Maďarsko kupuje vrtulníky H145M

H145M s komplexem výzbroje HForce; větší foto / Airbus

Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká republika správný stroj ještě hledá, Maďarsko si vybralo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků H145M od firmy Airbus, které zvažuje také Česká republika.

Maďarská armáda nakupuje vrtulníky H145M v rámci rozvojového programu Zrinyi 2026 svých ozbrojených sil. V roce 2026 Maďarsko plánuje díky programu navýšit počet vojáků aktivní služby na 30 000 žen a mužů a aktivní zálohu na 20 000 vojáků. Dosažení výdajů 2 % HDP na obranu se očekává v roce 2024.

 

 

Bližší informace o zakázce, jako cena a kupovaná výzbroj, nebyly zveřejněny. Maďarské H145M získají ale elektrooptické (infra/TV kamera, laserový dálkoměr a značkovač) pozorovací a zaměřovací pouzdra, „palubní obranné systémy", balistickou ochranu, palubní jeřáb a zbraňový komplex HForce.

 

Díky zbraňovému komplexu HForce od Airbusu lze H145M vybavit všemi druhy zbraní, které jsou dnes obvyklé u bitevních vrtulníků. Jedná se například o řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621 nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Se zbraňovými systémy je spojen i zaměřovací průhledový přilbový displej HMSD (Helmet-Mounted Sight and Display) pro navádění zbraní.

 

Dokončení certifikace HForce se očekává do konce roku. Testy hlavňové výzbroje a neřízených raket probíhaly v roce 2017 na maďarské letecké základně Pápa a testy laserem řízených raket ráže 70 mm ve Švédsku. Letos navíc proběhnou testy protitankových řízených střel.

Ve Švédsku byly konkrétně testovany laserem řízené rakety ráže 70 mm FZ275 LGR od společnosti Thales, které zasáhly cíl na vzdálenost 4,5 km. Maximální dostřel FZ275 LGR je až 6 km se střední kruhovou odchylkou v cíli (CEP) pouze 1 m.

 

„Je zřejmé, že zbraňový systém [HForce - pozn. red.] a další technické vybavení poskytují všechny důležité taktické a technické schopnosti, které zákazník požaduje. Navíc Airbus poskytuje pro maďarské obranné síly vrtulníky s rozšířeným vybavením, výcvikem a balíčkem podpory,“ píše se na stránkách maďarského ministerstva obrany.

 

Testování zbraňových systémů H145M na letecké základně Pápa.

 

Zajímavé je, že podle oficiálních stránek maďarských ozbrojených sil mají vrtulníky H145M v maďarském letectvu částečně nahradit nebo doplnit pět vrtulníků Mi-8 a sedm Mi-17. Kromě toho maďarské letectvo provozuje pouze dva lehké cvičné vrtulníky AS350 Ecureuil.

 

Naproti tomu Česká republika plánuje nákupem lehkých/středních vrtulníků spíše rozšířit schopnosti svého vrtulníkového letectva a především získat (obnovit) schopnost provádět přesné údery vzduch-země z vrtulníků. K obměně vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armády ČR dojde později.

 

V případě maďarské armády jde však také o první fázi obměny (posílení schopností) vrtulníkového letectva ‒ v budoucnu v rámci programu Zrinyi 2026 Budapešť počítá s nákupem celkově 40 vrtulníků. Maďarsko musí také mimo jiné do roku 2025 vyřešit náhradu 12 vrtulníků Mi-24.

 

H145M je vojenská verze civilní H145 (dříve Eurocopter EC145) a přišla na trh v létě roku 2014. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů odvozeného modelu UH-72A Lakota. Původní H145M slouží v německé (15 kusů), thajské (pět) a srbské armádě (devět).

 

H145M s blokem neřízených raket ráže 70 mm a kontejnerem HMP400 s kulometem M3P ráže 12,7 mm; větší foto / Airbus

 

Maximální vzletová hmotnost H145M je 3700 kg a prázdná 1600 kg. Pod trupem lze přepravovat náklad o hmotnosti až 1600 kg. 

