M1A3 Abrams: Nová generace amerických tanků

M1A2 Abrams SEP (modernizační verze z let 2000 - 2004); větší foto / Mark Holloway; CC BY 2.0

Po roce 2020 americká armáda (U.S. Army) začne s vývojem tanku M1A3 Abrams - již třetí generace tanků Abrams. Podle současných plánů tanky Abrams zůstanou ve výzbroji americké armády až do roku 2050.

Cesta k M1A3 Abrams

Americký tank zcela nové konstrukce (nástupce tanků Abrams) uvidíme podle amerického modernizačního plánu CVMS (Combat Vehicle Modernization Strategy) v letech 2030 až 2040. Do té doby se počítá s postupným vylepšováním tanků Abrams.

Nejnovější současnou verzí je M1A2 Abrams SEPv3 (System Enhancement Package version 3). První tanky M1A2 SEPv3 americká armáda obdrží v roce 2017.

M1A2 Abrams SEPv3 získal nové elektronické systémy, výkonnější počítače, nové LCD obrazovky, vylepšené rozhraní člověk-stroj, upravený komunikační balíček nebo vylepšený systém elektronického boje. Modernizace SEPv3 je v podstatě skok v elektronice z roku 2005 (M1A2 Abrams SEPv2) do roku 2015 (M1A2 Abrams SEPv3).

Zajímavou novinkou u SEPv3 je použití muničního datalinku ADL (Ammunition DataLink) pro programování ve vzduchu explodující tankové munice. Velitel tanku tak může vést palbu na ukrytou živou sílu (v zákopech, v budovách) i ukrytou lehce pancéřovanou techniku.

V současné době se začínají vést ve Spojených státech diskuze o podobě tanku třetí generace M1A3 Abrams. Podle původních plánů z roku 2009 se měl prototyp M1A3 objevit již v roce 2014 a být nasazen v roce 2017. V současné době se počítá se zahájením vývoje v roce 2020.

O podobě tanu M1A3 Abrams nejsou žádné oficiální informace. Nicméně strategie CVMS popisuje vývoj konkretních tankových technologií v blízké (do roku 2021) i střední budoucnosti (do roku 2031). Dá se tak získat věrná představa o tom, kudy se bude ubírat vývoj tanku M1A3 Abrams.

Nosným požadavkem se stane pokles hmotnosti M1A3, při zachování stejné úrovně ničivosti i ochrany. Pokles hmotnosti nebude jen záležitostí lehčího pancíře, ale také nových odlehčených konstrukčních celků (kanón, pásy, pojezdové ústroji, atd.).

Modernizace na standard M1A3 se ale musí vypořádat se 40 let starou konstrukcí a omezeným vnitřním prostorem tanků Abrams. Problém je také málo výkonný zdroj elektrické energie, který ztěžuje instalaci nových systémů.

Podle článku The M1 Abrams Today and Tomorrow Aleca Wahlmana a penzionovaného plukovníka Briana Drinkwina nová generace tanků Abrams využije především pokroku ve vývoji nových pohonných jednotek a přesně naváděné munice pro palbu na cíle ležící mimo přímou viditelnost.


Ukázka manévrovacích schopností M1A2 Abrams v Estonsku.

Motor

M1A3 dostane novou pohonnou jednotku (s integrovaným startérem a elektrickým generátorem) s vyšší hustotou výkonu (lepší poměr výkon/velikost nebo výkon/hmotnost). Zároveň pro budoucí aplikace musí pohonné jednotky (podle strategie CVMS) poskytovat desetkrát více elektrické energie než současné pohonné jednotky. Počítá se také s novou převodovkou a transmisí.

Jsou zde dvě možnosti - nahradit současnou plynovou turbínu Honeywell AGT1500 (1120 kW) tanku Abrams za moderní dieselový motor nebo moderní plynovou turbínu.

AGT1500 trpí velkou spotřebu paliva. Během Operace Irácká svoboda v roce 2003 jedna americká obrněná brigáda s tanky Abrams vyčerpala své palivo již během jediné hodiny intenzivního manévrového boje. Americké tanky se navíc několikrát dostaly do vážných problémů, když irácká armáda zničila zásobovací cisterny s palivem .

