M1A3 Abrams: Nová generace amerických tanků

-
11. 10. 2016
-
127 komentářů
-
Jan Grohmann
Po roce 2020 americká armáda (U.S. Army) začne s vývojem tanku M1A3 Abrams - již třetí generace tanků Abrams. Podle současných plánů tanky Abrams zůstanou ve výzbroji americké armády až do roku 2050.
Cesta k M1A3 Abrams
Americký tank zcela nové konstrukce (nástupce tanků Abrams) uvidíme podle amerického modernizačního plánu CVMS (Combat Vehicle Modernization Strategy) v letech 2030 až 2040. Do té doby se počítá s postupným vylepšováním tanků Abrams.
Nejnovější současnou verzí je M1A2 Abrams SEPv3 (System Enhancement Package version 3). První tanky M1A2 SEPv3 americká armáda obdrží v roce 2017.
M1A2 Abrams SEPv3 získal nové elektronické systémy, výkonnější počítače, nové LCD obrazovky, vylepšené rozhraní člověk-stroj, upravený komunikační balíček nebo vylepšený systém elektronického boje. Modernizace SEPv3 je v podstatě skok v elektronice z roku 2005 (M1A2 Abrams SEPv2) do roku 2015 (M1A2 Abrams SEPv3).
Zajímavou novinkou u SEPv3 je použití muničního datalinku ADL (Ammunition DataLink) pro programování ve vzduchu explodující tankové munice. Velitel tanku tak může vést palbu na ukrytou živou sílu (v zákopech, v budovách) i ukrytou lehce pancéřovanou techniku.
V současné době se začínají vést ve Spojených státech diskuze o podobě tanku třetí generace M1A3 Abrams. Podle původních plánů z roku 2009 se měl prototyp M1A3 objevit již v roce 2014 a být nasazen v roce 2017. V současné době se počítá se zahájením vývoje v roce 2020.
O podobě tanu M1A3 Abrams nejsou žádné oficiální informace. Nicméně strategie CVMS popisuje vývoj konkretních tankových technologií v blízké (do roku 2021) i střední budoucnosti (do roku 2031). Dá se tak získat věrná představa o tom, kudy se bude ubírat vývoj tanku M1A3 Abrams.
Nosným požadavkem se stane pokles hmotnosti M1A3, při zachování stejné úrovně ničivosti i ochrany. Pokles hmotnosti nebude jen záležitostí lehčího pancíře, ale také nových odlehčených konstrukčních celků (kanón, pásy, pojezdové ústroji, atd.).
Modernizace na standard M1A3 se ale musí vypořádat se 40 let starou konstrukcí a omezeným vnitřním prostorem tanků Abrams. Problém je také málo výkonný zdroj elektrické energie, který ztěžuje instalaci nových systémů.
Podle článku The M1 Abrams Today and Tomorrow Aleca Wahlmana a penzionovaného plukovníka Briana Drinkwina nová generace tanků Abrams využije především pokroku ve vývoji nových pohonných jednotek a přesně naváděné munice pro palbu na cíle ležící mimo přímou viditelnost.
Ukázka manévrovacích schopností M1A2 Abrams v Estonsku.
Motor
M1A3 dostane novou pohonnou jednotku (s integrovaným startérem a elektrickým generátorem) s vyšší hustotou výkonu (lepší poměr výkon/velikost nebo výkon/hmotnost). Zároveň pro budoucí aplikace musí pohonné jednotky (podle strategie CVMS) poskytovat desetkrát více elektrické energie než současné pohonné jednotky. Počítá se také s novou převodovkou a transmisí.
Jsou zde dvě možnosti - nahradit současnou plynovou turbínu Honeywell AGT1500 (1120 kW) tanku Abrams za moderní dieselový motor nebo moderní plynovou turbínu.
