LPP a VOP CZ podepisují memorandum o porozumění pro HMT400 společnosti Supacat

LPP a VOP CZ podepisují memorandum o porozumění pro HMT400 společnosti Supacat
Supacat HMT 400 / Foto: Supacat (Zvětšit)

Britský výrobce bojových vozidel Supacat upevňuje své vazby s českým obranným průmyslem a buduje síť místních průmyslových partnerů. Tímto krokem hodlá zajistit přínos pro lokální ekonomiku, který by plynul z rozhodnutí ozbrojených sil České republiky vybrat si Supacat jako dodavatele kolových bojových vozidel.

Zástupci českého systémového integrátora LPP s.r.o., který je českým partnerem společnosti SC Supacat a VOP CZ, předního výrobce a dodavatele moderních bezpečnostních a vojenských řešení specializovaného na pásovou a kolovou vojenskou techniku, podepsali Memorandum o porozumění, kterým potvrzují, že v připravovaném výběrovém řízení na lehká útočná vozidla pro jednotky AČR budou zajišťovat dodávky, záruční a pozáruční servisování lehkých útočných a speciálních vozidel pro MO ČR konstruovaných společností SC Supacat.

Memorandum o porozumění je dalším významným krokem, kterým Supacat zdůrazňuje svůj záměr angažovat do projektu tuzemský průmysl. Zapojení místních dodavatelů bude klíčovým prvkem nabídky na nová vozidla. Supacat HMT400, jemuž britské ozbrojené síly přezdívají „Šakal“, je mimořádně všestranným a přizpůsobivým uchazečem plánovaného tendru. Vozidlo se výborně osvědčilo během operací v Afghánistánu. Zákazníkům nabízí širokou škálu na míru přizpůsobených řešení, která jim v nejrůznějším prostředí zajišťují optimální výkon. Společnosti podepsaly memorandum 16. března 2021.

Dohoda primárně vymezuje role obou firem, jejich vzájemnou obchodní spolupráci i konzultační a podpůrnou roli v projektu lehkých útočných vozidel. LPP bude pokrývat smluvní aktivity, převezme odpovědnost za dodávku kompletního funkčního systému pro nová vozidla včetně řízení kvality, integrace elektronických systémů, například pro komunikaci, řízení boje či zbraně, za podpůrné služby, zákaznické rozhraní a dodávky náhradních dílů prostřednictvím integrované logistické podpory. VOP CZ jako hlavní partner programu využije své zázemí, znalosti a zkušenosti svých lidí při výrobě vozidel ve všech požadovaných verzích a zastřeší výrobu jednotlivých dílů pro montáž, která bude probíhat ve vlastních závodech tohoto novojičínského podniku. Vzhledem k tomu, že VOP CZ je státní podnik, který spadá do gesce Ministerstva obrany, bude rovněž zodpovídat za veškeré provádění oprav na třetí a čtvrté úrovni poškození.

„Memorandum s VOP CZ je pro nás důležitým krokem pro případné dodání vozidel Supacat HMT400 pro výsadkové jednotky, který povede k větší spoluúčasti státního podniku v gesci MO ve významném armádním projektu,“ říká generál v záloze Miroslav Žižka, ředitel strategických projektů LPP. „Jako systémový integrátor a poskytovatel dat pro provozní přehled v reálném čase máme za cíl zapojit další domácí výrobce, a spolupracovat s nimi. Společně s VOP CZ a Supacat tvoříme silný inovativní tým, který se soustředí na přenos technologií a výrobu osvědčeného vozidla i na údržbu po celou dobu jeho životnosti.“


Supacat HMT 400; větší foto / Foto: Supacat

Radovan Putna, ředitel VOP CZ, vnímá závazek společnosti Supacat přesunout výrobu na domácí půdu velmi pozitivně: „Memorandum, které jsme podepsali s LPP, se týká spolupráce na produkci vozidla HMT 400 a jeho podpory. Tento model v sobě spojuje inovaci, všestrannost, přizpůsobivost a reálné zkušenosti z bojiště. Vzájemná dohoda dobře demonstruje možnosti průmyslové spolupráce, z ní plynoucí výhody a související ekonomickou podporu, jež by přítomnost Supacatu do České republice přinesla – a zároveň posiluje česko-britské vojenské vztahy.“

Společnost Supacat má nejenom eminentní zájem dodat lehká útočná vozidla pro ozbrojené síly České republiky, ale i vizi vzájemně výhodného průmyslového partnerství založeného na sdílení znalostí s českým obranným průmyslem. Spolupráce s lokálními subjekty je pro Supacat klíčová, protože vnímá, že díky inovativnosti je český průmysl proslulý po celém světě. I z tohoto důvodu prohloubil začátkem letošního roku britský výrobce vojenských vozidel spolupráci s LPP a podepsal týmovou dohodu.