Například německé tanky Leopard s dieselovým motorem nesou o 37 % méně paliva, ale dojezd je o 5 % větší než u tanků Abrams - to znamená větší čas na vedení boje a menší počet cisteren.

Americký průmysl již úspěšně integroval a otestoval dieselové motory v tancích Abrams. General Dynamics pro tanky Abrams nabízí americký motor Tognum America/12V883 nebo německý Diehl 570P3.

Lze ale také použít experimentální plynovou turbínu LV1005-5, která je lehčí, menší (má o 43 % méně části než AGT1500), má větší výkon a jé méně hlučná. Spotřeba je za jízdy o 33 % a při volnoběhu o 50 % menší než u AGT1500.

Nízké spotřebě pomáhají i přídavné pomocné energetické jednotky APU (Auxiliary Power Unit). M1A2 SEPv3 má APU (malý motor s generátorem) ukrytý pod pancířem. APU tanku poskytuje elektrický výkon 6 kW a šetří tak palivo plynové turbíny, především pokud tank stojí na místě.

Po roce 2021 se počítá s vývojem hybridních pohonných jednotek. Ty umožní dále zvýšit energetickou hustotu, snížit spotřebu a dovolí radikálně zjednodušit mechanismus transmise.

Přímý pohon hnacích kol pásu tanků zajistí elektrické motory, které poskytují maximální kroutící moment od nulových otáček. Odpadne tak nutnost přenášet výkon motoru přes převodovku a složitou transmisi.

Energii elektromotrům u hybridního pohonu oodá kompaktní dieselový motor, případně palubní baterie. Technologie je již velmi dobře zavedená u osobních automobilů, ale je otázkou, zda bude dostupná již pro tank M1A3 Abrams.

Podvozek

Tank M1A3 získá nová odlehčená pojezdová kola a pásy. Například nové pojezdové ústroji vozidel M2 Bradley má životnost 3500 km a je oproti dřívějšímu řešení o 450 kg lehčí. V CVMS se otevřeně píše, že mezi roky 2016 až 2021 dojde k vývoji nového pojezdového ústroji pro tanky Abrams.

Jde o jednu z klíčových oblastí modernizace, protože náklady na údržbu pojezdového ústroji tanku Abrams jsou druhé největší - po nákladech na údržbu plynové turbíny. Údržba nového ústroji má být o 50 % levnější.

Podle strategie CVMS po roce 2021 začne vývoj zcela nových odlehčených pásů a pojezdového ústroji pro vozidla do 50 t. Dá se proto očekávat, že nástupce tanků Abrams (ale i houfnic Paladin) po roce 2030 bude mít hmotnost maximálně 50 t (M1A2 SEP váží 63 t).

Mluví se také o vývoji “prediktivního a adaptivního” zavěšení kol. Budoucí vozidla pomocí různých senzorů na mapování blízkého terénu dokáží plynule měnit vlastnosti podvozku ještě před tím, než vozidlo najede na překážku nebo terénní nerovnost.

Výrazně tak vzroste rychlost pohybu tanku a stabilita v těžkém terénu. Tuto technologii ale pravděpodobně u M1A3 ještě neuvidíme.

XM360 byl určen pro nový tank programu FCS. XM360E1 je určen pro tanky Abrams. / US Army

Zbraně a munice

Ve strategii CVMS se vysloveně píše o zavedení experimentálního kanónu XM360 (resp. XM360E1) ráže 120 mm pro tanky Abrams po roce 2021.

Standardní kanón M256 (44 kal.) tanků M1A2 Abrams má hmotnost 3780 kg, kanón XM360 váží jen 1865 kg (včetně nabíjecího a vratného ústroji).

S konvenční municí je dostřel XM360 údajně až 8 km - maximální dostřel M256 je 5 km. Předností XM360 je také mnohem nižší energie zpětného rázu (38 555 kg), oproti kanónu M256 (63 500 kg).

