Maďarsko nakoupí turecká obrněná vozidla Ejder Yalcın a Yörük

Maďarsko nakoupí turecká obrněná vozidla Ejder Yalcın a Yörük
Ejder Yalcın během maďarského Dne národní obrany / honvedelem.hu (Zvětšit)

Na počest maďarského Dne národní obrany (21. května) maďarská armáda představila svou nejnovější vojenskou techniku. Hvězdou víkendové přehlídky byl nepochybně nový maďarský tank Leopard 2A7+. Maďarská armáda ale nečekaně předvedla také turecká taktická obrněná vozidla Ejder Yalcın 4×4 a NMS 4×4 (Yörük).

Budapešť pokračuje v masivním nákupu moderní obrněné techniky podle rozvojového plánu maďarských ozbrojených sil Zrínyi 2026. V případě pozemních sil nejvíce pozornosti jednoznačně poutá nákup 44 německých tanků Leopard 2A7+ (plus ženijních a mostních vozidel na pásovém podvozku), 12 starších Leopardů 2A4 (pro výcvik) a 24 samohybných houfnic PzH 2000.

Maďarsko do roku 2023 plánuje zvýšit rozpočet ministerstva obrany na 2 % HDP (v roce 2020 na 1,6 %) a jen letos na nákup nových zbraňových systémů vyčlení 150 miliardy forintů, tedy 11,6 miliardy Kč. Celkový rozpočet maďarského ministerstva obrany letos činí 513 miliardy forintů (41,8 miliardy Kč).

Mezi další významné investice (myšleno vojensky i geopoliticky) je nákup tureckých taktických obrněných vozidel Ejder Yalcın 4×4 a NMS 4×4 (Yörük). Obě vozidla byla viděna o víkendu na letišti Budaörs v maďarských barvách, s maďarskými emblémy. Bohužel není známo, kolik tureckých vozidel Maďarsko nakoupí, kdy je dostane nebo kolik za ně zaplatí.


Přehlídka současné i zaváděné vojenské techniky maďarské armády

Nyní maďarské pozemní síly provozují jen omezený počet taktických obrněných vozidel 4×4, především 80 vozidel Humvee (pro speciální sily), 20 MRAPů M-ATV a 13 vozidel Cougar (oba typy jsou nasazeny v Afghánistánu). Kromě toho maďarská armáda papírově stále vlastní 250 obstarožních sovětských transportérů BRDM-2, ale ty jsou nepochybně již mimo aktivní službu.

Mimochodem maďarské speciální síly používají také 12 terénních bugin Polaris MRZR-4. Pro nebojové úkoly armády je určeno také 550 nových vozidel SUV 550 Suzuki Vitaras.

Turecká firma Nurol Makina začala obrněnce Ejder Yalcın vyvíjet v roce 2012 a o dva roky později začala sériová výroba. Pohotovostní hmotnost vozidla se pohybuje mezi 12 000 až 14 000 kg (podle verze) a užitečné zatížení je až 4000 kg. Vozidlo má vynikající ochranu proti minám a IED, což je dáno podvozkem tvarovaným do „V“, plovoucími pancéřovými pláty na podlaze a použitím protiminových sedaček.


Fotogalerie z maďarského Dne národní obrany

Ejder Yalcın přepraví až 11 vojáků a lze ho vyzbrojit ručně nebo dálkově ovládanými zbraňovými moduly. Korba snese lafetaci i automatického kanónu ráže 25 mm. Samozřejmostí jsou různé účelové verze, jako je obrněný transportér, pyrotechnické vozidlo, nosič nejrůznějších zbraňových systémů, evakuační vozidlo atd. Ejder Yalcın si již objednalo deset zemí, jen turecká armáda používá 400 těchto vozidel, stejně jako Katar.

Novější NMS 4×4 (Yörük) byl představen v minulém roce a v současnosti se rozbíhá sériová výroba. NMS 4×4 váží 10 tun a podvozek snese zatížení další čtyři tuny. Ve verzi obrněný transportér NMS 4×4 přepraví pětičlennou posádku a čtyřčlenný výsadek. NMS 4x4 je oproti Ejder Yalcın nejen lehčí, ale také menší (zejména na výšku a délku). Nižší světlá výška (oproti Ejder Yalcın) sice snižuje úroveň protiminové ochrany, ale zlepšuje taktickou mobilitu, průchodnost terénem a ovladatelnost.

Nurol Makina ale prezentuje NMS 4×4 (Yörük) především jako bojové vozidlo, které lze osadit nejrůznějšími zbraňovými systémy, od kulometů, přes granátomety až po protitankové řízené střely. Základní pancíř vozidla chrání posádku před palbou ručních palných zbraní a lze ho posílit dalšími pancéřovými pláty (až na úroveň 4 dle STANAG 4569).


NMS 4×4; větší foto / Nurol Makina


Ejder Yalcın 4×4; větší foto / Nurol Makina

Za pozornost stojí, že maďarská firma Gamma Technical Corporation od roku 2010 vyvíjí domácí MRAP Komondor. Mělo jít o první obrněné vozidlo vyvinuté v Maďarsku za posledních 40 let. Osud programu je neznámý, ale vzhledem k nákupu tureckých obrněných vozidel zřejmě skončil neúspěchem.

V případě Armády ČR taktická obrněná vozidla 4×4 zastupuje 115 italských obrněnců Iveco LMV, ke kterým přibude 80 dalších chemických vozidel Iveco LMV (S-LOV-CBRN I a S-LOV-CBRN II) pro 31. pluk radiační, chemické a biologické ochrany s termínem dodání 2020 až 2022. Kromě toho Armáda ČR plánuje pořídit vozidla kategorie MRAP pro jednotky RCP (Route Clearance Patrol), což je jednotka pyrotechniků určena k průzkumu a odminování cest. Typ ani časový rámec dodání MRAPů pro české jednotky RCP není znám.

Příští rok začne rovněž dodávka obrněných vozidel Titus 6×6 na podvozku Tatra, konkrétně jde o 42 kolových obrněných vozidel velitelsko-štábních a spojovacích a 20 kolových obrněných vozidel MKPP (místo koordinace palebné podpory).

Zdroj: Portfolio, Daily Sabah

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o licenční výrobě zbraní České zbrojovky, včetně ...

Maďarsko kupuje tanky Leopard 2A7+ a houfnice PzH 2000

Maďarsko pokračuje ve spanilé jízdě v nakupování moderní vojenské techniky. V posledních dnech jsme ...

Maďarská armáda dále posiluje: Modernizace vrtulníků Mi-24 a obří nákup pancéřovek Carl Gustav

Maďarské ozbrojené síly pokračují v masivní modernizaci své bojové techniky a výzbroje. Maďarské ...

Závody ve zbrojení ve střední Evropě? Maďarsko nakupuje zbraně za miliardy

Maďarsko je evropskými zeměmi a médií často označováno jako skoro-diktatura. Takové označení však ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    19:21 30.05.2019

    Dnešná správa - Maďarsko začína vyvíjať novú sniperskú pušku (vzhľadom na maďarské tradície by som povedal skôr protimateriálovú). Vládne médiá to už teraz označili za superzbraň : https://magyarnemzet.hu/belfol...

  • PavolR
    07:36 29.05.2019

    Na anglickej verzii wikipedie sa objavil nový záznam, prisudzujúci Maďarsku 7 ks vozidiel Ejder, no vo verzii 6x6. Nie je tam odkaz na zdroj, takže nemožno určiť prečo to tam je napísané a či nejde iba zápis do nesprávnej kolonky (zoznam užívateľov Ejder Yalcin je hneď pod tým): https://en.wikipedia.org/wiki/...

    • Rase
      10:52 29.05.2019

      7 Yalcinů není špatný začátek, doufám že těch Yörüků bude víc (alespoň pár desítek)

      • Ableton
        19:59 29.05.2019

        https://en.wikipedia.org/wiki/...

        Here they also have 200 Pumas. Don't trust the Wiki :)

        • PavolR
          20:13 29.05.2019

          With Hungary one never knows ... :-)

  • Flader
    21:03 27.05.2019

    Tak podľa ročenky MOSR by v rámci spolupráce s Maďarskom vzniknúť aj húfnica Eva na maďarskom ľahkom podvozku.

    https://www.mod.gov.sk/data/fi...

    • PavolR
      07:16 28.05.2019

      Tak sa chytili "môjho" nápadu hodiť Evu na Rábu. :-D Z toho môže vzísť objednávka aj 50ks EVA a ak by sa vyostrili maďarsko-nemecké vzťahy, možno aj na 24 húfnic Diana. ;-)

      PS: Na tom odkaze mi "zlyhalo zabezpečené pripojenie".

  • juhelak
    11:34 24.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Koukam tady stačí pár fotek a už každej ví ze jsou to super auta a kam se hrabou všechny lokální projekty. A to že turci ztráceli a ztrácí proti kurdům a v Sýrii techniku po desítkách znamená že mají zkušenosti.
    Já bych od nich nic nekoupil uz z principu. Do zbrojního sektoru investovali hodně, nez jim ta ekonomika zas spadne na hubu, tak to budou chtít někde využít. Uvidíme jestli to madarům pak nezustane stát v garážích kuli servisu a dílům.
    Jediný co se dá pochválit je schopnost Madarska rychle nakoupit to co chtějí a to z hlediska efektivnosti..ne transparentnosti. A to věčný obouvání do AČR už je trapný..AČR není jen vyzbrojovací sekce na MO...

    • PavolR
      21:20 26.05.2019

      Ona tá ma´darská schopnosť rýchlo a "efektívne" nakúpiť má svoje medzery, akonáhle sa pridružia postranné zámery. Tak napr. Orbánov nákup americkej PVO stredného dosahu, ku ktorému sa už jeho režim verejne zaviazal, sa ocitol v slepej uličke. Chcel by totiž NASAMS (vlastne ani nemá inú možnosť, aby nenahneval Rusov), ale pod podmienkou, že získa kontrolu nad prerozdeľovaní nórskych fondov, z čoho zasa Nóri ani za nič nepustia:
      https://nepszava.hu/3036503_ci...