Phil Applegarth, ředitel společnosti Supacat, říká, že nově podepsané memorandum mezi VOP CZ a LPP o krok přiblížilo plán Supacat na rozsáhlou integraci tuzemského průmyslu: „Jak LPP, tak VOP CZ jsou ukázkovým příkladem působivých odborných znalostí České republiky na poli vývoje vojenské technologie. Kamkoli na světě dodáváme naše vozidla, dbáme na to, aby zapojení místních průmyslových hráčů přineslo hmatatelné výhody nejen armádě jako koncovému uživateli, ale také širší ekonomice. Memorandum o porozumění mezi LPP a VOP CZ je významným krokem vpřed při vytváření sítě českých partnerů pro HMT 400.“

Dne 22. 7. 2021 Miroslav Žižka a Phil Applegarth společně navštívili ředitele VOP CZ Radovana Putnu v Novém Jičíně, který je provedl všemi provozy a seznámil je se zázemím a možnostmi pro případnou výrobu a servisování vozidel HMT 400.

Britské ozbrojené síly produkci společnosti Supacat mimořádně chválí. Společnost, která sídlí na jihozápadě Anglie, již dodala svým zákazníkům po celém světě přes tisíc vozidel.

O Supacat

Supacat je předním světovým specialistou na konstrukci a vývoj vysoce mobilních obranných vozidel. Společnost dodal přes tisíc specializovaných a v boji prověřených vozidel, která jsou ve výzbroji mnoha armádách celého světa. V návaznosti na pevné základy, které se opírají o více než tři desetiletí úspěšného vývoje a výroby, se společnost stala jedním z předních světových odborníků na design a vývoj vybavení provozovaného v drsných podmínkách. Nadšený tým odborníků společnosti Supacat disponuje patřičnými dovednostmi, odbornými znalostmi, vysokým nasazením a velkým odhodlání nepřetržitě poskytovat zákazníkům vysoce kvalitní a na míru vytvářené výrobky. V souladu se současným vývojem a novými požadavky na vysoce mobilní cross-country obranná vozidla ze strany zákazníků se neustále rozšiřuje její produktová řada terénních kolových a pásových vozidel. Společnost je certifikován podle norem ISO 9001: 2015 a ISO 14001: 2015 a pokrývá všechny aspekty designu vozidel, včetně návrhů, vývoje, testování, výroby prototypů, certifikace, malosériové výroby a podpory vozového parku. Společnost má pobočky ve Velké Británii a Austrálii.

O LPP

LPP s.r.o. je technologická společnost založená roku 1993, která se velmi rychle propracovala mezi nejvýznamnější výrobce a vývojáře leteckých přístrojů na českém trhu. Společnost postupně rozšiřovala své zaměření na další oblasti výroby, a to zejména pro pozemní jednotky, úspěšnou integrací vozidlového informačního systému, včetně řízení boje (VIBMS) jako součást systému velení a řízení v několika bojových a podpůrných platformách české armády. Společnost dnes poskytuje zákazníkům po celém světě komplexní řešení nejenom v obranném a bezpečnostním sektoru, ale i pro civilní zákazníky. LPP řešení zahrnují prvky umělé inteligence, analýzy velkých dat a kybernetické bezpečnosti. Na základě svých odborných zkušeností, znalostí a dlouholeté aktivity v oboru, společnost představila svůj vlastní C6 ISR systém, včetně plné integrace všech potřebných podsystémů do pozemních vozidel a letadel. Mimo to se společnost zaměřuje na vývoj a výrobu vlastní vetroniky, datových a ovládacích terminálů, diagnostických jednotek a také pozorovacích přístrojů. V rámci leteckého odvětví společnost svým zákazníkům poskytuje kompletní avioniku zahrnující vlastní EFIS a ESIS displeje, mission computers, HUMS a další letecké přístroje. Kvalifikovaný tým předurčuje společnost k tomu, aby svým zákazníkům poskytla inovativní a špičková řešení.

O VOP CZ

VOP CZ, s.p. má více než dvacetileté zkušenosti s ochranou lidí a kritické infrastruktury a systematicky vylepšuje svou pozici integrátora a dodavatele moderních bezpečnostních a vojenských řešení, na jehož systémy se ozbrojené síly České republiky a další státní instituce mohou plně spolehnout.  Společnost je aktivní také v soukromém sektoru, a to jak v České republice,

tak v zahraničí. Prostřednictvím precizního inženýringu i vývoje a výroby vysoce pokročilých, spolehlivých a výkonných technologií poskytuje řešení pro nejnáročnější požadavky obranného průmyslu. VOP CZ je významným partnerem pro české ozbrojené síly (projekty jako MBT T-72 M4 CZ nebo PANDUR II 8x8 CZ) i pro zahraniční zákazníky a rovněž se účastní významných mezinárodních výzkumných a vývojových programů obranného průmyslu.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR hledá nová vozidla: Šance pro VOP CZ a Ajban?

