LTS: Ruská jednomotorová stíhačka páté generace

LTS: Ruská jednomotorová stíhačka páté generace
LTS / Foto: PrintScreen YouTube (Zvětšit)

Na moskevské výstavě MAKS 2021 státní koncern Rostec dnes představí model jednomotorového lehkého taktického letadla LTS (Legkij taktičeskij samolet). Jde o první projekt jednomotorové nadzvukové ruské stíhačky za posledních 50 let. Podle všeho ale LTS není součástí Státního vyzbrojovacího programu pro roky 2018 až 2027.

Poslední ruské (resp. sovětské) jednomotorové nadzvukové stíhačky byly MiG-21 a Mig-23. Poté v 80. letech nastala 50 let trvající éra dvoumotorových strojů MiG-29 a rodiny Su-27.

Také nejnovější ruská víceúčelová taktická nadzvuková stíhačka páté generace Su-57 má dvoumotorové uspořádaní, zejména s ohledem na velký dolet, což je v ruských podmínkách naprosto klíčové (viz dále).

Projekt letounu Su-57, tehdy PAK-FA, odstartoval oficiálně v roce 2001. První demonstrátor Su-57 provedl svůj první let v roce 2010. V současné době jediná Su-57 slouží ve výcvikovém centru, další dva letouny mají být dodány letos. V roce 2022 Komsomolský letecký závod (KnAAZ, výrobní pobočka firmy Suchoj) vyrobí čtyři stroje a v roce 2023 sedm letadel.

Kompletní letku vzdušně-kosmické síly (VKS) tedy zprovozní v průběhu roku 2024 a skutečných bojových operací se letka může zúčastnit nejdříve v roce 2025. Celkově VKS do konce roku 2027 získají 76 Su-57. Hlavní výzvou projektu Su-57 je zvládnutí sériové výroby letadel v požadované ceně, kvalitě a rychlosti.

V každém případě si Rusko hodlá zachovat strategickou autonomii, což vyžaduje vyvíjet a vyrábět klíčové zbrojní systémy vlastními silami. V opačném případě Rusko mimo jiné přijde o svůj politický vliv v zahraničí – prodej špičkových zbraní je totiž klíčovým vlivovým nástrojem zahraniční politiky mocností.


Propagační video LTS

O vývoji nových taktických nadzvukových letounů ruská média informují pravidelně. Například koncem roku 2019 měla konstrukční kancelář Mikojan získat zakázku na „aerodynamický výpočet lehkého multifunkčního dvoumotorového frontového letounu, srovnatelného se zahraničními protějšky.“

V prosinci 2020 koncern Rostec, podle jeho šéfa Sergeje Chemezova, oznámil začátek prací na slibném jednomotorovém letadle. Podle Chemezova je ale tento vývoj soukromou aktivitou koncernu a není tedy součástí ruského Státního vyzbrojovacího programu pro roky 2018 až 2027.

Přímo o projektu LTS se zřejmě jako první zmiňuje RIA Novosti v květnu letošního roku. Podle této zprávy společnost Suchoj vyvíjí jednomotorové lehké taktické letadlo s maximální vzletovou hmotností 18 tun, což odpovídá letounu MiG-29. Například americká F-16 má vzletovou hmotnost 17 tun, F-35A 32 tun.

LTS má vyvinout maximální rychlost Mach 2 a má mít vektorovatelný tah motoru, což letounu poskytne skvělé manévrovací schopnosti.

Otázkou je, kdo o LTS projeví zájem? VKS potřebuje taktická letadla s velkým doletem. Důvodem je řídká síť ruských leteckých základen (to platí i pro západní část Ruska) a současně nutnost chránit rozlehlá území. Právě omezený dolet byl důvodem, proč Rusko (a předtím Sovětský svaz) žádné lehké jednomotorové letouny posledních 50 let nevyvíjelo.

Ostatně i lehký frontový stíhač MiG-29 byl především určen pro potřeby evropských zemí Varšavské smlouvy. Původní model MiG-29 měl akční rádius pouze 700 km (podle VHÚ) s plnou výzbrojí, což v dnešní době sotva stačí k překonání běloruského území. Proto Rusové také usilují o udržení svých vojenských základen v Bělorusku – kvůli nutnosti nasadit své bojové letouny blíže k zemím NATO. Naopak bojový dolet mnohem větší a výkonnější Su-35 je dvojnásobně větší než u MiGu-29.

Rusku se za posledních 20 let podařilo exportovat impozantní množství bojových letadel. Přesto řada zákazníků požaduje lehčí a levnější jednomotorové stroje – tito zákazníci jednoduše nepotřebují drahá dvoumotorová letadla původně určená pro překonávání nekonečných ruských stepí.

Projekt LTS je tedy očividně navržen především pro vývoz a jako politická protiváha americké F-35A Lightning II, čínské FC-31 nebo jihokorejské KF-21. Ostatně hmotnost 18 tun jasně naznačuje omezený dolet LTS na úrovni MiGu-29 nebo F-16 a tedy taktickou nevhodnost pro nasazení v rámci VKS.

Představený model LTS na MAKS 2021 je tedy propracovanou reklamní kampaní mající za cíl nalákat potenciální zákazníky a potenciální investory, ať už z Ruska nebo ze zahraničí, například bohaté investory ze Středního východu nebo z Indie.

Pro samotné VKS není projekt jednomotorové stíhačky nejspíš prioritou a pokud VKS tento stroj nakoupí, bude to, podobně jako u MiGu-35, pouze kvůli podpoře exportu.

Ruské letectvo patří mezi nejsilnější a nejschopnější na světě. S největší pravděpodobností ale LTS nikdy nebude mít na sílu a schopnosti VKS žádný vliv. Ale pochopitelně, pořád může jít o exportní bestseller… tedy někdy po roce 2035, až bude k dispozici sériové letadlo. Přesto ale dolary (možná miliardy dolarů) od zahraničích investorů mohou do firmy Rostec začít proudit mnohem dříve.

Na LTS se ale nedá rozhodně dívat jen jako na zdroj financí pro ruský letecký průmysl, ale především jako na vlivový politický nástroj Ruska. Pokud Rusko svým spojencům nebude schopno v budoucnu dodávat konkurenceschopné špičkové zbraně, ruští spojenci se jednoduše podívají po jiné mocnosti.

Zdroj: BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Super-Suchoj: Ruskou stíhačku Su-57 čeká modernizace

Ruské letectvo zatím neprovozuje žádnou operačně použitelnou víceúčelovou stíhačku Suchoj Su-57. Již ...

Plán výroby ruských letadel Su-30SM2, Su-35S, Su-57 a Jak-130

Moskva připravuje nákup dalších letadel Su-30SM2, Su-35S a Jak-130 pro své vzdušně-kosmické síly ...

Ruské letectvo získalo první víceúčelovou stealth stíhačku Su-57

Dne 25. prosince na ruském letišti Tolmačevo v Novosibirsku přistálo druhé vyrobené sériové ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • xstandis
    18:08 23.07.2021

    Že bylo načase. Spíše bych se klonil k osvědčenější aerodynamické koncepci. Soustředit se na nízkou čelní RCS a dobrou schopnost získávat a přenášet informace. Něco, co bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Že bylo načase. Spíše bych se klonil k osvědčenější aerodynamické koncepci. Soustředit se na nízkou čelní RCS a dobrou schopnost získávat a přenášet informace. Něco, co bude schopno "sundávat" F-35, bude levnější na produkci a provoz. Ještě jednu výhodu by měla takováto koncepce, v případě většího konfliktu se "zásoby" Su-30, Su-35 a Su-57 a dalších superstrojů určitě rychle ztenčí a nebude je možno nahradit. V tomto případě bude třeba stroj, který půjde levně a masivně produkovat.Skrýt celý příspěvek

    • padre
      21:53 23.07.2021

      Než bude tahle papundeklová potěmkinova vesnice schopná sundavat F 35ky,tak budou bojové letouny poháněny antihmotou….

      Než bude tahle papundeklová potěmkinova vesnice schopná sundavat F 35ky,tak budou bojové letouny poháněny antihmotou….

    • Fiagy
      18:30 24.07.2021

      Tak na tu levnou a hlavně masivní produkci si počkám :-D
      I když se obávám, že tolik času mi osud nedopřeje.

      Tak na tu levnou a hlavně masivní produkci si počkám :-D
      I když se obávám, že tolik času mi osud nedopřeje.

  • Matesaax
    15:09 23.07.2021

    Je škoda, že to nebude Mig. Myslím, že i marketingove by to pomohlo. Taková jedvadvacitka budoucnosti...

    Je škoda, že to nebude Mig. Myslím, že i marketingove by to pomohlo. Taková jedvadvacitka budoucnosti...

    • Pavka
      16:07 23.07.2021

      Migu by nejvíce pomohlo, kdyby hned po zavedení Su-27 do VVS byl koncept Mig-29 sověty zaříznut, nejpozději pak k tomu mělo dojít hned rozpadu varšavské smlouvy. A měli se do ...Zobrazit celý příspěvek

      Migu by nejvíce pomohlo, kdyby hned po zavedení Su-27 do VVS byl koncept Mig-29 sověty zaříznut, nejpozději pak k tomu mělo dojít hned rozpadu varšavské smlouvy. A měli se do konceptu LTS pustit již v té době. Vývoj Mig-35 byl pak od počátku naprosté neštěstí a mrhání prostředky. No na druhou stranu nejsou jediní, komu se to stalo, pro podobné tragédie v této branži nemusíme chodit vůbec daleko...Skrýt celý příspěvek

  • Grugh
    10:25 23.07.2021

    Co říkáte té koncepci?
    Tj. samokřídlo bez canardů, lerxů apod., zato s dvojitou plovoucí směrovkou, významně rozevřenou do V? Ale podlě mě ne dost, aby plně suplovala výškovku.

    Co říkáte té koncepci?
    Tj. samokřídlo bez canardů, lerxů apod., zato s dvojitou plovoucí směrovkou, významně rozevřenou do V? Ale podlě mě ne dost, aby plně suplovala výškovku.

