Maďarsko kupuje česká letadla L-39 Next Generation

Maďarsko kupuje česká letadla L-39 Next Generation
L-39NG / Jan Čadil, časopis Letectví+kosmonautika (Zvětšit)

Z Maďarska přicházejí dobré zprávy pro českou firmu AERO Vodochody AEROSPACE a.s. Maďarské letectvo objednalo 12 lehkých proudových letadel L-39NG (Next Generation). Novinku zveřejnil Gáspár Maróth, vládní zmocněnec odpovědný za akvizice na maďarském ministerstvu obrany. Z vodochodské firmy ale zatím nepřišlo oficiální potvrzení.

Osm cvičných L-39NG zajistí výcvik maďarských pilotů stíhaček Gripen. První letouny budou dodány v roce 2024.

Maďarské letectvo již v letech 1994 až 2009 létalo na českých letounech L-39ZO – maďarská strana získala 24 letounů z inventáře bývalého východního Německa.

Současná nájemní smlouva na maďarské letouny Gripen vyprší v roce 2026. Poté budou Gripeny převedeny do maďarského vlastnictví. Zároveň nyní Maďarsko a Švédsko jednají o pokračující desetileté provozní smlouvě. Součástí smlouvy budou další dodávky vybavení, know-how, náhradních dílů, údržba a provozní podpora ze strany Švédska.

Ostatně údržba vyšší úrovně Gripenů probíhá pouze ve Švédsku, stejně jak přeškolovací výcviky. Takže maďarská strana bude muset platit za tyto služby nadále samostatně.


L-39NG; větší foto / Jan Čadil, časopis Letectví+kosmonautika

Původně Maďaři objednali Gripeny A/B již v roce 2001. V roce 2003 se Maďarsko nakonec rozhodlo koupit novější Gripen C/D. Maďarské Gripeny jsou ale konvertované A/B výrobní dávky Batch II na verzi C/D EBS-HU. České letectvo provozuje nově vyrobené Gripeny C/D výrobní dávky Batch III.

Současně Budapešť modernizuje svých 14 Gripenů C/D na standard MS20 Block 2. Modernizace umožní zejména zavést nové moderní zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země. Jde například o střely IRIS-T, Meteor nebo pumy GBU-49 Paveway II Enhanced. Současné Budapešť podle maďarských médií zvažuje nákup druhé letky Gripenů, případně alespoň několika Gripenů.

Zajímavá je zmínka o dodávkách čtyř L-39NG v průzkumné variantě. Konfigurace průzkumné L-39NG není známa. Můžeme ale zřejmě vyloučit použití průzkumného kontejneru Litening, který používají maďarské Gripeny. Kontejner stojí až tři miliony dolarů a je optimalizován pro nadzvuková letadla.

Ve hře je spíše instalace levnějšího průzkumného kontejneru nebo umístění levnějšího elektro-optického senzoru přímo do trupu letounu. Takovou zástavbu nabízí například nizozemská společnost Skyline Avation (viz video níže). Rakouská Airborne Technologies zase nabízí speciální závěs se senzorovou hlavicí vhodný pro zavěšení pod křídlo nebo trup L-39NG. Takto vybavený L-39NG poslouží například k ostraze maďarské hranice.


L-39ZO se senzorovou hlavicí

Otázkou je, zda průzkumné L-39NG získají také video datalinky, které umožní přenos obrazových a dalších informací na velitelství. Bez datalinku je třeba hlásit zjištěné informace pomocí rádia.

V případě dodávek L-39NG do Maďarska je důležité připomenout, že většinovým vlastníkem Aero Vodochody je maďarská společnost HSC Aerojet, v níž má 80% podíl Kristóf Szalay-Bobrovniczky. Zbývajících 20 % vlastní česká společnost Omnipol.

Maďarsko nákupem L-39NG pokračuje v rychlé modernizaci svých ozbrojených sil. Co se týče leteckých prostředků, během pár let maďarské letectvo převzalo dvě česká výcviková letadla Zlin 143 a šest Zlin 242L, dále dvě dopravní letadla A319 a dva biz-jety Falcon 7. Dále šlo o osm modernizovaných bojových vrtulníků Mi-24, 20 lehkých vrtulníků H145 a v roce 2025 začne dodávka 16 těžkých H225. Kromě toho z Brazílie v příštím roce dorazí dvě nákladní letadla KC-390 s možností doplňování paliva maďarským stíhačkám Gripen.

Co se týče dalších prodejů L-39NG, letos se očekává podpis na dodávku čtyř L-39NG pro Centrum leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích. Součástí kontraktu má být opce na další čtyři stroje.


L-39NG; větší foto / Jan Čadil, časopis Letectví+kosmonautika

Vietnam již objednal 12 L-39NG za pět miliard korun. O šest letounů za 2,8 miliardy korun se zajímá Ghana. Ta hodlá L-39NG používat pro protipovstalecký boj. Kontrakt schválil ghanský parlament.

Existuje také šance dodat osm L-39NG slovenskému letectvu. Slovenští piloti potřebují cvičné proudové letouny k výcviku na stíhačky F-16. V tuto chvíli slovenské letectvo provozuje dvě L-39ZAM a tři L-39CM.

Kromě toho již dříve Senegal projevil zájem o čtveřici L-39NG – osud tohoto kontraktu je ale neznámý. Vedou se jednání i s dalšími zeměmi a podle Jozefa Piga, šéfa představenstva Omnipolu, existuje v nejbližší době potenciál pro prodej desítek L-39NG. Koncem února například Aero Vodochody navštívila delegace z Gabonu.

Výhodu L-39NG jsou velmi nízké akviziční a provozní náklady – stroj stojí zhruba dvakrát až třikrát méně než bitevní L-159 ALCA. Letoun je tak ideální pro všechny dřívější uživatele cvičných nebo cvičně-bojových verzí L-39.

Zdroj: E15iho.hu, Portfolo

Nahlásit chybu v článku


Související články

Začíná únavová zkouška L-39NG. Má potvrdit trojnásobnou životnost letounu

Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začíná únavová zkouška nového proudového letounu ...