AGT1500 trpí velkou spotřebu paliva. Během Operace Irácká svoboda v roce 2003 jedna americká obrněná brigáda s tanky Abrams vyčerpala své palivo již během jediné hodiny intenzivního manévrového boje. Americké tanky se navíc několikrát dostaly do vážných problémů, když irácká armáda zničila zásobovací cisterny s palivem .
Například německé tanky Leopard s dieselovým motorem nesou o 37 % méně paliva, ale dojezd je o 5 % větší než u tanků Abrams - to znamená větší čas na vedení boje a menší počet cisteren.
Americký průmysl již úspěšně integroval a otestoval dieselové motory v tancích Abrams. General Dynamics pro tanky Abrams nabízí americký motor Tognum America/12V883 nebo německý Diehl 570P3.
Lze ale také použít experimentální plynovou turbínu LV1005-5, která je lehčí, menší (má o 43 % méně části než AGT1500), má větší výkon a jé méně hlučná. Spotřeba je za jízdy o 33 % a při volnoběhu o 50 % menší než u AGT1500.
Nízké spotřebě pomáhají i přídavné pomocné energetické jednotky APU (Auxiliary Power Unit). M1A2 SEPv3 má APU (malý motor s generátorem) ukrytý pod pancířem. APU tanku poskytuje elektrický výkon 6 kW a šetří tak palivo plynové turbíny, především pokud tank stojí na místě.
Po roce 2021 se počítá s vývojem hybridních pohonných jednotek. Ty umožní dále zvýšit energetickou hustotu, snížit spotřebu a dovolí radikálně zjednodušit mechanismus transmise.
Přímý pohon hnacích kol pásu tanků zajistí elektrické motory, které poskytují maximální kroutící moment od nulových otáček. Odpadne tak nutnost přenášet výkon motoru přes převodovku a složitou transmisi.
Energii elektromotrům u hybridního pohonu oodá kompaktní dieselový motor, případně palubní baterie. Technologie je již velmi dobře zavedená u osobních automobilů, ale je otázkou, zda bude dostupná již pro tank M1A3 Abrams.
Podvozek
Tank M1A3 získá nová odlehčená pojezdová kola a pásy. Například nové pojezdové ústroji vozidel M2 Bradley má životnost 3500 km a je oproti dřívějšímu řešení o 450 kg lehčí. V CVMS se otevřeně píše, že mezi roky 2016 až 2021 dojde k vývoji nového pojezdového ústroji pro tanky Abrams.
Jde o jednu z klíčových oblastí modernizace, protože náklady na údržbu pojezdového ústroji tanku Abrams jsou druhé největší - po nákladech na údržbu plynové turbíny. Údržba nového ústroji má být o 50 % levnější.
Podle strategie CVMS po roce 2021 začne vývoj zcela nových odlehčených pásů a pojezdového ústroji pro vozidla do 50 t. Dá se proto očekávat, že nástupce tanků Abrams (ale i houfnic Paladin) po roce 2030 bude mít hmotnost maximálně 50 t (M1A2 SEP váží 63 t).
Mluví se také o vývoji “prediktivního a adaptivního” zavěšení kol. Budoucí vozidla pomocí různých senzorů na mapování blízkého terénu dokáží plynule měnit vlastnosti podvozku ještě před tím, než vozidlo najede na překážku nebo terénní nerovnost.
Výrazně tak vzroste rychlost pohybu tanku a stabilita v těžkém terénu. Tuto technologii ale pravděpodobně u M1A3 ještě neuvidíme.
XM360 byl určen pro nový tank programu FCS. XM360E1 je určen pro tanky Abrams. / US Army
Zbraně a munice
Ve strategii CVMS se vysloveně píše o zavedení experimentálního kanónu XM360 (resp. XM360E1) ráže 120 mm pro tanky Abrams po roce 2021.
Standardní kanón M256 (44 kal.) tanků M1A2 Abrams má hmotnost 3780 kg, kanón XM360 váží jen 1865 kg (včetně nabíjecího a vratného ústroji).