    • RiMr71
      13:32 23.07.2021

      ...a na čem/v čem jste modeloval a simuloval vztlak celého tělesa, že vám vyšlo malé vzepětí ocasních ploch?

      ...a na čem/v čem jste modeloval a simuloval vztlak celého tělesa, že vám vyšlo malé vzepětí ocasních ploch?

      • Grugh
        00:25 24.07.2021

        Většina letounů má V-ocas obvykle úhel 110-120° (případně více). U ruské stíhačky je o dost menší než 90°. Při použití plovoucích ocasních ploch jako výškovky by došlo i k poměrně ...Zobrazit celý příspěvek

        Většina letounů má V-ocas obvykle úhel 110-120° (případně více).
        U ruské stíhačky je o dost menší než 90°. Při použití plovoucích ocasních ploch jako výškovky by došlo i k poměrně velkému brzdnému efektu. (V případě potlačení by dokonce brzdný efekt vyvolal mírný opačný klopivý moment, kterým by snižoval účinnost výškovky.) A to asi není úplně chtěná funkce pro stíhací letoun.
        Z toho si dovoluji usoudit, že hlavní klopivý moment bude vytvářen elevony na odtokové hraně křídel a ne plovoucími směrovkami. Od nich očekávám spíš drobné, rychlé korekce a malou výpomoc.
        Mimochodem u kolika letadel, co jsi ty poslal do vzduchu, jsi dělal 3D modelovaní a simulaci vztlaku celého letounu, dokonce v různých provozních režimech? ;-)
        Někdy prostě stačí kvalifikovaný odhad (nebo kapka štěstí).Skrýt celý příspěvek

        • Torong
          07:53 24.07.2021

          Jj. Kvalifikovaný odhad. Nejvíc špičkových "kvalifikovaných odhadců" člověk najde v pátek okolo 21 hodiny v kterékoli hospodě. A stejně hodnotný je I tento tvůj "kvalifikovsný ...Zobrazit celý příspěvek

          Jj. Kvalifikovaný odhad. Nejvíc špičkových "kvalifikovaných odhadců" člověk najde v pátek okolo 21 hodiny v kterékoli hospodě. A stejně hodnotný je I tento tvůj "kvalifikovsný odhad"Skrýt celý příspěvek

          • Grugh
            09:11 24.07.2021

            1) I úplný debil dokáže kvalifikovaně odhadnout, že svislá plovoucí směrovka není vhodná pro funkci výškovky. Čím je dané kormidlo svislejší, tím je vhodnější pro zatáčení. Čím je ...Zobrazit celý příspěvek

            1) I úplný debil dokáže kvalifikovaně odhadnout, že svislá plovoucí směrovka není vhodná pro funkci výškovky.
            Čím je dané kormidlo svislejší, tím je vhodnější pro zatáčení.
            Čím je vodorovnější, tím je vhodnější pro klopení.
            Čím je vzdálenější od asi trupu, tím je vhodnější pro klonění.

            2) Odhady na základě porovnání s ověřenými příklady z praxe (3D modelovanými a fyzikálně simulovanými) s optimálním nastavením V ocasu nejsou na úrovni hospodských keců.

            3) Pokud máš nějaké věcné argumenty, sem s nimi.
            Pokud jen hospodsky "kecáš blbosti", tak si to nech do hospody a okamžiku, kdy to budeš moci svádět na pokročilý stupeň opilosti.Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            15:50 24.07.2021

            Víš tovaryšč Grugh... Kvalifikovaný odhad na toto téma vezmu od lidí, jako je Balm, nebo Starlight. Tvůj názor je opravdu na úrovni hospodských keců po pátém pivu. Posledně pokud ...Zobrazit celý příspěvek

            Víš tovaryšč Grugh... Kvalifikovaný odhad na toto téma vezmu od lidí, jako je Balm, nebo Starlight. Tvůj názor je opravdu na úrovni hospodských keců po pátém pivu. Posledně pokud vím jsi tvrdil, že jsi absolvent FELT. Najednou jsi absolvent FAST? Jeden takový "špičkový odborník na všechno" už tady byl. Jistý fenri. Dokonce vymyslel systém rušení střel s plochou dráhou letu Tomahawk pomocí buldozeru. Jsi mu velmi podobný...Skrýt celý příspěvek

          • LAMP
            21:37 24.07.2021

            Torong Nezáleží, jestli Grugh je nějaký absolvent či ne. Záleží jen na věcných argumentech - je úplně jedno, kdo je říká. Předvádíš jen argumentační klam ad hominem ("vyvracení" ...Zobrazit celý příspěvek

            Torong
            Nezáleží, jestli Grugh je nějaký absolvent či ne. Záleží jen na věcných argumentech - je úplně jedno, kdo je říká. Předvádíš jen argumentační klam ad hominem ("vyvracení" argumentů kritikou osoby místo těch argumentů).Skrýt celý příspěvek

          • padre
            22:49 25.07.2021

            to Lamp Jak prosím chcete argumentovat na tvrzení ,že v konstrukci letadel (i modelů)někdy stačí jen kvalifikovaný odhad nebo jen troška štěstí..? Ano ,pokud se jedná o papírovou ...Zobrazit celý příspěvek

            to Lamp Jak prosím chcete argumentovat na tvrzení ,že v konstrukci letadel (i modelů)někdy stačí jen kvalifikovaný odhad nebo jen troška štěstí..? Ano ,pokud se jedná o papírovou vlaštovku vyhozenou z okna blázince(prosím aby si to nikdo nebral osobně),pak je tato metoda plně použitelná…Skrýt celý příspěvek

          • Grugh
            19:11 29.07.2021

            @Torong 1) Jsem absolvent ČVUT FEL, tehdejší obor Výpočetní technika. Co je FELT nebo FAST ani netuším. 2) V práci se okrajově zabývám fyzikou. Ve volném čase zase RC modely. 3) ...Zobrazit celý příspěvek

            @Torong
            1) Jsem absolvent ČVUT FEL, tehdejší obor Výpočetní technika. Co je FELT nebo FAST ani netuším.
            2) V práci se okrajově zabývám fyzikou. Ve volném čase zase RC modely.
            3) Proč nevěnuješ pozornost mým argumentům ohledně efektivity kormidla v závislosti na úhlu a vzdálenosti od osy rotace?
            Místo toho řešíš mě pomocí svých nepodložených hypotéz (viz tovaryšč, hospoda, FELT a FAST). Asi tuším, že tvůj obor není fyzika, ale spíš pomluvy.

            @padre
            Sám sis o to řekl: Potřebuje chovanec blázince ke konstrukci letu schopné vlaštovky mnohaleté studium aerodynamiky, strojírenství, elektroniky a matfyzu? Já myslím, že ne.
            Jednoduché modely jsou schopné stavět i malé děti. Stačí dodržet několik několik základních pravidel, jako poloha těžiště vůči aerodynamickému středu, mocnost ocasních ploch nebo rozumný úhel seřízení a nakonec nějak letí skoro cokoliv.Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          12:20 25.07.2021

          Ono bude spíš nesazané jen tak na efekt, je to maketa, nic bych z ní nededukoval.

          Ono bude spíš nesazané jen tak na efekt, je to maketa, nic bych z ní nededukoval.

          • padre
            23:05 25.07.2021

            Hlavně ,aby jim ten demonstrator LTS nesežraly myši….

            Hlavně ,aby jim ten demonstrator LTS nesežraly myši….

    • flanker.jirka
      08:06 24.07.2021

      Zřejmě od začátku počítají i s vektorováním tahu motoru.
      Uvidíme, třeba to někdy postaví poletí to.

      Zřejmě od začátku počítají i s vektorováním tahu motoru.
      Uvidíme, třeba to někdy postaví poletí to.

    • Pavka
      09:53 24.07.2021

      Ta volba koncepce může být také čistě ovlivněna "politikou". Tato koncepce není novinka, počítám že přináší jisté principiální výhody, ale za ty se určitě platí. Je možné, že stav ...Zobrazit celý příspěvek

      Ta volba koncepce může být také čistě ovlivněna "politikou". Tato koncepce není novinka, počítám že přináší jisté principiální výhody, ale za ty se určitě platí. Je možné, že stav poznání technologií se posunul tak, že ta cena je dnes již akceptovatelná. Tou politikou myslím to, že druhou cestou byla konvenční koncepce, která by se s vysokou pravděpodobností příliš podobala F-35. Z mého pohledu by potenciální zahraniční zákazník Ruských strojů "s levnější kopií" neměl problém, dokonce si dovolím tvrdit, že přesně to se po nich chtělo. Nicméně jak už bylo v článku řečeno, už bylo rozhodnuto, že se to udělá po Suchojovsku ať to stojí co to stojí.Skrýt celý příspěvek

  • Kostrín
    15:59 22.07.2021

    Ad PetrTechnik- dajte si tu námahu a nájdite si v dokumentoch, kto roztáčal v r. 1917 a neskôr kolotoč násilia voči ruskej pravoslávnej cirkvi, kto dával príkazy na demolovanie ...Zobrazit celý příspěvek

    Ad PetrTechnik- dajte si tu námahu a nájdite si v dokumentoch,
    kto roztáčal v r. 1917 a neskôr kolotoč násilia voči ruskej pravoslávnej cirkvi, kto dával príkazy na demolovanie pravoslávnych kostolov /napodiv synagógy sa nebúrali/, dával popravovať ruskú inteligenciu a podnikateľov, bohatých roľníkov,
    kto bol na čele NKVD a GULAG-ov. Boli to dedovia ľudí, čo dnes
    rozvracajú USA. Dedovia rozvrátili Ruskú ríšu, vnuci rozvrátia USA. A určite sa im to podarí, lebo tam nemajú žiadného Stalina,
    ktorý by im v tom dokázal zabrániť.Skrýt celý příspěvek

    • PetrTechnik
      16:41 22.07.2021

      To mám vyjmenovávat všechny psychopaty, co byli v Rusku u moci?Vzal jsem jen dva nejznámější.

