Maďarská armáda má první bojové vozidlo pěchoty KF41 Lynx

-
18. 10. 2022
-
47 komentářů
-
Jan Grohmann
Maďarské ozbrojené síly převzaly první bojové vozidlo pěchoty (BVP) KF41 Lynx od německé firmy Rheinmetall. Celkově Budapešť objednala 218 BVP Lynx za dvě miliardy euro.
Předání prvního BVP Lynx se uskutečnilo během slavnostní přísahy 250 nových maďarských záložníků v kasárnách Petöfi Sándor v Budapešti. Ceremoniálu se zúčastnil maďarský premiér Viktor Orbán a Armin Papperger, generální ředitel firmy Rheinmetall.
„Maďarský národ byl po staletí proslulý svou statečností a vojenskými ctnostmi. Maďarský národ je národem vojáků,“ uvedl Orbán. „Když pán dějin vyznačí vojskům cestu červenými značkami, říkávali jsme: V Hunnii se něco děje. A nyní žijeme v době, kdy my Maďaři, kteří dnes žijeme, máme zvláštní odpovědnost a dnes máme dobrý důvod se domnívat, že na hranicích naší země hrozí vážné nebezpečí.“
Podle Orbána, zatímco na východě hřmí děla a zuří válka a ze západu proudí na frontu nespočet zbraní, Evropu obléhají desítky a stovky tisíc nelegálních migrantů z jihu, jejichž ozbrojené skupiny se potulují po venkově. „Je čas probudit našeho vojenského ducha. Protože národ, který to nedokáže, v budoucnu zcela jistě selže. Některé národy se již začaly připravovat. Nesmíme zůstat pozadu. A příprava začíná v myslích a duších,“ řekl Orban.
„Máme dluh vůči maďarským ozbrojeným silám a maďarským vojákům. Potřebujeme vojáky ochotné sloužit své zemi a moderní zbraně účinné proti všem hrozbám světa. Proto obnovujeme úctu, sebeúctu, organizovanost a ochotu konat maďarských obranných sil. Budujeme vojenský průmysl schopný vyrábět moderní zbraně doma, v Maďarsku,“ dodal Orban.
Slavnostní přísaha maďarských záložníků a předání prvního BVP Lynx
„Jsme velmi hrdí na to, že dnes můžeme našemu partnerskému Maďarsku předat první bojové vozidlo pěchoty Lynx,“ řekl Papperger. „Je to důležitý milník. Lynx je nejuniverzálnější bojové vozidlo své třídy. Nejvyšší političtí a vojenští představitelé Maďarska tímto prozíravým rozhodnutím o nákupu prokázali vůdčí roli, která posouvá Maďarsko na špičku evropské armádní techniky, a zdůraznili závazek maďarské vlády být spolehlivým partnerem svých spojenců v NATO, což je politika, kterou systematicky prosazuje.“
„V Maďarsku je vláda, která se stará o národní obranu. Při pohledu na vojáky v nich vidím nasazení, obětavost a to, že jsou připraveni bránit svou zemi, Evropu i NATO. Nyní národní obrana dostává tu nejlepší ochranu, skutečnou špičkovou techniku,“ dodal Papperger.
Maďarsko je první zákazník BVP Lynx. Dalšími potenciálními zákazníky jsou Spojené státy (program Optionally Manned Fighting Vehicle), Austrálie (LAND 400 Phase 3) a Řecko. Spojené státy chtějí v průběhu několika dekád zavést až 6200 nových BVP (a odvozených verzí), Austrálie 300 (původně 450) a Řecko 500 vozidel.
Na těchto zakázkách se může podílet německo-maďarský podnik Rheinmetall Hungary a jeho výrobní závod v maďarském Zalaegerszegu (součást průmyslového komplexu ZALAZone.). Prvních 46 maďarských KF41 sice vznikne v Německu, ale od konce příštího roku začnou BVP Lynx sjíždět z maďarské továrny. Všechny KF41 maďarská armáda převezme do roku 2029.
