M1A3 Abrams: Nová generace amerických tanků

M1A2 Abrams SEP (modernizační verze z let 2000 - 2004); větší foto / Mark Holloway; CC BY 2.0

Po roce 2020 americká armáda (U.S. Army) začne s vývojem tanku M1A3 Abrams - již třetí generace tanků Abrams. Podle současných plánů tanky Abrams zůstanou ve výzbroji americké armády až do roku 2050.

Cesta k M1A3 Abrams

Americký tank zcela nové konstrukce (nástupce tanků Abrams) uvidíme podle amerického modernizačního plánu CVMS (Combat Vehicle Modernization Strategy) v letech 2030 až 2040. Do té doby se počítá s postupným vylepšováním tanků Abrams.

Nejnovější současnou verzí je M1A2 Abrams SEPv3 (System Enhancement Package version 3). První tanky M1A2 SEPv3 americká armáda obdrží v roce 2017.

M1A2 Abrams SEPv3 získal nové elektronické systémy, výkonnější počítače, nové LCD obrazovky, vylepšené rozhraní člověk-stroj, upravený komunikační balíček nebo vylepšený systém elektronického boje. Modernizace SEPv3 je v podstatě skok v elektronice z roku 2005 (M1A2 Abrams SEPv2) do roku 2015 (M1A2 Abrams SEPv3).

Zajímavou novinkou u SEPv3 je použití muničního datalinku ADL (Ammunition DataLink) pro programování ve vzduchu explodující tankové munice. Velitel tanku tak může vést palbu na ukrytou živou sílu (v zákopech, v budovách) i ukrytou lehce pancéřovanou techniku.

V současné době se začínají vést ve Spojených státech diskuze o podobě tanku třetí generace M1A3 Abrams. Podle původních plánů z roku 2009 se měl prototyp M1A3 objevit již v roce 2014 a být nasazen v roce 2017. V současné době se počítá se zahájením vývoje v roce 2020.

O podobě tanu M1A3 Abrams nejsou žádné oficiální informace. Nicméně strategie CVMS popisuje vývoj konkretních tankových technologií v blízké (do roku 2021) i střední budoucnosti (do roku 2031). Dá se tak získat věrná představa o tom, kudy se bude ubírat vývoj tanku M1A3 Abrams.

Nosným požadavkem se stane pokles hmotnosti M1A3, při zachování stejné úrovně ničivosti i ochrany. Pokles hmotnosti nebude jen záležitostí lehčího pancíře, ale také nových odlehčených konstrukčních celků (kanón, pásy, pojezdové ústroji, atd.).

Modernizace na standard M1A3 se ale musí vypořádat se 40 let starou konstrukcí a omezeným vnitřním prostorem tanků Abrams. Problém je také málo výkonný zdroj elektrické energie, který ztěžuje instalaci nových systémů.

Podle článku The M1 Abrams Today and Tomorrow Aleca Wahlmana a penzionovaného plukovníka Briana Drinkwina nová generace tanků Abrams využije především pokroku ve vývoji nových pohonných jednotek a přesně naváděné munice pro palbu na cíle ležící mimo přímou viditelnost.


Ukázka manévrovacích schopností M1A2 Abrams v Estonsku.

Motor

M1A3 dostane novou pohonnou jednotku (s integrovaným startérem a elektrickým generátorem) s vyšší hustotou výkonu (lepší poměr výkon/velikost nebo výkon/hmotnost). Zároveň pro budoucí aplikace musí pohonné jednotky (podle strategie CVMS) poskytovat desetkrát více elektrické energie než současné pohonné jednotky. Počítá se také s novou převodovkou a transmisí.

Jsou zde dvě možnosti - nahradit současnou plynovou turbínu Honeywell AGT1500 (1120 kW) tanku Abrams za moderní dieselový motor nebo moderní plynovou turbínu.

AGT1500 trpí velkou spotřebu paliva. Během Operace Irácká svoboda v roce 2003 jedna americká obrněná brigáda s tanky Abrams vyčerpala své palivo již během jediné hodiny intenzivního manévrového boje. Americké tanky se navíc několikrát dostaly do vážných problémů, když irácká armáda zničila zásobovací cisterny s palivem .

