Maďarsko kupuje strategická dopravní a tankovací letadla KC-390

Maďarsko kupuje strategická dopravní a tankovací letadla KC-390
Vizualizace KC-390 nad maďarským parlamentem Országház / Embraer (Zvětšit)

Maďarská vláda a brazilská společnost Embraer podepsali dohodu o prodeji dvou středních dopravních letadel KC-390 maďarským vzdušným silám (Magyar Légierö). Nákupem těchto letadel Budapešť získává jako první země střední a východní Evropy strategické schopnosti ve vojenské letecké přepravě, leteckém tankování a v operacích výsadkových / aeromobilních jednotek.

Maďarsko získá víceúčelová dopravní letadla Embraer C-390 Millennium v konfiguraci pro tankování ve vzduchu. Tankovací verze nese označení KC-390. Embraer tedy používá stejné kódové označení jako americké letectvo. Písmeno „C“ označuje nákladní letoun (Cargo) a „K“ letecký tanker (Kerosene carrier). Podobně je označen americký víceúčelový letoun / tanker KC-46A Pegasus.

Součástí brazilsko-maďarské smlouvy je provozní zázemí a školení maďarských pilotů a techniků. Brazílie současně Maďarsku pomůže s výcvikem v oblasti taktické letecké přepravy, tankování ve vzduchu a letecké evakuace (MEDEVAC). První stroje Maďarsko získá v roce 2023. Cena zakázky není oficiálně známa, ale je zajímavé, že portugalská média (Folha de S.Paulo) mluví o 300 milionech euro (7,9 miliardy Kč). 

„Kromě letadel A319 a Falcon 7X získaných v roce 2018, které lze použít hlavně pro přepravu osob, dorazí do Maďarska v letech 2023 až 2024 letadla KC-390, která jsou vhodná mimo jiné pro přepravu velkých nákladů na bojiště,“ uvedl Gáspár Maróth, vládní komisař zodpovědný za rozvoj obrany Maďarska. 

Maďarsko je po Portugalsku druhým zahraničním zákazníkem KC-390. Kromě dopravy nákladu, osob, tankování ve vzduchu nebo evakuace lze KC-390 využít pro pátrací a záchranné úkoly, pro přesný shoz nákladu (Precision Cargo Drop; například v rámci misí) a výsadkové / aeromobilní operace. Podle výrobce KC-390 je plně slučitelný se systémy NATO. KC-390 tedy mimo jiné pohodlně doplní palivo maďarským stíhačkám JAS-39 Gripen nebo dalším letounům NATO. 


KC-390 pro Maďarsko

Za pozornost stojí tempo, jakým se Maďarům daří nakupovat nové zbraňové systémy. Ve skutečnosti vyjednávání obchodů trvá stejně rychlé jako v ostatních zemích. Rozdíl je v komunikační strategii ‒ Budapešť zbrojní nákupy drží po celou dobu vyjednávání v naprosté tajnosti. Zatímco například v České republice se sleduje (a široce komentuje) jakýkoliv aspekt, chyba nebo pokrok v nákupu, maďarská vláda nepouští ven vůbec žádné informace. V případě KC-390 se vyjednávání jistě v tajnosti vedlo roky a došlo pouze k „překvapivému“ podpisu. Tento tajný přístup platí nejen pro KC-390, ale také pro nákup BVP Lynx, tanků Leopard 2A7, samohybných houfnic PzH 2000 či kompletů NASAMS.

Vůbec prvním zákazníkem KC-390 se stalo brazilské letectvo, které objednalo 28 letounů KC-390, tři již získalo (první je ve službě od roku 2019) a zavedení čtvrtého se očekává do konce letošního roku. Všechny KC-390 mají být dodány do roku 2024. V roce 2019 portugalská vláda objednala pět KC-390 za 827 milionů euro (21 miliard Kč). Součástí nákupu je mimo jiné letecký simulátor a technická podpora po dobu 12 let. První KC-390 Lisabon získá rovněž v roce 2023.

KC-390 v nákladovém prostoru o objemu 170 m3 připraví až 26 tun nákladu, mimo jiné například jedno kolové bojové vozidlo pěchoty Boxer (nebo dva transportéry M113). Konkurenční americká turbovrtulová letadla C-130J Super Hercules přepraví o sedm tun méně nákladu. Nákladový prostor KC-390 pojem 80 plně vyzbrojených vojáků nebo 60 výsadkářů. Z nákladové rampy lze shodit na padácích až 19 tun nákladu. 


C-390 Millenium

V případě tankování ve vzduchu je KC-390 vybaven dvojicí podvěsných kontejnerů Cobham 912E s výsuvnými stabilizovanými palivovými hadicemi (s nástavci a tryskami). KC-390 tedy najednou doplní palivo dvěma maďarským Gripenům a to rychlostí 1500 litrů za minutu (do každého letounu).

Dokončení a zavedení letounů C-390 / KC-390 je obrovským úspěchem firmy Embraer a celého brazilského leteckého průmyslu. Brazilcům se podařilo letoun vyvinout a zavést do výzbroje po pouhých deseti letech. Evropanům to s A400M (i když jde o mnohem výkonnější stroj) trvalo 25 let a Rusové po konci studené války nezavedli do výzbroje vůbec žádné nově vyvinuté vojenské dopravní letadlo. 