Vize BVP Lynx pro americký program Optionally Manned Fighting Vehicle
Maďarská armáda získá 209 bojových Lynxů, další devět speciálních vozidel poslouží k výcviku řidičů. Bojové jednotky získají šest verzí – BVP, mobilní velitelské stanoviště, průzkumné vozidlo, vozidlo návodčího palby, samohybný minomet a vozidla pro evakuaci zraněných.
Za pozornost stojí relativně malá cena akvizice maďarských Lynxů. I když je diskuse o ceně vždy ošemetná, protože samotná vozidla představují jen čtvrtinu celkových nákladů (25 % vozidla, 25 % věci okolo a 50 % provozní náklady) po celou dobu 30 let dlouhého životního cyklu, tak očekávaná cena akvizice 210 českých BVP CV90 je minimálně o 50 % větší. Nyní se v případě nákupu českých CV90 mluví o částce 80 a více miliard korun.
U Maďarské akvizice je ale nedohledatelné, co se v částce „dvě miliardy“ přesně skrývá a jaké další investice je třeba ještě do programu „maďarský Lynx“ investovat.
Nicméně podle pár dní staré tiskové zprávy firmy Rheinmetallu dvě miliardy euro také pokrývají „munici a logistiku, jakož i devět moderních vyprošťovacích obrněných vozidel Buffalo, devět mostních tanků (AVLB) a 16 nákladních vozidel“ a „další produkty a služby společnosti Rheinmetall, jako jsou simulátory, výcvik a instruktáž, a také počáteční dodávky náhradních dílů a podporu údržby.“
KF41 Lynx v kasárnách Petöfi Sándor; větší foto / Lukas1325, CC BY-SA 4.0
Každopádně Budapešť objednala BVP v roce 2020, tedy ještě před nabouráním dodavatelských řetězců a před raketovým nárustem cen energií a vstupních materiálů. Na druhou stranu nákup českých CV90 probíhá v koordinaci se Slovenskem, takže se bavíme o společném nákupu a provozu více než 350 CV90. To se nepochybně pozitivně projeví na akviziční a provozní ceně.
Zpět do Maďarska. Budapešť v posledních letech svou armádu buduje prakticky od nuly. Pro obrněný transport vojáků a jejich palebnou podporu maďarská armáda využívala pouze kolová BVP BTR-80A. V maďarské armádě nebyla žádná pásová BVP-1 nebo BVP-2.
BVP KF41 Lynx tedy maďarské ozbrojené síly značným způsobem posílí a posune do 21. století. Navíc Maďarsko nákupem Lynxů plní závazek NATO vybudovat do roku 2025 jednu těžkou brigádu podle aliančních standardů. V případě Maďarska půjde o 25. brigádu (MH 25. Klapka György Lövészdandár). Kromě 209 Lynxů brigáda získá jeden prapor tanků Leopard 2A7+ (44 tanků) a jeden oddíl 24 německých samohybných houfnic PzH 2000.
Maďarský Lynx na náměstí Hősök
Maďarský Lynx kromě trojčlenné posádky přepraví až osmičlenný výsadek. Vozidlo váží 45 tun (není jasné, zda jde o prázdnou nebo bojovou hmotnost) a o pohon se stará šestiválcový dieselový motor Liebherr D9612 o výkonu 1090 kW. Tak to tvrdí aspoň oficiální stránky maďarského ministerstva obrany. Portál Portfolio si ale všiml, že banner u vozidla na budapešťském náměstí Hősök (kde byl Lynx vystaven) udával výkon motoru 800/850 kW, což odpovídá motoru Liebherr D976.
„Tajemství“ motoru ale bude nepochybně brzy odhaleno. Dodejme, že největším problém instalace velmi výkonných pohonných jednotek v obrněných vozidel je strukturální omezení transmise přenášet obří kroutící moment na hnací ozubená kola pásů a pásy.