      To mám vyjmenovávat všechny psychopaty, co byli v Rusku u moci?Vzal jsem jen dva nejznámější.

    • Pavel1
      23:38 22.07.2021

      "kto dával príkazy na demolovanie pravoslávnych kostolov"? No stalin, ty synagogo. ...Zobrazit celý příspěvek

      "kto dával príkazy na demolovanie pravoslávnych kostolov"? No stalin, ty synagogo. https://www.stoplusjednicka.cz... Skrýt celý příspěvek

    • Torong
      07:54 24.07.2021

      Á už tady máme i židovské spiknutí...

      Á už tady máme i židovské spiknutí...

  • infi
    15:44 22.07.2021

    To není stigma 2.svetove, ale realita. Rusko je obrovska zeme, s malym poctem obyvatel a velkym bohatstvim, mezi ktere bude brzy patrit i napr. pitna voda (Bajkal 1/5 svetove ...Zobrazit celý příspěvek

    To není stigma 2.svetove, ale realita. Rusko je obrovska zeme, s malym poctem obyvatel a velkym bohatstvim, mezi ktere bude brzy patrit i napr. pitna voda (Bajkal 1/5 svetove zasoby). Takova Cina by to uzemi vyuzila lepe a Nemci si zase mysli ze by s tim nerostnym bohatstvim dokazali lepe hospodarit. Budme radi ze jsou atomove zbrane, ktere odstrasuji kohokoli od dalsich svetovych valek. S tim Stalinem vsak souhlasim. Pobil vice vlastnich obcanu, nez Hitler zidu.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      09:09 23.07.2021

      Pokud Čína začne používat vodu z Bajkalu, tak to jezero dopadne podobně jako Mrvté moře, Aralské jezero nebo Galilejské jezero. Stačí se podívat jak celosvětový "hlad" po dřevěných ...Zobrazit celý příspěvek

      Pokud Čína začne používat vodu z Bajkalu, tak to jezero dopadne podobně jako Mrvté moře, Aralské jezero nebo Galilejské jezero. Stačí se podívat jak celosvětový "hlad" po dřevěných výrobcích sytí Čína díky tomu, že se mýtí lesy na Sibiři, protože v Číně je už stihnul zlikvidovat Mao. (čína dřevo sama nespotřebuje, většina se promítá ve výrobcích a briketách, které najdete v evropských hobby marketech) Hospodaření Číny dospělo tak daleko, že i nenažraní rusové museli schválit nové zákony upravující těžbu dřeva, protože dodnes nemají funkční lesní hospodařství.
      Krásným příkladem je vytápění v Kodani, dřevem z Amazonie.
      https://ekolist.cz/cz/zpravoda...

      Za poslední století se ukazuje, že "člověka" dokáží v plundrování planety zastavit pouze zákazy, aby zde ještě něco z přírody vůbec zbylo. Právě proto vznikly národní parky a chráněné krajinné oblasti a další chránené lokality.Skrýt celý příspěvek

      • Grugh
        09:28 24.07.2021

        Bajkal: průměrná hloubka 744m Aralské jezero: průměrná hloubka 8,7m Mrtvé moře: vysoká salinita (9.4x větší než oceány) je přírodního charakteru. Vysychání je způsobené nízkými ...Zobrazit celý příspěvek

        Bajkal: průměrná hloubka 744m
        Aralské jezero: průměrná hloubka 8,7m
        Mrtvé moře: vysoká salinita (9.4x větší než oceány) je přírodního charakteru. Vysychání je způsobené nízkými srážkami, vysokým vypařováním a hlavně zadržováním vody z Jordánu v Galilejském jezeře.Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          12:24 25.07.2021

          Bajkal je bohužel již dnes znečisťován z továren okolo něj, dědictví komunismu. Čínu bych k němu nepouštĕl.
          Mrtvé moře vysychá, protože se z Jordánu odebírá moc vody.

          Bajkal je bohužel již dnes znečisťován z továren okolo něj, dědictví komunismu. Čínu bych k němu nepouštĕl.
          Mrtvé moře vysychá, protože se z Jordánu odebírá moc vody.

  • PetrTechnik
    11:58 22.07.2021

    V Rusku je třeba rozlišovat dva propagandistické směry. První je domácí politická scéna, pro ní je určena většina i nereálných plánů a různých prohlášení, zejména co se týká ...Zobrazit celý příspěvek

    V Rusku je třeba rozlišovat dva propagandistické směry.
    První je domácí politická scéna, pro ní je určena většina i nereálných plánů a různých prohlášení, zejména co se týká zbrojního průmyslu. LTS není nic jiného,ale běžný Rus potřebuje vědět ,že vlast má dostatečně silné zbraně a vyvíjí nové , ještě lepší, že každého odradí znovu Rusko napadnout. Stigma druhé světové války v Rusku stále žije a je stále předáváno z generace na generaci, i když mladí obdivují západní spotřební společnost. Kupodivu lidé jako Stalin nebo Berija jsou vnímáni celkem pozitivně, byli to masoví vrazi,ale byli vlastní.
    Druhý směr je zahraniční politika, z našeho pohledu bych ji označil jako "škodit,ale nepřehnat to", prostě aby se vědělo,že Rusko je tady a je s ním třeba počítat. Nehledě na to , že obraz nebezpečné mocnosti , se hodí i západním politikům.Skrýt celý příspěvek

    • Jan Padesátýpátý
      15:12 22.07.2021

      "Obraz nebezpečné mocnosti" bych nadšeně uvítal i já. Bohužel, nejde o obraz ale o realitu, viz Gruzie, Ukrajina nebo Vrbětice

      "Obraz nebezpečné mocnosti" bych nadšeně uvítal i já. Bohužel, nejde o obraz ale o realitu, viz Gruzie, Ukrajina nebo Vrbětice

      • PetrTechnik
        16:38 22.07.2021

        Protože Rusko až zase tak nebezpečná mocnost, jak se u nás podává, není, pokud se tedy nepropadne do chaosu. Osobně bych se obával Číny a v budoucnu Indie a Pakistánu.

        Protože Rusko až zase tak nebezpečná mocnost, jak se u nás podává, není, pokud se tedy nepropadne do chaosu. Osobně bych se obával Číny a v budoucnu Indie a Pakistánu.

        • Jan Padesátýpátý
          21:31 22.07.2021

          Co není dneska, může být zítra. Nacistické Německo se v roce 1938 chovalo mírumilovněji než dnes Rusko, a jak to skončilo. Ale co se týká současnosti a srovnání s Čínou, tak ta ...Zobrazit celý příspěvek

          Co není dneska, může být zítra.
          Nacistické Německo se v roce 1938 chovalo mírumilovněji než dnes Rusko, a jak to skončilo.

          Ale co se týká současnosti a srovnání s Čínou, tak ta zatím na Tajwan nezaútočila, zatímci Rusko se už zabydlelo v Gruzii i na Ukrajině.Skrýt celý příspěvek

          • PetrTechnik
            23:22 22.07.2021

            Rusko je bývalá velmoc a Čína je rostoucí velmoc. Kdy Čína obsadí Čínskou republiku je jen otázkou času a určitě to nebude čistě vojenská akce. Prostě na Taiwanu převáží pročínský ...Zobrazit celý příspěvek

            Rusko je bývalá velmoc a Čína je rostoucí velmoc. Kdy Čína obsadí Čínskou republiku je jen otázkou času a určitě to nebude čistě vojenská akce. Prostě na Taiwanu převáží pročínský vliv.Skrýt celý příspěvek

          • Jan Padesátýpátý
            01:30 23.07.2021

            Pročínské nálady na Tajwanu jsou někde na 30% a slábnou. A Kuomintang, který byl nakloněn spojení s Čínou, ztrácí voliče a v důsledku toho se odklání i od vazeb na Čínu. Zatím to ...Zobrazit celý příspěvek

            Pročínské nálady na Tajwanu jsou někde na 30% a slábnou. A Kuomintang, který byl nakloněn spojení s Čínou, ztrácí voliče a v důsledku toho se odklání i od vazeb na Čínu.

            Zatím to vypadá tak, že Taiwan se mnohem raději připojí k USA než k Číně :)Skrýt celý příspěvek

        • Trener
          21:50 22.07.2021

          Jak v Evropě? U Číny obchodně a na moři, ale možná by se dala přidusit nějakou novou studenou válkou. Nějaká synergie s Ruskem by byla nebezpečná. Indie? Pakistán, podpora ...Zobrazit celý příspěvek

          Jak v Evropě? U Číny obchodně a na moři, ale možná by se dala přidusit nějakou novou studenou válkou. Nějaká synergie s Ruskem by byla nebezpečná. Indie? Pakistán, podpora terorismu?Skrýt celý příspěvek

          • PetrTechnik
            23:32 22.07.2021

            Indie už jen svou velikostí a lidnatostí, Pákistán vlastnictvím JZ. U těchto dvou je nebezpečnost podstatně nižší než u Číny. Evropa je už dnes zcela závislá v mnoham oblastech ...Zobrazit celý příspěvek

            Indie už jen svou velikostí a lidnatostí, Pákistán vlastnictvím JZ. U těchto dvou je nebezpečnost podstatně nižší než u Číny. Evropa je už dnes zcela závislá v mnoham oblastech průmyslové výroby. Stačí jen když EU uskuteční zvrácenost zvanou "Green deal". Tady je závislost na fotovoltaice a komponentech pro větrné elektrárny prakticky 100%.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    09:34 22.07.2021

    Co se týče LTS, ať už je to cokoliv, je to nepochybně skvělá reklama pro ruský letecký průmysl. Určitě to lze využít marketingově a jde o skvělou motivaci pro mladé Rusy, aby ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se týče LTS, ať už je to cokoliv, je to nepochybně skvělá reklama pro ruský letecký průmysl. Určitě to lze využít marketingově a jde o skvělou motivaci pro mladé Rusy, aby studovali a zajímali se o letecký průmysl. Určitě to pomůže zvednout i prestiž ruského průmyslu v očích světové veřejnosti.
    Z toho pohledu lze LTS vnímat jako modlu, objekt uctívání a obdivu, ideál, ke kterému se má směřovat. A to neříkám s despektem - Rusům tenhle přístup očividně funguje, minimálně v rámci Ruska nebo post-sovětského prostoru.Skrýt celý příspěvek

