Maďarsko kupuje vrtulníky H145M

H145M s komplexem výzbroje HForce; větší foto / Airbus

Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká republika správný stroj ještě hledá, Maďarsko si vybralo 20 lehkých víceúčelových vrtulníků H145M od firmy Airbus, které zvažuje také Česká republika.

Maďarská armáda nakupuje vrtulníky H145M v rámci rozvojového programu Zrinyi 2026 svých ozbrojených sil. V roce 2026 Maďarsko plánuje díky programu navýšit počet vojáků aktivní služby na 30 000 žen a mužů a aktivní zálohu na 20 000 vojáků. Dosažení výdajů 2 % HDP na obranu se očekává v roce 2024.

 

 

Bližší informace o zakázce, jako cena a kupovaná výzbroj, nebyly zveřejněny. Maďarské H145M získají ale elektrooptické (infra/TV kamera, laserový dálkoměr a značkovač) pozorovací a zaměřovací pouzdra, „palubní obranné systémy", balistickou ochranu, palubní jeřáb a zbraňový komplex HForce.

 

Díky zbraňovému komplexu HForce od Airbusu lze H145M vybavit všemi druhy zbraní, které jsou dnes obvyklé u bitevních vrtulníků. Jedná se například o řízené a neřízené (Thales FZ231) střely ráže 70 mm, automatické kanóny ráže 20 mm (Nexter NC621 nebo kulomety 12,7 mm (FN Herstal HMP400). Se zbraňovými systémy je spojen i zaměřovací průhledový přilbový displej HMSD (Helmet-Mounted Sight and Display) pro navádění zbraní.

 

Dokončení certifikace HForce se očekává do konce roku. Testy hlavňové výzbroje a neřízených raket probíhaly v roce 2017 na maďarské letecké základně Pápa a testy laserem řízených raket ráže 70 mm ve Švédsku. Letos navíc proběhnou testy protitankových řízených střel.

Ve Švédsku byly konkrétně testovany laserem řízené rakety ráže 70 mm FZ275 LGR od společnosti Thales, které zasáhly cíl na vzdálenost 4,5 km. Maximální dostřel FZ275 LGR je až 6 km se střední kruhovou odchylkou v cíli (CEP) pouze 1 m.

 

„Je zřejmé, že zbraňový systém [HForce - pozn. red.] a další technické vybavení poskytují všechny důležité taktické a technické schopnosti, které zákazník požaduje. Navíc Airbus poskytuje pro maďarské obranné síly vrtulníky s rozšířeným vybavením, výcvikem a balíčkem podpory,“ píše se na stránkách maďarského ministerstva obrany.

 

Testování zbraňových systémů H145M na letecké základně Pápa.

 

Zajímavé je, že podle oficiálních stránek maďarských ozbrojených sil mají vrtulníky H145M v maďarském letectvu částečně nahradit nebo doplnit pět vrtulníků Mi-8 a sedm Mi-17. Kromě toho maďarské letectvo provozuje pouze dva lehké cvičné vrtulníky AS350 Ecureuil.

 

Naproti tomu Česká republika plánuje nákupem lehkých/středních vrtulníků spíše rozšířit schopnosti svého vrtulníkového letectva a především získat (obnovit) schopnost provádět přesné údery vzduch-země z vrtulníků. K obměně vrtulníků Mi-8/Mi-17 Armády ČR dojde později.

 

V případě maďarské armády jde však také o první fázi obměny (posílení schopností) vrtulníkového letectva ‒ v budoucnu v rámci programu Zrinyi 2026 Budapešť počítá s nákupem celkově 40 vrtulníků. Maďarsko musí také mimo jiné do roku 2025 vyřešit náhradu 12 vrtulníků Mi-24.

 

H145M je vojenská verze civilní H145 (dříve Eurocopter EC145) a přišla na trh v létě roku 2014. Například americké ozbrojené síly objednaly celkem 427 kusů odvozeného modelu UH-72A Lakota. Původní H145M slouží v německé (15 kusů), thajské (pět) a srbské armádě (devět).

