Lynx: Nové bojové vozilo pěchoty z Německa

Foto: Nové německé bojové vozidlo pěchoty Lynx. / Rheinmetall
Nové německé bojové vozidlo pěchoty Lynx. / Rheinmetall

Německá Rheinmetall na výstavě EUROSATORY představila nové bojové vozidlo pěchoty Lynx. Nový obrněnec se vyznačuje příznivou cenou a unikátní modulární konstrukcí. Lynx je proto, na rozdíl od velmi drahé německé Pumy, zajímavým kandidátem pro budoucí nové bojové vozidlo pěchoty Armády České republiky.

Německý Lynx a Puma

Špičkové německé bojové vozidlo pěchoty Puma oficiálně vstoupilo do služby německé armády v roce 2015. Dodávka 350 Pum pro Bundeswehr skončí v roce 2020. Puma má hmotnost 43 tun a je produktem firmy PSM,  joint venture německých společností Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall.

Puma je velmi komplexní a výkonné vozidlo. Avšak vše má svou cenu - konkrétně 7 milionů dolarů za vozidlo. Za stejnou cenu se běžně prodávají moderní hlavní bojové tanky.

Velmi drahý je také provoz vozidla, resp. údržba všech složitých systémů. Nutné je rovněž komplexní provozní zabezpečení, dostatek obslužného personálu a také kvalitní výcvik.

Rheinmetall proto ve vlastní režii (a za vlastní peníze) vyvinul nové bojové vozidlo pěchoty Lynx, které je méně komplexní, a tedy levnější na pořízení a nákup než Puma.  Lynx ale také nabízí vlastní unikátní konstrukční řešení - především důsledně modulární koncepci. Vozidlo lze tak snadno upravit podle přání zákazníka, a to dokonce i za provozu!

Lynx tak může být velmi zajímavým řešením pro Polsko a Českou republiku, které připravují společný nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné době však Rheinmetall nabízí vozidlo Lynx především pro australský program pozemní armády LAND 400 Phase 3.

“Viděli jsme mezeru na trhu po moderní, vysoce schopné rodině pásových vozidel s vyváženým designem a důrazem na nízké pořizovací a provozní náklady,” vysvětluje důvod vývoje vozidla Lynx Ben Hudson, výkonný ředitel pozemní divize Rheinmetall Land Systems.

Modulární konstrukce

Vozidlo Lynx vznikne ve dvou základních verzích - Lynx KettenFahrzeug (KF) 31 v hmotnostní kategorii 30 až 40 tun a odolnější/větší Lynx KF 41 ve hmotnostní kategorii větší než 40 tun (max 49 tun).

Lynx KF 31 pojme šestičlenný (podobně jako Puma), a Lynx KF 41 osmičlenný výsadek. Lynx KF 41 navíc poskytuje dostatek místa pro instalaci velké dvojčlenné (velitel + střelec) věže s rychlopalným kanónem střední ráže.

“Lynx KF 31 poskytuje maximální schopnost v kategorii pod 40 tun a Lynx KF 41 poskytuje nejvyšší úroveň přežití a unikátní schopnost pojmout věž s osádkou a osmičlenný výsadek,” vysvětluje Hudson.

Odhalení vozidla Lynx na EUROSATORY 2016.

Obrovskou předností je zmiňovaná modulární konstrukce, která dovoluje vozidlo Lynx použít pro velmi různorodé úkoly. Prostým odebráním věže, úpravě modulárního vnitřního vybavení a instalací krycího střešního modulu vznikne pásový obrněný transportér. Stejným způsobem lze základní vozidlo Lynx přestavět pro velitelské, servisní, průzkumné nebo evakuační úkoly.

“Lynx nabízí modulárně stavěné základní vozidlo se speciálními kity pro nejrůznější mise,” vysvětluje možnosti vozidla Hudson. “To například umožňuje přestavět bojové vozidlo pěchoty do obrněného transportéru a naopak.”

Výzbroj a ochrana

Výzbroj vozidlo může být různorodá - až po kanóny ráže 120 mm (případně v budoucnu 130 mm). Na výstavě EUROSATORY německá firma představila lehčí typ Lynx KF 31 s vlastní věží LANCE a 35mm rychlopalným kanónem Wotan 35. Kanón má kadenci 200 ran za minutu a efektivní dostřel 3000 m. Věž LANCE může být bezosádková nebo s osádkou (velitel + střelec).

