Luftwaffe: Nejsilnější z našich sousedů

PanaviaTornado
Foto: Tornado ve verzi ECR s podvěšenou výzbrojí / USAF

Početně největší a zároveň nejsilnější letectvo z našich sousedů má Německo. Jeho Luftwaffe, vzdušné síly, přitom zastávají tuto pozici historicky. V současné době řeší náš severozápadní soused nutná omezování a přechod na nový typ stíhacího letounu, ale i tak zůstává v rámci Evropy celkově po boku Francie a částečně ještě Velké Británie a Itálie nejsilnějším evropským letectvem vůbec. Ve své výzbroji má přitom velké množství typů letounů, které pokrývají skutečně nemalé spektrum bojových úkolů.

Slavná historie

Německé letectvo se stalo známým už za 1. Světové války. V té se němečtí letci střetávali na obloze zejména s Francouzi a jejich spojenci. Mezi hlavní úkoly letectva v té době patřil vzdušný boj, sestřelování vzducholodí, průzkum a nakonec i shazování bomb na pozemní cíle. Bojové letouny byly v té době z dnešního pohledu značně nedokonalé, nicméně se jednalo o vůbec první velké nasazení letecké techniky ve vojenství.

Ve 2. Světové válce bylo proto jasné, že letectvo bude mít ještě větší význam. Vedle stíhačů pro vybojování vzdušné nadvlády získávaly na významu zejména bombardéry různých kategorií. Svou roli již hráli také transportní letouny a v podstatě od této doby můžeme složky letectva rozdělovat na taktické, útočné, strategické, transportní apod.

Německo nicméně válku prohrálo a bylo rozděleno na západní a východní. Každé přitom mělo po dobu studené války na svém území velké počty letecké techniky. Vždyť právě Německo zabíralo velké území, přes které by se snažily dostat armády v případě vypuknutí horkého konfliktu.

Eurofigher Typhoon Foto: Dvou-místná verze stíhače Eurofighter Typhoon / Kogo, Wikipedia

Situace se samozřejmě změnila po pádu Berlínské zdi a opětovném spojení západního a východního Německa do jedné země. Donedávna tak po boku sloužily letouny východní i západní provenience. Nyní však již ve výzbroji zůstávají takřka výhradně jen letouny západní výroby a navíc se zavádějí nové.

Taktické letectvo: Eurofighter Typhoon a F-4 Phantom II

Pro taktické účely air-policingu a případně vybojování vzdušné nadvlády slouží v Luftwaffe moderní nadzvukové stíhací letouny Eurofighter Typhoon. Němci mají objednáno celkem 140 těchto letounů, z čehož mají již zařazených ve výzbroji 55. Vedle vzdušného boje však mohou Typhoony sloužit také k útokům na pozemní cíle a průzkum, nicméně tyto úlohy v německém letectvu plní zejména letouny Tornado. Přesto právě podporu pozemních vojsk bude jedna eskadra Typhoonů zajišťovat.

F-4 Phantom

 Foto: Dvojice stíhačů F-4 s přídavnými nádržemi / Fallin, USAF

Druhým letounem schopným uskutečňovat air-policing a vzdušný boj je již starší, nicméně stále funkční a užitečný McDonnell Douglas F-4 Phantom II. Ten je zařazen v současné době v počtu 45 kusů a v budoucnu by měl být nahrazen právě Typhoonem. Ostatně o kvalitách F-4 Phantomů II nejlépe vypovídá jejich mnohanásobné nasazení v rámci ochrany vzdušného prostoru Pobaltí.

Nesmrtelná Tornada

Letounem dlouhodobě zařazeným ve výzbroji Luftwaffe jsou útočná Panavia Tornada. Ta vznikla ještě za dob studené války a primárně byla určena k útokům na pozemní cíle při letu v malé výšce vysokou rychlostí. Zásluhou robustnosti a kvality však tyto letouny vydržely v mnoha letectvech dodnes a byla úspěšně nasazena v mnoha konfliktech. Tornado pojme dvě osoby (pilota a operátora zbraňových systémů) a specifické je měnitelnou geometrií křídel.

Němci mají ve výzbroji zařazeny dvě verze tohoto letounu. Prvním z nich je ECR (Electronic Combat/ Reconnaissance) určená k elektronickému boji a průzkumu. Tato verze byla vyvinuta především k misím typu SEAD (Suppression of Enemy Air Defenses), tedy potlačení nepřátelské vzdušné ochrany) a účelům bezpečného průzkumu.

Panavia Tornado Foto: Tornado nad Nevadskou pouští  / Wikipedia

Druhou verzí letounu Tornado zařazeném v německém letectvu je IDS (interdictor/strike) určená k útokům na pozemní cíle. Zajímavé však je, že rozdíly mezi oběma verzemi se postupně smazávají. Cílem je totiž zjednodušit probíhající modernizace a v případě konfliktu mít možnost určit u většího množství letounů účel, na který budou nasazeny.

Smutnou zprávou pro Tornada je však plánovaná redukce jejich počtů. V současné době má Luftwaffe k dispozici 32 letounů verze ECR a 145 letounů IDS. Do budoucna se však již počítám pouze s celkem 85 letouny, takže 92 (více než polovina) má být vyřazena v rámci úsporných opatření a převedena do rezerv na náhradní díly.

