Loyal Wingman MQ-28A Ghost Bat

Loyal Wingman MQ-28A Ghost Bat
MQ-28A Ghost Bat / Boeing Australia (Zvětšit)

V rámci program ATS (Airpower Teaming System) australská divize firmy Boeing (Boeing Australia) vyvíjí robotické vedené letadlo (Loyal Wingman). V australském letectvu dron ponese jméno MQ-28A Ghost Bat.

„Výběr jména Ghost Bat, původního australského savce [Megaderma australská] známého tím, že vytváří smečky za účelem stopování a lovu, odráží jedinečné vlastnosti senzorů letadla a jeho schopnosti zpravodajství, sledování a průzkumu, je vhodným názvem pro tuto průkopnickou schopnost,“ uvedl Glen Ferguson, šéf programu ATS.

MQ-28A patří do nově vznikající kategorie proudových dronů řízených palubními systémy s prvky umělé inteligence (resp. strojového učení). MQ-28A vznikl pro program australského letectva Loyal Wingman (Loajální parťák).

Boeing Australia vyvíjí dron v rámci programu ATS a pod tímto názvem jej bude nabízet i zahraničním zákazníkům.

Úkolem Ghost Bat (nebo jiných robotických wingmanů) je nahradit nebo posílit práci lidských wingmanů, tedy pilotů, kteří v druhém letadle podporují vedoucí letadlo. Úkolem wingmanů ve dvoučlenné formaci (vedoucí a vedené letadlo) je rozšiřovat situační povědomí, palebnou sílu a chránit vedoucí letadlo.


První let MQ-28A Ghost Bat proběhl v březnu 2021.

Výhodu robotických wingmanů je pochopitelně absence pilota. Výcvik pilota trvá roky a stojí miliony dolarů. Padlí piloti se nahrazují jen obtížně. Robotické wingmany lze naopak bez obav nasadit do těch nejnebezpečnějších operací nebo je dokonce obětovat pro „vyšší cíle“.

MQ-28A zajistí především lepší situační povědomí formace, bude pátrat po protivníkovi a poslouží jako klamný cíl – pokud protivník MQ-28A zaměří radarem nebo na něj vystřelí, odhalí svou pozici. MQ-28A je proto vyvíjen jako tzv. postradatelný letoun – je levný, snadno vyrobitelný a snadno nahraditelný.

K jednomu pilotovanému letadlu lze navíc nasadit více robotických wingmanů. Více wingmanů znamená lepší situační povědomí a větší počet klamných cílů pro protivníka. Možností nasazení a použití je celá řada. Modely a taktika nasazení se budou nepochybně s provozem a zkušenostmi vyvíjet.

Robotičtí wingmani jsou perspektivní a cenově dostupný způsob pro rozšíření počtu leteckých bojových platforem. Zájem australského letectva se odhaduje na desítky, později stovky dronů MQ-28A Ghost Bat.

„S tím, jak se letecká válka stává stále složitější a sofistikovanější, dálkově řízená letadla a další platformy bez posádky se stávají stále důležitějšími prostředky pro moderní armády,“ komentoval schopnosti MQ-28A australský ministr obrany Peter Dutton. „Tato nová schopnost nám umožňuje zavést do bitevního prostoru více hmoty. Protivník se střetne nejen s našimi pilotovanými letadly, ale také s velkým množstvím letadel bez posádky, jako je MQ-28A Ghost Bat.“

MQ-28A Ghost Bat je poměrně malý letoun o délce 11,7 metru s rozpětím křídel 7,3 metru. JAS-39C Gripen, který patří mezí nejmenší stíhačky čtvrté generace na světě, má délku 14,1 metru a rozpětí křídel 8,4 metru. Prázdná hmotnost MQ-28A se odhaduje na méně než tři tuny.

Klíčovu předností MQ-28A je přeletová vzdálenost 3700 kilometrů, což je pro australské potřeby zásadní schopnost. Letoun je podzvukový, ale podle portálu The Strategist může při střemhlavém letu dosáhnout nadzvukovou rychlost.


MQ-28A Ghost Bat

Obě křídla tvoří jeden odnímatelný díl. Dron tak lze rozložit a přepravit v klasickém lodním kontejneru o délce 40 stop (12,2 metru). Dopravní letoun C-17 pak může zřejmě přepravit až čtyř drony MQ-28A.

Podle Boeingu pohonná jednotka je kategorie VLJ (Very Light Jet) určená pro velmi lehká osobní letadla. Tuto definici splňují pouze dva západní motory: Pratt & Whitney Canada PW600 (tah 7,2 kN) a Williams FJ33 (6,7 kN). Vojenské verze mohou mít větší tah cenou za kratší čas mezi generálními opravami.

Hlavním rysem ATS je vyměnitelná 2,6 metru dlouhá nosní část. Vyměnitelná přední část o objemu 1,5 m3 může ukrývat nejrůznější užitečná zařízení – radiolokátory (i více typů), elektro-optické senzory, systémy elektronického boje, komunikační systémy, či dokonce směrové laserové rušičky nebo bojovou hlavici.