S konvenční municí je dostřel XM360 údajně až 8 km - maximální dostřel M256 je 5 km. Předností XM360 je také mnohem nižší energie zpětného rázu (38 555 kg), oproti kanónu M256 (63 500 kg).
Uvažuje se rovněž o instalaci automatického nabíjecího systému. Americká firma Meggitt Defense Systems již vyvinula a otestovala automatický nabíjecí systém pro tanky Abrams. Automat pojme 34 nábojů ráže 120 mm. Díky kompaktním rozměrům automatu lze ponechat v tanku čtyřčlennou posádku.
M1A3 získá přesně naváděnou municí pro palbu na cíle ležící mimo přímou viditelnost. Například s experimentální laserem naváděnou tankovou municí XM1111 MRM je dostřel XM360 (palba pod úhlem 30°) téměř 12 km.
Tank s municí XM1111 dokáže ničit cíle na 6× větší ploše než s konvenční municí. XM1111 byl určen pro ambiciozní program americké armády FCS (Future Combat Systems). I přes úspěšné testy byl vývoj munice, společně s programem FCS, v roce 2009 ukončen.
Podle magazínu Scout Warriors se uvažuje o vývoji malých dronů pro tanky Abrams. Ty mohou automaticky startovat (nebo být dokonce “vystřelovány” kanónem) z tanku a provádět průzkum nebo ozařovat cíl laserem pro přesně naváděnou munici XM1111. Podle Scout Warriors lze "tankové drony" vybavit malou, přesně naváděnou municí.
Hlavním senzorem M1A2 Abrams SEPv3 je termovize IFLIR (Improved Forward-Looking Infrared), která s vysokým rozlišením odhalí, rozpozná a zaměří cíle i za stížených podmínek (maskování, kouř, mlha, atd.). / Lockheed Martin
Elektronika
Vývoj elektroniky postupuje mílovými kroky kupředu a není jisté, jaké konkrétní senzory M1A3 Abrams (např. prostředky elektronického boje, malé radary, atd.) získá - v podstatě je to pouze otázka rozpočtu a výkonu generátoru elektrické energie.
M1A3 Abrams nepochybně dostane nejnovější termovizní senzory typu FLIR (Forward-Looking Infrared) 3. generace, které posádce umožní vidět cíle s větším rozlišením a na větší vzdálenost. Vzroste tak schopnost detekce, rozpoznání a zaměření cílů.
Strategie CVMS mluví o vývoj celokruhových termovizních senzorů, které automaticky odhalí pozice útočníků - střelců, případně protitankových týmů odpalující RPG nebo protitankové řízené střely (PTŘS). Systém řízení boje pak směrem k útočníkům automaticky natočí robotickou stanici s kulometem nebo granátometem.
Dynamický rozvoj probíhá rovněž u systémů velení, řízení, spojení, počítačových systémů, zpravodajství, sledování, zaměřování cílů a průzkum C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance) nebo prostředků řízení boje BMS (Battlefield Management System).
Všechny tyto prostředky zlepší situační povědomí posádky tanku - tedy poskytnou kvalitnější informace typu: “Kde jsem? Kde mířím? Kde jsou spřátelené jednotky? Kde je nepřítel? Jaký je můj úkol?” C4ISTAR, společně s kvalitním výcvikem, je nepochybně nejdůležitějším prostředkem, který v budoucnu rozhodne o výsledku boje.
Nejnovější systémy řízení palby zvýší pravděpodobnost zásahu cíle na větší vzdálenost. Budoucí zaměřovací systémy umožní zasahovat konkrétní místo vozidel protivníka. Tank nepřítele lze tak zasáhnout do oslabeného místa - do přechodu mezi věží a korbou, mezi kanónem a věží, atd.
Veškerá elektronika se stane menší, lehčí a méně hladová po elektrické energii. Počítá se také s výměnou klasických “drátů” za optické kabely.