Pokročilá je kulometná výzbroj v podobě kulometu ráže 7,62 mm RMG 7.62. Kulomet je vybaven trojicí výměnných hlavní, které se automaticky mění při přehřátí. Pro boj s tvrdými cíli slouží protitankové řízené střely, například izraelské Spike-LR s dosahem 4000 m.

Věž lze doplnit také dálkově ovládanou věží s kulometem nebo automatický granátometem. Klasicky velitel a střelec pracuje v režimu “hunter-killer”, kdy velitel vyhledává cíle a střelec je ničí. Lze ale také zvolit režim “killer-killer”, kdy velitel a střelec nezávisle vyhledávají a sami ničí cíle - velitel například pomocí nezávislé dálkově ovládané věže (kryje vozidlo palbou) a střelec pomocí hlavní výzbroje (podporuje výsadek).

Balistická ochrana vozidla je maximálně modulární - lze ji snižovat nebo zvyšovat podle stupně ohrožení. Přesné údaje nejsou k dispozici, ale čelo korby odolá zásahům munici ”středních ráží”. Ochrana proti minám, IED, šrapnelům, dělostřeleckým granátům a různým palným zbraním je podle tiskových materiálů nejlepší ve své třídě.

Foto: Náměr kanónu věže LANCE je -10° až +45°. / Rheinmetall

Náměr kanónu věže LANCE je -10° až +45°. / Rheinmetall

Balistickou ochranu vozidla posiluje dieselový motor v přední části, balistické vnitřní polstrování chrání posádku před tříštěním pancíře při zásahu, balistické sedačky zase poskytují dodatečnou ochranu proti minám a výbušným systémům (IED). Volitelně lze vozidlo vybavit aktivním ochranným systémem, např. izraelským Trophy.

Pohon vozidla Lynx KF 31 zajišťuje dieselový motor o výkonu 563 kW (750 koní) a v případě Lynx KF 41 motor o výkonu 800 kW (1050 koní). Maximální rychlost Lynx KF 31 je 65 km/h, KF 41 70 km/h.

Senzory a bojové možnosti

Senzorické vybavení je silně závislé na přání (finančních možnostech) zákazníka. Věž LANCE je ale vybavena dvěma hlavními senzory - denním/nočním/termovizním zaměřovacím přístrojem hlavního kanónu a kulovým pozorovacím přístrojem (den/noc/termovize) velitele.

Bojové systémy věžě LANCE dokáží automaticky (na základě vyhodnocení obrazu) detekovat, sledovat, rozpoznávat a přesně identifikovat cíle a přiřazovat jim prioritu (automaticky volit zbraň i munici). Všechny údaje o cílech pak lze digitálně sdílet s ostatními vozidly a velením.

Na přání lze věž vybavit nejrůznějšími senzory. Například akustickém lokátorem střelby, který přesně určí pozici útočníků a může tímto směrem natočit senzory i hlavní nebo vedlejší (robotická zbraňová stanice) výzbroj.

Zdroj: Rheinmetall

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

M60A3 SLEP: Nesmrtelný M60 se do důchodu nechystá

Americká firma Raytheon připravila kompletní modernizační balíček pro americké ikonické tanky M60, resp. pro poslední výrobní verzi M60A3. Modernizační balíček téměř 60 let staré konstrukce nese označení M60A3 SLEP (Service Life Extension Program).

Visegrádská skupina: Bratři ve zbrani?

Skupina postkomunistických států zformovala v devadesátých letech minulého století uskupení jménem Visegrádská skupina, neoficiálně Visegrádská čtyřka (dále jen V4), na základě společné historie a sdílených hodnot. Článek vyšel původně na Security Outlines. 

Železný pohled IronVison: Revoluce v tankovém boji

Izraelská firma Elbit Systems na výstavě EUROSATORY 2016 představí helmu IronVison pro posádky obrněných vozidel - především tanků a bojových vozidel pěchoty. IronVison umožní posádce nerušený “digitální” všesměrový výhled, a to i přes pancíř vozidla.

Německý 130mm kanón proti ruskému tanku T-14 Armata

Nový ruský tank T-14 Armata probudil západní země z “tankové” letargie. Například Německo a Francie společně pracují na novém hlavním bojovém tanku MGCS (Main Ground Combat System). Adeptem na hlavní výzbroj budoucích tanků MGCS je nový kanón ráže 130 mm německé firmy Rheinmetall.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 5
Stránka 1 z 5