Maďarsko kupuje česká letadla L-39 Next Generation

-
21. 4. 2022
-
81 komentářů
-
Jan Grohmann
Z Maďarska přicházejí dobré zprávy pro českou firmu AERO Vodochody AEROSPACE a.s. Maďarské letectvo objednalo 12 lehkých proudových letadel L-39NG (Next Generation). Novinku zveřejnil Gáspár Maróth, vládní zmocněnec odpovědný za akvizice na maďarském ministerstvu obrany. Z vodochodské firmy ale zatím nepřišlo oficiální potvrzení.
Osm cvičných L-39NG zajistí výcvik maďarských pilotů stíhaček Gripen. První letouny budou dodány v roce 2024.
Maďarské letectvo již v letech 1994 až 2009 létalo na českých letounech L-39ZO – maďarská strana získala 24 letounů z inventáře bývalého východního Německa.
Současná nájemní smlouva na maďarské letouny Gripen vyprší v roce 2026. Poté budou Gripeny převedeny do maďarského vlastnictví. Zároveň nyní Maďarsko a Švédsko jednají o pokračující desetileté provozní smlouvě. Součástí smlouvy budou další dodávky vybavení, know-how, náhradních dílů, údržba a provozní podpora ze strany Švédska.
Ostatně údržba vyšší úrovně Gripenů probíhá pouze ve Švédsku, stejně jak přeškolovací výcviky. Takže maďarská strana bude muset platit za tyto služby nadále samostatně.
L-39NG; větší foto / Jan Čadil, časopis Letectví+kosmonautika
Původně Maďaři objednali Gripeny A/B již v roce 2001. V roce 2003 se Maďarsko nakonec rozhodlo koupit novější Gripen C/D. Maďarské Gripeny jsou ale konvertované A/B výrobní dávky Batch II na verzi C/D EBS-HU. České letectvo provozuje nově vyrobené Gripeny C/D výrobní dávky Batch III.
Současně Budapešť modernizuje svých 14 Gripenů C/D na standard MS20 Block 2. Modernizace umožní zejména zavést nové moderní zbraně vzduch-vzduch i vzduch-země. Jde například o střely IRIS-T, Meteor nebo pumy GBU-49 Paveway II Enhanced. Současné Budapešť podle maďarských médií zvažuje nákup druhé letky Gripenů, případně alespoň několika Gripenů.
Zajímavá je zmínka o dodávkách čtyř L-39NG v průzkumné variantě. Konfigurace průzkumné L-39NG není známa. Můžeme ale zřejmě vyloučit použití průzkumného kontejneru Litening, který používají maďarské Gripeny. Kontejner stojí až tři miliony dolarů a je optimalizován pro nadzvuková letadla.
Ve hře je spíše instalace levnějšího průzkumného kontejneru nebo umístění levnějšího elektro-optického senzoru přímo do trupu letounu. Takovou zástavbu nabízí například nizozemská společnost Skyline Avation (viz video níže). Rakouská Airborne Technologies zase nabízí speciální závěs se senzorovou hlavicí vhodný pro zavěšení pod křídlo nebo trup L-39NG. Takto vybavený L-39NG poslouží například k ostraze maďarské hranice.
L-39ZO se senzorovou hlavicí
Otázkou je, zda průzkumné L-39NG získají také video datalinky, které umožní přenos obrazových a dalších informací na velitelství. Bez datalinku je třeba hlásit zjištěné informace pomocí rádia.
V případě dodávek L-39NG do Maďarska je důležité připomenout, že většinovým vlastníkem Aero Vodochody je maďarská společnost HSC Aerojet, v níž má 80% podíl Kristóf Szalay-Bobrovniczky. Zbývajících 20 % vlastní česká společnost Omnipol.
Maďarsko nákupem L-39NG pokračuje v rychlé modernizaci svých ozbrojených sil. Co se týče leteckých prostředků, během pár let maďarské letectvo převzalo dvě česká výcviková letadla Zlin 143 a šest Zlin 242L, dále dvě dopravní letadla A319 a dva biz-jety Falcon 7. Dále šlo o osm modernizovaných bojových vrtulníků Mi-24, 20 lehkých vrtulníků H145 a v roce 2025 začne dodávka 16 těžkých H225. Kromě toho z Brazílie v příštím roce dorazí dvě nákladní letadla KC-390 s možností doplňování paliva maďarským stíhačkám Gripen.
Co se týče dalších prodejů L-39NG, letos se očekává podpis na dodávku čtyř L-39NG pro Centrum leteckého výcviku (CLV) v Pardubicích. Součástí kontraktu má být opce na další čtyři stroje.
L-39NG; větší foto / Jan Čadil, časopis Letectví+kosmonautika
Vietnam již objednal 12 L-39NG za pět miliard korun. O šest letounů za 2,8 miliardy korun se zajímá Ghana. Ta hodlá L-39NG používat pro protipovstalecký boj. Kontrakt schválil ghanský parlament.
Existuje také šance dodat osm L-39NG slovenskému letectvu. Slovenští piloti potřebují cvičné proudové letouny k výcviku na stíhačky F-16. V tuto chvíli slovenské letectvo provozuje dvě L-39ZAM a tři L-39CM.
