Maďarsko kupuje vrtulníky H145M

H145M s komplexem výzbroje HForce; větší foto / Airbus

Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká republika správný stroj ještě hledá, Maďarsko si vybralo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků H145M od firmy Airbus, které zvažuje také Česká republika.

Maďarská armáda nakupuje vrtulníky H145M v rámci rozvojového programu Zrinyi 2026 svých ozbrojených sil. V roce 2026 Maďarsko plánuje díky programu navýšit počet vojáků aktivní služby na 30 000 žen a mužů a aktivní zálohu na 20 000 vojáků. Dosažení výdajů 2 % HDP na obranu se očekává v roce 2024.

 

 

Bližší informace o zakázce, jako cena a kupovaná výzbroj, nebyly zveřejněny. Maďarské H145M získají ale elektrooptické (infra/TV kamera, laserový dálkoměr a značkovač) pozorovací a zaměřovací pouzdra, „palubní obranné systémy", balistickou ochranu, palubní jeřáb a zbraňový komplex HForce.

 

Díky zbraňovému komplexu HForce od Airbusu lze H145M vybavit všemi druhy zbraní, které jsou dnes obvyklé u bitevních vrtulníků. Jedná se například o řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621 nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Se zbraňovými systémy je spojen i zaměřovací průhledový přilbový displej HMSD (Helmet-Mounted Sight and Display) pro navádění zbraní.

 

Dokončení certifikace HForce se očekává do konce roku. Testy hlavňové výzbroje a neřízených raket probíhaly v roce 2017 na maďarské letecké základně Pápa a testy laserem řízených raket ráže 70 mm ve Švédsku. Letos navíc proběhnou testy protitankových řízených střel.

Ve Švédsku byly konkrétně testovany laserem řízené rakety ráže 70 mm FZ275 LGR od společnosti Thales, které zasáhly cíl na vzdálenost 4,5 km. Maximální dostřel FZ275 LGR je až 6 km se střední kruhovou odchylkou v cíli (CEP) pouze 1 m.

 

„Je zřejmé, že zbraňový systém [HForce - pozn. red.] a další technické vybavení poskytují všechny důležité taktické a technické schopnosti, které zákazník požaduje. Navíc Airbus poskytuje pro maďarské obranné síly vrtulníky s rozšířeným vybavením, výcvikem a balíčkem podpory,“ píše se na stránkách maďarského ministerstva obrany.

 

Testování zbraňových systémů H145M na letecké základně Pápa.

 

Zajímavé je, že podle oficiálních stránek maďarských ozbrojených sil mají vrtulníky H145M v maďarském letectvu částečně nahradit nebo doplnit pět vrtulníků Mi-8 a sedm Mi-17. Kromě toho maďarské letectvo provozuje pouze dva lehké cvičné vrtulníky AS350 Ecureuil.

 

Naproti tomu Česká republika plánuje nákupem lehkých/středních vrtulníků spíše rozšířit schopnosti svého vrtulníkového letectva a především získat (obnovit) schopnost provádět přesné údery vzduch-země z vrtulníků. K obměně vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armády ČR dojde později.

 

V případě maďarské armády jde však také o první fázi obměny (posílení schopností) vrtulníkového letectva ‒ v budoucnu v rámci programu Zrinyi 2026 Budapešť počítá s nákupem celkově 40 vrtulníků. Maďarsko musí také mimo jiné do roku 2025 vyřešit náhradu 12 vrtulníků Mi-24.

 

H145M je vojenská verze civilní H145 (dříve Eurocopter EC145) a přišla na trh v létě roku 2014. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů odvozeného modelu UH-72A Lakota. Původní H145M slouží v německé (15 kusů), thajské (pět) a srbské armádě (devět).

 

H145M s blokem neřízených raket ráže 70 mm a kontejnerem HMP400 s kulometem M3P ráže 12,7 mm; větší foto / Airbus

 

Maximální vzletová hmotnost H145M je 3700 kg a prázdná 1600 kg. Pod trupem lze přepravovat náklad o hmotnosti až 1600 kg. 

 

Vrtulník pohání dva turbohřídelové motory Safran Arriel 2E o výkonu 2×575 kW (startovací výkon je 2×667 kW). O řízení vrtulníku se stará digitální avionika Helionix s čtyřosým digitálním autopilotem. Cestovní rychlost je 240 km/h a dolet 638 km (v obou případech zřejmě bez podvěšených zbraní).

