Německý dron LOUT: Předobraz evropské stíhačky šesté generace

Německý dron LOUT: Předobraz evropské stíhačky šesté generace
Model LOUT / Airbus (Zvětšit)

Dne 4. října společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV Testbed). Již skončený program studoval nejmodernější letecké technologie v oblasti radiolokační, infračervené, elektronické a akustické „neviditelnosti“. Výsledky programu LOUT budou přeneseny do francouzsko-německého programu bojových leteckých systémů nové generace FCAS (Future Combat Air System).

Vývoj demonstrátoru LOUT probíhá od roku 2007 ve vývojovém centru společnosti Airbus, resp. vojenské divize Airbus Defence and Space, v německém Manchingu. Centrum v Manchingu rovněž zastřešuje program Eurofighter. Probíhá zde mimo jiné finální montáž, systémová integrace a letecké testy stíhaček Eurofighter určených pro německé letectvo. Centrum má na svědomí rovněž vývoj a testování bezpilotních letadel Barracuda (první let 2006).

Program LOUT financuje (resp. financovala) německá vláda. V rámci programu došlo v roce 2010 ke zvolení finální konfigurace (viz obrázek na konci článku), samotný čtyři tuny těžký nelétající demonstrátor byl dokončen v roce 2014. Podle webu Aviation Week jde o reprezentativní model možného 20 tun těžkého, dvoumotorového podvzukovkového bojového bezpilotního letadla. 

„Nikdo si nebyl vědom toho, co tady děláme ‒ jedná se o utajovaný projekt, který byl zahájen již v roce 2007. Vývojová smlouva byla zadána v roce 2010 a LOUT byl vyvinut v Manchingu a Bremenu v duchu Skunčích dílen [Skunk Works],“ uvedl Mario Hertzog, programový manažer Airbusu pro program FCAS.


Vývojové centrum společnosti Airbus v Manchingu

Podle prezentace společnosti Airbus byl demonstrátor LOUT vyvinut za účelem osvojení si radiolokační (od VHF po Ka pásmo), infračervené, vizuální, elektronické a akustické stealth, a to zejména proti hrozbám ze země. Stejně tak centrum Manchingu zkoumalo techniky elektronického boje stealth letadel.

Jak poznamenává IHS Janes, případný 20 tun těžký útočný dron tedy poslouží především k vedení boje vzduch-země, zejména proti nepřátelské protivzdušné obraně (PVO). 


LOUT; větší foto / Airbus


LOUT; větší foto / Airbus

Konstrukce dronu umožňuje nesení munice uvnitř zbraňových šachet. Letoun je navržen s co nejmenším čelním radiolokačním průřezem (RCS), plášť tvoří materiály typu RAM a povrch letounu je postaven bez výrazných nerovností a přechodů. Pro zamezení detekovatelnosti ze země jsou sací otvory umístěny na horní straně letounu. Stroj je vybaven plochou tryskou, podle Hertzoga ale program také testoval možnost použití vektorovatelné trysky. 

Letoun má sací otvory s charakteristikou DSI (Diverterless Supersonic Inlet), což jsou speciální vyboulené útvary určené ke kontrole proudění vzduchu vstupujícího do sacích otvorů motorů. DSI najdeme například na vstupních ústrojích proudového motoru letounu F-35.


Testování modelu v bezodrazové komoře; větší foto / Airbus

Model byl také vybaven překrytem „pilotní kabiny“. Hertzog ale poznamenal, že překryt sloužil spíše k testování průhledných „stealth“ materiálů pro senzory a další aplikace, než aby kryt naznačoval možnost vytvoření pilotované verze letadla.

V současné době jsou práce na projektu LOUT ukončené a nyní se zvažuje další postup, včetně stavby zmíněného letuschopného 20 tun těžkého demonstrátoru. Hertzog však odmítl říci, zda Berlín má zájem stavbu letuschopného demonstrátoru financovat. 


Během vývoje se hledaly ideální aerodynamické koncepce; větší foto / Airbus

Hertzog ale uvedl, že znalosti nabité během programu LOUT se zužitkují při další technické evoluci letounu Eurofighter a v programu FCAS. Dodejme, že FCAS pokrývá jak vývoj víceúčelového pilotovaného bojového letadla nové generace, tak vývoj celé rodiny dronů, robotických vedených letadel (loyal wingmanů), inteligentních zbraní nebo technologie rojení (swarming).

Se systémy FCAS se digitálně propojí i letouny Eurofighter a Rafale, které budou v provozu i po roce 2040. Demonstrátor nového stíhače FCAS vzlétne v roce 2026 a po roce 2040 začne postupně nahrazovat letouny Eurofighter a Rafale. 