  • palo satko
    09:52 24.05.2019

    Madari preukazali velky zmysel pre humor. Nazvat program vyzbrojovania podla chorvatskeho vojvodcu Mikulasa Subic Zrinskeho je zaujimave. Este zaujimavejsie je pod menom tohoto vynikajuceho turkobijca nakupit turecke obrnaky.

    • PavolR
      10:15 24.05.2019

      To je ešte nič! V Szigetvári, pri ktorého obrane hrdinsky zahynul, mu postavili (na veľké pobúrenie miestnych) spoločný pamätník so sultánom Sulejmanom ;-) : http://m.atv.hu/belfold/201601...

    • glasspix
      12:45 24.05.2019

      Jak jste si vy poslovenstili "Frana Rakoczyho", nebo dokonce uz i Nikolu Zrinskeho, jestli tak trvate na ochrane cesti Chorvatskeho naroda, nazyvate Mikulasem, co je trochu schizofrenni. Aspon madari netrpi tou malosti, ze by staveli fiktivni historii a la Svatopluk, a ceni si spolecnou historii se sousednimi narody. Madari maji dost bohatou historii na to, aby ji nemuseli kradnout ostatnim, nebo ji rozmlatit jako se to delo s pamatkamy od Braitslavy az do Kosic. Zamindrakovanost a nevzdelanost jejich mladych severnich sousedu na tom nic nemeni.

      • PavolR
        14:00 24.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        S vašou prvou vetou súhlasím, ale so zvyškom ste úplne vedľa. Jednak Maďari v 1938 na línii Bretislava-Košice rozbíjali pamätníky s rovnakou vervou ako Česi o dve desaťročia skôr a jednak sú Maďari tiež malým národom s rovnako veľkými mindrákmi, ako ostatní a aktuálny režim tomu vychádza v ústrety zakladaním a financovaním inštitúcií, ktorých cieľom je sfalšovať dejiny do správnej podoby. Ide hlavne o rehabilitáciu Horthyovského režimu (ktorý je orbánovcami obdivovaný) a dokázanie tureckého pôvodu Maďarov (príbuzenstvo s Fínmi a inými ugro-fínskymi skupinami pokladajú mnohí za ponižujúce habsbursko-judeo-boľševické sprisahanie). Rozdelenie Uhorska v čase protitureckých vojen zasa prinieslo do dejín Maďarov bizarný jav, keď slávni turkobijci verne slúžili nenávideným Habsburgovcom, zatiaľ čo velebení bojovníci proti Habsburgovcom všetci kolaborovali s Turkami. :-D A do toho Orbán po Erdoganovom boku označí počas život "pod tureckým jarmom" za úžasne spolužitie.

        • GlobeElement
          10:28 27.05.2019

          O Maďarech máme naprosto zkreslené představy.
          Především Maďaři jsou z velké části potomky německých kolonistů - původní Maďary zčásti vyhubily a z části vyhnaly či odvlekly do otroctví vpády Mongolů a Turků a proto uherský král pozval kolonisty z Německa. Typický Maďar není tmavovlasý s vystouplými lícními kostmi, ale blonďatý s břichem. Ti tmaví jsou jen o okolí maďarsko-slovenské hranice.
          A taky to není malý národ. Jen je rozdělen do více států. V Srbsku, Rumunsku a na Ukrajině a Slovensku žije více Maďarů, než v samotném Maďarsku. Po I. světové válce přišly Uhry o 71% území a více než 50% Maďarů se ocitlo v zahraničí.

          Problém je, že Češi čerpají své informace o Maďarech ze Švejka.

          • Rase
            11:11 27.05.2019

            tak ono i geneticky jsou nám nejblíž právě Maďaři (ale i obyvatelé Rakouska, Saska a podobně) a to víc i než Slováci. Myšleno, že genetický koláč ČR a Maďarska má nejpodobnější mix jednotlivých skupin a jejich zastoupení v %.
            ps. jen tu řeč by mohli mít nějakou smysluplnější :-D

          • PavolR
            13:53 27.05.2019

            Áno, aj vy máte tie predstavy absolútne skreslené. ;-) :-p

            Jednak aj oni sami frčia na hesle, že prišli o 2/3 územia a 1/3 národa, čiže nechápem, kde ste nabrali tých 50%. Maďari sú momentálne asi 12-13M národ, ktorého počet rapidne klesá. Samotné Maďarsko má už iba asi 9M obyvateľov (z čoho asi 1M tvoria Romovia, ktorých si ale štatisticky tiež zvyknú rátať medzi Maďarov), v susedných krajinách žije tak do dvoch miliónov Maďarov, vrátane Sikulov v Rumunsku.

            Tie genetické súvislosti ste si značne zjednodušili. :-) Jednak výskumy ukázali, že zásadne genetické zmeny začali ešte dávno pred začiatkom nemeckej kolonizácie, už v 11. storočí a jednak je ten mix podstatné pestrejší, lebo boli na rôznych územiach usadzovaní aj Kumáni a Jasovia, po ktorých sú pomenované celé župy a svoj jazyk si uchovali až do 18. storočia (čo dokazuje, že turecké vpády zasa až také fatálne neboli - na mnohých miestach sa vôbec nebojovalo). Ako posledné sa na genetike dnešných Maďarov podpísali sezónne migrácie za prácou na "Dolnú zem". ;-)

          • GlobeElement
            14:27 27.05.2019

            Ok, 50% jsem přehnal, to je celkový počet obyvatel, ne jen těch, co se považují za Maďary. Ale 71% území je fakt, přesně je to 71,5%, to jsem si pamatoval správně.

            Že je tam národnostní mix je jasné, ten je všude, i u nás. Samotné zachování jazyka neznamená stejné geny, znamená to je tolik, že kolonisté přijali stávající kulturu. U nás se taky mluví česky včetně zachování nářečí a přitom jsme směr různých etnik. Hlavní myšlenka je tato: Maďaři nejsou tmaví, fousatí nájezdníci z východních stepí s vysedlými lícními kostmi, jsou to normální Evropané jako my.

      • Gibon
        15:47 24.05.2019

        V Bratislave sme mali krasnu sochu Marie Terezie. Rozbili nam ju ceski legionari.
        A Stefanovi Petrovicovi odrazili ruku. Nastastie sme ho opravili a stoji v Medickej zahrade a kopia Marie Terezie je opat pri Dunaji. Aj ked kusok dalej.

        Mimochodom, zachovali sa originály korešpondencie Lajka Kossutha. Hadajte v akom jazyku si pisal s najblizsou rodinou :)

        • Jura99
          16:05 24.05.2019

          Kdybys napsal Maďaři měli v Pozsony krásnou sochu Marie Terezie a rozbili ji čeští legionáři, když Pozsony na Maďarech dobili, bylo by to přesnější. V Pozsony žilo Slováků asi 10% a pokud jsi rád, že je to nyní slovenské město, je krajně neuctivé čs. legie plísnit za nějakou rozbitou sochu, místo vděku za získání území pro Slováky, kteří se v té době chovali zcela apaticky, místo zapojení do vzniku státu se spíš věnovali rabování, v místech kde maďarská správa případně utekla a česká ještě nepřišla.

          • Gibon
            17:17 24.05.2019

            Scitanie v roku 1880 hovori, ze to bolo mesto v prvom rade Nemecke (63,5% a zastupenie Slovakov a Madarov bolo rovnomerne 15%). V 1910 v case vrcholiacej Madarizacie to bolo 40/40/20.
            Z celej historie mesta, by sa Bratislava nedala označiť ako Madarska nikdy. A mozne tri desaťročia ju mozno oznacit ako nemecko-madarsku.

            Ina situacia bola samozrejme v celej Bratislavskej zupe.
            V nej malo najvacsie zastupenie obyvatelstvo Slovenske.

            Je mi jasne, ze to vy nepochopite, ale v meste vedla seba zilo niekolko narodnosti a vsetci sa vedeli dohovorit troma jazykmi. Muselo to byt uzasne obdobie az ho dodrbali pristahovalci a zacali cast obyvatelstva napadat a vyhanat.

          • Jura99
            17:45 24.05.2019

            Proč bych neměl "pochopit", že v Pozsony/Pressburgu žilo více národností? To samozřejmě vím, i proto píšu, že Slováků bylo 10%, takže tam logicky muselo být 90% někoho jiného. Především ale nezapomínej na Židy, mluvící obvykle německy, to byla velká část obyvatel a ti bohužel nepřežili správu Slovenským štátem.

          • Gibon
            18:03 24.05.2019

            Zidia zili hlavne v Podhradi, co bola poddanska Palfyovska obec, s dedicnym richtarom, ktora sa do scitania v slobodnom kralovskom meste Presporku nezaratavala.

            A vidim co pises, kazdy si to moze opat precitat, tak sa nekrut ako had. (Ako vzdy)

          • Jura99
            18:20 24.05.2019

            Gibon: to jsi objevil Ameriku, Židé žili v oddělených čtvrtích, vlastně ghetech, prakticky všude, nejen v Pozsony a židovská obec někomu obvykle patřila jako majetek. To ovšem neznamená, že to nebyli lidé a nemají nárok na započítání do obyvatel města, tím spíše, že v případě Pozsony byla židovská čtvrť prakticky v centru města. Není to téma, o které bych se zajímal, ale mám pocit, že oddělování Židů končilo v 19. století. Např. Josefov v Praze zbourali na konci 19.století.

          • GlobeElement
            10:31 27.05.2019

            Gibon - všechno ti věřím, ale že Slováci, Němci a Maďaři v Bratislavě dokázali domlouvat třemi jazyky, to ne.
            Maďarsky se nedomluví nikdo. Ani Maďaři ne.

          • Gibon
            18:40 30.05.2019

            Globeelement:
            Tak citajte:
            https://www.banm.sk/ked-boli-b...

            Staci zadat do google trojjazycne mesto a dostanete mnozstvo odkazov.
            Popripade si zozente knizku Jula Satinskeho, Chlapci z Dunajskej ulice.

