První dva vrtulníky UH-60M Black Hawk pro Lotyšsko

První dva vrtulníky UH-60M Black Hawk pro Lotyšsko
Lotyšský UH-60 Black Hawk / Latvijas armija (Zvětšit)

Ve čtvrtek lotyšské letectvo na letecké základně Lielvarde slavnostně převzalo první dva vrtulníky UH-60M Black Hawk. Celkově Lotyšsko objednalo čtyři Black Hawky za 175 milionů dolarů (3,9 miliardy Kč podle dnešního kurzu).

Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila prodej čtyř vrtulníků Black Hawk Lotyšsku v červnu 2018. Lotyšsko tedy dostalo první dva vrtulníky čtyři a půl roku po schválení. Dodávka zbývajících strojů je naplánována na konec letošního roku. Washington Rize na nákup přispěl částkou 15,5 milionu dolarů.

Pro porovnání – Slovensko objednalo devět vrtulníků Black Hawk v roce 2015 a první dostalo v roce 2017, poslední v lednu 2020. Další dva vrtulníky zamluvené v roce 2021 Bratislava převezme v roce 2025. Současně všech 11 slovenských Black Hawků dostane nové systémy, včetně palubní výzbroje v podobě kulometů M240H. Sedm strojů získá lepší balistickou ochranu.

Lotyšsko každopádně objednalo lépe vybavené vrtulníky než Slovensko. Podle DSCA lotyšské Black Hawky získají navíc například digitální radiostanice AN/ARC-220, senzorovou hlavici Talos (FLIR) nebo brýle pro noční vidění AN/AVS-6.

První dva Black Hawky dopravil do Lotyšska v prosinci minulého roku americký C-17 Globemaster III. Lotyšsko se tak po Slovensku a Chorvatsku (čtyři stroje) stalo třetím uživatelem UH-60M v regionu. Také Polsko koupilo čtyři S-70i a objednalo čtyři další – S-70i je „odmilitarizovaná“ verze UH-60M zbavená citlivých amerických vojenských technologií. Firma Sikorsky tedy S-70i může prodávat bez souhlasu americké vlády.

V roce 2024 se ke středo- východoevropským uživatelům Black Hawků připojí Litva, která v roce 2021 objednala čtyři stroje za 213 milionů dolarů. I v tomto případě americká vláda Litvě na nákup přispěla částkou 26 milionů dolarů.


Slavnostní převzetí vrtulníků UH-60M Black Hawk

Litevské Black Hawky budou nejlépe vybavené a vyzbrojené v regionu. Získají mimo jiné infračervené a laserové výstražné přijímače, schopnost odpalovat fléry a koutové odražeče, nebo výzbroj v podobě kulometů M240H. Vrtulníky rovněž získají senzor Talos a piloti brýle pro noční vidění se schopností promítat letové / taktické informace. Litevci také s vrtulníky získají pozemní radiostanice VRC-100 HF určené k navázaní přímé komunikace mezi pozemními jednotkami a vrtulníky.

Zajímavé je, že třetí stát Pobaltí – Estonsko – nemá žádné plány na nákup vrtulníků pro ozbrojené síly. Pouze estonské ministerstvo vnitra, mimo jiné ve prospěch estonské pohraniční stráže, provozuje tři civilní AW139.

Black Hawky v lotyšském letectvu nahradí v poměru 1:1 ruské vrtulníky Mi-17 MTV-2 (Mi-8MT). První dva vyřazené Mi-17 Lotyšsko poslalo darem na Ukrajinu v srpnu minulého roku.

Lotyšské letectvo Black Hawky kromě klasické bojové přepravy lidí a materiálu využije pro pátrací a záchranné mise (SAR), lékařskou evakuaci, hašení požárů a k zásahům při mimořádných událostech.

„Jedná se o dlouho očekávaný přírůstek do našeho seznamu vojenského vybavení, který umožní letectvu dosáhnout nové úrovně schopností s novými a moderními vrtulníky Black Hawk a posílí interoperabilitu s našimi spojenci. Pět posádek vrtulníků již bylo vycvičeno, přičemž v současné době probíhá rekvalifikace dalších posádek Mi-17 v USA. Podařilo se nám dokončit úvodní fázi výcviku, takže jsme nové vrtulníky začali používat, jakmile byly připraveny k letu,“ uvedl v prosinci velitel lotyšských vzdušných sil plukovník Viestrus Masulis.