Pancíř
V letech 2016 až 2021 začne vývoj nového kompozitního pancíře - ten má při stejné odolnosti být až o 10 % lehčí. Počítá se také se zavedením aktivního obranného systému APS (Active Protection System). Americká armáda již testuje bojem osvědčený izraelský APS Trophy. APS dokáže tank efektivně chránit před RPG a PTŘS.
Ve Spojených státech také běží vývoj moderního reaktivního pancíře. Současné tanky Abrams jsou v některých případech vybavovány bloky reaktivního pancíře XM-19 ARAT-1 (Abrams Reactive Armor Tile) chránící boky před RPG/PTŘS a částečně i před průbojnou podkaliberní municí. V budoucnu se očekává důraz na pokles hmotnosti reaktivního pancíře při zachování stejné odolnosti.
Díky využití odlehčených konstrukčních celků hmotnost tanku M1A3 Abrams výrazně poklesne. Jen díky použití nového kanónu a pojezdové ústroji spadne hmotnost o cca 2500 až 3000 kg. Hmotnost tanku M1A3 se může dostat pod 60 t, což se pozitivně projeví na spotřebě, životnosti a nižších nákladech na údržbu.
Související články
Revoluční vozidlo JLTV ve výzbroji americké armády
Firma Oshkosh Defense již testuje první sériově vyrobená obrněná vozidla JLTV (Joint Light Tactical ...
-
19.09.2016
-
20 komentářů
-
Jan Grohmann
Modernizace ruských tanků T-14 Armata
Do konce roku 2019 ruská armáda získá 70 sériových tanků T-14 Armata, které se připojí ke zhruba 30 ...
-
27.09.2016
-
29 komentářů
-
Jan Grohmann
Bradley NG: Modernizace bojových vozidel Bradley
BAE System na výstavě americké armády AUSA 2016 (Association of the United States Army 2016) ...
-
05.10.2016
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Griffin: Lehký tank pro americké výsadkové jednotky
V článku Bradley NG: Modernizace bojových vozidel Bradley jsme se zmínili o nové technice pro ...
-
05.10.2016
-
26 komentářů
-
Jan Grohmann
mastodont: zvláštním způsobem kombinuješ T-90 a T-14 dohromady. Přeci jen T-14 znikl, aby odstranil některé slabiny konstrukce T-72/T-90. Přeci jen i v ruské armádě, jsou ...Zobrazit celý příspěvek
mastodont:
zvláštním způsobem kombinuješ T-90 a T-14 dohromady. Přeci jen T-14 znikl, aby odstranil některé slabiny konstrukce T-72/T-90. Přeci jen i v ruské armádě, jsou momentálně dva názorové proudy. Jeden tvrdí že T-90 jsou stále dostatečné a mají pořád velkou rezervu v modernizacích, druhý pak prosazuje T-14. Teď se zase začíná víc řešit ona první možnost.Skrýt celý příspěvekAko ak tu chcete obhajovať to ako mukli nabíjajú kanón ako v 17 storočí, tak to vás dosť ľutujem. Proste ako keby ste nevedeli priznať že napríklad Rusi toto zvládli oveľa lepšie. ...Zobrazit celý příspěvek
Ako ak tu chcete obhajovať to ako mukli nabíjajú kanón ako v 17 storočí, tak to vás dosť ľutujem. Proste ako keby ste nevedeli priznať že napríklad Rusi toto zvládli oveľa lepšie. Ak to bude na "novom" AM1a3 tak odpadnem. Proste ja som názoru že lahsie,mensie,obratnejsie tanky sú lepsie ako tie tazkopádne 60t+ ozruty. Pritom T-90ms , má vsetko co ma moderný tank mať. Je vyborne vyvazený, ma silnú obranu, velkú nicivu silu, na výmenu dielcov je menej nárocný ako západne equivalenty. A hlavne má 3clennu posadku. Trojclenna vycvicena posadka je urcite lepsia ako 4clenna. Jedneho cloveka nahradil automat. O pripadnu chybu menej. Dalsia vec je to ze rusi zapracovali do moderneho tanku bezposadkovu vez co je podla mna vazne revolucne riesenie. Vravte si co chcete viem ze to tu aj tak nepriznate, viem ako mate radi strycka sama. Ale v pohode obcas si aj ja dam Coca Colu - ked mam hnacku, klidek.
