Lovec ruské Armaty: Ukrajinský tank T-84 Oplot-M
- 17. 9. 2015
- 137 komentářů
- Jan Grohmann
T-84 Oplot-M je nejmodernější tank ukrajinského zbrojního průmyslu. Svého zákazníka si našel v dalekém Thajsku a ukrajinská armáda plánuje nakoupit 50 tanků Oplot-M. Výrobu ale komplikuje ztráta některých průmyslových podniků na Krymu a východě Ukrajiny.
T-84: Ukrajinská nezávislost ve výrobě tanků
Vývojová řada ukrajinských tanků se oddělila už před rozpadem Sovětského svazu. Vedení ukrajinské Charkovské konstrukční kanceláře Alexandra A. Morozova (ChKBM) ještě v Sovětském svazu prosadilo výrobu tanku T‑80UD s dieselovým motorem, zatímco původní „ruský" T‑80U měl plynovou turbínu.
V následujícím kroku v ChKBM vznikl tank s novou svařovanou věží. Jeho výroba však začala až po rozpadu Sovětské svazu. Kromě nové věže dostal tank výkonnější motor a dostal označení T‑84.
Tank T-84 Ukrajina dovyvinula v letech 1994 až 1995. Hlavním hnacím motorem vývoje vlastního tanku byla snaha osamostatnit se od ruské zbrojní výroby. To bylo nutné nejen kvůli domácím potřebám, ale i kvůli jednoduššímu exportu.
T-84 navazuje na sovětský tank T-80, který navazuje zase na typ T-64. Tank T‑84 se od T‑80U/UD liší především zmiňovanou odlišnou věží, která má v půdorysu tvar šestiúhelníku a vyznačuje se podstatně vyšší balistickou odolností.
Dlužno připomenout, i přes očividnou podobnost je T-80 (a potažmo navazující ukrajinský T-84) a sovětská ikona T-72 (a navazující ruský T-90) zcela jiné konstrukce. Tanky T-72 a T-80 navrhovaly jiné konstrukční kanceláře. T-72 je mechanicky jednodušší, snadnější pro (masovou) výrobu se snadnějším servisem v terénu.
Na Ukrajině vznikla řada modernizací tanků T-84. Posledním vývojovým krokem je typ T-84 Oplot-M (nebo "BM Oplot") představený v roce 2009.
Nejnovější tank T-84 Oplot-M přijala ukrajinská armáda do výzbroje v roce 2009, ale prozatím ho fyzicky nezavedla. Objednávka na prvních deset kusů byla zrušená z důvodů nedostatků financí.
V současné době, kromě několika stovek tanků T-64 a T-72 (většina uložených ve skladech), vlastní ukrajinská armáda 176 tanků T-80UD. Do letošního roku tanky T-80UD ležely ve skladech, ale ukrajinský průmysl je začíná renovovat a připravovat pro operační nasazení v ukrajinské armádě.
T-84 Oplot-M
T-84 Oplot-M
Základní hmotnost Oplot-M je 51 tun a tank ovládá tříčlenná posádka. Hlavní výzbroj tvoří ukrajinský kanón KBA-3 (46 nábojů) ráže 125 mm s hladkým vývrtem hlavně. Kanónu sekunduje spřažený 7,62mm kulomet KT-7,62 (1250 nábojů) a protiletadlový 12,7mm kulomet KT-12,7 (450 nábojů).
KBA-3 je ukrajinskou verzí sovětského kanónu 2A46M1. Nabíjení je automatické, nabíjecí automat (karusel) umožňuje dosáhnout rychlosti střelby 9 ran za minutu. 28 nábojů se nachází v karuselu, 18 nábojů lze doplnit ručně ze zásobníku.
