Maďarsko kupuje víceúčelové vrtulníky Airbus H225M Caracal

-
15. 12. 2018
-
80 komentářů
-
Jan Grohmann
V pátek 14. prosince se Maďarsko smluvně zavázalo nakoupit 16 víceúčelových vrtulníků Airbus H225M pro svou armádu. Vrtulníky H225M od firmy Airbus Helicopters získají bojový systém HForce, který dovoluje osadit původně civilní vrtulníky kanonovou a raketovou municí, včetně přesné munice vzduch-vzduch a vzduch-země.
Kupní smlouvu za maďarskou stranu podepsal brigádní generál Fodor Péter, šéf ekonomické sekce maďarského ministerstva obrany. Za firmu Airbus Helicopters to byl Thomas Hein, šéf prodeje pro západní Evropu a Dennis Bernitz, obchodní ředitel společnosti Airbus Helicopters.
Maďarské letectvo tak přechází zcela kompletně na vrtulníky Airbus ‒ již v červnu Maďarsko objednalo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků Airbus H145M. Oba stroje, tedy H145M (maximální vzletová hmotnost 3,7 tuny) i H225M (11 tun), získají zmíněný bojový komplex HForce. Vrtulníky H145M i H225M (případně i H125M) díky HForce mohou používat celou paletu palných a raketových zbraní. HForce je v podstatě systém, který dokáže velmi rychle přeměnit civilní vrtulník na bojový / bitevní.
HForce je vybudován kolem počítače řízení mise FMC-4212 General Purpose Computer od firmy Rockwell Collins Deutschland. Dalšími klíčovými prvky HForce je helma s průhledovým displejem Thales Scorpion a elektro-optické kulové pouzdro L-3 Wescam pro průzkum, zaměřování a navádění palubních zbraní.
Mezi použitelné zbraně patří například řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621) nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Vrtulníky pojmou i nejnovější francouzské protitankové střely MMP (Missile Moyenne Portée), resp. verze s prodlouženým doletem MLP (Missile Longue Portée). MLP s doletem 8 km maji mimo jiné od roku 2021 na bitevních vrtulnících Airbus Tiger nahrazovat střely Hellfire.
„Jsem vděčný za důvěru, kterou maďarská vláda vložila do naší společnosti, aby podpořila svůj ambiciózní program modernizace ozbrojených sil Zrinyi 2026. Naše týmy jsou svědky profesionality a nadšení maďarských odborníků a pilotů, jejichž příspěvek byl klíčový k zajištění úspěchu tohoto projektu,“ komentoval podpis Bruno Even, generální ředitel společnosti Airbus Helicopters.
Testování H225M se systémem HForce (2016)
„Tato nová smlouva potvrzuje, že H225M je bojově osvědčenou multifunkční platformou provozovanou nejnáročnějšími vojenskými zákazníky po celém světě. Maďarské ozbrojené síly se budou moci spoléhat na nákladově efektivní tandem H145M / H225M, který jim umožní pokrýt všechny hlavní vojenské mise, od lehké užitkové, přes taktickou dopravu až po lehký útok,“ dodal Even.
V současné době maďarské letectvo provozuje 13 vrtulníků Mi-8/17 a osm bitevních Mi-24 V/P. Nové vrtulníky H145M a H225M nahradí stroje Mi-8/17, ale bitevní Mi-24 V/P zůstanou ještě několik let ve výzbroji ‒ ostatně v letošním roce Maďarsko převzalo první repasované Mi-24 V/P z Ruska. Všechny Mi-24 V/P zůstanou aktivní minimálně do roku 2025 a poté se rozhodne o jejich náhradě.
Maďarsko díky nákupu H145M, H225M a repase Mi-24 V/P se rázem stává zemí s největší a nejmodernější flotilou bojových vrtulníků ve střední a východní Evropě.
Infografika H225M Carcal; větší foto / Airbus
V případě H145M se stále neví datum dodání vrtulníků ani cena. U H225M není rovněž zveřejněná cena, ale bylo oznámeno, že první vrtulníky H225M Caracal získá Maďarsko v roce 2023. Je zajímavé, že vrtulníky Caracal v roce 2015 objednalo také Polsko, ale po několika vyjednávacích „kotrmelcích“, které vyústily v politickou roztržku s Francií, Polsko nakonec od nákupu Caracalů upustilo.
Maďarské letectvo využije vrtulníky H225M pro transport lidí a materiálu, pro pátrací a záchranné operace a pro operace speciálních sil. H225M kromě dvou pilotů a jednoho palubního technika přepraví až 28 vojáků. Podle tiskových materiálů firmy Airbus Helicopters je „taktický rádius“ H225M 370 km, ale není uvedeno zda s plným nákladem (zřejmě ano) a s nebo bez přídavných palivových nádrží. Další údaj říká, že maximální přeletová vzdálenost bez pasažérů a s přídavnými nádržemi (v ideálních podmínkách) je 1302 km.