Dva UH-60M v prosinci do Lotyšska doručil dopravní letoun C-17 Globemaster III

Lotyšské vzdušné síly, podobně jako letectva Litvy nebo Estonska, jsou velmi malé. V případě Lotyšska Black Hawky budou tvořit páteř letectva. Mezi další úkoly lotyšského letectva je pomocí kompletů velmi krátkého dosahu RBS-70 a Stinger zajišťovat pozemní protivzdušnou obranu (PVO). Kromě toho Lotyšsko s Estonskem diskutují o společném nákupu systémů PVO středního dosahu. Favoritem je norsko-americký NASAMS (National Advanced Surface-to-Air Missile System), který si pořídilo litevské letectvo.

V současné době lotyšskou pozemní PVO zajišťuje jedna baterie NASAMS španělské armády rozmístěná právě na základně Lielvarde. Samozřejmě nebe baltických států stále chrání alianční letouny v rámci mise Baltic Air Policing – nyní to je osm nizozemských F-35A Lightning II operující z polské základny Malbork. V březnu je nahradí britské Eurofightery operující z estonské základny Ämari.

Ve Slovensku, Litvě, Lotyšsku, Polsku a Chorvatsku během pár let bude létat minimálně 31 vrtulníků UH-60M/S-70i. Lze také předpokládat, že vrtulníky UH-60/S-70i Black Hawk dříve nebo později zamíří do ukrajinského letectva a pozemních sil.

Ostatně ukrajinské Hlavní ředitelství zpravodajských služeb (GUR) se před pár dny pochlubilo fotografií svého prvního Black Hawku. Podle všeho jde o vrtulník od americké firmy Ace Aeronautics, která se specializuje na přestavbu starších Black Hawků americké armády pro civilní trh – všechno citlivé armádní vybavení je nahrazeno komerčním.

Rozšiřování Black Hawků ve střední a východní Evropě je dobrou zprávou pro košické výcvikové centrum Slovak Training Academy, které nabízí výcvik armádním pilotům na vrtulnících UH-60A Black Hawk. Centrum zřejmě zajistí výcvik všech (většiny) pilotů Black Hawků ze střední a východní Evropy.

Zdroj: MilMag, mil.lv

Nahlásit chybu v článku


Související články

UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?

České ministerstvo obrany (MO ČR) posuzuje akvizici vrtulníků UH-60M Black Hawk nebo dua vrtulníků ...

Slovensko kupuje další dva vrtulníky UH-60M Black Hawk pro speciální síly

Slovenská armáda rozšíří flotilu devíti vrtulníků UH-60M Black Hawk o další dva stroje. Současně ...

Pobaltí plánuje společný nákup raketometů MLRS

Ministři obrany Lotyšska, Litvy a Estonska se před pár dny setkali v litevském městě Šiauliai. ...

První transportéry Patria 6×6 v Lotyšsku

Finská společnost Patria před pár dny dodala do Lotyšska první čtyři nové obrněné transportéry (OT) ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • CerVus
    13:55 26.02.2023

    Ty jsme také měli koupit.... To, že je BH moc těžký na nemocniční heliporty je slabá výmluva. Ale třeba se mýlím a výroční zprávy uvadějící pětinásobné náklady Venomu oproti BH ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty jsme také měli koupit.... To, že je BH moc těžký na nemocniční heliporty je slabá výmluva.
    Ale třeba se mýlím a výroční zprávy uvadějící pětinásobné náklady Venomu oproti BH jsou opravdu zapříčiněné jen tím, že část z nich operuje z výsadkových lodí daleko od servisního zázemí v hodně nepříznivých podmínkách.Skrýt celý příspěvek

    • toustr
      14:02 26.02.2023

      V té zprávě jsou zaznamenány jak ceny čistě za provoz, tak i za ty věci okolo. Venom má oproti Blackhawkům o nějakou pětinu vyšší tu první sumu, takže ano, pravděpodobně trochu ...Zobrazit celý příspěvek