Automat pojme nejrůznější protitankovou munici včetně ukrajinských střel Kombat. Protitanková střela Kombat ničí cíle až na vzdálenost 5000 metrů. Využívá navedení po laserovém paprsku, ale lze ji jen obtížně rušit, protože paprsek nesměřuje přímo na cíl, nýbrž nad něj; raketa letí po obloukové dráze a paprsek se přesune na cíl až 0,3 sekundy před zásahem
Hlavní pohonnou jednotkou je moderní dvoutaktní vznětový motor 6TD-2E s výkonem 850 kW (1200 koní). Maximální rychlost na silnici je 65 až 70 km/h (v terénu 45 - 50 km/h), dojezd 450 km (v terénu 350 km). Oplot-M lze vybavit výkonějším motorem 6TD-3 o výkonu 1100 kW (1500 koní).
Systém řízení palby se skládá z pozorovacího přístroje velitele, termovizního zaměřovače (dosah 8 km) a také kompletu pro zaměřování a dálkové ovládaní protileteckého kulometu. Systém řízení palby je však obecně považován za největší slabinu tanku. Jednou z nevýhod je například vysoko umístěný pozorovací přístroj velitele, který je náchylný k poškození nebo zničení.
Největší výhodou (alespoň v rámci ukrajinské armády) je termovizní pozorovací přístroj. Právě absence termovizních přístrojů na tancích T-64BV vedla ke značným ztrátám (několik stovek) ukrajinských tanků. Velké ztráty způsobovaly ukrajinským tankovým jednotkám ruské T-72B3, které jsou termovizí vybaveny.
Ruské tanky mohly ukrajinské T-64 zaměřovat na mnohem větší vzdálenost. Navíc ukrajinské posádky tanků odmítaly bojovat v noci, kde neměly proti T-72B3 prakticky žádné šance.
Termovizní zaměřovač posouvá možnosti tanku Oplot-M mnohem dále. Během nočních testů dokázal Oplot-M za jízdy zasáhnout cvičný terč na vzdálenost 1600 až 1800 metrů.
Nejsilnější stránkou T-84 Oplot-M je silné pancéřování. Základní balistickou ochranu dramatický posiluje reaktivní pancíř Nůž. V blízké budoucnosti lze tank osadit těžším dvojvrstvým pancířem Duplet.
T-84 Oplot-M - prodej ovlivňují problémy s výrobou
V roce 2011 Thajsko podepsalo smlouvu na dodávku 49 tanků Oplot-M a dvou odtahových vozidel BREM-84. Cena kontraktu dosáhla 240 milionů dolarů. V roce 2014 Ukrajina poslala do Thajska prvních pět tanků a na začátku tohoto roku dalších pět tanků. Rychlost výroby a dodávek je tak tristní a navíc není jisté, kdy Thajsko dostane další tanky. Přitom Thajsko uvažuje o nákupu až 200 tanků T-84 Oplot-M.
V současné době je pro firmu Malyšev se sídlem v Charkově, výrobce tanků T-84, největším nepřítelem pomalá rychlost výroby. Dodávka pro Thajsko je absolutní prioritou. Přitom ještě nedávno plánovala ukrajinská armáda mezi roky 2015 až 2016 získat 50 tanků T-84 Oplot-M.
Oplot-M při ukázce thajskému zákazníkovi.
Dříve vedení ukrajinského státního konsorcia Ukroboronprom, pod kterou patří firma Malyšev, mluvilo o rychlosti výroby až 40 tanků Oplot-M ročně, s cílem zvednout výrobu na 100 až 120 tanků ročně. Nyní ale vedení připouští očividně realističtější výrobní tempo - 20 tanků Oplot-M ročně.
Problém je, že výrobní plány narušila válka na východě Ukrajiny, kde se nacházejí některé výrobní podniky (Doněck, Lugansk a Mariupol). Nově je nutné, z důvodu přerušení spolupráce, nahradit některé původně ruské komponenty.
Navíc Ukrajina na Krymu ztratila 13 subjektů, které dodávaly pro ukrajinský zbrojní průmysl komponenty. Krymské firmy vyráběly například kompozitní tepelnou izolaci pro tankové kanóny nebo termovizní pozorovací přístroje.