Armádu České republiky čeká v příštích letech výrazná obměna terénních a lehkých obrněných vozidel. ...

Ministerstvo obrany podepsalo s VOP CZ memorandum o spolupráci v projektu největší armádní zakázky v novodobé historii

Dnes, tj. ve středu 30. ledna podepsalo Ministerstvo obrany České republiky se státním podnikem VOP ...

Vozidla „Jackal“ společnosti Supacat chtějí ohromit Českou republiku

Renomovaný britský výrobce bojových vozidel Supacat projevil vysoký zájem o předpokládanou veřejnou ...

V rukách štátu krachoval, dnes dáva prácu stovkám ľudí: VOP v Trenčíne v rukách súkromníka zažíva rast

V rukách štátu krachoval, dnes zažíva rozmach. Areál bývalého štátneho vojenského ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • HonzaK
    10:50 29.07.2021

    Dobrý den pánové,
    za prvé si myslím, že nikdo z Nás tu není úplný odborník na zmíněná vozidla. Jistě jde o velmi kvalitní produkt na světové úrovni. Pokud MO ČR a AČR usiluje o ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den pánové,
    za prvé si myslím, že nikdo z Nás tu není úplný odborník na zmíněná vozidla. Jistě jde o velmi kvalitní produkt na světové úrovni. Pokud MO ČR a AČR usiluje o nákup tohoto typu vozidel, tak si jistě vyžádá reference nejen od výrobce, ale i zákazníků, aby měla jistý přehled, kde a jak toto vozidlo využívat. Zároveň je určeno především pro naše výsadkáře. To jsou specialisti a měli by mít i odpovídající výstroj a výzbroj. Proto prosím namísto tlachání jim to přejme a přejme to i naši AČR.
    Skrýt celý příspěvek

  • Iris-T
    23:20 28.07.2021

    Tím otevřeným designem mi to připomíná Tatru pro SOG. A v tom případě, proč to nedodá Tatra?

    Tím otevřeným designem mi to připomíná Tatru pro SOG. A v tom případě, proč to nedodá Tatra?

    • Scotty
      01:03 29.07.2021

      Pokud Tatra nějaké takové vozidlo vyvine, tak se do případného VŘ může jistě přihlásit. Ovšem Tatra pro SOG byla jejich čistá improvizace.

      Pokud Tatra nějaké takové vozidlo vyvine, tak se do případného VŘ může jistě přihlásit. Ovšem Tatra pro SOG byla jejich čistá improvizace.

    • tomas.kotnour
      01:58 29.07.2021

      Protože HMT-400 má prázdnou hmotnost 5 500 kg s nosností 2 100, zatímco hmotnostně optimalizovaný Patriot 1 by se ve variantě soft-top blížil k 10 tunám. Konečně i běžný 100% ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Protože HMT-400 má prázdnou hmotnost 5 500 kg s nosností 2 100, zatímco hmotnostně optimalizovaný Patriot 1 by se ve variantě soft-top blížil k 10 tunám. Konečně i běžný 100% podvozek Tatra 4x4 s polokabinou má hmotnost skoro 8 tun.
      https://www.tatra.cz/nakladni-...
      Skrýt celý příspěvek

  • Olaf
    22:30 28.07.2021

    @Nesher O tom, co píšete, dobře vím.
    Z hlediska výcviku by mi dávalo mnohem větší smysl nakoupit první ta vozidla, která se vejdou do Casy. Mohlo by se přeci začít s výcvikem ...
    Zobrazit celý příspěvek

    @Nesher O tom, co píšete, dobře vím.
    Z hlediska výcviku by mi dávalo mnohem větší smysl nakoupit první ta vozidla, která se vejdou do Casy. Mohlo by se přeci začít s výcvikem výsadků a to je přeci hlavní činnost výsadkářů, ne?