Během vývoje C-390 došlo ke dvěma vážným incidentům. Jeden z nich přitom paradoxně prokázal velkou odolnost konstrukce letadla. Během října 2017, kdy se testovaly hraniční letové podmínky před ztrátou stability, vlivem uvolnění nákladu došlo k přesunu těžiště letounu. Letoun začal stoupat pod strmým úhlem a ztratil vztlak na křídlech. Následně došlo k nekontrolovanému pádu z výšky 6000 metrů (20 000 stop) rychlostí 228 metrů za sekundu. Pilotům se podařilo srovnat letoun 300 metrů nad zemí. Podle testovacích pilotů letoun úspěšně odolal mnohem větším silám, než na jaké byl projektován. Letoun i po tomto incidentu mohl pokračovat v testech. 

V témže roce pak stejný letoun při přistání opustil přistávací dráhu a byl vážně poškozen. Letoun byl nakonec z certifikační kampaně vyřazen. Embraer následně na dokončení civilní a vojenské certifikace použil sériový KC-390 brazilského letectva. Všechny tyto incidenty, a zejména jejich vyšetřování, odložilo dokončení vývoje a certifikace o dva roky.


Ukázka schopností C-390 / KC-390, včetně leteckého tankování.

V každém případě brazilské letectvo bylo aktivním účastníkem vývoje KC-390 a investovalo do programu nemálo finančních prostředků. Embraer dokonce ve formě licenčních poplatků pošle brazilskému letectvu 3,2 % z každého prodaného C-390 / KC-390 do zahraničí.

Brazilci s KC-390 útočí zejména trh, kde poslední desítky let dominuje Lockheed Martin s letounem C-130 Hercules. Podle Brazilců v následujících letech na světě vznikne trh až pro 700 podobných dopravních letadel. 

Na projektu C-390 / KC-390 se podílí také česká firma Aero Vodochody. „Aero je plně zodpovědné za vývoj, industrializaci, certifikaci a výrobu pevné náběžné hrany křídla (FLE) a pracujeme na industrializaci a výrobě všech dveří, nákladní rampy a druhé části zadního trupu,“ dočteme se na stránkách Aero Vodochody. „Zadní část trupu pro KC-390 je přitom s rozměry 6,5×4,5×3,3 metru největší částí letounu, která se kdy v ČR vyráběla,“ uvádí stránky českého ministerstva průmyslu. 

„Dodávky Aera pro Embraer jsou významným projektem spolupráce s Brazílií. Právě proto mě zajímaly prognózy a současný stav této kooperace. Loňský letecký vývoz do Brazílie, která patří mezi významná odbytiště a zájmové trhy české letecké produkce, činil 1,13 miliardy korun,“ říká ke spolupráci s Brazílií náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro zahraniční obchod a EU Martina Tauberová.  Prodej letounů KC-390 do Maďarska je tak pochopitelně dobrou zprávou i pro českou, resp. česko-maďarskou Aero Vodochody

Ostatně i české letectvo v dlouhodobém horizontu plánuje koupit dva střední dopravní letouny. K rozhodnutí o případném nákupu ale nedojde dříve, než v roce 2025.

Zdroj: MPO, AeroEmbraer

Nahlásit chybu v článku


Související články

Dopravní letadlo Embraer KC-390 poprvé ve vzduchu

V úterý, 3. února 2015, se uskutečnil prémiérový let prototypu brazilského dopravního letadla ...

Maďarsko kupuje tanky Leopard 2A7+ a houfnice PzH 2000

Maďarsko pokračuje ve spanilé jízdě v nakupování moderní vojenské techniky. V posledních dnech jsme ...

Embraer v roce 2019 zrychluje dodávky taktických transportních letadel KC-390

Embraer KC-390 je taktické transportní letadlo navržené k ustavení nových standardů ve své ...

Maďarské letectvo přechází na transportní letadla A400M, C-390 a A330

Maďarsko postoupilo v dalších klíčových zbrojních projektech. Na spadnutí je akvizice středních ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • PavolR
    14:05 09.02.2024

    Prvý maďarský stroj má za sebou skúšobné lety:
    https://honvedelem.hu/hirek/pr...

    Prvý maďarský stroj má za sebou skúšobné lety:
    https://honvedelem.hu/hirek/pr...