Přitom Oplot-M je žádaný produkt. V Pákistánu Oplot-M údajně při porovnávacích testech porazil čínský exportní tank MBT-3000. Hlavním plusem Oplotu-M byla mobilita díky moderní pohonné jednotce, vysoká úroveň balistické ochrany a také schopnost účinně vést palbu.
V případě úspěchu v Pákistánu je navíc velmi pravděpodobný převod některých klíčových ukrajinských technologií. Otázkou však je, jak se ukrajinský průmysl popere s pomalým tempem výroby.
Zdroj: Defence24
Související články
Elektronický boj na východě Ukrajiny
Americká armáda v současné době trénuje ukrajinské vojáky. Jak přiznávají Američané, mnohem ...
- 03.08.2015
- 66 komentářů
- Jan Grohmann
Jak Rusko porazí své nepřátele v budoucích válkách
Dmitry Gorenburg, vedoucí vědecký pracovník v oddělení strategických studií Centra pro námořní ...
- 27.08.2015
- 90 komentářů
- Jan Grohmann
Rychlost a útok: Polská armáda hledá nástupce BVP-1
Podobně jako Armáda ČR, také polská armáda již několik let vyhlíží nástupce letitých bojových ...
- 31.08.2015
- 77 komentářů
- Jan Grohmann
Nejlepší pancíř, robotická válka: Rusko se chlubí tankem Armata
V posledních dnech a týdnech se v médiích objevily informace o pokračujícím vývoji ruského tanku ...
- 11.09.2015
- 101 komentářů
- Jan Grohmann
Charlie: tanky nie su monoposty F1... pohybuju sa relativne pomaly, v boji ide skor o dobre planovany presun medzi poziciami ktory sa planuje dopredu, a nejde o zbrkle akcie ala ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: tanky nie su monoposty F1... pohybuju sa relativne pomaly, v boji ide skor o dobre planovany presun medzi poziciami ktory sa planuje dopredu, a nejde o zbrkle akcie ala utok lahkej kavalerie... planovanie trasy pohybu tanku ti vie zabezpecit ludska osadka s tym ze automat uz len vedie vozidlo po vytycenej trase. navyse automaticky system by umoznoval ovela lepsie reakcie v pripade zistenia ohrozenia.. ludska osadka riadiaca tank toho nie je schopna do takej urovne...
co sa tyka beznej udrzby, nikto nevravi ze tie stroje nebudu potrebovat viac ludi na udrzbu, no v bojovych podmienkach ti ludia nemusia sediet v tych tankoch priamo. navyse, tank ktory ma utienene tepelne vyzarovanie sa nebude potrebovat zakopavat, lebo jeho zistitelnost bude uz tak redukovana.
Skratka ochrana posadky nemusi byt zabezpecovana len 1m hrubym pancierom, no podobny ci lepsi stupen ochrany sa da dosiahnut aj inymi sposobmi. staci sa pozriet na Izraelske Merkavy Mk4 - jeden cas boli povazovane za najlepsie chranene tanky, co mozno platilo pre urcity druh ohrozenia, no pocas vojny v Libanone aj tak utrpeli straty lebo napriek super pancierovaniu neboli schopne odolavat PTRS z boku.. nasadenie aktivnych systemov na Merkavy ich ochranu dvyhlo viac ako keby na tie tanky navesali dalsich 10ton panciera...