 

V přepravním prostoru H145M je místo pro devět osob a je přístupný přes boční a zadní dveře. H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, snížené infračerveného vyzařování, zvýšenou odolnost trupu proti nárazu a nárazuodolné sedadla posádky.

 

Vrtulník lze podle výrobce například využít pro ozbrojený průzkum, lehký útok, aeromobilní operace, vyhledávaní a záchranu (SAR) nebo transport zraněných (MEDEVAC/CASEVAC), kdy kromě pilotů dokáže přepravit dva ležící pacienty a tři záchranáře.

Zdroj: BMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu

Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 5
  • PavolR
    19:51 27.11.2018

    Zaujímavosť:
    Pred dvoma rokmi Američania s pomocou maďarskej protiteroristickej jednotky spustili úspešnú akciu proti dvom ruským obchodníkom so zbraňami, ktorí sa pokúšali predať zbrane maďarskej armády mexickému kartelu na boj proti konkurencii a americkým bezpečnostným silám... vrátane rakiet PVO ... akcia bola úspešná, predajci zatknutí a po jeden a pol roku vydaní - do Ruska:
    https://444.hu/2018/11/23/ket-...

  • PavolR
    10:06 19.11.2018

    Maďarské ministerstvo vlastibrany zakladá samostatný Modernizačný ústav, ktorý vznikne vyčlenením určitých zložiek z Vojenského spravodajstva a Logistického centra a následným zlúčením týchto zložiek do novovytvoreného ústavu:
    https://index.hu/belfold/2018/...

  • PavolR
    20:29 11.11.2018

    Zaujímavosť:
    Už minule som informoval o pláne zvýšiť vekovú hranicu brannej povinnosti, no v balíku návrhov sa nachádza aj zavedenie úplne nového pojmu VLASTIBRANECKÁ KRÍZOVÁ SITUÁCIA, ktorej nejasné "gumené" formulácie by momentálne umožnili režimu kedykoľvek vyhlásiť takúto situáciu - vzhľadom na konflikt na Ukrajine a momentálne v rozpore s maďarskými zákonmi udržiavanú "migračnú krízu".
    V čase vyhlásenia takejto situácie by sa zliali právidlá mierového a mimoriadného práva a príslušníci armády by získali možnosť zasahovať proti civilnému obyvateľstvo na území krajiny, k čomu by dostali príslušné vybavenie (napr. obušky). Viac v článku:
    https://fuhu.hu/honvedelmi-ves...

    Mimo to som práve videl reportáž, v ktorej bývalý elitný dôstojník povedal, že Maďarsko má dnes menej než 20ks tankov a menej než 20ks ťažkých diel, takže aj keby boli povolaní vycvičení tankisti a delostrelci zo starších ročníkov, mohli by dostať iba prilbu a kalacha. A ešte že momentálne neexistujú fyzické kritériá pre prijatie do maďarskej vlastibrany, príjmu "každého, kto má dve uši, dve ruky a dve nohy".

  • PavolR
    13:20 07.11.2018

    Iba taká blbotinka - zamyslenie sa, ako by mohol skončiť hypotetický ozbrojený konflikt medzi Maďarskom a Rakúskom, prípadne Slovínskom po skončení Pax America:

    http://azonnali.hu/cikk/201809...

    Autori samozrejme nezobrali do úvahy, že Maďarsku chýba z tabuľkového stavu asi 5-8 tisíc vojakov a ani technika nie je v najlepšej kondícii ... preto také pozitívne výsledky. :-D Taktiež pracovali s predpokladom, že by rakúski Maďari vykonávali diverznú činnosť, no z komentárov pod paradoxne článkom vyplýva, že by obyvatelia samotného Maďarska nedbali, keby sa Rakúšania pokúsili obnoviť štát spred 1918.

  • PavolR
    21:10 01.11.2018

    Zaujímavosť:
    Maďarský minister vlastibrany navrhol zvýšiť vekovú hranicu brannej povinnosti z dnešných 40 na 50 rokov, pretože v dôsledku neustáleho znižovania sa pôrodnosti sústavne klesá počet mužov v brannom veku: https://zoom.hu/hir/2018/11/01...