L-39NG prošel aerodynamickými testy pro verzi Light Attack

Krátce po certifikaci cvičné verze letounu L-39NG byl dokončen také důležitý úvodní krok ...

L-39NG na hodnotících letech v Maďarsku

Letoun L-39NG navštívil 59. leteckou základnu maďarských ozbrojených sil v Kecskemétu, aby ...

Český letoun L-39NG pro vietnamský Výcvikový pluk 910 „Julius Fučík“

Česká společnost Omnipol dodá vietnamskému ministerstvu obrany komplexní letecký výcvikový systém ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    18:09 11.05.2022

    Pikoška - fotka na Orbánovom fb potvrdili fámu, že novým ministrom obrany sa stane majiteľ AERA, Kristóf ...Zobrazit celý příspěvek

    Pikoška - fotka na Orbánovom fb potvrdili fámu, že novým ministrom obrany sa stane majiteľ AERA, Kristóf Szalay-Bobrovniczky:
    https://www.facebook.com/orban... Skrýt celý příspěvek

    • mikojan29
      21:24 11.05.2022

      Aj tam je "sme rodina" :-)))

      Aj tam je "sme rodina" :-)))

    • Ján Paliga
      21:56 11.05.2022

      Zásluhy a malú domov je treba patrične potrestať... :)

      Zásluhy a malú domov je treba patrične potrestať... :)

  • okorec
    15:48 04.05.2022

    Leonardo začalo robiť na Slovensku PR kampaň:

    https://www.trend.sk/spravy/na...

    Leonardo začalo robiť na Slovensku PR kampaň:

    https://www.trend.sk/spravy/na...

    • Ján Paliga
      21:07 04.05.2022

      Už ju robia dlhšie, aj cez ATM či L+K...

      Už ju robia dlhšie, aj cez ATM či L+K...

    • mikojan29
      07:15 05.05.2022

      Ak by ste chceli vidieť M-345 naživo, bude na statike tento víkend na Festivale letectva v Piešťanoch.

      Ak by ste chceli vidieť M-345 naživo, bude na statike tento víkend na Festivale letectva v Piešťanoch.

    • Hevonen
      08:16 05.05.2022

      Keď tak toto je ideálny trener pre nas.
      Jeho nákup by zlacnil prevádzku Spartanov.

      Keď tak toto je ideálny trener pre nas.
      Jeho nákup by zlacnil prevádzku Spartanov.

      • Clanek
        09:47 05.05.2022

        Kdyz uz se zminuje Spartan, bude se dokupovat ten 3. kus?

        Kdyz uz se zminuje Spartan, bude se dokupovat ten 3. kus?

        • Hevonen
          11:37 05.05.2022

          Vo výhlade rozvoja OSSR 2035 je aj investícia do stredného dopravného lietadla na roky 2024 - 2026.
          O čo konkrétne sa jedná sa zatiaľ nehovorí.

          Vo výhlade rozvoja OSSR 2035 je aj investícia do stredného dopravného lietadla na roky 2024 - 2026.
          O čo konkrétne sa jedná sa zatiaľ nehovorí.

      • okorec
        18:25 05.05.2022

        Ja by som zas prosil o info-vysvetlenie prečo by nákup týchto cvičných lietadiel zlacnil prevádzku Spartanov. Ďakujem!

        Ja by som zas prosil o info-vysvetlenie prečo by nákup týchto cvičných lietadiel zlacnil prevádzku Spartanov. Ďakujem!

        • Sergej7490
          21:22 05.05.2022

          Priamo nijak, ale predpoklada sa, ze ak by sme mali realny zaujem o M345, tak by sme dokazali vyrokovat servis Spartanov v nasej rezii na vyssej urovni aka je teraz (prakticky len ...Zobrazit celý příspěvek

          Priamo nijak, ale predpoklada sa, ze ak by sme mali realny zaujem o M345, tak by sme dokazali vyrokovat servis Spartanov v nasej rezii na vyssej urovni aka je teraz (prakticky len predletova priprava a to, co sa moze robit na letisku).Skrýt celý příspěvek

          • Hevonen
            09:40 06.05.2022

            Ďalej zníženie nákladov na servisnú podporu, dodávky ND, sklad ND výrobcu, školenia,... Vždy to bude lacnejšie od jedného dodávateľa ako od dvoch.

            Ďalej zníženie nákladov na servisnú podporu, dodávky ND, sklad ND výrobcu, školenia,... Vždy to bude lacnejšie od jedného dodávateľa ako od dvoch.

      • Ján Paliga
        21:16 05.05.2022

        Ja preferujem Albíka... :)

        Ale mnou sa neriadi nikto hore... ;)

        Ja preferujem Albíka... :)

        Ale mnou sa neriadi nikto hore... ;)

        • Hevonen
          09:41 06.05.2022

          Mohli by sme sa orientovať na relevantných výrobcom so silným medzinárodným zázemím, skúsenosťami a kvalitou.
          Nostalgiu nechajme nostalgiou.

          Mohli by sme sa orientovať na relevantných výrobcom so silným medzinárodným zázemím, skúsenosťami a kvalitou.
          Nostalgiu nechajme nostalgiou.

  • Oliver
    23:02 22.04.2022

    maďarská cesta je hodná inspirace pro AČR, jenže do toho lezou politické nesmysly. Udělat shodný postup s Budapeští a mít dvě letky Gripenů by byl ideální kompromis mezi potřebou ...Zobrazit celý příspěvek

    maďarská cesta je hodná inspirace pro AČR, jenže do toho lezou politické nesmysly. Udělat shodný postup s Budapeští a mít dvě letky Gripenů by byl ideální kompromis mezi potřebou rozšíření letectva a potřebou šetření po rekordních schodcích rozpočtu.
    Ovšem zvěsti o jednání naší operetní ministryně hovoří jasně. V lepším případě F-16 jako Slovensko a v horším F-35.
    Přitom hledisko pro pořízení úplně jiného typu by mělo být hodně přísné, protože jde nejen čistě o nákup strojů a zařízení, ale i dlouhodobé přeškolování pilotů kteří už Gripeny dokonale zvládli.
    Obávám se že to dopadne jako s vrtulníky - nejdražší nabídka vyhraje s poukazem na to že jde o nejlepší techniku. Ovšem pak se bude muset šetřit jinde tudíž nová BVP budou v nedohlednu a tanky rovněž.Skrýt celý příspěvek

    • Danik
      05:35 23.04.2022

      Znáte pořekadlo jsem dost chudý na to, abych si kupoval levné věci? Nebojte, už se šetří na dělostřelectvu... Zrovna F-35 je jeden z těch druhů nákupů, co by byl velmi drahý ...Zobrazit celý příspěvek

      Znáte pořekadlo jsem dost chudý na to, abych si kupoval levné věci? Nebojte, už se šetří na dělostřelectvu...