Skratka cesta buducnosti je cestou (postupnej) eliminacie posadky na minimum, co umozni stavat lahsie, rychlejsie vozidla. Pri pouziti najmodernejsich senzorov a pocitacov a pri maximalnej automatizacii taketo stroje budu dosahovat takej palebnej prevahy ze tanky starsej generacie ich nebudu vediet ucinne ohrozit.
no a co sa tyka zranitelnosti, dnes uz nie je problem natrepat brutalny vypoctovy vykon do maleho smartphonu, fakt si niekto myslite ze by bol problem zmensit elektroniku aby nepredstavovala velky ciel? minimalizaciou by kludne slo celu elektroniku aj ztrojit, takze v pripade vypadku by okamzite prebral kontrolu rezervny pocitac..
drony su perfektnou ukazkou toho coho je dnes technologia schopna ak sa do nej investuje... veci ktore pred 10 rokmi vyzerali ako zo zleho sci-fi filmu su dnes uplne bezne.. tak preco by sa mali tanky obmedzit len na pristup z minulosti?Skrýt celý příspěvekJen pro zajímavost za Druhé světové Němci vyvinuly hybridní tank Panzerkampfwagen VIII Maus. Sice jen prototyp ale funkční.
https://cs.wikipedia.org/wiki/...Jen pro zajímavost za Druhé světové Němci vyvinuly hybridní tank Panzerkampfwagen VIII Maus. Sice jen prototyp ale funkční.
https://cs.wikipedia.org/wiki/...4) Ještě jedna věc - dovedete si představit, jak moc by se jeden člen posádky nadřel při běžné údržbě vozidla? Už snížení počtu členů z pěti na čtyři znamenalo, že osádka defacto ...Zobrazit celý příspěvek
4) Ještě jedna věc - dovedete si představit, jak moc by se jeden člen posádky nadřel při běžné údržbě vozidla? Už snížení počtu členů z pěti na čtyři znamenalo, že osádka defacto není schopna v rozumném čase zakopat tank (který se navíc neustále zvětšoval) a u tříčlenných posádek je ta zátěž ještě větší (částečně to vyvažuje moderní, na údržbu méně náročná technik).
A pravidelná údržba, prováděná každý den, není něco, co můžou dělat týlové složky.Skrýt celý příspěvek1) To že tanky stále spolíhají na vícečlenné posádky znamená, že narozdíl od aut, která samy řídí nebo couvají na místo u bojových vozidel řízení v boji a terénu vyžaduje něco víc ...Zobrazit celý příspěvek
1) To že tanky stále spolíhají na vícečlenné posádky znamená, že narozdíl od aut, která samy řídí nebo couvají na místo u bojových vozidel řízení v boji a terénu vyžaduje něco víc než jen sledovat trasu. Armády mají před komerčním sektorem většinou náskok ve vývoji (záleží na typu technologií), takže by to ty tanky už dávno měly. Navíc - to že Knight v Merkavách umí autotracking neznamená, že umí i vybírat a zamykat cíle a vést na ně palbu vhodnou municí.
2) Baterie jsou u každého jen trochu rozumně navrženého tanku a BVP součástí pancéřové ochrany - kupříkladu Achzarity/Namery a další těžké OT je mají rozmístěné po stranách prostoru pro výsadek. U tanků pak doplňují slabší pancíř boků. Stejnou funkci plní i vhodně rozmístěné nádrže paliva.
3) Hybridní pohon o vysokém výkonu naráží na jednak problém vysoké hmotnosti (generátor, motory, kabeláž), jednak na nutnost chlazení celé soustavy. U aut se to povedlo miniaturizovat, protože tam se pohybujeme výkonově o několik řádů níže (auto má cca 1,5 tuny), u tanku by systém musel svou robustností a výkony spíše připomínat dieselelektrickou lokomotivu. Navíc - takovéto systémy mají spíše rády pravidelný chod na ustáleném výkonu, než častou změnu rychlostí. Stejně tak baterie pro ukládání případného zbytného výkonu jsou těžké a ubíraly by místo na jiné, užitečnější zatížení.Skrýt celý příspěvekRiMr71: Palivove nadrze, motor.. to vsetko napr Izraelci vyuzivaju ako pridavnu ochranu pre posadku... odporucam si nieco precitat o ochrane tankov predtym nez trepnete takuto ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71: Palivove nadrze, motor.. to vsetko napr Izraelci vyuzivaju ako pridavnu ochranu pre posadku... odporucam si nieco precitat o ochrane tankov predtym nez trepnete takuto hlupost...Skrýt celý příspěvek
Ferdinand: hybridny pohon je buducnost, takisto sa cudujem ze si este nenasiel cestu do obrnenej techniky. ale vzhladom na to ze komercny aoutomobilovy sektor masivne investuje do ...Zobrazit celý příspěvek
Ferdinand: hybridny pohon je buducnost, takisto sa cudujem ze si este nenasiel cestu do obrnenej techniky. ale vzhladom na to ze komercny aoutomobilovy sektor masivne investuje do hybridnych technologii zda sa ze to nebude tak dlho trvat.