  • PavolR
    15:36 31.10.2018

    Tak včera už aj oficiálne odhlasovali ďalšie zvýšenie početného stavu armády:
    https://zoom.hu/hir/2018/10/30...
    z 29 700 (ani zďaleka nenaplnených) na 37 650

  • Rase
    11:06 30.10.2018

    kazd:
    Ten S-92 se mi hodně líbí, u Super Pumy (H215) je zas výhoda v tom, že by se dal použít i pro armádu, ale zase si říkám, že společný nákup vrtulníků pro policii a armádu bohužel nehrozí... přitom AČR rovněž potřebuje stroj, který by nahradil Mi-17 a přepravil větší jednotku, podobně jako chce policie. S-92 sice není tak úplně vojenský stroj, ale kanaďané používají vojenskou verzi známou jako CH-148 Cyclone. U Super Pumy by pak nebyl žádný problém.

  • kazd
    09:37 30.10.2018

    Zajímavé info
    Vnitro jako vždy po své liniii bez ohledu na cokoli, ale koupené EC a Belly byly OK , tak uvidíme.

    "Nutnost nákupu vrtulníků podle Hamáčka vyplynula z protiteroristického cvičení Démon 2018,
    Nyní se podle něj uvažuje o dvou typech strojů, buď půjde o Super Pumy od firmy Airbus, nebo americký vrtulník Sikorsky 92. Kromě policejního sboru mají vrtulníky sloužit i hasičům. Jejich cena se podle ministra pohybuje mezi 70 a 80 miliony eur (1,8 miliardy korun) za stroj."
    https://www.denik.cz/z_domova/...

  • PavolR
    20:26 15.10.2018

    Zaujímavosť:
    Na základe nariadenia maďarského ministra pre ľudské zdroje (ide o ministerstvo združujúce školstvo, kultúru, zdravotníctvo, sociálne veci, prácu a šport) bude na 54 stredných školách voliteľný maturitný predmet "základné poznatky vlastibrany".
    https://zoom.hu/hir/2018/08/31...

  • PavolR
    12:36 15.10.2018

    Ešte relatívne aktuálna správa:
    V priebehu dvoch mesiacov museli núdzovo pristáť už dve z nedávno v Rusku zgenerálkovaných Mi-17: https://zoom.hu/hir/2018/10/13...

  • PavolR
    09:39 15.10.2018

    Tak, Maďarsko bude mať nakoniec iba 8ks zgenerálkovaných Mi-24 a nie 12, lebo posledné 4ks boli vraj v takom zlom stave, že sa s tým už nedalo nič robiť.

    Článok, ktorý vkladám tiež pojednáva aj o rozdieloch v cenách, za ktoré si opravovali Maďari vrtuľníky Mi-17 v Rusku (pričom kvôli sankciám museli na modernizáciu systémov vypísať iný tender) a cenách, za ktoré si to isté robí Ukrajina Turkom:

    https://zoom.hu/hir/2018/09/12...

  • PavolR
    08:05 14.10.2018

    ... a ešte som opomenul - aj tabuľkové stavy armády majú byť zvýšené o 8000 na cca 38000 ... (asi sa im máli, že aj z terajšieho stavu im chýba cez 8-10k vojakov)

  • PavolR
    09:46 13.10.2018

    Aktuálna správa:
    Včera preletela maďarskými médiami a vyvolala pohoršenie informácia, že zamestnanci verejnej správy, ktorých hodlajú prepustiť do konca roka (týka sa to asi 8-10 tisíc ľudí, prevažne žien), budú môcť získať akékoľvek iné zamestnanie v štátnom sektore iba pod podmienkou, že sa dajú k armádnym zálohám. K večeru dementovalo MO túto správu ako fake news, každopádne práve včera bol podaný návrh na navýšenie tabuľkového počtu záloh z 8000 (stále ani zďaleka nezaplnených) na 20000.

  • PavolR
    12:38 12.10.2018

    Iba tak pre zaujímavosť: Rába VZF - chránená uzatvorená nástavba na pancierované nákladné vozidlá Rába 6x6 - http://www.raba.hu/jarmu/vzf.h...

  • Rase
    14:29 09.10.2018

    PavolR:
    haaaa tak pořád je to drží. Obávám se že němce neobejdou, i když si ten jejich powerpack budou skládat od subdodavatelů :-D Myslel jsem, že Turci vybrali pro Altay ukrajinský motor (a později lokální výrobu).

