Lynx: Nové bojové vozilo pěchoty z Německa

Foto: Nové německé bojové vozidlo pěchoty Lynx. / Rheinmetall
Nové německé bojové vozidlo pěchoty Lynx. / Rheinmetall

Německá Rheinmetall na výstavě EUROSATORY představila nové bojové vozidlo pěchoty Lynx. Nový obrněnec se vyznačuje příznivou cenou a unikátní modulární konstrukcí. Lynx je proto, na rozdíl od velmi drahé německé Pumy, zajímavým kandidátem pro budoucí nové bojové vozidlo pěchoty Armády České republiky.

Německý Lynx a Puma

Špičkové německé bojové vozidlo pěchoty Puma oficiálně vstoupilo do služby německé armády v roce 2015. Dodávka 350 Pum pro Bundeswehr skončí v roce 2020. Puma má hmotnost 43 tun a je produktem firmy PSM,  joint venture německých společností Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall.

Puma je velmi komplexní a výkonné vozidlo. Avšak vše má svou cenu - konkrétně 7 milionů dolarů za vozidlo. Za stejnou cenu se běžně prodávají moderní hlavní bojové tanky.

Velmi drahý je také provoz vozidla, resp. údržba všech složitých systémů. Nutné je rovněž komplexní provozní zabezpečení, dostatek obslužného personálu a také kvalitní výcvik.

Rheinmetall proto ve vlastní režii (a za vlastní peníze) vyvinul nové bojové vozidlo pěchoty Lynx, které je méně komplexní, a tedy levnější na pořízení a nákup než Puma.  Lynx ale také nabízí vlastní unikátní konstrukční řešení - především důsledně modulární koncepci. Vozidlo lze tak snadno upravit podle přání zákazníka, a to dokonce i za provozu!

Lynx tak může být velmi zajímavým řešením pro Polsko a Českou republiku, které připravují společný nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné době však Rheinmetall nabízí vozidlo Lynx především pro australský program pozemní armády LAND 400 Phase 3.

“Viděli jsme mezeru na trhu po moderní, vysoce schopné rodině pásových vozidel s vyváženým designem a důrazem na nízké pořizovací a provozní náklady,” vysvětluje důvod vývoje vozidla Lynx Ben Hudson, výkonný ředitel pozemní divize Rheinmetall Land Systems.

Modulární konstrukce

Vozidlo Lynx vznikne ve dvou základních verzích - Lynx KettenFahrzeug (KF) 31 v hmotnostní kategorii 30 až 40 tun a odolnější/větší Lynx KF 41 ve hmotnostní kategorii větší než 40 tun (max 49 tun).

Lynx KF 31 pojme šestičlenný (podobně jako Puma), a Lynx KF 41 osmičlenný výsadek. Lynx KF 41 navíc poskytuje dostatek místa pro instalaci velké dvojčlenné (velitel + střelec) věže s rychlopalným kanónem střední ráže.

“Lynx KF 31 poskytuje maximální schopnost v kategorii pod 40 tun a Lynx KF 41 poskytuje nejvyšší úroveň přežití a unikátní schopnost pojmout věž s osádkou a osmičlenný výsadek,” vysvětluje Hudson.

Odhalení vozidla Lynx na EUROSATORY 2016.

Obrovskou předností je zmiňovaná modulární konstrukce, která dovoluje vozidlo Lynx použít pro velmi různorodé úkoly. Prostým odebráním věže, úpravě modulárního vnitřního vybavení a instalací krycího střešního modulu vznikne pásový obrněný transportér. Stejným způsobem lze základní vozidlo Lynx přestavět pro velitelské, servisní, průzkumné nebo evakuační úkoly.

“Lynx nabízí modulárně stavěné základní vozidlo se speciálními kity pro nejrůznější mise,” vysvětluje možnosti vozidla Hudson. “To například umožňuje přestavět bojové vozidlo pěchoty do obrněného transportéru a naopak.”

Výzbroj a ochrana

Výzbroj vozidlo může být různorodá - až po kanóny ráže 120 mm (případně v budoucnu 130 mm). Na výstavě EUROSATORY německá firma představila lehčí typ Lynx KF 31 s vlastní věží LANCE a 35mm rychlopalným kanónem Wotan 35. Kanón má kadenci 200 ran za minutu a efektivní dostřel 3000 m. Věž LANCE může být bezosádková nebo s osádkou (velitel + střelec).

