mozno lod vedle lodi, s dobou stavby, kde slouzi, zda li je ve vystavbe/oprrave/rezerve...atd.
    A naprosto sem ziral na celkove cislo - rusko melo v aktivni sluzbe kolem 250 lodi. 250.
    Ä kolik ze to lodi ma ve sluzbe us navy ? Od statu ktery je 15x bohatsi ?

    A kdyz sem napsal ze rusove by meli v pudu sebezachovy zredukovat namornictvo o 1/3-1/2, tak sem dostal dolik palcu dolu, ze skutecne premyslim nad tim, jak moc su nekteri zdejsi lidi odtrzeni od reality.

  • PavolR
    18:42 12.11.2018
    • (12)

    gangut:
    Lenže na konci cesty, ktorou sa Rusko v snahe ubrániť sa vydalo, sa už belejú kosti ZSSR. Keď ľahne vedľa neho, všetko, pre čo teraz tak zbroji, bude voľne k dispozícii komukoľvek, kto po tom siahne ...

  • logik
    18:40 12.11.2018
    • (13)

    givitz - jen taká poznámka: všimni si rétoriky - do 104% to je "velmi dobrý výsledek", nad 104% špatný výsledek. Kde je prostor dobrý výsledek a ještě ucházející výsledek. Skoro bych řekl, že se spokojili s prvním výsledkem, co se jim jentaktak "vešel do limitu".....

    Není tu Balm? K tomudle bys zrovna měl hodně co říct: jaké jsou v praxi dosahované shody výpočtů a zkoušek.

  • moky
    18:40 12.11.2018
    • (13)

    gangut ty jsi upadl na hlavu.

    Rusko má I se svýmí obřími zásobami ropy hdp srovnatelné se Španělskem.

    I trollovi dojde že to není žádná velmoc..v atmových zbraních asi bude,ale to je to jediný.

    Je otázkou času než se zase mužici uzbrojí.

  • dusan
    18:31 12.11.2018
    • (16)

    gangut

    Veľmoc nezávisí od ceny ropy na svetových trhoch a nevyžobráva peniaze na likvidáciu chemických zbraní : )

    Rusko je veľmocou akurát z pohľadu jadrových zbraní ... ako pozostatok studenej vojny (nakoniec i väčšina bombardérov, resp. nosičov jadrových zbraní, ICBM i jadrových ponoriek pamätá socík).

    Ale v tom už nie je Rusko ničím výnimočné a v "jadrovom klube" sú už i takí žobráci ako KLDR .....

    Je ale faktom, že jedrové zbrane sú jedinou vecou, kde sa Rusko zatiaľ horko ťažko vyrovnáva napr. s USA .... a preto sa Rusko zúfalo snaží udržať svoje predimenzované kapacity čo ho stojí astronomické náklady .....ale skôr či neskôr sa budú musieť Rusi zmieriť s tým, že na to nemajú ....čím skôr ...tým lepšie.

  • givicz
    18:30 12.11.2018
    • (2)
    Oblíbený příspěvek

    tak vzhledem k tomu, že umím rusky tak sem dám kompletní video z kterého čerpá předmětný článek (viděl jsem ho několik dní zpátky)

    Военная приемка. «От Т-50 к Су-57» Часть 1 (vojenské přijetí T50 k Su57 část 1)
    https://www.youtube.com/watch?...

    vypíchnul bych část jak provádějí zátěžové testy nového kompozitního křídla na SU 57 :)
    Момент разрушения крыла новейшего истребителя Су-57 (moment rozrušení křídla nové stíhačky Su 57)
    https://www.youtube.com/watch?...

    Zkoušky křídla Su57 na pevnost (amatérský překlad) .. matematici tuto mez pevnosti již vypočítali, no teď se uvidí zda teorie odpovídá praxi na 100% ..... věc se má tak od 99% do 104% je to velice dobrý výsledek ... jestli pevnost křídla bude více jak 104% ... toto již není dobrý výsledek.. proč .. protože konstrukce křídla je přítížená .. ona ta konstrukce sice vydrží větší zatížení ale je zbytečně težké.... konstruktérům jde o to najít střední cestu aby křídlo bylo nejenom pevné ale i dostatečně lehké...

    Výsledek pří zátěžových testech kompozitní křídlo prasklo přesně při 104% zatížení a výsledek tak odpovídá matematickým výpočtům....

    Už ted mi tečou sliny na další díl, kde se budou rozebírat nové motory a nové radiolokátory SU 57..... :)

  • Jakub2
    18:28 12.11.2018
    • (13)

    Aby taky bylo za pár desetiletí vůbec co bránit... resp. koho a kým. Ta země postrádá soft-power daleko víc než Slovensko. A z Slovenska taky utíkají každý rok lidi (studovat do Čech nebo pracovat do západní E.).

    Země, která má nukleární arzenál, ale nemá na to, aby ufinancovala zdravotnictví a starobní penze...

  • gangut
    18:02 12.11.2018
    • (13)

    dusan
    Rusko rozhodne je veľmocou.
    Rusko sa nesnaží o vojenskú paritu s USA. Buduje armádu ktorá by mala byť schopná Rusko ubrániť. A to je pri danej rozlohe a danej populácii (cca na úrovni Japonska) nákladná vec.

  • gangut
    18:02 12.11.2018
    • (13)

    dusan
    Rusko rozhodne je veľmocou.
    Rusko sa nesnaží o vojenskú paritu s USA. Buduje armádu ktorá by mala byť schopná Rusko ubrániť. A to je pri danej rozlohe a danej populácii (cca na úrovni Japonska) nákladná vec.

  • dusan
    17:50 12.11.2018
    • (13)

    Či jadrové ponorky, či Su-57, Armata, ruské nové torpédobce či lietadlové lode ... všetko to má jednu vec spoločnú .... veľké ambície Ruska, ktoré nedokáže ufinancovať.

    Skrátka Rusko sa musí konečne zmieriť s tým, že nie je veľmocou a miesto zúfalej snahy o vojenskú parity s veľmocou ako USA by sa malo sústrediť na modernizáciu ekonomiky. A ak sa Rusko podarí modernizovať ekonomiku .... tak môže teoreticky v budúcnosti uvažovať o tom, že sa vráti na pozíciu svetovej veľmoci.

  • Jakub2
    17:12 12.11.2018
    • (13)

    P.S. SU-57 nemá ani finální motory.

  • Jakub2
    17:03 12.11.2018
    • (14)

    Ale jistěěěěě... Letadlo, které nemá dokončený vývoj, nemá kompletní avioniku, odzkoušenou výzbroj, hotové operační postupy... ale je lepší než něco, co operačně létá 15 let a je průběžně modernizováno.

    Porovnávat vzdálenější PRAVDĚPODOBNOU budoucnost s NEJASNOU přítomností, to je ale logická šmakuláda.

  • siggi
    16:32 12.11.2018
    • (5)
    Oblíbený příspěvek

    Neutrálně koncipován článek hodnotí situaci objektivně, a tak by to mělo být....podstata oproštěna od ideologie a militantního primitivismu....díky za něj.