Uberte trochu s tím fantazirováním a prázdnými prohlášeními typu "výborně vyvážený", které mají 0 informační hodnotu, jak většina příspěvku. Admin.Skrýt celý příspěvekJe trochu škoda že Britové nejspíš zamrazili původní projekt na vlastní "supertank" (opět z konce studené války), přeci jen jejich tanková škola vedla k hodně futuristickým ...Zobrazit celý příspěvek
Je trochu škoda že Britové nejspíš zamrazili původní projekt na vlastní "supertank" (opět z konce studené války), přeci jen jejich tanková škola vedla k hodně futuristickým představám. laserový kanón, elektrický pancíř atd. Sampozřejmě to bylo hodně sci-fi a reálně se s tím počítalo až by byly dostupné technologie, zdroje elektřiny atd. ale stejně... němci a američané jsou oproti tomu velice konzervativní.Skrýt celý příspěvek
čo sa týka tych masiek. Prijde mi zvvástne pri urovni dnesnych filtracno ventilacnych zariadení aby boli v priestore potrebné masky. Jedine ak by to zariadenie nefungovalo alebo ...Zobrazit celý příspěvek
čo sa týka tych masiek. Prijde mi zvvástne pri urovni dnesnych filtracno ventilacnych zariadení aby boli v priestore potrebné masky. Jedine ak by to zariadenie nefungovalo alebo proti pripadnemu zlyhaniu. Takto ano to pochopím. Novšak nadýchať sa aj trochu spáleného pušného prachu po 10-15 nábojoch neni sranda. Viem ze je tam odsávacie zariadenie ale na 100% to neodsaje,Skrýt celý příspěvek
jj284b to dává smysl těch cca 30% to jsem někde zaregistroval. U nového ERA pancíře mohli něco vymyslet těžko říci. Ono se stejně neví co tam mají. Někdo tvrdí i něco o ...Zobrazit celý příspěvek
jj284b
to dává smysl těch cca 30% to jsem někde zaregistroval.
U nového ERA pancíře mohli něco vymyslet těžko říci. Ono se stejně neví co tam mají. Někdo tvrdí i něco o reaktivní překližce. Uvidíme snad se to někdy dovíme. Ale princip těžké ery např Kontakt by si s tím neporadil. Přeražení penetratoru byl asi jediný benefit, ale prakurzor to poslal do kopru. To jo s tím souhlasím.
To je jako vrstvení hlavic u tandemových střel :) pro překonání ERA atd..
Zajímavý byl EM pancíř, ale ten byl asi jen proti raketám a RPG. Něco patentovali Rusové a videa ny Trubce ukazuje BAE systems.Skrýt celý příspěvekČo sa stane keď ten čierny nabíjać či nabíjačka, dostane hnačku alebo dajme tomu niečo podobné ? Proste bud bude ten tank strielať o 200% rychlejsie alebo vobec. Kaźdopádne to ...Zobrazit celý příspěvek
Čo sa stane keď ten čierny nabíjać či nabíjačka, dostane hnačku alebo dajme tomu niečo podobné ? Proste bud bude ten tank strielať o 200% rychlejsie alebo vobec.
Kaźdopádne to tlačítko "safety switch" mi prijde také riešenie - z núdze cnosť.
Aj keď to stlačí tak nikdy človek nevie či "máchne rukou alebo čo napr. po 10ranách kde je to dost o monotónnosti a bezpecnost klesá... Skúseným posádkam sa skor moze stat zle ako mladým vystraseným bazantom ktorý má na tlacítku prilepený aj prst len aby mu vlások neskrivilo.