Pokročilá je kulometná výzbroj v podobě kulometu ráže 7,62 mm RMG 7.62. Kulomet je vybaven trojicí výměnných hlavní, které se automaticky mění při přehřátí. Pro boj s tvrdými cíli slouží protitankové řízené střely, například izraelské Spike-LR s dosahem 4000 m.

Věž lze doplnit také dálkově ovládanou věží s kulometem nebo automatický granátometem. Klasicky velitel a střelec pracuje v režimu “hunter-killer”, kdy velitel vyhledává cíle a střelec je ničí. Lze ale také zvolit režim “killer-killer”, kdy velitel a střelec nezávisle vyhledávají a sami ničí cíle - velitel například pomocí nezávislé dálkově ovládané věže (kryje vozidlo palbou) a střelec pomocí hlavní výzbroje (podporuje výsadek).

Balistická ochrana vozidla je maximálně modulární - lze ji snižovat nebo zvyšovat podle stupně ohrožení. Přesné údaje nejsou k dispozici, ale čelo korby odolá zásahům munici ”středních ráží”. Ochrana proti minám, IED, šrapnelům, dělostřeleckým granátům a různým palným zbraním je podle tiskových materiálů nejlepší ve své třídě.

Foto: Náměr kanónu věže LANCE je -10° až +45°. / Rheinmetall

Náměr kanónu věže LANCE je -10° až +45°. / Rheinmetall

Balistickou ochranu vozidla posiluje dieselový motor v přední části, balistické vnitřní polstrování chrání posádku před tříštěním pancíře při zásahu, balistické sedačky zase poskytují dodatečnou ochranu proti minám a výbušným systémům (IED). Volitelně lze vozidlo vybavit aktivním ochranným systémem, např. izraelským Trophy.

Pohon vozidla Lynx KF 31 zajišťuje dieselový motor o výkonu 563 kW (750 koní) a v případě Lynx KF 41 motor o výkonu 800 kW (1050 koní). Maximální rychlost Lynx KF 31 je 65 km/h, KF 41 70 km/h.

Senzory a bojové možnosti

Senzorické vybavení je silně závislé na přání (finančních možnostech) zákazníka. Věž LANCE je ale vybavena dvěma hlavními senzory - denním/nočním/termovizním zaměřovacím přístrojem hlavního kanónu a kulovým pozorovacím přístrojem (den/noc/termovize) velitele.

Bojové systémy věžě LANCE dokáží automaticky (na základě vyhodnocení obrazu) detekovat, sledovat, rozpoznávat a přesně identifikovat cíle a přiřazovat jim prioritu (automaticky volit zbraň i munici). Všechny údaje o cílech pak lze digitálně sdílet s ostatními vozidly a velením.

Na přání lze věž vybavit nejrůznějšími senzory. Například akustickém lokátorem střelby, který přesně určí pozici útočníků a může tímto směrem natočit senzory i hlavní nebo vedlejší (robotická zbraňová stanice) výzbroj.

Zdroj: Rheinmetall

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

M60A3 SLEP: Nesmrtelný M60 se do důchodu nechystá

Americká firma Raytheon připravila kompletní modernizační balíček pro americké ikonické tanky M60, ...

Visegrádská skupina: Bratři ve zbrani?

Skupina postkomunistických států zformovala v devadesátých letech minulého století uskupení jménem ...

Železný pohled IronVison: Revoluce v tankovém boji

Izraelská firma Elbit Systems na výstavě EUROSATORY 2016 představí helmu IronVison pro posádky ...

Německý 130mm kanón proti ruskému tanku T-14 Armata

Nový ruský tank T-14 Armata probudil západní země z “tankové” letargie. Například Německo a Francie ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    18:14 16.07.2016

    petres:
    Až na to, že nově vyrobený Leopard 2A6 stojí cca 10 mil.E, takhle kouzlit ještě naše firmy neumí ) . Pokud by celková cena, i s nějakou modernizací a vším, vycházela pod 5 mil.E za kus, tak je to pořád výhodné.
    ps. ve Španělsku se vyrábějí i první Ajaxy (taky ASCOD) do Británie

  • petres
    15:04 16.07.2016

    Také bych uvítal více informací, jak vážný je zájem AČR o těchto 53 uloženek verze A4. Nevím jestli jsem dobře porozuměl diskuzi pod polským článkem, ale mluvilo se tam o ceně 1 mil Euro za kus, což my nepřijde výhodné. Předpokládal bych, že se na těchto A4 provede "modernizace po česku" a rázem jsme na ceně nové A6.
    Ještě taková hodně hypotetická myšlenka, nemohlo by to být spojené s nákupem ASCOD (španělské Pizarro)?