      Zrovna F-35 je jeden z těch druhů nákupů, co by byl velmi drahý (zvlášť pokud se bavíme o dvou letkách), no měli by jsme velmi silné letectvo na prvotřídní úrovni, jehož obměnu by jsme díky rozvoji a teprve relativnímu začátku vývojového cyklu F-35 mohli řešit až za pěkně dlouho, narozdíl od F-16, což je dobrý letoun, jenže ten už se jaksi konci pomalu blíží no a úrovně F-35 rozhodně nedosahuje. Jas-39 a jeho rozšíření je také cesta, ovšem když už, tak by to chtělo E. Myslím, že o Rafale nebo F-18 se vůbec nemá cenu bavit a F-16 je pro nás taky mimo. Buď rozšířit Gripeny, nebo F-35. Za mně jasně F-35...

      Co se vrtáků týče, díky bohu za H-1, než mít civily natřené na zeleno pro mírové použití.Skrýt celý příspěvek

      • Josse
        09:47 23.04.2022

        Gripen E je pro čr nesmysl. Je to kompletně nový letoun takže zase budování nového zázemí + provozování dvou typů techniky. Už tak by jsme byli malá Indie... gripen ve dvou ...Zobrazit celý příspěvek

        Gripen E je pro čr nesmysl. Je to kompletně nový letoun takže zase budování nového zázemí + provozování dvou typů techniky. Už tak by jsme byli malá Indie... gripen ve dvou verzích, L159, L39NG

        V tendrech kde se utkal Gripen a F-35 nebyl propastný cenový rozdíl. Jediný propastný rozdíl byl v tom co nabízené stroje umí.Skrýt celý příspěvek

        • CerVus
          11:42 23.04.2022

          Josse: Tak on je propastný cenový rozdíl v ceně za letovou hodinu. Vynásobíme to 40 roky a ten rozdíl bude sakra velký. Takhle. Pokud by AČR nebyla známá tím, že nakupuje v ...Zobrazit celý příspěvek

          Josse: Tak on je propastný cenový rozdíl v ceně za letovou hodinu. Vynásobíme to 40 roky a ten rozdíl bude sakra velký.
          Takhle. Pokud by AČR nebyla známá tím, že nakupuje v minimálních počtech vhodných spíše na přehlídky, téměř bez munice a doplňků, tak budiž. Ale naše realita je prostě daná.Skrýt celý příspěvek

          • Josse
            12:42 23.04.2022

            Ano tvrdí se že gripen je za 4 000 usd a f35 za 40 000usd. Akorát jedno je dle us metrik a druhé dle evropských. A nikdo přesně neví co kdo do letové hodiny počítá. Další rozdíl ...Zobrazit celý příspěvek

            Ano tvrdí se že gripen je za 4 000 usd a f35 za 40 000usd.
            Akorát jedno je dle us metrik a druhé dle evropských. A nikdo přesně neví co kdo do letové hodiny počítá.

            Další rozdíl je že na gripenu se díly mění dle opotřebení. U amerických strojů se jede dle tabulky dle počtu hodin a nikoho nezajímá jak díl vypadá.

            Realnou cenu půjde zjistit až ze zkušenosti evropských provozovatelů f35.

            Ale i kdyby jsme vzali že f35 je 10x dražší na provoz tak užitné vlastnosti jsou taky 10x dál.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            12:45 23.04.2022

            Propastný rozdíl za letovou hodinu není. Armáda uvádí že naše cena letové hodiny Gripenu je 27 tisíc dolarů. Náklady F-35 A jsou 35 tisíc dolarů.

            Propastný rozdíl za letovou hodinu není. Armáda uvádí že naše cena letové hodiny Gripenu je 27 tisíc dolarů. Náklady F-35 A jsou 35 tisíc dolarů.

          • Pavka
            15:26 23.04.2022

            Především Gripen E je na úplném počátku svého životního cyklu. A já se nebojím si přisadit že jde stále o nikým pořádně nevyzkoušený prototyp, což samo o sobě by mělo stačit na ...Zobrazit celý příspěvek

            Především Gripen E je na úplném počátku svého životního cyklu. A já se nebojím si přisadit že jde stále o nikým pořádně nevyzkoušený prototyp, což samo o sobě by mělo stačit na jeho vyřazení z výběru, když na trhu jsou k dispozici plnohodnotná a ověřená konkurenční řešení.

