LTS: Ruská jednomotorová stíhačka páté generace

LTS: Ruská jednomotorová stíhačka páté generace
LTS / Foto: PrintScreen YouTube (Zvětšit)

Na moskevské výstavě MAKS 2021 státní koncern Rostec dnes představí model jednomotorového lehkého taktického letadla LTS (Legkij taktičeskij samolet). Jde o první projekt jednomotorové nadzvukové ruské stíhačky za posledních 50 let. Podle všeho ale LTS není součástí Státního vyzbrojovacího programu pro roky 2018 až 2027.

Poslední ruské (resp. sovětské) jednomotorové nadzvukové stíhačky byly MiG-21 a Mig-23. Poté v 80. letech nastala 50 let trvající éra dvoumotorových strojů MiG-29 a rodiny Su-27.

Také nejnovější ruská víceúčelová taktická nadzvuková stíhačka páté generace Su-57 má dvoumotorové uspořádaní, zejména s ohledem na velký dolet, což je v ruských podmínkách naprosto klíčové (viz dále).

Projekt letounu Su-57, tehdy PAK-FA, odstartoval oficiálně v roce 2001. První demonstrátor Su-57 provedl svůj první let v roce 2010. V současné době jediná Su-57 slouží ve výcvikovém centru, další dva letouny mají být dodány letos. V roce 2022 Komsomolský letecký závod (KnAAZ, výrobní pobočka firmy Suchoj) vyrobí čtyři stroje a v roce 2023 sedm letadel.

Kompletní letku vzdušně-kosmické síly (VKS) tedy zprovozní v průběhu roku 2024 a skutečných bojových operací se letka může zúčastnit nejdříve v roce 2025. Celkově VKS do konce roku 2027 získají 76 Su-57. Hlavní výzvou projektu Su-57 je zvládnutí sériové výroby letadel v požadované ceně, kvalitě a rychlosti.

V každém případě si Rusko hodlá zachovat strategickou autonomii, což vyžaduje vyvíjet a vyrábět klíčové zbrojní systémy vlastními silami. V opačném případě Rusko mimo jiné přijde o svůj politický vliv v zahraničí – prodej špičkových zbraní je totiž klíčovým vlivovým nástrojem zahraniční politiky mocností.


Propagační video LTS

O vývoji nových taktických nadzvukových letounů ruská média informují pravidelně. Například koncem roku 2019 měla konstrukční kancelář Mikojan získat zakázku na „aerodynamický výpočet lehkého multifunkčního dvoumotorového frontového letounu, srovnatelného se zahraničními protějšky.“

V prosinci 2020 koncern Rostec, podle jeho šéfa Sergeje Chemezova, oznámil začátek prací na slibném jednomotorovém letadle. Podle Chemezova je ale tento vývoj soukromou aktivitou koncernu a není tedy součástí ruského Státního vyzbrojovacího programu pro roky 2018 až 2027.

Přímo o projektu LTS se zřejmě jako první zmiňuje RIA Novosti v květnu letošního roku. Podle této zprávy společnost Suchoj vyvíjí jednomotorové lehké taktické letadlo s maximální vzletovou hmotností 18 tun, což odpovídá letounu MiG-29. Například americká F-16 má vzletovou hmotnost 17 tun, F-35A 32 tun.

LTS má vyvinout maximální rychlost Mach 2 a má mít vektorovatelný tah motoru, což letounu poskytne skvělé manévrovací schopnosti.

Otázkou je, kdo o LTS projeví zájem? VKS potřebuje taktická letadla s velkým doletem. Důvodem je řídká síť ruských leteckých základen (to platí i pro západní část Ruska) a současně nutnost chránit rozlehlá území. Právě omezený dolet byl důvodem, proč Rusko (a předtím Sovětský svaz) žádné lehké jednomotorové letouny posledních 50 let nevyvíjelo.

Ostatně i lehký frontový stíhač MiG-29 byl především určen pro potřeby evropských zemí Varšavské smlouvy. Původní model MiG-29 měl akční rádius pouze 700 km (podle VHÚ) s plnou výzbrojí, což v dnešní době sotva stačí k překonání běloruského území. Proto Rusové také usilují o udržení svých vojenských základen v Bělorusku – kvůli nutnosti nasadit své bojové letouny blíže k zemím NATO. Naopak bojový dolet mnohem větší a výkonnější Su-35 je dvojnásobně větší než u MiGu-29.

Rusku se za posledních 20 let podařilo exportovat impozantní množství bojových letadel. Přesto řada zákazníků požaduje lehčí a levnější jednomotorové stroje – tito zákazníci jednoduše nepotřebují drahá dvoumotorová letadla původně určená pro překonávání nekonečných ruských stepí.

Projekt LTS je tedy očividně navržen především pro vývoz a jako politická protiváha americké F-35A Lightning II, čínské FC-31 nebo jihokorejské KF-21. Ostatně hmotnost 18 tun jasně naznačuje omezený dolet LTS na úrovni MiGu-29 nebo F-16 a tedy taktickou nevhodnost pro nasazení v rámci VKS.

Představený model LTS na MAKS 2021 je tedy propracovanou reklamní kampaní mající za cíl nalákat potenciální zákazníky a potenciální investory, ať už z Ruska nebo ze zahraničí, například bohaté investory ze Středního východu nebo z Indie.

Pro samotné VKS není projekt jednomotorové stíhačky nejspíš prioritou a pokud VKS tento stroj nakoupí, bude to, podobně jako u MiGu-35, pouze kvůli podpoře exportu.

Ruské letectvo patří mezi nejsilnější a nejschopnější na světě. S největší pravděpodobností ale LTS nikdy nebude mít na sílu a schopnosti VKS žádný vliv. Ale pochopitelně, pořád může jít o exportní bestseller… tedy někdy po roce 2035, až bude k dispozici sériové letadlo. Přesto ale dolary (možná miliardy dolarů) od zahraničích investorů mohou do firmy Rostec začít proudit mnohem dříve.

Na LTS se ale nedá rozhodně dívat jen jako na zdroj financí pro ruský letecký průmysl, ale především jako na vlivový politický nástroj Ruska. Pokud Rusko svým spojencům nebude schopno v budoucnu dodávat konkurenceschopné špičkové zbraně, ruští spojenci se jednoduše podívají po jiné mocnosti.

Zdroj: BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Super-Suchoj: Ruskou stíhačku Su-57 čeká modernizace

Ruské letectvo zatím neprovozuje žádnou operačně použitelnou víceúčelovou stíhačku Suchoj Su-57. Již ...

Plán výroby ruských letadel Su-30SM2, Su-35S, Su-57 a Jak-130

Moskva připravuje nákup dalších letadel Su-30SM2, Su-35S a Jak-130 pro své vzdušně-kosmické síly ...

Ruské letectvo získalo první víceúčelovou stealth stíhačku Su-57

Dne 25. prosince na ruském letišti Tolmačevo v Novosibirsku přistálo druhé vyrobené sériové ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • DanCZer
    11:13 21.07.2021

    Celé mi to připadá jako velmi podobný návrh tomu, co se už roky potuluje po internetu jako MIG-41 - ten měl pravda klasickou výškovku.
    https://images.app.goo.gl/tJbq...