        • PavolR
          17:25 24.05.2019

          Vy ste ale prípad, Gibon! :-) Keby ste aspoň vedeli, že Sándor, neznamená Štefan, ale Alexander. No tak mal Kossúth aj slovenských príbuzných. A čo má byť. Z matkinej strany mal zasa nemeckých. Tým určite písal po nemecky. Tento mesiac na odhalení sochy Ľudovíta Štúra v Štúrove čítali pozdravný list v slovenčine od maďarskej vnučky brata Ľ. Štúra, žijúcej v Győri. Národnosť dokáže byť pekná kuleha.

          • Gibon
            17:40 24.05.2019

            Aaa, ospravedlnujem sa. Jeho otec bol Stefan.
            A ved prave. Nic na tom nie je. Doma Stura familiarne volame Lajo :)
            Spoluzitie Madarov a Slovakov bolo veeelmi dlho bezproblemove, az prisla ta nestastna nasilna madarizacia. Nebyt nej, ziadna CSR nevznikne. Ale rak, kazdy robi chyby.

            Dlhodobo hovorim, ze Slovak ma kulturou, tradiciou a mentalitou daleko blizsie k Madarovi a Moravakovi ako k Cechovi ci Poliakovi.

          • Gibon
            18:08 24.05.2019

            A teda este Lajo K. On si pisal s najblizsou rodinou po Slovensky, ked pisal domov na Turiec. Jeho mama zrejme po madarsky nikdy nevedela.
            Košut ako meno slovanskeho povodu uznava aj madarska genealogia, slovo kossuth madarcina ani nepozna.

          • Rase
            23:36 24.05.2019

            Gibon:
            mě třeba fascinuje, co vidíte společného mezi Moravákem a Maďarem/Slovákem. Já jsem třeba ze střední Moravy a nenapadá mě nic, kvůli čemu bysme měli být blíž k vám než k Čechům. Morava totiž není jenom Slovácko nebo Valašsko, jak se s oblibou vnímá v Praze a očividně i na Slovensku...

          • GlobeElement
            10:36 27.05.2019

            Rase - a Slováci nejsou jenom krojované holky z Lúčnice.
            Jsem ze severní Moravy a máme blíže ke Slovákům, než k Čechům ze středních či jižních Čech. Ale máme blízko i k Polákům, ale jen k těm poblíž hranic, Poláci z vnitrozemí jsou dost odlišní.
            Zato Němce ze Saska a Čecha by od sebe nikdo nepoznal, dokud nepromluví.

          • Gibon
            18:44 30.05.2019

            Rase: mentalita Moravaka, je blizsia k Slovakovi ako k Cechovi.
            Citime to tak na Slovensku a co viem tak mnozstvo Moravakov to citi rovnako.
            Vid Globeelement.

      • palo satko
        18:22 24.05.2019

        Madari trpi dvomi utrpeniami. Tym prvým je "Trianon", ktory si na buduci rok pripomenu velkou "oslavou" a druhou je jazykova osamotenost, pretože ako dokazuju najnovšie geneticke výskumy, Madar je Slovak, čo sa špatne naučil finsky.
        Ak vo Vas nadalej bude pretrvavat pocit, že Madari nepotrebovali nič ukradnut, vyberte sa do Magyar Nemzeti Galérii v Buadpešti a do Keresztény Múzeua v Ostrihome. Pre slavnu minulost, ktoru si "nepotrebovali" podla vas dokazovat vyrabovali kostoly nielen vo Felvideku (Slovensku), ale aj v Erdély (Transylvania). Len sa budete musiet naučit trochu madarsky, lebo aj anglicke popisky umeleckych artefaktov obsahuju nazvy miest kde to šlohli v madarčine a nie v dnešnej mapovej podobe. Lenže to su hriechy dedov vznikle nacionalnym bluznením pri Mileniovych oslavach, rovnako kvalitnym ake boli aj v byvalom Československu a inde v Europe.
        Ale inač, v poslednych rokoch som sa tulal po Panonii a dnešni Madari su celkom fajn ludia a s mnohymi sa da dohovorit anglicky alebo nemecky, voči Slovakom sa spravaju priatelsky a ked prejavite zaujem o ich historiu dokažu viest ovela zmysluplnejšiu debatu, než ked Čech vytyka Slovakovi vztah k Madarom v roku 1919.

        • GlobeElement
          10:40 27.05.2019

          Ne, Maďaři anglicky neumí. Jen ve velkých městech nebo kolem Balatonu. Občas někdo umí pár slov německy, ale většina jen maďarsky. Projel jsem na kole Maďarsko od rumunských hranic až do Bratislavy a anglicky uměli jen v Budapešti, Szegedu a Veszprému, předpokládám že v jiných velkých městech by to uměli taky. Ale jinak ani ťuk.
          Bez ma´darského slovníku se člověk nedomluví.
          Ovšem že to jsou fajn lidi, to potvrzuju.

  • astor
    08:00 24.05.2019

    Pěkná vozítka. Naznačuje to správný směr uvažování maďarského armádního velení, které se připravuje primárně na obranu vlastní země, na rozdíl od AČR, která na obranu vlastního území dávno rezignovala a dnes buduje především lehké expediční síly určené pro podporu agresí USA všude tam, kde Američan myslí, že mu málo tleskají. Tyto vozidla na ochranu maďarských hranic před případnými masívními toky migrantů ať již z oblastí destabilizovanými americkou zahraniční politikou nebo banderovským režimem na Ukrajině bohatě dostačují.

    • satai
      11:01 24.05.2019

      A proto teď modernizuje ČR těžkou brigádu...

      • astor
        13:42 24.05.2019

        Ano. Už teď je to komedie.

        • satai
          17:33 24.05.2019

          Zkus jiný blábol...

  • Jara
    22:29 23.05.2019

    Nevím proč se tady zase navažíte do českých gripenů na standardu MS20 je to skvělé éro 4. Generace navíc naše letectvo neustále zvyšuje jeho i své schopnosti už máme značkovací kontejnery a pewaye dále se jedná o Meteorech( amraamy a sidewindry máme dávno) a možném obstarání další letky, co to znamená? Jdeme cestou k vybudování opravdového letectva, zatímco vy Slováci příštích 10 let můžete pořádat akorát tak vyhlídkové lety než dohoníte co jste zaspali.....proberte se z toho vašeho opojení z Viperu

    • tryskac
      23:18 23.05.2019

      Ale ale, preco ten konfrontacny ton? Vy v CR jednate, skusate a posudzujete vsetko mozne aj nemozne a nakoniec je z toho aj tak len EET...

    • semtam
      00:05 24.05.2019

      Jara

      Omlouvám se, nečekal jsem, že můj příspěvek spustí hysterii svazáků a naci slováků.

    • Gibon
      09:07 24.05.2019

      Jara: sorry, tak ako vo vela veciach aj tu si klamete, aki ste uzasni.

      Nedavno niekto na palbe.cz o tom daval prispevok.

      Mate rocne prenajatých 2000lh, ktore dla oficialnych info MOČR vyuzivate na 95%.
      To je 1900LH.
      Nieviem kolko mate pilotov, predpokladam cca tak, ako chce mat SR k 14 stihacom. Cize 22.

      1900/22= priemerný nalet na pilota 86 hodin!! Ak ma nejaky pilot viac 100-120, znamena to ze iny klesa k marazmu OSSR = 50-60 hodin.

      Tomu hovoris uspech a vycvicenost?
      A nie, nepriblizujete sa k vycvicenosti USAF. Ti maju priemerny mesacny nalet 17,8LH = 213hodin.
      Zatial co oni to chcu dvihnut na 240LH rocne, vy to skrz prenajom dvihnut nemozete. Jedine, ze znizite pocet pilotov.

      • PavolR
        09:28 24.05.2019

        Majú na Gripeny 20 pilotov: https://cs.wikipedia.org/wiki/...

      • Jura99
        10:38 24.05.2019

        Nápad pronajmout Gripeny úžasný byl, protože 15let létáme na moderních letadlech, zatímco např. vy platíte zhruba stejnou cenu za "osvědčené sovětské stroje". Roční nálet je 150hod na stroj (takto to bylo první období pronájmu, druhé nevím), pilotů je asi 21, takže průměr je asi 100hod na pilota.

      • Al Capone
        11:19 24.05.2019

        Aha,
        tak že to je o 86 hodin víc na moderním éru než mají Slováci.

  • semtam
    10:58 23.05.2019
    • (8)
    Oblíbený příspěvek

    Maďarsko po dlouhých létech stagnace obnovuje svoji armádní techniku.

    Zde je zajímavé to, že Maďarsko nevyhlašuje výběrová řízení ale nákupy probíhají na úrovni vláda-vláda. Což samozřejmě obstarávání techniky zjednodušuje a zrychluje.
    Maďarsko bez větší pozornosti vypracovalo plán modernizace své armády. Vybralo si vhodné typy techniky a ty nyní nakupuje.
    Co je zajímavější je to, že ačkoliv nákupy nejsou min. co se týče typů a počtu techniky nijak kontroverzní, tak zároveň je zde vidět snaha o diverzifikaci dodavatelů vojenské techniky. Tím dává Maďarsko najevo to, že i když je to malá členská země EU a NATO, tak i přes to dbá na své zájmy. Což je mnohým svazákům proti chuťi.

    Maďarsku nelze z naší či slovenské pozice vyčítat to, že nákupy techniky vykonává "netransparentně". Nákupy pro AČR či OSSR jsou nyní v duchu amerického tlaku na nákup jejich techniky a vybavení buďto ve výběrových řízeních, které ovšem nejsou dostupné, tím pádem jejich význam je značně nalomen a nebo celý kontrakt je časem vylepšen tak, že "výběr" je nastaven pouze z techniky z USA.
    Bohužel navíc nákupy jdou paradoxně v duchu ztráty schopností a nebo se naopak nakupuje technika, která nemá využití.
    Příklady: Slovensko náhrada za MI-8/17 v podobě UH-60 znamená ztráta přepravních schopností. Obdobná situace v Polsku, kdy z politických důvodů odstoupili z nákupu H225 a koupili též UH-60, situaci řeší dokoupením většího typu z produkce AW.
    F-16 pro Slovensku je již morálně zastaralý stroj (Polsko oznámilo plán nákupu F-35 na rok 2026), navíc je nákladný než vhodná konkurence (Gripen či FA-50) tato vlastnost je ráda zpochybňována převážně pátou kolonou, která využívá toho, že existuje vícero metodik výpočtu nákladů té dané techniky. Plus paradoxem je to, že schopnosti F-16 Slovensko nedokáže plně využít už jenom z důvodů nízkého počtu strojů (V ČR máme krom 14 Gripenů ještě L-159 a i tak pociťujeme že 14 strojů je málo)
    ČR, náhrada MI-24 víceúčelovými vrtulníky z USA (nejspíš UH-60) znamená likvidaci bitevních vrtulníků v AČR a tím pádem ztrátu schopností. Paradoxně z členů NATO máme nejmladší MI-24 a členové NATO, kteří MI-24 provozují jim prodlužují život (Maďarsko a Polsko) a navíc dle celosvětových zkušeností je bitevní vrtulník velmi účinnou zbraní. AČR jde v tomto případě proti trendu a zkušenostem ostatních uživatelů.