 

Vrtulník pohání dva turbohřídelové motory Safran Arriel 2E o výkonu 2×575 kW (startovací výkon je 2×667 kW). O řízení vrtulníku se stará digitální avionika Helionix s čtyřosým digitálním autopilotem. Cestovní rychlost je 240 km/h a dolet 638 km (v obou případech zřejmě bez podvěšených zbraní).

 

V přepravním prostoru H145M je místo pro devět osob a je přístupný přes boční a zadní dveře. H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, snížené infračerveného vyzařování, zvýšenou odolnost trupu proti nárazu a nárazuodolné sedadla posádky.

 

Vrtulník lze podle výrobce například využít pro ozbrojený průzkum, lehký útok, aeromobilní operace, vyhledávaní a záchranu (SAR) nebo transport zraněných (MEDEVAC/CASEVAC), kdy kromě pilotů dokáže přepravit dva ležící pacienty a tři záchranáře.

Zdroj: BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu

Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    22:51 03.09.2018

    Trumpova administratíva to nezablokuje. Na to ich zjavne (popri pozitívnom postoji Trumpa k Orbánovi) príliš zaujímajú napr. maďarské letiská. Nový US veľvyslanec zrazu v rozhovore ...Zobrazit celý příspěvek

    Trumpova administratíva to nezablokuje. Na to ich zjavne (popri pozitívnom postoji Trumpa k Orbánovi) príliš zaujímajú napr. maďarské letiská. Nový US veľvyslanec zrazu v rozhovore pre jedno periodikum nevidel vôbec nič z toho, pre čo Maďarsko kritizoval jeho predchodca, len keby sa už konečne začala rekonštrukcia pristávacích dráh maďarských vojenských letísk. :-D
    (maďarské letiská boli toho času používané USA pre operácie na Balkáne)Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    22:39 03.09.2018

    Pokud USA nezablokuje nějaké komponenty a Maďaři najdou dost peněz, tak vidím nákup T70 docela reálně. Kombinace Black Hawk a H145M mi přijde taky skvělá - uvidíme mno

    Pokud USA nezablokuje nějaké komponenty a Maďaři najdou dost peněz, tak vidím nákup T70 docela reálně. Kombinace Black Hawk a H145M mi přijde taky skvělá - uvidíme mno

  • Flader
    22:06 03.09.2018

    Inak taká kombinácia Black Hawk + H145M (alebo obdoba) by sa mi veľmi páčila aj pre naše VzS. Len by tie ľahké stroje nemohli byť na úkor počtu BH ale ako doplnok k nim.

    Inak taká kombinácia Black Hawk + H145M (alebo obdoba) by sa mi veľmi páčila aj pre naše VzS. Len by tie ľahké stroje nemohli byť na úkor počtu BH ale ako doplnok k nim.

  • PavolR
    21:53 03.09.2018

    Našiel som článok z novembra 2016, ktorý osvetľuje, odvolávajúc sa na rôzne navzájom nezávislé zdroje blízke vláde, na základe akej logiky si Maďarsko zvolilo pre náhradu za Mi-17 ...Zobrazit celý příspěvek

    Našiel som článok z novembra 2016, ktorý osvetľuje, odvolávajúc sa na rôzne navzájom nezávislé zdroje blízke vláde, na základe akej logiky si Maďarsko zvolilo pre náhradu za Mi-17 variantu strojov Black Hawk (samozrejme všetko je neoficiálne):
    https://mno.hu/belfold/eldolhe...