            Díky tomu nikdo neví kolik bude stát jeho provoz, což se přímo pojí s tím jestli má konstrukce nějaké větší či menší skryté vady (a že každá konstrukce vždy měla své kostlivce ve skříni). Na nějaká rozumná data by bylo třeba si počkat alespoň 5 let. No ale jelikož Gripen E na trh nepřináší vůbec nic nového, tak nedává smysl na ně čekat(To by dávalo smysl svého času u něčeho technologicky přelomového, jako F-35). Zajímavé je, že všude ve světě tento fundamentální princip akvizic chápou a já jsem moc zvědav jestli opět půjdeme typicky českou cestou že víme všechno nejlíp a dopadne to jako obvykle.Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          21:36 23.04.2022

          Ne, není to kompletně nový letoun, ano díly většina nesedí (i když některé i tak) ale třeba pro pilota jde jen o "upgrade" nikoliv fungl nový stroj, též postupy a nástroje pro ...Zobrazit celý příspěvek

          Ne, není to kompletně nový letoun, ano díly většina nesedí (i když některé i tak) ale třeba pro pilota jde jen o "upgrade" nikoliv fungl nový stroj, též postupy a nástroje pro servis/diagnostiku zůstávají převážně stejné...
          Je to asi tak "jiné" jako AH1Z/UH1Y... společný základ ale samozřejmě ne stejné. Pokud by nám skutečně nabídli Švédové E-čko do pronájmu za podobných podmínek jako doteď, tak bych to klidně bral a mezitím co tu bude řešil druhou letku F-35... jakmile budeme mít něco nalítané s oběma typy (a zkusíme na vlastní kůži náklady ne údržbu) může se udělat finální řešení (no nic není nafurt ale na delší dobu...)Skrýt celý příspěvek

          • SYN_
            21:44 23.04.2022

            A ještě drobnost, odhadoval bych že v režimu pronájmu by tu Grip-E mohl být dřív (aspoň první kusy) než když se "zapíšeme do pořadníku" na F-35... viz třeba slováci s F-16, těm to ...Zobrazit celý příspěvek

            A ještě drobnost, odhadoval bych že v režimu pronájmu by tu Grip-E mohl být dřív (aspoň první kusy) než když se "zapíšeme do pořadníku" na F-35... viz třeba slováci s F-16, těm to časově vyšlo hodně blbě...Skrýt celý příspěvek

          • Pavka
            23:01 23.04.2022

            Gripen E má nový motor a celý drak, je to tedy nový letoun. Jediné z čeho můžeme vycházet ze zkušeností z Gipenu C je, že pokud se při jeho vývoji podařilo vše podle plánu, tak ...Zobrazit celý příspěvek

            Gripen E má nový motor a celý drak, je to tedy nový letoun. Jediné z čeho můžeme vycházet ze zkušeností z Gipenu C je, že pokud se při jeho vývoji podařilo vše podle plánu, tak můžeme poměrně přesně říci, že stroj má sice lepší parametry, ale nenabízí nic zásadního navíc proti vyzkoušené konkurenci. Pokud se ale při jeho vývoji něco nepodařilo, tak se o to dozvíme až za pár let, kde s tím související úpravy si zákazník dodatečně zaplatí (v případě nákupu), což se samozřejmě významně promítne do provozních nákladů. AH-1Z je proti AH-1W také nový stroj, který je ale na rozdíl od Gripenu E již ověřený provozem.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            10:26 24.04.2022

            Je to naprosto jiné letadlo. Všechny klíčové systémy jsou jiné a drak je také zvětšený. Takže logicky všechny servisní postupy budou jiné. Provozovat dva typy letadel je pro AČR ...Zobrazit celý příspěvek

            Je to naprosto jiné letadlo. Všechny klíčové systémy jsou jiné a drak je také zvětšený. Takže logicky všechny servisní postupy budou jiné.
            Provozovat dva typy letadel je pro AČR nesmysl.Skrýt celý příspěvek

      • Jan Grohmann
        11:14 23.04.2022

        Poznámka k F-35: Je to taky protitanková zbraň. K H-1. Obrovskou výhodu je možnost nainstalovat různé datalinky. Nejen Link16 ale i sofistikovanější datalinky pro přenos obrazu a ...Zobrazit celý příspěvek

        Poznámka k F-35: Je to taky protitanková zbraň.
        K H-1. Obrovskou výhodu je možnost nainstalovat různé datalinky. Nejen Link16 ale i sofistikovanější datalinky pro přenos obrazu a videa, a to i pro přenos dat mezi vrtulníky a vojáky na zemi. USMC již takové Vipery / Venomy má vybavené (mají hned tři datalinky). To civilní vrtulníky jako AW149M nikdy nebudou mít. Nemá to ani Black Hawk.Skrýt celý příspěvek

        • Danik
          15:39 23.04.2022

          Tak to je velká paráda, díky za info.

          Tak to je velká paráda, díky za info.

        • Hevonen
          08:39 24.04.2022

          To bude nejaké nedorozumenie. Ze by hlavný typ vrtuľníku nemal niečo, co ma ani nie štvrtý najpočetnejší vrtuľník v americkej armáde? Link-16 samozrejme dokáže prenos obrazu a ...Zobrazit celý příspěvek

          To bude nejaké nedorozumenie.

          Ze by hlavný typ vrtuľníku nemal niečo, co ma ani nie štvrtý najpočetnejší vrtuľník v americkej armáde?

          Link-16 samozrejme dokáže prenos obrazu a videa.
          V marci 2022 oznamili ze UH1 a AH1 USMC budú vybavené Link 16.
          Takže to co ste pochopili ako feature bol zrejme bug, ktorý idú za 65mil dolárov vyriešiť.
          Na co živiť tri systémy, keď stačí jeden.

          https://www.thedefensepost.com... Skrýt celý příspěvek

  • Krakonoš
    11:55 22.04.2022

    Super zpráva, L-39NG je zdařilé a hlavně konkurenceschopné letadlo a díky rozšířenosti L-39 má i světové povědomí a renomé. Maďarsko pravděpodobně zakoupí německé houfnice ...Zobrazit celý příspěvek

    Super zpráva, L-39NG je zdařilé a hlavně konkurenceschopné letadlo a díky rozšířenosti L-39 má i světové povědomí a renomé.

    Maďarsko pravděpodobně zakoupí německé houfnice Rheinmetall HX3 jako doplnění svých (objednaných) PzH 2000.Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      12:08 22.04.2022

      Konkurenceschopné? Vždyť není ještě ani dodělané.

      Konkurenceschopné? Vždyť není ještě ani dodělané.

      • Stonkeeper
        12:21 22.04.2022

        Tak to se nijak nevylučuje.

        Tak to se nijak nevylučuje.

      • Nesher
        13:17 22.04.2022

        A přesto se prodává, to hlavní konkurent říct nemůže, kromě toho co objednala italská vláda nic.