Uvažuje se rovněž o instalaci automatického nabíjecího systému. Americká firma Meggitt Defense Systems již vyvinula a otestovala automatický nabíjecí systém pro tanky Abrams. Automat pojme 34 nábojů ráže 120 mm. Díky kompaktním rozměrům automatu lze ponechat v tanku čtyřčlennou posádku.

M1A3 získá přesně naváděnou municí pro palbu na cíle ležící mimo přímou viditelnost. Například s experimentální laserem naváděnou tankovou municí XM1111 MRM je dostřel XM360 (palba pod úhlem 30°) téměř 12 km.

Tank s municí XM1111 dokáže ničit cíle na 6× větší ploše než s konvenční municí. XM1111 byl určen pro ambiciozní program americké armády FCS (Future Combat Systems). I přes úspěšné testy byl vývoj munice, společně s programem FCS, v roce 2009 ukončen.

Podle magazínu Scout Warriors se uvažuje o vývoji malých dronů pro tanky Abrams. Ty mohou automaticky startovat (nebo být dokonce “vystřelovány” kanónem) z tanku a provádět průzkum nebo ozařovat cíl laserem pro přesně naváděnou munici XM1111. Podle Scout Warriors lze "tankové drony" vybavit malou, přesně naváděnou municí.

Hlavním senzorem M1A2 Abrams SEPv3 je termovize IFLIR (Improved Forward-Looking Infrared), která s vysokým rozlišením odhalí, rozpozná a zaměří cíle i za stížených podmínek (maskování, kouř, mlha, atd.). / Lockheed Martin

Elektronika

Vývoj elektroniky postupuje mílovými kroky kupředu a není jisté, jaké konkrétní senzory M1A3 Abrams (např. prostředky elektronického boje, malé radary, atd.) získá - v podstatě je to pouze otázka rozpočtu a výkonu generátoru elektrické energie.

M1A3 Abrams nepochybně dostane nejnovější termovizní senzory typu FLIR (Forward-Looking Infrared) 3. generace, které posádce umožní vidět cíle s větším rozlišením a na větší vzdálenost. Vzroste tak schopnost detekce, rozpoznání a zaměření cílů.

Strategie CVMS mluví o vývoj celokruhových termovizních senzorů, které automaticky odhalí pozice útočníků - střelců, případně protitankových týmů odpalující RPG nebo protitankové řízené střely (PTŘS). Systém řízení boje pak směrem k útočníkům automaticky natočí robotickou stanici s kulometem nebo granátometem.

Dynamický rozvoj probíhá rovněž u systémů velení, řízení, spojení, počítačových systémů, zpravodajství, sledování, zaměřování cílů a průzkum C4ISTAR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance) nebo prostředků řízení boje BMS (Battlefield Management System).

Všechny tyto prostředky zlepší situační povědomí posádky tanku - tedy poskytnou kvalitnější informace typu: “Kde jsem? Kde mířím? Kde jsou spřátelené jednotky? Kde je nepřítel? Jaký je můj úkol?” C4ISTAR, společně s kvalitním výcvikem, je nepochybně nejdůležitějším prostředkem, který v budoucnu rozhodne o výsledku boje.

Nejnovější systémy řízení palby zvýší pravděpodobnost zásahu cíle na větší vzdálenost. Budoucí zaměřovací systémy umožní zasahovat konkrétní místo vozidel protivníka. Tank nepřítele lze tak zasáhnout do oslabeného místa - do přechodu mezi věží a korbou, mezi kanónem a věží, atd.

Veškerá elektronika se stane menší, lehčí a méně hladová po elektrické energii. Počítá se také s výměnou klasických “drátů” za optické kabely.

Pancíř

V letech 2016 až 2021 začne vývoj nového kompozitního pancíře - ten má při stejné odolnosti být až o 10 % lehčí. Počítá se také se zavedením aktivního obranného systému APS (Active Protection System). Americká armáda již testuje bojem osvědčený izraelský APS Trophy. APS dokáže tank efektivně chránit před RPG a PTŘS.