V každém případě se ukazuje, že Francie a Německo při vývoji bojového letounu nové generace FCAS nemusí začínat od nuly. Kromě rozsáhlých zkušeností s provozem letounů Eurofighter a Rafale se ukazuje, že minimálně Německo posledních deset let intenzivně vyvíjelo a testovalo nejnovější technologie a aerodynamické koncepce v oblasti stealth, včetně moderních leteckých konstrukčních materiálů, ale také problematiku elektronické, kybernetické a komunikační bezpečnosti letadel.

Zdroj: The Avionist, Airbus

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Airpower Teaming System: Robotický wingman stíhaček

Firma Boeing na výstavě Australian International Airshow v australském Avalonu představila model ...

Dassault a Airbus představily evropskou stíhačku šesté generace NGF

Na probíhající pařížské letecké show Paris Air Show 2019 společnosti Dassault Aviation, Airbus a ...

Společný let ruského letadla Su-57 a útočného dronu S-70 Ochotnik

Ruské ministerstvo obrany v pátek zveřejnilo video společného letu ruského víceúčelového stealth ...

Robotický bojový wingman XQ-58A Valkyrie změní pravidla boje

Americké letectvo (USAF) pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru robotického vedeného ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Charlie
    08:32 08.11.2019

    Kokám že nejsem jedinej, komu hnedka probleskla hlavou Ho 229 :D

    Ale přijde mi že se tu v Evropě pořád dělaj samý technologický demonstrátory ale na nějaký slušný UAV se nezmůžem, všecko dovoz USA/Izrael. Přitom vlastní drony dělá dneska kde kdo, Číňani to sekaj jak Baťa cvičky, Turci maj několik vlastních typů, Bělorusové a já nevím kdo ještě...

    Eště že aspoň u nás se trochu blýská s Primocem. Eště by to chtělo nějakej proudovej, když už tu vyrábíme ty malý motory ;)

  • Rase
    18:21 06.11.2019

    Bude zajímavé sledovat, co z toho vývoje bude reálně využito. Přeci jen jde v podstatě o soukromý projekt Airbusu s podporou německé vlády, ale vývoj stíhačky, z programu FCAS má na starost Dassault. Airbus vede v programu FCAS vývoj bezosádkových letounů.

  • palo satko
    13:10 06.11.2019

    Ono to ma svoju logiku, vyvyjat v jednej organizacii a naraz nadzvukovu bojovu stihačku a zaroven podzvukovy utočny dron. V pripade Europy je to NGF + LOUT. Odpadnu problemy vyrobit a prevadzkovat univerzalneho "všeuměla" ako je F-35. Da sa predpokladat, že tiež vyvoj aj prevadzka vyjdu lacnejšie, lebo bude možne niektore riešenia použit na oboch strojoch. Nakoniec je lepšie na "sebevražedne misie" proti PVO poslat dron než "univerzalku" s pilotom.

    • Robo
      13:27 07.11.2019

      To máte pravdu "Je lepšie na "sebevražedne misie" proti PVO poslat dron "

      https://www.leteckymagazin.sk/...

      Výhoda F-35ítky ale tkví v tom , že tyto drony dokáže díky bezkonkurenčně nejvyspělejší avionice elektronice a senzorům navést nejlépe k cíly mise , aniž by se sama vystavovala nebezpečí .
      V tom tkví mj. její univerzálnost

    • NeoXII
      12:17 08.11.2019
  • GlobeElement
    11:27 06.11.2019

    Zajímalo by mne, k čemu má bezosádková stíhačka zasklenou pilotní kabinu.

    • satai
      12:26 06.11.2019

      'Model byl také vybaven překrytem „pilotní kabiny“. Hertzog ale poznamenal, že překryt sloužil spíše k testování průhledných „stealth“ materiálů pro senzory a další aplikace, než aby kryt naznačoval možnost vytvoření pilotované verze letadla.'

      • Shania
        17:59 06.11.2019

        testovani pruhlednych materialu pro senzory a dalsi aplikace - pak proc to vypada jako kokpit pilotovaneho stroje a ne neco jako ktyt pro senzory...

        • Sholva
          11:18 07.11.2019

          Kde je problém? Jestli se podaří zvládnout zakrytí velikosti pilotní kabiny, tak poschovávat senzory už bude hračka. Navíc se to dá použít buď do starších letadel - Rafale, EF - nebo do nově vyvíjeného letadla. Podle mě naprosto logické a správné...

  • Marcus
    11:04 06.11.2019

    Nemohu si pomoci, ale tohle bylo první co se mi vybavilo při pohledu na tento článek :D
    https://assets-natgeotv.fnghub...

    • skelet
      11:08 06.11.2019
      Oblíbený příspěvek
      • Poly
        11:43 06.11.2019

        Amíci prodali 20 let starý mrtvý projekt. Spokojenost na obou stranách :-)

        • Kohanxxx
          14:24 06.11.2019

          Fyzika a technologie je všude stejná, proto se nedivím, že inženýři dojdou na podobné výsledky

          • Poly
            17:54 06.11.2019

            Tak můj příspěvek byl především zamýšlen ironicky.