        A přesto se prodává, to hlavní konkurent říct nemůže, kromě toho co objednala italská vláda nic.

  • Pirat49
    10:49 22.04.2022

    Aeru uspechem prajem. Skoda len ,ze je to cez politicke konexie... co mu na reputacii neprida.

    Aeru uspechem prajem. Skoda len ,ze je to cez politicke konexie... co mu na reputacii neprida.

    • Nesher
      13:19 22.04.2022

      Zbraně jsou vždy a všude hlavně o politice, teprve pak se přichází na řadu další parametry. Navíc to není první objednatel.

      Zbraně jsou vždy a všude hlavně o politice, teprve pak se přichází na řadu další parametry. Navíc to není první objednatel.

      • Englbert
        20:47 22.04.2022

        A provizích s úplatky. Obzvláště v Africe.

        A provizích s úplatky. Obzvláště v Africe.

  • liberal shark
    08:21 22.04.2022

    Už je to ...Zobrazit celý příspěvek

    Už je to podepsané:
    http://czechairforce.com/news/...
    https://www.aero.cz/cz/o-nas/m...
    Zdá se, že by se Aero mohlo v dohledné době přiblížit takovému počtu prodaných kusů, kdy se mu zaplatí vývojové náklady.Skrýt celý příspěvek

  • Sgt Murphy
    03:09 22.04.2022

    Ak by náhodou niekoho napadlo tu napísať že by aj Vzdušné sily SR mali zopár kúpiť... Nie, nemáme prečo. Výcvik pár pilotov na F-16 aj budúcnosti si môžeme za oveľa prijateľnejší ...Zobrazit celý příspěvek

    Ak by náhodou niekoho napadlo tu napísať že by aj Vzdušné sily SR mali zopár kúpiť... Nie, nemáme prečo. Výcvik pár pilotov na F-16 aj budúcnosti si môžeme za oveľa prijateľnejší peniaz zariadiť v USA. Takého lietadlo je v konflikte vysokej intenzity podľa môjho názoru úplne nepoužiteľné, takže druhotné použitie ako "light attack" to reálne u nás nemá. A ušetrené peniaze sa môžu vložiť na napríklad na vybudovanie kvalitnejšej PVO.

    Ak by náhodou niekoho napadlo povedať, prečo toto môže nahradiť bojové helikoptéry tak nie. Nemôže. Toto nevie stáť vo vzduchu na mieste ukryté za terénnou prekážkou a navádzať svoje presné zbrane na cieľ pomocou malého drónu. Alebo naviesť roj loitering munície na cieľ bez vlastného ohrozenia cez longbow radar a výkonné senzory. Alebo letom kopírovať terén pár metrov nad zemou aby nedošlo k odhaleniu nepriateľským radarom PVO. Alebo sprevádzať vlastné transportné helikoptéry. A kopec ďalšieho, na čo je helikoptéra určená a čo dokáže AH-64E.Skrýt celý příspěvek

    • spesl
      06:52 22.04.2022

      Ghana ,Senegal ,Gabun ,Maďarsko no pro ně to má asi význam, ale vám i nám bych to nepřál :-)

      Ghana ,Senegal ,Gabun ,Maďarsko no pro ně to má asi význam, ale vám i nám bych to nepřál :-)

      • Nesher
        08:00 22.04.2022

        My to samozřejmě koupíme. CLV chce smlouvu na 4+4 kusy uzavřít už letos.
        Na výcvik pilotů je to celkem ideální.

        My to samozřejmě koupíme. CLV chce smlouvu na 4+4 kusy uzavřít už letos.
        Na výcvik pilotů je to celkem ideální.

      • mikojan29
        10:08 22.04.2022

        Senegal už nie, tí to zrušili.

        Senegal už nie, tí to zrušili.

    • Lukas
      08:06 22.04.2022

      Cóż technicznie S-70 można zintegrować z ATGM (Brimstone / SPIKE NLOS). S-70 można przystosować do współpracy z UAV...

      Cóż technicznie S-70 można zintegrować z ATGM (Brimstone / SPIKE NLOS). S-70 można przystosować do współpracy z UAV...

      • Nesher
        09:01 22.04.2022

        Jenže Slovensko má UH 60M, nikoliv S 70. To je celkem rozdíl.

        Jenže Slovensko má UH 60M, nikoliv S 70. To je celkem rozdíl.

        • Lukas
          09:24 22.04.2022

          UH-60M to tylko oznaczenie "amerykańskiej armii"
          Producent Sikorski każdą wersje (w tym UH-60) oznacza jako S-70...

          Ja nie wskazałem konkretnego "wariantu" maszyny....

          UH-60M to tylko oznaczenie "amerykańskiej armii"
          Producent Sikorski każdą wersje (w tym UH-60) oznacza jako S-70...

          Ja nie wskazałem konkretnego "wariantu" maszyny....

          • Nesher
            09:40 22.04.2022

            Tak to úplně není, UH 60M je varianta dle požadavků USA, potud OK. Nicméně práva i ní má pouze vláda USA, obsahuje některé technologie, které S 70i (což je komerční produkt výrobce ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak to úplně není, UH 60M je varianta dle požadavků USA, potud OK. Nicméně práva i ní má pouze vláda USA, obsahuje některé technologie, které S 70i (což je komerční produkt výrobce určený pro zákazníky, kteří se k UH 60M nedostanou) obsahovat nemůže. A stejně tak do UH 60M lze integrovat jen to co povolí USA.Skrýt celý příspěvek

          • Lukas
            00:20 23.04.2022

            Pro Nesher Nie musisz mi wyjaśniać czym się różni używany w US Army UH-60M od S-70i Pytanie czy ty odróżniasz - oznaczenie producenta (S-70), od oznaczenia użytkownika (UH60M). ...Zobrazit celý příspěvek

            Pro Nesher
            Nie musisz mi wyjaśniać czym się różni używany w US Army UH-60M od S-70i

            Pytanie czy ty odróżniasz - oznaczenie producenta (S-70), od oznaczenia użytkownika (UH60M).