co sa tyka rozlozenia baterii tak aby zvysovali pasivnu ochranu: iste je to rozumne riesenie ktore by asi bolo ucinne skor proti HEAT hlaviciam vzhladom k materialu z ktoreho su clanky vyrobene. Otazkou ale je ci by napr. nezvysovalo taketo riesenie riziko poziaru.Skrýt celý příspěvekRůzné formy "elektrického štítu", ostatně stejně jako laserový kanon, naráží na problém s dostatečně výkonným zdrojem energie. Zatím prostě neumíme vyrobit malý a výkonný zdroj ...Zobrazit celý příspěvek
Různé formy "elektrického štítu", ostatně stejně jako laserový kanon, naráží na problém s dostatečně výkonným zdrojem energie.
Zatím prostě neumíme vyrobit malý a výkonný zdroj energie, který je pro tyto nové technologie zapotřebí.Skrýt celý příspěvekFerdinand: Co se "eletrického štítu" kolem tanku týče tak tímhle směrem se vydali Britové. Nevím ale kam až se dostali a vzhledem ke škrtům a rozhodnutí modernizovat Challengery, ...Zobrazit celý příspěvek
Ferdinand:
Co se "eletrického štítu" kolem tanku týče tak tímhle směrem se vydali Britové. Nevím ale kam až se dostali a vzhledem ke škrtům a rozhodnutí modernizovat Challengery, se zavedení hned tak nedočkáme. Uvidíme s čím přijdou konstruktéři Leopardu 3 (zda to bude jen levné, rychlé, konvenční řešení nebo zda se vydají cestou drahého stroje u něhož budou využívat nejmodernějších poznatků a je jeho zavedení bude trvat nemálo let). Němci ale spíš půjdou cestou supeslitin a hypermoderních materiálů.Skrýt celý příspěvekJa zase ešte stále čakám, kedy už niekto vyvinie obrnené vozidlo s elektrickým pohonom(hybrid), a použije batérie ako pancier. Vzhľadom na to, že hybridné autá sú tu už skoro 20 ...Zobrazit celý příspěvek
Ja zase ešte stále čakám, kedy už niekto vyvinie obrnené vozidlo s elektrickým pohonom(hybrid), a použije batérie ako pancier. Vzhľadom na to, že hybridné autá sú tu už skoro 20 rokov a obrnené vozidlá musia nosiť ťažký pancier, ktorý je väčšinu času len nevyužiteľná záťaž, mi tanky a IFV pripadajú ako ideálny prípad na použitie tohto typu pohonu.
Vlastne som očakával, že už pri predstavení Armaty ohlásia nejakú formu hybridného pohonu.Skrýt celý příspěvek"takze si rozhodne nemyslim ze bude az taky problem vyvinut software na jazdu v terene" ...no... bez komentáře... :) Ale budiž, dejme tomu, že máme jednomužný BT. Jaké jsou ...Zobrazit celý příspěvek
"takze si rozhodne nemyslim ze bude az taky problem vyvinut software na jazdu v terene"
...no... bez komentáře... :)
Ale budiž, dejme tomu, že máme jednomužný BT. Jaké jsou tedy konkrétně ty vámi tak často zmiňované části a subsystémy tanku, které netřeba chránit pancířem?
Věž/TK? Nebo motor? Nebo nádrž? Úložný prostor munice? Převodovka? Elektronický mozek (u jednomužného stroje bezpochyby sofistikovaný) tanku? Dno tanku?