Čelní pancíř Lynxe odolá průbojným střelám ráže 30 mm (Level 6, STANAG 4569), boky pak střelám ráže 14,5 mm a střepinám dělostřeleckých granátů, které vybuchnou minimálně 30 metrů (Level 4). Vozidlo je ale vybaveno modulární pancířem, takže lze pancéřovou ochranu dále zesílit – podvozek snese zatížení až 50 tun.
Aktivní ochranu představuje systém StrikeShield kombinující senzory a efektory (směrové nálože) zapuštěné v modulárním pancíři. StrikeShield chrání vozidlo před munici reaktivních granátometů a před protitankovými řízenými střelami (PTŘS). Vozidlo současně chrání systém ROSY – ten při zachycení laseru nepřátelského protitankového raketového kompletu celé vozidlo během sekundy až dvou zahalí do hustého dýmu.
Efektory a senzory StrikeShield (zelně) jsou zapuštěné v modulárním pancíři (žlutý); větší foto / Rheinmetall
Maďarský Lynx je osazen osádkovým bojovým modulem Lance 2.0 s automatickým kanonem MK 30-2/ABM ráže 30 milimetrů schopným střílet i programovatelnou municí. S kanonem je spřažen kulomet RMG 7,62 s třemi hlavněmi. Nejde ale o rotační kulomet – aktivní je vždy jedna hlaveň. Při přehřátí dojde k rotaci a výměně hlavní. Tak lze vést střelbu po dlouhou dobu. Na věž (teoreticky na obě strany) lze umístit kontejner s dvojicí PTŘS Spike LR2.
Hlavním senzorem velitele je dálkově ovládaný střešní bojový modul MSSA (Main Sensor Slaved Armament) s kulometem ráže 7,62 mm. MSSA je vybaven optoelektronickou senzorovou hlavicí SEOSS-2P s denní, noční a termovizní kamerou, plus laserovým dálkoměrem. MSSA má schopnost „lovec-zabiják“ (hunter-killer) a „zabiják-zabiják“ (killer-killer).
Řidič využívá denní a noční kamery pro jízdu v před, a minimálně denní kameru pro jízdu vzad. Pro střelce je určena senzorová hlavice SEOSS-2S vedle kanonu. Klíčovu součástí, a dnes již standardem, je 360° kamerové pole pro situační povědomí SAS (Situational Awareness System). Základem SAS je sada šesti denních / infračervených kamer SCM 60 umístěných na věži Lance 2.0.
SAS propojuje všechny kamerové senzory vozidla a vytváří nerušený 360° obraz okolí vozidla. Systém využívá prvků strojového učení pro automatické rozpoznávání, sledování a zaměřování podezřelých objektů a scén.
Zdroj: Rheinmetall, honvedelem.hu, 2, Portfolio
Související články
BVP pro Austrálii: KF41 Lynx vs AS21 Redback
Australské ministerstvo obrany v rámci programu LAND 400 Phase 3 vybralo dva finalisty na nové ...
-
19.09.2019
-
29 komentářů
-
Jan Grohmann
Brave Warrior 2020: Maďarsko představuje bojové vozidlo pěchoty Lynx
Během mezinárodního vojenského cvičení Brave Warrior 2020 v regionu Bakony maďarská armáda předvedla ...
-
25.09.2020
-
79 komentářů
-
Jan Grohmann
Bojové vozidlo pěchoty KF41 Lynx pro Austrálii
Düsseldorfská společnost Rheinmetall představila první tři prototypy bojového vozidla pěchoty (BVP) ...
-
10.11.2020
-
52 komentářů
-
Jan Grohmann
Mobilita a palebná síla: Rheinmetall představil mechanizované vozidlo palebné podpory Lynx 120
Společnost Rheinmetall právě představila nejnovější přírůstek do rodiny bojových vozidel nové ...