    Celé mi to připadá jako velmi podobný návrh tomu, co se už roky potuluje po internetu jako MIG-41 - ten měl pravda klasickou výškovku.
    https://images.app.goo.gl/tJbq...

    • Grull
      21:07 21.07.2021

      Ten návrh vypadá mnohem líp.

      Ten návrh vypadá mnohem líp.

    • Arccos
      08:19 22.07.2021

      MiG-41 má být letadlo naprosto jiné kategorie a rozměrů. A obrázky, o kterých se tu bavíme, jsou zcela neoficiální a ničím nepodložené fantazie nadšenců. Takových najdete plný ...Zobrazit celý příspěvek

      MiG-41 má být letadlo naprosto jiné kategorie a rozměrů. A obrázky, o kterých se tu bavíme, jsou zcela neoficiální a ničím nepodložené fantazie nadšenců. Takových najdete plný internet, nejen naruské stroje.Skrýt celý příspěvek

  • UnionPacific
    09:31 21.07.2021

    V návrhu je hrubá chyba. Stealth stíhačka nemôže mať inlety dole, ale bokom.

    V návrhu je hrubá chyba. Stealth stíhačka nemôže mať inlety dole, ale bokom.

    • Horny
      09:44 21.07.2021

      A co X-32?

      A co X-32?

      • UnionPacific
        11:02 21.07.2021

        Veď preto ani nebola zavedená.

        Veď preto ani nebola zavedená.

        • skelet
          11:13 21.07.2021

          Nebyla zavedená kvůli letovým vlastnostem. Aby se tyto zlepšily, tak by se X-32 musela předělat na letoun s VOP. To už zadavatel odmítl.

          Nebyla zavedená kvůli letovým vlastnostem. Aby se tyto zlepšily, tak by se X-32 musela předělat na letoun s VOP. To už zadavatel odmítl.

          • Honzin
            18:12 21.07.2021

            Slyšel jsem i takové názory, že X-32 nebyla přijata kvůli vzhledu. Osobně se myslím, že to mohlo mít dost psychologický efekt. Přece jen X-32 není na první pohled úplně "cool" ...Zobrazit celý příspěvek

            Slyšel jsem i takové názory, že X-32 nebyla přijata kvůli vzhledu. Osobně se myslím, že to mohlo mít dost psychologický efekt. Přece jen X-32 není na první pohled úplně "cool" letadlo.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    09:06 21.07.2021

    ... podle této zprávy společnost Suchoj vyvíjí jednomotorové lehké taktické letadlo s maximální vzletovou hmotností 18 tun, což odpovídá letounu MiG-29. Například americká F-16 má ...Zobrazit celý příspěvek

    ... podle této zprávy společnost Suchoj vyvíjí jednomotorové lehké taktické letadlo s maximální vzletovou hmotností 18 tun, což odpovídá letounu MiG-29. Například americká F-16 má vzletovou hmotnost 17 tun, F-35A 32 tun...

    Ak platia tieto údaje tak akú výzbroj má LTS v režime stealth vo svojich šachtách? Štyri Sidewindery resp. dva AMRAAMy resp. dve bomby 500kg a toto všetko pri akom dolete bez prídavných nádržiach? V takom prípade je LTS z môjho pohľadu nezmysel.Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      13:21 21.07.2021

      Pri predpokladom dolete cca 700km ako Gripen ak to celé naložia ako opisuješ.. Tak pre Rusko to dáva zmysel tak v Kaliningrade, Sanktpeterburgu, Kaspické more ak tam majú základňu ...Zobrazit celý příspěvek

      Pri predpokladom dolete cca 700km ako Gripen ak to celé naložia ako opisuješ..

      Tak pre Rusko to dáva zmysel tak v Kaliningrade, Sanktpeterburgu, Kaspické more ak tam majú základňu poblízku, dajme tomu v Sýrií či na Kryme alebo v tom Bielorusku..

      Ako nájdeš do 10 umiestnení v Rusku a v okolí kam by sa to dalo dať, čo je tak cca 100-150 stíhačiek pre nich ak by tam nechceli mať nič iné.. reálne 50-75 ks popri iných modeloch..

      Len to by moc potom na tých základniach nemohli ceriť zuby ako oni radi..Skrýt celý příspěvek

      • Poly
        14:24 21.07.2021

        Pro Rusko to bude spíše z důvodu marketingu. Když by LTS nezavedli sami, tak těžko něco prodají. Budou potřebovat moderní náhradu kategorie Su-27 a tou LTS není.

        Pro Rusko to bude spíše z důvodu marketingu. Když by LTS nezavedli sami, tak těžko něco prodají. Budou potřebovat moderní náhradu kategorie Su-27 a tou LTS není.

    • Double
      23:54 21.07.2021

      V sachtach nesie 5 rakiet. Pre porovnanie F-35 ich nosi 4.

      V sachtach nesie 5 rakiet. Pre porovnanie F-35 ich nosi 4.

      • jj284b
        07:40 22.07.2021

        Block4 ich ma 6...

        Block4 ich ma 6...

  • RiMr71
    22:17 20.07.2021

    Jak jsem psal OT u jiného článku, nevidím v tom problém, proč by neměla být úspěšná. Sériová výroba Su-57 běží zcela hladce, objednávky se jen hrnou a získané "přebytečné" ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak jsem psal OT u jiného článku, nevidím v tom problém, proč by neměla být úspěšná. Sériová výroba Su-57 běží zcela hladce, objednávky se jen hrnou a získané "přebytečné" prostředky a volné špičkové kapacity ve vývoji které už dokočily vývoj Su-57, PakDa i souvisejících subsystémů (motory, zbraně, informační systémy) je dobré hned převést k vývoji nového a dalšího z řady špičkových a nejmodernějších letounů, které v západním světě nemají analogů!

    A přidám, po blamážích s Raptorným a Armatou mám chuť říct "do třetice všeho srandovního je tu LTS", ale ono to není do třetice, rusové blamují a velkohubě po iránském způsobu skoro ve všem.
    Možná bude LTS i v palubní verzi a bude moci být provozována i na letadlovém prámu Kuzněcov?Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      23:16 20.07.2021

      Ja niekoľko problémov vidím... (napriek tomu, že v tvojom komente cítiť dávku sarkazmu) 1/ Kto to zafinancuje? a či vôbec niekto... 2/ Kto bude budúci zákazník? Majú chudobné a ...Zobrazit celý příspěvek

      Ja niekoľko problémov vidím... (napriek tomu, že v tvojom komente cítiť dávku sarkazmu)

      1/ Kto to zafinancuje? a či vôbec niekto...
      2/ Kto bude budúci zákazník? Majú chudobné a politicky izolované krajiny na to aby si kúpili taký stroj (aj keď len s jedným motorom) ?
      3/ Nie je tento stroj nádejným hrobárom MiG-u, a teda nechceným dieťaťom v samotnom Rusku?Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      06:53 21.07.2021

      S letadlovými loděmi nemá Rusko nejlepší zkušenosti, ale ponorky, to je jiná káva. proto budou tyto neviditelné letouny 6. generace nasazeny na ponorkách. Tím se rapidně zvýší ...Zobrazit celý příspěvek

      S letadlovými loděmi nemá Rusko nejlepší zkušenosti, ale ponorky, to je jiná káva. proto budou tyto neviditelné letouny 6. generace nasazeny na ponorkách. Tím se rapidně zvýší jejich operační dolet, protože budou moci startovat přímo u nepřátelského území, kam je nepozorovaně dopraví Kňaz Vladimir.
      Startovat budou samozřejmě z raketových šachet. Kvůli absenci přistávací dráhy budou do těchto šachet i přistávat.