    Takhle se nakoupí pár LÚV, nedejbože domácí provenience, tj. neozkoušené, nevyladěné a za vlastenecký příplatek, pro která vůbec nemáme letadla a výsadkáři v nich budo trénovat počítám jízdu a střelbu. Na to potřebujeme Výsadkový pluk? O pozdějším nákupu těch lehčích LVV bych si nechal zdát.
    Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      09:05 29.07.2021

      Spektrum možných činností výsadkářů je velké a nemusí zrovna znamenat dopravu na místo nasení letadlem. LÚV by měl fungovat právě jako vozidlo pro realizaci těchto "nevýsadkových" ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Spektrum možných činností výsadkářů je velké a nemusí zrovna znamenat dopravu na místo nasení letadlem. LÚV by měl fungovat právě jako vozidlo pro realizaci těchto "nevýsadkových" operací. Pro případnou dopravu na místo určení je možné použít letadla spojenců.
      Z domácí produkce je v podstatě zatím jediný potencionální kandidát a to LRPV Gepard.
      Mimochodem co jiného než jízdu a střelbu by jste chtěl trénovat s vojenským vozidlem.
      Skrýt celý příspěvek

    • Nesher
      10:18 29.07.2021

      Fascinují mě lidé, kteří dnes přesně vědí co bude za pár let. Já bych s takovou schopností hrál na burze.
      Výcvik čeho? Nakládání do C-295?

      Fascinují mě lidé, kteří dnes přesně vědí co bude za pár let. Já bych s takovou schopností hrál na burze.
      Výcvik čeho? Nakládání do C-295?

      • Olaf
        14:48 29.07.2021

        Nakládání, vykládání, shoz na padácích, výsadková logistika. S c-295 a vozy, které mohou převážet bude docela kumšt sladit paragány s osádkami letadel. Považoval bych to za ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Nakládání, vykládání, shoz na padácích, výsadková logistika. S c-295 a vozy, které mohou převážet bude docela kumšt sladit paragány s osádkami letadel. Považoval bych to za stěžejní know-how tė jednotky.
        Skrýt celý příspěvek

        • Nesher
          18:03 29.07.2021

          Stěžejní know-how je úplně někde jinde.
          V našem pojetí se Výsadkový pluk blíží spíše SOF než klasickým výsadkářům.
          Navíc výsadky se běžně cvičí, nicméně to, že z CASY shodíme na ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Stěžejní know-how je úplně někde jinde.
          V našem pojetí se Výsadkový pluk blíží spíše SOF než klasickým výsadkářům.
          Navíc výsadky se běžně cvičí, nicméně to, že z CASY shodíme na padáku čtyřkolku (na větší věci bychom potřebovali letadlo od spojenců) rozhodně není stěžejní know-how.
          Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          18:49 29.07.2021

          Vzhledem k tomu že je asi nemožné shodit z C-295 na padáku i polské Aero, tak je naprosto nemožné něco takového požadovat po LÚV. Na cvičení nakládání si můžou zajistit nějakou ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Vzhledem k tomu že je asi nemožné shodit z C-295 na padáku i polské Aero, tak je naprosto nemožné něco takového požadovat po LÚV. Na cvičení nakládání si můžou zajistit nějakou C-130. Stejně jako se nedávno cvičilo nakládání Mi-171 do C-17.
          Výsadkový pluk cvičí transport výsadkářů a čtyřkolek. Což je zatím maximum co můžeme po C-295 chtít. Ona CASA je dobrá pro převoz vojáků a nákladu, ale pro vozidla se příliš nehodí.
          Skrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            19:17 29.07.2021

            Pokud budeme uvažovat v konvenčních způsobech přepravy vozidel, tak od letounů C-295 skutečně žádné zázraky čekat nemůžeme. Když bychom začali postupovat nekonvenčně, tak rázem ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pokud budeme uvažovat v konvenčních způsobech přepravy vozidel, tak od letounů C-295 skutečně žádné zázraky čekat nemůžeme. Když bychom začali postupovat nekonvenčně, tak rázem máme v Case dva Flyery 72, i když by se tam vejít neměly a tak získáme z C-295 C-130, byť za cenu toho, že uvedení do bojeschopného stavu bude trvat déle.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            21:12 29.07.2021

            Lehké vozidlo pro 601. skss bude patrně také umožňovat přepravu v C-295, ale to bude patrně menší vozidlo než jaká je asi představa o LÚV.

            Lehké vozidlo pro 601. skss bude patrně také umožňovat přepravu v C-295, ale to bude patrně menší vozidlo než jaká je asi představa o LÚV.