Kdyby měl tank společenskou místnost, síň tradic, sprchy nebo solárko tak to pochopím, ale takto...Skrýt celý příspěvekOT: Jinak na ČT beží serial Tovarny dneška a tady se dá podívat třeba jak to vypadá uvnitř ...Zobrazit celý příspěvek
OT: Jinak na ČT beží serial Tovarny dneška a tady se dá podívat třeba jak to vypadá uvnitř ah-64
http://www.ceskatelevize.cz/po... Skrýt celý příspěvekjj284b: netvrdim ze tank nelze ovladat jen jednim clenem posadky, jen ze pro nej to bude extremni zatez a vice clenu posadky tu zatez podstatne snizi a zrychli reakce a jestli to ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: netvrdim ze tank nelze ovladat jen jednim clenem posadky, jen ze pro nej to bude extremni zatez a vice clenu posadky tu zatez podstatne snizi a zrychli reakce a jestli to vubec stoji za to usetrene misto a vahu pro dalsiho clena posadky u neceho tak velkeho jako tank.
Pokud ma tank autoloader a propojene systemy rizeni, tak neni duvod, proc by to nemohl ovladat jeden clen, ale bude podstatne pomalejsi ve vsem co udela.Skrýt celý příspěvekbezosadkovy tank je tiez moznost, no tu zasa prichadza moznost hacknut prenos dat a prebrat kontrolu stroja takze zachovanie minimalnej posadky je rozhodne lepsia moznost ako ...Zobrazit celý příspěvek
bezosadkovy tank je tiez moznost, no tu zasa prichadza moznost hacknut prenos dat a prebrat kontrolu stroja takze zachovanie minimalnej posadky je rozhodne lepsia moznost ako riskovat ze po vas budu palit vlastne tanky...Skrýt celý příspěvek
Shania: detekcia objektov sa da robit aj na zaklade optickeho senzora. navyse, u tanku sa neocakava ze pojde terenom nejakou vysokou rychlostou, skor ide o dynamiku vozdila a jeho ...Zobrazit celý příspěvek
Shania: detekcia objektov sa da robit aj na zaklade optickeho senzora. navyse, u tanku sa neocakava ze pojde terenom nejakou vysokou rychlostou, skor ide o dynamiku vozdila a jeho schopnost rychlo menit poziciu, menit rychlost pohybu a pod. v tankovom boji napr hraje dost velku rolu ak napr tank zmeni smer ci rychlost po tom co dojde k detekcii oziarenia laserom (meranie vzdialenosti), co v takom pripade moze narusit palebnu ulohu. no k tomu poterbujes okamzitu reakciu stroja, co clovek zvladne len dost problematicky.. palubny pocitac by tak vedel zareagovat okamzite po detekcii a napr stroj zabrzdit, ci zmenit smer pohybu.
Kazdopadne, uz dnes napr K2 Black Panther je postaveny tak aby ho nudzovo vedel ovladat jeden clen posadky, takze pri plne automatizovanom stroji by nemal byt problem odburat 2 clenov posadky, co by znamenalo mensi objem chraneny tazkym pancierom a tym padom nizsiu hmotnost vozidla.Skrýt celý příspěvekjj284b: tohle co popisujes se ale dost tezko dostne uz do dalsi generace tanku (20-30 let) a pokud by takové schopnosti ten stroj mel, pak uz nepotrebuje posadku vubec. A pokud ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b: tohle co popisujes se ale dost tezko dostne uz do dalsi generace tanku (20-30 let) a pokud by takové schopnosti ten stroj mel, pak uz nepotrebuje posadku vubec.
A pokud se nepletu, autonomni auta využívají nějakou formu radaru? U tanku budeš chtít zcela pasivní systémy, takže odpadá i laser.
Osobně si nemysli, ze by bylo výhodné mít míň jak dva členy posadky, spíš tři. zátěž i tak bude příliš vysoká a pokud jde tedy o co nejrychlejsi reakce, tak to bude vyhoda.