Kromě toho již dříve Senegal projevil zájem o čtveřici L-39NG – osud tohoto kontraktu je ale neznámý. Vedou se jednání i s dalšími zeměmi a podle Jozefa Piga, šéfa představenstva Omnipolu, existuje v nejbližší době potenciál pro prodej desítek L-39NG. Koncem února například Aero Vodochody navštívila delegace z Gabonu.
Výhodu L-39NG jsou velmi nízké akviziční a provozní náklady – stroj stojí zhruba dvakrát až třikrát méně než bitevní L-159 ALCA. Letoun je tak ideální pro všechny dřívější uživatele cvičných nebo cvičně-bojových verzí L-39.
Související články
Začíná únavová zkouška L-39NG. Má potvrdit trojnásobnou životnost letounu
Ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ) začíná únavová zkouška nového proudového letounu ...
-
03.06.2020
-
3 komentářů
-
Tisková zpráva
L-39NG prošel aerodynamickými testy pro verzi Light Attack
Krátce po certifikaci cvičné verze letounu L-39NG byl dokončen také důležitý úvodní krok ...
-
05.11.2020
-
23 komentářů
-
Tisková zpráva
L-39NG na hodnotících letech v Maďarsku
Letoun L-39NG navštívil 59. leteckou základnu maďarských ozbrojených sil v Kecskemétu, aby ...
-
23.11.2020
-
101 komentářů
-
Tisková zpráva
Český letoun L-39NG pro vietnamský Výcvikový pluk 910 „Julius Fučík“
Česká společnost Omnipol dodá vietnamskému ministerstvu obrany komplexní letecký výcvikový systém ...
-
16.02.2021
-
126 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Zdá sa, že Ghana nemá na nákup lietadiel peniaze:
https://www.jetfly.hu/katonai-...Zdá sa, že Ghana nemá na nákup lietadiel peniaze:
https://www.jetfly.hu/katonai-...Pikoška - fotka na Orbánovom fb potvrdili fámu, že novým ministrom obrany sa stane majiteľ AERA, Kristóf ...Zobrazit celý příspěvek
Pikoška - fotka na Orbánovom fb potvrdili fámu, že novým ministrom obrany sa stane majiteľ AERA, Kristóf Szalay-Bobrovniczky:
https://www.facebook.com/orban... Skrýt celý příspěvekLeonardo začalo robiť na Slovensku PR kampaň:
https://www.trend.sk/spravy/na...Leonardo začalo robiť na Slovensku PR kampaň:
https://www.trend.sk/spravy/na...Ak by ste chceli vidieť M-345 naživo, bude na statike tento víkend na Festivale letectva v Piešťanoch.
Ak by ste chceli vidieť M-345 naživo, bude na statike tento víkend na Festivale letectva v Piešťanoch.
Keď tak toto je ideálny trener pre nas.
Jeho nákup by zlacnil prevádzku Spartanov.Keď tak toto je ideálny trener pre nas.
Jeho nákup by zlacnil prevádzku Spartanov.Kdyz uz se zminuje Spartan, bude se dokupovat ten 3. kus?
Kdyz uz se zminuje Spartan, bude se dokupovat ten 3. kus?
Vo výhlade rozvoja OSSR 2035 je aj investícia do stredného dopravného lietadla na roky 2024 - 2026.
O čo konkrétne sa jedná sa zatiaľ nehovorí.Vo výhlade rozvoja OSSR 2035 je aj investícia do stredného dopravného lietadla na roky 2024 - 2026.
O čo konkrétne sa jedná sa zatiaľ nehovorí.https://www.slov-lex.sk/legisl... Zobrazit celý příspěvek
Ja by som zas prosil o info-vysvetlenie prečo by nákup týchto cvičných lietadiel zlacnil prevádzku Spartanov. Ďakujem!
Ja by som zas prosil o info-vysvetlenie prečo by nákup týchto cvičných lietadiel zlacnil prevádzku Spartanov. Ďakujem!
Priamo nijak, ale predpoklada sa, ze ak by sme mali realny zaujem o M345, tak by sme dokazali vyrokovat servis Spartanov v nasej rezii na vyssej urovni aka je teraz (prakticky len ...Zobrazit celý příspěvek
Priamo nijak, ale predpoklada sa, ze ak by sme mali realny zaujem o M345, tak by sme dokazali vyrokovat servis Spartanov v nasej rezii na vyssej urovni aka je teraz (prakticky len predletova priprava a to, co sa moze robit na letisku).Skrýt celý příspěvek
Ďalej zníženie nákladov na servisnú podporu, dodávky ND, sklad ND výrobcu, školenia,... Vždy to bude lacnejšie od jedného dodávateľa ako od dvoch.
Ďalej zníženie nákladov na servisnú podporu, dodávky ND, sklad ND výrobcu, školenia,... Vždy to bude lacnejšie od jedného dodávateľa ako od dvoch.
Ja preferujem Albíka... :)
Ale mnou sa neriadi nikto hore... ;)Ja preferujem Albíka... :)
Ale mnou sa neriadi nikto hore... ;)Mohli by sme sa orientovať na relevantných výrobcom so silným medzinárodným zázemím, skúsenosťami a kvalitou.
Nostalgiu nechajme nostalgiou.Mohli by sme sa orientovať na relevantných výrobcom so silným medzinárodným zázemím, skúsenosťami a kvalitou.
