Maďarsko získalo první dva víceúčelové vrtulníky H145M

Maďarsko získalo první dva víceúčelové vrtulníky H145M
Maďarský H145M / Honvedelem.hu (Zvětšit)

Dne 18. listopadu první dva maďarské vrtulníky H145M odletěly z výrobního podniku firmy Airbus v německém Donauwörthu a přistály na letišti Budaörs v Budapešti. Maďarské H145M pilotovaly smíšené německo-maďarské posádky.

Maďarsko v červnu 2018 objednalo 20 víceúčelových vrtulníků H145M. Cena zakázky nebyla oficiálně zveřejněna.

Chorvatský magazín Obris - Obrana i sigurnost, s odvoláním na maďarský vojenský blog Haditechnika, földön, vízen, levegőben, ale uvádí, ač o tom oficiální informace nejsou, že za všechny vrtulníky H145M (plus další nutné vybavení) Maďarsko zaplatí 300 milionů euro (7,6 miliardy Kč).

Maďarsko rovněž v prosinci 2018 objednalo 16 středních vrtulníků Airbus H225M Caracal. První čtyři Caracaly maďarská armáda převezme do konce roku 2023, osm dorazí v roce 2024 a poslední čtyři v roce 2025. Detaily nákupu opět nejsou oficiálně známy.

Všechny vrtulníky Airbus H145M Maďarsko získá do konce roku 2021. V současné době Airbus dokončuje ve svém výrobním závodě Donauwörth dalších šest vrtulníků H145M, přičemž minimálně dva další jsou již v letuschopném stavu a budou Maďarsku dodány do konce letošního roku.


Přílet H145M do Maďarska

První dva H145M přiletěly do Maďarska přes Rakousko, přičemž doplnily palivo na letišti poblíž Vídeňského Nového Města. Po přistání v Budapešti v 15:00 a následném okružním letu nad Budapeští se vrtulníky za doprovodu dvou repasovaných Mi-24P v 17:00 vydaly na svou domovskou základnu ve městě Szolnok (90 km jihovýchodně od Budapešti). Oba vrtulníky byly při přeletu vybaveny dočasnými německými registračními značkami.

Maďarské H145M jsou vybaveny zbraňovým kompletem HForce. Podle chorvatského magazínu ale maďarská armáda objednala 15 základních systémů HForce0 a pouze pět plnohodnotných HForce3.

Vrtulník H145M s HForce0 je pouze vybaven počítačovými / elektronickými systémy, kabelovými rozvody a záchytnými body pro možnou instalaci budoucích senzorů a zbraňových lafet vyšších verzí HForce. První dva vrtulníky jsou tedy očividně vybaveny systémem HForce0.

Vrtulníky H145M s HForce3 již má všechny senzory a zbraňové lafety, na které lze umístit řízené / neřízené rakety ráže 70 mm nebo automatické 20mm kanóny, či kulomety ráže 12,7 mm. H145M HForce3 k navádění zbraní využívá zaměřovací průhledový přilbový displej (HMSD) a kulový elektrooptický senzor. Jaký typ a kolik zbraní (a zda vůbec) Maďarsko pro své H145M nakoupilo, není známo.


Vrtulníky H145 na maďarskou základnu Szolnok doprovázela dvojice maďarských Mi-24P; větší foto / honvedelem.hu

Firma Airbus mluví také o možnosti integrace těžkých protitankových střel (PTŘS) Hellfire nebo Spike, či dokonce střel vzduch-vzduch (s infračerveným naváděním, jako Sidewinder nebo IRIS-T). K integrací těchto zbraní (minimálně ne k nutným testům) do H145M prozatím nedošlo.

Maďarská armáda ale integrací PTŘS do vrtulníků H145M ve smlouvě se společností Airbus vyžadovala. Maďarský web Portfolio uvedl, že Airbus experimentuje s izraelskými raketami Spike, ale není jisté, že si maďarská armáda izraelské řešení vybere. Tyto informace měl v záři v Donauwörthu uvést plukovník maďarské armády László Nagy. Stejně také podle Nagyho v příštích letech maďarská armáda získá simulátor pro H145M.