 

H145M s blokem neřízených raket ráže 70 mm a kontejnerem HMP400 s kulometem M3P ráže 12,7 mm; větší foto / Airbus

 

Maximální vzletová hmotnost H145M je 3700 kg a prázdná 1600 kg. Pod trupem lze přepravovat náklad o hmotnosti až 1600 kg. 

 

Vrtulník pohání dva turbohřídelové motory Safran Arriel 2E o výkonu 2×575 kW (startovací výkon je 2×667 kW). O řízení vrtulníku se stará digitální avionika Helionix s čtyřosým digitálním autopilotem. Cestovní rychlost je 240 km/h a dolet 638 km (v obou případech zřejmě bez podvěšených zbraní).

 

V přepravním prostoru H145M je místo pro devět osob a je přístupný přes boční a zadní dveře. H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, snížené infračerveného vyzařování, zvýšenou odolnost trupu proti nárazu a nárazuodolné sedadla posádky.

 

Vrtulník lze podle výrobce například využít pro ozbrojený průzkum, lehký útok, aeromobilní operace, vyhledávaní a záchranu (SAR) nebo transport zraněných (MEDEVAC/CASEVAC), kdy kromě pilotů dokáže přepravit dva ležící pacienty a tři záchranáře.

Zdroj: BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

UH-1Y Venom: Bell Helicopter podepsala memorandum o porozumění s MPI Group

Bell Helicopter, dceřiná společnost Textron Inc. (NYSE: TXT), s radostí oznamuje, že podepsala ...

V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů ...

Konvertoplán V-280 Valor poprvé ve vzduchu

Nejnovější konvertoplán V-280 Valor americké firmy Bell Helicopter provedl svůj první krátký vzlet. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • mikojan29
    07:43 06.08.2018

    PavolR

    Rozhodne lepšie, ako 2 x Fokker 100...

    PavolR

    Rozhodne lepšie, ako 2 x Fokker 100...

  • PavolR
    18:48 05.08.2018

    Po dvojici olietaných A319, kúpila maďarská armáda jeden olietaný Falcon 7X:
    https://alfahir.hu/2018/08/05/...

    Po dvojici olietaných A319, kúpila maďarská armáda jeden olietaný Falcon 7X:
    https://alfahir.hu/2018/08/05/...

  • Gibon
    22:22 31.07.2018

    Kisam: to je velmi komlipokava otazka. A neexistuje jediny spravny pohlad. Samozrejme koordinacia by tam mala byt. Mohlo by to vygenerovat nizsiu cenu. No ak im v tom procese ...Zobrazit celý příspěvek

    Kisam: to je velmi komlipokava otazka. A neexistuje jediny spravny pohlad.
    Samozrejme koordinacia by tam mala byt. Mohlo by to vygenerovat nizsiu cenu.
    No ak im v tom procese vyjde, ze policia potrebuje iny stroj ako armada, tak by sa ich cesty mali rozist. Resp. ak by vyber OSSR bol cenovo priaznivejsi, tak by sa policia mala prisposobit.

    Jednym s argumentov pre Bell je, ze existuje servisne zazemie (vdaka ATE) a tak by sa vrtulniky servisovali v domacej ekonomike.

    Co sa tyka riesenia EU vz. US, myslim si, ze treba vybrat lepsie riesenie a na krajinu povodu nepozerat.

    Je to komplexny problem a pri tychto rozhodovaniach planovacom vobec nezavidim. Hlavne ked im vyjde, ze to lepsie riesenie je aj drahsie.Skrýt celý příspěvek

  • kisam
    22:06 31.07.2018

    Ešte upresnenie, ja nerozporujem fakt, že polícia a armáda by mali používať rovnaký typ. Jednoznačne mali. Ale tým pádom by mali vyberať spoločne a vybrať najlepší kompromis. Nech ...Zobrazit celý příspěvek