  • Rase
    12:52 16.07.2016

    Tak trochu čekám, kdy někdo z AN sepíše na tohle téma článek. Přeci jen je trochu hloupé, že se o krocích naší armády dovídáme z Polska...

  • 3RMO
    11:03 16.07.2016

    Ahoj. Jak už jsem psal níže že se česká armáda zajímá o španělské lea , tak tady o tom podrobněji píši poláci.

    http://www.dziennikzbrojny.pl/...

  • crusader
    23:02 22.06.2016

    Já myslím, že najít nějakých 5-10 miliard Kč ročně na nákupy techniky a munice by nebyl zase až takový problém. Možná by stačilo jen trochu přiškrtit rozpočet MO (zrušit armádní sportovní centra - ať si na sebe vydělávají jako ostatní civilní sportovní kluby, totéž Ondráš jako vojenský soubor, naučit lampasáky na MO tisknout i na druhou stranu papíru) a požadovaná částka by byla k dispozici.

  • Pepa
    20:14 22.06.2016

    KOLT: Třeba by se našla ještě nějaká zajímavost...Prodělal i kolimátor od Meopty evoluci nebo je to jiný výrobce?

    https://ctrlv.cz/LNXQ...

    Celé video:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • KOLT
    19:19 22.06.2016

    pro Pepa: Ten už tu má článek dávno ;-)

  • Pepa
    14:43 22.06.2016

    Jinak trošku mimo pro redakci. Když už je tu několik novinek z Eurosatory, tak by možná stála za zmínku jedna oficiální mezinárodní premiéra: BREN 2

  • Kozlus
    09:15 22.06.2016

    To zni az moc hezky, aby to byla pravda.

    Kdyz uz se nevycerpa pravidelne rozpocet, nebylo by lepsi koupit nejakou tu munici a zakladni vybaveni? Munice nam ma schazet za miliardu...

  • juhelak
    08:46 22.06.2016

    no kdyby s nejakými náhradními díly a municí to vyšlo cirka na 10 mld. rozlozeny rekneme do tří let..tak to je presně částka kterou obyčejně musíme vracet. Takže tak. byl by to krok k unifikaci což je plus. Předpokládám z T72 by zůstali v provozu, tak by asi zřídili paralelně novou..pokud je na to dost tankistů. Finance by asi byli to nejmenší. Pokud nic neklapne tak to budou rvát do splátek na Gripeny a ten desetiletej pronájem budem mít po 5 letech zaplacený.

  • Rase
    21:00 21.06.2016

    Nově vyráběný Leo2A6 vychází na 10mil.Euro. Což je u nějakých 30ti kusech celkem 8 mld.Kč. To jen tak pro představu, že se nebavíme o vysokých sumách i u vyššího počtu strojů (do toho zázemí, náhradní díly, odečíst množstevní slevu, rozdělení na splátky atd. cena může skákat) oproti cca 50 mld. na nové BVP (taky rozpočítané na 10 let nebo na kolik.

  • Rase
    16:25 21.06.2016

    Bulhaři plánují nákup minimálně 24 ks Leopardů 2A6 , tak bysme se k nim přidali :) Pokud to klapne bude to skvělé

  • 3RMO
    16:01 21.06.2016

    http://nazory.e15.cz/komentare...

    Přečetl jsem tento článek a asi se budeme divit...žádný ascod, cv90, lynx ale španělské leopardy!!!!