Například německé tanky Leopard s dieselovým motorem nesou o 37 % méně paliva, ale dojezd je o 5 % větší než u tanků Abrams - to znamená větší čas na vedení boje a menší počet cisteren.

Americký průmysl již úspěšně integroval a otestoval dieselové motory v tancích Abrams. General Dynamics pro tanky Abrams nabízí americký motor Tognum America/12V883 nebo německý Diehl 570P3.

Lze ale také použít experimentální plynovou turbínu LV1005-5, která je lehčí, menší (má o 43 % méně části než AGT1500), má větší výkon a jé méně hlučná. Spotřeba je za jízdy o 33 % a při volnoběhu o 50 % menší než u AGT1500.

Nízké spotřebě pomáhají i přídavné pomocné energetické jednotky APU (Auxiliary Power Unit). M1A2 SEPv3 má APU (malý motor s generátorem) ukrytý pod pancířem. APU tanku poskytuje elektrický výkon 6 kW a šetří tak palivo plynové turbíny, především pokud tank stojí na místě.

Po roce 2021 se počítá s vývojem hybridních pohonných jednotek. Ty umožní dále zvýšit energetickou hustotu, snížit spotřebu a dovolí radikálně zjednodušit mechanismus transmise.

Přímý pohon hnacích kol pásu tanků zajistí elektrické motory, které poskytují maximální kroutící moment od nulových otáček. Odpadne tak nutnost přenášet výkon motoru přes převodovku a složitou transmisi.

Energii elektromotrům u hybridního pohonu oodá kompaktní dieselový motor, případně palubní baterie. Technologie je již velmi dobře zavedená u osobních automobilů, ale je otázkou, zda bude dostupná již pro tank M1A3 Abrams.

Podvozek

Tank M1A3 získá nová odlehčená pojezdová kola a pásy. Například nové pojezdové ústroji vozidel M2 Bradley má životnost 3500 km a je oproti dřívějšímu řešení o 450 kg lehčí. V CVMS se otevřeně píše, že mezi roky 2016 až 2021 dojde k vývoji nového pojezdového ústroji pro tanky Abrams.

Jde o jednu z klíčových oblastí modernizace, protože náklady na údržbu pojezdového ústroji tanku Abrams jsou druhé největší - po nákladech na údržbu plynové turbíny. Údržba nového ústroji má být o 50 % levnější.

Podle strategie CVMS po roce 2021 začne vývoj zcela nových odlehčených pásů a pojezdového ústroji pro vozidla do 50 t. Dá se proto očekávat, že nástupce tanků Abrams (ale i houfnic Paladin) po roce 2030 bude mít hmotnost maximálně 50 t (M1A2 SEP váží 63 t).

Mluví se také o vývoji “prediktivního a adaptivního” zavěšení kol. Budoucí vozidla pomocí různých senzorů na mapování blízkého terénu dokáží plynule měnit vlastnosti podvozku ještě před tím, než vozidlo najede na překážku nebo terénní nerovnost.

Výrazně tak vzroste rychlost pohybu tanku a stabilita v těžkém terénu. Tuto technologii ale pravděpodobně u M1A3 ještě neuvidíme.

XM360 byl určen pro nový tank programu FCS. XM360E1 je určen pro tanky Abrams. / US Army

Zbraně a munice

Ve strategii CVMS se vysloveně píše o zavedení experimentálního kanónu XM360 (resp. XM360E1) ráže 120 mm pro tanky Abrams po roce 2021.

Standardní kanón M256 (44 kal.) tanků M1A2 Abrams má hmotnost 3780 kg, kanón XM360 váží jen 1865 kg (včetně nabíjecího a vratného ústroji).

S konvenční municí je dostřel XM360 údajně až 8 km - maximální dostřel M256 je 5 km. Předností XM360 je také mnohem nižší energie zpětného rázu (38 555 kg), oproti kanónu M256 (63 500 kg).

Uvažuje se rovněž o instalaci automatického nabíjecího systému. Americká firma Meggitt Defense Systems již vyvinula a otestovala automatický nabíjecí systém pro tanky Abrams. Automat pojme 34 nábojů ráže 120 mm. Díky kompaktním rozměrům automatu lze ponechat v tanku čtyřčlennou posádku.