    Zpět k Maďarsku, v rámci modernizace jejich sil na to jdou opačně než my či SK. Nákup Leo2, PzH 2000, oživení MI-24, plány na pořízení nové PVO dávají jasně najevo to, že bojová složka jejich armády má prioritu. Je to sice dáno také tím, že skladba jejich výzbroje se liší a potřeba náhrady má jinou časovou osu, nelze ovšem si nevšimnout toho, co je upřednostněno.

    Hold kdo chce mír, připravuje se na válku. My připraveni nejsme a tak náš mír je v cizích rukou.

    • glasspix
      11:18 23.05.2019
      • (6)

      Inteligentni prispevek, souhlasim i se zaverem.

    • Karlos73
      12:45 23.05.2019
      • (6)
      Oblíbený příspěvek

      semtam napíše "...F-16 pro Slovensku je již morálně zastaralý stroj (Polsko oznámilo plán nákupu F-35 na rok 2026), navíc je nákladný než vhodná konkurence (Gripen či FA-50) ..." Prepáč , ale svoje úzávery povyšuješ nad fakty...
      - najnovší F-16 Block70 , prestavba starších F-16 na F-16V na novootvorenej linke v Greenville v Južnej Caroline, ako morálne zastaraný stroj? Na to si ako prišiel ? (to je to isté ako keby si napísal, že VW Golf je morálne zastaralé auto, a ono tí Nemci už vzrábajú Volkswagen Golf VIII 2019)
      - Predbiehaš ako dopadne Poľský program Harpia - Poliaci uvažujú ... o kúpe najskôr 32 F-35, teraz uvažujú o 16x F-35 plus doplnenie kombináciou F-16 Block70 alebo prestavbou svojich starších F-16 Bklock52 na F-16V, počty kusov sú stále otvorené, oficiálne zatiaľ nie je nič!
      - čo ty vieš, čo je pre OSSR najlepšie, dávať tu príklad náhrady za Mig-29 v podobe FA-50, myslíš ako srandu? Čo sa týka Gripen C/D MS20, napísal som reakciu nižšie , ak by to bola tak ekonomicky výhodná stíhačka, tak ju má kúpené Slovenskoé, Chorvátsko, Rumunsko a Bulharsko! A zároveň by Mďarsko už teraz nedávalo vyjadrenia o kúpe F-35A po skončení ich prenájmu Gripen v roku 2026, o nákupe Gripen E/F ani neuvažujú.
      - Práveže univerzalita F-16 Block 70/72 - stíhač+bitevník zohrala hlavnú rolu pri výbere! Zatiaľ čo AČR má 14xGripen C/D MS20 a ešte si k nim držíte L-159 ako bitevník.
      - čo sa týka UH-60M sú v Prešove nadmieru spokojný.
      S ostatnými vecami, k pozemnej technike s tebou súhlasím.

      • semtam
        13:31 23.05.2019
        • (11)

        Karlos73

        Popravdě nerad se zde bavím s lidmi, kteří jsou zahleděni do své vlastní pravdy a nekoukaj napravo nalevo.

        F-16 je morálně zastaralý z důvodů konstrukce, nikoliv z důvodů moderní avioniky. Tou můžeme osadit i nově vyrobený MIG-21. A myslím, že nyní se shodnem, že nově vyrobený MIG-21 s moderní avionikou je morálně zastaralý stroj. Srovnání VW Golfu nelze, protože Golfu zůstalo jenom jméno. F-16 zůstal i konstrukční základ.

        Nové F-16 z členských států NATO nikdo již nekupuje a stávající uživatelé F-16 je vyřazují a nahrazují F-35.

        Program harpie je ve fázi přípravy nákupu F-35. Proto jsem také psal o plánech. Nepředbíhám, pouze ty jsi nepochopil větu.

        Dále vám uniká smysl nadzvukového letectva v počtu cca 14 kusů. Takovéto letectvo již pouze z důvodů nízkého počtu strojů je odkázáno vykonávat roli Air-Policing. Aby mohlo provádět taktický boj se stejně sofistikovaným protivníkem, tak potřebuje být ve větším počtu a také působit z více základen (zranitelnost), které by navíc měla chránit sí´t PVO. Nic takového Slovensko neplánuje a proto letectvo by mělo vybírat stroj vhodný pro účel Air-Policing. Proto Gripen či FA-50.
        Dále země jako Chorvatsko a Rumunsko nakupují bazarovou techniku, nikoliv novou a dokonce dle Chorvatska měl by být Gripen levnější na provoz, alespoň to tvrdili to té doby, než vybrali F-16, poté bez zveřejnění studií tvrdili, že provoz je levnější u olétané F-16, než u nového Gripenu... zapoměli nejspíš dodat, že u Gripenu započítali do provozu i nákupní cenu, aby jim to vyšlo.
        Nákupy vojenské techniky nejsou často prováděny tak, že se nakupuje to nejlepší pro tu danou armádu. Rozhodující vliv má politické hledisko, které nakonec pocítilo i Chorvatsko, kdy USA nepovolili nákup F-16 z Izraele, protože by přišli o vatu.

        Maďarsko nikde oficiálně a vlastně ani neoficiálně neprojevilo zájem o F-35. F-35 v Maďarsku je jen spekulace médií. To, že Maďarsko nakoupí zbraně z Turecka média kupodivu nevyspekulovala.... Gripen v Maďarsku je po skončení nájmu stále ve hře!

        AČR má 14 Gripenů. Z důvodu jejich vytíženosti se nemohou plně rozvíjet jejich schopnosti a to navíc je Gripen provozně více nasaditelný než F-16. To hraje také do karet Gripenu, protože kdyby jsme měli F-16 při stejném počtu, tak úroveň výcviku a schopností by mohla být ještě nižší.
        Jen díky L-159 dokážeme udržovat schopnosti L-A, pouze s 14 stroji by jsme to nedokázali.
        Jak chce Slovensko s 14 F-16, které mají nižší spolehlivost a provozuschopnost rozvíjet víc schopností, než zvládne AČR s 14 Gripeny zůstává záhadou.

        • Kichot
          14:46 23.05.2019

          Český Gripen jako letadlo vhodné jen na air- policing je trefné přirovnání. Troufám si tvrdit , že v případě boje o československý zlatý poklad by Slovenské F16 měly navrch. Teda až je zavedou;-) Navíc s pohledu logistiky je určitě lepší provozovat takto rozšířený stroj než švédské aero s americkým motorem. My se můžem spojit leda s Maďarama a doufat , že nás v rámci nějaké sluníčkové politiky Švédi neodstřihnou od ND....

          • semtam
            14:52 23.05.2019
            • (10)

            Kichot

            A až se vyřadí modernizované F-16 na verzi V, tak kolik uživatelů F-16 bude kromě Slovenska?

          • Gibon
            14:57 23.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            Semtam: plna mohawska pust.
            USAF ide na standrad V modernizovat 300 kusov F-16 a bude ich prevadzkovat do 2048.

            https://www.thedrive.com/the-w...

          • semtam
            15:04 23.05.2019
            • (10)

            Gibon

            A poté pokud je nikdo již nenakoupí bude Slovensko provozovat F-16 v rámci NATO samo. Je jasné, že o sjednocení výzbroje nejde.

          • Kichot
            15:56 23.05.2019

            No mít stroj, který provozují na celém světě jen tři armády, kdy výrobce není člen NATO mi taky nedává smysl. Snad jen v době míru, ale to už by bylo levnější se na ten airpolicing vykašlat. Ale je pravda , že akvizice v AČR se obecně řídí nějakými podivnými pravidly, které nemají logiku. Teda pokud nemají nějakou skrytou, typu neutralita nebo návrat do medvědova objetí ;-)

          • Jura99
            17:17 23.05.2019

            Gibon: USA nebudou své F-16 modernizovat na verzi V, budou prodlužovat životnost draku o 6000 hodin, jedná se o program SLEP. Své F-16 plánují vyřadit asi 15-20let po dodávce F-16 na Slovensko, je tedy zřejmé, že s nějakou údajnou životností F-16 Block 70 v délce 40let budete na světě dost sami a to není dobře.

          • PavolR
            17:49 23.05.2019
            • (4)
            Oblíbený příspěvek

            Semtam:
            Každý, kto si v budúcnosti ešte zakúpi F-16 (lebo na F-35 mnohí nemajú), si buď zakúpi V, alebo na jeho úroveň modernizuje nekúpené olietané F-16.
            Pokiaľ sa naplní vcelku pravdepodobný scenár, že sa Maďarsko zbaví Gripenov z pomsty za Švédske kritiky stavu demokracie a ľudských práv, tak bez ohľadu na to, čím ich nahradia, nebude v NATO viac užívateľov Gripenu, okrem AČR. ;-)

          • Jura99
            18:46 23.05.2019

            PavolR: V době, kdy vám budou nastupovat do čtyřicetileté služby Block 70, Gripeny budou v AČR 25let, za polovinou životnosti a bude úplně jedno, kolik uživatelů tohoto stroje kde bude.

          • Gibon
            18:49 23.05.2019

            Jura99: to je zahada, ako sa uroven modernizacie SLEP a "V" podoba ako vajce vajcu.

            https://nationalinterest.org/b...