První H225M byl dodán francouzskemu letectvu v roce 2006. H225M kromě Francie a Maďarska najdeme také v Brazílii, Mexiku, Indonésii, Thajsku, Kuvajtu a Singapuru. Celkově 88 vrtulníků H225M ve vzduchu strávilo již více než 100 000 hodin.
Zdroj: Airbus
Související články
Polsko couvá od nákupu vrtulníků H225M Caracal
Podle polského ministerstva obrany Polsko pravděpodobně odstoupí od nákupu francouzských ...
-
28.01.2016
-
32 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane
Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M ...
-
06.10.2016
-
103 komentářů
-
Jan Grohmann
Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu
Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o licenční výrobě zbraní České zbrojovky, včetně ...
-
08.04.2018
-
177 komentářů
-
Jan Grohmann
Bren, Scorpion: Maďarská armáda přechází na české zbraně
Podle maďarských médií v úterý první jednotka maďarské armády převzala české pistole P-07 a P-09, ...
-
14.12.2018
-
74 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Minulý rok tak troška unikla pozornosti správa, že nasledujúcich 15 rokov sa budú v Rumunsku vyrábať vrtuľníky H215M (AS532 Cougar) : https://seenews.com/news/roman...
Niekde v diskusii niekto napísal, že Maďari získajú výmenou za nákup helikoptér od Airbusu závod na výrobu súčiastok (bude niekde na východe Maďarska - čiže pracovať tam budú chodiť prevažne Ukrajinci). Figu borovú za vrtuľníky, ale za nenávratnú štátnu pôžičku:
https://profitline.hu/Magyaror...
Čiže Airbus získa v Maďarsku zatiaľ tri zákazky v celkovej hodnote viac než 1 mld Eur, štátnu podporu na výstavbu závodu nešpecifikovanej sumy a z profitu svojej fabriky bude platiť iba 9%-nú daň (najnižšiu v EU).
Neprekvapilo by ma, keby na Maďarov natlačili aj nejaké Eurofightery, nakoniec, tých 14 Gripenov už v regióne nebude tak úplne top. ;-)Našiel som ešte článok, ktorý príchod závodu Airbus Helicopters na Maďarsko dáva do súvislosti popri armádnych nákupoch aj s leteckou spoločnosťou Wizzair, ktorá má základňu v Maďarsku, prevádzkuje už 100 lietadiel Airbus a ďalších 260 má objednaných do roka 2026: https://autopro.hu/gyartok/5-e...
Ďalšia maďarská zákazka pre Airbus:
https://www.airbus.com/newsroo...
(neviem komu koľko Airbus zaplatil, ale bohato sa im to vráti ;-) )Stačí aby tady jeden napsal nesmysl, že ten stroj nemá žádné pancéřování a k tomu ho začne nesmyslně srovnávat s Apache, ke kterému přidá nesmysl o nastavování břicha a zvyšování rychlosti ....a další se nesmyslně chytnou s nesmyslným Amen. :-D
Když si někdo představuje užití zbraní na vrtulníku takto, je to jeho problém a nemá smysl mu to vymlouvat:
https://www.youtube.com/watch?...
A mimochodem, je v tom Puma :)Ďalšie Maďarské vianočné nákupy:
https://hungarytoday.hu/hungar...Zdravim vsechny!
Abychom meli kompletni obraz teto akvizice treba pridat, ze Airbus postavi fabriku na nahradni dile v Madarsku do 2021, zamestnavajic nekolik set mistnich lidi. Takze krome technickych a politickych, ekonomicky aspekt tady nepochybne hral svou roli.Madarsko opravdu překvapuje,nevymýšlí nesmyslné specifikace na vrtulníky a rovnou jednají.Když mě překvapil počet dvaceti H-145M,tak i nyní mě překvapuje,že hned solidní počet 16 vrtulníků.Osobně bych očekával tak max. 10-12 vrtulníků.
Na druhou stranu Madarské letectvo novou techniku opravdu potřebuje,protože tam je letka Gripenů a pak nikde nic..i když ted během pár měsíců vystavěli letku pro VIP tvořenou dvěmi A-319 a jedním Falconem 7X.Dvoma Falconmi 7x! Asi pred dvoma týždňami novinári objavili aj druhé lietadlo, ktoré je vo vlastníctve spoločnosti spadajúcej pod armádu a ja na rozdiel od predošlých lietadiel registrované pod civilným číslom. ;-)
https://zoom.hu/hir/2018/12/06...
V súvislosti s tým počtom ma napadlo, že na nich Airbus proste natlačil tých 16 multifunkčných, čo malo toho času objednané Poliaci. Daňoví poplatníci môžu teraz ďakovať, že nemajú more, lebo by dnes možno kupovali 50ks H225M. ;-p
Inak, trefný názov článku na ZOOM.hu: "Vlastibrana tak kupuje vrtuľníky Airbusu, ako by nebolo zajtrajška": https://zoom.hu/hir/2018/12/14...