      Zájem již projevila Severní Osetie, Togo a Miloš Zeman.Skrýt celý příspěvek

      • Clavo
        09:01 21.07.2021

        Máš dobrého dílera

        Máš dobrého dílera

        • Miroslav
          10:31 21.07.2021

          Myslím, že to myslel ako iróniu. Napriek tomu to až taká blbosť nie je. Japonci mali už za II. svetovej ponorky ktoré prevážali lietadlá a plánovali tak priamo bombardovať územie ...Zobrazit celý příspěvek

          Myslím, že to myslel ako iróniu. Napriek tomu to až taká blbosť nie je. Japonci mali už za II. svetovej ponorky ktoré prevážali lietadlá a plánovali tak priamo bombardovať územie USA.

          Šlo o ponorky triedy I-15, niekde označované aj ako B1Skrýt celý příspěvek

    • Danieeel
      23:50 21.07.2021

      "letadlový prám Kuznecov" - to je dobré!!! ;) Ale presne tam by to davalo najvacsi zmysel! Ked ta "vlajkova lod" konecne vzda niekde na otvorenom mori (ak ju tam este vobec druhy ...Zobrazit celý příspěvek

      "letadlový prám Kuznecov" - to je dobré!!! ;)
      Ale presne tam by to davalo najvacsi zmysel! Ked ta "vlajkova lod" konecne vzda niekde na otvorenom mori (ak ju tam este vobec druhy raz pustia) a konecne sa bude porucat na zasluzeny odpocinok ku dnu, tak zvysok tohto "utocneho zvazu" - a teda flotily remorkerov toho molotca nad vodou iste nijako neudrzi. I keby ju zrovna znasobili. Tie ktore nestihnu odspidlat lana, pojdu s nim ako stuple od flase.

      Presne by sa hodila aj tato bakelitova verzia stihacky 5.generacie (alebo preglejka? Bez motora vsak najlepsie.). Bola by aka taka sanca, ze to vypluve nad hladinu. Zaroven by to plnilo funkciu zachrannych clnov aj pre zvysok posadky. Ako v Rusku znamo, jeden nikdy nevie, co si kto odtial "pozical"...Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    20:25 20.07.2021

    Jen detail, pro tenhle letoun žádný motor ještě neexistuje. Naprosto jistě získá úplně stejný nebo upravený motor Izdělije 30 ze Su-57. Tenhle motor má být ale podle ruských zdrojů ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen detail, pro tenhle letoun žádný motor ještě neexistuje. Naprosto jistě získá úplně stejný nebo upravený motor Izdělije 30 ze Su-57. Tenhle motor má být ale podle ruských zdrojů připraven v letech 2023 až 2025.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      21:31 20.07.2021

      Toľko rokov im trvá urobiť nový motor ktorý sa približuje západným štandardom pre SU-57, bol by som veľmi prekvapený ak by začali s úplne novým vývojom odznova pre tento typ.

      Toľko rokov im trvá urobiť nový motor ktorý sa približuje západným štandardom pre SU-57, bol by som veľmi prekvapený ak by začali s úplne novým vývojom odznova pre tento typ.

      • mudry.udrzbar
        09:30 21.07.2021

        presne tak, 35 rokov po F-22 nedokazu vyrobit motor 5.generacie a SU-57 maju v prevadzke 1 (slovom: jeden) kus. Pochybujem, ze motor bude k dispozici v planovanom termine ...Zobrazit celý příspěvek

        presne tak, 35 rokov po F-22 nedokazu vyrobit motor 5.generacie a SU-57 maju v prevadzke 1 (slovom: jeden) kus. Pochybujem, ze motor bude k dispozici v planovanom termine 2023-2025.Skrýt celý příspěvek

        • Pauli
          09:35 21.07.2021

          Jen si uvědomte, že v devadesátkách v Rusku nic jako vývoj vlastně ani neprobíhal. Motor jinak už je, jen probíhá fáze zkušební a certifikační. Na letadle je už někde od konce roku ...Zobrazit celý příspěvek

          Jen si uvědomte, že v devadesátkách v Rusku nic jako vývoj vlastně ani neprobíhal. Motor jinak už je, jen probíhá fáze zkušební a certifikační. Na letadle je už někde od konce roku 2018 tuším. První zkušební let měl na palubě T50 modrá 052Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          09:52 21.07.2021

          Oni ten motor spravia nakoniec, v tejto fáze vývoja im ani nič iné neostáva len myslím, že ak to s LTS myslia vážne, tak nič iné ako použiť rovnaký motor im ani neostáva

          Oni ten motor spravia nakoniec, v tejto fáze vývoja im ani nič iné neostáva len myslím, že ak to s LTS myslia vážne, tak nič iné ako použiť rovnaký motor im ani neostáva

          • demografie
            10:31 21.07.2021

            Áno vývoj dokončí. Na ruských webech se píše o roce 2028. Otázkou zůstává rychlost výroby. Rusko potřebuje kapacity na výrobu motorů, ale nemají možnosti koupit západní ...Zobrazit celý příspěvek

            Áno vývoj dokončí. Na ruských webech se píše o roce 2028. Otázkou zůstává rychlost výroby. Rusko potřebuje kapacity na výrobu motorů, ale nemají možnosti koupit západní technologie. Například do dnešní doby nebyli schopni nahradit import ukrajinských motorů pro své vrtulníky. Důvod? Neumí zvýšit výrobu. Problém jsou jak technologie, tak nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Nemluvě o tom, že kvůli starším výrobním technologií jsou často krát ruské produkty dražší. Uvidíme, ale myslím že Indové můžou dále kupovat Rafaela. LTS bude k prodeji po roce 2030.Skrýt celý příspěvek

        • infi
          16:35 21.07.2021

          Máš pravdu, že nemají 35 let po F-22 stále motor pro 5.gen, ale i když ho zavedou po 35-40ti letech, budou nejspíše druhou zemí světa, co bude mít skutečné 5.gen motory vyráběné ...Zobrazit celý příspěvek

          Máš pravdu, že nemají 35 let po F-22 stále motor pro 5.gen, ale i když ho zavedou po 35-40ti letech, budou nejspíše druhou zemí světa, co bude mít skutečné 5.gen motory vyráběné sériově a hlavně vyvinuté vlastními silami. Nebo znáš někoho jiného? Prostě USA má v tomhle obrovský náskok před celým světem. Koukni na Cinu, ti nemaji zadnou vlastni konstrukci/vyvoj a jen litaji na upravenych kopiich "zaostaleho" Ruska...Skrýt celý příspěvek

  • michaltinkint
    20:22 20.07.2021

    Pri všetkej úcte, taká tuzingová F16tka ;)

    Pri všetkej úcte, taká tuzingová F16tka ;)

    • Miroslav
      21:18 20.07.2021

      Ako po dizajnovej stránke nevyzerá to zle ale zase na druhej strane ja nepoznám naozaj škaredú stíhačku

      Ako po dizajnovej stránke nevyzerá to zle ale zase na druhej strane ja nepoznám naozaj škaredú stíhačku

      • ggtt
        11:23 21.07.2021
        • GlobeElement
          11:56 21.07.2021

          Zásah, potopená.