    • danny
      11:37 22.07.2021

      Vidím to podobně. Ať je za konceptem cokoli, podařilo se jim kromě domácího publika obsadit přední stránky světového tisku. Na youtube mají videa týkající se LTS cca 3 mio ...Zobrazit celý příspěvek

      Vidím to podobně. Ať je za konceptem cokoli, podařilo se jim kromě domácího publika obsadit přední stránky světového tisku. Na youtube mají videa týkající se LTS cca 3 mio shlédnutí a většina z nich evidentně nemíří na evropské publikum. Kdo ví, možná je cílem prodat víc Mig-35 nebo nějaká Sučka. Protože když už se zvědavý potenciální zákazník zeptá na detaily, proč ho nenalakovat zářnou budoucností a zároveň mu nepřibalit prospekty na něco, co může mít hned?
      Nemusí se nám to líbit. Ale většina z nás by z obchodního jednání v Asii nebo v Izraeli odešla s brekem. Sledovat Bollywoodskou produkci je taky na hraně fyzického utrpení. Ale dá se předpokládat, že by diváci bombajského artového kina pro milovníky světového bizáru na tvorbu Hřebejka a Trošky taky koukali dost rozpačitě. Ne všude na světě funguje komunikace a marketing tak, jako v nám známé německé sféře vlivu.Skrýt celý příspěvek

    • Pavel1
      23:29 22.07.2021

      A opravdu "Rusům tenhle přístup (v rámci ruska) funguje"? Jednou z podobných model byl donedávna Sputnik V. Ten na rozdíl od výše uvedené stíhačky skutečně existuje, a bezesporu ...Zobrazit celý příspěvek

      A opravdu "Rusům tenhle přístup (v rámci ruska) funguje"? Jednou z podobných model byl donedávna Sputnik V. Ten na rozdíl od výše uvedené stíhačky skutečně existuje, a bezesporu měl masívní mediální kampaň. A výsledek? Rusové režimu v této oblasti prudce nedůvěřují a očkovat se nechtějí o čemž jasně svědčí míra jejich proočkovanosti. Nadšené mediální komentáře nepomohly. Efekt to celé zřejmě mělo jen na puťkovy noshledy důchodového věku původem ze střední Evropy a na pár středoevropských politických nýmandů z téže oblasti. Mediální obraz rusů nadšených výsledky ruské vědy, techniky a průmyslu je jen možná jen další propagandistická opona a dojem a realita průměrného rusa je jiná.Skrýt celý příspěvek

      • Jan Grohmann
        08:24 23.07.2021

        Funguje, Nord Stream 2 je realita a Rusové mohou využít další německé peníze na další posilování své armády. Západ má z Ruska strach i kvůli ruské propagandě. Armata je sice mrtvý ...Zobrazit celý příspěvek

        Funguje, Nord Stream 2 je realita a Rusové mohou využít další německé peníze na další posilování své armády. Západ má z Ruska strach i kvůli ruské propagandě. Armata je sice mrtvý projekt, ale Rusko má pořád 2200 tanků a po mobilizaci do několika týdnů může mít dalších 6000 ze skladů. Evropa se nemá jak bránit a ani nechce.Skrýt celý příspěvek

        • Pavel1
          09:00 23.07.2021

          Diskutovanou otázkou bylo to, zda různé bombasticky propagované (nebo polomrtvé a vyfantazírované) projekty mají ideologický vliv na rusy a ne to, zda některé z těch projektů ...Zobrazit celý příspěvek

          Diskutovanou otázkou bylo to, zda různé bombasticky propagované (nebo polomrtvé a vyfantazírované) projekty mají ideologický vliv na rusy a ne to, zda některé z těch projektů fungují či nefungují, kolik má Rusko tanků nebo zda má Evropa strach. Alespoˇn tak jsem to pochopil. Ostatně Kdyby jim nefungovalo vůbec nic, tak ten režim dávno neexistuje. A já se domnívám, že fiasko Sputniku V v samotném Rusku jasně ukazuje, že ani ta "slavná a účinná" ruská propaganda a masy rusů nadšeně podporující režim je vlastně taky jen propaganda ... nepodložená propaganda.Skrýt celý příspěvek

          • PetrTechnik
            12:06 23.07.2021

            Nejlépe vystihl ruskou rozpolcenost J.Jevtušenko , Rus miluje svoji vlast ,ale nenávidí stát. Nevím o žádném větším národu, kde by tohle platilo víc.

            Nejlépe vystihl ruskou rozpolcenost J.Jevtušenko , Rus miluje svoji vlast ,ale nenávidí stát. Nevím o žádném větším národu, kde by tohle platilo víc.

          • flanker.jirka
            08:20 24.07.2021

            Petr Technik
            Zajímavá myšlenka, při pohledu na současnou politickou vrchnost v Česku, která reprezentuje stát, si říkám, že takové individua si naše vlast nezaslouží.

            Petr Technik
            Zajímavá myšlenka, při pohledu na současnou politickou vrchnost v Česku, která reprezentuje stát, si říkám, že takové individua si naše vlast nezaslouží.

        • Torong
          08:03 24.07.2021

          Tak Evropa (Francie a Německo) se nepotřebuje Rusku bránit. V nejhorším prostě s Rusy sepíšou Jaltu 2.0 (Místo konání už Putin zajistil...) a budou v klidu. Ostatně i proto je v EU ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak Evropa (Francie a Německo) se nepotřebuje Rusku bránit. V nejhorším prostě s Rusy sepíšou Jaltu 2.0 (Místo konání už Putin zajistil...) a budou v klidu. Ostatně i proto je v EU tolik vzteku kvůli Polsku, Maďarsku a Trojmoří.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          08:17 24.07.2021

          Jan Grohmann
          Stejným způsobem využívá "naše" peníze a prostředky Čína. Západ si pod sebou podřezává větev zcela dobrovolně.

          Jan Grohmann
          Stejným způsobem využívá "naše" peníze a prostředky Čína. Západ si pod sebou podřezává větev zcela dobrovolně.

      • danny
        10:17 23.07.2021

        Pavel1: Ale Sputnik V je přesně ukázkou toho, že to funguje. Sputnik nebyl zamířen na domácí publikum. Rusa z venkova k návštěvě lékaře nedonutí žádná propaganda, žádné riziko, ten ...Zobrazit celý příspěvek

        Pavel1: Ale Sputnik V je přesně ukázkou toho, že to funguje. Sputnik nebyl zamířen na domácí publikum. Rusa z venkova k návštěvě lékaře nedonutí žádná propaganda, žádné riziko, ten k němu půjde, až nebude moct dýchat. Navíc v mnoha oblastech je dostupnost lékařské péče spíše iluze. Vždycky se léčil vodkou a saunou, tak proč by na tom měl něco měnit? V Rusku také doposud neplatila prakticky žádná omezení, žádný lockdown, otevřené restaurace atd... Společnost tak prakticky nepocítila žádnou "motivaci", aby se očkovat nechali. Bude zajímavé sledovat, jak se čísla ignorujících nebo přímo odmítajících pohnou teď, když se najednou objevují opatření, se kterými my žijeme už pěkně dlouho.

        Ta show kolem něj byla zamířena ven. Jako vedlejší efekt se o něj stihla pohádat Evropa vnitřně a USA s některými zeměmi Latinské Ameriky. Ale mimo pozornost médií se rozjíždí licenční výroba v Indii (tři největší producenti vakcín na světě), Argentině, Srbsku, Íránu, Mexiku, dva koncerny v Jižní Koreji. Je povolena k užití ve více než 60ti zemích. Zatím mají objednávky na více než miliardu dávek. Je to po hrozně dlouhé době, kdy se Rusům daří vyvážet nějakou soft power a to dokonce tak úspěšně, že narušují světovou hegemonii největších pharma korporací. Já nevím, ale debakl si přece jen představuju trošku jinak.Skrýt celý příspěvek

        • Pavel1
          20:08 23.07.2021

          Za prvé, tvrzení, že ta a ta propaganda je zaměřena jen na domácí nebo naopak jen na zahraniční publikum je nesmysl. Exaktně to rozlišit nelze. A každopádně platí, že pokud se ve ...Zobrazit celý příspěvek

          Za prvé, tvrzení, že ta a ta propaganda je zaměřena jen na domácí nebo naopak jen na zahraniční publikum je nesmysl. Exaktně to rozlišit nelze. A každopádně platí, že pokud se ve všech médiích RUsko ukazuje jako země s extrémním rizikem nákazy, a režim přesto není schopen motivovat rusy, aby se nechali očkovat, tak je to propagandistické selhání jak dovnitř tak navenek. A pokud se vezme v úvahu jak intenzivní byly propagandistické tanečky kolem Sputniku V tak je to selhání totální. Jinými slovy, exportní úspěch (jako u mnoho jiných produktů) je zaručen jen v případě úspěchu na domácí půdě, a ten se nedostavil. Za druhé, bez ohledu na nekvalitu ruské lékařské péče typu zubaři, gynekologové apod. tak v rusku se normálně očkuje jako v kdekoliv v Evropě. Masové akce zde nikdy nebyly problém. Děcka mají očkovací průkaz na tetanus, meningoka, apod. Většina rusů opravdu nežije v zemljance uprostřed pusté Sibiře, odkud se musí k doktorovi létat vrtulníkem. Ergo toto není důvod pro nízkou proočkovanost. Tím důvodem je dle mého názoru sílící nedůvěra rusů v režim.
          Jak konkrétně se Evropa nebo USA s latinskou Amerikou pohádaly? Konaly se nějaké n´´óty a předvolávání velvyslanců? Nikoliv. Jediné co se konalo, byly debaty o tom jakým způsobem schvalovat Sputnik uvnitř EU, a to, že si někteří populisti chtěli nahnat u rusomilů politické body nakupováním neschváleného sputnika nebo se ukázala to, že rusové nejsou sto dodávat v dostatečné kvalitě nebo vůbec. Mimo pozornost médií se hlavně odehrávalo to, že právě ti licenční výrobci nebyli sto dodržet minimální kvalitu své produkce, nebo to, že k sputnik v dané zemi nebyl registrován kvůli tomu, že ruský výrobce nebyl sto dodat potřebnou dokumentaci, apod.
          Tak, tak, třeba taková Palestina si objednala 100 000 000 dávek, které sice nepotřebuje a není sto je zaplatit a rusové nebyli a nejsou sto je vyrobit (momentálně nejsou sto vyrobit ani dostatek dávek pro druhé dávky pro vlastní obyvatele) ale důležité je to tahání trika. Problém je poněkud v tom, že všichni na kterých záleží vědí, že je to jen tahání trika a jak se věc ve skutečnosti má.Skrýt celý příspěvek