Domnívám se, že je na čase slézt zpátky na zem a otevřít oči. Caracal je dobré řešení pro ty ozbrojené síly, které kladou důraz na obranu vlastního území a nepokládají budování intervenčních jednotek za prioritu. To znamená víceúčelový vrtulník s poměrně nízkými provozními náklady. To ovšem z Caracalu dělá stroj nevhodný pro nás, Rambové z Dejvic!
Astore upřímně vzhledem k budování výsadkového pluku jsou ideální vrtulníky konstruované pro operace v bojové zóně, které jsou patřičně odolné. Za mě tady jen UH1-Y nebo UH-60.
problém je jak by tyto vrtulníky dokázaly přežít v evropské bojové zóně. Tady budou spíše platnější "busy" co dotáhnou vojáky na dohled k nepřátelské zóně. Ne přímo do ní.
scotty: H225m jsou odzkoušené bojové mašiny, které lítají v konfliktech už hezkých pár desetiletí.
Americká konstrukční škola je jednoznačně nejlepší pro akce typu "Vietnam", kdy jsou v přímém kontaktu s nepřítelem. Ale chraň pán Bůh, aby ti měli PLŘS a cokoliv nad ráži 12,7mm. Navíc americká konstrukční škola počítá s nasazením autobusů CH-47, a pochybuju, že my bychom si mohli dovolit provozovat trio H145, UH-60 a CH-47.
Pro naše "expediční" účely si více hodí ty menší UH-1Y, které jsou pro expedice dostatečně odolné a přitom žádného idiota z ministerstva obrany nenapadne, aby zrušil autobusy na způsob Mi-171.
Já jsem prostě s úžasu nad Uh-60 tak nějak vyrostlty diskuze tak skvěle fungují..
Scotty: ztráty vrtulníků ve Vietnamu byly velké, ale tam taky neměli jak jinak je nasadit. Chápu, že přílet UH-60, vyhození sla'novacích lanel a rychlé slanění blátošlapů do cílové oblasti vypadá hodně kůůl, ale v prostoru nasyceném Iglami a Panciry to asi moc fungovat nebude.
V takovém prostoru to bude o přiblížení "co nejblíže" to jde a zbytek holt po svých. No a na takové operace byly vyvinuty H225 (alias AS332/532/EC725), NH90, AW101 a CH-47.skelet: I při přiblížení co nejblíž musí vrtulník vydržet co nejvíc. Nikdo přece nemůže zaručit že se i tak nedostane pod palbu. Můj názor je, že americké vrtulníky jsou od začátku do konce stavěné pro bojové nasazení. Tomu odpovídá odolnost i obranné systémy. Samozřejmě vlétnou s vrtulníkem do Panciru je sebevražda, ale takové nasazení snad nikdo nepředpokládá. Obecně stačí pokud vrtulník přečká palbu ručních zbraní ze země. Mimochodem ty obranné systémy by měly právě při setkání s Iglou celkem zvýšit šance vrtulníku na přežití.
Jenže jen americká konstrukce je zdokonalována podle reálných válečných zkušeností. Viz evoluce AH-1 a UH-1. To o sobě žádný evropský vrtulník říct nemůže.
Nesmysl. Francouzi bojují v koloniích taky dost často. Britové jsou v každé americké válce. A ani Frantíci a ani Britové neplánují ústup od stávající koncepce. Britové dokonce i modernizovali své SA330, tedy předchůdce AS532. A světe div se nenakupují UH-60, ale AW101, což je další autobus.
"H225M je bojově osvědčenou multifunkční platformou provozovanou nejnáročnějšími vojenskými zákazníky po celém světě"
...ale no tak... chleba se láme a trendy v této oblasti se určují úplně jinde a v úplně jiných počtech vyrobených kusů a naprosto jiných bojových náletech. TOhle je takové to "pro EU které nikdy bojovat nebude dobrý"
Na mě osobně to působí jak vyzbrojený Blaník...Ano jedině BH, F35 a k tomu slipy s pruhama na řiti.....
všechny evropské zbraně stojí za prd, takovéhle bláboly tady šíří určitá partička lidí, ale ono tomu tak zdaleka není, takže klídek a když jsme u těch vrtulníků tak například to NHčko je technicky hodně pokročilý vrtulník a ano má problémy při zavádění jako všechny zbraňové systémy, které technologicky predeženou konkurenci, měl je osprey, F35 a vlastně všechny zaváděné US zbraně, jenomže kritizovat produkci strýčka Sama není cool že? Tak si budem kopat do té evropské a libovat si v tom....Technická pokročilost nevynahradí omezenou bojovou hodnotu zbraňového sytému. Osobně patřím mezi skeptiky, kteří nenachází hlubší význam u strojů, protože ani sebelepší technická vyspělost nenahradí nedostatky. Jedním z hlavních faktorů zůstává velikost a tedy i schopnost přežití v prostoru. Musíte si uvědomit, že zcela chybí pasivní ochrana vrtulníku a zničení hrozí po zásazích z ručních zbraní sovětské produkce, kterých se po světě toulají miliony. Za posledních 50 let nebylo asymetrického konfliktu, ve kterém by nepůsobil velkorážný kulomet DShK 12.7 x 108 mm. V takovém Afghanistánu se používá na každé třetí Toyotě, v každém prvním zákopu a u každého vchodu do jeskyně.