-
18.02.2022
-
171 komentářů
-
Tisková zpráva
Na věž (teoreticky na obě strany) lze umístit kontejner s dvojicí PTŘS Spike LR2. Nízká cena Lynxe by mohla být způsobena tím, že nemusí mít integrované PTŘS. Na bocích nemá ...Zobrazit celý příspěvek
Na věž (teoreticky na obě strany) lze umístit kontejner s dvojicí PTŘS Spike LR2.
Nízká cena Lynxe by mohla být způsobena tím, že nemusí mít integrované PTŘS. Na bocích nemá kontejnery. Na videích z testování odpalu Spike je schránka s raketami unvitř věže. Maďaři mají před místem, kde by ta schránka mohla být odpalovač zakouřouvacích granátů a ty by mohly překážet.Skrýt celý příspěvekŽiadna nízka cena, tá formulácia "viac ako 2 miliardy" je iba pre publikum - inak sa uvádza cca 3,1 miliard eur (januárová správa pre investorov, strana ...Zobrazit celý příspěvek
Žiadna nízka cena, tá formulácia "viac ako 2 miliardy" je iba pre publikum - inak sa uvádza cca 3,1 miliard eur (januárová správa pre investorov, strana 22):
https://ir.rheinmetall.com/dow... Skrýt celý příspěvekPlease don't do this, it's pathetic. You are also there on htka . You know exactly that the + cost applies to something else. They hurt your little soul and you start your ...Zobrazit celý příspěvek
Please don't do this, it's pathetic. You are also there on htka . You know exactly that the + cost applies to something else. They hurt your little soul and you start your anti-Hungarian lyrics again. The fact that the Czechs don't know is not a mistake, but that you are lying to them. Your national pride is so important that you want to prove that Slovaks did a better deal than Hungarians.
It also turned out that this is not just a simple assembly plant.
Your political views really put a stamp on your war industry posts
Anyway, I thought you improved a bit.Skrýt celý příspěvekVie sa snáď presne, čo by malo byť to viac a v akom počte? Kde sa berie istota, že to je zakalkulované práve do tejto sumy? Aj na htka je iba "jeden", čo pozná zmluvu a krisss to ...Zobrazit celý příspěvek
Vie sa snáď presne, čo by malo byť to viac a v akom počte? Kde sa berie istota, že to je zakalkulované práve do tejto sumy? Aj na htka je iba "jeden", čo pozná zmluvu a krisss to nie je.
Množstvo rôznych potenciálnych položiek od Rheinmetallu je vykazovaných zvlášť.
Keby som chcel poukázať na dobrý obchod, stačilo by citovať Marótha, ktorý na rovinu povedal, že Lynx bude v slovenskom tendri najdrahší. ;-pSkrýt celý příspěvek
Lynx je pěkné vozidlo, ale konflikt na Ukrajině mě zase utvrdil v tom, že je důležité se dobře maskovat a to s takovou vejškou je opravdu problém (ano je to problém i cv90, ale ...Zobrazit celý příspěvek
Lynx je pěkné vozidlo, ale konflikt na Ukrajině mě zase utvrdil v tom, že je důležité se dobře maskovat a to s takovou vejškou je opravdu problém (ano je to problém i cv90, ale rozhodně ne takový).
Každopádně gratulace Maďarům, určitě se jim vyplatilo nečekat a neprotahovat to. Podle videa to bohužel vypadá, že stále mají to řešení co musíš nasměrovat věž do strany, aby otevřel poklop řidič.
K "našim" cv90, snad se koukáme kolem a nebude požadováno jen kvalitnější spojení, ale hlavně ochrana proti dronům a ideálně i integrace průzkumných dronů přímo na vozidlo.