M1A3 získá přesně naváděnou municí pro palbu na cíle ležící mimo přímou viditelnost. Například s experimentální laserem naváděnou tankovou municí XM1111 MRM je dostřel XM360 (palba pod úhlem 30°) téměř 12 km.

Tank s municí XM1111 dokáže ničit cíle na 6× větší ploše než s konvenční municí. XM1111 byl určen pro ambiciozní program americké armády FCS (Future Combat Systems). I přes úspěšné testy byl vývoj munice, společně s programem FCS, v roce 2009 ukončen.

Podle magazínu Scout Warriors se uvažuje o vývoji malých dronů pro tanky Abrams. Ty mohou automaticky startovat (nebo být dokonce “vystřelovány” kanónem) z tanku a provádět průzkum nebo ozařovat cíl laserem pro přesně naváděnou munici XM1111. Podle Scout Warriors lze "tankové drony" vybavit malou, přesně naváděnou municí.

Hlavním senzorem M1A2 Abrams SEPv3 je termovize IFLIR (Improved Forward-Looking Infrared), která s vysokým rozlišením odhalí, rozpozná a zaměří cíle i za stížených podmínek (maskování, kouř, mlha, atd.). / Lockheed Martin

Elektronika

Vývoj elektroniky postupuje mílovými kroky kupředu a není jisté, jaké konkrétní senzory M1A3 Abrams (např. prostředky elektronického boje, malé radary, atd.) získá - v podstatě je to pouze otázka rozpočtu a výkonu generátoru elektrické energie.

M1A3 Abrams nepochybně dostane nejnovější termovizní senzory typu FLIR (Forward-Looking Infrared) 3. generace, které posádce umožní vidět cíle s větším rozlišením a na větší vzdálenost. Vzroste tak schopnost detekce, rozpoznání a zaměření cílů.

Strategie CVMS mluví o vývoj celokruhových termovizních senzorů, které automaticky odhalí pozice útočníků - střelců, případně protitankových týmů odpalující RPG nebo protitankové řízené střely (PTŘS). Systém řízení boje pak směrem k útočníkům automaticky natočí robotickou stanici s kulometem nebo granátometem.

Dynamický rozvoj probíhá rovněž u systémů velení, řízení, spojení, počítačových systémů, zpravodajství, sledování, zaměřování cílů a průzkum C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance) nebo prostředků řízení boje BMS (Battlefield Management System).

Všechny tyto prostředky zlepší situační povědomí posádky tanku - tedy poskytnou kvalitnější informace typu: “Kde jsem? Kde mířím? Kde jsou spřátelené jednotky? Kde je nepřítel? Jaký je můj úkol?” C4ISTAR, společně s kvalitním výcvikem, je nepochybně nejdůležitějším prostředkem, který v budoucnu rozhodne o výsledku boje.

Nejnovější systémy řízení palby zvýší pravděpodobnost zásahu cíle na větší vzdálenost. Budoucí zaměřovací systémy umožní zasahovat konkrétní místo vozidel protivníka. Tank nepřítele lze tak zasáhnout do oslabeného místa - do přechodu mezi věží a korbou, mezi kanónem a věží, atd.

Veškerá elektronika se stane menší, lehčí a méně hladová po elektrické energii. Počítá se také s výměnou klasických “drátů” za optické kabely.

Pancíř

V letech 2016 až 2021 začne vývoj nového kompozitního pancíře - ten má při stejné odolnosti být až o 10 % lehčí. Počítá se také se zavedením aktivního obranného systému APS (Active Protection System). Americká armáda již testuje bojem osvědčený izraelský APS Trophy. APS dokáže tank efektivně chránit před RPG a PTŘS.

Ve Spojených státech také běží vývoj moderního reaktivního pancíře. Současné tanky Abrams jsou v některých případech vybavovány bloky reaktivního pancíře XM-19 ARAT-1 (Abrams Reactive Armor Tile) chránící boky před RPG/PTŘS a částečně i před průbojnou podkaliberní municí. V budoucnu se očekává důraz na pokles hmotnosti reaktivního pancíře při zachování stejné odolnosti.

Díky využití odlehčených konstrukčních celků hmotnost tanku M1A3 Abrams výrazně poklesne. Jen díky použití nového kanónu a pojezdové ústroji spadne hmotnost o cca 2500 až 3000 kg. Hmotnost tanku M1A3 se může dostat pod 60 t, což se pozitivně projeví na spotřebě, životnosti a nižších nákladech na údržbu.