Nostalgiu nechajme nostalgiou.
maďarská cesta je hodná inspirace pro AČR, jenže do toho lezou politické nesmysly. Udělat shodný postup s Budapeští a mít dvě letky Gripenů by byl ideální kompromis mezi potřebou ...Zobrazit celý příspěvek
maďarská cesta je hodná inspirace pro AČR, jenže do toho lezou politické nesmysly. Udělat shodný postup s Budapeští a mít dvě letky Gripenů by byl ideální kompromis mezi potřebou rozšíření letectva a potřebou šetření po rekordních schodcích rozpočtu.
Ovšem zvěsti o jednání naší operetní ministryně hovoří jasně. V lepším případě F-16 jako Slovensko a v horším F-35.
Přitom hledisko pro pořízení úplně jiného typu by mělo být hodně přísné, protože jde nejen čistě o nákup strojů a zařízení, ale i dlouhodobé přeškolování pilotů kteří už Gripeny dokonale zvládli.
Obávám se že to dopadne jako s vrtulníky - nejdražší nabídka vyhraje s poukazem na to že jde o nejlepší techniku. Ovšem pak se bude muset šetřit jinde tudíž nová BVP budou v nedohlednu a tanky rovněž.Skrýt celý příspěvekZnáte pořekadlo jsem dost chudý na to, abych si kupoval levné věci? Nebojte, už se šetří na dělostřelectvu... Zrovna F-35 je jeden z těch druhů nákupů, co by byl velmi drahý ...Zobrazit celý příspěvek
Znáte pořekadlo jsem dost chudý na to, abych si kupoval levné věci? Nebojte, už se šetří na dělostřelectvu...
Zrovna F-35 je jeden z těch druhů nákupů, co by byl velmi drahý (zvlášť pokud se bavíme o dvou letkách), no měli by jsme velmi silné letectvo na prvotřídní úrovni, jehož obměnu by jsme díky rozvoji a teprve relativnímu začátku vývojového cyklu F-35 mohli řešit až za pěkně dlouho, narozdíl od F-16, což je dobrý letoun, jenže ten už se jaksi konci pomalu blíží no a úrovně F-35 rozhodně nedosahuje. Jas-39 a jeho rozšíření je také cesta, ovšem když už, tak by to chtělo E. Myslím, že o Rafale nebo F-18 se vůbec nemá cenu bavit a F-16 je pro nás taky mimo. Buď rozšířit Gripeny, nebo F-35. Za mně jasně F-35...
Co se vrtáků týče, díky bohu za H-1, než mít civily natřené na zeleno pro mírové použití.Skrýt celý příspěvekGripen E je pro čr nesmysl. Je to kompletně nový letoun takže zase budování nového zázemí + provozování dvou typů techniky. Už tak by jsme byli malá Indie... gripen ve dvou ...Zobrazit celý příspěvek
Gripen E je pro čr nesmysl. Je to kompletně nový letoun takže zase budování nového zázemí + provozování dvou typů techniky. Už tak by jsme byli malá Indie... gripen ve dvou verzích, L159, L39NG
V tendrech kde se utkal Gripen a F-35 nebyl propastný cenový rozdíl. Jediný propastný rozdíl byl v tom co nabízené stroje umí.Skrýt celý příspěvekJosse: Tak on je propastný cenový rozdíl v ceně za letovou hodinu. Vynásobíme to 40 roky a ten rozdíl bude sakra velký. Takhle. Pokud by AČR nebyla známá tím, že nakupuje v ...Zobrazit celý příspěvek
Josse: Tak on je propastný cenový rozdíl v ceně za letovou hodinu. Vynásobíme to 40 roky a ten rozdíl bude sakra velký.
Takhle. Pokud by AČR nebyla známá tím, že nakupuje v minimálních počtech vhodných spíše na přehlídky, téměř bez munice a doplňků, tak budiž. Ale naše realita je prostě daná.Skrýt celý příspěvekAno tvrdí se že gripen je za 4 000 usd a f35 za 40 000usd. Akorát jedno je dle us metrik a druhé dle evropských. A nikdo přesně neví co kdo do letové hodiny počítá. Další rozdíl ...Zobrazit celý příspěvek
Ano tvrdí se že gripen je za 4 000 usd a f35 za 40 000usd.
Akorát jedno je dle us metrik a druhé dle evropských. A nikdo přesně neví co kdo do letové hodiny počítá.
Další rozdíl je že na gripenu se díly mění dle opotřebení. U amerických strojů se jede dle tabulky dle počtu hodin a nikoho nezajímá jak díl vypadá.
Realnou cenu půjde zjistit až ze zkušenosti evropských provozovatelů f35.
Ale i kdyby jsme vzali že f35 je 10x dražší na provoz tak užitné vlastnosti jsou taky 10x dál.Skrýt celý příspěvekPropastný rozdíl za letovou hodinu není. Armáda uvádí že naše cena letové hodiny Gripenu je 27 tisíc dolarů. Náklady F-35 A jsou 35 tisíc dolarů.
Propastný rozdíl za letovou hodinu není. Armáda uvádí že naše cena letové hodiny Gripenu je 27 tisíc dolarů. Náklady F-35 A jsou 35 tisíc dolarů.