Transportní letectvo inovuje

Také transportní letectvo má v Luftwaffe velmi dobré zastoupení. Kapitolou samou pro sebe je takzvaná VIP doprava, v rámci které jsou poskytovány dopravní služby politikům ale také vojákům v případě potřeby. K tomuto účelu jsou zařazeny 4 Global Express 5000 od Bombardieru. Stejně tak v počtu 2 kusů jsou k dispozici dopravní letouny Airbus A319CJ (mimochodem stejný typ má také české letectvo) a Airbus A340.

Airbus A400

 Foto: Nový evropský transportní čtyřmotorový turbovrtulový letoun s dlouhým doletem / Markutsch, Wikipedia

Páteří transportního letectva jsou však letouny Transall C-160 vyvinuté francouzsko-německým konsorciem. Němci mají ve výzbroji celkem 80 těchto dvoumotorových vrtulových transportních letounů, které jsou schopny vedle běžné dopravy materiálů a osob uskutečňovat vzdušné výsadky a shazování zásob přímo za letu.

Právě C-160 má doplnit a částečně nahradit moderní a zcela nový Airbus A400M, který je však oproti předchozímu letounu podstatně výkonnější. Do výzbroje má být proto zařazen v počtu 40 letounů a podle toho bude snížen počet „C-stošedesátek“ na rovných 60.

airbus_mottl

 Foto: Airbus A310MRTT připraven k tankování / Mottl, Wikipedia

A nakonec posledním typem letounu zařazeným v německém letectvu je Airbus A310. Jeden jediný kus slouží ke strategické dopravě, nicméně 4 provedení A310MRTT slouží přímo jako vzdušné tankery k doplňování paliva za letu. Toto je mimochodem na současném nebi při boji velká výhoda, jelikož dolety letounů jsou velmi omezené. Od toho se odvíjí doba jedné mise například při útoku nebo zajišťování bezletové zóny.

Na závěr snad už jen konstatovat, že Německo má suverénně početně i bojově nejsilnější letectvo nejen z našich sousedů ale v rámci celé Evropy. Dokáže plnit rozličné cíle od ochrany vzdušného prostoru, elektronického boje, útoků na různě chráněné pozemní cíle až po dálkovou dopravu. Velkou měrou se pak může zásluhou vlastních vzdušných tankerů zapojovat i vést vlastní bojové mise na velké vzdálenosti od domovských základen.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nechtěný bitevník L-159 ALCA

České bitevní letouny L-159 ALCA jsou bezesporu moderní a svým způsobem výkonné stroje. Přesto se ...

Nová šance pro L-159 ALCA v Polsku?

Před pár lety projevilo Polsko zájem o cvičné a bojové lehké letouny. Původního tendru se účastnila ...

Polské letectvo: Síla, se kterou je třeba počítat

Středoevropská letectva jsou svým způsobem specifická i tím, že v nich lze nalézt zároveň letouny ...

Rakouské letectvo: Nebe střeží Eurofightery, jinak v útlumu

Letectvo našeho jižního souseda patří v středoevropském regionu dlouhodobě k nejslabším, co se týče ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • PavolR
    08:53 02.05.2018

    BERLÍN. Nemecké letectvo (Luftwaffe) má veľké problémy s viacúčelovými stíhačkami Eurofighter.

    Zo 128 kusov je bojaschopných len desať strojov, výzbroj však stačí dokonca iba pre štyri z nich, informuje v stredu na svojej stránke časopis Der Spiegel.

    Čítajte viac: https://svet.sme.sk/c/20816683/nemecke-letectvo-eurofighter-typhoon-luftwaffe-zbrojenie-armada.html#ixzz5EKCURCJk

  • Left
    23:35 06.05.2012

    To souhlasím, pane Mareši. Další věc je, že nevím, kdo nás bude bránit, než nám přijdou vše vybojovat Amíci, pokud budou ještě stále ochotní, protože vše na (jiho)východ od nás nás rozhodně nezachrání. Mám namysli českou argumentaci nepotřebonosti armády - "všude okolo jsou spojenci, takže nepotřebujem armádu, protože nás ochrání." Problém je v tom, že si přesně tohle říkají téměř všichni...

  • Jakub Mareš
    19:45 06.05.2012

    Německé letectvo, jako potažmo celá německá armáda, nejhraje v bezpečnostni evropy jako západního celku přílišnou roli. Ať už je to dáno tím, že teprve přechází na profesionální armádu, nebo také tím, že politici se bojí veřejnosti, která by mohla za vylepšováním armády vidět novou NSDAP. I když je to podivné, protože je neměcká armáda vcelku dobře vyzbrojena a armáda nejsilnější ekonomiky evropy by přece jenom mohla mít nástroj pro prosazování svých zájmů.

  • Michal Polák
    19:43 04.05.2012

    Zdravím,

    výzbroji se mohu věnovat samostatně, to je velmi široké témat.

    Ke cvičným letounům, ano těm jsem se nevěnoval. Němci k výcviku používají Beechcraft T-6 a proudový Northrop T-38 (training aircraft). U druhého letounu je zajímavé, že jej využívá i NASA k výcviku astronautů...

  • tucano
    18:43 04.05.2012

    Další pěkné shrnutí, líbí se mi. Jen by mohla být zmínka o cvičných letadlech, a možná pár řádků o minulé výzbroji jak v NDR, tak SRN

  • fakir
    16:56 04.05.2012

    Ohledně Luftwaffe, početně je to silné letectvo ,ale nemá díky politikům a jejich politických omezení, skutečnou sílu.Němečtí politici i když se nazývají pravicoví, mají holubičí názory. Proto jejích letectvo je
    "Papírový" tygr.