Zdroj:The M1 Abrams Today and Tomorrow Aleca Wahlmana, CVMS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Revoluční vozidlo JLTV ve výzbroji americké armády

Firma Oshkosh Defense již testuje první sériově vyrobená obrněná vozidla JLTV (Joint Light Tactical ...

Modernizace ruských tanků T-14 Armata

Do konce roku 2019 ruská armáda získá 70 sériových tanků T-14 Armata, které se připojí ke zhruba 30 ...

Bradley NG: Modernizace bojových vozidel Bradley

BAE System na výstavě americké armády AUSA 2016 (Association of the United States Army 2016) ...

Griffin: Lehký tank pro americké výsadkové jednotky

V článku Bradley NG: Modernizace bojových vozidel Bradley jsme se zmínili o nové technice pro ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Todomatch
    10:06 13.10.2016

    Tak to by ses pilo divil, co je to za kouzla! Právě problém na povrchu součástky totiž může vést k iniciaci tzv. únavové trhliny. Proto je tak důležitá povrchová úprava, jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak to by ses pilo divil, co je to za kouzla! Právě problém na povrchu součástky totiž může vést k iniciaci tzv. únavové trhliny. Proto je tak důležitá povrchová úprava, jako například kuličkování apod. Některé povrchové úpravy mez únavy zvyšují a jiné snižují, ačkoliv sám materiál a tvar součástky zůstává stejný. Kdo prošel "Naukou o materiálech" u docenta Fremunta ví své a když někde zaslechne třeba slovní spojení "Martensova zkouška" ví, že to není útržek hovoru dvou skinheadů o nových osmidírkách.Skrýt celý příspěvek

  • pilo
    05:23 13.10.2016

    Pepek: ani mne sa velmi nezda ze prebrusenie ocele brusnym papierom moze zasadne zmenit jeho fyzikalne vlastnosti, predsa plechy a tyce sa pred povrchovou upravou musia tryskat. Zobrazit celý příspěvek

    Pepek:

    ani mne sa velmi nezda ze prebrusenie ocele brusnym papierom moze zasadne zmenit jeho fyzikalne vlastnosti, predsa plechy a tyce sa pred povrchovou upravou musia tryskat.Skrýt celý příspěvek

  • pilo
    05:19 13.10.2016

    K CNC strojom: ak chcete vyrabat tvarovo zlozite suciastky pri slusnej produktivite a kvalite potrebujete CNC uz na rezanie plechov, rovnanie, ohybanie a aj opracovanie robit ...Zobrazit celý příspěvek

    K CNC strojom:

    ak chcete vyrabat tvarovo zlozite suciastky pri slusnej produktivite a kvalite potrebujete CNC uz na rezanie plechov, rovnanie, ohybanie a aj opracovanie

    robit to na kolene ci cista hovadina z pohladu kvality a aj ekonomiky

    Vsetci vyrobcovia CNC strojov sa snazia automatizovat vyrobu tak, aby vplyv obsluhy na kvalitu vyrobku sa minimalizoval. A to plati nielen pre automotiv ale aj pre maloseriovu vyrobu.Skrýt celý příspěvek

  • dante1
    23:35 12.10.2016

    Souhlasím že konstrukce tanku Abrams je svým způsoben nadčasová ale rozhodně si nemyslím že by převyšovala ostatní tanky západní školy jako je např.Leclerc nebo Challenger .Celkově ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím že konstrukce tanku Abrams je svým způsoben nadčasová ale rozhodně si nemyslím že by převyšovala ostatní tanky západní školy jako je např.Leclerc nebo Challenger .Celkově když se podívám jak si vedly v boji tak se mi víc než Abrams zamlouvá spíš ten Challenger ale to je samozřejmně jen můj subjektivní názor.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    22:01 12.10.2016