Především Gripen E je na úplném počátku svého životního cyklu. A já se nebojím si přisadit že jde stále o nikým pořádně nevyzkoušený prototyp, což samo o sobě by mělo stačit na ...Zobrazit celý příspěvek
Především Gripen E je na úplném počátku svého životního cyklu. A já se nebojím si přisadit že jde stále o nikým pořádně nevyzkoušený prototyp, což samo o sobě by mělo stačit na jeho vyřazení z výběru, když na trhu jsou k dispozici plnohodnotná a ověřená konkurenční řešení.
Díky tomu nikdo neví kolik bude stát jeho provoz, což se přímo pojí s tím jestli má konstrukce nějaké větší či menší skryté vady (a že každá konstrukce vždy měla své kostlivce ve skříni). Na nějaká rozumná data by bylo třeba si počkat alespoň 5 let. No ale jelikož Gripen E na trh nepřináší vůbec nic nového, tak nedává smysl na ně čekat(To by dávalo smysl svého času u něčeho technologicky přelomového, jako F-35). Zajímavé je, že všude ve světě tento fundamentální princip akvizic chápou a já jsem moc zvědav jestli opět půjdeme typicky českou cestou že víme všechno nejlíp a dopadne to jako obvykle.Skrýt celý příspěvek
Ne, není to kompletně nový letoun, ano díly většina nesedí (i když některé i tak) ale třeba pro pilota jde jen o "upgrade" nikoliv fungl nový stroj, též postupy a nástroje pro ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, není to kompletně nový letoun, ano díly většina nesedí (i když některé i tak) ale třeba pro pilota jde jen o "upgrade" nikoliv fungl nový stroj, též postupy a nástroje pro servis/diagnostiku zůstávají převážně stejné...
Je to asi tak "jiné" jako AH1Z/UH1Y... společný základ ale samozřejmě ne stejné. Pokud by nám skutečně nabídli Švédové E-čko do pronájmu za podobných podmínek jako doteď, tak bych to klidně bral a mezitím co tu bude řešil druhou letku F-35... jakmile budeme mít něco nalítané s oběma typy (a zkusíme na vlastní kůži náklady ne údržbu) může se udělat finální řešení (no nic není nafurt ale na delší dobu...)Skrýt celý příspěvekA ještě drobnost, odhadoval bych že v režimu pronájmu by tu Grip-E mohl být dřív (aspoň první kusy) než když se "zapíšeme do pořadníku" na F-35... viz třeba slováci s F-16, těm to ...Zobrazit celý příspěvek
A ještě drobnost, odhadoval bych že v režimu pronájmu by tu Grip-E mohl být dřív (aspoň první kusy) než když se "zapíšeme do pořadníku" na F-35... viz třeba slováci s F-16, těm to časově vyšlo hodně blbě...Skrýt celý příspěvek
Gripen E má nový motor a celý drak, je to tedy nový letoun. Jediné z čeho můžeme vycházet ze zkušeností z Gipenu C je, že pokud se při jeho vývoji podařilo vše podle plánu, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Gripen E má nový motor a celý drak, je to tedy nový letoun. Jediné z čeho můžeme vycházet ze zkušeností z Gipenu C je, že pokud se při jeho vývoji podařilo vše podle plánu, tak můžeme poměrně přesně říci, že stroj má sice lepší parametry, ale nenabízí nic zásadního navíc proti vyzkoušené konkurenci. Pokud se ale při jeho vývoji něco nepodařilo, tak se o to dozvíme až za pár let, kde s tím související úpravy si zákazník dodatečně zaplatí (v případě nákupu), což se samozřejmě významně promítne do provozních nákladů. AH-1Z je proti AH-1W také nový stroj, který je ale na rozdíl od Gripenu E již ověřený provozem.Skrýt celý příspěvek
Je to naprosto jiné letadlo. Všechny klíčové systémy jsou jiné a drak je také zvětšený. Takže logicky všechny servisní postupy budou jiné. Provozovat dva typy letadel je pro AČR ...Zobrazit celý příspěvek
Je to naprosto jiné letadlo. Všechny klíčové systémy jsou jiné a drak je také zvětšený. Takže logicky všechny servisní postupy budou jiné.
Provozovat dva typy letadel je pro AČR nesmysl.Skrýt celý příspěvek
Poznámka k F-35: Je to taky protitanková zbraň. K H-1. Obrovskou výhodu je možnost nainstalovat různé datalinky. Nejen Link16 ale i sofistikovanější datalinky pro přenos obrazu a ...Zobrazit celý příspěvek
Poznámka k F-35: Je to taky protitanková zbraň.
K H-1. Obrovskou výhodu je možnost nainstalovat různé datalinky. Nejen Link16 ale i sofistikovanější datalinky pro přenos obrazu a videa, a to i pro přenos dat mezi vrtulníky a vojáky na zemi. USMC již takové Vipery / Venomy má vybavené (mají hned tři datalinky). To civilní vrtulníky jako AW149M nikdy nebudou mít. Nemá to ani Black Hawk.Skrýt celý příspěvekTo bude nejaké nedorozumenie. Ze by hlavný typ vrtuľníku nemal niečo, co ma ani nie štvrtý najpočetnejší vrtuľník v americkej armáde? Link-16 samozrejme dokáže prenos obrazu a ...Zobrazit celý příspěvek
To bude nejaké nedorozumenie.
