LuWa: Nová obrněná vozidla pro německé výsadkové jednotky

LuWa: Nová obrněná vozidla pro německé výsadkové jednotky
Luftbeweglichen Waffenträger / Foto: IABG (Zvětšit)

Německý program LuWa (Luftbeweglichen Waffenträger) hledá náhradu za lehká výsadková pásová vozidla Wiesel. Nová vozidla získají lepší balistickou ochranu a výzbroj v podobě „leteckého“ automatického kanonu BK27 ráže 27 mm.

Němečtí výsadkáři jako jedni z mála v rámci Aliance používají obrněná vozidla. Miniobrněnci Wiesel jsou od počátku 90.let dostupní ve dvou variantách – jako „malý“ Wiesel 1 (2,75 až 3,30 tun) a větší Wiesel 2 (4,1 až 4,78 tun). Existuje celkově devět variant Wieselů včetně nosičů 20mm automatických kanonů, protitankových řízených střel (PTŘS) nebo střel země-vzduch velmi krátkého dosahu (komplet Ozelot).

Nyní němečtí výsadkáři, ale i lehká (Jäger) a horská pěchota (Gebirgsjäger) provozují 196 obrněnců Wiesel. Podle původních plánů nové výsadkové a aeromobilní obrněné vozidlo, tedy LuWa, mělo vstoupit do výzbroje v roce 2020, ale to se nestalo.

U rodiny vozidel Wiesel tak dojde k prodloužení životnosti a současně k modernizaci ergonomie, ochrany, systémů řízení palby a senzorů. Počítá se i se zlepšením hlukové a vibrační charakteristiky s „optimalizací“ hmotnosti a elektrické soustavy. Dvě třetiny Wieselů získá 20mm kanon, třetina protitankový raketový komplet (PTRK) MELLS (náhrada za PTRK TOW) a 16 vozidel bude v průzkumné konfiguraci. Takto vylepšené stroje zůstanou ve službě do roku 2030.

Až na konci tohoto desetiletí začnou zmíněné jednotky přecházet na nástupnický typ vozidel. K lehké a horské pěchotě dorazí kolová bojová vozidla Boxer s 30mm kanonem a PTŘS MELLS (Mehrrollenfähiges Leichtes Lenkflugkörper-System). Část jednotek horské pěchoty a výsadkáři naopak obdrží lehké obrněnce LuWa.


Německá lehká a horská pěchota obdrží Boxer s 30mm kanonem a PTRK MELLS.

Spolkový úřad pro vyzbrojování, informační technologie a podporu Bundeswehru (BAAINBw) zadal v rámci 14 měsíční studie stavbu demonstrátoru LuWa společnosti IABG z Dresdenu. IABG na projektu spolupracuje se společnostmi ACS, FFG a Valhalla Turrets.

IABG před třemi týdny zástupcům ministerstva obrany představila dokončený demonstrátor v areálu společnosti ACS v Derchingu u Augsburgu.

Součástí demonstračního programu je také plnohodnotné digitální dvojče vozidla (viz úvodní obrázek) určené pro testování ve virtuálním prostředí. Reálný demonstrátor během polních zkoušek poslouží k ověření zvolené koncepce a klíčových technologií. Zkoušky potrvají do poloviny roku 2022 a teprve následně se rozhodne o finální podobě vozidla LuWa a o případné stavbě prototypu.

Nejzajímavějším rysem vozidla je zdvojený pásový pohon od německé FFG (Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft). Zdvojený pohon údajně zvyšuje mobilitu a stabilitu řízení díky lepšímu kontaktu pásů s terénem. Současně při poškození jednoho ze čtyř pásů, například kvůli výbuchu miny, zůstane vozidlo pohyblivé.


Dřívější vizualizace LuWa; větší foto / Foto: ACS

Podle armády hmotnost vozidla nesmí překročit 4500 kg kvůli nutností aeromobilní přepravy pomocí vrtulníků CH-53G. Budoucí těžký vrtulník německé armády, například zvažovaný CH-53K King Stallion, pak může přepravovat až dvě vozidla v nákladovém prostoru.

Dálkově ovládaný bojový modul o výšce pouze 400 mm dodá slovinská firma Valhalla Turrets. Jako hlavní výzbroj byl zvolen automatický kanon Rheinmetall BK27 ráže 27 mm z letounů Eurofighter a Tornado. Kanon vyniká vysokou kadencí a velmi nízkou hmotností (100 kg), ale současně nemožností používat dva muniční pásy s různým střelivem (například průbojným a tříštivo-trhavým).