          Zásah, potopená.

        • Miroslav
          11:56 21.07.2021

          Každá má niečo do seba, aj keď som mal na mysli skôr moderné stroje v zmysle od 70-tych rokov.

          Každá má niečo do seba, aj keď som mal na mysli skôr moderné stroje v zmysle od 70-tych rokov.

          • Arccos
            13:58 21.07.2021

            Nový britský Tempest. :)
            Jeho "ladnost" jsme tu už řešili.

            Nový britský Tempest. :)
            Jeho "ladnost" jsme tu už řešili.

      • Grull
        21:00 21.07.2021

        Taky se přidám:
        X-32 (i když tedy nevyhrál...) :-)

        Taky se přidám:
        X-32 (i když tedy nevyhrál...) :-)

  • Honzin
    20:12 20.07.2021

    Někdy v letech 2014 a 2015 zde probíhala vášnivá diskuze ohledně F-35. Kde se někteří diskutující zaklínali tím, že investovat do obtížné zjistitelnosti je zbytečné a že stačí ...Zobrazit celý příspěvek

    Někdy v letech 2014 a 2015 zde probíhala vášnivá diskuze ohledně F-35. Kde se někteří diskutující zaklínali tím, že investovat do obtížné zjistitelnosti je zbytečné a že stačí stíhačky 4. generace. Často se pak odvolávali na prohlášení ruských představitelů.

    No a teď tu máme LTS ... Ruské snahy, znejistit protihráče a zpochybňovat jeho přístup jak u domácího tak zahraničního publika, jsem schopen pochopit.

    Ale kde jsou teď ti zpátečníci, kteří to Rusům sežrali i s navijákem?Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      21:29 20.07.2021

      Pripomína to reči typu, že načo je US NAVY lietadlovka keď Rusi majú pokročilé protilodné rakety za pár... Alebo ako by povedal klasik: ,,Načo nám je kino keď nemáme izbu ...Zobrazit celý příspěvek

      Pripomína to reči typu, že načo je US NAVY lietadlovka keď Rusi majú pokročilé protilodné rakety za pár... Alebo ako by povedal klasik: ,,Načo nám je kino keď nemáme izbu revolučných tradícií"

      S Rozvojom raketovej techniky a radarov šli do úzadia rýchlosť, obratnosť a to všetko zatienila schopnosť vidieť a čo najmenej byť videný aby si stihol odpáliť raketu skôr ako protivníkSkrýt celý příspěvek

    • Krabat
      07:47 21.07.2021

      Nevim, kde jste tuto informaci vzal. Když tu byl SU-57… Ale děláte chybu v tom, že prvkum stealth přikládáte až takovou váhu. Stealth je jen jedna z mnoha vlastností letadla. Mít ...Zobrazit celý příspěvek

      Nevim, kde jste tuto informaci vzal. Když tu byl SU-57… Ale děláte chybu v tom, že prvkum stealth přikládáte až takovou váhu. Stealth je jen jedna z mnoha vlastností letadla. Mít ho je plus, ale sám od sebe vám vítězství nezaručí a ani to zda přežijete.Skrýt celý příspěvek

      • darkstyle
        08:01 21.07.2021

        Áno sám o sebe nezvíťazíte, proste stealth lietadlo bez rakiet je Vám fakt k ničomu.. Len keď máte stealth lietadlo, ktoré má lepší radar, lepšiu raketu stredného i krátkeho ...Zobrazit celý příspěvek

        Áno sám o sebe nezvíťazíte, proste stealth lietadlo bez rakiet je Vám fakt k ničomu..

        Len keď máte stealth lietadlo, ktoré má lepší radar, lepšiu raketu stredného i krátkeho doletu - teda vlastne všetko podstatné lepšie ako protivník a ešte k tomu tie lietadlá sekáte jak Baťa cvičky.

        No nevyhraj..Skrýt celý příspěvek

        • Krabat
          08:19 21.07.2021

          A taky musíme mít rušení a hlavně a na to se rádo zapomíná na kvalitní PVO k obraně leteckých základen. Jinak jsou ty letadla k ničemu, samozřejmě pod podmínkou, že protivník ...Zobrazit celý příspěvek

          A taky musíme mít rušení a hlavně a na to se rádo zapomíná na kvalitní PVO k obraně leteckých základen. Jinak jsou ty letadla k ničemu, samozřejmě pod podmínkou, že protivník disponuje prostředky, které dokáží zničit leteckou základnu tj. Balistickými raketami počínaje a drony konče.Skrýt celý příspěvek

          • darkstyle
            13:37 21.07.2021

            F-35 má aj to rušenie lepšie ako Ruské lietadlá.. Kvalitné PVO má Izrael, Rusko ako sme videli v Sýrií vôbec, inak by si izraelské F-16,F-15 a F-35 nerobili kedy a čo sa im ...Zobrazit celý příspěvek

            F-35 má aj to rušenie lepšie ako Ruské lietadlá..

            Kvalitné PVO má Izrael, Rusko ako sme videli v Sýrií vôbec, inak by si izraelské F-16,F-15 a F-35 nerobili kedy a čo sa im zachce..

            Problémom PVO je, že nevie pracovať 24/7 (jeho operátori) a stíhačka je tá ktorá vyberá čas a miesto stretu, nie naopak..
            Takže jaksi vždy bude vlastne ťahať za kratší koniec..

            Neviem o tom, žeby práve PVO rozhodlo o vojne, až možno na tento rok v prípade Izraelu..

            Inak tie lietadlá z USA majú stealth rakety s plochou dráhou letu.. jassm-er s odhadovaním dosahom 1000km, tento nový produkt Ruska naložený v stealth variante doletí cca 700km..
            Tie rakety sa integrujú aj do F-35..

            Takže keď máš prostriedky mať vlastne všetko stealth dokonca aj stealth tankovacie lietadlá, tak je všetko ťahsie pre Rusko..Skrýt celý příspěvek

        • jj284b
          09:16 21.07.2021

          Stealth lietadlo bez rakiet je stale nebezpecne, lebo moze poskytovat info pre ostatne prostriedky....