          • Gibon
            18:53 23.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            Jura99: ved 17:11 si tie Gripeny chcel modernizovat na zatial neexistujuci standard C+
            A teraz ich chces po 25 rokoch vyradzovat?

          • Jura99
            16:08 24.05.2019

            Gibon: nepsal jsem nic o tom, že by Gripeny měly být modernizovány, ani o tom, že by měly být vyřazeny. Pouze, že v době konce nájmu budou mít poloviční životnost, zatímco vaše F-16 budou teprve začínat a budou vám muset vydržet +/- 40let. Pokud se rozhodne, že se Gripeny koupí za zbykovou cenu (která by musela být velice nízká), nebude to nějak hloupý nápad.

        • Arthur
          14:51 23.05.2019
          • (12)

          "F-16 pro Slovensku je již morálně zastaralý stroj (Polsko oznámilo plán nákupu F-35 na rok 2026), navíc je nákladný než vhodná konkurence (Gripen či FA-50) tato vlastnost je ráda zpochybňována převážně pátou kolonou, která využívá toho, že existuje vícero metodik výpočtu nákladů té dané techniky. Plus paradoxem je to, že schopnosti F-16 Slovensko nedokáže plně využít už jenom z důvodů nízkého počtu strojů (V ČR máme krom 14 Gripenů ještě L-159 a i tak pociťujeme že 14 strojů je málo)"
          " Dále vám uniká smysl nadzvukového letectva v počtu cca 14 kusů. Takovéto letectvo již pouze z důvodů nízkého počtu strojů je odkázáno vykonávat roli Air-Policing. Aby mohlo provádět taktický boj se stejně sofistikovaným protivníkem, tak potřebuje být ve větším počtu a také působit z více základen (zranitelnost), které by navíc měla chránit sí´t PVO. Nic takového Slovensko neplánuje a proto letectvo by mělo vybírat stroj vhodný pro účel Air-Policing. Proto Gripen či FA-50. "

          Nie je čo dodať - má to hlavu a pätu = súhlas.

          • Gibon
            14:59 23.05.2019

            A gripen by bola ta vhodna volba :DDD
            GRIPEN JE VO VSETKYCH SMEROCH ZAOSTALEJSI STIHAC AKO F16.

            A to uz nevravim a slabom nalete ceskych pilotov.

          • Nesher
            16:24 23.05.2019

            Gibon
            Slabý nálet CZ pilotů? Ve srovnání s kým?
            211. tl. je obecně považována za jednu z nejlépe vycvičených v rámci NATINDAS.
            Nálet se pohybuje od 100 do 120 hodin ročně (u non display pilotů). Což vzhledem k tomu, že na rozdíl od pilotů USAF, kteří mají nálety (v míru) větší, ale část připadá na pouhé přelety do výcvikových prostor, naši piloti mohou (vzhledem k rozloze) ČR cvičit prakticky ihned po vzletu mi přijde celkem OK.

          • Jura99
            17:11 23.05.2019

            Gibon: pochopitelně, že opět nemáš pravdu. Gripen je lepší v dogfightu a má menší RCS. Po avizovaném upgradu na verzi + dostane AESA radar a další věci, což jej posune minimálně na stejnou úroveň s Block 70, s výjimkou nosnosti.
            O tom údajně slabém náletu českých pilotů, to sis popletl s vašimi ve Sliači.

          • Gibon
            18:26 23.05.2019

            Nesher: kolko mate pilotov na 14 Gripenov? 15?

            100 hodin je uspech? Ved na tych nasich hroznych Migoch dosahuju piloti sluziaci NATINADS nalet 80 hodin.

            Jura99: lepsi v dogfightu? :-D si si pozrel video na youtube?

        • Karlos73
          19:55 23.05.2019

          semtam ty si to s tým VW Golf, nepochopil pointu. Ty si si nevšimol konštrukčné zmeny medzi F-16 A/B, F-16 C/D BlockXX až po vývoj F-16 V a úplne nový stroj F-16 Block 70/72. To je podobná blbosť ako keby som ja tvrdil, že Gripen E/F je morálne zastaralé lietadlo, veď konštrukčne je to v podstate Gripen C/D len o cca 20% väčšie... ( :) ) Prestavba Gréckých cca 84ks F-16 na F-16V ... https://www.lockheedmartin.com...
          A reakcia na Jura99...už teraz má nová linka v Greenville zákazky na F-16V a F-16 Block 70/72 - +/- 200 ks ...

    • flanker.jirka
      13:06 23.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Semtam
      dobře napsáno, je to do očí bijící rozdíl ve schopnosti něco dobrého nakoupit a mit opravdovou koncepci.

    • Clanek
      16:04 23.05.2019

      Gripen je v alianci lowcostova rarita. Ano, 14kusu F-16 umistnenych na jedne zakladne neni ve svete kde vetsina zapadu presedlava na F-35 zadny zazrak, ale furt je to stroj, ktery krom nakladu prekonava Gripen C temer ve vsem. Na airpolicing gripen C postaci zcela jiste, to si ale pak kazdy stat musi urcit jestli buduje sice omezenou poctem, ale armadu pro valku (kde v pripade konfliktu se 30 slovenskych pilotu dostane od spojencu k F-16 jakehokoliv bloku jiste driv nez 30 ceskych pilotu ke gripenum C od spojencu... ajo pockat vlastne, on gripeny C zadny spojenec nevlastni), anebo je tu druha moznost a to je budovani armady pro mir.
      Pokud se nektery ze statu rozhodne budovat armadu pro mir, hledet spis na naklady nez na vykony, je to legitimni volba, pak se ale vnucuje otazka proc nevzit i nejake "mirove tanky", proc znovu nerepasovat T-72 ktere jsou jiz v inventari atd.

      Kazdopadne je zvlastni jak se nekteri dokazi neustale chytat F-16 a gripenu, kdyz se to pak trosku demagogicky zaobali (jinak to nazvat nelze), mame tu stoprvni variaci na to same.

      • semtam
        16:33 23.05.2019
        • (10)

        Clanek

        Jen k zamyšlení, pokud vyvstane potřeba dalších třeba 14-30 strojů, tak nebuˇďme naivní, nikdo nám nic nedaruje a navíc by nám s letadly museli darovat i piloty a odpovídající zázemí. Trochu spadnout do reality by neuškodilo.

        Řeknu vám jedno tajemství, i kdyby Slovensko dostalo od spojenců 30 F-16 včetně pilotů (block 30 a 70 jsou na hony vzdálené) tak stačí bohatě jedno opatření a tím jsou MLRS dalekého dosahu (300 km) jako je americký Himars, izraelská Lora, srbská Šumadija, běloruský Polonez, apod.
        Těmito prostředky lze zničit celé slovenské letectvo či polovinu leteckých základen v Polsku (jen pro představu). A poté L-159 dokončí dílo a Gripen de-facto bude nadále střežit nebe.

        Navíc NATO jako takové nemá v letectvu nejbližší konkurenci, proto ČR a ani SK nijak neposílí jeho síly tím, že se nakoupí byť třeba 36 letadel pro každý stát. Naopak schopnosti NATO i armád CZ a SK jako takových se posílí tím, že se nakoupí dělostřelecké prostředky a systémy PVO, tam NATO pokulhává.

        • Gibon
          18:43 23.05.2019

          Len technicka otazka:
          Kolko raketometov, AKÝCHKOĽVEK raketometov ma AČR k dispozicii?
          Kolko systemov PVO z kategorie HIMAD ma AČR k dispozicii?
          Aku modernu minuciu ma AČR k dispozicii pre L159? (Prosim nenapiste plamen :D )

          Vo svojich snoch strasne rad predikujete, co sa stane a ocakavate, ze protivnik bude len tak cakat a nic nerobit.

          • semtam
            19:11 23.05.2019

            Gibon

            Technicka: AČR nemá raketomety, OSSR nemá prakticky taktické letectvo.
            Nechápeš psaný text, scénář jaký uvádím je jen a pouze ujasnění pro ty, jakou výzbrojí by měla disponovat malá armáda ve velikosti armády CZ, SK, HU.

            ČR může klidně po vzoru Polska nakoupit 32 F-35. Ekonomicky by na to +/- i měla. Jenže stačí raketový útok a celé letectvo může být pryč a to válka ještě ani nezačala.

            "Vo svojich snoch strasne rad predikujete, co sa stane a ocakavate, ze protivnik bude len tak cakat a nic nerobit."

            Asi máte problém z češtinou a proto bych zvážil, zda má smysl chodit ve vašem případě na český web.

            Nic z takového nepíšu, ale jedno je pravdou. Kdo první bije dvakrát bije.

          • Gibon
            20:51 23.05.2019

            Semtam: nemam problem z cestinou :)
            Co ste vlastne dokazali tymto suvetim.

            "Nic z takového nepíšu, ale jedno je pravdou. Kdo první bije dvakrát bije."

            Samozrejme v pripade AČR, ktora nema HIMAD PVO (a ani ho neplanuje obstarat!!) by mohol byt takyto raketovy utok znicujuci. To je pravda.

        • Clanek
          07:55 24.05.2019

          @Semtam
          Rozumite psanemu textu? Pisi nekde o darovani? Pisi o dostani se k dalsim strojum, je jedno jestli budou odprodany, pujceny, nebo treba i darovany, to zde neni to podstatne. Podstatne je to ze F-16 narozdil od Gripenu spojenci maji nebo meli, jsou jak uskladnene tak stale v provozu v poctech radove presahujici pocty gripenu C. Slovensko, jako soucast aliance se nespoleha pri sve obrane jen na Sliac, ale na vsechny dalsi zakladny vsech dalsich statu schopne zabezpecit (nebo znovu zabezpecit) provoz F-16. Z tech nejblizsich treba Polsko. A ano, trvam na tom ze piloti z F-16 bloku 70 budou snaze znovu nasaditelni treba v bloku 50 (ma prave Polsko) nez kdyz onu F-16 bloku 50 postavi pred ceskeho pilota gripenu. Ten na te polske zakladne bude ze zacatku dobry tak na roznasku vody.

          Prostredni odstavec je takova usmevna predstava, s touhle konstrukci se muzeme nakonec tvarit ze armada je k nicemu, bo jadro.