  • PavolR
    22:26 08.10.2018

    Rase:
    Iste, Turci majú slušné portfólio výrobkov, no mňa napadla ešte jedna potenciálna vec, a to spolupráca v oblasti motorov. V Maďarsku sídli pár firiem dodávajúcich komponenty pre povedzme ... MTU ... :-)

  • Rase
    20:32 08.10.2018

    PavolR:
    díky za informaci. bylo by hodně zajímavé, pokud by Maďaři začali nakupovat do Turků vojenskou techniku. Přeci jen IFV nabízejí dost, rovněž kolová vozidla všech různých typů 4x4 i 8x8. Tohle všechno by maďarům přišlo hodně vhod. Ještě si zafantazíruju, když už si vzpomínají na další turkické národy, tak by mohli koupit o Kazachů Barys 8x8, pomáhali jim s tím i Turci. Všechno je to ale o penězích...

  • PavolR
    17:57 08.10.2018

    Breaking news - Orbán sa vyslovil za silnú spoluprácu maďarského a tureckého obranného priemyslu:
    https://24.hu/belfold/2018/10/...

  • PavolR
    22:51 03.09.2018

    Trumpova administratíva to nezablokuje. Na to ich zjavne (popri pozitívnom postoji Trumpa k Orbánovi) príliš zaujímajú napr. maďarské letiská. Nový US veľvyslanec zrazu v rozhovore pre jedno periodikum nevidel vôbec nič z toho, pre čo Maďarsko kritizoval jeho predchodca, len keby sa už konečne začala rekonštrukcia pristávacích dráh maďarských vojenských letísk. :-D
    (maďarské letiská boli toho času používané USA pre operácie na Balkáne)

  • Rase
    22:39 03.09.2018

    Pokud USA nezablokuje nějaké komponenty a Maďaři najdou dost peněz, tak vidím nákup T70 docela reálně. Kombinace Black Hawk a H145M mi přijde taky skvělá - uvidíme mno

  • Flader
    22:06 03.09.2018

    Inak taká kombinácia Black Hawk + H145M (alebo obdoba) by sa mi veľmi páčila aj pre naše VzS. Len by tie ľahké stroje nemohli byť na úkor počtu BH ale ako doplnok k nim.

  • PavolR
    21:53 03.09.2018

    Našiel som článok z novembra 2016, ktorý osvetľuje, odvolávajúc sa na rôzne navzájom nezávislé zdroje blízke vláde, na základe akej logiky si Maďarsko zvolilo pre náhradu za Mi-17 variantu strojov Black Hawk (samozrejme všetko je neoficiálne):
    https://mno.hu/belfold/eldolhe...

    Vtedy sa ešte hovorilo o poľských strojoch, cez ktoré by mohli urobiť politické gesto voči Poliakom a administratíve vtedy novozvoleného Trumpa zároveň. Otvorením možnosti kúpiť tureckú variantu (potenciálne tiež z väčšej časti vyrobenú v Poľsku) sa teda toto neskôr rozšírilo o možnosť urobiť politického gesto aj voči erdoganovskému Turecku, ktoré je Orbánovmu režimu tiež veľmi blízke. Nič viac za tým netreba hľadať.

  • Jara
    22:42 01.09.2018

    Slováci udělali dobře, že si koupili BH a ne nějaký jeho Polsko Turecký paskvil..... ať si ho Maďaři užijí, jestli se to teda odlepí od země:))

  • PavolR
    22:34 01.09.2018

    Nesher:
    Trocha som sa za tými T70 pozrel a vec sa má tak, že prvé v Turecku vyrobené stroje sa začnú pre tureckú armádu dodávať až v roku 2021. Maďarom zíde životnosť ich Mi-17 v rokoch 2022-2024. je teda vysoko pravdepodobné, že ak by sa rozhodli pre T70, stroje pre nich by boli ešte vyrobené v Poľsku. Mimo elektroniky obsahuje poľský S70 rovnaké turecké komponenty ako T70. Natíska sa teda otázka:
    Je turecká elektronika a avionika o toľko výhodnejšia, aby sa oplatilo kupovať turecký T70 a nie priamo poľský S70?

    Samozrejme za predpokladu, že je zmienka v článku o zámere kúpiť T70 podložená.