Kanonu bude sekundovat kulomet MG4 (5,56 mm) nebo MG5 (7,62 mm). Nabíjení a závady kanonu půjde řešit zevnitř vozidla. Počítá se se zásobou 210 kusů munice pro kanon a 1000 kusů munice pro kulomet.

Druhou verzí LuWA se stane nosič PTRK MELLS od společnosti EuroSpike. MELLS využívá izraelské PTRŠ Spike-LR. Dosah střel je 4000 metrů.


Kanon BK27 dosahuje rychlosti střelby až 1700 ran za minutu; větší foto / Foto: ACS

Na úvodní vizualizaci je vozidlo v přední části korby osazeno (zdá se) čtveřicí 40mm granátometů. O této výzbroji ale nejsou žádné informace – možná jde o jednorázové víceúčelové granátomety pro střelbu smrtící i nesmrtící municí.

Posádku vozidla utvoří dva vojáci – řidič a velitel / střelec. Oba vojáci mají mít lepší balistickou ochranu než ve vozidle Wiesel.

Pohon demonstrátoru tvoří hybridní diesel-elektrická motorová jednotka, protože německá armáda požaduje schopnost tiché jízdy pouze na elektrický pohon. Což je také možná další důvod zdvojených pásů – jednu dvojici pohání dieselový motor, druhou elektrický pohon. Jde ale o spekulaci. Kvůli úspoře hmotnosti se u finálního vozidla počítá s gumovými pásy.

LuWA je prozatím demonstrátor a zatím není rozhodnuto o tom, kdy začne výroba prototypů či dokonce sériových vozidel. Reálně se ale výroby sériových vozidel LuWa dočkáme až na konci této dekády.

Zdroj: Soldat und Technik

Nahlásit chybu v článku


Související články

Německá Puma prokazuje své kvality

Nejnovější německé bojové vozidlo pěchoty Puma úspěšně dokončilo testování v nejnáročnějších ...

Ponorky na mělčině: Německá ponorka U-36 se vrací po najetí na mělčinu do služby

Ponorka narazila do dna jedním ze svých kormidel. Poškození nebylo vážné. Podobné nehody nejsou ...

Táhne Německo Evropu na východ? Německá armáda poskytuje čínským vojákům elitní vojenský výcvik

Německá armáda v příštím roce vycvičí 11 čínských vojáků. Podle německých médií Bundeswehr poskytne ...

D-LBO: Německá cesta k armádě 21. století

Program D-LBO (Digitalisierung – Landbasierte Operationen) je modernizační program německých ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    22:06 15.07.2021

    Jen připomenu, že díky novému pancéřování CAMAC® (na obrázku), od britské společnosti Morgan Advanced Materials, se má pancéřová ochrana tanků Wiesel-1 zvýšit z levelu 2 na 5, dle ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jen připomenu, že díky novému pancéřování CAMAC® (na obrázku), od britské společnosti Morgan Advanced Materials, se má pancéřová ochrana tanků Wiesel-1 zvýšit z levelu 2 na 5, dle normy STANAG, což je myslím více než úctyhodné.

    http://www.palba.cz/album/albu...
    Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:51 14.07.2021

    Ten kanon - cca 50-60 27mm granátů vypálených ve dvousekundové dávce, to aso dokáže hezky oholit věž MBT, pokud se k němu samozřejmě dostane....

    Ten kanon - cca 50-60 27mm granátů vypálených ve dvousekundové dávce, to aso dokáže hezky oholit věž MBT, pokud se k němu samozřejmě dostane....

    • Mortles
      15:45 14.07.2021

      Jinak, když tenhle kanón nemá double feed, nevíte jak to nejspíš budou dělat s municí? Je pravděpodobnější, že by používali nějakou "univerzální" střelu, nebo by třeba mixovali ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Jinak, když tenhle kanón nemá double feed, nevíte jak to nejspíš budou dělat s municí? Je pravděpodobnější, že by používali nějakou "univerzální" střelu, nebo by třeba mixovali průbojné a HE náboje? Jenom jsem nad tím tak přemýšlel.
      Skrýt celý příspěvek

      • PavolR
        21:54 14.07.2021

        V posádkovej veži nie je problém meniť zásobníky ...

