Lockheed Martin a Boeing společně vyvinou nový bombardér

Boeing LRS-B
Foto: Vize bombardéru LRS-B podle Boeing. / Boeing

V americkém programu na nový dalekonosný bombardér LRS-B (Long-Range Strike – Bomber) se zrodila dvojice soutěžních týmů. První tým vede Nohtrop Grumman, výrobce stealth bombardérů B-2 Spirit. Druhý tvoří dvojice gigantů Lockheed Martin a Boeing.

Lockheed Martin a Boeing již společně utvořili tým v roce 2008, kd y v americké letectvu běžel program NGB ( Next Generation Bomber ) . Program si kladl za cíl zkonstruovat podzvukový bombardér střední kategorie se „středním doletem“.

Nový bombardér měl v y plnit mezeru mezi stíhač kami  F-22A Raptor a F-35 Lightninig II na jedné straně a americkým těžkým bombardérem B-2 Spirit na straně druhé . Nový stroj, označovaný jako B-3, tak měl převzít de facto roli po v y řazených bombardérech F-117 Nighthawk.

V roce 2010 však Pentagon od programu NGB odstoupil. Americké letectvo zformulovalo nové požadavky do mnohem ambicioznějšího programu bombardéru s dlouhým doletem LRS-B. Obě firmy se i nyní dohodly na společném vývoji, kde Boeing bude působit jako hlavní dodavatel a Lockheed Martin jako hlavní partner.

"Boeing a Lockheed Martin přináší to nejlepší z obou podniků, a z ostatního průmyslu, pro podporu programu Long-Range Strike Bomber. J e nám ctí podpořit naše ho zákazníka US Air Force a t uto důležit ou národní prioritu ," řekl Dennis Muilenburg, prezident a generální ředitel Boeing Defense, Space & Security.  "Stabilní plánování, spolu s efektivním a cenově dostupným vývojem a výrobními přístupy, umožňuje našemu týmu snížit riziko vývoje s využitím vyspělých technologií a integrac í stávajících systémů."

Pentagon má v současné době v plánu nakoupit 80 až 100 bombardérů LRS-B. Jednotková cena za sériový letoun nesmí překročit 550 miliónů dolarů – bez nákladů na vývoj a cenu prvních letounů v rámci počáteční výrobní produkce LRIP (Low-Rate Initial Production). První bombardéry LRS-B chce americké letectvo získat mezi roky 2024 až 2026.

Pro zajímavost uveďme, že jednotková cena, bez nákladů na vývoj, pozemní zabezpečení, výcvikové pomůcky (simulátory, atd.), bombardéru B-2 Spirit je odhadovaná na 750 miliónů dolarů a cena F-22A Raptor na 150 milionů dolarů. Z maximální ceny letounu si tak můžeme odvodit i technickou ambicioznost programu LRS-B.

Otázkou je cena vývoje nového bombardéru. V roce 2012 Pentagon v y členil pro program LRS-B 851 milionů dolarů. Mezi rok y 2013 až 2017 je na výzkum a vývojové práce prozatím připraveno 6,3 miliard dolarů.

Bombardér LRS-B je jedním ze tři klíčových projekt ů amerického letectva US Air Force. Kromě gigantického a nejdůležitějšího programu stíhačk y F-35 Lightninig II, americké letectvo plánuje také nakoupit 179 vzdušných tankerů KC-49 od firm y Boeing.

Zdroj: Defense Update

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bombardér B-2 Spirit letěl na severní pól

Bombardér B-2 Spirit před několika dny podnikl premiérovou cestu na nejsevernější místo planety. K ...

Nový ruský strategický bombardér PAK-DA se odhaluje

Před pár dny ruští vojenští představitelé odsouhlasili základní technické specifikace a design ...

LRS-B: Nový dalekonosný bombardér amerického letectva

Americké letectvo (USAF) potvrdilo zájem podporovat vývoj nového dalekonosného bombardéru, v ...

PAK-DA vs. LRS-B: Souboj bombardérů 21. století

Vypadá to, že se mezi Ruskem a Spojenými státy schyluje k zajímavému zbrojnímu závodu. Poté, co ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!