    Pepek: Tak konstrukce domů jsou namáhané vším, co existuje :) Pokud jde o ocel, tak ta se ve stavebnictví používá právě pro slušné vlastnosti v tahu, takže ocelové konstrukce jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Pepek:
    Tak konstrukce domů jsou namáhané vším, co existuje :) Pokud jde o ocel, tak ta se ve stavebnictví používá právě pro slušné vlastnosti v tahu, takže ocelové konstrukce jsou vedle tlaku hodně namáhané tahem a taky na klopení a pod.
    U konstrukčních prvků je pak hodně důležitý obsah průřezu (třeba pro tah) a taky tvar průřezu - aby se nezbortil, nedeplanoval... u železobetonu je to řešeno fikaně tak, že ocel se dává na tah a smyk a od tlaku je tam beton (proto tak malý profily oceli)

    Pepek napsal: S tou tahovou zkouškou je to něco jiného. Tahová zkouška se dělá s poměrnými normovanými tyčemi. Samozřejmě to co jsem uvedl je asi dost extrémní příklad, ale tyto tyče bývají vyleštěny co to jde, protože rýhy na povrchu jsou nežádoucí a skreslují výsledky.

    No právě proto jsem se k tomu vyjádřil, protože tohle mě zaujalo (bez souvislosti s ruským dělníkem). Představoval bych si, že u té tahové zkoušky bude záležet hlavně na průřezu, ale že by ocelová tyč přišla o vysokou mez kluzu, protože ji vzali smirkovým papírem mi přijde docela strašidelný. Že to může zkreslovat výsledky u nějakých zkoušek cyklického namáhání, ve kterých hraje velkou roli tření, to věřím a rád si nechám dovysvětlit, jak je experiment postaven.

    Jinak ano, u výškových budov, mostů a inženýrských staveb se vedle statiky počítá i dynamika, která řeší rázy, únavu a podobně. Mě teď ale šlo fakt jen o to, zda ojetí smirkovým papírem může od základu změnit tahový diagram ocelové tyče...což se mi moc nezdá (např. z pohledu stavařiny, kde to v tahu prostě tahá:)Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    22:00 12.10.2016

    a este dodam, aby to niekto zle nepochopil -- strela TOW sa navadza po drote.. navadzacia sustava je drotom spojena so strelov, pricom navedenie sa deje tak ze strelec mieri na ...Zobrazit celý příspěvek

    a este dodam, aby to niekto zle nepochopil -- strela TOW sa navadza po drote.. navadzacia sustava je drotom spojena so strelov, pricom navedenie sa deje tak ze strelec mieri na ciel, pricom navadzaci blok predava povely strele po kabli podla polohy svetlice v zadnej casti riadenej strely. vyzarovanie svetlice sa zvycajne "sifruje", nejde o nic high tech, len o obycajne nastavenie frekvencie blikania ktore potom navadzacia sustava identifikuje.

    Teoreticky vzate, sa takyto system navedenia nedal v case uvedenia do vyzbroje zarusit. Rusi skusali rozne systemy ktore by blikali spat na navadzaciu sustavu, prave preto bol zakomponovany system rozoznavania frekvencie blikania. no pri Sthore je to ziarenie v IR tak silne ze je tazke strelu proti ziareniu rozoznat. Termalna kamera tento problem kompletne odstranila (aj ked ta moze byt zasa "zblbnuta" okolitymi poziarmi samozrejme..)Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    21:51 12.10.2016

    STHORA moze fungovat zapnuta maximalne 15-20minut... potom sa musi chladit, co v horucich podmienkach Syrie znamena ze musi ostat vypnuta kludne aj hodinu po tom co bezala ...Zobrazit celý příspěvek

    STHORA moze fungovat zapnuta maximalne 15-20minut... potom sa musi chladit, co v horucich podmienkach Syrie znamena ze musi ostat vypnuta kludne aj hodinu po tom co bezala 15minut... jediny zadokumentovany zasah T-90 bol dosiahnuty pri vypnutej STHORE. Vykon TOW-2A nie je dostatocny na prebitie celneho panciera veze u T-90. Ak by mali TOW-2B, ten utoci na ciel zhora, akykolvek zasah by bol pre tank smrtelny.

    A co sa tyka navadzania, uz som to tu niekolko krat spominal. Strely TOW sa navadzaju po svetlici, kedy navadzacia sustava sleduje svetlicu v IR spektre. je to dost stary system ktory bol vyvinuty este koncom 60tych rokov. STHORA oslepuje nie strelu (na nema v hlavici ziadne navadzanie) ale prave tu navadzaciu sustavu, a to tym ze prakticky funguje ako IR reflektor, ktory presvetli svetlicu na strele, takze ju navadzacia sustava nedokaze identifikovat.