    Ešte upresnenie, ja nerozporujem fakt, že polícia a armáda by mali používať rovnaký typ. Jednoznačne mali. Ale tým pádom by mali vyberať spoločne a vybrať najlepší kompromis. Nech už je to Bell, Airbus alebo Agusta. Deje sa to? Neviem, dúfam že áno, ale pochybujem.Skrýt celý příspěvek

  • kisam
    21:56 31.07.2018

    Pre armádne použitie je podľa mňa lepší H145M kvôli Hforce a väčšej rozšírenosti v Európe, civilné verzie ktoré bude používať polícia porovnať neviem. Ale predpokladám že v nich ...Zobrazit celý příspěvek

    Pre armádne použitie je podľa mňa lepší H145M kvôli Hforce a väčšej rozšírenosti v Európe, civilné verzie ktoré bude používať polícia porovnať neviem. Ale predpokladám že v nich veľký rozdiel nebude čiže by sa mal pre oba rezorty vybrať Airbus. A taktiež sa mne osobne pozdáva že ide o európsky stroj, aj keď to očividne na MO vôbec neriešia. Áno, polícia už jeden B429 má (čo je výhoda pre Bell), ale chceme 17 kusov, máme jeden. Myslím, že kľudne môžeme začať s čistým hárkom papiera. Zato, že je Airbus lepší stroj ako Bell samozrejme ruku do ohňa nedám, ale zaoberá sa tým vôbec niekto? Či jednoducho polícia má Bell tak ho kúpime aj my (MO)? Čo takto presvedčiť MV na Airbus? Ten Bell dostali aj tak skoro zadarmo.

    Gibon - áno, to je relevantný argument ktorý hrá v prospech Bellu. Ale naozaj si má armáda kúpiť stroj preto lebo ho má aj súkromník? Aj keď je (možno) horší ako alternatíva? Možno sa to naozaj oplatí, ja fakt neviem, ale dúfam, že sa tým niekto seriózne zaoberá a spracuje na tú tému podrobnú štúdiu.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    20:51 31.07.2018

    MV SR ma podpisanu ramcovu zmluvu s dvoma vyrobcami. Bell a Augusta. Az pri naslednej objednavke, budu tieto dve spolocnosti sutazit cenou na jednotlive objednavky. Kisam: v tak ...Zobrazit celý příspěvek

    MV SR ma podpisanu ramcovu zmluvu s dvoma vyrobcami. Bell a Augusta. Az pri naslednej objednavke, budu tieto dve spolocnosti sutazit cenou na jednotlive objednavky.

    Kisam: v tak malom state ako je SR a pri tak malej armade ako je os sr, je schopnost okamziteho "zmobilizovania" civilnych pilotov celkom zasadnych argumentom. To k tym Bell-om u ATE, ale aj u policie.

    Vzhladom na to, ze armada sa chce 17tok zbavit, mali by riesit ich zamenu ako to urobilo MVSR a nasledne dovybavenie.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    20:24 31.07.2018

    Je síce pravda, že obe ministerstvá majú pod palcom rôzne strany, no Smer už urobil SNS toľko ústupkov ... a zatiaľ nebadať, že by malo SNS iné predstavy ...

    Je síce pravda, že obe ministerstvá majú pod palcom rôzne strany, no Smer už urobil SNS toľko ústupkov ... a zatiaľ nebadať, že by malo SNS iné predstavy ...

  • Maco
    20:06 31.07.2018

    Mna by len zaujimalo preco si myslis ze by nesli do 429? Je to podla teba horsi stroj? Pravdepodobne uz su tam dake podmienky a zmluvy ponastavovane. Moznost ze by sa zrazu ...Zobrazit celý příspěvek

    Mna by len zaujimalo preco si myslis ze by nesli do 429? Je to podla teba horsi stroj? Pravdepodobne uz su tam dake podmienky a zmluvy ponastavovane. Moznost ze by sa zrazu prezbrojilo na H145 a H145M je minimalna takze ine stroje ako variacie na B429 neocakavaj.Skrýt celý příspěvek