  • PavolR
    19:50 01.09.2018

    Nesher:
    S tou cenou Poľsko vs. Turecko neviem neviem. Záleží aj od toho, či už a do akej miery bude dokončené vybudovanie výrobných kapacít v Turecku, lebo prvých "neviemkoľko" T70 sa vyrába v Poľsku, odkiaľ preletia do Turecka, kde im prestavajú kabínu a vo firme Aselsan namontujú tureckú elektroniku. Prvý stroj takto preletel pred 1 a pol rokom:
    http://aeromagazin.hu/index.ph...

  • Nesher
    17:17 31.08.2018

    Pavol
    Já jsem ten Koltův příspěvek pochopil. Jen jsem reagoval v tom smyslu, že to od Maďarů není zase takový risk, prostě je to stále BH a zřejmě bude levnější než originál z Polska. Ale pokud by Turkům ruplo v kouli a začali dělat problémy, tak se to dá docela dobře řešit. Takže risk, ale relativně malý a pokud jim ta rovnice vyjde, což se dá předpokládat, tak za mě palec na horu.

  • PavolR
    16:39 31.08.2018

    A ešte jedna zaujímavosť. V roku 2013 vážne uvažovali na nákupe talianskych bojových vrtuľníkov A129. Ešte toho roku malo padnúť rozhodnutie:
    http://biztonsagpiac.hu/agusta...
    Nuž a od roku 2014 začali tieto vrtuľníky licenčne vyrábať Turci pod označením T129.

    Asi zredukujem svoju doterajšiu hypotézu, že aj ďalšie nákupy budú od Airbusu na to, že od Airbusu kúpili iba to, čo Turci neponúkajú. :-D

  • PavolR
    16:09 31.08.2018

    Nesher:
    No neviem, popri tureckej avionike tam bude aj viacero komponentov, ktoré sa budú len tak mimochodom nachádzať aj v poľských S-70... každopádne však myslím, že KOLT narážal skôr na politické smerovanie, čo stojí za tým nápadom, než dostupnosť súčiastok.

  • Nesher
    14:03 31.08.2018

    Kolt
    Toho bych se zase tolik nebál, až na pár odlišností to je pořád BH, tj. v případě nějakých problémů nebudou odkázáni jen na Turky. A navíc, ani Turkům peníze nesmrdí.

  • KOLT
    13:53 31.08.2018

    Kupovat dneska vojenskou techniku od Turků.... inu, kdo chce kam...

  • PavolR
    13:50 31.08.2018

    Narazil som na informáciu z decembra 2017, že nasledujúce vrtuľníky, čo Maďarsko kúpi ako náhradu Mi-17, by mali byť turecké T-70 (licenčné BH):
    http://hvg.hu/itthon/201750__h...

  • Flader
    13:36 07.08.2018

    Páni, nič v zlom, ale letka MV nevznikla za Kaliňáka. Tá je tu už 25 rokov. Takže zrušiť ju mohlo hneď niekoľko ministrov. Mňa skor ako existencia samotnej vládnej letky štve vec druhá. Na výmenu jej leteckého parku sa peniaze v pohode našli ale armáda musela na DVA Spartany čakať pomaly 10 rokov. Je až smiešne, že momentálne má vnútro väčšie dopravné kapacity ako armáda.

  • PavolR
    13:23 07.08.2018

    Video s lietadlami maďarskej "tajnej vládnej letky":
    https://hirtv.hu/ahirtvhirei/u...
    Armáda ešte stále trvá na tom, že ten Falcon 7x bude slúžiť ako kuriérne lietadlo. :-)

    Gibon: Dopravní piloti OSSR aj vládnej letky lietajú na úplne iných typoch lietadiel, čiže samotné spojenie (ktorému sa apriori nebránim) by s počtom letových hodín nič nespravilo.

  • mikojan29
    10:06 06.08.2018

    Gibon

    "Neblazni, ako by si Kaliho mafia robila dalej svoje biznisy", veď to!
    Presne ako píšeš, snáď to niekedy niekto zmení a dá do bežnejšieho formátu ako v iných štátoch.

  • Maco
    10:02 06.08.2018

    Az na vrtulniky je cela ta letka zbytocna ci je to pod MINV ci MO a nie este prevadzkovat styri velke stroje. Mozno daky maly Citation by sa dal este ospravedlnit ale inak je to zbytocnost. Urcite by bolo lepsie vzdy zahovorit daky charter ako prevadzkovat styri velke stroje v salonnej uprave.