          Stealth lietadlo bez rakiet je stale nebezpecne, lebo moze poskytovat info pre ostatne prostriedky....

        • demografie
          10:38 21.07.2021

          Málo lidí ví, ale teoretické základy shealth položil ruský matematik Pyotr Yakovlevich Ufimtsev. Díky jeho práci mohli Američané udělat počítačové programy které pomohli s vývojem ...Zobrazit celý příspěvek

          Málo lidí ví, ale teoretické základy shealth položil ruský matematik Pyotr Yakovlevich Ufimtsev. Díky jeho práci mohli Američané udělat počítačové programy které pomohli s vývojem prvních shealth letadel. Rusové tak snad poprvé mohli mít skutečný náskok oproti západu, ale raději se vrhli na šílenost jakou je Mig-29. Možná i kvůli tomu tak dlouho odmítali shealth. Nechtěli přiznat jak byli hloupí.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            11:21 21.07.2021

            To nebylo ani tak o hlouposti, ale spíše o nedostatku bojových zkušeností. Amíci během Vietnamu se potýkaly s hustou protiletadlovou obranou (se stále větším důrazem. Sovětší ...Zobrazit celý příspěvek

            To nebylo ani tak o hlouposti, ale spíše o nedostatku bojových zkušeností. Amíci během Vietnamu se potýkaly s hustou protiletadlovou obranou (se stále větším důrazem. Sovětší poradci na naproti tomu potýkali především se vzdušnými souboji (Vietnam, Blízký Východ).Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            12:04 21.07.2021

            Ony ty jeho rovnice přeběhly možnosti tehdejší výpočetní techniky. I při vývoji Have Blue se postupovalo metodou pokus - omyl, kdy se napřed nakreslil návrh a teprve pak se pomocí ...Zobrazit celý příspěvek

            Ony ty jeho rovnice přeběhly možnosti tehdejší výpočetní techniky. I při vývoji Have Blue se postupovalo metodou pokus - omyl, kdy se napřed nakreslil návrh a teprve pak se pomocí software propočítával radarový odraz.Skrýt celý příspěvek

          • jj284b
            12:35 21.07.2021

            Skelet: nad Vietnamom bol hlavny problem identifikovat nepriatelske lietadka... kedze americania ich mali vo vzduchu stovky a vietnamske stroje sa casto vmiesali do formacie... to ...Zobrazit celý příspěvek

            Skelet: nad Vietnamom bol hlavny problem identifikovat nepriatelske lietadka... kedze americania ich mali vo vzduchu stovky a vietnamske stroje sa casto vmiesali do formacie... to bol aj dovod preco piloti bemali dovolene pouzivat strely sparrow.. ale bola pozadovana vizualna identifikacia nepriatela...Skrýt celý příspěvek

  • toustr
    18:57 20.07.2021

    Upřímně jsem moc nepochopil to vektorování tahu. Toto má být jednoduchá, tedy levná stíhačka. Za mě jen drahá PR "vychytávka" pro oblbnutí laické veřejnosti a pro prezentaci ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Upřímně jsem moc nepochopil to vektorování tahu. Toto má být jednoduchá, tedy levná stíhačka. Za mě jen drahá PR "vychytávka" pro oblbnutí laické veřejnosti a pro prezentaci ve stylu: "toto ty hnusné stíhačky ze západu nemají, jsme na špici".Skrýt celý příspěvek

    • Double
      20:03 20.07.2021

      Vektorovanie tahu je prakticky nevyhnutne ak chcu zachovat dostatocnu manevrovatelnost bez pouzitia vodorovnych chvostovych ploch.

      Vektorovanie tahu je prakticky nevyhnutne ak chcu zachovat dostatocnu manevrovatelnost bez pouzitia vodorovnych chvostovych ploch.

      • toustr
        06:53 21.07.2021

        Jenže v dnešní době je manévrovatelnost to poslední, co se očekává od stíhačky. Primárně se počítá s BVR souboji, dogfighty jsou z většiny už jen přežitek.

        Jenže v dnešní době je manévrovatelnost to poslední, co se očekává od stíhačky. Primárně se počítá s BVR souboji, dogfighty jsou z většiny už jen přežitek.

        • mudry.udrzbar
          09:37 21.07.2021

          to si hovorili už v 60 rokoch a potom vo Vietname na F-4 dodatocne montovali kanony.... Ty vieš ako budu vypadať suboje do ktorých sa prípadne zapoji? Pozri si posledne strety ...Zobrazit celý příspěvek

          to si hovorili už v 60 rokoch a potom vo Vietname na F-4 dodatocne montovali kanony....

          Ty vieš ako budu vypadať suboje do ktorých sa prípadne zapoji? Pozri si posledne strety napr. India x Pakistan. A presne do takychto krajin by Rusi radi vyvazali, vsade hrozia pohranicne konflikty a boj "na blizko".Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            10:21 21.07.2021

            Já potenciální odbytiště vidím spíš zejména v Bělorusku a Srbsku, nejspíš i Kazachstánu. To jsou země, kde jednomotorové stíhačky dávají smysl. A jak všichni víme, v Evropě bude ...Zobrazit celý příspěvek

            Já potenciální odbytiště vidím spíš zejména v Bělorusku a Srbsku, nejspíš i Kazachstánu. To jsou země, kde jednomotorové stíhačky dávají smysl. A jak všichni víme, v Evropě bude poměrně masivně provozovaná F-35, tedy přímý konkurent. F-35 byla vyvíjena v duchu toho, že nejdůležitější je vlastní radar, stealth, a EB, což znamená, že Rusko musí v tomto směru být minimálně na stejné úrovni (což se bojím, že není). Pokud není na podobné úrovni, tak je úplně jedno, jestli má vektorování nebo ne, stejně ji F-35 uvidí a sestřelí dřív.Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            13:20 21.07.2021

            Ale my víme, jak vypadají moderní letecké souboje. Zrovna dneska je na Seznamu článek o vzdušném souboji Indie - Pákistán. Jako klíčové se ukázalo být povědomí o situaci, schopnost ...Zobrazit celý příspěvek

            Ale my víme, jak vypadají moderní letecké souboje. Zrovna dneska je na Seznamu článek o vzdušném souboji Indie - Pákistán. Jako klíčové se ukázalo být povědomí o situaci, schopnost rušit komunikaci protivníka a zbraně dlouhého doletu. Prokazatelně byly vystřeleny dvě rakety, jedna na cíl vzdálený 70 km (pravděpodobný zásah, nepotvrzený) a druhá na vzdálenost 30 km - setřel.

            Kdo chce dnes ve vzdušném souboji vyhrát, nemůže poslat stíhačku. Musí poslat celou skupinu letadel, letoun včasné výstrahy, letoun pro elektronický boj, musí soupeři znemožnit nebo alespoň ztížit identifikaci nepřítele a musí být schopen vystřelit jako první.

            Rusové to vědí taky a proto se chlubí A-A raketami s doletem přes 100 km. Jaký na takovou vzdálenost dogfight?Skrýt celý příspěvek

        • mudry.udrzbar
          14:31 21.07.2021

          GlobeElement: http://czechairforce.com/news/... "Data střely přiváděná v ...Zobrazit celý příspěvek

          GlobeElement:

          http://czechairforce.com/news/...