    • Grugh
      09:15 24.07.2021

      Prezentování nehotových konceptů dělá nejenom Rusko. Ale také třeba Írán, Polsko nebo třeba Velká ...Zobrazit celý příspěvek

      Prezentování nehotových konceptů dělá nejenom Rusko.
      Ale také třeba Írán, Polsko nebo třeba Velká Británie.
      https://www.youtube.com/watch?...
      https://www.armadninoviny.cz/p...
      https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

  • fotr
    05:35 22.07.2021

    Před uvedením na MAKS, se z Ruska šířily neoficiální zprávy, že už se má jednat dokonce o funkční prototyp. Dost jsem se divil, jak by to těch x let od demonstrátoru až po prototyp ...Zobrazit celý příspěvek

    Před uvedením na MAKS, se z Ruska šířily neoficiální zprávy, že už se má jednat dokonce o funkční prototyp. Dost jsem se divil, jak by to těch x let od demonstrátoru až po prototyp dokázali utajit a měl jsem pravdu. Je to opět jen bublina a pokud to opravdu bude jednou létat, tak nejdříve za 10 let se můžeme dočkat operační způsobilosti a to je ještě velice optimistický odhad. Jestli budou stavět haly a výrobní linku stejně jako pro Armatu, tak že se vše dříve rozkrade, do vzduchu se to éro operačně nikdy nepodívá. Dalším problémem jsou kapacity, i kdyby měli vyřešeny všechny komponenty, kde to hodlají stavět, respektive kdo to bude stavět? V současné době jim nestačí lidská kapacita ani na pokrytí výroby současných typů v potřebném množství.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    21:04 21.07.2021

    Asi si dám práci a vytáhnu zpod prvních článků pod Raptorným a Armatou ty natěšené oslavné ódy, oči navrch hlavy místních rusomilů atd. A můžeme porovnat s realitou dnes. S ...Zobrazit celý příspěvek

    Asi si dám práci a vytáhnu zpod prvních článků pod Raptorným a Armatou ty natěšené oslavné ódy, oči navrch hlavy místních rusomilů atd.
    A můžeme porovnat s realitou dnes.
    S tímto papundeklem to nebude jiné, maximálně horší.
    Ten koncept může být i nadějný, ale když i takové vyspělé země jako J. Korea nebo Japonsko tak dlouho vyvíjejí své ekvivalenty (a to nejsou omezovány technologickými embargy za své buranské mezinárodní jednání jako Rusko), tak tak technologicky zaostalá země jako je Rusko prostě nemá šanci dostat to dál než Su57 a to i v tom nejlepším případě. Nebo to dotáhnou max. do úrovně 4+ a to kdoví jestli. A až to prodají arabášům, Iránu, Sýrii atd a Izraelci si z nich na F-35 ale i na F-16 zase udělají trhací kalendář, tak se to svede na špatnou vycvičenost Abduláhů.
    Dědictví po sojuzu už je jednak vybrané a druhak pro tyto hightech hračičky není až tak využitelné.
    Moderní motory a radary si dopingem nevyšidíte...Skrýt celý příspěvek

    • The88
      21:45 21.07.2021

      Ja Rusaky podeziram, ze to delaji kvuli tobe - doufaji, ze jim konecne nejaky termin klapne a tobe z toho praskne ***** :-D

      Ja Rusaky podeziram, ze to delaji kvuli tobe - doufaji, ze jim konecne nejaky termin klapne a tobe z toho praskne ***** :-D

  • skelet
    20:48 21.07.2021

    Brzký prototyp by byl velmi milé překvapení. Ona i ta maketa je fajn a není za co se stydět. Je zvláštní jak harmonogram odpovídá jihokorejskému programu KF-21. Po pravdě tomuto ...Zobrazit celý příspěvek

    Brzký prototyp by byl velmi milé překvapení. Ona i ta maketa je fajn a není za co se stydět. Je zvláštní jak harmonogram odpovídá jihokorejskému programu KF-21.
    Po pravdě tomuto projektu věřím více, než Su-57. Proč? Protože peníze. Nakonec budou jeho největší odběratel VVS RF. Zatím je to jediné letectvo světa, které vše staví na těžkých stíhacích letounech. To si nedovolí ani bohatší letectva, které má USA a Čína.
    Pokud se potvrdí harmonogram a cena, tak je to definitivní konec "29".Skrýt celý příspěvek

    • tctx
      21:57 21.07.2021

      Je zvlastni, ze jakmile nekdo napise “je zvlastni”, tak je pravdepodobne dobry napad zbystret. Podobne jako kdyz nejaky Rusky predstavitel rekne “reknu vam to naprosto uprimne” ...Zobrazit celý příspěvek

      Je zvlastni, ze jakmile nekdo napise “je zvlastni”, tak je pravdepodobne dobry napad zbystret. Podobne jako kdyz nejaky Rusky predstavitel rekne “reknu vam to naprosto uprimne” :)

      Jinak ze nazor ze maketa je skvela a neni zaco se stydet posilam uprimny palec nahoru :))

      Jo a ze harmonogram az podobne pripomina KF-21 je taky super konstrukt - mame si jako zacit myslet, jestlipak za tim nahodou neco nebude..?

      Iran posila vrele uvitani ve spolku vyrobcu novych stealth letounu :)Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        07:44 22.07.2021

        Vzhledem k tomu, že ten harmonogram je prakticky totožný, tak mi to přijde zvláštní. Kdo ví .. asi cílí na stejné zákazníky :)

        Vzhledem k tomu, že ten harmonogram je prakticky totožný, tak mi to přijde zvláštní. Kdo ví .. asi cílí na stejné zákazníky :)

        • tctx
          13:00 22.07.2021

          Spis pokud se prezentujes s papundeklovym modelem tak je jednodussi obslehnout uz i nejaky existujici harmonogram.. takze mi to vubec zvlastni neprijde.

          Spis pokud se prezentujes s papundeklovym modelem tak je jednodussi obslehnout uz i nejaky existujici harmonogram.. takze mi to vubec zvlastni neprijde.

          • skelet
            15:06 22.07.2021

            to že se někdo prezentuje papundeklovým modelem mě nevzrušuje, dělá to tak v podstatě kde kdo. Nevzrušuje mě ani ten harmonogram (tedy pokud už mají rozpracovaný prototyp). Nicméně ...Zobrazit celý příspěvek

            to že se někdo prezentuje papundeklovým modelem mě nevzrušuje, dělá to tak v podstatě kde kdo. Nevzrušuje mě ani ten harmonogram (tedy pokud už mají rozpracovaný prototyp). Nicméně cena i ten harmonogram tak nějak vylučují, aby to bylo letadlo páté generace. Ani ten KF-21 si na to nehraje. Letadlo 4,5 generace by v tom harmonogramu měli stihnout, ale jen s odzkoušenými technologiemi, které vezmou z rodiny "29" a "27".Skrýt celý příspěvek

          • tctx
            15:46 22.07.2021

            Jenze s papundeklovou maketou a papundeklovym harmonogramem se divim, ze mas tu odvahu predpokladat, ze by to mohlo byt neco vic nez Potemkinova vesnice.

            Jenze s papundeklovou maketou a papundeklovym harmonogramem se divim, ze mas tu odvahu predpokladat, ze by to mohlo byt neco vic nez Potemkinova vesnice.

          • skelet
            18:05 22.07.2021

            protože oni tohle potřebují víc, jak Su-57

            protože oni tohle potřebují víc, jak Su-57

          • Jan Padesátýpátý
            21:35 22.07.2021

            @skelet

            já potřebuju hrnec zlata, takže můžeme předpokládat, že ho brzo budu mít

            @skelet

            já potřebuju hrnec zlata, takže můžeme předpokládat, že ho brzo budu mít

          • skelet
            08:03 23.07.2021

            jim ani moc nezbude, než to udělat co nejrychleji. Export letadel vázne, Číně už exportní J-31 lítá, J.Korea příští rok dostane do vzduchu KF-21. Takže pokud si nepohnou a co ...Zobrazit celý příspěvek

            jim ani moc nezbude, než to udělat co nejrychleji. Export letadel vázne, Číně už exportní J-31 lítá, J.Korea příští rok dostane do vzduchu KF-21. Takže pokud si nepohnou a co nejrychleji to nenapraví, tak ztratí poslední zbytky trhu s bojovými letadly.Skrýt celý příspěvek

  • Krabat
    18:36 21.07.2021

    Rád bych se zeptal zdejší bubliny, proč si myslí, že Rusko má jen nějakou maketu a klame s tím, že T-75 je ve fázi nelétavého prototypu určený k statickým zkouškám (nejde o to, co ...Zobrazit celý příspěvek

    Rád bych se zeptal zdejší bubliny, proč si myslí, že Rusko má jen nějakou maketu a klame s tím, že T-75 je ve fázi nelétavého prototypu určený k statickým zkouškám (nejde o to, co stálo na výstavě!!!)
    Chápu, že sem mnozí chodí aby bojovali proti Rusku a na něho nadávali, ale někdy se mi zdá, že je to přitažené za vlasy.Skrýt celý příspěvek