          Ani v poslednim odstavci nemate pravdu. Jiste prispevek 14 F-16 neni nic zasadniho co by NATO posunulo dal, ale i 14 letadel muze krom posunu vpred i skodit, a to je to co zavedeni dalsiho stroje do soukoli znamena. Komplikace geopoliticka (neutralni svedsko), komplikace technicka (o stroj navic, kteremu je potreba zabezpecit logistiku) a komplikace i vykonova, neb gripen proste hraje ne druhe housle (ty hraje vedle dvoumotoraku prave F-16), ale treti housle.

          Budu se opakovat, je to volba kazdeho statu, ale jak to (opakovane) podavate je prosta demagogie.

          • semtam
            11:45 24.05.2019

            Clanek

            Vidím, že se vám to rozleželo v hlavě a nyní dáváte zpátečku. Když napíšete, že v případě konfliktu dostane Slovensko od spojenců F-16 na jednoho pilota, tak to opravdu evokuje darování a jak vidno nejsem v tom sám. Tak z nás prosím nedělejte pitomce děkuji.

            Nechápete pointu, argument typu, že F-16 je v NATO rozšířený a proto má smysl pořídit F-16 je oprávněný jen v tom případě, že se pořizují olétané F-16 s výhledem provozu do roku 2050. Pro nové F-16 je tento argument již falešný. Protože jak víme poslední uživatelé F-16 z dob jejich největší slávy budou tyto stroje provozovat do roku 2050 (max.). Slovensko své první F-16 má dostat v roce 2022, tyto stroje budou sloužit možná až 50 let, tím pádem mohou sloužit až za rok 2070.
            Tím pádem Slovensko bude v NATO osamoceno přinejlepším téměř osamoceno. Navíc NATO nefunguje tak, že v případě potřeby se země obdarovávají, chcete-li dostávají sofistikovanou techniku. Další problém je ten, že stát, který je schopný poskytnout okamžitě F-16 je USA ale tento stát bude mít v Evropě F-35, takže F-16 se budou tahat přes oceán a de-facto budou mimo standardní výzbroj hlavních členů NATO. Blbost, že ano.
            Takže nějaká kompatibilita v případě nových F-16 je chyméra.
            Pokud někdo chce výkony a kompatibilitu tak pořizuje F-35. F-16 se kupovala v minulém tisíciletí.

            Dále, bo jádro je u každé armády jiné. Pokud si myslíte, že v případě AČR je jádro letectvo, tak to je k politování.

            Rakety, řízené střely, balistické rakety jsou určeny právě na velkoplošné cíle soustředění vojsk a techniky nepřítele.

            Pokud by rostlo napětí mezi státem A a státem B. Stát B by měl 1 leteckou základnu v dosahu raket dlouhého dosahu bez patřičné PVO či dokonce PRO, tak vám garantuji, že pokud stát A nebude otálet a udeří včas, než stát B bude vykonávat nějaká protiopatření, tak dokáže vyřadit letectvo státu B během pár minut. Pokud navíc stát A disponuje dostatkem raket dlouhého dosahu, tak může zničit řadu letišť a dalších stacionárních bodů.
            Samotný prostředek MLRS, apod. je mobilní a tím pádem jeho odhalení je mnohonásobně složitější.

      • Jura99
        17:07 23.05.2019
        • (10)

        Proč by měl nějaký spojenec "dávat" Slovensku letadla ? SR je sice zvyklá stále něco dostávat, ale pochybuju, že někdo drží "skladem" letadla jen proto, aby je v případě konfliktu daroval Slovensku a stejně tak pochybuju, že Slovensko bude držet vycvičené piloty bez letadel, kteří darovaná letadla osedlají.

        • Gibon
          18:43 23.05.2019

          Co take Slovensko dostalo?

        • Alpacino36
          21:56 23.05.2019

          Jura99
          Vy aj väčšina z vás nechápete myšlienku NATO a hlavne myšlienku USA. Im nejde ani tak o tu techniku ako o vycvičenosť vojakov. Americká verejnosť mala problém s tým, že prečo by mali v afganistane zomierať iba americký vojaci, oni chcú aby sa tam na tom podieľali všetky štáty. Oni nemajú problém nám zaobstarať obrnené vozidlá a ďalší materiál (čo sa aj bežne deje) problém je s tým, že nie sú ľudia. Oni potrebujú vycvičených ľudí, ktorý vedia tú techniku obsluhovať. Tak ako naši letci bojovali v 2WW v Británií na stíhačoch. V prípade vojny treba personál ktorý vie s tou technikou narábať stroje sa ľahšie vyrobia ako vycvičia posádky, trvá to omnoho dlhšie.

        • Clanek
          08:04 24.05.2019

          Na takovych principech funguje aliance, ze si ve spolecne obrane vypomuze. Nepisi nikde nic o davani, pisi ze se slovensti piloti driv dostanou k dalsim F-16 proti tem spotrebovanym. Je nanejvys pravdepodobne ze pri napadeni Slovenska bude napadeno i Polsko, Sliac treba lehne popelem, to ale neznamena ze popelem lehnou i vsechny stroje, vsichni piloti a vsichni mechanici, a treba nektera z Polskych zakladen by to mohla ustat. A uz najednou je v regionu a v principech spolecne obrany (a tim podporit i obranu slovenska) staranim se o Polske F-16, litani na polskych F-16 treba i pri obrane polskeho vzdusneho prostoru. Takze Slovensko svym nakupem mysli logicky, mysli aliancne. Tedy vse do ceho CR hodila vidle a doufa ze k valce nedojde. Pak bude ACR ta vysmata, neb litala "to same" (cti ostre jen airpolicing) za min. Tim se ale dostavam oklikou k pointe meho predesleho komentu, k budovani armady pro mir. Na to je gripen skutence nejvhodnejsi a F-16 mene vhodna, v pripade konfliktu se to ale pomerne zasadne obraci.

          Kazdopadne tohle vam pisi uz asi po 10x, dokazujete neuveritelnou odolnost prijmout i ty nejjednoduchsi fakty, jako treba ze v alianci rozsirenejsi letadlo, vyrabene aliancnim partnerem je v case valky sazka na jistotu proti stroji vyrobene v mini poctech a neutralnim statem. Asi nema smysl v tom tady (znovu) pokracovat.

          • Jura99
            16:10 24.05.2019

            Oháníte se principy fungování aliance, ale zajímavé je, že když alianci slíbíte těžkou brigádu, tak místo jejího vybudování si koupíte stíhačky, o které alinace nestála.

    • Jura99
      01:18 24.05.2019

      Absolutni souhlas. Madari fakt spali ale najednou udelali nekolik zcela logickych obchodu. Fandim jim.

  • Argonaut.CZ
    07:21 23.05.2019

    Na Turecku je vidět, jak je cca 20 let investic do strojírenství (ať již zbraně, tak nyní auta, obrněná technika,...) přináší výsledky. Oni investovali a podívejte se k nám, na bývalý průmyslový stát...

    To je to hlavní, co si z podobných článků odnáším.

    • PavolR
      08:01 23.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Ono nestačí iba investovať, treba mať aj trhy, ktoré si Turci zabezpečujú hlavne v spriaznených krajinách, nehovoriac, že je možnosť tie výrobky po stovkách nakupovať do vlastnej armády - to je iná káva, než kúpiť niekoľko kusov Perunov.

    • GlobeElement
      08:40 23.05.2019
      Oblíbený příspěvek

      Ale my jsme pořád průmyslový stát, navíc se u nás rozvíjejí high-top technologie, elektronika, nanotechnologie.
      Klesl podíl těžkého průmyslu, ale jeho přidaná hodnota není tak velká, jako u strojírenství a podobně.

  • Jura99
    21:44 22.05.2019
    • (11)

    Dizajn, hlavně u NMS, vypadá velmi dobře. Proti tomu zdejší výrobky jako Patriot, Gerlach jsou dizajnem o 10let pozadu, Titus už také nic moc.

    • PavolR
      07:29 23.05.2019
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      S Patriotom súhlasím, možno čiastočne aj s Titusom, ale Gerlach je roztomilý a obsahuje dizajnové prvky najmodernejších tureckých 4x4 (napr. zalomenie plechov nie je vodorovné, ale šikmé).

      • Jura99
        08:13 23.05.2019

        Gerlach a roztomilý ? :) No sto lidí, sto názorů, ale např. čelo Gerlachu je dizajn tak přelomu tisíciletí. Proti tomu ten NMS je jiná liga, vypadá i tak trochu agresivně, což u vojenského vozidla je ku prospěchu. Titus je povedený, ovšem stála by za facelift oblast světel a nárazníku.

        • mikojan29
          10:07 23.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          Mám rád odborníkov typu "Truhlík", ktorí sa rozumejú všetkému, dokonca aj dizajnu armádnych strojov. V prvom rade ide o účelovosť a ochranu, ktorú musia vozidlá tohto typu spĺňať. Dizajn je až niekde na konci, aj keď aj ten tak trochu predáva.

        • mikojan29
          10:14 23.05.2019

          V čom je NMS iná liga? Mne pripadá rovnaký, ako ostatné vozidlá tohto typu +- má pridané niektoré veci, aby sa odlíšil od konkurencie.

    • satai
      07:32 23.05.2019

      V čem konkrétně?

    • Dejwman
      11:05 23.05.2019

      Největší chyba u zdejších výrobků je, že se nedodavají v metalíze a se spinnery... :)

      Hodnotit design u vojenské techniky je celkem slušný odskok, pokud teda není design účelný...

      Jak by asi dopadlo hodnocení designu vojenských verzí Mercedesu G nebo Toyoty Land Cruiser, taky design 20. století....

      • Jura99
        12:43 23.05.2019

        Dizajn je důležitý v každém oboru. Mercedes G asi není tak špatný, když v civilní verzi patří mezi kultovní a nejdražší :-).

        • mikojan29
          19:12 23.05.2019

          Mercedes G sa stal obľúbeným autom nie pre svoj dizajn, ale kvôli svojim jazdným vlastnostiam v teréne. Kultové auto z neho urobili obchodníci a tiež majitelia s pochybným životopisom. Zlý príklad.
          Mimochodom aj mne sa páči, je to jeden z posledných klasikov s rámovou konštrukciou podvozku.