          "Data střely přiváděná v reálném čase zpět do počítače řízení palby F-16 naznačovaly, že jedna raketa byla navedena k cíli a došlo k aktivaci její bojové hlavice. Indická strana naopak tvrdí, že Pákistánci odpálili na Su-30MKI celkově 4-5 Amraamů a indická posádka AVENGER 1 všechny vymanévrovala řadou energických manévrů, které měly za cíl utahat odpálené střely. Ačkoliv k tomuto souboji zatím neexistují žádné hodnověrné informace, autor se domnívá, že jedna ze střel explodovala v blízkosti Súčka a došlo tak k jeho poškození. Posádka jej však dokázala přivést zpět na domácí základnu. Druhé Súčko s volacím znakem „AVENGER 2“ bylo naváděcím stanovištěm IACCS v Barnale varováno před dalším odpáleným Amraamem a jeho piloti museli rovněž provést několik energických manévrů pro utahání střely"

          Bez vysokej manevrovatelnosti by indicke sucka tazko tie Amraamy utahaliSkrýt celý příspěvek

          • demografie
            16:49 21.07.2021

            Nevim, jestli verit v tomto indum. Mluvili o sestrelech F-16 . Byl to ale pakistan, ktery predstavil trosky Mig-21 spolecne s indickym pilotem. O energickych manevrech pred ...Zobrazit celý příspěvek

            Nevim, jestli verit v tomto indum. Mluvili o sestrelech F-16 . Byl to ale pakistan, ktery predstavil trosky Mig-21 spolecne s indickym pilotem. O energickych manevrech pred zapadnim strelami jsme uz slyseli ze Srbska (mig-29). Stejne dostali Srbove na prdel.Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            07:33 22.07.2021

            Tak indické zprávy bych bral s rezervou, prohráli a snaží se najít alespoň nějaké pozitivum. Ale všimni si, že Pákistán o nějakém vymanévrování indických střel vůbec nehovoří. ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak indické zprávy bych bral s rezervou, prohráli a snaží se najít alespoň nějaké pozitivum.

            Ale všimni si, že Pákistán o nějakém vymanévrování indických střel vůbec nehovoří. Protože Indie se ani nedostala ke střelbě. Sice tvrdili, že sestřelený pilot před tím, než jej zasáhli vystřelil (a samozřejmě sestřelil F-16 pákistánského letectva), ale Pákistán ve vraku indického letadla našel všechny rakety nepoužité a zveřejnil jejich evidenční čísla, aby prokázal, že se indický pilot ke střelbě nedostal.Skrýt celý příspěvek

    • demografie
      10:41 21.07.2021

      Vektorování ťahu skracuje přistávací a startovací dráhu. Manévrovatelnost je pořád důležitá aby stíhačka neztrácela rychlost. Na druhou stranu skracuje životnost motoru. Dává to ...Zobrazit celý příspěvek

      Vektorování ťahu skracuje přistávací a startovací dráhu. Manévrovatelnost je pořád důležitá aby stíhačka neztrácela rychlost. Na druhou stranu skracuje životnost motoru. Dává to smysl možná u F-22 nebo Su-35. U frontového stíhače který bude bombardovat teroristy je to zbytečnost.Skrýt celý příspěvek

      • GlobeElement
        13:32 21.07.2021

        Vektorování tahu je určitě fajn, ale jako u všeho, je to něco za něco. Mechanismus k natáčení trysek je další systém, který zvyšuje složitost motoru i jeho velikost a hmotnost. Je ...Zobrazit celý příspěvek

        Vektorování tahu je určitě fajn, ale jako u všeho, je to něco za něco. Mechanismus k natáčení trysek je další systém, který zvyšuje složitost motoru i jeho velikost a hmotnost. Je nutný u letadel, která mají přistávat vertikálně, ale k letu není nezbytně nutný a tak před konstruktérem stojí otázka, jestli se to pro vyvíjený stroj hodí nebo ne. A proto i u F-35 má vektorování tahu jen námořní varianta ne ta pozemní.Skrýt celý příspěvek

      • jj284b
        07:42 22.07.2021

        Vektorovanie tahu je prave najrychlejsi sposob ako stratit rychlost...

        Vektorovanie tahu je prave najrychlejsi sposob ako stratit rychlost...

  • jj284b
    17:12 20.07.2021

    Ja len nechapem to Gay Pride pozadie co zvolili na prezentaciu....

    Ja len nechapem to Gay Pride pozadie co zvolili na prezentaciu....

    • flanker.jirka
      17:23 20.07.2021

      Asi chtějí prorazit na trh EU :-) :-) :-)

      Asi chtějí prorazit na trh EU :-) :-) :-)

    • Arccos
      17:25 20.07.2021

      To není z prezentace. Záběry na youtube, ze kterých je úvodní obrázek, jsou z příprav a na těch projekčních plochách je cosi jako monoskop.

      To není z prezentace. Záběry na youtube, ze kterých je úvodní obrázek, jsou z příprav a na těch projekčních plochách je cosi jako monoskop.

  • Krabat
    16:49 20.07.2021

    Zda se jedná o maketu či experimentální prototyp si ještě (malou chvilku) počkáme. O vývoji jednomotorového stíhače v Rusku prosakovali informace už řadu let. Před lety v krátkosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Zda se jedná o maketu či experimentální prototyp si ještě (malou chvilku) počkáme. O vývoji jednomotorového stíhače v Rusku prosakovali informace už řadu let. Před lety v krátkosti o LTS informoval militarybox.

    Nesouhlasím s názorem, že LTS nikdy nebude mít vliv na schopnosti a sílu VKS. Nadále jsou a budou existovat exponované oblasti, kde stíhač s nižším doletem, než mají dvoumotorová letadla bude postačovat. Aby mohl letoun, který se nachází ve velké vzdálenosti včas zasáhnout v dané oblasti bude muset vyvinout nadzvukovou rychlost, která zásadně sníží jeho akční rádius.
    Proto v exponovaných místech vznikají letecké základny, protože čas, technické vlastnosti a náklady jsou takové, že nelze spoléhat na vzdálené letecké základny.

    Další věc je ta, že Rusko jednoduše si nemůže dovolit v budoucnu provozovat flotilu složenou jen a pouze z dvoumotorových letadel (SU-57 a SU-35 a SU-30) a bude se muset také opírat o levnější letadlo, což jednomotorový příbuzný SU-57 zajisté splní.

    O exportním potenciálu LTS není třeba pochybovat.Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      17:11 20.07.2021

      Prototyp to není na 150 %

      Prototyp to není na 150 %

      • Krabat
        17:14 20.07.2021

        Vystavený kus rozhodně.

        Vystavený kus rozhodně.

      • Krabat
        07:42 21.07.2021

        Tak už je to venku, je to prototyp.
        https://bmpd.livejournal.com/4...