    Ad F100, oni maju celkom malo nalietane plus maju program predlzenej zivotnosti. Ta livery je klaunovska, o tom sa netreba bavit, keby to zmenili aspon pri Fokkeroch ze ked uz su vzadu a na pozadi je modra farba tak by mohli byt tiez modre. Ked si to povedal letke tak povedali ze dobry napad, to nas nenapadlo ale samozrejme to niekto neriesil :D

  • Gibon
    09:34 06.08.2018

    "Už by mohol mať niekto "gule" a zrušiť vládnu letku a stroje presunúť pod VzS OS SR"
    neblazni, ako by si Kaliho mafia robila dalej svoje biznisy.

    Je úplne scestne, aby vrchného veliteľa OS SR vozilo MV SR. Potom sa to samozrejme aj riadne zneuživa na politicky marketing.

    Takto maju OS SR dopravnych pilotov s nedostatkom nalietanych hodin aj MV SR.

  • mikojan29
    09:22 06.08.2018

    Áno, to je teraz "in" - byť unesený vládnym strojom. :-D

    Naše 2 Airbusy sú ok, až na to "livery", ja by som urprednostnil nejaké decentnejšie, napr. ČR má pekné dizajn Airbusov, ale je to vec vkusu.
    Už by mohol mať niekto "gule" a zrušiť vládnu letku a stroje presunúť pod VzS OS SR, okrem vrtuľníkov, tie by mali ostať pod MV SR. Všade okolo nás to funguje, len my sme zase unikát.
    Každopádne som narážal na tie Fokkery, pred takými 20-timi rokmi by to bolo možno ok, ale teraz so životnosťou 5 rokov +- nejaký ten rok, tak to je fakt len zaplátanie diery na toto obdobie. Takýto nejaký, alebo podobný, Falcon by nebol zlý "kauf" a kľudne aj olietaný.
    A s tým Maďarskom súhlasím, tam je to asi ešte horšie ako u nás.

  • PavolR
    08:23 06.08.2018

    Náhodou, z našej vládnej letky bývajú zahraniční hostia doslova unesení. :-D

    Každopádne, vtip je v tom, že kým my máme otvorene vládnu letku pod MINV, tak v Maďarsku sa snažia nahovoriť verejnosti, že tie lietadlá budú prestavané pre vojenské využitie. :-)

  • mikojan29
    07:43 06.08.2018

    PavolR

    Rozhodne lepšie, ako 2 x Fokker 100...

  • PavolR
    18:48 05.08.2018

    Po dvojici olietaných A319, kúpila maďarská armáda jeden olietaný Falcon 7X:
    https://alfahir.hu/2018/08/05/...

  • Gibon
    22:22 31.07.2018

    Kisam: to je velmi komlipokava otazka. A neexistuje jediny spravny pohlad.
    Samozrejme koordinacia by tam mala byt. Mohlo by to vygenerovat nizsiu cenu.
    No ak im v tom procese vyjde, ze policia potrebuje iny stroj ako armada, tak by sa ich cesty mali rozist. Resp. ak by vyber OSSR bol cenovo priaznivejsi, tak by sa policia mala prisposobit.

    Jednym s argumentov pre Bell je, ze existuje servisne zazemie (vdaka ATE) a tak by sa vrtulniky servisovali v domacej ekonomike.

    Co sa tyka riesenia EU vz. US, myslim si, ze treba vybrat lepsie riesenie a na krajinu povodu nepozerat.

    Je to komplexny problem a pri tychto rozhodovaniach planovacom vobec nezavidim. Hlavne ked im vyjde, ze to lepsie riesenie je aj drahsie.

  • kisam
    22:06 31.07.2018

    Ešte upresnenie, ja nerozporujem fakt, že polícia a armáda by mali používať rovnaký typ. Jednoznačne mali. Ale tým pádom by mali vyberať spoločne a vybrať najlepší kompromis. Nech už je to Bell, Airbus alebo Agusta. Deje sa to? Neviem, dúfam že áno, ale pochybujem.