To potvrdí kazdý ze v nezezpecnych profesiach sa skor stávaju tazke urazy skusenym profíkom ako mladým novicom.Skrýt celý příspěvekno samozrejme ten udaj o 2500mm RHAe je vytiahnuty z klobuka... tie nove dela maju len marginalne vacsiu energiu, takze pri rovnakom projektile bude priebojny vykon zvyseny ...Zobrazit celý příspěvek
no samozrejme ten udaj o 2500mm RHAe je vytiahnuty z klobuka... tie nove dela maju len marginalne vacsiu energiu, takze pri rovnakom projektile bude priebojny vykon zvyseny podobne.. nepamatam si presne, no udaval sa udaj 30% ? co by znamenalo priebojnost cca 1200mm RHAe (900mm z M256)Skrýt celý příspěvek
Olivav: prekurzorom je dost problematicke odolat, kedze idu proti principu ako tazka ERA funguje.. aj keby si bloky tazkej ERA vrstvil na seba, budes mat obmedzeny priestor kam sa ...Zobrazit celý příspěvek
Olivav: prekurzorom je dost problematicke odolat, kedze idu proti principu ako tazka ERA funguje.. aj keby si bloky tazkej ERA vrstvil na seba, budes mat obmedzeny priestor kam sa ti pancierove platy mozu pri explozii vybusniny pohnut.. a Americanom nic nebrani dat pred penetrator dva prekurzory...Skrýt celý příspěvek
Kde se píše, že XM360 s novou municí bude mít průbojnost 2500mm RHAe? Jinak T-14 má snad ERA pancíř nové generace a třeba řeší i ty prekurzory. Kdo ví? My určitě ne. A o skutečnou ...Zobrazit celý příspěvek
Kde se píše, že XM360 s novou municí bude mít průbojnost 2500mm RHAe? Jinak T-14 má snad ERA pancíř nové generace a třeba řeší i ty prekurzory. Kdo ví? My určitě ne. A o skutečnou hodnotu průraznosti bych se bál, protože USA přiznaly ohledně TOW a jiných raket, že průraznost je jinde než tvrdili a to ve smyslu dosti nižší než tvrdili.
Jo a Ruové místo inteligentní munice atd... jdou už delší dobu cestou střelby raket z tanků. To je to na čem hodně staví. Hold ty tankové školy jsou úplně odlišné.Skrýt celý příspěvektak hlavne si treba uvedomit, aky pristup k tankom USA ma.. pocas WW2 nikdy nesli po tom aby mali na bojisku ten najlepsi tank co sa tyka parametrov.. az do konca vojny vyvijali ...Zobrazit celý příspěvek
tak hlavne si treba uvedomit, aky pristup k tankom USA ma.. pocas WW2 nikdy nesli po tom aby mali na bojisku ten najlepsi tank co sa tyka parametrov.. az do konca vojny vyvijali T25, neskorsi M26, pricom ich doma mali v plnej vyrobe a v skladoch niekolko tisic kusov, no aj tak tankove jednotky v Europe, stale pouzivali stare M4A3.. Skratka, pre nich bolo ovela dolezitejsie mat u jednotiek dobry tank ktory funguje za kazdych podmienok, ako skvely tank, ktory sa kazdu chvilu pokazi... z toho dovodu M26 Pershing sa do Europy dostal len v par kusoch a to po skoro rocnom testovani v USA...