            Nawiasem mówiąc - można kupić S-70i z Mielca uzyskać zgody Kongresu i mieć maszynę w 100% identyczną z używanymi w US ARMY UH-60M...Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            13:03 23.04.2022

            /Nawiasem mówiąc - można kupić S-70i z Mielca uzyskać zgody Kongresu i mieć maszynę w 100% identyczną z używanymi w US ARMY UH-60M.../
            Proč by to chtěl někdo udělat?

            /Nawiasem mówiąc - można kupić S-70i z Mielca uzyskać zgody Kongresu i mieć maszynę w 100% identyczną z używanymi w US ARMY UH-60M.../
            Proč by to chtěl někdo udělat?

    • liberal shark
      08:24 22.04.2022

      Toto letadlo slouží primárně k výrobě vojenských pilotů, bez kterých žádné vzdušné síly nepostavíte. Snad si OS SR dokážou porovnat, na kolik vás přijde výcvik v USA a na kolik ...Zobrazit celý příspěvek

      Toto letadlo slouží primárně k výrobě vojenských pilotů, bez kterých žádné vzdušné síly nepostavíte. Snad si OS SR dokážou porovnat, na kolik vás přijde výcvik v USA a na kolik doma.Skrýt celý příspěvek

      • Nesher
        08:58 22.04.2022

        Aby to nedopadlo tak, že OSSR budou posílat piloty na základní výcvik do CLV, slovenské instruktory už tam mají. A až ten bojový budou realizovat v USA. Otázka co kondiční lety ...Zobrazit celý příspěvek

        Aby to nedopadlo tak, že OSSR budou posílat piloty na základní výcvik do CLV, slovenské instruktory už tam mají. A až ten bojový budou realizovat v USA.
        Otázka co kondiční lety štábních důstojníků, ale i s tím by mohl CLV pomoci.Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          09:56 22.04.2022

          Konec konců proč ne, vždyť do CLV posílá své piloty mnoho různých států. Asi jim takové sdílení kapacit přijde ...Zobrazit celý příspěvek

          Konec konců proč ne, vždyť do CLV posílá své piloty mnoho různých států. Asi jim takové sdílení kapacit přijde racionální.
          https://czechairforce.com/news... Skrýt celý příspěvek

        • Hevonen
          11:42 22.04.2022

          To by som videl väčšiu možnosť na spoluprácu s Poliakmi. Predsalen ich používanie F-16 a ich prepracovaný systém školenia pilotov je o niečo ďalej ako CLV (byť aj tí sú dobrí). ...Zobrazit celý příspěvek

          To by som videl väčšiu možnosť na spoluprácu s Poliakmi.
          Predsalen ich používanie F-16 a ich prepracovaný systém školenia pilotov je o niečo ďalej ako CLV (byť aj tí sú dobrí). Počty ročne vycvičených pilotov proste nepustia.

          Keďže táto spolupráca dlhodobo existovala a fungovala pri Mig-29, stačí na ňu nadviazať.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            13:24 22.04.2022

            To už se od ceny výcviku v USA moc lišit nebude. Navíc v CLV (v simulátorovém centru) běžné Slováci trénují, ostatně i ti Poláci tu už párkrát byli. Ale samozřejmě váš boj.

            To už se od ceny výcviku v USA moc lišit nebude. Navíc v CLV (v simulátorovém centru) běžné Slováci trénují, ostatně i ti Poláci tu už párkrát byli. Ale samozřejmě váš boj.

          • liberal shark
            13:37 22.04.2022

            Kšeftovat s Poláky je někdy o nervy :-).

            Kšeftovat s Poláky je někdy o nervy :-).

          • Hevonen
            13:45 22.04.2022

            Nesher: Simulatorové centrum je o niečom inom, ako výcvik pilotov. Hlavne je zbytočnosť investovať do nových simulátorov pre Mig-29. F-16 sa samozrejme kupuje aj so simulačnou ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher: Simulatorové centrum je o niečom inom, ako výcvik pilotov.

            Hlavne je zbytočnosť investovať do nových simulátorov pre Mig-29.
            F-16 sa samozrejme kupuje aj so simulačnou technológiou a súčasťou rekonštrukcie Sliaču je vybudovanie simulačného centra.

            liberal shark: kšeftovať? Kto hovorí o kšeftovaní?
            Poliaci od nás kupujú delostreleckú muníciu v hodnote desiatok miliónov €. Bolo by veľmi slušné časť tých peňazí zase minúť u nich. Reciprocita je veľmi dôležitá vec.Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            14:19 22.04.2022

            Hevonen Vidíš a já myslel, že simulátor právě je o výcviku pilotů, ale ono asi ne. Ostatně proč myslíš, že ten simulátor rozšířili právě o možnost simulace F 16? Ale jak říkám, ...Zobrazit celý příspěvek

            Hevonen
            Vidíš a já myslel, že simulátor právě je o výcviku pilotů, ale ono asi ne.
            Ostatně proč myslíš, že ten simulátor rozšířili právě o možnost simulace F 16?
            Ale jak říkám, váš boj.
            L 39 NG pro nás smysl dává a jak se ukazuje, nejenom pro nás.Skrýt celý příspěvek

          • Martinos
            15:01 22.04.2022

            Hevonen a kolko bude simulatorov na Sliaci? V CR sa mozu cvicit 4 piloti naraz aj s leteckymi navadzacmi. Precvicia spolocnu koordinaciu, taktiku.

            Hevonen a kolko bude simulatorov na Sliaci? V CR sa mozu cvicit 4 piloti naraz aj s leteckymi navadzacmi. Precvicia spolocnu koordinaciu, taktiku.

          • Hevonen
            17:42 22.04.2022

            Nesher: samozrejme treba čítať s porozumením. Hovoríme o výcviku nováčikov od (najlepšie) strednej školy po odovzdanie OS ako pilota so základným vycvikom. Do CLV Poliaci a ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher: samozrejme treba čítať s porozumením.
            Hovoríme o výcviku nováčikov od (najlepšie) strednej školy po odovzdanie OS ako pilota so základným vycvikom.
            Do CLV Poliaci a Slováci chodia cvičiť do simulatoroveho centra to o čom píše Martinos.
            A to je niečo úplne iné.