    • PetrTechnik
      19:10 21.07.2021

      Možná chtějí zažít chvíle hrdnství a odvahy. Leč vezmu-li v úvahu tradiční ruské přehánění , je velmi málo pravděpodobné,že kdesi širé Rusy už nějaký T-75 vzlétl. I Bulatov o T-75 ...Zobrazit celý příspěvek

      Možná chtějí zažít chvíle hrdnství a odvahy.
      Leč vezmu-li v úvahu tradiční ruské přehánění , je velmi málo pravděpodobné,že kdesi širé Rusy už nějaký T-75 vzlétl. I Bulatov o T-75 mluví spíše jako o představě nového letounu. Věřím,že Rusové dokáží vyvinout malou a levnou jednomotorovou stíhačku. Pokud by se letoun povedl asi by i měl exportní šance. Otázkou je ovšem i seriová výroba za konkurence-schopnou cenu a kvalitu. Rok 2023 je velmi blízko, tak uvidíme.Osobně si myslím,že reálný termín vzletu prototypu je tak 2026.Skrýt celý příspěvek

    • toustr
      19:20 21.07.2021

      Proč? Protože to takhle je u nich vždycky? Velkolepé představení a pak rok co rok sliby, že ten další už bude sériová výroba. Armata, SU-57, výroba MiG-35 (, mám pocit, že i ...Zobrazit celý příspěvek

      Proč? Protože to takhle je u nich vždycky? Velkolepé představení a pak rok co rok sliby, že ten další už bude sériová výroba. Armata, SU-57, výroba MiG-35 (, mám pocit, že i Bumerang na tom není nějak slavně, kdyžtak mě ale opravte). Těch jejich nedokončených projektů je spousta, od pozemních sil začínaje, přes letectvo a námořnictvem konče (krom jaderných ponorek).Skrýt celý příspěvek

      • Jan Grohmann
        19:36 21.07.2021

        Je to furt dokola, nyní nás bude čekat klasické lhaní - první prototyp vzletné již příští rok. A bude se to říkat rok co rok - a miliony lidí tomu budou věřit a věřit. Ostatně i ...Zobrazit celý příspěvek

        Je to furt dokola, nyní nás bude čekat klasické lhaní - první prototyp vzletné již příští rok. A bude se to říkat rok co rok - a miliony lidí tomu budou věřit a věřit. Ostatně i ten Elon Musk to nakonec možná od Rusů odkoukal. :D
        Samozřejmě malý červík někde vzadu říká... "co když", ale pak se podívá na Armatu, Su-57, Bumerang, Kurganěc-25, Il-112, Il-76MD, PAK DA ... tak se červík vypaří.Skrýt celý příspěvek

        • toustr
          20:26 21.07.2021

          Na Sputniku už je "odborný článek" a už lákají na nízkou pořizovací cenu i nízké provozní náklady. K tomu bych dodal jedině: ano, překližková maketa je opravdu levná a ještě ...Zobrazit celý příspěvek

          Na Sputniku už je "odborný článek" a už lákají na nízkou pořizovací cenu i nízké provozní náklady. K tomu bych dodal jedině: ano, překližková maketa je opravdu levná a ještě levnější na údržbu... jen ji natírat proti houbám a plísním :D .
          https://cz.sputniknews.com/202... Skrýt celý příspěvek

        • The88
          21:48 21.07.2021

          Ja o leteckem prumyslu nejak moc nevim, ale jestli jsem ty informace dobre pochopil, tak novy na tom letadle bude akorat drak, vsechno ostatni prevezmou od jinud. Takze s brzo ...Zobrazit celý příspěvek

          Ja o leteckem prumyslu nejak moc nevim, ale jestli jsem ty informace dobre pochopil, tak novy na tom letadle bude akorat drak, vsechno ostatni prevezmou od jinud. Takze s brzo vzletajicim prototypem bych tak skepticky nebyl. Seriova vyroba je jina pisnicka.Skrýt celý příspěvek

          • Jan Grohmann
            23:36 21.07.2021

            Před prototypem musí být demonstrátor. To není jen o technice, ale také v jaké fázi ten vývoj je. A že by přeskočili demonstrátor, aby si vyzkoušeli aerodynamickou koncepci (a pak ...Zobrazit celý příspěvek

            Před prototypem musí být demonstrátor. To není jen o technice, ale také v jaké fázi ten vývoj je. A že by přeskočili demonstrátor, aby si vyzkoušeli aerodynamickou koncepci (a pak ji upravili) a systém řízení letu, se mi nezdá. Stejně to probíhalo a probíhá u čínské FC-31. Což mimochodem, LTS bude spíše protiváhou FC-31 a ne F-35.
            Pokud tedy to celé nějak nenasimulovali ve virtuálním programu a skočili rovnou k prototypu. Pokud ano, tak klobouček.Skrýt celý příspěvek

          • balm
            00:29 22.07.2021

            "Jenom" drak ... drak je jenom základem celého letounu a základní stavební prvek. Totiž ten stroj tak jak ho představili, se propagovaným parametrům ani nepřiblíží. Není ani ...Zobrazit celý příspěvek

            "Jenom" drak ... drak je jenom základem celého letounu a základní stavební prvek. Totiž ten stroj tak jak ho představili, se propagovaným parametrům ani nepřiblíží.

            Není ani potřeba převádět a sestavovat z uveřejněných fotografií 3D model, se kterém můžete začít simulace ... už jen objem toho draku vyvrací již zmíněné propagované schopnosti.

            Ale možná mají v plánu vyhlásit "všechno zmenšit, ztenčit, zlehčit a vyrábět motor, který bude sotva dosáhne desetiny spotřeby současných motorů". Jen schopnosti realizace ... mluví zcela opačně.Skrýt celý příspěvek

          • The88
            15:58 22.07.2021

            Jan Grohmann: Mozna si nerozumime - ja nerikam, ze vystavovali prototyp. Rikam, ze to prototypovani nemusi byt nutne o moc pomalejsi, nez tvrdi - konkretne proto, ze vsechny ...Zobrazit celý příspěvek

            Jan Grohmann: Mozna si nerozumime - ja nerikam, ze vystavovali prototyp. Rikam, ze to prototypovani nemusi byt nutne o moc pomalejsi, nez tvrdi - konkretne proto, ze vsechny subsystemy zrejme prevezmou z jinych letadel. Takze jim bude zbyvat prave ta aerodynamika. Jestli je to pro rusky vyvoj lehci nebo tezsi cast, to samozrejme netusim.Skrýt celý příspěvek

          • The88
            16:04 22.07.2021

            Balm: Doufal jsem, ze se ukazete a nabidnete zasvecenejsi pohled :) Ja nedokazu posoudit, jak ten design (ne)odpovida vyhlasenym parametrum, ani si nejsem moc jisty, jestli nejake ...Zobrazit celý příspěvek

            Balm: Doufal jsem, ze se ukazete a nabidnete zasvecenejsi pohled :)

            Ja nedokazu posoudit, jak ten design (ne)odpovida vyhlasenym parametrum, ani si nejsem moc jisty, jestli nejake parametry skutecne avizovali. Samozrejme, ze drak je zaklad letadla, ale nepochybne bude zdlouhavejsi (berme v potaz ruske podminky, kdy vsechny komponenty maji byt domaci) vyvinout letadlo v zasade od 0 (jako T-50), nez nove navrzeny drak naplnit existujicimi komponenty. To myslim pripomina prave projekt KFX. I kdyz ten nepochybne pobezi podstatne lepe. Nejen kvuli firemni kulture v JK, ale i diky zapojeni obrovskych nadnarodnich firem s mimoradnym know-how.Skrýt celý příspěvek

        • Krabat
          10:39 22.07.2021

          Řekli, že LTS má vzlétnout v roce 2023. Nyní máme rok 2021. Tedy za dva roky, nikoliv za rok. Vzlet prototypu SU-57 byl oznámen v letech 2008/9 a v roce 2010 šel do vzduchu. Že ...Zobrazit celý příspěvek

          Řekli, že LTS má vzlétnout v roce 2023. Nyní máme rok 2021. Tedy za dva roky, nikoliv za rok.
          Vzlet prototypu SU-57 byl oznámen v letech 2008/9 a v roce 2010 šel do vzduchu.
          Že se u vojenských (i nevojenských) projektů nedokáží splnit termíny nebo dokonce rozsah prací či zavedení, je celosvětovým zvykem, ale v rámci Ruska se jedná o lhaní u ostatních je to normální.Skrýt celý příspěvek

          • Fiagy
            11:13 22.07.2021

            2010 šel do vzduchu a 2019 k zemi. Od té doby ani "ň" . Po devíti letech bádání musela nehoda odhalit, že řízení stojí za starou bačkoru a začíná se prakticky znovu. Motor nemají a ...Zobrazit celý příspěvek

            2010 šel do vzduchu a 2019 k zemi. Od té doby ani "ň" . Po devíti letech bádání musela nehoda odhalit, že řízení stojí za starou bačkoru a začíná se prakticky znovu. Motor nemají a dlouho mít nebudou. Zato keců a PR videí mají víc, než ostatní výrobci dohromady.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            22:28 22.07.2021

            Pokiaľ viem tak su-57 ako projekt pak-fa predstavený - teda začal v roku 2001.. Stavba prvého letu schopného lietadlá začala v roku 2007, aspoň to ruská armáda vyhlásila.. Pričom ...Zobrazit celý příspěvek

            Pokiaľ viem tak su-57 ako projekt pak-fa predstavený - teda začal v roku 2001..

            Stavba prvého letu schopného lietadlá začala v roku 2007, aspoň to ruská armáda vyhlásila..
            Pričom ti blázni vyhlásili, že prvý let bude v tom istom roku..

            Skutočne v roku 2010 asi jediný údaj ktorý ti tu sedí lietadlo vzlietlo..

            Teda po 9 rokoch vývoja..Skrýt celý příspěvek

        • Trener
          22:05 22.07.2021

          Rusko má u laické veřejnosti auru, že dělá (zázračné) zbraně, jak Němci za 2 světové.

          Rusko má u laické veřejnosti auru, že dělá (zázračné) zbraně, jak Němci za 2 světové.