          • flanker.jirka
            15:59 30.07.2021

            Scotty
            To bychom museli přemýšlet jinak. Poláci kupují 5 kusů C 130 H z přebytků USA. https://www.businessinsider.co...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            To bychom museli přemýšlet jinak. Poláci kupují 5 kusů C 130 H z přebytků USA. https://www.businessinsider.co...
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            16:56 30.07.2021

            flanker.jirka
            Pořídit třeba dvě-tři uložené Herky by bylo samozřejmě ideální. Ovšem v následující letech bude dost možná obranný rozpočet napnutý. Krom samotné ceny nákupu ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Pořídit třeba dvě-tři uložené Herky by bylo samozřejmě ideální. Ovšem v následující letech bude dost možná obranný rozpočet napnutý. Krom samotné ceny nákupu letadel by museli v Kbelích stavět taky veškeré zázemí.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            23:00 30.07.2021

            Scotty
            Za získané schopnosti by to stálo. Hercules je standardem v přepravě. A rozhodně to bude schůdnější než pořízení KC 390 na které logistika v NATO nebude ještě dlouho nikde. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Za získané schopnosti by to stálo. Hercules je standardem v přepravě. A rozhodně to bude schůdnější než pořízení KC 390 na které logistika v NATO nebude ještě dlouho nikde. Stačilo by Kbely přesunout do Pardubic a Airbus na Ruzyně, z prodeje Kbel by bylo dost peněz a dal jen úspory na provozu, když by bylo o základnu méně.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            00:07 31.07.2021

            flanker.jirka
            S tím přesunováním jsou dva možná tři problémy.
            Za prvé jsou Pardubice sídlem CLV a záložním letištěm Čáslavi. Tedy po přesunutí transportního letectva by tam mohlo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            S tím přesunováním jsou dva možná tři problémy.
            Za prvé jsou Pardubice sídlem CLV a záložním letištěm Čáslavi. Tedy po přesunutí transportního letectva by tam mohlo být poměrně těsno.
            Za druhé by se stejně muselo v Pardubicích budovat kompletní zázemí pro C-295 případně i C-130. Tedy stálo by to víc jak vybudovat hangáry pro Herkulesy v Kbelích.
            Za třetí do Kbel bylo za poslední roky přeci jen investováno a opuštěni letiště by znamenalo naprosté znehodnocení těch investic.

            Trochu pochybuji že by se teď našel nějaký kupec který by chtěl koupit kbelské letiště.
            Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            11:01 01.08.2021

            Scotty
            Každý přesun něco stojí, ale při tom jaký hlad je po bydlení a možnosti rozvoje v Praze, se klidně Kbely mohou stát čímkoliv jiným než jen letištěm.
            CLV je prťavé a pokud ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty
            Každý přesun něco stojí, ale při tom jaký hlad je po bydlení a možnosti rozvoje v Praze, se klidně Kbely mohou stát čímkoliv jiným než jen letištěm.
            CLV je prťavé a pokud už má AČR v Pardubicích logistiku, tak mít tam i letadla pro ni by bylo přínosem, i výsadkáři to tam mají z Chrudimi blízko.
            Letišť má pod sebou ministerstvo obrany až moc, když započítáte i Přerov, přitom na každém z letišť je z pohledu první poloviny 90. let mnohem menší provoz a jejich údržba, provoz a rozvoj stojí ročně hodně prostředků.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            15:52 01.08.2021

            flanker.jirka
            Pořád je tu problém že jsou Pardubice záloha Čáslavi a pro ně tam musí být prostor. Za pár let začne kompletní výluka Čáslavy a všechny jejich letadla se přesunou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Pořád je tu problém že jsou Pardubice záloha Čáslavi a pro ně tam musí být prostor. Za pár let začne kompletní výluka Čáslavy a všechny jejich letadla se přesunou právě do Pardubic. Jinak ta poloha by pro transportní letectvo výhodná byla, to určitě.
            Ten počet letišť není samoúčelný. Počítá se že v případně nějakého konfliktu můžou spojenecké letadla operovat právě od nás.
            Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    15:27 28.07.2021

    VOP na tom přezuje ojeté Gumy? :D

    VOP na tom přezuje ojeté Gumy? :D

  • 3ngelchen
    15:04 28.07.2021

    cupovali jste tu Caesary, že delostřelcům bude venku strašná zima a tady k tomu řeknete co ?

    cupovali jste tu Caesary, že delostřelcům bude venku strašná zima a tady k tomu řeknete co ?

    • Olaf
      17:19 28.07.2021

      ..to samé co o Caesarech, Při zásahu proti ruským turistům v zeleném v Pobaltí, v zimě, zrovna v těchto typech vozidel, fakt nic moc. AČR zřejmmě počítá s tím, že operace povede ...
      Zobrazit celý příspěvek

      ..to samé co o Caesarech, Při zásahu proti ruským turistům v zeleném v Pobaltí, v zimě, zrovna v těchto typech vozidel, fakt nic moc. AČR zřejmmě počítá s tím, že operace povede jen v pouštním, či polopouštním klimatu a Jakoby nechtěla vidět, že je tu ještě jakési Rusko, co nás oficiálně považuje za nepřátelskou entitu, ztracené území hodné znovudobytí.
      Skrýt celý příspěvek

      • Olaf
        17:26 28.07.2021

        přitom Supacat je ve své kategorie jistě špička, několi bych jich pro operace proti ručníkářům bral.

        přitom Supacat je ve své kategorie jistě špička, několi bych jich pro operace proti ručníkářům bral.