V každém případě podle webu Portfolio (který se nepochybně odvolává na informace ze společnosti Airbus nebo maďarské armády) H145M se zbraňovým systémem HForce (tedy HForce3) dokáže splnit 80 % úkolů, které plní bitevní vrtulník Tiger.


Vrtulníky H145M na základně Szolnok; větší foto; větší foto / honvedelem.hu

Maďarské H145M dále získají palubní obranné systémy (fléry, možná prostředky elektronického boje), balistickou ochranu nebo palubní jeřáb. H145M poslouží také jaké dopravní vrtulník s možností transportovat šest osob (s nebo bez výstroje / výzbroje?) nebo záchranný (možnost přepravit dva ležící pacienty).

Vrtulníky H145M (včetně civilních H145) s v Donauwörthu vyrábějí manuálně, bez výrazné mechanizace. Je to dáno tím, že vrtulníky H145/H145M jsou vyráběny s odlišnými parametry, příslušenstvím, funkcemi a různými účely podle požadavků různých zákazníků.

Do dnešních dnů bylo zákazníkům odesláno 26 vrtulníků H145M. Kromě dvou maďarských H145M najdeme devět vrtulníků tohoto typu v srbské armádě a 15 vrtulníků H145M využívají německé speciální jednotky. Kromě toho ale se civilní H145 stál základem amerického stroje UH-72 Lakota, který v počtu 400 kusů slouží v americké armádě a u námořnictva (pro výcvik).


Maďarské Mi-24P a H145M

Z celkového počtu prodaných H145 je 37 % vrtulníků používáno pro vojenské účely (zejména díky programu Lakota), 33 % pro leteckou záchranu a 12 % poté pro komerční účely.

Gregor von Kursell, zástupce firmy Airbus pro styk s médií, uvedl, že vrtulníky airbus slouží v 148 zemích světa, přičemž 85 % zemí provozuje méně než pět vrtulníků. Vrtulníky Airbus používá 3000 organizací. Příjmy z prodeje vrtulníků Airbus jsou téměř přesně rozděleny mezi civilní a vojenskou sféru.

Jen v roce 2018 vrtulníky Airbus nalétaly téměř tři 3 miliony hodin. Airbus má 9% podíl na trhu s vojenskými vrtulníky (dominují američtí, čínští a ruští výrobci), zatímco na civilní trhu má 52% podíl.

Airbus navíc počítá s dalším rozvojem platformy H145 a H145M. V polovině roku 2021 má pak být dostupná vylepšené verze H145M D-3 s pětilistým kompozitním rotorem. Maximální vzletová hmotnost H145M vzroste z 3700 kg na 3800 kg, přičemž dalších 50 kg ušetří nový rotor. Díky tomu užitečná nosnost vrtulníků verze D-3 vzroste o 150 kg. Nový pětilistý rotor mohou získat i původní H145M, tedy i maďarské.

Zdroj: combatant.blog.hu, Obris, Poltforio,2, honvedelem.hu

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565

Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z ...

Airbus dodal první dva vrtulníky H145M německé armádě

Airbus Helicopters včera dodal první dva lehké vojenské víceúčelové vrtulníky H145M (LUH SOF) ...

Maďarsko kupuje vrtulníky H145M

Maďarsko podobně jako Česká republika řeší obměnu vrtulníků svých ozbrojených sil. Zatímco Česká ...

Maďarsko kupuje víceúčelové vrtulníky Airbus H225M Caracal

V pátek 14. prosince se Maďarsko smluvně zavázalo nakoupit 16 víceúčelových vrtulníků Airbus H225M ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    22:53 27.11.2019

    Diskuze je to plodná. Faktem je, že Maďarsko zvolilo cestu s větším počtem méně výkoných strojů. Vzhledem k hrozbě, které Maďarsko a celá střední Evropa čelí je to dle mého soudu správné řešení.

    Chápu, že tu většina lidí bude hanit méně výkoný stroj a chtít desítky venomů a viperů. Ovšem znovu a znovu budu opakovat, že Maďarsko touto akvizicí ukazuje na jakou hrozbu cílí a volí ekonomické racionální řešení. Češi vidí hrozbu v AFG a tomu podřídili celou armádu. V posledních letech nastala změna, Češi na povel vidí hrozbu v Rusku. Je to opět krátkozraké a za pár let uvidíte, že malý stroj s mnohem nižší cenovkou vee větších počtech byl lepší odpovědí na skutečnou hrozbu.