  • juhelak
    10:02 21.06.2016

    no věřím že tyhle výběrka se táhnou, ale kdyby fakt chtěli tak ohledně výstroje už jsme mohli být jinde..Místo toho každý rok vrací na MF pár miliard..Kuli tomu taky platili nájem Gripenů už na nějaké roky dopředu aby utratili rozpočet. Snad letos vyhlásí aspoň radary, vrtulníky a zřídí konečně námořnictvo :o)))

  • Rase
    09:33 21.06.2016

    Možná že jo, ale stojíme po kolena v žumpě, tak nejsou vidět.
    Je fascinující, že naše armáda za celou dobu své existence pořídila jen pár věcí, které mají Západní standardy: Pandury, Iveca, Gripeny a Breny + Tatrovky, Land-rovery a techniku na mise nepočítám. To vážně není moc.
    Co se neudělalo za těch 27 let, se za pár let dohnat nedá.U těch počtů Pandurů, se taky zmiňoval počet nad 200 ks (původně skoro 450). Časem se budou dokupovat další Pandury, tak se přiblíží počtu 200 ks (chybí pořád některé verze - minometná atd.)

  • KOLT
    08:52 21.06.2016

    My máme nějaké kalhoty?!

  • Rase
    08:43 21.06.2016

    Aldus:
    Peníze na BVP myslím nepůjdou přímo z rozpočtu armády, ale že je vyčlení přímo ministerstvo financí (tak to tuším bylo i u Pandurů). Ministr financí tvrdil, že je ochotný vyčlenit extra finance na armádu, tak taky moc nechápu, proč se nic neděje. Ale ať Stropnickému nekřivdím, tak tyhle strategické zakázky nejde uspěchat (do čtyř let je u zbrojních zakázek dost brzo), navíc je to o jednání i s Poláky (V4), posouzení nabídek, vypracovat posudky, vyhlásit výběrové řízení atd. Pokud to ještě řeší s Poláky nebo Slováky, tak se to ještě víc protáhne a zdrží na byrokracii.
    Jinak souhlasím - měly být už dávno (momentálně máme kalhoty dole a čekáme kdo nás nachytá).

  • Aldus
    22:36 20.06.2016

    Plánovaná cena za pás. BVP je dvojnásobná proti Panduru vč. vybavení, který měl být též zbytečně drahý, takže nerozumím, že se vám zdá odpovídající, čtvrt giga snad nestojí ani běžný MBT ...
    Navíc Pandurů máme co vím 8 rot (41, 42, 44, 74) a brali jsme jich 107 (+20 spoj.) a BVP2 mame 7 rot (71-73) a plánujeme 200+. Plánujeme postavit nové jednotky? Mám pocit, že jsem četl kdysi kdesi před lety, že plán byl 111 pás. BVP za 11 mld. Kč. A to se mi zdálo, že odpovídá ...

    Ještě si neodpustím rýpnutí kvůli tomu odsunutí na 2020, ale řekl bych, že je to vedlejší produkt koaličních vyjednávání o rozpočtu. Je strašně pěkné, že doktoři konečně dostanou 10% a učitelé 8% navrch, jasně že si to zaslouží. Ale na úkor něčeho to být prostě musí.
    Celá ta koaliční deklarace dát v roce 2020 na obranu 1,4% HDP bez toho, že je road map co do té doby, je jen šikovný způsob jak říct "my ještě navyšovat nebudeme a necháme je na 1%, ale ta vláda po nás už by fakt měla ..." A ani fakt, že dík růstu ekonomiky obrana pár miliard navrch dostane, na tom nic nemění.
    Stropnickýmu mám za zlý, že nedokáže u Babiše prosadit víc. Minimálně houfnice a BVP2 jsou zastaralé tak beznadějně, že měly být nahrazeny dávno, ikdyby na dluh. Mně fakt přijde, jako by čekali, až přijde válka, aby se mohli všichni strašně divit ...

  • Rase
    12:00 20.06.2016

    Problém je v tom, že tu cenu nemáme s čím porovnávat (jen s Ajaxem). Všechny ostatní státy buď nakupují BVP v zahraničí, nebo vyvíjejí vlastní, což je ale problém, jestli do ceny vozidla počítat i vývoj (pak cena divoce skáče viz Puma).
    Většinu nákladů bude stát vybudování zázemí, nasmlouvaný servis, výcvik, zbraňové systémy, munice (a rakety), speciální systémy (dle přání zákazníka) licence na technologie, taky možnost ty stroje vyrábět pro další státy (!) atd. rozdíl v ceně samotných strojů není tak výrazný a nákupem levnějšího stroje si moc nepomůžeme. Všimné a úplatky na cenu nemají tak výrazný vliv (to ani u Pandurů)
    Jde o to, jaká firma toho nabídne víc za tyhle peníze.
    Peněz je to ale dost i objem zakázky ne nevýznamný, na to, aby tendr vzbudil pozornost. Pokud za ty peníze dostaneme těžké BVP, které budeme moct prodávat dál a servis (pro střední a východní avropu) + získáme technologie. Tak to bude v pohodě.