  • xstandis
    21:02 22.05.2019
    Oblíbený příspěvek

    Je videt, ze ze statu byvaleho vychodniho bloku to mysli s obranou vazne jen Polsko a Madarsko. Nebudu komentovat transparentnost vyberovych rizeni v pripade Madarska, ale z technickeho hlediska ma temer vse hlavu a patu. Nejsou to samozrejme nijak zavratne pocty techniky, ale po jejim zvladnuti bude mit Madarska armada skutecne vsevojskove schopnosti. Kdyz to srovnam s ACR, tak nevim zda bude mit nekdy v budoucbnu kapacity napr. k zastaveni utoku tankove brigady...

    • PavolR
      21:32 22.05.2019

      ... za predpokladu, že Maďarsko bude k tej nakúpenej technike aj vojakov, čo aktuálne nemá. Naplnenosť bojových jednotiek sa pohybuje okolo 50%, pričom má byť vytvorená ešte tretia brigáda. Naproti tomu obsadenosť pozícií, na ktorých sa prakticky iba "varí káva" je takmer úplná, ba dokonca sú do kancelárii na štábe pridelení aj vojaci, ktorí sú oficiálne vedení v bojových jednotkách ...

      • Flader
        22:22 22.05.2019

        Pre nás, ktorý sa o pomeri v Maďarsku toľko nezaujímame, mohol by si dať nejaké bližšie info o tej plánovanej tretej brigáde maďarskej armády?

        • PavolR
          07:44 23.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          Ide v zásade o to, že kým doteraz mali papierovo dve strelecké brigády vyzbrojené BTR-82/82A s niekoľkými tankmi a húfnicami v jednej z nich, do roku 2026 by to mali transformovať na tri brigády: ľahkú, strednú a ťažkú.
          Ľahkú brigádu - 2. brigádu špeciálneho určenia vitéza Árpáda Bertalana - už administratívne vytvorili zlúčením 34. práporu špeciálneho určenia a 88. ľahkého zmiešaného práporu, strednú a ťažkú brigádu vytvoria zjavne prezbrojením aktuálnych streleckých.

          • semtam
            10:06 23.05.2019

            PavolR

            Tak vlastně struktura jejich armády bude velmi podobná AČR. Ohledně náboru lidí do armády neznám tamní situaci, ale jen z pouhých počtů sloužících vojáků vs. celkový počet obyvatel jsou na tom lépe, než třeba ČR.
            Což ale není nic zarážejícího, protože ČR má jednu z nejmenších armád v NATO v přepočtu na obyvatele.

          • Flader
            14:24 23.05.2019

            Tak tabuľkovo môžu mať slušnú armádu, ale Pavol tu spomínal, že naplnenie bojových útvarov je na úrovni 50 percent.

          • semtam
            14:43 23.05.2019

            Flader

            Maďarsko má obdobně velkou armádu jako AČR. Má jí dokonce i podobně strukturovanou. Možná by to chtělo spíš relevantní odkaz pro slova PavolaR. Protože z hrubého pohledu to neodpovídá.

          • PavolR
            17:17 23.05.2019

            Semtam:
            V polovici roka 2012 mali v službe 17 757 vojakov z tabuľkových 22 406: http://www.parlament.hu/irom39...
            V roku polovici 2014 už chýbalo až 5921 vojakov, nasledujúceho roka vraj zhruba 5000 (vtedy sa už začalo so zahmlievaním presných údajov). Odvtedy odišlo asi 2000 vojakov a bolo prijatých okolo 3500, avšak bol zároveň tabuľkový stav zvýšený na 29700. Koncom roka 2018 znova zvýšili tabuľkový stav, tentoraz na 37 650 čiže do tohoto stavu, ktorý má byť dosiahnutý do roka 2026 chýba aktuálne zhruba 18000-19000 vojakov.
            Z tých asi 19-19,5k, čo by malo byť v službe, pripadá asi 8k na generálny štáb (údajne aj mnohí, čo sú papierovo na útvaroch, slúžia reálne na štábe) a asi 3,5k na letectvo a PVO. Zvyšok je rozdelený do dvoch bojových brigád, pluku špeciálneho určenia a podporných a logistických jednotiek.

          • PavolR
            17:20 23.05.2019

            Korekcia - posledná veta je už neaktuálna, malo byť 3 bojových brigád a podporných a logistických jednotiek, čiže naplnenosť bojových jednotiek po administratívnom nafúknutí tabuľkových stavov už zrejme nedosahuje ani 40%.

          • PavolR
            18:05 23.05.2019

            Suma sumárum - momentálne rozhodne NIE JE PRAVDA, že by bola na tom maďarská vlastibrana v akomkoľvek kritériu lepšie, než AČR, ani čo do celkového počtu a pravdepodobne ani čo do pomeru k počtu obyvateľstva!

          • semtam
            19:00 23.05.2019

            PavolR

            Když jsem žádal relevantní odkaz, tak jsem myslel odkaz, který se touto problematikou zabývá či nějaká ofiko čísla. Prozatím vidím jen odkaz nefungující a spoustu zatím nepodložených slov.

          • PavolR
            19:33 23.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            semtam:
            Ou, niekto si tu nie je schopný zadať do vyhľadávača "honvédség 5921" - hneď ako prvý by totiž naskočil tento článok z 8.2.2016: https://www.napi.hu/magyar_gaz... :-) Je tam zároveň aj údaj o odchode ďalších 2k vojakov do výslužby.

            Tu je zasa správa o poslednom navýšení tabuľkových stavov (hoci ešte zjavne nie sú naplnené ani stavy platné v 2012): https://168ora.hu/itthon/jelen...

          • PavolR
            19:46 23.05.2019

            ... a tu je už aj opravený odkaz z 2012 (znefunkčnelo to počas kopírovania): https://www.parlament.hu/irom3...

          • Double
            21:39 23.05.2019

            Preco sa zrazu rozhodli v takejto miere expandovat armadu? Je to reakcia na Rumunov?

          • semtam
            23:56 23.05.2019

            PavolR

            Ano, to je minulost, jenže je známo, že nyní se zvýšili v maďarské armádě mzdy a také se začala více řešit.
            Spíš by mě zajímala současná doba. To, že maďarská armáda byla podfinancovaná a přicházela o schopnosti je známo. Nyní je ale situace již jiná.

          • PavolR
            07:43 24.05.2019

            semtam:
            V súčasnej dobe platí, že aktuálne stavy armády sú na 10 rokov utajené, čiže povedzme dnešný stav sa stane verejným až v roku 2029, ak sa medzitým nezmení legislatíva. Zatiaľ sa možno vychádzať iba z odhadov na základe posledných známych stavov a ojedinelých vyhlásení. Tak napríklad začiatkom roku 2018 padlo na vypočúvaní pred bezpečnostnou radou vyhlásenie, že bolo dovtedy zazmluvnených 3500 nových vojakov, čo by už bol pozitívny posun vzhľadom na pôvodné tabuľkové počty, lenže medzitým boli legislatívne navýšené tabuľkové počty o ďalších 15k, čo je na maďarské pomery vskutku astronomické číslo a počet nezaplnených pozícií sa priam exponenciálne zvýšil.
            Čo sa zvýšenia miezd týka, tam je problém v tom, že sa zvyšovali plošne a rovnakým percentom, čiže absolútnu väčšinu peňazí zhltnú platy dôstojníckeho zboru a naopak platy mužstva, ktoré je z hľadiska bojaschopnosti najdôležitejšie, rástli najmenej. Na dôvažok počúvam, že v rozpočte nedošlo k navýšeniu mzdovej položky armády, o čom pravdu povediac neviem, čo si mám myslieť.

            Double:
            Vzhľadom na to, že naplniteľnosť daných tabuľkových stavov je za hranicami demografický možností Maďarska, tak pokiaľ len neplánujú znova obnoviť povinné odvody (aktuálne iba zákonom pozastavené a transformovať armádu z plne profesionálnej na profesionálno-braneckú, tak to vnímam iba ako dobre znejúci politický marketing. Tu by som ešte upozornil na jeden symbolicko-propagandistický faktor, ktorý pre bežných voličov Fidesu môže niečo znamenať - posledným navýšením sa tabuľkový stav armády dostal až tesne k hranici povolenej Trianonskou mierovou zmluvou (dnes už samozrejme neplatnou), čo môže byť náhoda ale aj nemusí.

      • Rase
        17:02 23.05.2019
        Oblíbený příspěvek

        Na druhou stranu, nová technika může přilákat nemálo lidí do armády. U nás je stav opačný, kdy lidi chodí do armády kvůli všemu možnému, jen né kvůli technice. Ta je totiž starší než oni sami (nebo i než jejich otcové) a starý retro kšunt nikoho nepřiláká. Staré T-72M, poruchové Dany s logaritmickým pravítkem, PVO úplně v pekle... .(

        • PavolR
          17:24 23.05.2019
          Oblíbený příspěvek

          Lenže oni nepotrebujú "nemálo ľudí", ale prakticky 2x toľko, než čo majú teraz (viď môj aktualizovaný prepočet vyššie), z populačne výrazne slabších ročníkov, z ktorých sa veľká časť chystá do zahraničia. je to proste sakramentsky tvrdý oriešok.

          • Rase
            17:49 23.05.2019

            Je mi to jasné, ale počty nakupovaných zbraní mi přijdou tak nějak adekvátní a to i kdyby měla třeba polovina techniky zůstat bez obsluh v záloze. Chci tím jen říct, že je lepší mít techniku a nemít lidi (Maďarsko) než nemít techniku a nemít lidi (AČR)...

  • Ableton
    18:38 22.05.2019

    Hi.

    Just wanted to comment on Zrinyi 2026 in general so you will know what is going on. :)

    The budget is 3500 billion HUF = 12 billion USD

    What are they buying? Pretty much everything.