        V posádkovej veži nie je problém meniť zásobníky ...

  • otecko
    08:59 14.07.2021

    Přijde mi, když se seznámím s německou ˇÚstavou a jejich zahraniční politikou, že Němci zbraně vyrábějí jen na vývoz. Samy jejich vlády do žádného bojového nasazení své vojáky ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Přijde mi, když se seznámím s německou ˇÚstavou a jejich zahraniční politikou, že Němci zbraně vyrábějí jen na vývoz. Samy jejich vlády do žádného bojového nasazení své vojáky nepošlou zvláště, když se tam chystá k vládnutí Zelená marxistická squarda. U nich jsou výdaje na zbrojení více méně zbytečné.
    Skrýt celý příspěvek

    • Mortles
      11:52 14.07.2021

      Jenom tak pro přesnost, v německu neposílá do bojového nasazení vláda, ale parlament. Nebo se mýlím? Ale možná nemám tak hluboké znalosti marxismu jako vy. A se sledováním vývoje ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Jenom tak pro přesnost, v německu neposílá do bojového nasazení vláda, ale parlament. Nebo se mýlím? Ale možná nemám tak hluboké znalosti marxismu jako vy. A se sledováním vývoje politické scény v Německu bych si s tím volebním úspěchem Zelených nebyl ani tak jistý.
      Skrýt celý příspěvek

      • otecko
        15:07 14.07.2021

        co tady žvaníte o hlubokých znalostech marxismu? Protože urážka na webu je anonymní, tak jste hrdina a kádrujete? A co se týče nasazování vojáků tak navrhuje vláda a ...
        Zobrazit celý příspěvek

        co tady žvaníte o hlubokých znalostech marxismu? Protože urážka na webu je anonymní, tak jste hrdina a kádrujete? A co se týče nasazování vojáků tak navrhuje vláda a schvaluje parlament, jako u nás.
        Skrýt celý příspěvek

        • Mortles
          15:29 14.07.2021

          Vy tady mluvíte o "Zelené marxistické squadře" tak jsem si myslel, že tomu marxismu musíte rozumět líp než já, když to umíte tak dobře posoudit. A jestli vám vadí anonymita, tak si ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Vy tady mluvíte o "Zelené marxistické squadře" tak jsem si myslel, že tomu marxismu musíte rozumět líp než já, když to umíte tak dobře posoudit. A jestli vám vadí anonymita, tak si mě najděte, jmenuju se Marcel Koníček.
          Skrýt celý příspěvek

        • Mortles
          15:40 14.07.2021

          A popravdě, jestli jsem vás urazil, tak mi to je líto, nebylo to mojím cílem. Jenom mi leze krkem takové to neustálé "a kdo se mi nelíbí je buďto zlý marxista a nebo odporný ...
          Zobrazit celý příspěvek

          A popravdě, jestli jsem vás urazil, tak mi to je líto, nebylo to mojím cílem. Jenom mi leze krkem takové to neustálé "a kdo se mi nelíbí je buďto zlý marxista a nebo odporný fašista, podle toho na které straně zrovna stojím já", se kterým se člověk setkává až příliš často. A jestli opravdu rozumíte marxismu, tak klobouk dolů, mě ty knížky přišly naprosto nečitelný a nic jsem si z toho upřímně neodnesl, i když mě do toho nutila jedna japonská profesorka.
          Skrýt celý příspěvek

          • Danieeel
            23:34 14.07.2021

            Nerad sa do toho pletiem, ale mam fakticku poznamku:
            Netreba byt doktor politickych, ci marxistickych vied, aby clovek vedel, ze Marxizmus je zly!!! Ci vecne, ci moralne. Je to ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nerad sa do toho pletiem, ale mam fakticku poznamku:
            Netreba byt doktor politickych, ci marxistickych vied, aby clovek vedel, ze Marxizmus je zly!!! Ci vecne, ci moralne. Je to mozno ta najhorsia vec, ktore ludstvo kedy napadlo - a to sa vymyslelo fakt dost blbych veci!

            Stacilo si chvilu odzit pred 89tym, pre mladsie rocniky citat. Vo vynimocnom pripade by som vytipovanych jedincov poslal si ist odzit nejaky cas do niektorej z krajin, kde je politicky system dodnes postaveny na Marxovych ideach. (Severna Korea, Vernezuela).