Ve vzduchu se vyskytuje pomalý, těžkopádný a vyšší manévrovatelnosti neschopný cíl, bez jakéhokoliv pancéřování. Můžeme se bavit jak chceme, ale náhrada za bitevní/útočný vrtulník H225M rozhodně nebude. Útočné vrtulníky zůstávají dobře chráněné, obratné a schopné velmi rychle reagovat. Pravděpodobnost, že byste zničil AH-64D Apache Longbow, Eurocopter Tiger, ... GShK dříve, než-li on zničí obsluhu, není závratně vysoká. Opancéřované, výkonné a především rychle reagující stroje, které zajistí ozbrojený doprovod, palebnou podporu, krytí i útočné operace. Dostane-li se AH-64 do přímé palby, tak obyvkle nastavuje břicho, zvyšuje rychlost a agresivně manévruje. Vše se děje současně s opětováním palby.
Bojová hodnota takovýchto strojů? Prakticky nulová, protože jsou to vlastně vorvani s kulometem. Na ukázky při dnech NATO asi dobré, ale představa, že se bude proplétat horskými průsmyky pod palbou ... to ani omylem. Osobně si stojím za tím, že vývoj "švýcarských nožíku s otvírákem a baterkou" je spíše cestou zoufalství. Osobně bych dal přednost alespoň lehkým bitevním vrtulníkům s alespoň základní ochranou (min proti standardní munici ráže 12.7mm) v konstrukčním chápáním ve smyslu boje (např.: jedna střela prostě nemůže vyřadit oba motory), vysokou manévrovatelností a schopností rychlé i účinné reakce min. hlavňovou zbraní, které mohou doprovázet a chránit transportní vrtulníky speciálních sil.Navýšení ceny vrtulníku z důvodu H force - část IT je ve vrtulníku vždy- část IT+HW se namontuje ze skladu (jiného v tuto chvíli nepoužívaného vrtulníku) je tak malá, že je prostě efektivní to tam dát.
To, že vrtulník má H force neznamená, že má plnit stejné úkoly jako bitevní vrtulník se stejnou/podobnou paletou zbraní.
Pokud si tento rozdíl neuvědomíme, je to zbytečná diskuze.
Prostě H225 s H force má možnost použít zbraně efektivněji než např. Mi171 nebo UH 60 s kulometem ve dveřích. V kontaktu s nepřítelem ho spolehlivě pošle k zemi jeden šťastný zásah z kulometu stejně jako Mi171 nebo UH 60.
Když má armáda požadavek na autobus, tak vzít autobus kde je integrován H force je rozhodně lepší, než vzít autobus bez integrace. Jestli armáda potřebuje bitevní vrtulník je jiná diskuze. Lidi a materiál bitevním vrtulníkem prostě nepřevezete a autobus s balistickou ochranou na úrovni bitevního vrtulníku neexistuje.Prave ze schopnost preziti h225m s h-force je DALEKO mensi, ze bh i bez h-force. Jakoliv drobne sarvatky. proc ?
Prestroze airbus absolutne postrada jakekoliv pancerovani, a o pasivni ochrane (stineni dulezitych systemu temi mene dulezitymy) lze taky velmi uspesne pochybovat.
Ano, muze mit lepsi palebnou silu, ale je to papirovy drak ktery shori pri spatnem pohledu.
Bh byl kostuovan ze znacne krvavych zkusenostech z vietnamu, kde amici efektivne priusly o polovinu vrtulniku. POLOVINU. A to palbou z beznych palubnich zbrani, kdy vybaveni velkoraznymy kulomety u nich bylo daleko mensi nez je u dnesnich rucnikaru.
Na cem a jakych zkusenostech stavel airbus koncepci tohohle stroje ? Vyjma vytriskat z nej co nejvic pro domaci volice.
Takze jde rict, ze jakykoliv zasah posle airbus spolehlive k zemi, mil je o neco odolnejsi a u bh ta sance na stastny zasah je nejmensi z tehle 3 stroju.
H-force na na H225m určitě nemá suplovat možnosti bitevního vrtulníku. A taky ani po něm nikdo nechce úkoly bitevního vrtulníku. H-force pouze rozšiřuje možnosti transportního vrtulníku, a to na dočištění přistávací zóny nebo na zničení cílů, kde hrozí prodlení.