    • Miroslav
      19:36 21.07.2021

      Veď sami prezentovali, že ide o PR na získanie investora. Na čo potrebujú investora? Na petrolej? Samozrejme, že na vývoj. Teda z toho logicky usúdiť, že asi vývoj neprebehol a v ...Zobrazit celý příspěvek

      Veď sami prezentovali, že ide o PR na získanie investora. Na čo potrebujú investora? Na petrolej? Samozrejme, že na vývoj. Teda z toho logicky usúdiť, že asi vývoj neprebehol a v podstate majú len tvar. To nie je nič nenormálne. Bežne také prezentácie makiet robia aj iní výrobcoviaSkrýt celý příspěvek

    • tctx
      20:42 21.07.2021

      Stacily ty odpovedi takhle, nebo je potreba dalsiho vysvetlovani? :)

      Stacily ty odpovedi takhle, nebo je potreba dalsiho vysvetlovani? :)

    • Arccos
      20:44 21.07.2021

      Jediné, co s jistotou všichni vidíme, je maketa na pódiu. Všechno ostatní jsou nevěrohodné spekulace a ty tady nešíříme my, ty bublino.

      Jediné, co s jistotou všichni vidíme, je maketa na pódiu. Všechno ostatní jsou nevěrohodné spekulace a ty tady nešíříme my, ty bublino.

    • Danieeel
      00:06 22.07.2021

      Pretoze ked tahali Ochotnika po letisku ako kacicku na spagatku, tak o tom mesiace pisali a robili z toho videa ako ked sa prvorodicom decko prvy raz postavi na zadne!

      Pretoze ked tahali Ochotnika po letisku ako kacicku na spagatku, tak o tom mesiace pisali a robili z toho videa ako ked sa prvorodicom decko prvy raz postavi na zadne!

  • RiMr71
    14:56 21.07.2021

    Bulatov: "porovnání s F-35, porovnat ho lze leda co se týče rozměrů, nejde o analog, jde o úplně jiné letadlo s principiálně jinými možnostmi, vyšší rychlostí, vyšším doletem, ...Zobrazit celý příspěvek

    Bulatov:
    "porovnání s F-35, porovnat ho lze leda co se týče rozměrů, nejde o analog, jde o úplně jiné letadlo s principiálně jinými možnostmi, vyšší rychlostí, vyšším doletem, vyšší nosností zbraní, tedy je to nová kvalita, je zde realizovaná mnohem menší radarová viditelnost. Je to naše vidění, Ruské, Suchojovské, letadla lehké kategorie, tak jak by měl opravdu vypadat plnohodnotný stíhač, který může doletět daleko a s velkým množstvím zbraní uvnitř trupu a provádět operace hodně daleko, dlouho a operativně."

    ...je prostě úplně nejlepčí...

    Ta ruská nevymáchaná nabubřelá velkohubost by byla komická, kdyby nebyla už tak únavná... Armata, Raptorný... jediní v čem jsou jedničky je doping... mají kulové, ale furt budou vykřikovat do světa jak jsou tecnologicky nadřazení...Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      19:27 21.07.2021

      Ta nabubřelost jim ale funguje. Kolik lidí na celém světě zná rozdíl mezi demonstrátorem a prototypem a ví, jak nesmírně složitý je vývoj nového letadla? Vždyť po dvaceti letech ...Zobrazit celý příspěvek

      Ta nabubřelost jim ale funguje. Kolik lidí na celém světě zná rozdíl mezi demonstrátorem a prototypem a ví, jak nesmírně složitý je vývoj nového letadla?
      Vždyť po dvaceti letech vývoje Rusové jsou schopni vyrábět jen několik kusů Su-57 ročně.
      Přesto jsou nyní milionů lidí po celém světě fascinováni LTS a myslí si, že ruské letectvo bude mít za pár let desítky nebo stovky těchto super strojů. Stejný modus operandi jako s Armatou. Ale všechna čest, funguje jim to .... a nedá se upřít, že za posledních 20 let vyvezli bojové letouny (A vše okolo) za 60 miliard dolarů. Jsou pořád dobří.
      Ale otázkou je, jak dlouho dokáže Rusko parazitovat na vojenské technice Sovětského svazu.Skrýt celý příspěvek

  • infi
    14:25 21.07.2021

    Je to maketa. I kdyby měli objednávky na vyšší desítky kusů, tak RF nemá a nebude mít v nejbližších letech kapacitu pro sériovou výrobu v zajímavém počtu. S těmi motory je to ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to maketa. I kdyby měli objednávky na vyšší desítky kusů, tak RF nemá a nebude mít v nejbližších letech kapacitu pro sériovou výrobu v zajímavém počtu.

    S těmi motory je to složitější, ono i Čína, která peníze neřeší, kopírovala AL-31 ze SUček několik desítek let. Tedy dá se hodně obecně říct, že ta jejich 5.gen lítá na okopírovaném motoru z 80.let s nejistou spolehlivostí. Ale kdo ví jak to je.

    Pokud vznikne v nejbližších letech prototyp LTS, nepřekvapilo by mne, kdyby měl ještě AL41...Jinak stroj určitě zajímavý, který tu měl dávno být.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    12:25 21.07.2021

    Dobrý článek. Díky. Pro mě je největší překvapení, že nějaký vývoj probíhá. Čekal bych roky diskusí, jestli ano, nebo ne, představování nákresů, modýlků atd... Tato forma ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý článek. Díky. Pro mě je největší překvapení, že nějaký vývoj probíhá. Čekal bych roky diskusí, jestli ano, nebo ne, představování nákresů, modýlků atd... Tato forma představení mě překvapila.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      12:48 21.07.2021

      Vývoj neprebieha lebo mašina je určená na export a teraz v podstate hľadajú investora

      Vývoj neprebieha lebo mašina je určená na export a teraz v podstate hľadajú investora

      • Krabat
        13:25 21.07.2021

        A možná ho už dávno mají, šušká se o SAE.

        A možná ho už dávno mají, šušká se o SAE.

        • Miroslav
          13:34 21.07.2021

          Možno majú, možno nie. V každom prípade s tým nerobia tajnosti a bolo jasne povedané, že tá prezentácia bola mierená na investorov

          Možno majú, možno nie. V každom prípade s tým nerobia tajnosti a bolo jasne povedané, že tá prezentácia bola mierená na investorov

        • Poly
          14:17 21.07.2021

          Zdroj? Jedinou spojitost, kde by mohli být zákazníci, je kratičké video, kde je noname ohromený ručníkář z Emirátů. Jsou tam k vidění ale i udivení Indové, Argentinci nebo ...Zobrazit celý příspěvek

          Zdroj? Jedinou spojitost, kde by mohli být zákazníci, je kratičké video, kde je noname ohromený ručníkář z Emirátů. Jsou tam k vidění ale i udivení Indové, Argentinci nebo Vietnamci.
          Jenže to nemá žádnou výpovědní hodnotu. Asi jako když se HE3DA ukazovala s NASA...Skrýt celý příspěvek

          • Krabat
            18:23 21.07.2021

            http://m.militarybox.cz/news/s...

            Nene, SAE s Ruskem nějakou formou spolupracuje v rámci LTS

            http://m.militarybox.cz/news/s...

            Nene, SAE s Ruskem nějakou formou spolupracuje v rámci LTS

          • Scotty
            19:40 21.07.2021

            Krabat Čtyři roky stará dost nekonkrétní informace je v zásadě o ničem. Pokud s Emiráty spolupracují proč není jejich vlajka u projektu? Že by prvního zahraničního zákazníka ...Zobrazit celý příspěvek

            Krabat
            Čtyři roky stará dost nekonkrétní informace je v zásadě o ničem. Pokud s Emiráty spolupracují proč není jejich vlajka u projektu? Že by prvního zahraničního zákazníka tajili s přirozené ruské skromnosti? Asi ne.
            Možná vám ušlo že SAE směřuje k nákupu F-35. Protože je patrně unavilo čekat na Godota, tedy pardon na Šach mat.Skrýt celý příspěvek

  • Sunet
    11:20 21.07.2021

    Máme tady nový jednomotorový stíhací letoun (LTS), moc informací o něm zatím není, tak se pokusím shrnout dostupná data a uvidíme, co za pár let bude pravda: Rychlost M = 1,8-2, ...Zobrazit celý příspěvek

    Máme tady nový jednomotorový stíhací letoun (LTS), moc informací o něm zatím není, tak se pokusím shrnout dostupná data a uvidíme, co za pár let bude pravda:
    Rychlost M = 1,8-2, letový dosah 3000 km, dostup 16,5 km, povolené přetížení 8g (nelze najít zda jde o hodnoty + nebo -) a maximální užitečné zatížení 7400 kg.
    Současně nejsou známy váhové charakteristiky letadla a jeho motoru. Letadlo by mělo mít vzletovou hmotnost nejvýše 18 tun. Motor podle vyjádření prezentujícího bude mít tah 14,5–16 t, používat vektorovatelný tah, v plánu je varianta se svislým nebo se zkráceným vzletem a přistáním, i když není jasné, jak to lze provést (vektorovatelný tah hlavního motoru a/nebo instalace přídavných zvedacích motorů, dmýchadel?).
    Avionika LTS je zjevně založena na avionice Su-57 a radar s AFAR (ruský ekvivalent AESA) bude pravděpodobně redukovanou verzí radaru N036 pro Su-57. U radaru LTS je deklarována možnost simultánního sledování 30 vzdušných cílů a vystřelení na šest z nich.
    Letoun je navržen s otevřenou architekturou, proto je na přání zákazníka možné na LTS instalovat další vybavení ruské nebo zahraniční produkce. Pod trupem má být instalována nová optická lokalizační stanice (širokoúhlý systém pozorování všech úhlů). Letoun bude dodáván s automatizovaným logistickým podpůrným systémem Matreshka. Pomocí nejnovějších metod prediktivní analýzy bude systém sledovat technický stav letadla v reálném čase po celou dobu jeho životnosti, schopnost plánovat preventivní a opravárenské práce, výrazně snížit náklady a zvýšit efektivitu poprodejního servisu, soudě podle popisu to vypadá to jako analogie amerických síťových systémů technické podpory ALIS a ODIN na F-35.
    Letoun LTS zjevně postrádá vestavěnou kanónovou výzbroj, hlavní konstruktér LTS Михал Стрелец zmínil dělovou výzbroj pouze v kontextu „zavěšených dělových kontejnerů“. Zajímavé řešení pro obratný lehký frontový stíhač.
    Hlavní výzbroj LTS je umístěna ve vnitřních oddílech. K dispozici je jedna velká centrální šachta (pro tři rakety vzduch-vzduch nebo dvě rakety vzduch-země) a dvě malé šachty po stranách (každá pro jednu raketu vzduch-vzduch). LTS je tedy schopen nést ve svých vnitřních oddílech maximálně pět raket vzduch-vzduch. Kromě toho budou zřejmě k dispozici čtyři externí závěsné body. Ve vnitřních šachtách je možné instalovat další palivové nádrže.
    U sériového letadla LTS jsou deklarovány velmi nízké náklady na stroj ve výši 25–30 milionů USD, a údajně „stroj bude mít sedmkrát nižší náklady na letovou hodinu“, bohužel nelze zjistit v porovnání s čím.