Ze by hlavný typ vrtuľníku nemal niečo, co ma ani nie štvrtý najpočetnejší vrtuľník v americkej armáde?
Link-16 samozrejme dokáže prenos obrazu a videa.
V marci 2022 oznamili ze UH1 a AH1 USMC budú vybavené Link 16.
Takže to co ste pochopili ako feature bol zrejme bug, ktorý idú za 65mil dolárov vyriešiť.
Na co živiť tri systémy, keď stačí jeden.
https://www.thedefensepost.com... Skrýt celý příspěvek
Super zpráva, L-39NG je zdařilé a hlavně konkurenceschopné letadlo a díky rozšířenosti L-39 má i světové povědomí a renomé. Maďarsko pravděpodobně zakoupí německé houfnice ...Zobrazit celý příspěvek
Super zpráva, L-39NG je zdařilé a hlavně konkurenceschopné letadlo a díky rozšířenosti L-39 má i světové povědomí a renomé.
Maďarsko pravděpodobně zakoupí německé houfnice Rheinmetall HX3 jako doplnění svých (objednaných) PzH 2000.Skrýt celý příspěvekKonkurenceschopné? Vždyť není ještě ani dodělané.
Konkurenceschopné? Vždyť není ještě ani dodělané.
Aeru uspechem prajem. Skoda len ,ze je to cez politicke konexie... co mu na reputacii neprida.
Aeru uspechem prajem. Skoda len ,ze je to cez politicke konexie... co mu na reputacii neprida.
Zbraně jsou vždy a všude hlavně o politice, teprve pak se přichází na řadu další parametry. Navíc to není první objednatel.
Zbraně jsou vždy a všude hlavně o politice, teprve pak se přichází na řadu další parametry. Navíc to není první objednatel.
Už je to ...Zobrazit celý příspěvek
Už je to podepsané:
http://czechairforce.com/news/...
https://www.aero.cz/cz/o-nas/m...
Zdá se, že by se Aero mohlo v dohledné době přiblížit takovému počtu prodaných kusů, kdy se mu zaplatí vývojové náklady.Skrýt celý příspěvekAk by náhodou niekoho napadlo tu napísať že by aj Vzdušné sily SR mali zopár kúpiť... Nie, nemáme prečo. Výcvik pár pilotov na F-16 aj budúcnosti si môžeme za oveľa prijateľnejší ...Zobrazit celý příspěvek
Ak by náhodou niekoho napadlo tu napísať že by aj Vzdušné sily SR mali zopár kúpiť... Nie, nemáme prečo. Výcvik pár pilotov na F-16 aj budúcnosti si môžeme za oveľa prijateľnejší peniaz zariadiť v USA. Takého lietadlo je v konflikte vysokej intenzity podľa môjho názoru úplne nepoužiteľné, takže druhotné použitie ako "light attack" to reálne u nás nemá. A ušetrené peniaze sa môžu vložiť na napríklad na vybudovanie kvalitnejšej PVO.
Ak by náhodou niekoho napadlo povedať, prečo toto môže nahradiť bojové helikoptéry tak nie. Nemôže. Toto nevie stáť vo vzduchu na mieste ukryté za terénnou prekážkou a navádzať svoje presné zbrane na cieľ pomocou malého drónu. Alebo naviesť roj loitering munície na cieľ bez vlastného ohrozenia cez longbow radar a výkonné senzory. Alebo letom kopírovať terén pár metrov nad zemou aby nedošlo k odhaleniu nepriateľským radarom PVO. Alebo sprevádzať vlastné transportné helikoptéry. A kopec ďalšieho, na čo je helikoptéra určená a čo dokáže AH-64E.Skrýt celý příspěvekGhana ,Senegal ,Gabun ,Maďarsko no pro ně to má asi význam, ale vám i nám bych to nepřál :-)
Ghana ,Senegal ,Gabun ,Maďarsko no pro ně to má asi význam, ale vám i nám bych to nepřál :-)
Cóż technicznie S-70 można zintegrować z ATGM (Brimstone / SPIKE NLOS). S-70 można przystosować do współpracy z UAV...
Cóż technicznie S-70 można zintegrować z ATGM (Brimstone / SPIKE NLOS). S-70 można przystosować do współpracy z UAV...
Jenže Slovensko má UH 60M, nikoliv S 70. To je celkem rozdíl.
Jenže Slovensko má UH 60M, nikoliv S 70. To je celkem rozdíl.
UH-60M to tylko oznaczenie "amerykańskiej armii"
Producent Sikorski każdą wersje (w tym UH-60) oznacza jako S-70...
Ja nie wskazałem konkretnego "wariantu" maszyny....UH-60M to tylko oznaczenie "amerykańskiej armii"
Producent Sikorski każdą wersje (w tym UH-60) oznacza jako S-70...
Ja nie wskazałem konkretnego "wariantu" maszyny....Tak to úplně není, UH 60M je varianta dle požadavků USA, potud OK. Nicméně práva i ní má pouze vláda USA, obsahuje některé technologie, které S 70i (což je komerční produkt výrobce ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to úplně není, UH 60M je varianta dle požadavků USA, potud OK. Nicméně práva i ní má pouze vláda USA, obsahuje některé technologie, které S 70i (což je komerční produkt výrobce určený pro zákazníky, kteří se k UH 60M nedostanou) obsahovat nemůže. A stejně tak do UH 60M lze integrovat jen to co povolí USA.Skrýt celý příspěvek
Pro Nesher Nie musisz mi wyjaśniać czym się różni używany w US Army UH-60M od S-70i Pytanie czy ty odróżniasz - oznaczenie producenta (S-70), od oznaczenia użytkownika (UH60M). ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Nesher
Nie musisz mi wyjaśniać czym się różni używany w US Army UH-60M od S-70i
Pytanie czy ty odróżniasz - oznaczenie producenta (S-70), od oznaczenia użytkownika (UH60M).