    The following are the main items which are publicly known that will be acquired

    Air force

    4 jet trainers
    3 transport aicraft (KC-390, A400M, Hercules or something similar), wasn't announced yet
    1 A319 "like" plane for C4ISR, wasn't announced yet
    The Gripens won't be replaced by F-35 at least not in the near future

    Ground forces

    IFV - should be tracked, wasn't announced yet

    APC - wasn't announced yet, but obviously they want to replace the BTRs

    ATGM - short range is CG M4, the medium and long range weren't announced yet


    Air defense

    Most likely NASAMS

    3D radars


    Btw I do not think I saw this simulator here :)

    https://honvedelem.hu/galeria/...

    • PavolR
      18:59 22.05.2019

      - No tak APC by technicky mohli zastávať aktuálne obstarávané Turecké vozidlá
      - Rokovania o NASAMS sú už niekoľko mesiacov uviaznuté na mŕtvom bode, lebo Nori odmietajú urobiť ústupok v podobe vládnej kontroly nad rozdeľovaním Nórskych fondov.
      - Neviem si ani dosť dobre predstaviť, že by kongres schválil orbánovskému Maďarsku F-35. :-D Na druhej strane sa v súvislosti s Lockheedom spomína suma cca 1mld USD, čo by na F-35 ani nestačilo, možno tak na olietané F-16.

      • Gibon
        10:13 23.05.2019

        Alebo na nejaky slusny pocet Boeing T-X v cvicno-bojovej verzii.

        • PavolR
          17:06 23.05.2019

          Odkedy predáva Lockheed lietadlá Boingu? :-D

  • Avtomat
    15:25 22.05.2019

    S výnimkou F-16, OSSR môžu len smutne pozerať smerom na juh ako sa dá nakupovať moderná technika. Aj tie F-16ky sa kupujú len kvôli koncu životnosti Migov. Z núdze cnosť, ale aspoň niečo.

    • Arthur
      15:57 22.05.2019

      Tak neviem či práve tento južný smer (tj. bez hodnotenia transparentnosti, hospodárnosti a efektívnosti) by nám mal byť príkladom pričom pripúšťam, že z hľadiska modernizácie sme mohli oproti minulosti dopadnúť omnoho - omnoho horšie:

      9 ks UH-60M Black Hawk,
      2x C-27J Spartan,
      14 ks F-16V Block 70/72,
      17 ks BPsVI,
      18 ks BVP-M,
      25 ks 155mm 52kal. ShKH ZUZANA 2,
      81 ks BOV 8x8 Vydra (pred schválením na vláde),

      • 404 ks BOV/VTV 4x4 (v príprave tendra),
      • 17 ks nových rádiolokátorov (3D radary stredného dosahu; aj radary malého a krátkeho dosahu),
      • Modernizácia T-72M1 pre potrebu ťažkej mechanizovanej brigády (v príprave),

      A čo sa týka F-16 tak ešte vydržme pár mesiacov kedy sa dozvieme ako to bolo s tou slovenskou analýzou, ktorá ako jediná na svete potvrdila, že stíhačky F-16 block 70/72 generácie 4++ sú lacnejšie a hospodárnejšie ako Švédmi ponúkané Gripeny C/D.

      • Gibon
        16:34 22.05.2019

        Hospodarnost Gripenu je mytus ziveny Svedmi. Skusenosti skutocnych majitelov tychto lietadiel hovoria inak.

        • dusan
          17:38 22.05.2019

          To sú ako zákazníci Gripenov padnutí na hlavu ?

          A ktorých majiteľov ?

          • Jirosi
            19:26 22.05.2019

            Myslíš ty 4, a pátý je výrobcem vs všechny ostatní státy světa?
            Brazilcům šlo o přenos výroby, nikoliv o ekonomiku provozu.

          • Double
            20:22 22.05.2019

            Ano su padnuty na hlavu. Bohuzial prakticky kazdy nakup Gripenov sprevadzala korupcna kauza.

          • Gibon
            20:58 22.05.2019

            Jirosi: z toho dvaja realne uvazuju, ze za par rokov tych svojich par kuskov pekne vratia do Svedska.

          • Jura99
            08:16 23.05.2019

            Gibon: žádná "reálná" úvaha o vrácení Gripenů do Švédska určitě nezazněla z ČR. Spíš právě naopak, když někdo něco vysloví, tak spokojenost a úvahu nad zvýšením jejich počtu. Tipuju, že pravděpodobnost, že zůstanou i po roce 2027, je vyšší, než nákup F-35A.

        • Jura99
          21:46 22.05.2019

          Hoď link na ty zkušenosti s nehospodárným Gripenem :-)

      • Karlos73
        18:22 22.05.2019

        Baviť sa tu a porovnávať tu Gripen C/D MS20 je bezpredmetné... Výroba je ukončená, prípadný ďalší vývoj, modernizácia , kompatibilita s modernejšími zbraňovými systémami ostane na prípadnom zákzníkovi, čo značne predražuje toto lietadlo s malosériovou výrobou. Čo sa týka Gripen E/F, tak tu reálnu cenu zatiaľ nepoznáme, len orientačnú podľa ceny ktorú dostala Brazília, tá financuje aj výskum a vývoj, vlastnú výrobu komponentov, (a spolu so Švédskom stále ide o malosériovú výrobu) - 36 ks Gripen NG (E/F) za cenu 4,68 miliardy US dollarov , čo je cca 130 mil. US dollarov za 1 Gripen E/F, treba zarátať ešte výcvik, servis, zbraňe,... (cca 40% ďaľšie náklady k cene, čo je 182 mil. US dollarov za kus) a je z toho ešte drahšie lietadlo ako F-16 Block 70/72, cenou porovnateľnou s F-35A... Arthur a ďaľší, nemajte tu romantické predstavy o Gripen , ako o lacnom lietadle. Ak by to tak bolo, Chorváti, alebo Bulhari by ho už boli kúpili, kedže majú teraz problém s ufinancovaním 8x F-16 Block 70.

        • Gibon
          20:46 22.05.2019

          Za ziadnych okolnosti nemoze byt a nikdy nebude lietadlo vyrabane v desiatkach kusov lacnejsie ako vykonmi porovnatelne lietadlo produkovane v stovkach az tisickach kusov, ak su vyrabane v podobnom hospodarskom priestore. Ak k tomu este prirátame svedske dane...

          Kazdy kto tomu veri je ekonomicky analfabet.

          • Jura99
            21:41 22.05.2019

            Prodejní cena není totéž co výrobní cena. Kde jsou ty tisícky vyráběných F-16V ?? Ta linka na F-16 už dávno nemá stejnou produktivitu jako před 20lety, protože se momentálně žádné nové stroje nevyrábějí, jen pár kousků pro SK a Bahrajn. To je podobné jako tvrdit, že na Slovensku vyrobíte Zuzanu za cenu Dany, protože Dan se vyrobilo přes 800ks.

          • GlobeElement
            08:47 23.05.2019
            Oblíbený příspěvek

            Jura99 - linka na F-16 sice nevyrábí naplno, ale její vývoj a pořízení se rozpustily ve větším počtu vyrobených kusů, to se na ceně musí projevit.

          • Jura99
            09:43 23.05.2019

            GlobeElement: to je možná ano, možná ne. Vývoj Block 70 se zatím do mnoha kusů nerozpustil a cena draku je otázka, do jaké míry čerpá rozpuštění do 40leté výroby. To by UH-1Y musel být za hubičku a není, dokonce vůbec není, je asi dvakrát dražší než evropské stroje (aniž bych chtěl polemizovat o výhodách vojenského stroje a nevýhodách militarizovaného civilního stroje)

          • Gibon
            16:21 23.05.2019

            Jura99:
            Ak by v UH-60M boli tie technologie ako v UH-1Y pre USCMC, bol by drahší aj ked jeho produkcia ide v tisicoch a UH-1Y v stovkach.

  • givicz
    14:09 22.05.2019

    Když tak v poslední době sleduji jakou armádní techniku Turecko představuje tak se ani nedivím... čistě teoreticky by se do konstrukce těchto nových obrněných vozidel mohly promítnou zkušenosti s útoky kurdské PKK (od roku 2015 mělo přijít o život cca 1000 Tureckých vojáků a policistů .... )

  • Jakub2
    13:39 22.05.2019

    Pravděpodobně byly oba typy nabídnuty velmi levně ve srovnání se západoevropskou/americkou konkurencí (Maďarům po nákupu Leopardů, houfnic a dalších výzbrojích položek už nezbylo na JLTV). Dost se bojím, že kupní cena bude odpovídat kvalitě provedení a nerad bych za pár let viděl, jak si Honvédi budou drbat hlavy. Rád se budu mýlit, ale "výhodných" armádních nákupů bylo v historii hodně málo.

    • PavolR
      14:04 22.05.2019

      Na čo veľmi chcú, na to peniaze majú (aj keby mali odinakiaľ ubrať). ;-p
      JLTV iste nikdy nebolo v pláne kúpiť, lebo čo by potom nakupovali od Turkov - a niečo od nich kúpiť bolo treba. Američanom zaplatia aj 2-3x viac než bude zrejme cena tejto zákazky, cez nákupy od Raytheonu (PVO za cca miliardu USD) a Lockheedu (niečo za tiež cca miliardu USD).

  • Rase
    13:31 22.05.2019

    Hodně se mi líbí ten NMS 4×4, něco takového bych si uměl představit i u AČR/OSSR a to mnohem lépe než ty obří krabice co jsou většinou prezentovány. Vypadá totiž dost pohyblivě a výhled bude jistě nesrovnatelně lepší. Ejder Yalcın bude u Maďarů patrně suplovat nosiče rozměrnějších nástaveb (něco jako u nás Titus). Celkově jsou všechny ty nákupy zatím velice logické a nejde jim nic vytknout. Pokud jde o nákup z Turecka, tak se to dalo čekat. Turci jsou v Evropských tendrech dost aktivní a geopoliticky si mají obě země hodně blízko. jsem opravdu zvědavý na počty oněch 4x4.

  • hurvo
    13:16 22.05.2019

    Boris je dobry. Ale je to obrovska krava. Taky eagleV alebo jltv je urcite lepsi.

    • PavolR
      13:26 22.05.2019

      Tak asi pre to si k nemu dokupujú do páru Yörük. ;-) Borisko bude slúžiť k podobným účelom, ako povedzme Titus a Yörük zastane miesto taktického vozidla. Väčšinu subsystémov vraj majú obe vozidlá totožnú.