    • rtep
      22:59 09.02.2024

      zajímalo by mně jak to vypadá s jednáním ohledně případných českých 390
      ale my asi budem mít jen dopravní verzi

      zajímalo by mně jak to vypadá s jednáním ohledně případných českých 390
      ale my asi budem mít jen dopravní verzi

  • Storm
    12:47 20.11.2020

    Miroslav: To je v poriadku, že ju môžete zmluvne použiť vo vojne. Ale čo servis, náhradné diely, munícia? Dodá vám to neutrálne Švédsko v prípade vojny? Môj skromný názor hovorí, ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav:
    To je v poriadku, že ju môžete zmluvne použiť vo vojne. Ale čo servis, náhradné diely, munícia? Dodá vám to neutrálne Švédsko v prípade vojny? Môj skromný názor hovorí, že nie. A tento problém som si nevymyslel ja. Túto úvahu riešia oveľa exponovanejšie osoby ako ja

    Takové kraviny možná Miroslave řešíte tam u vás... My věříme v to co máme a co mají naší spojenci v NATO... Konkrétně munici (všichni stejnou), díly ( některé se jistě skladují, jiné by mohl skladovat náš spojenec, mototory taky nejsou Švédské že?) Servis (no comment, tak snad jsou vyškolení letečtí mechanici a technici letek součástí armády ne?)
    Nám možná zase třeba dělá starosti jestli někteří naši spojenci na hranicích NATO je dokážou ubránit technikou, která se dnes dodává jen banánovým republikám... A jestli fabrika na díly v zemi jednoho z potencionálních protivníků dodá těm zemím co potřebují... konkrétně třeba díly, extra kouřivé motory, výzbroj... Nebo jestli to ty republiky nakoupí předražené, bez certifikace nebo podrukou z těch Banánových, kde to dodají přímo oficiálně výrobci...

    Takže asi tak no...Skrýt celý příspěvek

    • faraonamumu
      23:08 21.11.2020

      Miroslave a s kým bychom tu vojnu měli vést, aby nám spojenci nepomohli? Nikdo takový mě nenapadá, Vás ano? Jediné vysvětlení je, že Miroslav a parta zdejších naštvaných Slováků ...Zobrazit celý příspěvek

      Miroslave a s kým bychom tu vojnu měli vést, aby nám spojenci nepomohli? Nikdo takový mě nenapadá, Vás ano? Jediné vysvětlení je, že Miroslav a parta zdejších naštvaných Slováků asi plánují útok na ČR. Seberou si pár Sa58, nastartují slavnou Zuzanu 2 (obě dvě) a hurá na Bělehrad (pardon na Prahu) :)Skrýt celý příspěvek

  • Englbert
    21:51 19.11.2020

    Jsem zvedavy na kolik ta letadla madary ve finale vyjdou?

    Jsem zvedavy na kolik ta letadla madary ve finale vyjdou?

  • apache
    19:14 19.11.2020

    Tohle letadlo je pro mě osobně velkou záhadou. V práci jsem měl možnost si ho prohlédnout zblízka když byl minulý rok v Praze, je to krásný éro a na pohled působí velmi moderně, ...Zobrazit celý příspěvek

    Tohle letadlo je pro mě osobně velkou záhadou. V práci jsem měl možnost si ho prohlédnout zblízka když byl minulý rok v Praze, je to krásný éro a na pohled působí velmi moderně, zapůsobily na mě mohutné "terénní" pneumatiky. Na druhou stranu osobně mám k Embraeru, díky jeho civilním letadlům, skoro až averzi. V porovnání s Airbusem nebo Boeingem ta firma je co do kvality práce o level níže. Nevím jak pro piloty, ale pro lidi na zemi jsou to hodně nepříjemný letadla, nepraktický, závadový, z mých zkušeností samá potíž. Hlavní otázkou tedy je, jestli tohle všechno C-390 zdědil, nebo jestli na sobě v Emraeru zapracovali. Moc bych si přál, aby to nebylo odfláknuté jako jejich civilní typy, jednak protože do něj dodává díly Aero, a taky proto že AČR by letadlo těchto parametrů potřebovala.Skrýt celý příspěvek

  • Scotty
    18:22 19.11.2020

    Maďaři nemají výsadkáře, ale mají střední letadla. My máme výsadkáře, ale nemáme střední letadla. Zajímavá situace která si vyloženě říká o spolupráci do budoucna.

    Maďaři nemají výsadkáře, ale mají střední letadla. My máme výsadkáře, ale nemáme střední letadla. Zajímavá situace která si vyloženě říká o spolupráci do budoucna.

    • flanker.jirka
      22:45 19.11.2020

      Pro výsadky stačí Casy. Toto už umožní aeromobilní operace bez nutnosti vysazovat lidi na padácích.

      Pro výsadky stačí Casy. Toto už umožní aeromobilní operace bez nutnosti vysazovat lidi na padácích.

      • Scotty
        07:17 20.11.2020

        To ovšem musí mít ty letadla kde přistát. Teď naši výsadkáři cvičí větší výsadky z amerických C-130. Tohle by aspoň armádě umožnilo si KC-390 trochu osahat.

        To ovšem musí mít ty letadla kde přistát. Teď naši výsadkáři cvičí větší výsadky z amerických C-130. Tohle by aspoň armádě umožnilo si KC-390 trochu osahat.