Ve Spojených státech také běží vývoj moderního reaktivního pancíře. Současné tanky Abrams jsou v některých případech vybavovány bloky reaktivního pancíře XM-19 ARAT-1 (Abrams Reactive Armor Tile) chránící boky před RPG/PTŘS a částečně i před průbojnou podkaliberní municí. V budoucnu se očekává důraz na pokles hmotnosti reaktivního pancíře při zachování stejné odolnosti.

Díky využití odlehčených konstrukčních celků hmotnost tanku M1A3 Abrams výrazně poklesne. Jen díky použití nového kanónu a pojezdové ústroji spadne hmotnost o cca 2500 až 3000 kg. Hmotnost tanku M1A3 se může dostat pod 60 t, což se pozitivně projeví na spotřebě, životnosti a nižších nákladech na údržbu.

Zdroj:The M1 Abrams Today and Tomorrow Aleca Wahlmana, CVMS

Nahlásit chybu v článku


Související články

Revoluční vozidlo JLTV ve výzbroji americké armády

Firma Oshkosh Defense již testuje první sériově vyrobená obrněná vozidla JLTV (Joint Light Tactical ...

Modernizace ruských tanků T-14 Armata

Do konce roku 2019 ruská armáda získá 70 sériových tanků T-14 Armata, které se připojí ke zhruba 30 ...

Bradley NG: Modernizace bojových vozidel Bradley

BAE System na výstavě americké armády AUSA 2016 (Association of the United States Army 2016) ...

Griffin: Lehký tank pro americké výsadkové jednotky

V článku Bradley NG: Modernizace bojových vozidel Bradley jsme se zmínili o nové technice pro ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Olivav
    15:22 11.10.2016

    Armata T-14 myslím ETC nemá, tak je to spíše tím, že jde o "uzavřený" sytém a nemusí řešit splodiny, což umožňuje vyšší tlaky. O CTS nikdo nic v souvislosti s T-14 ...Zobrazit celý příspěvek

    Armata T-14 myslím ETC nemá, tak je to spíše tím, že jde o "uzavřený" sytém a nemusí řešit splodiny, což umožňuje vyšší tlaky. O CTS nikdo nic v souvislosti s T-14 neříkal.

    Podle prezentace Reinmethalu co jsem poslal, tak ECT není až takový skok oproti 140mm klasice a navíc ji tam uvádí v 120mm variantě.

    Ano, railgun asi hned nebude, protože hlaveň se moc opoptřebovává, což je logické díky proudům, které tam tečou.

    http://www.dtic.mil/ndia/2010a... No tady něco k tomu XM360

    Jinak XM360 není popisován jako ETC viz wikipedie a ETC:

    The United States' XM360, which is planned to equip the Future Combat Systems Mounted Combat System light tank and may be the M1 Abrams' next gun upgrade, is reportedly based on the XM291 and may include ETC technology, or portions of ETC technology. Tests of this gun have been performed using "precision ignition" technology, which may refer to ETC ignition.

    Je tam důležité slovo MAY, což nic nepotvrzuje. Je to jako s Armatou a to v tom, že snáší vyšší tlaky. Toť vše.

    Ani zde není XM360 popisován jako ETC: http://below-the-turret-ring.b... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:53 11.10.2016

    Olivanov: XM360 je ETC kanón, elektro-termo-chemický (jinak též vysokotlaký) kanón. To revoluce docela je. Je ale dost možné, že jeho obdoba je i v T-14 (dle udávaného dostřelu). ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivanov:
    XM360 je ETC kanón, elektro-termo-chemický (jinak též vysokotlaký) kanón. To revoluce docela je. Je ale dost možné, že jeho obdoba je i v T-14 (dle udávaného dostřelu). Němci plánují vysokotlaký 120mm pro modernizaci Leopardů (lehčí než L/55. Pro nový tank nejspíš půjdou cestou ETC kanónu ráže 130mm. Ona fantastická 140mm byl prototyp ale nebyl to ETC kanón. V tomhle jsou němci dost konzervativní (railgun nečekám) co jsem dal dohromady k možné podobě "eurotanku":

    http://palba.cz/viewtopic.php?... Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    14:13 11.10.2016

    No a u Rusů mě dříve zaula chemická baterie pro Railgun, což by bylo zajímavé, kdyby to zvládli a dali do tanku: od 3:53 ukazují baterku (chemickou) pro railgun ...Zobrazit celý příspěvek

    No a u Rusů mě dříve zaula chemická baterie pro Railgun, což by bylo zajímavé, kdyby to zvládli a dali do tanku:

    od 3:53 ukazují baterku (chemickou) pro railgun https://www.youtube.com/watch?...

    jinak tady opět jiný přístup:
    https://www.youtube.com/watch?...