  • crusader
    11:45 20.06.2016

    jůhelák
    to opravdu není zase až tak moc, když si vezmu že rozpočet MO (nikoli AČR ale jen ministerstva) je 30 miliard ročně,
    Přechod na nové pásové IFV je počítán dokonce na 10 let (nyní 2020-2030), takže taky nechápu, proč je problém sehnat 5 miliard ročně. Těch 5 miliard by navíc bylo potřeba kdybychom kupovali Pumy nebo předělávali ASCODy k obrazu svému (jako Angličani u Ajaxu a ostatních strojů té platformy).
    Asi se čeká kdo nabídne větší všimné. To víte ANO bude líp (otázka je jak u koho)

    Rase
    Ano pokud dostaneme stroj na nadprůměrné úrovni nabitý moderními systémy je cena v pořádku. Ale znáte to jak to u nás se zbrojními zakázkami chodí. Nemusíme za něj dát zase o polovinu víc než ostatní státy za podobné zakázky

  • juhelak
    11:00 20.06.2016

    mě nepříjde 50 miliard pro AČR tak nemožné..ta částka by stějně byla placena po částcek minimálně 5 let..a když vidim že každý rok jim kolik miliard zbývá a nevědí za co to utratit..tak tohle je ideální moznost..
    každopádně sem čekal že ty zakázky půjdou rychleji..všechno to nějak drhne 4 leté období bude mít ministr za chvíli za sebou a vlastně nedotáhl nic do konce.

  • Rase
    10:52 20.06.2016

    Pokud dobře počítám, tak Ajax vychází na 11 mil.USD / kus. Taky je v tom započítané všechno a výroba probíha v UK. U ostatních nákupů se většinou nepočítá cena za vývoj atd.
    Mě ten odhad ceny přijde adekvátní, pokud chceme moderní stroj na nadprůměrné úrovni (nabitý moderními systémy).

  • Rase
    10:14 20.06.2016

    crusader:
    to je cena zhruba za Pumu :) ale je potřeba započítat zázemí, převod technologií, licence, náhradní díly, servis, výcvik, stroje k výrobě atd. To pak skáče. Já se té ceně nedivím, ale osobně nevěřím tomu, že by to byla už přesně stanovená cena. Spíš to beru jen jako nástin, po jakých strojích se můžeme dívat.
    Brity vyjde, do roku 2024, celý projekt Ajax na 4,5 miliardy Liber (589 kusů). Přepočítávat se mi to nechce, ale asi to bude podobné.
    Ty finské CV90 byly tuším ojeté

  • crusader
    08:21 20.06.2016

    Je to trochu OT ale týká se to nákupu pásového IFV pro AČR.
    Včera jsem slyšel v TV příspěvek o tom, že první vozidla nepřijdou dřív než v roce 2020 protože na ně nejsou peníze. Nevíte co se má k nim kupovat? Padla totiž cena víc než 50 miliard a počet 210 IFV, což dělá 238 mega Kč za kus neboli 8,8 mega euro za kus. To se mi zdá dost přehnaná cena, to už rovnou započítáváme kompenzaci všimného pro výrobce? Nebo jako vždy zaplatíme o polovinu víc než ostatní (jsme přece bohatý stát, tak nebudeme smlouvat).
    Navíc Bečvář naříkal nic o nějakých specialitách, chceme pásové vozidlo s kanónem 30mm a příslušnou odolností (tu ale nespecifikoval)
    Co jsem našel, tak Finové kupovali 57 CV90 za 4,5 mil eur za kus (ale je to už pár let).

  • zimbio
    19:08 18.06.2016

    Kdyby němčouři vymysleli tlační pancíř,t.j.neprůstřelná fošna na samostatném podvozku,tlačená útočícím lynxem,výkonu na to má ta husokachna dost,tak by leopardi mohli zůstat v kasárnách,nebo jak těm zookoutkům říkají!