        • flanker.jirka
          10:21 20.11.2020

          Čekal bych, když se na tom podílí Aero, tak už se s tím mohla naše armáda seznámit. Amíci toho moc menšího než C 130 nepoužívají. Nějakých oficialit se u prototypu měli účastnit i ...Zobrazit celý příspěvek

          Čekal bych, když se na tom podílí Aero, tak už se s tím mohla naše armáda seznámit. Amíci toho moc menšího než C 130 nepoužívají.
          Nějakých oficialit se u prototypu měli účastnit i naši.
          Máme pro výsadkáře i techniku, která by šla shodit na padáku?Skrýt celý příspěvek

  • Jackob25
    17:22 19.11.2020

    Nákup tankov, bvp, delostrelectva, lietadiel, člnov... Nebudem sa diviť keď Maďarsko o pár rokov podpíše zmluvu o *prenájmu* F35.Modernizacia armády v Maďarsku ide ruka v ruke. ...Zobrazit celý příspěvek

    Nákup tankov, bvp, delostrelectva, lietadiel, člnov... Nebudem sa diviť keď Maďarsko o pár rokov podpíše zmluvu o *prenájmu* F35.Modernizacia armády v Maďarsku ide ruka v ruke. Správny výber, vedia čo chcu a kedy to chcú. Majú ale Maďari peniaze na prevádzku takýchto strojov?Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      18:21 19.11.2020

      Maďaři platí tvrdou daň už teď. Znárodnění druhého pilíře byla zhovadilost pořádného kalibru. A nejhorší na tom je fakt, že tím znevěrohodnil podobné systémy i v okolních státech. ...Zobrazit celý příspěvek

      Maďaři platí tvrdou daň už teď. Znárodnění druhého pilíře byla zhovadilost pořádného kalibru. A nejhorší na tom je fakt, že tím znevěrohodnil podobné systémy i v okolních státech. Přece, když se to stalo v Maďarsku, proč by se to nemohlo stát i u nás, že ano?

      U nás ten Slovák zavádí banánové manýry, ale na Orbána teda nemá. A do armády valí prachy proto, že ji potřebuje. Musí mu být loajální. Aktuální situace v Maďarsku:
      - armáda řídí velké podniky a nemocnice
      - zrušené volby
      - zrušené referenda na neurčito,Skrýt celý příspěvek

      • glasspix
        19:15 19.11.2020

        Zapomněli jste na tajný pakt s mimozemšťany

        Zapomněli jste na tajný pakt s mimozemšťany

      • flanker.jirka
        22:48 19.11.2020

        Poly
        Zajímavé je, že proti tomu znárodnění nebyly vážnější protesty, ono se to nejvíce dotklo zahraničních bankéřů a ne samotných Maďarů.

        Poly
        Zajímavé je, že proti tomu znárodnění nebyly vážnější protesty, ono se to nejvíce dotklo zahraničních bankéřů a ne samotných Maďarů.

        • Ján Paliga
          14:20 20.11.2020

          ... aby to po tom znárodnení nešlo "venezuelskou cestou"... To potom Maďari nerozchodia....

          ... aby to po tom znárodnení nešlo "venezuelskou cestou"... To potom Maďari nerozchodia....

          • flanker.jirka
            08:52 21.11.2020

            Brussel jde stejnou cestou, jen salámovou metodou :-)

            Brussel jde stejnou cestou, jen salámovou metodou :-)

          • Ján Paliga
            21:46 21.11.2020

            To Flanker....

            Necháme sa prekvapkať....

            To Flanker....

            Necháme sa prekvapkať....

  • Jura99
    14:04 19.11.2020

    Zaměstnejte maďarského nákupčího na MO ČR :-). Nejen, že kupují bez dlouhých tanečků, ale ještě ani nešlápli technicky vedle.

    Zaměstnejte maďarského nákupčího na MO ČR :-). Nejen, že kupují bez dlouhých tanečků, ale ještě ani nešlápli technicky vedle.

    • Nesher
      18:08 19.11.2020

      Tak to bys musel angažovat Orbána místo Bureše, nakupuje to on a nikoliv jejich MO. A v takovém případě budu raději akceptovat naši "rychlost" a občasné zmatky, než maďarský způsob ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak to bys musel angažovat Orbána místo Bureše, nakupuje to on a nikoliv jejich MO. A v takovém případě budu raději akceptovat naši "rychlost" a občasné zmatky, než maďarský způsob vlády.Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        18:53 19.11.2020

        Samozrejme souhlasim, ale nekdy mi pripada, ze jsme si zivot prepravidlovali a i kdyz hledame kolo, vime ze to je kolo, vime ze se na mnoha jinych mistech toci, tak presto nam roky ...Zobrazit celý příspěvek

        Samozrejme souhlasim, ale nekdy mi pripada, ze jsme si zivot prepravidlovali a i kdyz hledame kolo, vime ze to je kolo, vime ze se na mnoha jinych mistech toci, tak presto nam roky trva slozita a prisne definovana analyza, jestli to kulate pred nami je opravdu kolo. Co by se stalo za problem, kdyby ACR presne jak HU koupila lynx+L2A7+Pzh2000 pripadne K2+K9+ lynx Asi nic.Skrýt celý příspěvek

        • Jackob25
          20:38 19.11.2020

          Neviem síce ako v Česku no na Slovensku by sa o tom veľmi dlho hovorilo a ľudia by sa pýtali skadiaľ sa na to vzali peniaze keď na nemocnice, školy a diaľnice niesú. Samozrejme ...Zobrazit celý příspěvek