    Tohle by znamenalo zajimavý skok mít tank s Railgunem. To by byl taky nový level.

    I když nevím jak se dá věřit informaci, že Němci mají nový kanón pro Leo3 prý 140mm, který podélně prostřelí T-80 bez jakýchkoliv problému?

    Nevíte něco spíše o těchto novinkách. Tyhle XM360 jsou hezké, ale revoluce jako ten 125mm kanón na T-14 to není.

    Uvažovalo se o elektrochemických kanónech:

    http://www.fprado.com/armorsit... Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    13:55 11.10.2016

    Stirling z Armaty si na zadek nesedli, protože zatím nikdo neví co si má myslet, ale např. z T-80 a T-72BV si na zadek sedli, když je nebyli schopni sejmout tehdy dostupnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Stirling

    z Armaty si na zadek nesedli, protože zatím nikdo neví co si má myslet, ale např. z T-80 a T-72BV si na zadek sedli, když je nebyli schopni sejmout tehdy dostupnou municí. On tem přístup je rozdílní, ale ty menší Ruské/SSSR tanky díky aktivní ochraně a reaktivnímu pancíři ledacos snesou.

    Mě spíše zajímá co vymyslí tady v Evropě. Němci byli na tanky vždy machři. No a Britové podobně. Američani mají sice kupu elektroniky a hlavně keců, ale na Němce myslím v tomto nemají. No a Chobham taky není made in USA. atd... Mě asi více zajímá co vymyslí v Evropě.

    Jinak je to de facto jen upgrade na současný technologický level se stejným designem, což ovšem v článku je. Nakonec nový tank přijde potom. FCS byl velmi zajímavý. Nakonec i "plastové" pancíře zněly hezky. Vpomněl jsem si na tohle video, které jsem viděl před pár roky:

    https://www.youtube.com/watch?...

    Pokud dají dohromady tohle se současnou elektronikou, drony a Izraelským know how na poli aktivní ochrany, tak to bude docela zajímavý kousek.Skrýt celý příspěvek

  • SeaWolf
    13:44 11.10.2016

    Tady je video toho nabíjecího systému pro M1 Abrams: https://www.youtube.com/watch?...

    Tady je video toho nabíjecího systému pro M1 Abrams: https://www.youtube.com/watch?...

  • Arccos
    13:27 11.10.2016

    mastodont: Ty masky nemají kvůli střelbě, ale kvůli nějakému cvičnému/bojovému úkolu, který plní. Za normálních okolností nic takového nosit nemusí, viz. různá dostupná videa.

    mastodont: Ty masky nemají kvůli střelbě, ale kvůli nějakému cvičnému/bojovému úkolu, který plní. Za normálních okolností nic takového nosit nemusí, viz. různá dostupná videa.

  • dave22
    13:24 11.10.2016

    Je zajimave, ze jdou trochu jinou cestou nez nemci. Odlehcena verze 120 mm oproti 130 mm planovanych u Leo 3. Mastodont dokaze pobavit. Je to sice mimo misu, ale najdete si nekde ...Zobrazit celý příspěvek

    Je zajimave, ze jdou trochu jinou cestou nez nemci. Odlehcena verze 120 mm oproti 130 mm planovanych u Leo 3.
    Mastodont dokaze pobavit. Je to sice mimo misu, ale najdete si nekde videa na tema oprav silnic v Rusku a zbytku sveta. Je to k pobaveni a uvaze o ty urovni.Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    13:20 11.10.2016

    Konečně přichází revoluční Abrams po trapně evoluční Armatě :-) Američané svou prozíravou konstrukcí předběhli dobu a tak nemusí pro dosažení (téměř) stejných vlastností, jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Konečně přichází revoluční Abrams po trapně evoluční Armatě :-)

    Američané svou prozíravou konstrukcí předběhli dobu a tak nemusí pro dosažení (téměř) stejných vlastností, jako má T-14 dělat nový tank ale mohou klidně "odtučňovat" existující kusy.