      • Scotty
        17:33 28.07.2021

        Obecně výsadkové a speciální jednotky volí často otevřená vozidla a rozhodně to není proto že plánují bojovat jen na pouštích.

        Obecně výsadkové a speciální jednotky volí často otevřená vozidla a rozhodně to není proto že plánují bojovat jen na pouštích.

        • Olaf
          17:45 28.07.2021

          všem výsadkovým a speciálním jednotkám taková vozidla přeji. Jen v naší situaci, kdy nemáme a ani nechceme mít letadla, schopná převozu takových vozidel, jejich nákup považuju za ...
          Zobrazit celý příspěvek

          všem výsadkovým a speciálním jednotkám taková vozidla přeji. Jen v naší situaci, kdy nemáme a ani nechceme mít letadla, schopná převozu takových vozidel, jejich nákup považuju za blbost. Máme Casy, nakupme tedy vozidla, které se do nich vejdou, třeba polské aero.
          Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            18:09 28.07.2021

            V současné chvíli plní AČR v rámci NATO díky své "moderní vybavenosti" hlavně roli transportní (tj. železniční a silniční doprava) + několik jiných profesí (naši chemici jsou třeba ...
            Zobrazit celý příspěvek

            V současné chvíli plní AČR v rámci NATO díky své "moderní vybavenosti" hlavně roli transportní (tj. železniční a silniční doprava) + několik jiných profesí (naši chemici jsou třeba v NATO docela respektovaní). AČR vybudovala na poměry armády dosti velký výsadkový pluk, sice pro ně nemáme dostatečnou leteckou kapacitu, to ale neznamená, že nemůžou v případě konfliktu skákat ze spojeneckých letadel... takové Německo má vyloženě přebytek A-400M. Nejsme v tom sami a kooperace států je již běžnou praxí.
            Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            18:10 28.07.2021

            ony nejsou otevřené kvůli transportu v letadlech, ale kvůli způsobu užívání.

            ony nejsou otevřené kvůli transportu v letadlech, ale kvůli způsobu užívání.

          • Scotty
            18:23 28.07.2021

            Aero je úplně jiná kategorie vozidla. Výsadkáři celkem logicky požadují jako náhradu Kajmana pancéřované vozidlo schopné převážet celé družstvo. Případně nést granátomet, minomet ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Aero je úplně jiná kategorie vozidla. Výsadkáři celkem logicky požadují jako náhradu Kajmana pancéřované vozidlo schopné převážet celé družstvo. Případně nést granátomet, minomet nebo PTŘS.
            Pro strategickou přepravu se bude muset armáda zatím opřít o spojence nebo SALIS. Což se ostatně týká pluku jako celku.
            Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            18:29 28.07.2021

            Co si takhle o tom něco zjistit?
            AČR v rámci výstavby výsadkového pluku chystá nákup tří kategorií výsadkových vozidel:
            Lehká útočná vozidla (LÚV; nad 3500 kg) s lafetovanou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Co si takhle o tom něco zjistit?
            AČR v rámci výstavby výsadkového pluku chystá nákup tří kategorií výsadkových vozidel:
            Lehká útočná vozidla (LÚV; nad 3500 kg) s lafetovanou výzbrojí, Lehká výsadková vozidla (LVV; do 3500 kg) a Ultralehká výsadková vozidla (UVV; do 1000 kg).
            Přičemž Supacat míří na tu nejvyšší kategorii ( v seznamu první). Tyto vozidla mají tvořit, spolu PTŘS a minomety, hlavní údernou sílu.
            Ty druhé v pořadí (např. to polské Aero) pak mají fungovat jako logistická a přepravní (např. minomety, PTŘS, drony, munice....) a ta třetí kategorie jsou v podstatě klasické čtyřkolky, např. pro průzkum
            Skrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            20:22 28.07.2021

            Olaf:
            Poláci měli nějakou ambici, takže si přestavěli LC do podoby letecky přepravitelného vozidla.

            Kdybychom my měli nějakou ambici (jako že jí nemáme, protože její poslední ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Olaf:
            Poláci měli nějakou ambici, takže si přestavěli LC do podoby letecky přepravitelného vozidla.

            Kdybychom my měli nějakou ambici (jako že jí nemáme, protože její poslední zbytky byly před více než půl stoletím zašlapány do země), tak bychom si mohli přestavět Šakala, zase taková raketová věda to není.

            http://www.palba.cz/album/albu...
            Protáhnout rozvor na 3 300 mm, motor nad vzduchové odpružení zadní nápravy, zbytek je jasný včetně té vzpěry mezi sedaly třetí řady, která by překážela, ale být tam musí.