Nasadit je jako bitevní je zoufalé.skelet+kazd
oba si predstavujete tu situaciu moc jedoducho..
dnes ma kazdy prostriedky na urovni zakladnej bojovej jednotky zostrelit dopravny vrtulnik. Takze hadzat na neho H force je blbina - lebo staci obycajny gulomet nic viac.. ziadne rakety a spol.
lebo vrtulnik je pocut na dialku a v nasich koncinach je kam sa schovat, vystrelit po nom z rakety alebo gulometu a vrtulnik pojde krasne dolu a ziaden H force s tym nic neuroby..
je to zbytocna vec co predrazuje vrtulnik ako celok. a znizuje nutne jeho nosnot proste vela penazi za malo muziky...
vrtulnik s H force nedokaze plnit ziadne ine veci ako to ze je dopravnim vrtulnikom.. proti tanku ho proste neposles ani proti BVP.. lebo ty po tebe zacnu strielat a pri prvom zasahu ides dolu- pri tanku ti ta 70mm raketa ak sa zle trafi, tank napriklad neznici.. docistovat ti staci s gulometom.. lebo ak potrebujes rakety - to uz to docistovanie vobec nie je..
vy si proste predstavujete, ze lepsie mat ako nemat - a ja sa pozeram na realnu bojovu situaciu, ze o vrtulniku proste vies vo vatsine pripadoch skor ako dopravny vrtulnik zisti o tebe ze si tam.. a mas vyhodu prekvapenia a castokrat aj moznost palby z viacerych miest na ciel..Darkstyle: zuste si o tom něco přečíst a pak mudrujte. H force se nikam nehadze:-)
Maďaři jdou podle mého cestou, kdy si na H145M nakoupili H force v plné palbě (option 3) a na H225 si HW z nich budou "půjčovat". Option 1 bude v ceně H225 naprosto zanedbatelná položka, a option 2 už zase za ty prachy stoji
Option-1 contains a single-eyed simple helmet-visor for the pilot. In practice, the pilot can utilise one or two weapon pods, which can be armed with an FN-Herstal 12,7mm Machine Gun (MG), a similar 20mm cannon-pod solution by Nexter or 70mm unguided rockets by FZ, fired from 9-tube or 12-tube pods by Thales.
2.Option-2 expands upon option-1, and also includes an electro-optical IR/laser gimbal, such as the Wescam MX-15 which was used during the live demonstration. The sensor enhances strategic capabilities, as the weapons can be used by a co-pilot. In addition, tactical information is displayed onto the screens of other Helionix cockpits, providing shared data capability and increased connectivity.
3.Option-3 includes everything from option-1 and option-2, but buyers now receive laser-guided FZ275LGR rockets, which are best utilised against single targets. In practice, targets can be marked by the helicopter-crew before launch or by a third “pointer" and even ground troops. We tested and demonstrated manned-unmanned teams to great success ‘with Schiebel in Austria in early 2018 – via a UAV. With regards to cost, a simple LGR will range in the thousands; meanwhile, a Hellfire can cost half a million.
Defence IQ: How have buyers responded to these different packages?
Henning: Hungary – whose military leadership wants to improve rotary capabilities – has selected option-3 for their 20 H145Ms. Meanwhile, Serbia has chosen option-2 for their nine H145Ms. With respect to customer confidentiality, I will refrain from commenting on other buyers.kazd
takze mas len domienku, lebo podla teba a nevies co si presne kupili..
uz v option 1 mas rakety..
naco budu rakety H225-kam?
ked ich prva palba po nich znici od hocijakeho druzstva alebo zhluku rucnikarov?
preco si nedokupili od thalesu "self-protection system", ktory na tom maju frantici? potom by ti ta H-force davala zmysel..
alebo aspon to co si tam dali Brazilci?
proste metat z toho rakety, nech si vyberu hocijaky option kludne aj 4, ktory neexistuje je blbina, ked sa to nevie branit a nema riadnu ochranu proti 12.7mm..
H145 byla skvělá volba... u H225 jsi tedy vůbec nejsem jist. Typ je málo rozšířen a má podstatné problémy s reduktorem a deklarovanými výkony.
Uživatelé převážně z rozvojových zemí s relativně malým počtem provozovaných kusů nevzbuzují důvěru. Připadá mi to jako kočkopes - vrtulník nemá příliš dobrou přepravní kapacitu ( ve srovnání s Mi-17 kterého nahrazuje ) a nějaká HForce to moc nezachraňuje. Pro jaké mise má tento vrtulník převážně sloužit?
Jako náhrada dopravního vrtulníku Mi-17 je to vyloženě špatná volba. Jako náhrada Mi-24 ještě horší ale vzhledem k tomu, že Maďaři budou provozovat Mi-24 do r. 2025 tak to není zřejmě myšleno jako plnohodnotná náhrada a počítají s nákupem bitevníku.
NH90 by byla ovšem ještě horší volba - stačí se podívat na naprosto tragické zkušenosti uživatelů a EC625 také vůbec neoslnil - viz operační nasazení v AFG a chystané vyřazení v Austrálii.
Myslím, že mix H145 s UH-60 a Mi171 ( Mi-38 ) by byl pro nás ideální. Hlavně žádný fantasmagorie s UH-1YBola to politická voľba, nie odborná .... z pohľadu Orbána ideálna - viď nižšie.
Pochybujem, že sa vyberalo podľa technických parametrov. Airbusáci podľa mňa najskôr proste vyhľadali správneho človeka a povedali mu, čo by potrebovali predať ... :-)
... alebo ešte pravdepodobnejšie správny človek vyhľadal ich a opýtal sa na to ...