          Neviem síce ako v Česku no na Slovensku by sa o tom veľmi dlho hovorilo a ľudia by sa pýtali skadiaľ sa na to vzali peniaze keď na nemocnice, školy a diaľnice niesú. Samozrejme klasická otázka nie moc inteligentných ľudí "Načo nám to je ?" a ĽSNS by si na tom postavila kandidátnu kampaň na ďalšie voľby.Skrýt celý příspěvek

          • Ján Paliga
            14:24 20.11.2020

            ... a najzaujímavejšie na tom je, že na zdravotníctvo idú neskutočné finančné prostriedky, ktoré sú vynakladané neefektívne - v realite je to ako liatie vody do čiernej diery.... A ...Zobrazit celý příspěvek

            ... a najzaujímavejšie na tom je, že na zdravotníctvo idú neskutočné finančné prostriedky, ktoré sú vynakladané neefektívne - v realite je to ako liatie vody do čiernej diery....
            A ozbrojené sily majú prestarnutú techniku, ktorá sa donekonečna zliepa, aby ako-tak fungovala....Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    13:44 19.11.2020

    Kúpili tanker pre požičané stíhačky...

    Kúpili tanker pre požičané stíhačky...

    • Jura99
      14:07 19.11.2020

      Divná poznámka, ty netankuješ do svého auta, pokud jej máš náhodou na leasing ? Natankují si i svoje F-35A, nepochybuju, že je budou chtít koupit.

      Divná poznámka, ty netankuješ do svého auta, pokud jej máš náhodou na leasing ? Natankují si i svoje F-35A, nepochybuju, že je budou chtít koupit.

      • PavolR
        14:22 19.11.2020

        To by sa musel vzdať Huawei 5G, čo aktuálny režim určite neurobí.

        https://ukdefencejournal.org.u...

        To by sa musel vzdať Huawei 5G, čo aktuálny režim určite neurobí.

        https://ukdefencejournal.org.u...

      • Miroslav
        14:45 19.11.2020

        No ja by som najprv kúpil auto. A vôbec, porovnávaš neporovnateľné. Podľa toho čo viem, ani nie je jasné ako by ste mohli v prípade vojny využívať tie mašiny. Ale či vôbec. Švédsko ...Zobrazit celý příspěvek

        No ja by som najprv kúpil auto. A vôbec, porovnávaš neporovnateľné. Podľa toho čo viem, ani nie je jasné ako by ste mohli v prípade vojny využívať tie mašiny. Ale či vôbec. Švédsko totiž je neutrálny štát a teda by rozhodne nemalo dodávať tretej strane žiadne zbrane ale ani podporu v podobe servisu.Skrýt celý příspěvek

        • Poly
          15:06 19.11.2020

          Tak to tě uklidním. Zaměření našeho letectva = Air Policing a nějaké ty mise. O "vojně" si můžeme nechat leda zdát a je jedno zda máme Gripeny nebo F35. Ale divím se, že nás ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak to tě uklidním. Zaměření našeho letectva = Air Policing a nějaké ty mise. O "vojně" si můžeme nechat leda zdát a je jedno zda máme Gripeny nebo F35.

          Ale divím se, že nás pořád dokola poučuje někdo, komu stojí dva možná tři obstarožní Migy-29 v hangáru připraveny vzlítnout. Roky rokoucí vaši piloti šlapali trávu dokola a jedli halušky, u nás jsme s naší lízačkou byli aktivní a účastnili se cvičení a misí. Už 2 roky od tebe slyším, jaké máme trapné Gripeny na lízačku, ale ty se věčně kasáš s hyper f-16, které ještě ani nemáte, protože první stroj dorazí 2022.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            15:49 19.11.2020

            A ja som si doteraz myslel, že armáda má zbrane pre prípade konfliktu a ona ich má aby sa s nimi hrala... Ale k veci: 1/ Tých MiGov ktoré dokážu v jednom čase vzlietnuť na bojovú ...Zobrazit celý příspěvek

            A ja som si doteraz myslel, že armáda má zbrane pre prípade konfliktu a ona ich má aby sa s nimi hrala...

            Ale k veci:

            1/ Tých MiGov ktoré dokážu v jednom čase vzlietnuť na bojovú misiu je viac ako 2-3. V priemere 6. Nehovorím, že je to ideálny stav. Skôr je to problém ktorý vyústil do nákupu nových.

            2/ Prosím, nájdi mi kde som ja niekedy písal, že Gripeny sú trápne. Ja osobne som preferoval vo výberovke vyčkať na verziu Gripen E/F. S výberom F-16 nie som tak celkom stotožnený aj keď je to kvalitný stroj. Ešte som písal, že by sa mi páčili Rafale ale žeby som niekde označil Gripen za trápny a vyzdvihoval F-16, to sa mi teda nezdá. Teda si ma s niekým mýliš, domýšľaš si alebo si proste klamár.