Lynx pro USA, mě přijde, že je úplně jiné vozidlo a shoduje se jen názvem...Skrýt celý příspěvek"Čelní pancíř Lynxe odolá průbojným střelám ráže 30 mm (Level 6, STANAG 4569), boky pak střelám ráže 14,5 mm a střepinám dělostřeleckých granátů, které vybuchnou minimálně 30 metrů ...Zobrazit celý příspěvek
"Čelní pancíř Lynxe odolá průbojným střelám ráže 30 mm (Level 6, STANAG 4569), boky pak střelám ráže 14,5 mm a střepinám dělostřeleckých granátů, které vybuchnou minimálně 30 metrů (Level 4)."
Naše požiadavky boli na Level 5 celokruhovo.
Aké sú teda požiadavky na IFV pre ťažkú mechanizovanú brigádu?Skrýt celý příspěvekAle ten STANAG 6 platí, pokiaľ viem, pre dopancierovanú 50-tonovú verziu ponúkanú Austrálii (kde je to požiadavka). Štandard by mal byť STANAG 5.
Ale ten STANAG 6 platí, pokiaľ viem, pre dopancierovanú 50-tonovú verziu ponúkanú Austrálii (kde je to požiadavka). Štandard by mal byť STANAG 5.
Kamarát, ktorý funguje v armádnych zložkách dosť vysoko, tvrdí, že Maďari majú prestárlu armádu a že všetky tie ich zázraky nemá kto obsluhovať, reálne, nie na papieri. Ináč, ...Zobrazit celý příspěvek
Kamarát, ktorý funguje v armádnych zložkách dosť vysoko, tvrdí, že Maďari majú prestárlu armádu a že všetky tie ich zázraky nemá kto obsluhovať, reálne, nie na papieri. Ináč, pamätá si niekto na úspešnú vojenskú operáciu Maďarov za posledných 200 rokov,(obrazne, viem, že sme predsa len trochu mladší) Hunov zo 6teho storočia prosím nebrať v úvahu. Orbán tu vyťahuje dákečervené značky, úprimne, neviem o čom hovorí.Skrýt celý příspěvek
They are servicing the Leopards and the H145m's perfectly, so far. So I must ask, is your "friend" with us right now in the room? invisible and gives his name to whatever opinion ...Zobrazit celý příspěvek
They are servicing the Leopards and the H145m's perfectly, so far. So I must ask, is your "friend" with us right now in the room? invisible and gives his name to whatever opinion you want to share with the world? Sniff your copium harder m8.Skrýt celý příspěvek
Tak stačí zvýšit mzdy a dál hrát na náckovskou strunu a nějaké mladé dotlačí. Minimálně to druhé se děje tak rychle a v poklidu, že by jistí diktátoři mohli závidět.
Tak stačí zvýšit mzdy a dál hrát na náckovskou strunu a nějaké mladé dotlačí. Minimálně to druhé se děje tak rychle a v poklidu, že by jistí diktátoři mohli závidět.
Tak jak jsem tu kdysi psal, že Lynx je prvotřídní stodola, tak s tím bojovým modulem MSSA to korunovali. BAE si je hezky vychutnává...
https://youtu.be/lUyZIqH2XQE?t...Tak jak jsem tu kdysi psal, že Lynx je prvotřídní stodola, tak s tím bojovým modulem MSSA to korunovali. BAE si je hezky vychutnává...
https://youtu.be/lUyZIqH2XQE?t.../Nyní se v případě nákupu českých CV90 mluví o částce 80 a více miliard korun./ Nebyla náhodou BAE jediná firma která byla ochotná zaručit že se vejde do původně plánovaných ...Zobrazit celý příspěvek
/Nyní se v případě nákupu českých CV90 mluví o částce 80 a více miliard korun./
Nebyla náhodou BAE jediná firma která byla ochotná zaručit že se vejde do původně plánovaných nákladů tedy 52 miliard?Skrýt celý příspěvekNevím, vycházím z vyjádření ministryně: https://www.idnes.cz/zpravy/na... Do 52 miliard se ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím, vycházím z vyjádření ministryně: https://www.idnes.cz/zpravy/na...