  • kisam
    17:14 31.07.2018

    To čo je za otázka? Veď ešte nič nekupujú. A keď chcú dva rezorty nakúpiť vrtuľníky rovnakej kategórie v cca rovnakom čase tak logicky budú hádam spolupracovať, no nie? Či polícia ...Zobrazit celý příspěvek

    To čo je za otázka? Veď ešte nič nekupujú. A keď chcú dva rezorty nakúpiť vrtuľníky rovnakej kategórie v cca rovnakom čase tak logicky budú hádam spolupracovať, no nie? Či polícia si vyberie čo chce a armáda sa podľa toho prispôsobí?Skrýt celý příspěvek

  • Maco
    16:58 30.07.2018

    A aku mas istotu ze MINV nepojde do B429? Ak pojde do 429ky tak uz to nebude len jeden kus na ktory sa mozeme kludne vykaslat.

    A aku mas istotu ze MINV nepojde do B429? Ak pojde do 429ky tak uz to nebude len jeden kus na ktory sa mozeme kludne vykaslat.

  • kisam
    16:44 30.07.2018

    Niko: to by bola podľa môjho názoru škoda. H145M mi príde ako lepší stroj. A zdá sa, že bude v Európe aj o dosť rozšírenejší. Hforce je niečo čo Bell nevie ponúknuť, na B429 sa ...Zobrazit celý příspěvek

    Niko: to by bola podľa môjho názoru škoda. H145M mi príde ako lepší stroj. A zdá sa, že bude v Európe aj o dosť rozšírenejší. Hforce je niečo čo Bell nevie ponúknuť, na B429 sa síce dajú nejaké závesy navešať (myslím že nejaká emirátska firma to robí?) ale podstatne obmedzujú vnútorný priestor. Aký je vlastne argument v prospech B429? Že už je na Slovensku zavedený? Čo má súkromná spoločnosť (ATE) nás nemusí zaujímať a polícia má jeden kus a aj to len kvôli korupcii. Kdesi som čítal že polícia má v dlhodobom horizonte záujem až o 8 kusov LUH a armáda o 9. Pri 17 kusoch sa na ten jeden Bell môžeme kľudne vykašlať.Skrýt celý příspěvek

  • mafky
    15:31 30.07.2018

    PavolR: Rakusania praveze riesia LUH. Bundesheer dnes pouziva 10 ks Kiow (tusim z roku 1976) a 22 ks Alouette 3 (tie su este starsie) a pred nedavnom im tusim jedna havarovala. ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR:
    Rakusania praveze riesia LUH.
    Bundesheer dnes pouziva 10 ks Kiow (tusim z roku 1976) a 22 ks Alouette 3 (tie su este starsie) a pred nedavnom im tusim jedna havarovala.

    https://derstandard.at/2000076...

    Dokonca podla noveho nacelnika GS Bundesheeru by mali o novych LUH rozhodnut este tento rok

    https://www.nachrichten.at/nac... Skrýt celý příspěvek

  • niko
    15:21 30.07.2018

    Chlapi slovensko pojde takmer urcite cestou Bell-429. Maju ho zachranari, kupi ho policia a nasledne aj armada.

    Chlapi slovensko pojde takmer urcite cestou Bell-429. Maju ho zachranari, kupi ho policia a nasledne aj armada.

  • PavolR
    15:10 30.07.2018

    Rase: Aktuálne pochybujem, že Orbán kúpi americký stroj a dosť by ma prekvapilo, keby sme my kúpili európsky :-D. Rakúšania zasa majú momentálne k svojim BH nejaké Kiowy, tých ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    Aktuálne pochybujem, že Orbán kúpi americký stroj a dosť by ma prekvapilo, keby sme my kúpili európsky :-D. Rakúšania zasa majú momentálne k svojim BH nejaké Kiowy, tých nákup vrtuľníkov tohoto typu zatiaľ nepáli.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    14:59 30.07.2018

    Až na to, že Lucembursko teď objednalo 2 ks a dostanou je na koci 2019, nasazení plánují od 2020. Pokud si ještě objedná austrálie ... Bohušu tys byl dycky hloupý, když si mohl ...Zobrazit celý příspěvek