Nawiasem mówiąc - można kupić S-70i z Mielca uzyskać zgody Kongresu i mieć maszynę w 100% identyczną z używanymi w US ARMY UH-60M...Skrýt celý příspěvek/Nawiasem mówiąc - można kupić S-70i z Mielca uzyskać zgody Kongresu i mieć maszynę w 100% identyczną z używanymi w US ARMY UH-60M.../
Proč by to chtěl někdo udělat?/Nawiasem mówiąc - można kupić S-70i z Mielca uzyskać zgody Kongresu i mieć maszynę w 100% identyczną z używanymi w US ARMY UH-60M.../
Proč by to chtěl někdo udělat?
Toto letadlo slouží primárně k výrobě vojenských pilotů, bez kterých žádné vzdušné síly nepostavíte. Snad si OS SR dokážou porovnat, na kolik vás přijde výcvik v USA a na kolik ...Zobrazit celý příspěvek
Toto letadlo slouží primárně k výrobě vojenských pilotů, bez kterých žádné vzdušné síly nepostavíte. Snad si OS SR dokážou porovnat, na kolik vás přijde výcvik v USA a na kolik doma.Skrýt celý příspěvek
Aby to nedopadlo tak, že OSSR budou posílat piloty na základní výcvik do CLV, slovenské instruktory už tam mají. A až ten bojový budou realizovat v USA. Otázka co kondiční lety ...Zobrazit celý příspěvek
Aby to nedopadlo tak, že OSSR budou posílat piloty na základní výcvik do CLV, slovenské instruktory už tam mají. A až ten bojový budou realizovat v USA.
Otázka co kondiční lety štábních důstojníků, ale i s tím by mohl CLV pomoci.Skrýt celý příspěvekKonec konců proč ne, vždyť do CLV posílá své piloty mnoho různých států. Asi jim takové sdílení kapacit přijde ...Zobrazit celý příspěvek
Konec konců proč ne, vždyť do CLV posílá své piloty mnoho různých států. Asi jim takové sdílení kapacit přijde racionální.
https://czechairforce.com/news... Skrýt celý příspěvekTo by som videl väčšiu možnosť na spoluprácu s Poliakmi. Predsalen ich používanie F-16 a ich prepracovaný systém školenia pilotov je o niečo ďalej ako CLV (byť aj tí sú dobrí). ...Zobrazit celý příspěvek
To by som videl väčšiu možnosť na spoluprácu s Poliakmi.
Predsalen ich používanie F-16 a ich prepracovaný systém školenia pilotov je o niečo ďalej ako CLV (byť aj tí sú dobrí). Počty ročne vycvičených pilotov proste nepustia.
Keďže táto spolupráca dlhodobo existovala a fungovala pri Mig-29, stačí na ňu nadviazať.Skrýt celý příspěvekTo už se od ceny výcviku v USA moc lišit nebude. Navíc v CLV (v simulátorovém centru) běžné Slováci trénují, ostatně i ti Poláci tu už párkrát byli. Ale samozřejmě váš boj.
To už se od ceny výcviku v USA moc lišit nebude. Navíc v CLV (v simulátorovém centru) běžné Slováci trénují, ostatně i ti Poláci tu už párkrát byli. Ale samozřejmě váš boj.
Nesher: Simulatorové centrum je o niečom inom, ako výcvik pilotov. Hlavne je zbytočnosť investovať do nových simulátorov pre Mig-29. F-16 sa samozrejme kupuje aj so simulačnou ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: Simulatorové centrum je o niečom inom, ako výcvik pilotov.
Hlavne je zbytočnosť investovať do nových simulátorov pre Mig-29.
F-16 sa samozrejme kupuje aj so simulačnou technológiou a súčasťou rekonštrukcie Sliaču je vybudovanie simulačného centra.
liberal shark: kšeftovať? Kto hovorí o kšeftovaní?
Poliaci od nás kupujú delostreleckú muníciu v hodnote desiatok miliónov €. Bolo by veľmi slušné časť tých peňazí zase minúť u nich. Reciprocita je veľmi dôležitá vec.Skrýt celý příspěvekHevonen Vidíš a já myslel, že simulátor právě je o výcviku pilotů, ale ono asi ne. Ostatně proč myslíš, že ten simulátor rozšířili právě o možnost simulace F 16? Ale jak říkám, ...Zobrazit celý příspěvek
Hevonen
Vidíš a já myslel, že simulátor právě je o výcviku pilotů, ale ono asi ne.
Ostatně proč myslíš, že ten simulátor rozšířili právě o možnost simulace F 16?
Ale jak říkám, váš boj.