            3/ Áno, prenájom som kritizoval. Ale nie len v ČR. Bol som proti aj keď sa o tom rozprávalo u nás. Považujem to za ekonomicky neefektívne riešenie. Navyše som presvedčený, že Švédi tie vaše Gripeny naspäť nebudú chcieť a budú vás nimi vydierať. Nakoniec si kúpite alebo prenájmete ďalšie Gripeny lebo nič iné vám na výber neostaneSkrýt celý příspěvek

        • Mossback
          17:33 19.11.2020

          Tak to toho moc nevíte... (nebo neumíte/nechcete hledat informace) Předpis č. 80/2004 Sb. m. s., zdroj: SBÍRKA MEZINÁRODNÍCH SMLUV ročník 2004, částka 36, ze dne 16. 7. 2004 Článek ...Zobrazit celý příspěvek

          Tak to toho moc nevíte... (nebo neumíte/nechcete hledat informace)
          Předpis č. 80/2004 Sb. m. s., zdroj: SBÍRKA MEZINÁRODNÍCH SMLUV ročník 2004, částka 36, ze dne 16. 7. 2004
          Článek 3
          Základní práva České republiky
          Česká republika je oprávněna používat letouny k následujícím aktivitám:
          - obrana území České republiky v době míru i války;
          - plnění závazků vyplývajících z členství České republiky v NATO a další operace, které jsou v souladu s principy Charty OSN;
          - účast na vojenském výcviku a cvičeních v České republice i v zahraničí v rámci NATO, Partnerství pro mír a na základě dvoustranných či mnohostranných smluv, jakož i účast na výstavách a leteckých přehlídkách.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            17:51 19.11.2020

            To je v poriadku, že ju môžete zmluvne použiť vo vojne. Ale čo servis, náhradné diely, munícia? Dodá vám to neutrálne Švédsko v prípade vojny? Môj skromný názor hovorí, že nie. A ...Zobrazit celý příspěvek

            To je v poriadku, že ju môžete zmluvne použiť vo vojne. Ale čo servis, náhradné diely, munícia? Dodá vám to neutrálne Švédsko v prípade vojny? Môj skromný názor hovorí, že nie. A tento problém som si nevymyslel ja. Túto úvahu riešia oveľa exponovanejšie osoby ako jaSkrýt celý příspěvek

    • Clanek
      14:09 19.11.2020

      Za me jasny signal ze maji ambice (a nejspis i plan) prejit z pronajateho lowcostu do vyssi ligy. Proc pak nezacit treba tim tankerem, ktery je k dispozici k podpisu hned.

      Za me jasny signal ze maji ambice (a nejspis i plan) prejit z pronajateho lowcostu do vyssi ligy. Proc pak nezacit treba tim tankerem, ktery je k dispozici k podpisu hned.

      • Jura99
        14:27 19.11.2020

        Tak primárně jim nejde o tanker, ale o nákladní letadlo. nemají totiž v provozu žádné, An-26 skončil nebo končí a kategorii C-295M/C-27j nemají.

        Tak primárně jim nejde o tanker, ale o nákladní letadlo. nemají totiž v provozu žádné, An-26 skončil nebo končí a kategorii C-295M/C-27j nemají.

    • flanker.jirka
      17:13 19.11.2020

      Jestliže je k mání letadlo, které mimo Cargo funkce umožní i tankování za letu, tak proč jej nepořídit? Dokáží tím poskytnout službu i aliančním partnerům. (tedy pokud nebudou mít ...Zobrazit celý příspěvek

      Jestliže je k mání letadlo, které mimo Cargo funkce umožní i tankování za letu, tak proč jej nepořídit? Dokáží tím poskytnout službu i aliančním partnerům. (tedy pokud nebudou mít F 16, které tankují s technologií ráhnem).
      Slovensko zatím nemá nic pro tankování ve vzduchu, i když Spartan nebo UH 60 v těchto verzích existují. U Spartanu by to mohlo rozšířit použitelnost.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    13:35 19.11.2020

    Z rozhovoru, ktorý dnes poskytol vládny komisár pre rozvoj ozbrojených síl, Gáspar Maróth, provládnemu portálu Mandiner: "Už roky sa snažím presvedčiť riaditeľov sekcií ...Zobrazit celý příspěvek

    Z rozhovoru, ktorý dnes poskytol vládny komisár pre rozvoj ozbrojených síl, Gáspar Maróth, provládnemu portálu Mandiner:

    "Už roky sa snažím presvedčiť riaditeľov sekcií vyzbrojovania V4, aby prišli s koordinovanou koncepciou vojenského rozvoja. Doteraz som s touto myšlienkou neuspel.
    Musel som uznať, že pre vyspelejších českých, slovenských a poľských vojenských aktérov sa naša iniciatíva javila skôr ako neoprávnená žiadosť o kúsok koláča.
    Je potrebné akceptovať, že racionalita podnikania má prednosť pred politickými programami. Preto sme pred dvoma rokmi zmenili stratégiu. Ukázali sme, že môžeme investovať sami, čo nás robí okamžite žiaducimi. “

    https://mandiner.hu/cikk/20201...