            Nesher:
            A to je právě ten problém, proč by byl výsadkový pluk špatně použitelný při pozemním nasazení na východní hranici NATO. Nosný typ musí být totiž útočné vozidlo (ÚV). Proč tomu tak je a jak by mělo vypadat, to si zase povíme jindy ;-)
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            20:43 28.07.2021

            tomas.kotnour
            Jen taková malá oprava. Oni LC přestavěli do podoby Aera proto aby byl nejen přepravitelný v C-295, ale i z něho vysaditelný na paletě. Proto vypadá tak jak vypadá. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            tomas.kotnour
            Jen taková malá oprava. Oni LC přestavěli do podoby Aera proto aby byl nejen přepravitelný v C-295, ale i z něho vysaditelný na paletě. Proto vypadá tak jak vypadá.
            Jestli budou mít naši výsadkáři ambici aby to LVV také umožňovalo zatím není známo.
            Skrýt celý příspěvek

          • tomas.kotnour
            20:51 28.07.2021

            Scotty:
            Vysaditelný z C-130, Casou pouze přepravitelný, to jsme řešili v diskuzi pod článkem.

            Scotty:
            Vysaditelný z C-130, Casou pouze přepravitelný, to jsme řešili v diskuzi pod článkem.

          • Scotty
            21:30 28.07.2021

            tomas.kotnour
            Pokud se bavíme o polském Aeru 4x4, tak jsem z prakticky všech zdrojů dočetl že je z C-295 i vysaditelný.

            tomas.kotnour
            Pokud se bavíme o polském Aeru 4x4, tak jsem z prakticky všech zdrojů dočetl že je z C-295 i vysaditelný.

          • tomas.kotnour
            21:38 28.07.2021

            Scotty:
            Tak jak Lukas postoval fotku sestavy
            https://www.milmag.pl/process/...
            Tak ta rozhodně vysaditelná z C-295M není, výška ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Scotty:
            Tak jak Lukas postoval fotku sestavy
            https://www.milmag.pl/process/...
            Tak ta rozhodně vysaditelná z C-295M není, výška mezi její dolní a horní části rampy je pouze 1 725 mm, při čemž je nutné mít samozřejmě rezervu adekvátní délce a výšce vysazovaného nákladu. To by pak musel být vedle stojící příslušník 140 cm vysoký.
            Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            23:58 28.07.2021

            tomas.kotnour
            Je pravda že, na rozdíl od C-130, neexistuje žádná dokumentace takového výsadku. Možná to byl nějaký informační šum který se kopíruje dál a dál.

            tomas.kotnour
            Je pravda že, na rozdíl od C-130, neexistuje žádná dokumentace takového výsadku. Možná to byl nějaký informační šum který se kopíruje dál a dál.

          • tomas.kotnour
            02:33 29.07.2021

            To je právě u ověřování, člověk se podívá na více stránek, ale to neznamená, že to mezi sebou neopsali.
            Mrknul jsem se ještě na americké manuály, kolik nechávají rezervu při shozu ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To je právě u ověřování, člověk se podívá na více stránek, ale to neznamená, že to mezi sebou neopsali.
            Mrknul jsem se ještě na americké manuály, kolik nechávají rezervu při shozu nákladu a pro C-130 je to 8 palců (7,5% vzdálenosti mezi částmi rampy) pro náklad dlouhý 115 cm od osy jeho těžiště a pro C-17 je to 11 stop (8,7%) při 135 cm od osy těžiště. Když bychom pro C-295 počítali stejnou rezervu jako pro C-130, tak jsme na výšce sestavy 1 525 mm, a to by se muselo už hodně kouzlit, aby se do toho vešlo něco většího než u pluku provozovaní 800 Sportsmani 6x6.
            Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            10:22 29.07.2021

            tomas.kotnour
            Vážně nevím proč by VP neměl být schopen nasazení v zimních podmínkách. Protože chtějí koupit otevřená auta? Ty mají i dnes a v zimě běžně cvičí.

            tomas.kotnour
            Vážně nevím proč by VP neměl být schopen nasazení v zimních podmínkách. Protože chtějí koupit otevřená auta? Ty mají i dnes a v zimě běžně cvičí.