L 39 NG pro nás smysl dává a jak se ukazuje, nejenom pro nás.Skrýt celý příspěvekHevonen a kolko bude simulatorov na Sliaci? V CR sa mozu cvicit 4 piloti naraz aj s leteckymi navadzacmi. Precvicia spolocnu koordinaciu, taktiku.
Hevonen a kolko bude simulatorov na Sliaci? V CR sa mozu cvicit 4 piloti naraz aj s leteckymi navadzacmi. Precvicia spolocnu koordinaciu, taktiku.
Nesher: samozrejme treba čítať s porozumením. Hovoríme o výcviku nováčikov od (najlepšie) strednej školy po odovzdanie OS ako pilota so základným vycvikom. Do CLV Poliaci a ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: samozrejme treba čítať s porozumením.
Hovoríme o výcviku nováčikov od (najlepšie) strednej školy po odovzdanie OS ako pilota so základným vycvikom.
Do CLV Poliaci a Slováci chodia cvičiť do simulatoroveho centra to o čom píše Martinos.
A to je niečo úplne iné.
CLV nebude schopné poskytnúť OS typovy vycvik na F-16.
Je to určite kvalitna škola, ale pre nás neperspektivna a to z množstva pohľadov. Zároveň nikdy nedosiahne úroveň výcviku USA, kde bežný pilot rocne nalieta 300hodin a instruktor ich ma nalietanych tisíce a tisíce.
Skôr by sa mali v CLV zamerať na Maďarov.
Martinos: dufam ze hej, ak to myslíme vážne. Len miesto premietania snáď pôjdu na vyššiu úroveň cestou VR headset.Skrýt celý příspěvekMurphy A to jsem někde řekl? Ne, neřekl. To si ty vyfabuloval. Jinak jako člověk, který se celou profesní kariéru motá kolem leteckého průmyslu, tak si troufám říct, že tomu ...Zobrazit celý příspěvek
Murphy
A to jsem někde řekl? Ne, neřekl. To si ty vyfabuloval.
Jinak jako člověk, který se celou profesní kariéru motá kolem leteckého průmyslu, tak si troufám říct, že tomu rozumím víc než většina zdejších diskutérů a rozhodně lépe než ty.
Takže simulátory, pro tebe zřejmě překvapivě, se používají i při základním výcviku naprosto běžně.
A pokud jde o vaše letectvo, pokud vím,brak cvičná letadla jsou stále v plánu, tedy tak nějak čekám, že koupíte M 345 protože Češi a Maďaři, což je +- to samé jako NG, jen to bude dražší.
A teď se prosím vraťme zpět k tématu, tím je L 39 NG v HuAF, nikoliv slovenské vzdušné zbraně.Skrýt celý příspěvekNesher Ako správne poznamenal Hevonen v príspevku 19:12 22.04.2022, ja dúfam že nikoho nenapadne taká blbosť ako kúpiť pre naše vzdušné sily akékoľvek cvičné prúdové lietadlá len ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher Ako správne poznamenal Hevonen v príspevku 19:12 22.04.2022, ja dúfam že nikoho nenapadne taká blbosť ako kúpiť pre naše vzdušné sily akékoľvek cvičné prúdové lietadlá len aby sme sa mohli potľapkať po ramenách že ich máme. Naše vzdušné sily myslím SR, nie ČR, vy si robte čo chcete :)Skrýt celý příspěvek
BobDylan Vtip, někdy mám pocit, že Slovákům chybí smysl pro humor obecně a pro ironií speciálně. Nic ve zlém, ale jakmile někdo o něčem slovenském udělá vtip, tak se můžete ...Zobrazit celý příspěvek
BobDylan
Vtip, někdy mám pocit, že Slovákům chybí smysl pro humor obecně a pro ironií speciálně. Nic ve zlém, ale jakmile někdo o něčem slovenském udělá vtip, tak se můžete zbláznit. Trochu nadhledu by to chtělo. Tuhle jsem v jiné diskuzi napsal, že až si Maďaři půjdou pro Žitný ostrov, tak vzhledem k nákupu českých zbraní Maďarskem budeme.mit dilema. A aby bylo jasné, že jde o vtip, tak jsem tam dal smajlík, bohužel to nepomohlo.
Prostě totální absence smyslu pro humor a nadhled.
Murphy
Což je to, co tu opakují už poněkolikáté, váš boj. Jen nechápu, proč se vždy u článku, který se týká českeho průmyslu vždy musí řešit Slovensko, byť to se Slovenskem nic společného nemá. Nebo ti přijde normální u článku,. který se týká nákupu českého letadla HuAF rychle přispěchat s tím "my to nekoupíme"?Skrýt celý příspěvekNesher ...byť to se Slovenskem nic společného nemá. Napíš autorovi článku, aby z neho pasáž o Slovensku vyhodil. :D Existuje také šance dodat osm L-39NG slovenskému letectvu. ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher ...byť to se Slovenskem nic společného nemá.