    Žiada sa k tomu dodať, že
    1.- takto pristupujú jednotlivé štáty V4 aj k sebe navzájom, nielen k vojensko-priemyselne zaostalejšiemu Maďarsku.
    2.- celú svoju doterajšiu sériu predsa započali práve založením závodu na výrobu Brenov ... ale možno to nie je práve to, na čo myslel ...Skrýt celý příspěvek

  • beepee
    12:50 19.11.2020

    No jo, ty nákupy jsou pěkný, o tom žádná, ale... Dovedete si představit, co by se dělo u nás, kdyby AČR/MO něco nakoupilo takhle tajně? I kdyby to byl nákup špičkové techniky?

    No jo, ty nákupy jsou pěkný, o tom žádná, ale... Dovedete si představit, co by se dělo u nás, kdyby AČR/MO něco nakoupilo takhle tajně? I kdyby to byl nákup špičkové techniky?

  • liberal shark
    12:29 19.11.2020

    Už mně ty gratulace fakt unavujou. Maďarsko bude mít nejmodernější armádu ve střední Evropě.

    Už mně ty gratulace fakt unavujou. Maďarsko bude mít nejmodernější armádu ve střední Evropě.

    • dusan
      13:43 19.11.2020

      Vec priorít, nie peňazí ... To, čo si môže dovoliť Maďarsko, to so môžeme dovoliť i my (Vy i my). Je to otázka politických priorít, nie rozpočtových. I keď samozrejme také položky ...Zobrazit celý příspěvek

      Vec priorít, nie peňazí ...

      To, čo si môže dovoliť Maďarsko, to so môžeme dovoliť i my (Vy i my). Je to otázka politických priorít, nie rozpočtových. I keď samozrejme také položky nie sú zanedbateľné, tak pri sociálnych výdavkoch sa strácajú .....

      Ale pre správneho našinca sú to "vyhodené peniaze" .... na čo reflektujú i politici a preto to u nás tak vyzerá ako vyzerá ...

      Orbán má výhodu, že vo svojej gubernii vlastne nemá politickú konkurenciu, mocensky i mediálne je krytý, takže sa nemusí zaoberať verejnou mienkou.Skrýt celý příspěvek

  • VlaLang
    12:24 19.11.2020

    Už se opakuju, já vím: Další výborná akvizice maďarských ozbrojených sil!

    Už se opakuju, já vím: Další výborná akvizice maďarských ozbrojených sil!

    • flanker.jirka
      17:15 19.11.2020

      Můžeme jen čekat, zda se z České vlaječky na prototypu dostane i na křídla a směrovku. Maďaři v tom jedou pěkně, mají kupovat Aero Vodochody.

      Můžeme jen čekat, zda se z České vlaječky na prototypu dostane i na křídla a směrovku. Maďaři v tom jedou pěkně, mají kupovat Aero Vodochody.

  • Kichot
    12:24 19.11.2020

    Člověk už neví jestli se má smát, nebo brečet jak to v Maďarsku poslední dobou jede... Každopádně jestli u nás chtějí mermomocí u vojenských zakázek podporovat "domácí" průmysl, ...Zobrazit celý příspěvek

    Člověk už neví jestli se má smát, nebo brečet jak to v Maďarsku poslední dobou jede... Každopádně jestli u nás chtějí mermomocí u vojenských zakázek podporovat "domácí" průmysl, tak KC390 je zářný příklad toho jak by to mělo vypadat. Tedy domácí firma součást fungujícího dodavatelského řetězce, dávno před výběrový řízením.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      15:11 19.11.2020

      A k čemu by nám ty KC390 aktuálně teď byly? C-295M jsme si pořídili už dost dávno a letoun velikosti KC390 nepotřebujeme. Maďaři si kupují, protože nemají nic a je doba, kdy je na ...Zobrazit celý příspěvek

      A k čemu by nám ty KC390 aktuálně teď byly? C-295M jsme si pořídili už dost dávno a letoun velikosti KC390 nepotřebujeme. Maďaři si kupují, protože nemají nic a je doba, kdy je na trhu zajímavá novinky.Skrýt celý příspěvek

      • otecko
        15:45 19.11.2020

        No, my máme také úkol, -doplnit ty dvě další Casy, protože Jak 40 už jsou vyřazené. A ty nové Casy mají být i s osobní úpravou.. jen je- tradičně, nějak ticho po pěšině. Přitom ...Zobrazit celý příspěvek

        No, my máme také úkol, -doplnit ty dvě další Casy, protože Jak 40 už jsou vyřazené. A ty nové Casy mají být i s osobní úpravou.. jen je- tradičně, nějak ticho po pěšině. Přitom byly za slušnou cenu. Kdo ví, co to má znamenat, ale snad se akvizice podaří.Skrýt celý příspěvek

        • Nesher
          15:53 19.11.2020

          Časy jsou už skoro rok podepsané. Bohužel kvůli Covid (Španělsko je jednou z nejvíce zasažených zemí) nedodá Airbus první z nich letos, jak bylo plánováno, ale až příští rok.

          Časy jsou už skoro rok podepsané. Bohužel kvůli Covid (Španělsko je jednou z nejvíce zasažených zemí) nedodá Airbus první z nich letos, jak bylo plánováno, ale až příští rok.