Je potreba ridic, pak strelec a velitel, pokud nechceme vyrabet i velitelske vozidlo, ktere bude vypadat jinak a bude pak cil.
Mít prostor ve vozidle pro 1, 2 nebo 3 už není zas o tolik nákladnější na váhu a pancéřování ve vozidle takoveto velikosti. Armata má zrovna v tomhle dobrou koncepci, jen bych je posadku asi dal do zadni casti tanku.Skrýt celý příspěveklenze ja tu nehovorim o zasobovacich autach ale o autonomnych autach ktore napr skusa google, ktore dokazu jazdit v plnej premavke v meste... takze si rozhodne nemyslim ze bude az ...Zobrazit celý příspěvek
lenze ja tu nehovorim o zasobovacich autach ale o autonomnych autach ktore napr skusa google, ktore dokazu jazdit v plnej premavke v meste... takze si rozhodne nemyslim ze bude az taky problem vyvinut software na jazdu v terene, hlavne ak mas k dispozicii ovela lepsie senzory ako su dostupne v civilnom sektore...Skrýt celý příspěvek
jj284b Riadenie tanku v teréne ja sakramensky sofistifikovaná vec a nie je náhoda, že dobrí vodiči boli vždy vysoko cenení .... To len v akčných a ruských vojnových filmoch ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b
Riadenie tanku v teréne ja sakramensky sofistifikovaná vec a nie je náhoda, že dobrí vodiči boli vždy vysoko cenení ....
To len v akčných a ruských vojnových filmoch či akčných hrách sa tanky valia krížom cez terén, hlava nehlava .....
Tank nie ja vôbec taký superodolný jako sa môže zdať .... stačí dobře spadnutý hrubší kmeň či veľký kameň v poraste a posádky si ľahko môže naraziť hubu .... a poškodiť tank ....
I keď je terén dobrý .. tak má vodič za povinnost vyhľadávať také "detaily" ako míny či IED .... a to žiadny automat nespravý .....tak isto únosnosť terénu je mimo "chápania" elektroniky .....tak isto "nepochopí" či ten most Ťa unesie, alebo nie .....
Zásobovacie roboty, ktoré idú po dobre naprogramovateľnej trase mimo hlavnej fronty si viem predstaviť ..... ale nie nejakého autopilota v teréne a v boji ... aspoň nie v dohľadnom čase ....Skrýt celý příspěvekGloton: WoT som v zivote nehral a ani neplanujem.. za to ma dost zaujimaju autonomne systemy a celkovo programovanie takychto systemov takze ako tak viem co je dnesnymi ...Zobrazit celý příspěvek
Gloton: WoT som v zivote nehral a ani neplanujem.. za to ma dost zaujimaju autonomne systemy a celkovo programovanie takychto systemov takze ako tak viem co je dnesnymi technologiami mozne a co nie... detekcia cielov a ich automaticka identifikacia v realnom case funguje uz par rokov, a na ovela zlozitejsie veci ako rozoznavanie vojenskej techniky (rozoznavanie tvari ludi napr), rovnako ako nie je problem vytvorit software na automaticke sledovanie cielov (autotracking napr uz par rokov vyuziva palebny system Merkavy Mk3 a Mk4).. nemyslim si ze by bol problem napisat software ktory by tieto funkcie kombinoval a ludskej osadke by predkladal len podstatne ulohy... ako to napr funguje u stihaciek (F35,F22) tak aby pilot nebol zbytocne zatazovany..
Co sa tyka riadenia tanku, nesuhlasim. uz dnes mas autonomne systemy na riadenie aut v plnej premavke po cestach, takze riadenie tanku v terene rozhodne nepredstavuje az taky velky problem. "pilot" tanku by potom uz len urcoval waypointy pre tank kam sa ma presunut, co rozhodne nepredstavuje neuskutocnitelny problem...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...