    Níže jsem tu někde četl, že Venom a Viper může hranice střežit také. Ano může, ovšem za jiné investiční peníze.

    Debata na téma, co je odolnější je směšná. Poukazoval jsem na to, že lze sundat cokoliv a je to jen otázka ráže a schopnosti se trefit. Opravdu posouvat diskuzi k technickému porovnání venomů a H145M je neopochopení.

    • Scotty
      07:23 28.11.2019

      Armáda není lépe vyzbrojený policejní sbor a měla by se připravovat na boj s rovnocenným protivníkem. Což optikou nákupu vrtulníků AČR naplňuje. Pokud je hlavní motivace nákupu H-145M ostraha hranic (o čemž tedy pochybuji), potom je zvolené řešení značně předimenzované. Na takové úkoly stačí lehčí vrtulníky vybavené výkoným FLIRem a pátracím reflektorem. Tedy podobně jako naše policejní EC 135.

      • Ableton
        16:20 28.11.2019

        Now I get it. All these countries are stupid

        https://en.wikipedia.org/wiki/...

        Germany - they are stupid cause their Special Forces use these
        UK- they are stupid cause they use the Jupiter for training purposes
        US- they are stupid too cause they use the Lakota as a scout, medeveac, trainer.

        • Scotty
          16:52 28.11.2019

          Obviously you don't get it. You don't understand what I'm writing about.

        • tryskac
          19:40 28.11.2019

          Tell me Ableton, you react on czech or slovak text, so that means you have to understand. But then I do not understand why you react in English? Do you have some special reason, you provoke? You are trying to express that you do not accept (hate) these languages?

          • Ableton
            19:56 28.11.2019

            https://translate.google.com...

            Oh please how did I offend you? The Polish text here offends you too?

            I was just commenting on that he thinks that the army should buy only "real" attack helicopters and not these "police" ones.

          • Danik
            20:37 28.11.2019

            You are not offending, we are just curious. Poles, Slovaks and Czechs can understand each other so there is not any reason to speak in english. My guess is that you are Hungarian or citizen of some other countries that use H145 and you are angry because you dont really understand what we are talking here about

          • Scotty
            20:47 28.11.2019

            Ableton
            Yes, if you want an attack helicopter, buy it. If you want a light helicopter, buy the H145M or H135M. Do not pretend that buying H145M you get a full fighter.

          • Ableton
            20:57 28.11.2019

            Thank you for your comments. Liked them both. I am not angry at all :)

            Was jut saying that training/scouting/medevac are also important processes not only the "attack" part.

            It's impressive for example how many Juno's the UK has for training and they still count as part of the air force not only he "heavy hitters" do.

          • Ableton
            21:03 28.11.2019

            I never said that H145M is a "full fighter".

          • Danik
            21:09 28.11.2019

            You are definitely right that training and other purposes you and i mentioned are very important for air force and armed forces. Our whole debate here was mostly about a question if H145M can do roles of attack helicopter and if it wasnt a better choice for army of the Czech Republic to buy H145M instead of combination of AH and UH

          • Ableton
            21:23 28.11.2019

            I like the AH+UH combination of course just do not like the numbers(8+4)

            Obviously if you want to attack you won't buy the H145M, even Airbus calls it as "The battlefield support helicopter" :)

          • Danik
            22:29 28.11.2019

            Yeah, there are some yet unofficial information about another purchase of 4+8 machines. Lets hope it will happen

        • Danik
          20:32 28.11.2019

          Ableton, nobody is saying that countries you mentioned are stupid or that H145M is a bad helicopter in its own right. What some of us here are saying is that all these mentioned states do have another types of helicopters for offensive purpose. UK and US have AH 64, Germany have Tigers. H145 is mostly used for transport of VIPs, medevac/casevac/sar, light recon or as you mentioned germany has them for transport and transport only of KSK and maybe other SOF (well but they use these only in territory of Germany). We are saying that for roles of attack helicopter are better specialized machines that were build for this purpose such as AH1Z, AH64, Tiger, Mangusta, Mi 28 etc.