        Tak už je to venku, je to prototyp.
        https://bmpd.livejournal.com/4...

        • darkstyle
          08:22 21.07.2021

          Musíme ťa sklamať prototyp to nie je.. Aspoň nie to čo ukázali na MAKS 2021.. Jediné čo ten blok tvrdí, je nejaká citácia OKS, že to prototyp je.. Čomu žiaľ neveríme, lebo ...Zobrazit celý příspěvek

          Musíme ťa sklamať prototyp to nie je..

          Aspoň nie to čo ukázali na MAKS 2021..

          Jediné čo ten blok tvrdí, je nejaká citácia OKS, že to prototyp je..

          Čomu žiaľ neveríme, lebo pravidlom je v Rusku klamať ihneď od začiatku..
          Napríklad T-90 už 4 krát dostala v Rusku vyrábanú termokamery - naposledy minulý rok, pokiaľ viem, neexistuje foto s ňou (opravte ma ak sa mýlim)..
          Chcem tým poukázať, že podľa Rusov ju už mali dostať pred rokom..

          Prečo to nie je prototyp - no ten vie predsa rokovať, dokonca aj vzlietnuť alebo aspoň nahrať motory - nič z toho neukázali..
          Plus keď sa na tom blogu pozriem na obrázok zo zadu s pohľadu na trysky tak som si na 1000% istý, že to prototyp nie je..

          Jedine, že by v Rusku maketu nazývali prototyp, čo by mňa neudivovalo..Skrýt celý příspěvek

        • tctx
          08:45 21.07.2021

          Ktery uz dokonce stihl sestrelit 13 F-35 :)

          Ktery uz dokonce stihl sestrelit 13 F-35 :)

        • Jan Grohmann
          11:00 21.07.2021

          Ne, není to prototyp. A v roce 2022 žádný prototyp LTS nepoletí.
          Je to jen divadlo. Další Armata.

          Ne, není to prototyp. A v roce 2022 žádný prototyp LTS nepoletí.
          Je to jen divadlo. Další Armata.

          • flanker.jirka
            12:49 21.07.2021

            Oproti Armatě je zde drobný rozdíl, i když armatu nemají ve výzbroji, tak jezdí a střílí, tento model letadla nic takového neumí.

            Oproti Armatě je zde drobný rozdíl, i když armatu nemají ve výzbroji, tak jezdí a střílí, tento model letadla nic takového neumí.

          • Krabat
            12:58 21.07.2021

            V roce 2022 by určitě letět neměl, dle dostupných dat v roce 2023, ale i kdyby se o rok o dva o tři roky let opozdil, tak to na věci nic nemění. S Armatou je situace dost ...Zobrazit celý příspěvek

            V roce 2022 by určitě letět neměl, dle dostupných dat v roce 2023, ale i kdyby se o rok o dva o tři roky let opozdil, tak to na věci nic nemění.

            S Armatou je situace dost rozdílná. Armata není nutná a její zavádění by téměř paralyzovalo ruskou armádu. Racionálně vzato, pro Ruskou armádu není Armata (nyní) důležitá a navíc její koncepce vytváří logistický problém i výcvikový. V budoucnu stejně nenahradí všechny ruské MBT, Rusko podle mého názoru opět přejde jako v dobách SSSR k dvěma typům tanků a to "hlavní bitevní tank" a "mobilizační tank". Tento model stále mimochodem používá Čína (Type 99 a Type 96)

            A proč LTS má velkou šanci se dostat do zdárného konce? Zcela jednoduše, protože se bude jednat o letadlo, které bude sdílet technologie s SU-57, který je již na konci hlavního vývoje (jinak vývoj a zlepšování jako u všeho běží nonstop) a najíždí na sériovou výrobu (to už není Armata, že ano).

            Proto vývoj LTS bude dokonce i rychlejší, než kdyby vznikal jako nové samostatné letadlo. Další věc je ta, že LTS není svázán technologickými požadavky, samozřejmě kromě obligátních TTD jako dolet, nosnost, dostup, atd. které Rusko bezpochyby dokáže splnit protože kapacity na to stále má. Vše ostatní bude záviset na tom, čím bude chtít provozovatel LTS vybavit a co se do něho vejde. Primárně nabízené to budou ony technologie z SU-57.
            LTS má na rozdíl od Armaty větší logiku a je to její protipól. Jednomotorová stíhačka jako budgetová varianta odvozená z těžké stíhačky vs. nová drahá koncepce jako (kdysi) předpokládaná náhrada dostupných tanků T-90, T-80 a T-72.Skrýt celý příspěvek

          • tctx
            15:23 21.07.2021

            Krasne to okecavas Krabate.. skoda ze tomu nikdo soudny neveri.

            Krasne to okecavas Krabate.. skoda ze tomu nikdo soudny neveri.

          • Scotty
            19:58 21.07.2021

            Za pár let se dozvíme že LTS také vlastně není potřebný. Stačí jen počkat. :) Já myslel že Su-57 již dokončil fázi vývoje a sériová výroba se rozběhla už před dvěma lety. Á málem ...Zobrazit celý příspěvek

            Za pár let se dozvíme že LTS také vlastně není potřebný. Stačí jen počkat. :)
            Já myslel že Su-57 již dokončil fázi vývoje a sériová výroba se rozběhla už před dvěma lety. Á málem bych zapomněl. Ona jim vlastně první sériová stíhačka spadla a tím pádem museli předělat celé řízení.Skrýt celý příspěvek

      • demografie
        10:43 21.07.2021

        V nejaké rozhovoru jsem slyšel že vývoj trval 1 rok. To není prototyp ani náhodou. Vsadil bych se že létající prototyp uvidíme po roce 2024

        V nejaké rozhovoru jsem slyšel že vývoj trval 1 rok. To není prototyp ani náhodou. Vsadil bych se že létající prototyp uvidíme po roce 2024

        • Krabat
          13:13 21.07.2021

          Přečtěte si odkaz, neletající prototyp určený k statickým zkouškám. To není model nějaké vize.

          Přečtěte si odkaz, neletající prototyp určený k statickým zkouškám. To není model nějaké vize.

          • flanker.jirka
            15:06 21.07.2021

            První statickou zkouškou prošel :-) vrchnost se na to podívala a nikdo zatím nemusí na Sibiř:-)

            První statickou zkouškou prošel :-) vrchnost se na to podívala a nikdo zatím nemusí na Sibiř:-)

    • Miroslav
      19:12 20.07.2021

      Prototyp ťažko lebo to bolo prvé PR pre získanie investora.

      Prototyp ťažko lebo to bolo prvé PR pre získanie investora.