Do 52 miliard se klidně vejdeme. Elektronika tvoří 80 % ceny. Tak stačí ubrat trochu elektroniky, nakoupit míň náhradních dílů, nástrojů, přípravků, simulátorů (který stojí jako bvp), munice.
Takže 52 miliard bude stačit a další nákupy spojené s BVP se prostě nazvou jinak a provedou později.
Program BVP podle mě v dalších deseti patnácti letech spolkne 100 miliard Kč a je možná trochu jedno, jaká bude akviziční cena, zda 50, 60 nebo 90 miliard. Pořád to bude během těch deseti patnácti let 100 miliard.Skrýt celý příspěvekNež se zrušil tendr odešly všem třem firmám nové požadavky kde bylo mimo jiné i dodržení původně očekávané ceny. Kladně odpovědělo jen BAE. Na tom základě se tendr zrušil a začalo ...Zobrazit celý příspěvek
Než se zrušil tendr odešly všem třem firmám nové požadavky kde bylo mimo jiné i dodržení původně očekávané ceny. Kladně odpovědělo jen BAE. Na tom základě se tendr zrušil a začalo se jednat pouze se Švédy.
https://www.ceskenoviny.cz/zpr...
Na druhou stranu Šulc zmínil že armáda bude požadovat modernější spojovací prostředky než co bylo v původní specifikaci. Nicméně pochybuji že se dostaneme na 80 miliard.
https://mocr.army.cz/informacn... Skrýt celý příspěvekJG má pravdu. Za 52mld to není reálné. Museli hodně škrtat. Cena všech vstupů vyletěla. Navíc po zkušenostech s ostatními zakázkami, kde byla realizovana cena min +40% oproti ...Zobrazit celý příspěvek
JG má pravdu. Za 52mld to není reálné. Museli hodně škrtat. Cena všech vstupů vyletěla.
Navíc po zkušenostech s ostatními zakázkami, kde byla realizovana cena min +40% oproti předpokládané.Skrýt celý příspěvekNení to reálné. Stačí se podívat jak vyletěly ceny aut a strojírenských výrobků.
Pokud někdo z Vašich známých pracuje v tomto oboru jako nákupčí, tak Vám to potvrdí.Není to reálné. Stačí se podívat jak vyletěly ceny aut a strojírenských výrobků.
Pokud někdo z Vašich známých pracuje v tomto oboru jako nákupčí, tak Vám to potvrdí.Slibem nezarmoutíš. Bude se škrtat na "zbytných" položkách, kouzlit se specifikací a rozsahem dodavky materiálu i služeb, tak aby cena za holá vozidla byla do 52mld.a volič byl ...Zobrazit celý příspěvek
Slibem nezarmoutíš. Bude se škrtat na "zbytných" položkách, kouzlit se specifikací a rozsahem dodavky materiálu i služeb, tak aby cena za holá vozidla byla do 52mld.a volič byl spokojen. Dodatečně se pedopíše X dalších smluv, které pokryjí zvýšené náklady. Je to jen hra s čísly.Skrýt celý příspěvek
S nějakou inflací se dnes počítat musí. Vše vyletělo hodně nahoru. Zkrátka, bylo vidět jak si to bíga "dobře" připravili. Když se dlouhou dobu řešily naprosto zásadní věci, jako ...Zobrazit celý příspěvek
S nějakou inflací se dnes počítat musí. Vše vyletělo hodně nahoru. Zkrátka, bylo vidět jak si to bíga "dobře" připravili. Když se dlouhou dobu řešily naprosto zásadní věci, jako kolik osob musí být vozidlo schopné přepravit, nebo zda bude mít osádkovou věž?Skrýt celý příspěvek
Všimněte si - k Lynxům pořizují vyprošťovací tanky Bergepanzer 3 Buffalo na tankovém podvozku Leopardu 2, zjevně v zájmu unifikace s tanky v rámci mechanizované brigády. Žádná ...Zobrazit celý příspěvek
Všimněte si - k Lynxům pořizují vyprošťovací tanky Bergepanzer 3 Buffalo na tankovém podvozku Leopardu 2, zjevně v zájmu unifikace s tanky v rámci mechanizované brigády. Žádná vyprošťovací BVP.Skrýt celý příspěvek
Čím jiným by až 50 tunové vozidlo měli tahat?