            Netreba spochybnovat uprimnost Marxa pri hladani dobra. Chvalabohu sa ziadnemu inemu utopistovi nedostalo tolko casu a prostriedkov, aby sa preukazalo nakolko boli jeho myslienky "vysinute" a scestne.
            Tolko utrpenia a biedy, co priniesli blaboly tohoto utopistu na svete v historii nebolo a dufajme uz ani nebude.
            Nemusim byt automechanik, ani vyvojar, aby som dokazal zhodnotit, ze auto, ktore nejazdi, nie je dobre auto. Kolko ku posudzovani dobra a zla - ma nato pravo a schopnosti naozaj kazdy. Absolutne nezalezi na vzdelani a dokonca ani na intelekte.
            Skrýt celý příspěvek

    • Upgrade
      12:53 16.07.2021

      Pre teraz stiahli z Afganistanu vojakov, ktorych tam neposlali...

      Pre teraz stiahli z Afganistanu vojakov, ktorych tam neposlali...

  • Eagle
    22:43 13.07.2021

    Osobně jsem vůči váhovému požadavků na max 4.5 tuny poměrně skeptický, ale německý inženýring dokáže občas zázraky. Měl jsem možnost jezdit a poměrně důkladně poznat jak Wiesel I a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Osobně jsem vůči váhovému požadavků na max 4.5 tuny poměrně skeptický, ale německý inženýring dokáže občas zázraky. Měl jsem možnost jezdit a poměrně důkladně poznat jak Wiesel I a i II a popravdě ty mašiny jsou kovadliny kde nenajdete žádné zbytečnosti. Jinak za mě naprosto úžasná vozidla s překvapivě velkou hodnotou bojového nasazení. Díky velikosti a průjezdnosti se dostanou tam, kde je nikdo nečeká. Jejich termální stopa je nízká a poměrně dobre zaměnitelná s civilním vozidlem, těch taktickych výhod je spousta a v bojovém použití ve středoevropském válčišti jen stěží hledají konkurenci. Osobně bych se proti nim nepostavil se žádnou momentálně zavedenou technikou v AČR.
    Skrýt celý příspěvek

    • JerzyŔ
      22:52 13.07.2021

      tak asi to bude užitečný stroj, to ne že ne

      tak asi to bude užitečný stroj, to ne že ne

      • Eagle
        12:40 14.07.2021

        To sakra. Jeho spolehlivost je vynikající, hlavní mechanické komponenty běžně dostupné na civilním trhu, powerpack demontovatelný pro sehraný tým do 20 minut. Vynikající schopnosti ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To sakra. Jeho spolehlivost je vynikající, hlavní mechanické komponenty běžně dostupné na civilním trhu, powerpack demontovatelný pro sehraný tým do 20 minut. Vynikající schopnosti pro maskování a skrytí techniky před drony i pozorovacími prostředky protivníka, přepravitelnost běžně civilními kamiony s návěsem kdy do jednoho kamionů dáte 2 ks Wiesel. Osobně se mi ta mašina hodně líbí, jediná nevýhoda je balistická ochrana, ale vzhledem k váze a povaze prostředku je to očekávaný.
        Skrýt celý příspěvek

  • JerzyŔ
    21:22 13.07.2021

    Není mi jasná tato věc: stávající Lasička II má dle údajů v článku cca 4,5 tuny (4,1 až 4,7 dle verze dle článku). Budoucí LuWa má mít lepší balistickou ochranu, v kanonové verzi ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Není mi jasná tato věc: stávající Lasička II má dle údajů v článku cca 4,5 tuny (4,1 až 4,7 dle verze dle článku). Budoucí LuWa má mít lepší balistickou ochranu, v kanonové verzi kanon 27mm místo 20mm, celkově je větší (podle počítačového obrázku docela znatelně), má navíc některé vybavení. A hmotnost - maximálně 4 500 kg !!! To je podle mě rovněž 4,5 tuny. Vysvětluje nějak tuto skutečnost potenciální výrobce? Použitím kvalitnější oceli na pancíř nebo kompozitního nebo titanového nebo nějakého nově objeveného tajného vysoce pevného materiálu? Nebo čarováním a schopností porušovat fyzikální zákonitosti?
    Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      21:50 13.07.2021