    Zatím se mi zdála nevyřešena otázka ideálního tvaru komerčních kvadrokoptér. Vývoj spěje k celkem zajímavým skládacím kouskům. Teď ale budou všechny ve tvaru válce o průměru 119mm :-) Brzy bude youtube zaplaveno akčními záběry tanků, prodírajících se náročným terénem natočené vystřeleným dronem :-)

    Instalace nabíjecího automatu určitě neprojde, protože to by byla rasová diskriminace. Nebo že by s koncem funkčního období Obamy skončili i černí nabíječi a nahradily je nabíječky?Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:10 11.10.2016

    palo stako: Tak ono asi záleží zda tank má aktivní ochranu, která je hodně drahá, ale na nejmodernější tanky se ji už asi vyplatí dát. Přeci jen je to velká investice a zatím se ...Zobrazit celý příspěvek

    palo stako:
    Tak ono asi záleží zda tank má aktivní ochranu, která je hodně drahá, ale na nejmodernější tanky se ji už asi vyplatí dát. Přeci jen je to velká investice a zatím se pro ni rozhodli jen Izraelci. I ti ale hledají levnější řešení (něco jako iron-dome pro ochranu skupiny vozidel).Skrýt celý příspěvek

  • malinak
    12:53 11.10.2016

    Je zajímavé sledovat rozdílný přístup Ruska a USA k budoucím tankům a modernizační potenciál T-90,T-72 proti Abramsu . Navíc ten modernizační plán není jen zbožné přání.

    Je zajímavé sledovat rozdílný přístup Ruska a USA k budoucím tankům a modernizační potenciál T-90,T-72 proti Abramsu . Navíc ten modernizační plán není jen zbožné přání.

  • palo satko
    12:41 11.10.2016

    Je dost otazne aky bude bojovy vykon Abramsu M1A3 a Armaty v prostredi "Damašek 2030", ked ma dnes M1 a aj T90 problem v prostredi "Aleppo-Mosul 2016". Odhodlany pešiak sa vratil a ...Zobrazit celý příspěvek

    Je dost otazne aky bude bojovy vykon Abramsu M1A3 a Armaty v prostredi "Damašek 2030", ked ma dnes M1 a aj T90 problem v prostredi "Aleppo-Mosul 2016". Odhodlany pešiak sa vratil a nerobi si tažku hlavu z modernych tankov, lebo vždy sa najde niekto, kto mu daruje vhodny a lacny "otvarak".
    Plus nie som velmi presvedčeny, že buduce bojisko "damašek 2030" bude naozaj pri Damašku. Skôr to bude Kolin.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    12:14 11.10.2016

    petr.svetr: ovšemže ten kanon má ejektor, můžete se na něj podívat hnedka an úvodní fotce, je to ten nádor zhruba v půlce hlavně mastodont: pokud je mi známo, má nabíječ jakejsi ...Zobrazit celý příspěvek

    petr.svetr: ovšemže ten kanon má ejektor, můžete se na něj podívat hnedka an úvodní fotce, je to ten nádor zhruba v půlce hlavně

    mastodont: pokud je mi známo, má nabíječ jakejsi "safety switch", bez jehož stiknutí se kanon neodpálí.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    12:12 11.10.2016

    Tady na tom jsou vidět dvě věci, evidentně si nikdo po prezentaci prototypu t14 v usa na zadek nesedl a za druhé to podstatné je kolik věcí, které vypadají jako maličkost dělá ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady na tom jsou vidět dvě věci, evidentně si nikdo po prezentaci prototypu t14 v usa na zadek nesedl a za druhé to podstatné je kolik věcí, které vypadají jako maličkost dělá dohromady buď dobrý stroj nebo špatný stroj viz krásný parametr životnost/váha pojezdového kola.Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    12:06 11.10.2016

    Pokud vás zajímá, jak to vypadá při nabíjení a střelbě v jiných tancích, zadejte si na youtube "inside tank firing" nebo "tank loading rounds".