@ PavolR
Toto je zřejmě nejreálnější možností :-) Nazveme tu osobu maďarským Dalíkem. Celé to je hodně divné, spěchá se s kontraktem v roce 2018, aby se první běžně vyráběné vrtulníky H225M dodaly až v roce 2023, tedy za cc 4 roky.
A přitom v tomto desetiletí při vyjednávání o nákupu už šli ode zdi ke zdi:
http://www.dsca.mil/major-arms...
https://defence-blog.com/news/...
„Drtivé“ to bude ale zejména pro Maďarské letectvo. Dosud mělo obrovské problémy udržet provoz vrtulníků Mi-8/17 a Mi-24. Jestli jsem dobře pochopil situaci, tak Maďarské letectvo ve skutečnosti provozuje jen cca 8 vrtulníků Mi-8/17. 3 second-handové Mi-8 koupené v roce 2014 v Rusku a 5 Mi-17 zgenerálkovaných tamtéž. Mi-24 byly od roku 2013 na téměř 5 let uzemněny, v roce 2017 je reaktivovali a poslali do Ruska na generální opravy, kterými prošlo z 12 strojů jen těch 8 v lepším stavu.
Nyní během půl roku nakoupili 20 H145M a 16 H225M. To je celkem nových 36 vrtulníků, které mají nahradit všechny výše zmíněné. Odhadem bude potřeba cca až 50 letových posádek a příslušný počet pozemního personálu. To jsme zvědavý, jak to chtějí kapacitně vyřešit. To je v střední Evropě nevídaná expanze, která spíše připomíná bohaté ropné emiráty v Perském zálivu, které ovšem problém řeší najímáním vycvičených cizinců.
Že by brzo následoval kontrakt na výcvik vrtulníkového personálů (další stroje od Airbus Helicopters nebo dokonce civilní výcvikový kontrakt nějaké šikovné firmě)?No spíš už mají offset v podobě nové fabriky a otázka je co za to dostane wizzair (kde má 15 někdo přes kajmany :-)))
https://www.airbus.com/newsroo...
Jestli jsem četl správně, tak ec665 Tiger bude v Austrálii vyřazován kvůli problémům s rychlými a operativními dodávkami dílů od Airbusu...
Pokud nejsou problémy važnější, tak bych naopak uvažoval o jejich odkupu a následném upgradu na standard, na který budou upgradovány další Tigery v evropě. Samozřejmě si to chce spočítat, zda se to vyplatí.H225 je přímá evoluse AS532, respektive AS332, takže o malých zkušenostech z provozu nebo malé rozšířenosti asi moc řeči být nemůže. Co se týče transportních možností, tak se ze západních vrtulníků k rodině Mi-8 blíží nejvíce. 4tyř a půl tunový náklad nebo přes dvacet členů výsadku.
UH-60 je na tom o dost hůře, čtyři tuny nákladu nebo maximálně 14 členů výsadku.
Co je lepší těžko říci, ale nedokážu si představit UH-60 na evropském bojišti. Ten autobus, který bude dělat rychlo spojku po frontě bude asi lepší, můj názor.
Ze západních typů je H225m jako náhrada za Mi-8 asi nejlepší. Lepší už je jen CH-47F nebo třímotorový AW101, ale tam jsou náklady taky někde jinde.
Maďarsko má nakoniec iba 8ks zgenerálkovaných Mi-24, lebo posledné 4ks boli vraj v takom zlom stave, že sa s tým už nedalo nič robiť:
https://zoom.hu/hir/2018/09/12...
marfolodej:
Kradne sa tam exponencionálne viac, než inde vo V4 - preto skĺzli na pozíciu 2. najchudobnejšej krajiny EU hne´ď za Bulharskom - ale keĎ sú raz niečím posadnutí, na to peniaze vydupú. Už nemajú kde postaviť ďalší futbalový štadión, tak kupujú vrtuľníky. Vzhľadom na to, že netransparentne, ťažko ktokoľvek zistí, kto a koľko na tom nahrabe.Pohľad paranoidného politológa. Orbán si kupuje svedomie predstaviteľov európskych krajín, aby sa pozerali bokom, keď bude finálne likvidovať demokratické zriadenie v Maďarsku. Akurát minulý týždeň bolo rozhodnuté o vytvorení nového typu súdov v Maďarsku, kam bude sudcov vyberať a menovať vláda..
Niekto ma predbehol : )
Určite nie je náhoda, že Maďari podpisujú de facto s celou západnou časťou EÚ veľké kontrakty a zároveň im hrozí kritika za "orbanizáciu" .... v niektorých oblastiach už Orbán predbehol i Putina.... napr. v ovládnutí médií. Trochu podobný prípad ako Katar, ktorý kupuje "náhodou" techniku u všetkých dôležitých svetových hráčov blízkovýchodnej politiky a už masovo investuje do ropného priemyslu USA, ktorý je blízky americkému prezidentovi.