  • kisam
    21:56 31.07.2018

    Pre armádne použitie je podľa mňa lepší H145M kvôli Hforce a väčšej rozšírenosti v Európe, civilné verzie ktoré bude používať polícia porovnať neviem. Ale predpokladám že v nich veľký rozdiel nebude čiže by sa mal pre oba rezorty vybrať Airbus. A taktiež sa mne osobne pozdáva že ide o európsky stroj, aj keď to očividne na MO vôbec neriešia. Áno, polícia už jeden B429 má (čo je výhoda pre Bell), ale chceme 17 kusov, máme jeden. Myslím, že kľudne môžeme začať s čistým hárkom papiera. Zato, že je Airbus lepší stroj ako Bell samozrejme ruku do ohňa nedám, ale zaoberá sa tým vôbec niekto? Či jednoducho polícia má Bell tak ho kúpime aj my (MO)? Čo takto presvedčiť MV na Airbus? Ten Bell dostali aj tak skoro zadarmo.

    Gibon - áno, to je relevantný argument ktorý hrá v prospech Bellu. Ale naozaj si má armáda kúpiť stroj preto lebo ho má aj súkromník? Aj keď je (možno) horší ako alternatíva? Možno sa to naozaj oplatí, ja fakt neviem, ale dúfam, že sa tým niekto seriózne zaoberá a spracuje na tú tému podrobnú štúdiu.

  • Gibon
    20:51 31.07.2018

    MV SR ma podpisanu ramcovu zmluvu s dvoma vyrobcami. Bell a Augusta. Az pri naslednej objednavke, budu tieto dve spolocnosti sutazit cenou na jednotlive objednavky.

    Kisam: v tak malom state ako je SR a pri tak malej armade ako je os sr, je schopnost okamziteho "zmobilizovania" civilnych pilotov celkom zasadnych argumentom. To k tym Bell-om u ATE, ale aj u policie.

    Vzhladom na to, ze armada sa chce 17tok zbavit, mali by riesit ich zamenu ako to urobilo MVSR a nasledne dovybavenie.

  • PavolR
    20:24 31.07.2018

    Je síce pravda, že obe ministerstvá majú pod palcom rôzne strany, no Smer už urobil SNS toľko ústupkov ... a zatiaľ nebadať, že by malo SNS iné predstavy ...

  • Maco
    20:06 31.07.2018

    Mna by len zaujimalo preco si myslis ze by nesli do 429? Je to podla teba horsi stroj? Pravdepodobne uz su tam dake podmienky a zmluvy ponastavovane. Moznost ze by sa zrazu prezbrojilo na H145 a H145M je minimalna takze ine stroje ako variacie na B429 neocakavaj.

  • kisam
    17:14 31.07.2018

    To čo je za otázka? Veď ešte nič nekupujú. A keď chcú dva rezorty nakúpiť vrtuľníky rovnakej kategórie v cca rovnakom čase tak logicky budú hádam spolupracovať, no nie? Či polícia si vyberie čo chce a armáda sa podľa toho prispôsobí?

  • Maco
    16:58 30.07.2018

    A aku mas istotu ze MINV nepojde do B429? Ak pojde do 429ky tak uz to nebude len jeden kus na ktory sa mozeme kludne vykaslat.

  • kisam
    16:44 30.07.2018

    Niko: to by bola podľa môjho názoru škoda. H145M mi príde ako lepší stroj. A zdá sa, že bude v Európe aj o dosť rozšírenejší. Hforce je niečo čo Bell nevie ponúknuť, na B429 sa síce dajú nejaké závesy navešať (myslím že nejaká emirátska firma to robí?) ale podstatne obmedzujú vnútorný priestor. Aký je vlastne argument v prospech B429? Že už je na Slovensku zavedený? Čo má súkromná spoločnosť (ATE) nás nemusí zaujímať a polícia má jeden kus a aj to len kvôli korupcii. Kdesi som čítal že polícia má v dlhodobom horizonte záujem až o 8 kusov LUH a armáda o 9. Pri 17 kusoch sa na ten jeden Bell môžeme kľudne vykašlať.

  • mafky
    15:31 30.07.2018

    PavolR:
    Rakusania praveze riesia LUH.
    Bundesheer dnes pouziva 10 ks Kiow (tusim z roku 1976) a 22 ks Alouette 3 (tie su este starsie) a pred nedavnom im tusim jedna havarovala.

    https://derstandard.at/2000076...

    Dokonca podla noveho nacelnika GS Bundesheeru by mali o novych LUH rozhodnut este tento rok

    https://www.nachrichten.at/nac...

Stránka 1 z 5