S Abramsom je to podobne.. US Army sa nebude tlacit do vyvoja noveho stroja za kazdu cenu. nepotrebuju revolucnu konstrukciu, ale pojdu skor postupnym vyvojom a vylepsovanim toho co maju. Abrams nemusi byt lepsi ako Leopard 2A7, ci Merkava Mk4, alebo Challenger 2, no US Army je schopna postavit do pola 2000 M1A2, a dalsich 4000 M1A1.. a to je uz sila ktoru mierne lepsie parametre u Leopardu 2A7 nemaju sancu dorovnat... a rovnako su na tom Rusi... ti maju dnes par stovak T-90, k nim par stovak T-72B2 ci B3, co su jedine tanky s termalnym zobrazovacom, a tym padom shopne nasadenia do moderneho boja... 6000 Abramsov skratka ma momentalne dostatocnu strategicku prevahu aj keby T-90 bola ktovie ako dobra (no co sa tyka palebneho systemu, daleko za M1A2 zaostava)Skrýt celý příspěvekRase: nemáte pravdu žádný tank nemá tak výkonné dělo jako dostane Abrams, to dělo je schopné prorazit pancíř Leopardu nebo Leclerka na více než 5000 metrů. Leopard má pancíř v ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: nemáte pravdu žádný tank nemá tak výkonné dělo jako dostane Abrams, to dělo je schopné prorazit pancíř Leopardu nebo Leclerka na více než 5000 metrů. Leopard má pancíř v nejsilnějším místem 1200 mm RHAe proti KE munici. Střela z Abramsova nového XM360 děla prorazí 2500 mm a to na vzdálenost 8 Km. Takže proti abramsu nebude mít šanci ani T90, Leopard, Challenger ani nic jiného!
Uberte trochu s tím fantazirováním. Admin.Skrýt celý příspěvekdrohh: proč by měl být Abrams revoluční nebo geniální ? Přeci jen byl navrhnutý tak, aby se jich daly vyrobit tisíce za optimální cenu, což je případ i Leopardu 2 (oproti třeba ...Zobrazit celý příspěvek
drohh:
proč by měl být Abrams revoluční nebo geniální ? Přeci jen byl navrhnutý tak, aby se jich daly vyrobit tisíce za optimální cenu, což je případ i Leopardu 2 (oproti třeba Leclercu), s co nejlepší palebnou silou. MBT-70 bly konstruovaný jako revoluční a geniální stroj. Jenom byl moc drahý a komplikovaný, proto se projekt rozpadl a z něj vznikly méně náročné tanky (tři zmíněné pilíře NATO). Zkrátka optimální nástroj, ne revoluce - té se už konstruktéři chtěli vyhnout :D
ps. oproti T-90 a T-72, mají tanky NATO paradoxně výhodu v oné velikosti, kdy se do nich vejde víc moderních dílů, které by se do menšího stroje prostě nevlezly. Jak je vidět, váha se dá razantně snížit výměnou dílů za lehčí (čímž se snižuje jejich hlavní mínus). Důvod proč musí vzniknout nový evropský tank, je pak ten, že Leopardů 2 není dost aby pokryly poptávku a zahájení novovýroby by byla blbost. Snad jen nebude překombinovaný jako MBT-70.Skrýt celý příspěvekM829A4 ma hlavne penetrator s prekurzorom urceny na zneskodnenie tazkej ERA. Ten btw mala uz M829A3, no v A4 je ten prekurzor rieseny trocha inac. Prekurzor pri zasahu panciera je ...Zobrazit celý příspěvek
M829A4 ma hlavne penetrator s prekurzorom urceny na zneskodnenie tazkej ERA. Ten btw mala uz M829A3, no v A4 je ten prekurzor rieseny trocha inac. Prekurzor pri zasahu panciera je zvycajne odlomeny protiiducim platom tazkej ERA, ktory sa dostava do pohybu po vybuchu vybusniny, no kym pri starsich APFSDS by ten plat zvycajne zlomil hlavny penetrator, na A3 a A4 odlomi len ten maly prekurzor a hlavny penetrator pokrajuce dalej...
z technologickeho hladiska, A2 a A3 maju rovnaky penetrator, akurat u A3 je tam navyse maly prekurzor, co znamena ze A2 a A3 maju teoreticky podobny vykon proti RHAe platu, no A3 bude mat vyssiu efektivitu proti cielu vybavenemu tazkou ERA. A4 ma ale uplne novy penetrator s vyssim vykonom + prekurzor.Skrýt celý příspěvekdrohh: kvůli tomu že má průbojnost 940-1100 mm ocelového pancíře, a oni ho zvýší ještě na 1500-2500 mm tím že mu dají ten superkanon(elektrochemický) proto je ten tank ...Zobrazit celý příspěvek
drohh: kvůli tomu že má průbojnost 940-1100 mm ocelového pancíře, a oni ho zvýší ještě na 1500-2500 mm tím že mu dají ten superkanon(elektrochemický) proto je ten tank neporazitelný. Takovou průbojnost neodrazí žádný pancíř na světě!!