    Vtedy sa ešte hovorilo o poľských strojoch, cez ktoré by mohli urobiť politické gesto voči Poliakom a administratíve vtedy novozvoleného Trumpa zároveň. Otvorením možnosti kúpiť tureckú variantu (potenciálne tiež z väčšej časti vyrobenú v Poľsku) sa teda toto neskôr rozšírilo o možnosť urobiť politického gesto aj voči erdoganovskému Turecku, ktoré je Orbánovmu režimu tiež veľmi blízke. Nič viac za tým netreba hľadať.Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    22:42 01.09.2018

    Slováci udělali dobře, že si koupili BH a ne nějaký jeho Polsko Turecký paskvil..... ať si ho Maďaři užijí, jestli se to teda odlepí od země:))

    Slováci udělali dobře, že si koupili BH a ne nějaký jeho Polsko Turecký paskvil..... ať si ho Maďaři užijí, jestli se to teda odlepí od země:))

  • PavolR
    22:34 01.09.2018

    Nesher: Trocha som sa za tými T70 pozrel a vec sa má tak, že prvé v Turecku vyrobené stroje sa začnú pre tureckú armádu dodávať až v roku 2021. Maďarom zíde životnosť ich Mi-17 v ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher:
    Trocha som sa za tými T70 pozrel a vec sa má tak, že prvé v Turecku vyrobené stroje sa začnú pre tureckú armádu dodávať až v roku 2021. Maďarom zíde životnosť ich Mi-17 v rokoch 2022-2024. je teda vysoko pravdepodobné, že ak by sa rozhodli pre T70, stroje pre nich by boli ešte vyrobené v Poľsku. Mimo elektroniky obsahuje poľský S70 rovnaké turecké komponenty ako T70. Natíska sa teda otázka:
    Je turecká elektronika a avionika o toľko výhodnejšia, aby sa oplatilo kupovať turecký T70 a nie priamo poľský S70?

    Samozrejme za predpokladu, že je zmienka v článku o zámere kúpiť T70 podložená.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    19:50 01.09.2018

    Nesher: S tou cenou Poľsko vs. Turecko neviem neviem. Záleží aj od toho, či už a do akej miery bude dokončené vybudovanie výrobných kapacít v Turecku, lebo prvých "neviemkoľko" ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher:
    S tou cenou Poľsko vs. Turecko neviem neviem. Záleží aj od toho, či už a do akej miery bude dokončené vybudovanie výrobných kapacít v Turecku, lebo prvých "neviemkoľko" T70 sa vyrába v Poľsku, odkiaľ preletia do Turecka, kde im prestavajú kabínu a vo firme Aselsan namontujú tureckú elektroniku. Prvý stroj takto preletel pred 1 a pol rokom:
    http://aeromagazin.hu/index.ph... Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:17 31.08.2018

    Pavol Já jsem ten Koltův příspěvek pochopil. Jen jsem reagoval v tom smyslu, že to od Maďarů není zase takový risk, prostě je to stále BH a zřejmě bude levnější než originál z ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavol
    Já jsem ten Koltův příspěvek pochopil. Jen jsem reagoval v tom smyslu, že to od Maďarů není zase takový risk, prostě je to stále BH a zřejmě bude levnější než originál z Polska. Ale pokud by Turkům ruplo v kouli a začali dělat problémy, tak se to dá docela dobře řešit. Takže risk, ale relativně malý a pokud jim ta rovnice vyjde, což se dá předpokládat, tak za mě palec na horu.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    16:39 31.08.2018

    A ešte jedna zaujímavosť. V roku 2013 vážne uvažovali na nákupe talianskych bojových vrtuľníkov A129. Ešte toho roku malo padnúť rozhodnutie: ...Zobrazit celý příspěvek

    A ešte jedna zaujímavosť. V roku 2013 vážne uvažovali na nákupe talianskych bojových vrtuľníkov A129. Ešte toho roku malo padnúť rozhodnutie:
    http://biztonsagpiac.hu/agusta...
    Nuž a od roku 2014 začali tieto vrtuľníky licenčne vyrábať Turci pod označením T129.