    Nový stíhač v souladu s přáním zákazníka může být ve dvoumístném, volitelně pilotovaném a bezpilotním provedení, což má umožnit jeho modulární modifikace. Ještě jedná zajímavost, Rusko má již mít zahraničního zákazníka pro nový lehký stíhač.

    Prosím, berte tyto informace s rezervou, není možné v současnosti najít další zdroje, které by je potvrdily, či vyvrátily, o vše ukáže čas…Skrýt celý příspěvek

    • Krabat
      13:23 21.07.2021

      Osobně si myslím, že všechny prezentované schopnosti, včetně toho, že bude dvoumístná i nepilotovaná verze bude vznikat u LTS postupně. Primární je jak chápu cena provozu a ...Zobrazit celý příspěvek

      Osobně si myslím, že všechny prezentované schopnosti, včetně toho, že bude dvoumístná i nepilotovaná verze bude vznikat u LTS postupně. Primární je jak chápu cena provozu a variabilita. Na čem se u LTS nyní pracuje je to, aby se ukončila práce na draku letadla (koncept je jasný), vybavil se příslušným technickým vybavením a šel do vzduchu. To je jednoduše celé. Vlastní radar, motor, avioniku, atd. mít LTS nebude (min. v nejbližší době) vše převezme již existující nebo existující upravené.Skrýt celý příspěvek

      • omacka
        13:56 21.07.2021

        Zástupcem hlavního konstruktéra LTS Alexej Bulatov https://youtu.be/Vy4Q-NoQyoo?t... Uvedl, že vystavený stroj není žádná maketa, ani jen demonstrátor, ale jde o prototyp který ...Zobrazit celý příspěvek

        Zástupcem hlavního konstruktéra LTS Alexej Bulatov
        https://youtu.be/Vy4Q-NoQyoo?t...

        Uvedl, že vystavený stroj není žádná maketa, ani jen demonstrátor, ale jde o prototyp který uskuteční první let, kteréhož let se plánuje připravit a uskutečnit do r. 2023, do roka mají skončit statické testy (lámaní konstrukce).

        Když se podíváte (třeba na wiki) na pořadí prototypů a jejich určení při vývoji Su-57, tak u vývoje Su-75 to bude s vysokou pravděpodobností identické.

        První jsou při vývoji dva neletové prototypy
        T-75-0 (statické testy1)
        T-75-KNS (integrovaný zkušební stend pro pozemní testování)

        Třetí v řadě prototypů je už první letový
        T-75-1 .. a o tomto hovoří zástupce hlavního šéfkonstruktéra, že byl vystaven při prezentaci, ale samozřejmě ještě neletěl.

        Zde přidávám informace, které také zazněly z úst Bulatova a nejsou tu uvedeny.

        Odpověď na dotazy od novinářů: dotaz ohledně délky zkráceného startu a přistání, tyto charakteristiky odpovídají dosaženým u Su-57 - 400 až 500m.

        Jak by jste letoun porovnal s americkým F-35?: Je to principiálně jiný letoun pokud hovoříme o porovnání s F-35, porovnat ho lze leda co se týče rozměrů, nejde o analog, jde o úplně jiné letadlo s principiálně jinými možnostmi, vyšší rychlostí, vyšším doletem, vyšší nosností zbraní, tedy je to nová kvalita, je zde realizovaná mnohem menší radarová viditelnost. Je to naše vidění, Ruské, Suchojovské, letadla lehké kategorie, tak jak by měl opravdu vypadat plnohodnotný stíhač, který může doletět daleko a s velkým množstvím zbraní uvnitř trupu a provádět operace hodně daleko, dlouho a operativně.

        Uvedl bych, že zde není korektní srovnávat s jakýmkoliv jiným letadlem, uvedl bych jedno - je unikátní, má unikátní aerodynamické schéma, i další unikátní řešení, každé řešení použité na tomto letounu vedlo k růstu jeho charakteristik.

        Letoun může používat veškerou nomenklaturu výzbroje Su-57

        Co se týče zástavby nové generace motoru (Izd. 30) a dokončení jeho vývoje, je to pro tento letoun absolutně nekritické, počítáme s tím, máme dočasné řešení, co se týče palubní bezpilotní a dvoumístné verze, ty vyžadují nový podvozek, letoun je postaven po modulárním schématu a všechny tyto možnosti jsou už implementovány a počítá se s nimi. Adaptace letounu na další verze bude prováděna s minimem změn, vždy to bude modifikace, modulovost platformy, jak v části konstrukční kanceláře tak při výrobě.Skrýt celý příspěvek

      • omacka
        14:14 21.07.2021

        Třeba bude někoho zajímat i číslo 75 a co k tomu řekl zástupce šéfkonstruktéra LTS.. Číslo 75. Jistě jste si všimli, že naše eso je Su-57 a toto je jeho doplnění, čísla 7 a 5 jsou ...Zobrazit celý příspěvek

        Třeba bude někoho zajímat i číslo 75 a co k tomu řekl zástupce šéfkonstruktéra LTS..

        Číslo 75. Jistě jste si všimli, že naše eso je Su-57 a toto je jeho doplnění, čísla 7 a 5 jsou pro společnost Suchoj šťastná čísla z historického hlediska.
        Letadla Su-35, Su-27, Su-17, všechny jsou to čísla 7 a 5, respektive má ho naše hlavní eso Su-57, zde je to opět 7 a 5.

        Věříme, že letoun bude doplňovat Su-57, respektive toto doplnění vidíme v jeho odlišnosti, v odlišných zadáních úderných a vzdušných misí a proto jsme prohodili čísla.Skrýt celý příspěvek

    • balm
      00:13 22.07.2021

      Stačí letmý pohled na drak letounu, propagované hodnoty nekorespondují se současnou realitou a nelze se ani upínat k myšlence, že v Rusku zredukovali objem, hmotnost a spotřebu ...Zobrazit celý příspěvek

      Stačí letmý pohled na drak letounu, propagované hodnoty nekorespondují se současnou realitou a nelze se ani upínat k myšlence, že v Rusku zredukovali objem, hmotnost a spotřebu minimálně o 40 - 50%. Drak je velice limitující.

      U přetížení se musí rozlišovat vektory čas a intenzitu. Ve všeobecné terminologii mluvíme o intenzitě, času působení a směru působení na živého pilota. Zda jde o hlava - nohy (Gz), hrudník - záda (Gx) ... nebo push-pull efekt, tedy střídavé přetížení. Dále se rozlišuje pozitivní a negativní přetížení. Účinky pozitivního přetížení můžete technickými prostředky snížit, proti negativnímu přetížení nezmůžete nic, přičemž negativní přetížení působí drasticky na organizmus. V dobré kondici, tréninky, vybavení můžete létat krátkodobé manévry s přetížením 2 - 3s +12Gz, aniž by došlo trvalému poškození. Bude-li pilot vystaven 10 - 12s +6Gx, dochází k poškození plic. Kompenzace tělního oběhu u dobře vycvičeného a vybaveného pilota může dosáhnout 8 - 12 vteřin, u mozkové činnosti 4 - 10 maximálně. Naprosto zdrcující je pro organizmus push - pull efekt, tedy náhlé střídání vektorů např.: při velice intenzivních bojových rotacích ve vysoké rychlosti a po delší časový úsek. Přímo destruktivně vražedné je negativní přetížení, proti kterému nelze nijak bojovat. Při -6Gz nastává okamžité bezvědomí, po 2 - 3 vteřinách se zastaví srdce. Již od hranice -4Gz mluvíme o dlouhodobých až trvalých následcích organizmu. Poškození míchy, krevního řečiště v mozku, očích, ...

      Tak jako každý pilotovaný stroj +9G/-3G, při vypnutí nouzových omezovačů maximálně +13G/-3G, v opačném případě potřebujete nového pilota. Z technického hlediska dokážeme postavit stroje, které vydrží +/-25G, i když jde velice náročnou a nákladnou (zbytečnou) srandu, ale dokud se nezmění fyziologie člověka, limitem bude vždy +9G/-3G.

      Problémy s přetížením představují komplexní obor a snažil jsem se vysvětlit podstatu stručně a velice zjednodušeně. Nejen pro člověka, ale i pro konstrukci. Nemá smysl navrhovat letoun pro extrémní hodnoty. K ničemu a neskutečně drahé.Skrýt celý příspěvek

      • DanCZer
        11:32 22.07.2021

        Jen bych doplnil, že vyšší limit přetížení by měl smysl v případě, pokud (o čemž oni mluví jako variantě) by plánovali nepilotovanou verzi, čímž by pro tento případ odpadal limit ...Zobrazit celý příspěvek

        Jen bych doplnil, že vyšší limit přetížení by měl smysl v případě, pokud (o čemž oni mluví jako variantě) by plánovali nepilotovanou verzi, čímž by pro tento případ odpadal limit představovaný pilotem.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2