  • Jura99
    17:00 18.06.2016

    Mě se ten předělanej "starej marder" moc nezdá, nejsme tak bohatí, abychom mohli nakupovat starý a ošizený věci :). Nejspíš se utkají CV90 (výroba VOP CZ) a ASCOD (výroba CSG).

  • Karlos73
    13:29 17.06.2016

    Parádny stroj. Vôbec by som nebol proti ak by po ňom siahli aj OS SR, prípadne urobili tender z CV 90, Lynx, ASCOD, a ďalši...
    Zaujala ma veža LANCE a 35mm rychlopalný kanón Wotan 35, plus . Príde mi to ako kompromis medzi 30mm a 40mm kanónom....
    Lynx by bol ideálnym BVP pre viaceré menšie štáty (NATO)...

  • Strategist
    10:22 17.06.2016

    Krásný to stroj, něco takového by se naší malé armádě hodilo, je to modulární víceúčelové a ne tak moc drahé jako Puma, možná i nějaká spolupráce při výrobě by se našla a navíc německá technika je zárukou kvality, takže dlouhotrvanlivost by taky byla.

  • Rase
    19:49 16.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    To je jeden z důvodů, proč nechápu, že ještě nemá CZUB, nebo Czechoslovak Group (hlavně Tatra) status strategického partnera. Stejně každý ví, že nové pušky budou vždycky BREN, nové náklaďáky Tatra, Pandury atd.
    U toho nového BVP, ale doufám že bude vyhlášeno výběrové řízení a nepůjde se metodou stát + stát, čimž se dá výběrko obejít. Chtěl bych vidět jak se těmto vozidlům daří v konkurenci obdobných strojů na polygonu. V ČR bude lobby hlavně za ASCOD, v Polsku spíš za CV90 nebo Lynx. Snad se přidá i nějaký další stroj (klidně exotika) - konkurence se vždycky hodí.

  • KOLT
    16:42 16.06.2016

    Soutěž mezi CV90, ASCOD II, Lynxem, případně ještě dalšími by mohla být skutečně velice zajímavá. Jestli to tedy nebude stylem jak na ÚP...

    pro otecko: Jestli jste v poslední době řešil nákup ze státních nebo státně-grantových peněz, věděl byste, že a) krom ceny prakticky nemáte šanci cokoliv řešit, občas to tedy jde, ale riskujete, že se neúspěšní zájemci budou odvolávat a odvolávat; b) zemi původu nemáte šanci řešit jindy než u strategických zakázek, což boty prostě nejsou. Aniž bych se tedy chtěl zastávat armádních nákupčích, tak chyba je už na straně zákonů :-(

  • Rase
    15:17 16.06.2016

    otecko:
    Lynx je právě typ vozidla, u kterého by neměl být problém nechat výrobu na zákazníkovi (nějaké top tajné technologie tam nejsou). Hodně bych se divil, pokud by k něčemu podobnému došlo u Pumy, která je dost jinde. Tu sice nabízejí k prodeji, ale na místní výrobu to nevidím (možná tak v USA, nebo podobné masivní zakázce).
    Část vozidel by se dala vyřešit přestavbou vyřazených Marderů, tak by se do výzbroje dostaly poměrně rychle (zbytek by byl novovýroba).

  • otecko
    15:04 16.06.2016

    Dnes jsme v jedné firmě, vyrábějící i části bot i pro armádu řešili rozdíly mezi nákupem pro AČR a Armiji krajowou.... no, rozdíl je zásadní, Poláci oželí i nejlepší cenu, pokud dostanou skvělý produkt a ten se vyrobí minimálně z 80% v Polsku, v polských firmách. U nás se armádní nákupčí zaměřují 100% na cenu, je jim buřt, zda peníze z našich daní skončí zpět v českých firmách, nebo odputují ven. Prostě, zásadní rozdíl v politice.
    Pokud tedy Reihenmetal zaručí výrobu v Polsku, tak má šanci.

  • fenri
    14:56 16.06.2016

    Pěkný stroj. Ale ta věž mi vzhledem k použité hlavní zbrani přijde dost obrovská. 40mm CTAS či Bofors, nebo 57mm Bajkal jsou v (alespoň pocitově) menších věžích. Každopádně to může být zajímavá volba pro naši armádu.

  • logik
    12:18 16.06.2016

    Omlouvám se, to patří jinam, admin prosím smažte to.