    Asi zredukujem svoju doterajšiu hypotézu, že aj ďalšie nákupy budú od Airbusu na to, že od Airbusu kúpili iba to, čo Turci neponúkajú. :-DSkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    16:09 31.08.2018

    Nesher: No neviem, popri tureckej avionike tam bude aj viacero komponentov, ktoré sa budú len tak mimochodom nachádzať aj v poľských S-70... každopádne však myslím, že KOLT ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher:
    No neviem, popri tureckej avionike tam bude aj viacero komponentov, ktoré sa budú len tak mimochodom nachádzať aj v poľských S-70... každopádne však myslím, že KOLT narážal skôr na politické smerovanie, čo stojí za tým nápadom, než dostupnosť súčiastok.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    14:03 31.08.2018

    Kolt
    Toho bych se zase tolik nebál, až na pár odlišností to je pořád BH, tj. v případě nějakých problémů nebudou odkázáni jen na Turky. A navíc, ani Turkům peníze nesmrdí.

    Kolt
    Toho bych se zase tolik nebál, až na pár odlišností to je pořád BH, tj. v případě nějakých problémů nebudou odkázáni jen na Turky. A navíc, ani Turkům peníze nesmrdí.

  • KOLT
    13:53 31.08.2018

    Kupovat dneska vojenskou techniku od Turků.... inu, kdo chce kam...

    Kupovat dneska vojenskou techniku od Turků.... inu, kdo chce kam...

  • PavolR
    13:50 31.08.2018

    Narazil som na informáciu z decembra 2017, že nasledujúce vrtuľníky, čo Maďarsko kúpi ako náhradu Mi-17, by mali byť turecké T-70 (licenčné ...Zobrazit celý příspěvek

    Narazil som na informáciu z decembra 2017, že nasledujúce vrtuľníky, čo Maďarsko kúpi ako náhradu Mi-17, by mali byť turecké T-70 (licenčné BH):
    http://hvg.hu/itthon/201750__h... Skrýt celý příspěvek

  • Flader
    13:36 07.08.2018

    Páni, nič v zlom, ale letka MV nevznikla za Kaliňáka. Tá je tu už 25 rokov. Takže zrušiť ju mohlo hneď niekoľko ministrov. Mňa skor ako existencia samotnej vládnej letky štve vec ...Zobrazit celý příspěvek

    Páni, nič v zlom, ale letka MV nevznikla za Kaliňáka. Tá je tu už 25 rokov. Takže zrušiť ju mohlo hneď niekoľko ministrov. Mňa skor ako existencia samotnej vládnej letky štve vec druhá. Na výmenu jej leteckého parku sa peniaze v pohode našli ale armáda musela na DVA Spartany čakať pomaly 10 rokov. Je až smiešne, že momentálne má vnútro väčšie dopravné kapacity ako armáda.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    13:23 07.08.2018

    Video s lietadlami maďarskej "tajnej vládnej letky": https://hirtv.hu/ahirtvhirei/u... Armáda ešte stále trvá na tom, že ten Falcon 7x ...Zobrazit celý příspěvek

    Video s lietadlami maďarskej "tajnej vládnej letky":
    https://hirtv.hu/ahirtvhirei/u...
    Armáda ešte stále trvá na tom, že ten Falcon 7x bude slúžiť ako kuriérne lietadlo. :-)

    Gibon: Dopravní piloti OSSR aj vládnej letky lietajú na úplne iných typoch lietadiel, čiže samotné spojenie (ktorému sa apriori nebránim) by s počtom letových hodín nič nespravilo.Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    10:06 06.08.2018

    Gibon

    "Neblazni, ako by si Kaliho mafia robila dalej svoje biznisy", veď to!
    Presne ako píšeš, snáď to niekedy niekto zmení a dá do bežnejšieho formátu ako v iných štátoch.

    Gibon

    "Neblazni, ako by si Kaliho mafia robila dalej svoje biznisy", veď to!
    Presne ako píšeš, snáď to niekedy niekto zmení a dá do bežnejšieho formátu ako v iných štátoch.