      Celý vnitřní prostor bude vyplněn inertním plynem lehčím než vzduch, například héliem... Což bude mít i krom snížení hmotnosti i vedlejší výhody, jako třeba že posádka nemůže ve ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Celý vnitřní prostor bude vyplněn inertním plynem lehčím než vzduch, například héliem... Což bude mít i krom snížení hmotnosti i vedlejší výhody, jako třeba že posádka nemůže ve vozidle v žádném případě uhořet ;) :D

      Ale teď vážně... Nevím jak jsou na tom poměrově hmotnostně ocelové / gumové pásy... Ale pokud jsou gumové lehčí, tak ušetříš hmotnost na pásech, na kolech, na závěsech, na robustnosti převodového a brzdového ústrojí nejspíš a nejspíše i na motoru... A kilo ke kilu... Něco vyhodí úplně protože to je na prd, něco v moderním provedení je lehčí, atd atd... Myslím že to není nereálné...
      Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      22:13 13.07.2021

      Trochu duralu, trochu uhlíkových vlákien, trochu plastu a hneď máš aspoň 20% z hmotnosti dole oproti oceli

      Trochu duralu, trochu uhlíkových vlákien, trochu plastu a hneď máš aspoň 20% z hmotnosti dole oproti oceli

      • JerzyŔ
        22:44 13.07.2021

        může být, ale právě toto bych od seriozního článku očekával, že tam bude uvedeno (aspoň částečně, samozřejmě je mi jasné články tohoto typu nebudou prezentovat návod na výrobu ...
        Zobrazit celý příspěvek

        může být, ale právě toto bych od seriozního článku očekával, že tam bude uvedeno (aspoň částečně, samozřejmě je mi jasné články tohoto typu nebudou prezentovat návod na výrobu pancíře tajného materiálového složení) "přestože dojde oproti Wiessel II k nárůstu odolnosti, velikosti a palebné síly, hmotnost zůstane přibližně stejná. Docíleno to bude zejména převratným powerpackem, jeho vývoj se nyní dokončuje, a který bude mít o 50kW více při hmotnosti o xx kg méně, dále použitím pásů se speciální gumy, jejíž chemické složení je utajováno, odolné vůči mechanickému poškození, takže jeho životnost a odolnost v těžkém terénu je srovnatelná s ocelovými článkovými pásy, a zejména novým pancířem z vrstev oceli, duralu, speciálních plastů a kompozitních materiálů, který při o 50% vyšší odolnosti vykazuje o 20% nižší hmotnost..."
        Skrýt celý příspěvek

        • JerzyŔ
          23:08 13.07.2021

          A i tak - porovnáním fota s fotem Wisselu II je LuWa tak o 30 až 50% větší, mám na mysli rozměrově. Tedy můžu se mýlit, koukám do dvou různých fotek, nemám porovnání, že by jedno ...
          Zobrazit celý příspěvek

          A i tak - porovnáním fota s fotem Wisselu II je LuWa tak o 30 až 50% větší, mám na mysli rozměrově. Tedy můžu se mýlit, koukám do dvou různých fotek, nemám porovnání, že by jedno stálo vedle druhého. Tedy nárůst hmotnosti tak trojnásobný, pokud by se jednalo o prosté "nabobtnání" Wiesselu II. Pak dej plus minus - plus na navýšení balistické ochrany, výkonů, minus použitím výše uvedenými technickými vymoženostmi, tak výsledek bude kolik minus 10%? Řekněme 30% ať nežeru - furt máme něco pod 10 tun. Je to takový "výpočet" velmi přes palec, ale 4,5 tuny to v žádném případě nemůže být, pokud má být balistická odolnost vyšší a provozní odolnost minimálně stejná. Nebo kde dělám chybu?
          Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          23:08 13.07.2021

          Jasné. Na motor som zabudol. To je ten súčasný trend. Keď pozrieš, že prvé Octavie mali 1,9 TDi a teraz majú rovnaký alebo vyšší výkon 1,6 litrovky, tak je jasné, že z menšieho ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jasné. Na motor som zabudol. To je ten súčasný trend. Keď pozrieš, že prvé Octavie mali 1,9 TDi a teraz majú rovnaký alebo vyšší výkon 1,6 litrovky, tak je jasné, že z menšieho motora si zase dostal vyšší výkon. Určite to má svoj význam. Aj elektronika je stále menšia, jednoduchšia a napriek tomu výkonnejšia. Ten potenciál tam ešte je.
          Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            08:55 14.07.2021

            A co teprve, když ušetříš jeden celý válec :)

            A co teprve, když ušetříš jeden celý válec :)