    U TOW-2A su tie svetlice dve, pricom navadzacia sustava nesleduje svetlicu v IR spektre, ale vyuziva termokameru, ktora zaznamenava rozdiel v teplote... Termokameru STHORA oklamat nedokaze, na to by musela generovat obrovske teplo... vtip je v tom, ze Termokamera a blok navedenia M220A2 stoji ovela viac ako starsi A1. Saudi maju tisicky TOW striel, a rovnako maju velky pocet navadzacich sustav, aj starsich M220A1... nove sustavy si nechavaju pre seba, starsie posielali do Syrie... proti Assadovym T-72, T-62 a T-55 nebolo treba novsiu navadzaciu sustavu, stacila stara..

    Rusi na druhej strane mali zatial stastie, ze sa k Syrskej opozicii zatial nedostali strely Javelin.. tie maju IR seeker, s automatickym navedenim na ciel, pricom utocia na ciel zhora. obsluha nemusi ciel sledovat pocas letu strely na ciel, ale strela sa navadza automaticky sama... Zopar Javelinov dostali Kurdske milicie v Iraku, neskor sa par objavilo aj v Syrii, znova u Kurdov...Skrýt celý příspěvek

  • mastodont
    21:15 12.10.2016

    Nemyslim si ze tam nemaju tie termovizne. Urcite hej. Pre saudov to neni problem. Ked vedia zarusit stopovku a stale tie tanky dostavaju zasahy neprijde ti to divne? Ci vazne su ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemyslim si ze tam nemaju tie termovizne. Urcite hej. Pre saudov to neni problem. Ked vedia zarusit stopovku a stale tie tanky dostavaju zasahy neprijde ti to divne? Ci vazne su podla teba saa a rusi primitivovia ?Skrýt celý příspěvek

  • mastodont
    21:08 12.10.2016

    Ved ja som ani nenapisal ze tam tu arenu pouziva. Nevies citat? Pisal som to v spojitosti zranitelnosti pechoty. Co sa tyka ptrs neni mi zname coby by americania uspesnejsie ...Zobrazit celý příspěvek

    Ved ja som ani nenapisal ze tam tu arenu pouziva. Nevies citat? Pisal som to v spojitosti zranitelnosti pechoty.
    Co sa tyka ptrs neni mi zname coby by americania uspesnejsie pouzivali na vacsiu vzdialenost ako2500m.Fgm148 je na mensiu vzdialenost. Modernizovane tow sa vyrabali daleko po roku 85 ak mi je zname. Stale je to platna zbran tak sa netvar ako keby to bola vykopavka.Skrýt celý příspěvek

  • tominak1
    21:02 12.10.2016

    Zdar Jaká je průbojnost děla XM 360? Jaká je průbojnost děla M256? Jaká je průbojnost děla u tanku T 14 Armata? Když tady pořád řešíte kdo má lepší pancíř, tak se na to ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdar
    Jaká je průbojnost děla XM 360?
    Jaká je průbojnost děla M256?
    Jaká je průbojnost děla u tanku T 14 Armata?

    Když tady pořád řešíte kdo má lepší pancíř, tak se na to zkuste podívat z druhé strany, a to před čím by je měl pancíř chránitSkrýt celý příspěvek

  • petres
    21:01 12.10.2016

    Merkava IV šla tak napůl cesty. Má revolverový 10-raný zásobník, který se souosý s hlavní (ne vodorovný karusel), ale ten nabíjí ručně nabíječ.

    Merkava IV šla tak napůl cesty. Má revolverový 10-raný zásobník, který se souosý s hlavní (ne vodorovný karusel), ale ten nabíjí ručně nabíječ.