          • Nesher
            15:54 19.11.2020

            Casy jsou už skoro rok podepsané (automatické opravy)

            Casy jsou už skoro rok podepsané (automatické opravy)

        • Poly
          17:28 19.11.2020

          Viz níže, teď už musíme čekat. Jinak nevím jak je to s bodem "Přeprava osob na dlouhé vzdálenosti". Předpokládám, že prozatím ticho po pěšině.

          Viz níže, teď už musíme čekat. Jinak nevím jak je to s bodem "Přeprava osob na dlouhé vzdálenosti". Předpokládám, že prozatím ticho po pěšině.

          • Gorn
            22:36 19.11.2020

            Prepravu vetsiho poctu osob a materialu na dlouhe vzdalenosti, plus tankovani gripenu za letu, mame v CR pohodlne zajistenou A330 MRTT. Mozna to nekomu neprijde tak neprustrelne ...Zobrazit celý příspěvek

            Prepravu vetsiho poctu osob a materialu na dlouhe vzdalenosti, plus tankovani gripenu za letu, mame v CR pohodlne zajistenou A330 MRTT. Mozna to nekomu neprijde tak neprustrelne jako primo vlastnit KC-390, ale zase je tam jasne sdileni nakladu na provoz, coz je u vetsiho A330 jaksi potreba.

            https://www.mocr.army.cz/infor... Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        17:19 19.11.2020

        Poly Takový letoun už tu dávno měl být. Mít vlastní kapacitu na převoz materiálu, když vedete operace v Asii se vždy hodí. Nemusí vám, například, nikdo moc koukat pod prsty co kam ...Zobrazit celý příspěvek

        Poly
        Takový letoun už tu dávno měl být. Mít vlastní kapacitu na převoz materiálu, když vedete operace v Asii se vždy hodí. Nemusí vám, například, nikdo moc koukat pod prsty co kam chcete přepravovat. A v NATO je po Cargo s širokým trupem pořád poptávka tak, že nepochybuji o tom, že by tuto služby letouny mohly poskytovat i ostatním. K tomu i schopnost tankování za letu.
        Jen vemte v potaz to, že se politici ČR rozhodují v několika případech i o partenrství s Izraelem, má jít o radary a PVO systémy. Mít vlastní kapacitu na přepravu důležitých dílů a munice se hodí, protože jiné přímé spojení, než letecké, s Izraelem nemáme.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          18:28 19.11.2020

          Snahy pořídit letadla téhle kategorie tu v minulosti byli, ale ztroskotávali na financích. A to bude ten hlavní problém i do budoucna.

          Snahy pořídit letadla téhle kategorie tu v minulosti byli, ale ztroskotávali na financích. A to bude ten hlavní problém i do budoucna.

          • flanker.jirka
            22:56 19.11.2020

            Peněz je dost, jde jen o vůli. Využití pro dva letouny u nás nebo v Evropě bude dost.

            Peněz je dost, jde jen o vůli. Využití pro dva letouny u nás nebo v Evropě bude dost.

          • Scotty
            06:52 20.11.2020

            Dokud nám budou finanční instituce ochotné půjčovat tak ano. ale právě odhlasovali že příští rok ze zvýší schodek o 130 miliard. Aniž se z toho investuje do chodu státu jediná ...Zobrazit celý příspěvek

            Dokud nám budou finanční instituce ochotné půjčovat tak ano. ale právě odhlasovali že příští rok ze zvýší schodek o 130 miliard. Aniž se z toho investuje do chodu státu jediná koruna.Skrýt celý příspěvek

          • Kichot
            09:51 20.11.2020

            Vidím to stejně, budem rádi když se dotáhnou do konce mixéry a ceasary. Na krku jsou podzimní volby a ta sekera v rozpočtu narůstá děsivě. I díky tomu poslednímu nezodpovědnému ...Zobrazit celý příspěvek

            Vidím to stejně, budem rádi když se dotáhnou do konce mixéry a ceasary. Na krku jsou podzimní volby a ta sekera v rozpočtu narůstá děsivě. I díky tomu poslednímu nezodpovědnému kroku s daněmi. A hádejte kdo to odsere jako první...Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:25 20.11.2020

            Scotty
            No jo, demokracie, blíží se volby, tak se bude rozhazovat. Už i část opozice na tuto hru přistoupila.

            Scotty
            No jo, demokracie, blíží se volby, tak se bude rozhazovat. Už i část opozice na tuto hru přistoupila.

        • liberal shark
          11:45 20.11.2020

          K tomu ještě výcvik vlastních sil v tankování, nabídka kapacit pro partnery v NATO výměnou za kapacitu větších letadel, doprava vozidel, kontejnerů a zbraňových systémů, dálkové ...Zobrazit celý příspěvek

          K tomu ještě výcvik vlastních sil v tankování, nabídka kapacit pro partnery v NATO výměnou za kapacitu větších letadel, doprava vozidel, kontejnerů a zbraňových systémů, dálkové humanitární lety, možné komerční využití, atd. atd.Skrýt celý příspěvek

      • liberal shark
        11:42 20.11.2020

        Na dopravu respirátorů z Tchaj-wanu například ?

        Na dopravu respirátorů z Tchaj-wanu například ?

Načítám diskuzi...