    Pokud vás zajímá, jak to vypadá při nabíjení a střelbě v jiných tancích, zadejte si na youtube "inside tank firing" nebo "tank loading rounds".

  • Rase
    12:06 11.10.2016

    Tady jsou různé prototypy Abramsů. Od dieslového pohonu a věže s nabíjecím automatem, po bezosádkovou věž a upravenou ...Zobrazit celý příspěvek

    Tady jsou různé prototypy Abramsů. Od dieslového pohonu a věže s nabíjecím automatem, po bezosádkovou věž a upravenou korbu:

    http://snafu-solomon.blogspot.... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:27 11.10.2016

    Vypadá to parádně a je pěkně vidět, co všechno můžeme očekávat od nového tanku. Jen moc nechápu, jak by se do původní věže vlezl nabíjecí automat a tříčlená osádka (+ řidič v ...Zobrazit celý příspěvek

    Vypadá to parádně a je pěkně vidět, co všechno můžeme očekávat od nového tanku. Jen moc nechápu, jak by se do původní věže vlezl nabíjecí automat a tříčlená osádka (+ řidič v korbě). Abrams s nabíjecím automatem měl jinou věž, což je asi zybtečné, stejně tak zvětšovat korbu tanku. Osobně tedy čekám spíš manuální nabíjení. Je pěkně vidět, kolik váhy dokáží i na starých tancích ušetřit moderní materiály.

    ps. bylo by asi logické, kdyby se i USA nějakým způsobem zapojilo do projektu MCGS (Leopard3/Leclerc2), přeci jen po roce 2030 by měl být hotový a v době zavádění náhrady za Abramsy by už mohla běžet výroba.Skrýt celý příspěvek

  • Bodie
    11:20 11.10.2016

    Mastodont: nebýt francouzských termovizních kamer Catherin-FC, které vyrábí v licenci běloruský Peleng tak by ruské tanky dodnes používaly ty nemožné aktivně pasivní přístroje pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Mastodont: nebýt francouzských termovizních kamer Catherin-FC, které vyrábí v licenci běloruský Peleng tak by ruské tanky dodnes používaly ty nemožné aktivně pasivní přístroje pro boj v noci.Skrýt celý příspěvek

  • Gojím
    11:19 11.10.2016

    Fašismus produkuje stále stejné stroje

    - velké, neagilní, technicky složité/poruchové, náročné na logistiku a údržbu, s velkou spotřebou paliva

    http://1url.cz/ctNdP...

    Fašismus produkuje stále stejné stroje

    - velké, neagilní, technicky složité/poruchové, náročné na logistiku a údržbu, s velkou spotřebou paliva

    http://1url.cz/ctNdP...

  • mastodont
    10:57 11.10.2016

    Jeden chybný pohyb a ten kanón toho nabíjača zabije.

    Jeden chybný pohyb a ten kanón toho nabíjača zabije.

  • mastodont
    10:55 11.10.2016

    V tom poslednom videu jasne vidno aký komfort má obsluha tanku. Masky aby sa neudusili plynmi z kanóna... Urcite surcite sú to stastný tankisti. Skor mi to prijde ako parodia na to ...Zobrazit celý příspěvek

    V tom poslednom videu jasne vidno aký komfort má obsluha tanku. Masky aby sa neudusili plynmi z kanóna... Urcite surcite sú to stastný tankisti. Skor mi to prijde ako parodia na to cim sa americania chvalia - automatizácia a pohodlie posádky.
    Momentálne sú za Rusmi vo vývoji tankov pekne daleko. T-90MS je na úplne inej technologickej úrovni, a s Armatou sa to nedá porovnat snad ani keby to modernizujú na M3. Taká je realita.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 7