  • saracen
    20:52 12.10.2016

    Zaujímavý je ten nabíjací automat od firmy Meggitt Defense Systems o ktorom sa píše v článku. Čiste z pohľadu mechaniky funguje ako ruky nabíjača, pričom náboj vytiahne otočí o 180 ...Zobrazit celý příspěvek

    Zaujímavý je ten nabíjací automat od firmy Meggitt Defense Systems o ktorom sa píše v článku. Čiste z pohľadu mechaniky funguje ako ruky nabíjača, pričom náboj vytiahne otočí o 180 a zasunie do hlavne, pričom náboje sú uložené ako pri ručnom nabíjaní, čiže dno nábojnice je otočené smerom do veže tanku čo bude pravdepodobne bezpečnejšie ako revolverové automaty, alebo automat Leclerka, ktorý iba zasunie náboj do hlavne a samotné náboje teda strely smerujú do veže a v prípade zásahu v podstate popravia posádku. Je celkom možné, že funkcia nabíjača zostane zachovaná a samotným nabíjaním sa bude zapodievať v prípade poruchy automatu, pričom pokiaľ bude všetko fungovať môže ovládať RCWS a pomáhať veliteľovi vyhľadávať ciele, ovládať drony.Skrýt celý příspěvek

  • Pepek
    20:28 12.10.2016

    Luky: Stavebnictví je asi trochu jiný obor než strojařina :) Na co jsou namáhány konstrukce domů? Převážne na tlak? Jasně, že když dělňasovi padne cihla na nosník, tak nosník ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Stavebnictví je asi trochu jiný obor než strojařina :) Na co jsou namáhány konstrukce domů? Převážne na tlak? Jasně, že když dělňasovi padne cihla na nosník, tak nosník nevyhodíte.

    Ba naopak u hřídelí povrch s rýhami je extrémně nebezpečný. Hřídele jsou namáhány cyklicky, z toho plyne únava materiálu a jak jistě víte, tak únavová prasklina (ta první) vzniká vždy na povrchu! Takže ano, srovnání s natrženým papírem je vcelku přesné. Ocel o své vlastnosti samozřejmě nepříjde, ale hřídel jako strojní součást už ano! Protože jakýkoli koncentrátor napětí umístěný na tu část hřídele, kde jsou velká VVU je nebezpečný. Únava materiálu je hlavní mezní stav zapříčiňující selhání strojních součástí.

    S tou tahovou zkouškou je to něco jiného. Tahová zkouška se dělá s poměrnými normovanými tyčemi. Samozřejmě to co jsem uvedl je asi dost extrémní příklad, ale tyto tyče bývají vyleštěny co to jde, protože rýhy na povrchu jsou nežádoucí a skreslují výsledky.

    BTW i konstukce budov musejí být ohroženy únavou materiálu. Co třeba výškové budovy se kterými cloumá vítr?

    Představte si, že z H nosníku odříznete část jedné té boční strany tak, že dostanete něco takového -I. Vsadím se, že potom vám ten barák určitě taky spadne. A s hřídelí a nevhodně umístěným koncentrátorem napětí, jako je vrub či rýha na povrchu je to stejné. A proto je vlastní iniciativa dělníků, jako nepředepsané obráběcí operace, nežádoucí.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    19:23 12.10.2016

    jediny co pozera propagandisticke materialy si ty.. a potom tu dristas o modernych strelach proti T-90 v Syrii (TOW-2 ma DOI 1987), ci o zapinani ARENY... (T-90 ziadnu nema... v ...Zobrazit celý příspěvek

    jediny co pozera propagandisticke materialy si ty.. a potom tu dristas o modernych strelach proti T-90 v Syrii (TOW-2 ma DOI 1987), ci o zapinani ARENY... (T-90 ziadnu nema... v Syrii pouzivali STHORU, a mali v podstate len stastie ze Saudi dodavaju povstalcom len stare navadzacie sustavy kde sa da zarusit IR dioda... ak by mali nove s termoviznym kanalom, STHORA by im bola totalne nanic.)Skrýt celý příspěvek

  • mastodont
    19:15 12.10.2016

    Presne toto iste si ja myslim o tunajsom osadenstve. Treba menej pozerat propagandisticke materialy a mozno sa vam vycistia hlavicky. Ban mi je nahaku. Bavte sa tu dalej s cinovymi ...Zobrazit celý příspěvek

    Presne toto iste si ja myslim o tunajsom osadenstve. Treba menej pozerat propagandisticke materialy a mozno sa vam vycistia hlavicky. Ban mi je nahaku. Bavte sa tu dalej s cinovymi vojacikmi. Smutne ze ludia musia citat tie vase sprostosti.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 9