    Až na to, že Lucembursko teď objednalo 2 ks a dostanou je na koci 2019, nasazení plánují od 2020. Pokud si ještě objedná austrálie ...
    Bohušu tys byl dycky hloupý, když si mohl mět plyn zadarmo tak si nechtěl. Víš kolik by to stálo ..?Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:44 30.07.2018

    Mě se tenhle prcek začíná líbit čím dál víc - ideálně v kombinaci s Black Hawkem a ve větším počtu. Úplně nejlepší by bylo, pokud H145 dokoupili i slováci a Rakušané. Maďaři je už ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě se tenhle prcek začíná líbit čím dál víc - ideálně v kombinaci s Black Hawkem a ve větším počtu. Úplně nejlepší by bylo, pokud H145 dokoupili i slováci a Rakušané. Maďaři je už pořizují a tak by jim stačilo jen přikoupit UH-60. U nás by se musely koupit oba typy. Výsledek by byl ale přínosný pro všechny státy (výhodnější provoz atd.)Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    14:36 30.07.2018

    Mimochodom, výcvikový priestor Bakony využíval Airbus už minulú jeseň pre testovanie kompletu HForce. Vtedy sa ešte zdalo, že sa nakúpia americké vrtulníky: ...Zobrazit celý příspěvek

    Mimochodom, výcvikový priestor Bakony využíval Airbus už minulú jeseň pre testovanie kompletu HForce. Vtedy sa ešte zdalo, že sa nakúpia americké vrtulníky:

    https://mno.hu/kulfold/az-airb...

    https://www.thalesgroup.com/en... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:32 30.07.2018

    pokud si to dáme do souvislosti s tímto článkem (viz dole), tak bych se ani nedivil, kdyby i naše vláda (po vzoru Maďarů) z ničeho nic koupila minimálně 12 H145M. Je to nejlevnější ...Zobrazit celý příspěvek

    pokud si to dáme do souvislosti s tímto článkem (viz dole), tak bych se ani nedivil, kdyby i naše vláda (po vzoru Maďarů) z ničeho nic koupila minimálně 12 H145M. Je to nejlevnější z uchazečů, MO si bude moc škrtnou jednu položku ze seznamu, vláda získá kladné body od voličů a i z pohledu zahraniční politiky státu, by to bylo jistě přínosné

    https://www.securitymagazin.cz... Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    14:08 30.07.2018

    Speaking to reporters in Hungary on 27 July, senior programme officials noted that the sale of 20 of the armed battlefield support helicopters to Hungary earlier in the year had ...Zobrazit celý příspěvek

    Speaking to reporters in Hungary on 27 July, senior programme officials noted that the sale of 20 of the armed battlefield support helicopters to Hungary earlier in the year had acted as a catalyst for a series of demonstrations at the country’s Bakony Combat Training Center (BCTC), about 80 km southwest of Budapest.

    “We’re now on the third day of the Hungary demonstrations that will continue into next week,” senior H145M Programme Manager Mark Henning said, adding, “The team is very pleased with how things have gone so far.”

    As Henning noted, delegations from Brazil, the Czech Republic, Germany (already a recipient of 15 H145Ms for its KSK special forces), Hungary (20 H145M HForce helicopters on order for the air force), Iraq, and Kazakhstan have already attended demonstrations, , while Australia, Austria, Serbia (nine H145M HForce helicopters on order with the air force [six] and police [three]), and the United States are scheduled to arrive in the coming days.

    http://www.janes.com/article/8... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:27 09.07.2018

    tak to je fakt dost bída, alespoň že protiminová je level 3. Ona to je taková neprodejná mašina, podobně jako Vega. Patrně jsem si ten maďarský zbrojní průmysl idealizoval a bude ...Zobrazit celý příspěvek

    tak to je fakt dost bída, alespoň že protiminová je level 3. Ona to je taková neprodejná mašina, podobně jako Vega. Patrně jsem si ten maďarský zbrojní průmysl idealizoval a bude super, pokud zvládnou vyrobit alespoň ten EnokSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 12