            CLV nebude schopné poskytnúť OS typovy vycvik na F-16.
            Je to určite kvalitna škola, ale pre nás neperspektivna a to z množstva pohľadov. Zároveň nikdy nedosiahne úroveň výcviku USA, kde bežný pilot rocne nalieta 300hodin a instruktor ich ma nalietanych tisíce a tisíce.
            Skôr by sa mali v CLV zamerať na Maďarov.

            Martinos: dufam ze hej, ak to myslíme vážne. Len miesto premietania snáď pôjdu na vyššiu úroveň cestou VR headset.Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            19:21 22.04.2022

            Nesher výcvik pilotov fakt funguje inak než že ich posadíš za simulátor :D krista ty máš ale o tom predstavy :D

            Nesher výcvik pilotov fakt funguje inak než že ich posadíš za simulátor :D krista ty máš ale o tom predstavy :D

          • Nesher
            19:49 22.04.2022

            Murphy A to jsem někde řekl? Ne, neřekl. To si ty vyfabuloval. Jinak jako člověk, který se celou profesní kariéru motá kolem leteckého průmyslu, tak si troufám říct, že tomu ...Zobrazit celý příspěvek

            Murphy
            A to jsem někde řekl? Ne, neřekl. To si ty vyfabuloval.
            Jinak jako člověk, který se celou profesní kariéru motá kolem leteckého průmyslu, tak si troufám říct, že tomu rozumím víc než většina zdejších diskutérů a rozhodně lépe než ty.
            Takže simulátory, pro tebe zřejmě překvapivě, se používají i při základním výcviku naprosto běžně.
            A pokud jde o vaše letectvo, pokud vím,brak cvičná letadla jsou stále v plánu, tedy tak nějak čekám, že koupíte M 345 protože Češi a Maďaři, což je +- to samé jako NG, jen to bude dražší.
            A teď se prosím vraťme zpět k tématu, tím je L 39 NG v HuAF, nikoliv slovenské vzdušné zbraně.Skrýt celý příspěvek

          • BobDylan
            20:53 22.04.2022

            Nesher: Tie vzdušné zbrane si si mohol odpustiť.

            Nesher: Tie vzdušné zbrane si si mohol odpustiť.

          • Sgt Murphy
            21:06 22.04.2022

            Nesher Ako správne poznamenal Hevonen v príspevku 19:12 22.04.2022, ja dúfam že nikoho nenapadne taká blbosť ako kúpiť pre naše vzdušné sily akékoľvek cvičné prúdové lietadlá len ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher Ako správne poznamenal Hevonen v príspevku 19:12 22.04.2022, ja dúfam že nikoho nenapadne taká blbosť ako kúpiť pre naše vzdušné sily akékoľvek cvičné prúdové lietadlá len aby sme sa mohli potľapkať po ramenách že ich máme. Naše vzdušné sily myslím SR, nie ČR, vy si robte čo chcete :)Skrýt celý příspěvek

          • Nesher
            21:36 22.04.2022

            BobDylan Vtip, někdy mám pocit, že Slovákům chybí smysl pro humor obecně a pro ironií speciálně. Nic ve zlém, ale jakmile někdo o něčem slovenském udělá vtip, tak se můžete ...Zobrazit celý příspěvek

            BobDylan
            Vtip, někdy mám pocit, že Slovákům chybí smysl pro humor obecně a pro ironií speciálně. Nic ve zlém, ale jakmile někdo o něčem slovenském udělá vtip, tak se můžete zbláznit. Trochu nadhledu by to chtělo. Tuhle jsem v jiné diskuzi napsal, že až si Maďaři půjdou pro Žitný ostrov, tak vzhledem k nákupu českých zbraní Maďarskem budeme.mit dilema. A aby bylo jasné, že jde o vtip, tak jsem tam dal smajlík, bohužel to nepomohlo.
            Prostě totální absence smyslu pro humor a nadhled.

            Murphy
            Což je to, co tu opakují už poněkolikáté, váš boj. Jen nechápu, proč se vždy u článku, který se týká českeho průmyslu vždy musí řešit Slovensko, byť to se Slovenskem nic společného nemá. Nebo ti přijde normální u článku,. který se týká nákupu českého letadla HuAF rychle přispěchat s tím "my to nekoupíme"?Skrýt celý příspěvek

          • Martinos
            23:50 22.04.2022

            Nesher ...byť to se Slovenskem nic společného nemá. Napíš autorovi článku, aby z neho pasáž o Slovensku vyhodil. :D Existuje také šance dodat osm L-39NG slovenskému letectvu. ...Zobrazit celý příspěvek

            Nesher ...byť to se Slovenskem nic společného nemá.
            Napíš autorovi článku, aby z neho pasáž o Slovensku vyhodil. :D
            Existuje také šance dodat osm L-39NG slovenskému letectvu. Slovenští piloti potřebují cvičné proudové letouny k výcviku na stíhačky F-16. V tuto chvíli slovenské letectvo provozuje dvě L-39ZAM a tři L-39CM.Skrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            03:09 23.04.2022

            Boha Nesher kedykoľvek si ja tu spravím vtip o Česku tak mám ihneď 10 "triggered" komentárov o tom že my z Vyšných Uhier nemáme čo otvárať papuľu a byť radi že nepasieme ovce. A ...Zobrazit celý příspěvek

            Boha Nesher kedykoľvek si ja tu spravím vtip o Česku tak mám ihneď 10 "triggered" komentárov o tom že my z Vyšných Uhier nemáme čo otvárať papuľu a byť radi že nepasieme ovce. A aspoň 15 mínusiek k tomu. Komu ty tu chceš niečo vykladať o nadhľade a zmysle pre humor? V článku kde sa spomenie aj Slovensko som napísal že my to nepotrebujeme. Samozrejme, kto sa objaví, nikto iný než "triggered" pepik Nesher. Pre mňa je nepochopiteľná táto česká vzťahovačnosť voči všetkému čo robíme my a nie je to podľa vašich predstáv a váš prospech, už idete svoje.Skrýt celý příspěvek

    • alexa123
      08:24 22.04.2022

      Sgt Murphy ... výcvik pár pilotov na F-16 aj budúcnosti si môžeme za oveľa prijateľnejší peniaz zariadiť v USA... Súhlasím až na jeden detail. To aj základný výcvik "od nuly" na ...Zobrazit celý příspěvek

      Sgt Murphy
      ... výcvik pár pilotov na F-16 aj budúcnosti si môžeme za oveľa prijateľnejší peniaz zariadiť v USA...