Čím jiným by až 50 tunové vozidlo měli tahat?
A kolik takových vozidel existuje?
A kolik takových vozidel existuje?
Jaký má smys unifikovat vyprošťovací vozidlo tankového praporu s mechanizovaným?
Jaký má smys unifikovat vyprošťovací vozidlo tankového praporu s mechanizovaným?
:-D Protože má to BMP potenciál vážit skoro to samé co MBT, které už mají ve výzbroji.
:-D Protože má to BMP potenciál vážit skoro to samé co MBT, které už mají ve výzbroji.
No, Lynx bude součástí všech mechanizovaných praporů.
No, Lynx bude součástí všech mechanizovaných praporů.
Asi je holt jednodušší v jednom kuse neřešit, jestli poslat do terénu VT-čko nebo VPV-čko, když si VT-čko poradí se vším. A k tomu se člověk nemusí starat o dvě naprosto odlišná ...Zobrazit celý příspěvek
Asi je holt jednodušší v jednom kuse neřešit, jestli poslat do terénu VT-čko nebo VPV-čko, když si VT-čko poradí se vším. A k tomu se člověk nemusí starat o dvě naprosto odlišná vyprošťovací vozidla.Skrýt celý příspěvek
Jak to píše shark. V případě Lynxe o rozměrech a hmotnosti podobné tanku už nemá smysl vyvíjet extra vyprošťovák. Už to není tak, že tank má 45 tun a BVP 15 tun.
Jak to píše shark. V případě Lynxe o rozměrech a hmotnosti podobné tanku už nemá smysl vyvíjet extra vyprošťovák. Už to není tak, že tank má 45 tun a BVP 15 tun.
Scotty: 100% i kdyby to BVP vadilo 15t. Valka na UA snad všem dostatecne ozrejmila, že ve válce jsou ztráty, a čím více sub verzi tím větší riziko, že o ně přijdu. Tankový ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: 100% i kdyby to BVP vadilo 15t.
Valka na UA snad všem dostatecne ozrejmila, že ve válce jsou ztráty, a čím více sub verzi tím větší riziko, že o ně přijdu.
Tankový vyprošťovák dotáhne i bvp, obracene to nefunguje.Skrýt celý příspěvekZa mě je to špatné rozhodnutí. Navíc se psalo jen o nákupu devíti vyprošťovacích tanků. Pro 200 BVP je to spíš vtip. Jen tankový prapor o třech rotách potřebuje čtyři.
Za mě je to špatné rozhodnutí. Navíc se psalo jen o nákupu devíti vyprošťovacích tanků. Pro 200 BVP je to spíš vtip. Jen tankový prapor o třech rotách potřebuje čtyři.
to Scotty
Z článku není úplně jasné, jestli těch 9 VT bude pro celou brigádu včetně tankového praporu, což by bylo opravdu málo, nebo jen pro mechanizované prapory.to Scotty
Z článku není úplně jasné, jestli těch 9 VT bude pro celou brigádu včetně tankového praporu, což by bylo opravdu málo, nebo jen pro mechanizované prapory.
Technická poznámka: Maďarsko pôvodne malo aj cca 500 BMP-1, no vyradilo ich z výzbroje v roku 2007. Historický prehľad maďarských obrnených vozidiel od RÁBA-VP po ...Zobrazit celý příspěvek
Technická poznámka:
Maďarsko pôvodne malo aj cca 500 BMP-1, no vyradilo ich z výzbroje v roku 2007.
Historický prehľad maďarských obrnených vozidiel od RÁBA-VP po Lynx:
https://military-technology.bl... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...