Napíš autorovi článku, aby z neho pasáž o Slovensku vyhodil. :D
Existuje také šance dodat osm L-39NG slovenskému letectvu. Slovenští piloti potřebují cvičné proudové letouny k výcviku na stíhačky F-16. V tuto chvíli slovenské letectvo provozuje dvě L-39ZAM a tři L-39CM.Skrýt celý příspěvekBoha Nesher kedykoľvek si ja tu spravím vtip o Česku tak mám ihneď 10 "triggered" komentárov o tom že my z Vyšných Uhier nemáme čo otvárať papuľu a byť radi že nepasieme ovce. A ...Zobrazit celý příspěvek
Boha Nesher kedykoľvek si ja tu spravím vtip o Česku tak mám ihneď 10 "triggered" komentárov o tom že my z Vyšných Uhier nemáme čo otvárať papuľu a byť radi že nepasieme ovce. A aspoň 15 mínusiek k tomu. Komu ty tu chceš niečo vykladať o nadhľade a zmysle pre humor? V článku kde sa spomenie aj Slovensko som napísal že my to nepotrebujeme. Samozrejme, kto sa objaví, nikto iný než "triggered" pepik Nesher. Pre mňa je nepochopiteľná táto česká vzťahovačnosť voči všetkému čo robíme my a nie je to podľa vašich predstáv a váš prospech, už idete svoje.Skrýt celý příspěvek
Sgt Murphy ... výcvik pár pilotov na F-16 aj budúcnosti si môžeme za oveľa prijateľnejší peniaz zariadiť v USA... Súhlasím až na jeden detail. To aj základný výcvik "od nuly" na ...Zobrazit celý příspěvek
Sgt Murphy
... výcvik pár pilotov na F-16 aj budúcnosti si môžeme za oveľa prijateľnejší peniaz zariadiť v USA...
Súhlasím až na jeden detail. To aj základný výcvik "od nuly" na lietadlách kategórie L-29, L-39 si budeme kupovať a platiť v USA prípadne kondičné udržiavacie lety na "podzvukoch" tiež v USA?
Prečo si potom Maďari kupujú L-39NG, keď výcvik na svojich až neskutočných 14 kusoch Gripenov môžu podľa teba lacnejšie urobiť vo Švédsku?Skrýt celý příspěvekTreba sa trochu pozrieť dozadu, ako sme fungovali kedysi. Z TUKE by mali vyjsť piloti už s 500lh na Texane (od STA) a do USA odísť už pripravený na T-7 Red Hawk. Doba prípavy sa ...Zobrazit celý příspěvek
Treba sa trochu pozrieť dozadu, ako sme fungovali kedysi.
Z TUKE by mali vyjsť piloti už s 500lh na Texane (od STA) a do USA odísť už pripravený na T-7 Red Hawk.
Doba prípavy sa tak skráti, bude v rukách AOS a TUKE a bude v súlade s filozofiou vycivku v USA.
Ďalšia možnosť je spolupráca s Poľskom a s M-346 a F-16, ako píšem vyššie.Skrýt celý příspěvekalexa123 Švédsko neponúklo výcvik ani pri výbere nových stíhačiek pre naše letectvo a neponúklo ani pokročilý výcvik pilotov. Podľa akej logiky ideš na to že Maďarom ten výcvik ...Zobrazit celý příspěvek
alexa123 Švédsko neponúklo výcvik ani pri výbere nových stíhačiek pre naše letectvo a neponúklo ani pokročilý výcvik pilotov. Podľa akej logiky ideš na to že Maďarom ten výcvik ponúknu a nám ho neponúkli?Skrýt celý příspěvek
Ďalej. Podzvuky nemajú ani napríklad Belgicko, Dánsko, Nórsko, Portugalsko. Ako to robia tieto štáty?
Ďalej. Podzvuky nemajú ani napríklad Belgicko, Dánsko, Nórsko, Portugalsko. Ako to robia tieto štáty?
Cvičia v USA alebo v Kanade, lebo to výjde lacnejšie. Poznáme cenu nákupu L39NG. Je to 200mil€. Za to môžme cvičiť pilotov v USA podľa ceny kontraktu F-16 50 rokov. A to neratame ...Zobrazit celý příspěvek
Cvičia v USA alebo v Kanade, lebo to výjde lacnejšie.
Poznáme cenu nákupu L39NG. Je to 200mil€. Za to môžme cvičiť pilotov v USA podľa ceny kontraktu F-16 50 rokov.
A to neratame prevádzku L39NG, platy technikov,...
Snáď im to UHP nikdy neschváli.Skrýt celý příspěvek
Což je celkem po těch údajně neuspokojivých testech v Maďarsku, celkem překvapení. Tak snad je to tentokrát jistá věc, ne jako prodej do Senegalu.
Což je celkem po těch údajně neuspokojivých testech v Maďarsku, celkem překvapení. Tak snad je to tentokrát jistá věc, ne jako prodej do Senegalu.
S ohledem na mimořádně dobré vztahy mezi faktickým vlastníkem Aera ( Kristóf Szalay-Bobrovniczky) a maďarským premiérem bych nějaké významné problémy u tohoto obchodu neočekával.
S ohledem na mimořádně dobré vztahy mezi faktickým vlastníkem Aera ( Kristóf Szalay-Bobrovniczky) a maďarským premiérem bych nějaké významné problémy u tohoto obchodu neočekával.
Informácie o neuspokojivých testoch v Maďarsku som zatiaľ nikde nezaznamenal. To na tej dvojdňovej predvádzacej akcii ich stihli aj hĺbkovo otestovať?
Informácie o neuspokojivých testoch v Maďarsku som zatiaľ nikde nezaznamenal. To na tej dvojdňovej predvádzacej akcii ich stihli aj hĺbkovo otestovať?
Načítám diskuzi...