      Súhlasím až na jeden detail. To aj základný výcvik "od nuly" na lietadlách kategórie L-29, L-39 si budeme kupovať a platiť v USA prípadne kondičné udržiavacie lety na "podzvukoch" tiež v USA?
      Prečo si potom Maďari kupujú L-39NG, keď výcvik na svojich až neskutočných 14 kusoch Gripenov môžu podľa teba lacnejšie urobiť vo Švédsku?Skrýt celý příspěvek

      • Praclik
        09:45 22.04.2022

        Madarsko asi nie je uplne idealny pripad na porovnanie vzhladom na prepojenie majitela Aera na Orbana.

        Madarsko asi nie je uplne idealny pripad na porovnanie vzhladom na prepojenie majitela Aera na Orbana.

      • Hevonen
        11:45 22.04.2022

        Treba sa trochu pozrieť dozadu, ako sme fungovali kedysi. Z TUKE by mali vyjsť piloti už s 500lh na Texane (od STA) a do USA odísť už pripravený na T-7 Red Hawk. Doba prípavy sa ...Zobrazit celý příspěvek

        Treba sa trochu pozrieť dozadu, ako sme fungovali kedysi.
        Z TUKE by mali vyjsť piloti už s 500lh na Texane (od STA) a do USA odísť už pripravený na T-7 Red Hawk.
        Doba prípavy sa tak skráti, bude v rukách AOS a TUKE a bude v súlade s filozofiou vycivku v USA.
        Ďalšia možnosť je spolupráca s Poľskom a s M-346 a F-16, ako píšem vyššie.Skrýt celý příspěvek

      • Sgt Murphy
        15:04 22.04.2022

        alexa123 Švédsko neponúklo výcvik ani pri výbere nových stíhačiek pre naše letectvo a neponúklo ani pokročilý výcvik pilotov. Podľa akej logiky ideš na to že Maďarom ten výcvik ...Zobrazit celý příspěvek

        alexa123 Švédsko neponúklo výcvik ani pri výbere nových stíhačiek pre naše letectvo a neponúklo ani pokročilý výcvik pilotov. Podľa akej logiky ideš na to že Maďarom ten výcvik ponúknu a nám ho neponúkli?Skrýt celý příspěvek

        • Sgt Murphy
          15:23 22.04.2022

          Ďalej. Podzvuky nemajú ani napríklad Belgicko, Dánsko, Nórsko, Portugalsko. Ako to robia tieto štáty?

          Ďalej. Podzvuky nemajú ani napríklad Belgicko, Dánsko, Nórsko, Portugalsko. Ako to robia tieto štáty?

          • Hevonen
            19:12 22.04.2022

            Cvičia v USA alebo v Kanade, lebo to výjde lacnejšie. Poznáme cenu nákupu L39NG. Je to 200mil€. Za to môžme cvičiť pilotov v USA podľa ceny kontraktu F-16 50 rokov. A to neratame ...Zobrazit celý příspěvek

            Cvičia v USA alebo v Kanade, lebo to výjde lacnejšie.

            Poznáme cenu nákupu L39NG. Je to 200mil€. Za to môžme cvičiť pilotov v USA podľa ceny kontraktu F-16 50 rokov.
            A to neratame prevádzku L39NG, platy technikov,...

            Snáď im to UHP nikdy neschváli.Skrýt celý příspěvek

  • Arthur
    16:01 21.04.2022

    Asi to bude logická podpora domáceho obranného priemyslu skrz vlastníka Aero

    Asi to bude logická podpora domáceho obranného priemyslu skrz vlastníka Aero

  • IS-3
    14:01 21.04.2022

    Což je celkem po těch údajně neuspokojivých testech v Maďarsku, celkem překvapení. Tak snad je to tentokrát jistá věc, ne jako prodej do Senegalu.

    Což je celkem po těch údajně neuspokojivých testech v Maďarsku, celkem překvapení. Tak snad je to tentokrát jistá věc, ne jako prodej do Senegalu.

    • dbartos
      15:00 21.04.2022

      S ohledem na mimořádně dobré vztahy mezi faktickým vlastníkem Aera ( Kristóf Szalay-Bobrovniczky) a maďarským premiérem bych nějaké významné problémy u tohoto obchodu neočekával.

      S ohledem na mimořádně dobré vztahy mezi faktickým vlastníkem Aera ( Kristóf Szalay-Bobrovniczky) a maďarským premiérem bych nějaké významné problémy u tohoto obchodu neočekával.

    • Nesher
      15:53 21.04.2022

      Podle FB Séra je už smlouva podepsaná.

      Podle FB Séra je už smlouva podepsaná.

    • Flader
      16:04 21.04.2022

      Informácie o neuspokojivých testoch v Maďarsku som zatiaľ nikde nezaznamenal. To na tej dvojdňovej predvádzacej akcii ich stihli aj hĺbkovo otestovať?

      Informácie o neuspokojivých testoch v Maďarsku som zatiaľ nikde nezaznamenal. To na tej dvojdňovej predvádzacej akcii ich stihli aj hĺbkovo otestovať?

      • Nesher
        16:20 21.04.2022

        Objevilo se to na jednom "military" webu, který za peníze zveřejní cokoliv.

        Objevilo se to na jednom "military" webu, který za peníze zveřejní cokoliv.

    • matu
      16:06 21.04.2022

      Nejake blizsi info o neuspokojivych testech v Madarsku?

      Nejake blizsi info o neuspokojivych testech v Madarsku?

Načítám diskuzi...