Před hlavním podvozkem je prostor pro dvě zbraňové šachty dlouhé 1,8 metru. Malé délka pro střely jako Sidewinder, AMRAAM nebo Paveway. Ale přesně akorát pro dvě pumy GBU-53/B StormBreaker.

Letové testy provádí již dva prototypy. Celkově australské letectvo pro letecké testy šest prototypů. Podle odhadů mají testy skončit někdy kolem roku 2025 a poté se rozběhne sériová výroba.

Zdroj: Strategist, The Aviationist

Nahlásit chybu v článku


Související články

Airpower Teaming System: Robotický wingman stíhaček

Firma Boeing na výstavě Australian International Airshow v australském Avalonu představila model ...

Robotický bojový wingman XQ-58A Valkyrie změní pravidla boje

Americké letectvo (USAF) pokračuje ve vývoji technologického demonstrátoru robotického vedeného ...

Boeing vyrobil první bojový dron Airpower Teaming System

Před dvěma dny společnost Boeing odhalila první ze tří prototypů taktického bezpilotního letadla ...

PREMIUM Roll-out ruského bojového dronu S-70 Ochotnik

V úterý náměstek ministra obrany Alexej Krivoručko navštívil Novosibirský letecký závod V. P. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    08:21 25.03.2022

    Tohle je zase jen na bombardovani bananovych republik, proti rovnocenemu nepriteli je to na nic...

    Tohle je zase jen na bombardovani bananovych republik, proti rovnocenemu nepriteli je to na nic...

    • Hevonen
      17:31 25.03.2022

      Myslíš Rusku federáciu?

      Myslíš Rusku federáciu?

      • Shania
        08:10 26.03.2022

        tak nejak jsem citil, ze je to posledni sance pouzit tento argument, protoze ho uz asi nikdo soudny dlouho nepouzije...

        tak nejak jsem citil, ze je to posledni sance pouzit tento argument, protoze ho uz asi nikdo soudny dlouho nepouzije...

    • flanker.jirka
      22:54 25.03.2022

      Pořád lepší než při náletu na banánové republiky riskovat pilota.

      Pořád lepší než při náletu na banánové republiky riskovat pilota.

  • marecino
    15:55 23.03.2022

    Zaujímavé ze prečo nemôže niesť AA strelu, to je veľká škoda nie?

    Zaujímavé ze prečo nemôže niesť AA strelu, to je veľká škoda nie?

    • Poly
      18:09 23.03.2022

      Jen by to celé prodražilo. K takové střele je třeba dost nákladný, velký a těžký radar, samotná střela něco váží a zvyšuje RCS. Jeho úkolem bude spíš dokonalá návnada. Bude možné ...Zobrazit celý příspěvek

      Jen by to celé prodražilo. K takové střele je třeba dost nákladný, velký a těžký radar, samotná střela něco váží a zvyšuje RCS. Jeho úkolem bude spíš dokonalá návnada. Bude možné "nastavit" radarový obraz. Může se tvářit jako F/A-18E a nebo jako F-35. Tím vyprovokuje PVO obránce a ten se odhalí aktivním radarem. Blízká F-35 pak odpálí AARGM-ER. Nebo by to šlo nakombinovat s StormBreakery.
      Ozbrojený dron podobného charakteru by mohl být XQ-58. Ten unese možná i StormBreakery a hlavně může vypustit ještě další pomocný dron Altitus-600. Pořád je možná ho v rámci mise obětovat.Skrýt celý příspěvek

      • achi.67
        18:51 23.03.2022

        V článku píšou toto: Úkolem wingmanů ve dvoučlenné formaci (vedoucí a vedené letadlo) je rozšiřovat situační povědomí, palebnou sílu a chránit vedoucí letadlo. Což by mohlo ...Zobrazit celý příspěvek

        V článku píšou toto: Úkolem wingmanů ve dvoučlenné formaci (vedoucí a vedené letadlo) je rozšiřovat situační povědomí, palebnou sílu a chránit vedoucí letadlo.
        Což by mohlo znamenat, že může nést i další zbraně. Protože raketu může navádět pilotované letadlo, ne?Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          11:10 30.03.2022

          AA může letět i podle dat z datalinku a vlastního radaru.

          AA může letět i podle dat z datalinku a vlastního radaru.

      • Arccos
        09:22 24.03.2022

        Žádný radar a žádné zvýšené RCS. Dron by měl být jenom nosič střel, radar poskytuje mateřské letadlo. A výzbroj je samozřejmě v šachtách. Taky mě udivuje, jak že PLŘS součástí ...Zobrazit celý příspěvek

        Žádný radar a žádné zvýšené RCS. Dron by měl být jenom nosič střel, radar poskytuje mateřské letadlo. A výzbroj je samozřejmě v šachtách.
        Taky mě udivuje, jak že PLŘS součástí výzbroje nejsou, a vůbec, připadá mi ten dron vyzbrojený skutečně slabě. A jenom jako návnada by nebyl potřeba takovýto dron, ale jakýkoliv sofistikovanější klamný cíl.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...