Líbí se mi myšlenka koupě vrtulníků od jednoho výrobce, jako to udělali maďaři.
Pokud bychom se dali stejnou cestou a kupovali od airbusu, tak H145m a H225m doplněno o ec665 Tiger by nemuselo být tak zlé. Zajímavá by byla i ta NH90...
Ale podobné vrtulníky by se daly koupit i od Bell nebo Leonardo (Augusta Westland).Mohu se zeptat, co je na NH90 špatně?
Podle výčtu uživatelů, to nevypadá zle...Dost https://www.strategypage.com/h...
https://www.governmenteuropa.e...
https://www.flightglobal.com/n...
Prostě se zdá je dost poruchová a provoz je o dost dražší než se předpokládalo. Když větší mašinu, tak Blackhawk nebo H225M.
Vas to video s H225M so systémom HForce presvedčilo ako dobre riešenie?
Řešení čeho?
Hforce je filozoficky univerzální systém, který má jít namontovat na různé vrtulníky airbusu. To bylo ukázáno. Že s H225 nelze použít stejnou taktiku jako Mi24 v syrii je jasné. Každopádně je to lepší řešení než Venom, který má marketingem neustále tlačených 85 % shodných dílů s Viperem, ale PTŘS z Viperu nelze, AA po modernizaci z Viperu nelze..Jestli myslíš, že by neřízený po odpalu v párech měly padat do jednoho bodu, tak to u salvového raketometu asi nebude účel.
Jsou i jiný videa H-Force, kde to laserovka pere skoro do jedný dirky jak Vilém Tell.Nie. Skor neviem prist na chut tomuto robenie civilnych vrtulnikov bojove. Mne to proste prislo ako robit z Dustera BOV 4x4.
Pocet zavesnych bodov tiez nic moc. Neviem, pride mi to cele zvlastne riesenie.
Ale tak hadam vedia co robia a osvedci sa im to.Ale vždyť je to evoluce vojenských koček Airbusu ( Super Puma, Cougar), které tak mají možnost nosit plnou paletu zbraní - kulomety, kanony, neřízené, APKWS, ŘS ATGM, PL ŘS...mají vlastně víc možností, než leckteré čistě bitevní typy.
Že nemají tolik závěsníků je logické, protože ty velké mají zejména transportní funkci (proto se podobají civilům)...a u transportních vrtulníků se stejně většinou nelétá s plnými podvěsy - viz Mi-8,17,171 , kterým Rusové často navěšují po jedné raketnici pod křídlem (přitom můžou 3x).
U čistě bitevních strojů se taky často nenavěšuje do plna. Samozřejmě je to výhoda, ale když je H-force celá flotila nebo velká část, je to opravdu hodně muziky. Při často omezené letuschopnosti velkých strojů mi H-Force na všem příjde praktická.
Tak u nás nejvíc hoří radary a poslední dva roky říkají že se to dokončí v řádu týdnu.. Jen neřekli jestli desítek nebo stovek. O vrtulnicich už radši ani nemluví. Jsou schopni max využívat kdejaké opce které už nemusí soutěžit. Takze v procinci to vždy narvou tatre koutnymu nebo do ubrodu. Dal sem metnarovi čas hájení a je to stejná fraška jako ten předchozí.
aji těm Maďarům závidím. Pamatuju si na diskuze, kde se řešilo že H225 je moc velkej a drahej? Že by na tom byly Maďaři ekonomicky lépe jak ČR? Nebo spíše se neokrádaj, napolitikaří, ale nakupují pro vojáky, co je třeba. tady by to taky šlo, ale hodně politiků, troufmu si říct že i většina, evidentně nechce bojeschopnou armádu. O tom sem 100% přesvědčenej.
jo ale gdyby těm našim klukům koupili tak 24 kousků tohoto:
https://defence-blog.com/aviat...
tak bych pro to pochopení měl :D Přece jen vývoj H160 se dokončil nedávno. Ale byl by to ultra moderní stroj.
Tak Maďarsko má(bude mít) nejmodernější flotilu vrtulníků ve střední a východní Evropě, Slovensko má (bude mít) nejmodernější stíhačky ve střední a východní Evropě, tak jsem zvědavý jestli něco nejmodernějšího budeme mít taky my anebo jestli už se s tím ani nepočítá...
Aby Vas chorvatsko nepredbehlo a nekupilo Pumy skor..
podla mna sa predbiehat v najmodernejsom je nezmysel..
Skor je zaujmavejsie mat najlepsiu armadu v strednej europe ako celok..
a tu maju mam pocit polsko alebo nejaky pobaltsky stat..
oba nase staty su daleko..
my budeme mat prezbrojene letectvo..
vy mozno pozemne sily..
a ostatok kde tu nejake vlastovka..Tak Polsko je taky trosicku jinde velikosti ekonomiky, kdyz se to secte s jejich ochotou se branit (cti vynalozit na to adekvatne penize), pak neni divu ze jako jedini maji ve stredni evrope soustavne modernizovanou armadu s vetsinou dostatecnym poctem techniky. Takze z duvodu porovnavani porovnatelneho Polsko skrtneme a zustane nam CR, AU, HU a s prihmourenim oka jeste SR. Tady uz ma smysl "si je pomerovat" a i kdyz je na tom ACR vselijak, jen ne dobre, tak bych ji dal osobne hned za Bundesheer a pokud by "vse slo jak ma" tak za dekadu by na tom ACR mohla byt klidne lip, chce to jedinou vec: podepisovat, podepisovat, podepisovat...