      V té zprávě jsou zaznamenány jak ceny čistě za provoz, tak i za ty věci okolo. Venom má oproti Blackhawkům o nějakou pětinu vyšší tu první sumu, takže ano, pravděpodobně trochu dražší v tomto ohledu bude, nikoliv však nějak dramaticky. Ta druhá suma je dle mého čistě zkreslená prostředím, kde se stroje provozují. Obecně lze z celé té zprávy vyčíst, že stroje provozované USMC mají tuto hodnotu vyšší, takže je to rozhodně trend a ne jen náhoda. Uvidíme, jak to bude vypadat v gesci AČR, ale neočekávám takto obrovské výdaje na "servis okolo".Skrýt celý příspěvek

      • CerVus
        16:20 26.02.2023

        No dobrá. Seahawk vychází ročně čistě v údržbě na 1,7 milionu usd což je stejná částka jako Venom. 250k usd u BH je celkem zarážející. Tam to bude souviset s nutností odstraňovat ...Zobrazit celý příspěvek

        No dobrá. Seahawk vychází ročně čistě v údržbě na 1,7 milionu usd což je stejná částka jako Venom. 250k usd u BH je celkem zarážející. Tam to bude souviset s nutností odstraňovat nátěr před větší údržbou.
        Budeme se muset modlit že vyřeší problémy se zanikajícím dodavatelským řetězcem a zvýšenou poruchovostí takže kvalitou dílů. Ideálně, kdyby přenesly výrobu k nám, když to u nich nechce nikdo dělat. Těch 10k usd za letovou hodinu čistě na údržbě a 25k celkově je na úrovni Super Hornetu.Skrýt celý příspěvek

  • klingacik
    23:06 25.02.2023

    "Další dva vrtulníky zamluvené v roce 2021 Bratislava převezme v roce 2025."

    Ja som bol v tom, že ich dostaneme už tento rok. Došlo k nejakej zmene?

    "Další dva vrtulníky zamluvené v roce 2021 Bratislava převezme v roce 2025."

    Ja som bol v tom, že ich dostaneme už tento rok. Došlo k nejakej zmene?

    • Flader
      13:36 26.02.2023

      Nikdy nebol spomínaný rok 2023.

      Nikdy nebol spomínaný rok 2023.

      • Miro
        20:03 26.02.2023

        Dodávka nových vrtuľníkov sa uskutoční do konca roka 2023. Vrtuľníky budú používané špeciálnymi jednotkami na špeciálne operácie typu CSAR. Vrtuľníky budú výbavené M134D-H, ...Zobrazit celý příspěvek

        Dodávka nových vrtuľníkov sa uskutoční do konca roka 2023. Vrtuľníky budú používané špeciálnymi jednotkami na špeciálne operácie typu CSAR. Vrtuľníky budú výbavené M134D-H, AN/AAR-57, BPS, FLIR a FRIES.
        Zdroj wikipedia.Skrýt celý příspěvek

        • Flader
          20:56 26.02.2023

          Prepáč, ale Wikipédia nie je práve relevantný zdroj. V rýchlosti napríklad štúdia uskutočniteľnosti pre tento projekt obstarania. Časový harmonogram je na strane 40: ...Zobrazit celý příspěvek

          Prepáč, ale Wikipédia nie je práve relevantný zdroj. V rýchlosti napríklad štúdia uskutočniteľnosti pre tento projekt obstarania. Časový harmonogram je na strane 40: https://www.mosr.sk/data/files... Skrýt celý příspěvek

  • lychnis
    11:20 25.02.2023

    V textu minimálně jednou pletete Litevce a Lotyše a není NASAMS Norwegian...?

    V textu minimálně jednou pletete Litevce a Lotyše a není NASAMS Norwegian...?

    • SYN_
      15:39 25.02.2023

      Koprodukční... Kongsberg rakety nevyrábí.

      Koprodukční... Kongsberg rakety nevyrábí.

      • lychnis
        15:20 26.02.2023

        Jasně, ale to úvodní "N" je Norwegian a ne National, ne?

        Jasně, ale to úvodní "N" je Norwegian a ne National, ne?

  • Ján Paliga
    08:03 25.02.2023

    Pán Grohman, máte preklep. :) Skúste si v článku nahradiť "W" za "V" v slove "Mi-17 MTW-2".

    Pán Grohman, máte preklep. :) Skúste si v článku nahradiť "W" za "V" v slove "Mi-17 MTW-2".

Načítám diskuzi...