  • demografie
    16:32 20.07.2021

    Hodně zajímavé letadlo, které může jit dobře na prodej. Mám ale obavy z pověstné ruské výroby. Letadla, které dokáže Rusko vyrábět v zajímavých počtech (deriváty Su-27, SSJ) mají ...Zobrazit celý příspěvek

    Hodně zajímavé letadlo, které může jit dobře na prodej. Mám ale obavy z pověstné ruské výroby. Letadla, které dokáže Rusko vyrábět v zajímavých počtech (deriváty Su-27, SSJ) mají západní výrobní linky. Ta na deriváty Su-27 je z Německa, SSJ je Americká. Za současné situace nehrozí přesun kompetenci ze Západu do Ruska. Dovolím si proto tvrdit, že pokud Rusové dotáhnou vývoj do zdárného konce, tak nas čekají jednotky kusů ročně.
    Jako příklad může sloužit výroba IL-76MD-90A, která i po naběhnutí "výroby" má tempo 1-2 ks ročně. Ruská armáda potřebuje minimálně 8 ks ročně jenom na obnovu. Zvýšení výroby je v nedohlednu.
    Podobná situace je například u výroby Su-57. Nebude překvapením, když Poláci budou mít více stíhaček 5. generace než Rusové :-)Skrýt celý příspěvek

    • Upgrade
      19:32 20.07.2021

      Myslim, ze to pojde "na dracku" asi rovnako ako Su-57. Rusko je nespolahlivy partner, takze kupovat to u nich budu len staty, ktore nemozu nakupit inde. Dako extra lacne to asi ...Zobrazit celý příspěvek

      Myslim, ze to pojde "na dracku" asi rovnako ako Su-57. Rusko je nespolahlivy partner, takze kupovat to u nich budu len staty, ktore nemozu nakupit inde. Dako extra lacne to asi nebude, kedze pri tej korupcii u nich sa lacno vyrabat neda. Bojova hodnota bude v lepsom pripade priemerna, co je vidiet z toho ako sa hrnu do nasadzovania Su-57. K tomu ruska kvalita a ruska servisna podpora... Podla mna to dopadne ako ten ich slavny Suchoj Superjet - na zaciatku nieco predaju a po realnych skusenistiach zakaznikov bude po zazraku.Skrýt celý příspěvek

      • demografie
        10:48 21.07.2021

        Dovolím si částečně nesouhlasit. Su-57 nemůže jít na dračku, protože vlastně není. Bavíme se o 1 sériovém kusu, který navíc nemá správné motory. Až bude mít Ruská armáda alespoň 50 ...Zobrazit celý příspěvek

        Dovolím si částečně nesouhlasit. Su-57 nemůže jít na dračku, protože vlastně není. Bavíme se o 1 sériovém kusu, který navíc nemá správné motory. Až bude mít Ruská armáda alespoň 50 ks, tak se může nabízet na export.
        SSJ dokáže fungovat na Ruském trhu s dotacemi. Rusko trvalo 10 let než pochopili že musí vybudovat servisní zázemí. Navíc SSJ je vlastně letadlo složené ze západních komponent. Výroba celkem funguje ale po 2 nehodách nemá SSJ šanci mimo Ruska.Skrýt celý příspěvek

  • Arccos
    16:19 20.07.2021

    Jak už jsem psal někde jinde, toto se mi velice líbí. Tak jako jsem měl a mám oprávněné pochybnosti o Su-57, tak tento koncept se opravdu povedl. Malý, lehký, snad levný a ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak už jsem psal někde jinde, toto se mi velice líbí. Tak jako jsem měl a mám oprávněné pochybnosti o Su-57, tak tento koncept se opravdu povedl. Malý, lehký, snad levný a nebezpečný MiG-21 pro 21. století.
    Samozřejmě, jde POUZE o maketu, jak to nakonec dopadne se ještě uvidí.
    Ještě poznámka: Pořád někde čtu, jaká je to konkurent F-35. Není, nebude a nemůže být, jsou to letadla jiné váhové kategorie. Na druhou stranu, možná by si Američani něco podobného představovali jako náhradu za F-16...Skrýt celý příspěvek

  • Pauli
    15:28 20.07.2021

    Já myslel ,že poslední Sovětský jednomotorák byl Mig23 (1970 )
    Ty 57 Jsou ve stavbě 4 pro letošní rok . 12 ročně od 2022

    https://1url.cz/UKpzf...

    Já myslel ,že poslední Sovětský jednomotorák byl Mig23 (1970 )
    Ty 57 Jsou ve stavbě 4 pro letošní rok . 12 ročně od 2022

    https://1url.cz/UKpzf...

    • Jan Grohmann
      15:31 20.07.2021

      To jsou Su-35. Letos postaví jednu Su-57, příští rok čtyři a v roce 2023 sedm letadel. Viz odkaz v článku. Tam je dobře vidět výrobní plán.

      To jsou Su-35. Letos postaví jednu Su-57, příští rok čtyři a v roce 2023 sedm letadel. Viz odkaz v článku. Tam je dobře vidět výrobní plán.

      • Pauli
        15:35 20.07.2021

        Tam u stěny kouká příď jednoho a jsou jasně vidět další dva Su57

        Tam u stěny kouká příď jednoho a jsou jasně vidět další dva Su57

        • Jan Grohmann
          15:42 20.07.2021

          Asi máte pravdu, já se rozhodně sekl o rok - jeden Su-57 měl vzniknout v roce 2019, jeden v roce 2020, dva v roce 2021, čtyři v roce 2022 a sedm v roce 2023. Viz odkaz v článku, ...Zobrazit celý příspěvek

          Asi máte pravdu, já se rozhodně sekl o rok - jeden Su-57 měl vzniknout v roce 2019, jeden v roce 2020, dva v roce 2021, čtyři v roce 2022 a sedm v roce 2023. Viz odkaz v článku, kde jde vidět tabulka s výrobním plánem.
          Zmátlo mě, že první Su-57 havaroval, takže první Su-57 je ve skutečnosti až druhý vyrobený z roku 2020.Skrýt celý příspěvek

          • Pauli
            15:45 20.07.2021

            Jasný...ono se to stejně furt mění . Ale ty 4 kusy v 2021 jsou zdá se real

            Jasný...ono se to stejně furt mění . Ale ty 4 kusy v 2021 jsou zdá se real

  • The88
    15:24 20.07.2021

    "Poslední ruskou (resp. sovětskou) jednomotorovou nadzvukovou stíhačkou byl legendární MiG-21."

    ¿A co MiG-23? A Jak-41 by se v zasade dal taky pocitat.

    "Poslední ruskou (resp. sovětskou) jednomotorovou nadzvukovou stíhačkou byl legendární MiG-21."

    ¿A co MiG-23? A Jak-41 by se v zasade dal taky pocitat.

    • GlobeElement
      15:31 20.07.2021

      "Poslední ruskou (resp. sovětskou) jednomotorovou nadzvukovou stíhačkou byl MiG-21 a Mig-23. " Nevím, jestli to autor opravil na základě tvé kritiky nebo to tam měl od počátku, ale ...Zobrazit celý příspěvek

      "Poslední ruskou (resp. sovětskou) jednomotorovou nadzvukovou stíhačkou byl MiG-21 a Mig-23. "
      Nevím, jestli to autor opravil na základě tvé kritiky nebo to tam měl od počátku, ale je to tam.Skrýt celý příspěvek

      • The88
        15:54 20.07.2021

        Opravil :)

        Opravil :)

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2