Clanek
A estonsko neni vo vychodnej europe?
ma 136 patrii
60 CV 90 (prave mu ich dodavaju - polku uz ma)
caka na 12 K9 Thunderov s opciou na dalsich 12..
ma odkupene novšie po repase inžinierke stroje..
logistiku ma tiez celu obmenenu
strelne zbane ma vsetko same Heckler & Koch, granatomety M242 a proti pancierovky samy carl gustav a javelin, milan
dela taktiez prezbrojene na FH-70 uz 155mm..
niekto moze namietat, ze estonsko nema letectvo /ma 2 albatrosy/ - to je pravda - ale zase maju lodstvo a tam to tiez maju vymenene- za starsie lode po repase - ale taka co lod, to 100+milionov eur..
cele pobaltie rezignovalo na letectvo a buduje namiesto toho ostatne zlozky armady..
Ja by som za Rakusakov dal prave Estonsko - nemate tolko pozemnej techniky vymenej ako oni a oni poskuluju po Gripenoch, tak ako Cesko po Pumach..
Ako vidis na priklade estonska - ma mensiu ekonomiku a ma celu armadu vymenenu v dohladnom obdobi 2-3 rokov.
Vedia co chcu a nakupuju..@Darkstyle
Ja se v tom svem vyctu soustredil na stredni evropu, az pak jsem si to znovu precetl a videl ze puvodni komentar byl i o vychodni evrope.
Kazdopadne souhlasim, ze na svou velikost jsou to prave pobaltske zeme, ktere nakupuji velice rozumne a za malo penez umi udelat hodne muziky.
a naše MO dál spí, jako Šípková Růženka.
Pozor - životnost našich vrtulníků je delší, akorát potřebují GO a prodloužení resursu.Kolik let že se to plácáme s nákupem nových lehkých vrtulníků? 7 nebo 8 let a kolik let a to sme ještě ani nezačali řešit nákup větších vrtulníků, které nahrad Mily:
2022 - končí životnost vrtulníků Mi-8/17
2026 - končí životnost vrtulníků Mi-24V
2028 - končí životnost vrtulníků Mi-171š
Tohle už opravdu nejde nazvat neschopností MO nakupovat novou techniku, ale jednoznačně nechce, nebo má zákaz z vyšších míst. Celé je to jen zvrácená parodie. V případě Maďarska je vidět, že když se chce, tak se dají vrtulníky pořídit dost rychle. Myslím že H145M a H225M by mělo smysl pořídit i AČR. Není to úplně můj šálek kávy, ale proč ne že.Nie že by nechceli nakupovať nové vrtuľníky ale, tak ako na Slovensku, aj u vás sa najskôr musia páni veľkomožní dohodnúť kto a koľko z toho bude mať a u vás sa proste zatiaľ ešte nedohodli. Chce to len trpezlivosť a pripravenú peňaženku.
Ehm, tak my jsme byli též už téměř před podpisem. Jinak mašiny se vybírají od 2014. Jen to oba ministři zařízli.
Tak ono je to snad i dobře že se to stoplo. Kupovat si vrtulník, který má ve výzbroji pouze námořní pěchota o něčem vypovídá. Ono to tedy stejně dopadne. Tady se sice neustále básní o Viperech, ale když se na to podíváme rozumně, tak naše armáda nemá PVO, dělostřelectvo, tanky ani stíhací letectvo v rozumném počtu. Než by se rozhoupal nákup bitevníku, tak bude rok 2035 nebo spíš 40 a technologie budou úplně jinde.
Cesta, kterou jde Maďarsko je v naší situaci nejlepší.2011 - Bílá kniha MO mluví o tom, že by se vrtulníky měly dát využít nejen k vojenským účelům, ale i pro integrovaný záchranný systém.
MO chce vyřadit zánovní bitevní vrtulníky Mi-24V (Mi-35) a koupit víceúčelové transportní helikoptéry (dále LMH/MMH – Light/Medium Multi-purpose Helicopter).
2013 - "Koncepce dopravního a vrtulníkového letectva s výhledem do roku 2025": místo 17 bitevních Mi-24V a 10 záchranných/transportních (6/4) W-3A, které čekaly generální opravy, se pořídí 12+6 lehkých víceúčelových strojů pro bojové operace, resp. LZS/SAR. Přitom ale životnost Mi-24V, do generálky, je 20 let tzn. do 2026, po generálce lze stoje provozovat ještě mnoho let. Výhledově je v plánu i náhrada Mi-8/17 - patrně stejným typem v transportní, resp. VIP úpravě.