  • logik
    12:17 16.06.2016

    fenri:
    1) zaprve nemáte tak úplně pravdu (krymskou válku začali rusové, několikanásobné dělení polska v 18. století, útok na nově vzniklé pobaltské státy po I. světové, útok na Finsko, Polsko, Pobaltí v druhé světové, Maďarsko a ČSSR v 60. letech, v novodobé historii obsazení Osetie, Podněstří, Krymu.
    Ale hlavně - historie je úplně ale úplně jedno. To, že nějaký stát třeba dva tisíce let na nikoho nezaútočil neznamená, že to najednou nemůže udělat.

    2) Být psychopat není nijak ve sporu s tím být schopný politik, vůdce a manipulátor. Viz Hitler, Stalin.

    3) Je to místopředseda parlamentu. To, že má nějaký stát místopředsedu parlamentu s takto agresivními názory o něčem svědčí. V normálním státě by člověk s takovými názory byl vyloučen z politického dění.

    4) Nijak jste nevyvrátil to, co píšu, jen znovu opakujete svoje stanovisko. Nezbývá mi než zopakovat co jsem napsal já. Ani já si nemyslím, že Rusko zaútočí. Ale rozumný státník se připravuje i na ty méně reálné hrozby, pokud jsou vážné. Historie učí, že to často není nadarmo.

    5) Z politické reprezentace EU jsem vše jen ne nadšen, ale přesto bych ji nehodnotil jako takovou hrozbu. Ohledně hodnocení lidí se můžem bavit hodiny a neshodneme se, faktem ovšem je, že ta podle Vás "militantní komunistka" nikdy nepřikázala žádné armádě, aby anektovala kus cizího státu. Putin ano.

  • KOLT
    12:17 16.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    pro Pepa: BVP není tank. Krom posádky veze výsadek, takže je třeba chránit o poznání větší prostor. Při stejné balistické odolnosti jako mají tanky by se BVP mělo problémy dostat pod 100 t. Ani Namer nemá odolnost Merkavy.
    A proti minám bude Lynx dost možná odolnější než T-72 ;-)

  • stirling
    11:56 16.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    Určitě pro náš účel nepotřebujeme top ve všem, stačí lepší průměr v moderním podání vedle ascod, cv90 se lynx může zařadit krásně do výběrového řízení pro ačr, ale nikoho bych nefavorizoval myslím, že půjde o hodně srovnatelné stroje a bude záležet na ceně a ostatních podmínkách.

  • Pepa
    10:24 16.06.2016

    Pokud je balistická ochrana srovnatelná s T-72 pak je ta hmotnost opodstatněná.

  • Rase
    10:07 16.06.2016

    Víc fotek a i ten lehký tank na podvozku Mardera, naleznete zde:
    http://www.palba.cz/viewtopic....

    Co se týče váhy, tak i vylepšené Mardery vážily kolem 35 t, těch 40 tun je normální váha v této kategorii. Moderní balistická ochrana je těžká - jinak to nejde. Plavbychopné moderní BVP sice váží do 25 t (třeba K-21), ale neposkytují takovou ochranu výsadku. Navíc doufám že u AČR nebudou trvat na plavbyschopnosti.

  • Pepin Nešpor
    09:55 16.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    Souhlasím a můžu říct zeby mě vůbec nevadilo kdyby to vyhrál. Funkčnost, výkonný, dokonce moc vzhledny, co víc dodat.

  • Pepa
    09:55 16.06.2016

    Hmotnost až 49t, tam se vejde i T-72. Nevím jestli zrovna tohle naše armáda hledá jako náhradu za BVP-2???

  • Rase
    09:39 16.06.2016
    Oblíbený příspěvek

    Cenu bych odhadoval tak 4 miliony dolarů za vozidlo, tedy blíž k CV90 - záleží na konfiguraci. Co se aktivní ochrany týče, tak nemusí spoléhat jen na Thropy, ale Rheinmetall má vlastní produkt, který nabízí (Rheinmetall's Active Protection System). Lynx vychází z konceptu Marder EVO, což je totálně překopaný Marder (zesílený podvozek, protiminové dno, zesílená korba atd.).
    Vzhledem k tomu, jak Poláci spolupracují s Rheinmetallem, tak doufám že se Lynx dostane do tendru na nové BVP.

  • Magister_Peditum
    09:11 16.06.2016

    A o kolik je tedy levnější?