Pancíř tanku ABRAMS nedokáží prorazit žádná děla ani naváděné střeli kumulativní. Proto to abrams neporazitelný tank a proto se o něm hovoří jako o nejlepším tanku světaSkrýt celý příspěvekVypadá to zajímavě,příde mi,že konečně jdou cestou zvýšení efektivity a opravdu chytrých řešení,spíš než aby tam rvali větší,těžší,víc high-tech a taky dražší.I když ta chytrá ...Zobrazit celý příspěvek
Vypadá to zajímavě,příde mi,že konečně jdou cestou zvýšení efektivity a opravdu chytrých řešení,spíš než aby tam rvali větší,těžší,víc high-tech a taky dražší.I když ta chytrá munice mi zase přijde trošku mimo,přece jen to bude hrozně težkopádný a drahý způsob(a pak je tu věčný problém s dostatkem munice).
A chtěl bych se zeptat:Mohl by mi někdo podroběji vysvětlit,v čem je ta konstrukce abramsu tak revoluční a geniální?Skrýt celý příspěvekTi američani nejsou normální mají M829 A4 s průbojností 1100 mm RHAe a chcou tuhle svini s elektrochemickým kanonem to bude mít jakou průbojnost? 1500-2500 mm RHAe????K čemu jim ...Zobrazit celý příspěvek
Ti američani nejsou normální mají M829 A4 s průbojností 1100 mm RHAe a chcou tuhle svini s elektrochemickým kanonem to bude mít jakou průbojnost? 1500-2500 mm RHAe????K čemu jim takové dělo bude??Skrýt celý příspěvek
Moderný tank za pár rokov bude mať iné problémy ako jeho predchodcovia. Najväčšia výzva nebude výzbroj či pancierovane, ale schopnosť vysporiadať sa s masou informácii čo sa na ...Zobrazit celý příspěvek
Moderný tank za pár rokov bude mať iné problémy ako jeho predchodcovia. Najväčšia výzva nebude výzbroj či pancierovane, ale schopnosť vysporiadať sa s masou informácii čo sa na neho budú "valiť" z vlastných senzorov či od spolupracujúcich jednotiek.
A ktorý to dokáže, ten bude na bojisku úspešný. Plno procesov bude automatizovaný či poloautomatizovaných, kedy bude posádka vyberať najlepšie možnosti. Už to nebude "len" prenos informácií, ale ich "požutie" a "strávenie" . t.j. vyhodnotenia priority cieľov, získanie potrebných informácii pre paľbu na prioritný cieľ a po jeho zničení je potvrdenia jeho likvidácie a samozrejme prenos na iný cieľ. Posádka to bude len "manažovať".
Stála platilo a platí, že úspešný nie je ani tak ten najlepší tank, ako ten čo vystrelí prvý.....
A či ten tank bude vyzerať ako M1A3 či T-14 nie je podstatné ... podstatné je ako bude vedieť "myslieť" v spolupráci s posádkou.Skrýt celý příspěvekJo a tady je hezký text k problematice. ...Zobrazit celý příspěvek
Jo a tady je hezký text k problematice. http://www.fprado.com/armorsit...
a
below-the-turret-ring.blogspot.cz/2016/02/rheinmetall-to-develop-130-mm-gun-and.html
plus něco jen v abstraktu:
http://ieeexplore.ieee.org/doc...
Rheinmetall asi zatím hledá koncepci. Testovali asi jen 120mm viz i ta prezentace.
Píšu rychle a s překlepy za což se omlouvámSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...