  • Maco
    10:02 06.08.2018

    Az na vrtulniky je cela ta letka zbytocna ci je to pod MINV ci MO a nie este prevadzkovat styri velke stroje. Mozno daky maly Citation by sa dal este ospravedlnit ale inak je to ...Zobrazit celý příspěvek

    Az na vrtulniky je cela ta letka zbytocna ci je to pod MINV ci MO a nie este prevadzkovat styri velke stroje. Mozno daky maly Citation by sa dal este ospravedlnit ale inak je to zbytocnost. Urcite by bolo lepsie vzdy zahovorit daky charter ako prevadzkovat styri velke stroje v salonnej uprave.

    Ad F100, oni maju celkom malo nalietane plus maju program predlzenej zivotnosti. Ta livery je klaunovska, o tom sa netreba bavit, keby to zmenili aspon pri Fokkeroch ze ked uz su vzadu a na pozadi je modra farba tak by mohli byt tiez modre. Ked si to povedal letke tak povedali ze dobry napad, to nas nenapadlo ale samozrejme to niekto neriesil :DSkrýt celý příspěvek

  • Gibon
    09:34 06.08.2018

    "Už by mohol mať niekto "gule" a zrušiť vládnu letku a stroje presunúť pod VzS OS SR" neblazni, ako by si Kaliho mafia robila dalej svoje biznisy. Je úplne scestne, aby ...Zobrazit celý příspěvek

    "Už by mohol mať niekto "gule" a zrušiť vládnu letku a stroje presunúť pod VzS OS SR"
    neblazni, ako by si Kaliho mafia robila dalej svoje biznisy.

    Je úplne scestne, aby vrchného veliteľa OS SR vozilo MV SR. Potom sa to samozrejme aj riadne zneuživa na politicky marketing.

    Takto maju OS SR dopravnych pilotov s nedostatkom nalietanych hodin aj MV SR.Skrýt celý příspěvek

  • mikojan29
    09:22 06.08.2018

    Áno, to je teraz "in" - byť unesený vládnym strojom. :-D Naše 2 Airbusy sú ok, až na to "livery", ja by som urprednostnil nejaké decentnejšie, napr. ČR má pekné dizajn ...Zobrazit celý příspěvek

    Áno, to je teraz "in" - byť unesený vládnym strojom. :-D

    Naše 2 Airbusy sú ok, až na to "livery", ja by som urprednostnil nejaké decentnejšie, napr. ČR má pekné dizajn Airbusov, ale je to vec vkusu.
    Už by mohol mať niekto "gule" a zrušiť vládnu letku a stroje presunúť pod VzS OS SR, okrem vrtuľníkov, tie by mali ostať pod MV SR. Všade okolo nás to funguje, len my sme zase unikát.
    Každopádne som narážal na tie Fokkery, pred takými 20-timi rokmi by to bolo možno ok, ale teraz so životnosťou 5 rokov +- nejaký ten rok, tak to je fakt len zaplátanie diery na toto obdobie. Takýto nejaký, alebo podobný, Falcon by nebol zlý "kauf" a kľudne aj olietaný.
    A s tým Maďarskom súhlasím, tam je to asi ešte horšie ako u nás.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    08:23 06.08.2018

    Náhodou, z našej vládnej letky bývajú zahraniční hostia doslova unesení. :-D Každopádne, vtip je v tom, že kým my máme otvorene vládnu letku pod MINV, tak v Maďarsku sa snažia ...Zobrazit celý příspěvek

    Náhodou, z našej vládnej letky bývajú zahraniční hostia doslova unesení. :-D

    Každopádne, vtip je v tom, že kým my máme otvorene vládnu letku pod MINV, tak v Maďarsku sa snažia nahovoriť verejnosti, že tie lietadlá budú prestavané pre vojenské využitie. :-)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 12