LOCUST: Roj průzkumných bezpilotních letadel
- 17. 4. 2015
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Úřad pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research) amerického námořnictva před pár dny představil nejnovější pokroky v programu LOCUST (Low-Cost UAV Swarming Technology). Cílem programu je vyvinout průzkumný vzdušný systém složený z několika desítek malých dronů. ou i mimo americké námořnictvo.
Námořní program LOCUST (česky „kobylka") je součástí širšího vývoje spolupracujících robotických strojů. Kromě bezpilotních vzdušných prostředků (UAV) námořníci pracují rovněž na robotických rojích bezosádkových hladinových plavidel USV (Unmanned Surface Vehicle).
V srpnu minulého roku ONR například otestovala na řece James River ve Virgini technologii umožňující robotickým lodím vzájemně synchronizovat svojí činnost – vše bez zásahu lidské obsluhy. Celkově se na řece koordinovaně „rojilo" 13 lodí a cvičně chránilo hlavní mateřské plavidlo s posádkou.
Testované lodě byly osazené senzorovým a řídícím systémem CARACaS (Control Architecture for Robotic Agent Command and Sensing). CARACaS původně vznikl v NASA pro řízení robotického vozítka Curiostiy na planetě Mars.
Řídícím systémem CARACaS jsou vybaveny také drony vznikající v rámci programu LOCUST. Lee Mastroianni, ředitel programu LOCUST, vysvětli na konferenci Sea Air Space podstatu fungování splupracujících dronů.
„Ve 3D prostoru děláte velmi komplexní manévry. Problém je zajistit koordinované rozdělení a spojení jednotlivých dronů. Potřebujeme například tří drony oddělit z roje a zničit nějaký cíl nebo udělat nějaký průzkum, pak se vrátit zpět a zařadit se do formace," říká Mastroianni. „Je to velmi dynamické."
Záznám z testování bezpilotních dronů programu LOCUST
LOCUST počítá s rojem až 30 navzájem spolupracujících malých bezpilotních letadel Coyote od firem Sensintel/BAE Systems. Jde s speciální letouny s torpédovým trupem a rozkládacím párem křídel a dvojicí svislých stabilizátorů.
Coyote má rozpětí křídel 1,4 m a startovací hmotnost 5,9 kg. S užitečným nákladem o hmotnost 0,9 kg dokáže létat ve vzduchu 60 minut. Cestovní rychlost je 110 km/h a maximální 160 km/h.
Zajímavý je způsob vypouštění. Inženýři připravili speciální vícenásobné tubusové odpalovací zařízení. V každém tubusu je ukryt letoun se složenými křídly. V případě potřeby se letouny v rychlém sledu vystřelí do vzduchu a okamžitě zaujmou ve vzduchu formaci.
Výhodou je univerzálnost použití. Tubusové zařízení lze použít na lodích, pozemních vozidlech i dalších letadlech. Teoreticky je možné umístit tubusy na vrtulníky AH-64 Apache a používat malé drony jako předsunuté průzkumné systémy.
Testy ukázaly, že letadla jsou pomocí technologie CARACaS schopny synchronního letu, předávat si informace a spolupracovat na stejném cíli. Pokud testy poběží dobře, námořnictvo plánuje nasazení systému LOCUST na bojových lodích již v roce 2016.
Výchozím dronem je malé bezpilotní letadlo Coyote od firmy BAE Systems; větší foto / BAE Systems
„Nikdy předtím nebylo možný vidět takovou autonomní koordinaci během letu," vysvětluje Mastroianni. „Přizpůsobitelné a postradatelné bezpilotní letadla odlehčí práci pilotovaným letadlům a tradičním zbraňovým systémům. V podstatě znásobí bojovou sílu a sníží riziko zranění bojovníků."
Drony je možné vybavit nejrůznějším užitečným zařízením. Všechny drony roje nebo jen část je možné vybavit průzkumnými nebo zaměřovacími systémy. Na palubu je také možné umístit bojovou hlavici.
Hlavní výhodou celého řešení je cenová efektivita. Stovka malých letadel stojí méně než jeden taktický letoun nebo bojový vrtulník.
Navíc potenciální protivník musí začít hledat odpověď na techniku útoku v rojích, a to nejen technickou, ale i ekonomickou. Jedna protiletadlová střela stojí stovky tisíc až jednotky milionů dolarů. Také munice do rychlopalných kanónů není zadarmo. Jeden specializovaný náboj do kanónu ráže 30 mm přijde na stovky dolarů.
Podle některých bezpečnostních odborníků, jako je Paul Scharre z Centra pro novou americkou bezpečnost CNAS (Center for New American Security), je technologie robotických rojů klíčem k udržení americké vojenské dominance.
Zdroj: ONR, DefenseOne
Související články
Průzkum a pozorování příhraniční oblasti
Předběžné bojové nařízení velitele průzkumné skupiny pro velitele týmů naznačilo dostatek ...
- 12.03.2015
- 3 komentářů
- 71. mpr Hranice
RQ-4 Global Hawk: Nucené dítě amerického letectva
Uběhlo již 17 let od prvního vzletu průzkumného bezpilotního letadla RQ-4 Global Hawk. Letoun měl ...
- 15.03.2015
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
SOSITE: Nová strategie válčení
Americká Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů DARPA (Defense Advanced Research ...
- 01.04.2015
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
- 16.04.2015
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
Padakovy system je zbytocna vaha navyse, takto male UAV su schopne letiet dostatocne pomaly na to, aby sa pri tom pristani vyrazne neposkodili. Skore ruske UAV s prudovym motorom ...Zobrazit celý příspěvek
Padakovy system je zbytocna vaha navyse, takto male UAV su schopne letiet dostatocne pomaly na to, aby sa pri tom pristani vyrazne neposkodili. Skore ruske UAV s prudovym motorom mali prave takyto problem, ze pristavali na bruchu, pri com sa motor vacsinou poskodil natolko, ze sa musel vymenit, ale to bolo dekady dozadu, miniaturizacia niekedy riesi problemy sama o sebe..Skrýt celý příspěvek
Tyhle malé mrchy přistanou bez problémů na břicho. Naprotitomu třeba scaneagle přistává zachycením ve vzduchu na lano, je to docela krkolomná ale zábavná podívaná. ...Zobrazit celý příspěvek
Tyhle malé mrchy přistanou bez problémů na břicho. Naprotitomu třeba scaneagle přistává zachycením ve vzduchu na lano, je to docela krkolomná ale zábavná podívaná.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...