          • tomas.kotnour
            15:44 29.07.2021

            Rozhodně nekritizuji prořízení soft-top vozidla. Problém je jinde. Letí CASA, vyskočí z ní 30+ členů výsadkové čety s 24 výsadkáři jednotlivých družstev, po dopadu pobíhají, vedou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Rozhodně nekritizuji prořízení soft-top vozidla. Problém je jinde. Letí CASA, vyskočí z ní 30+ členů výsadkové čety s 24 výsadkáři jednotlivých družstev, po dopadu pobíhají, vedou bojovou činnost, bez problému. Poletí 4 UH-1Y nebo 2 Mi-171Š, z nich bude vysazeno 30+ vojáků výsadkové čety s 24 členy 4 výsadkových družstev, ti pak pobíhají, vedou bojovou činnost, zase pohoda. Až konečně je do oblasti zasazena výsadková četa na 6 LÚV a z nich sesedne max. 24 výsadkářů ale už jenom 4 družstva po 4. A tady podle mě začíná problém. Buď budou muset mít nacvičenou taktiku pro operace ve velkých a malých družstvech, nebo budou muset sesedat i řidiči a střelci, čímž by četa přišla o mobilní palebnou podporu. Při COIN operacích se tento problém zase tak neprojeví, ale kdyby se šlo proti pravidelné armádě, tak už by výsadkáři mohli tahat za kratší konec lana. Čímž ovšem neříkám, že by se LÚV nemělo kupovat, jenom ne v takových počtech.
            Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      18:11 28.07.2021

      řekneme k tomu to, že je to určeno pro speciální jednotky, které si nade vše cení nerušeného výhledu do krajiny. Jiné vojsko, jiné užití, jiné prostředky.

      řekneme k tomu to, že je to určeno pro speciální jednotky, které si nade vše cení nerušeného výhledu do krajiny. Jiné vojsko, jiné užití, jiné prostředky.

    • Laci
      14:25 29.07.2021

      S otevřenýma Kajmanama výsadkáři v zimě fungují bežně a doteď. Myslíte, že to s otevřenejma SUPACATama nepůjde?

      S otevřenýma Kajmanama výsadkáři v zimě fungují bežně a doteď. Myslíte, že to s otevřenejma SUPACATama nepůjde?

  • Coldvel
    14:39 28.07.2021

    A co přesně se tedy v tom memorandu píše?
    Bude je VOP jen montovat, nebo spíše jen natírat na zeleno?
    V případě pokud je vyberou, což bude pokud bude mít AČR velké štěstí tak ...
    Zobrazit celý příspěvek

    A co přesně se tedy v tom memorandu píše?
    Bude je VOP jen montovat, nebo spíše jen natírat na zeleno?
    V případě pokud je vyberou, což bude pokud bude mít AČR velké štěstí tak možná v příštím století :D
    Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      17:36 28.07.2021

      Patrně přijdou hlavní celky vozidla z Anglie, tady to smontují a možná přidají něco od českých dodavatelů. Nehledal bych a tím žádnou velkou vědu.

      Patrně přijdou hlavní celky vozidla z Anglie, tady to smontují a možná přidají něco od českých dodavatelů. Nehledal bych a tím žádnou velkou vědu.

      • Nesher
        18:37 28.07.2021

        Přesně tak a navíc a hlavně budou provádět servis a v budoucnu třeba i modernizaci (např. zástavbu nových systémů).

        Přesně tak a navíc a hlavně budou provádět servis a v budoucnu třeba i modernizaci (např. zástavbu nových systémů).

  • toustr
    13:08 28.07.2021

    Projekt Perun dopadl přinejmenším jako katastrofa, takže nákup Supacatů snad přijde brzy (brzy na armádní poměry, tj. okolo 10 let :D).

    Projekt Perun dopadl přinejmenším jako katastrofa, takže nákup Supacatů snad přijde brzy (brzy na armádní poměry, tj. okolo 10 let :D).

    • Scotty
      14:09 28.07.2021

      Pokud to rozpočet dovolí tak přijde patrně mnohem dřív. Samozřejmě to ale nemusí být zrovna Supacat.

      Pokud to rozpočet dovolí tak přijde patrně mnohem dřív. Samozřejmě to ale nemusí být zrovna Supacat.

      • toustr
        15:28 28.07.2021

        Souhlasím, nemusí to být zrovna on. Ale co si pamatuju z tehdejších prohlášení armády, tak Supacat chtějí primárně.

        Souhlasím, nemusí to být zrovna on. Ale co si pamatuju z tehdejších prohlášení armády, tak Supacat chtějí primárně.

        • Scotty
          20:47 28.07.2021

          O tom se spekulovalo zájmena v souvislosti s 601. skss. Ovšem ti si nedávno pořídili lehčí vozidla založená na podvozku Mercedesu G. Jestli mají stále zájem i to těžší vozidla ...
          Zobrazit celý příspěvek

          O tom se spekulovalo zájmena v souvislosti s 601. skss. Ovšem ti si nedávno pořídili lehčí vozidla založená na podvozku Mercedesu G. Jestli mají stále zájem i to těžší vozidla těžko říct.
          Skrýt celý příspěvek