    • PavolR
      07:33 28.11.2019

      Predbehol ma Scotty, takže by som už iba zúžil slabiny tejto tézy na tri slová: 1) kompetencie, 2) vybavenie, 3) efektivita.

    • Danik
      14:04 28.11.2019

      1) Prosím o jakou hrozbu se jedná? Že by MiGRanTi

      2) Takže Maďaři nakupují houfnice, Leopardy 2A7, protivzdušné systémy a vrtulníky chtějí s raketovou výzbrojí, kvůli migrantům. No ty číčo to je overkill. To to bude lííítat. Prosím pěkně jak přesně se celá AČR uzpůsobila k nasazení v Afu? No operační a strategické požadavky se časem mění v závislosti na situaci. Nejste snad spokojen, že větší pozornost se teď dává na obranu teritoria? Takže skutečně jste vlastníkem křišťálové koule a víte něco co nikdo jiný. :-)

      3) Nejlepší na střežení hranic proti migrantům jsou policejní lehké helikoptéry s termovizí. Na to není potřeba civil natřený na zeleno

      4) Aaha, takže debata na odolnost pancéřování tanků je také zbytečná, protože se to dá prostřelit, tak jo... Jak přesně se tedy ty alternativy mají porovnávat? Vyrobeno/nevyrobeno v USA?

    • Danik
      14:36 28.11.2019

      A ještě bych dodal. Pro ostrahu hranic používají Maďaři, Slovinci, Slováci, Češi, Němci a zkrátka všichni své policejní sbory. Stráží hranice, staví ploty (Maďarsko) a v rizikových místech jsou nasazeni těžkooděnci pořádkové policie a vodní děla. I ČR vysílala své policisty (ne vojáky) na pomoc Maďarům a Slovincům. Vojsko může být povoláno na pomoc v případě nouze kdy Policie se svými prostředky nebude stačit. Ovšem nepošlou se tanky, stíhačky a bvp. Pošle se pěchota s výcvikem na zvládání davu, náklaďáky, ostnatý drát, bariéry (ženisté), pěchota pro strážní a patrolovací činnost a když už tak transportní vrtulníky na rychlou podporu zranitelných míst (bude spolupráce s policejními vrtulníky). Žádné ověšené H145M a tak podobně. Nikdo asi nechce pálit rakety do davu.

      • PavolR
        18:44 28.11.2019

        Len doplním informáciu, že Maďari majú už štyri roky v kuse na južnej hranici protizákonne vyhlásený "stav migračnej núdze" (nie sú splnené zákonné podmienky), aby napr. mohli v letných mesiacoch nasadzovať na hranicu armádu, keďže políciu majú poddimenzovanú a vtedy majú policajti viac rôznych povinností.

  • tryskac
    19:12 24.11.2019

    Odolnosť voči palbe z hlavnovych PL prostriedkov bude u strojov UH, AH patrne vyššia ako u EC, H. Aj keď nikto neeuvidol žiadne parametre, uvažujeme že to tak naozaj bude. Druhá vec je, že u armád SR, ČR, žiadne také prostriedky nie sú, u madarov neviem. Zásah z 30mm na Pandurovi, bvp - m, by nerozchodil asi ani AH/UH ale pravdepodobnosť zásahu je relatívne malá a demaskujuce príznaky takej streľby naopak veľké. Preto by hlavnové prostriedky typu ZU23 určite našli miesto v aute armádnych zálohach, prave proti prenikaniu vrtuľníkov hlboko do zázemia. Véd "ručníckari" ich majú na kdejakom pick-up a vedia veľmi dobre prečo.

    • PavolR
      22:36 24.11.2019

      Maďari po zavedení Mistalov (aktuálne by mali mať M3 a modernizované M2) všetko ostatné povyraďovali z výzbroje: https://jogalappal.hu/sarga-do...

    • Flader
      22:41 24.11.2019

      Pri podobných témach ma vždy napadne zahodený projekt BRAMS.

      • tryskac
        23:57 24.11.2019

        BRAMS vo svojej finálnej po bode bol veľký, nemotorny projekt, ktorý by asi nemal na bojisku dlhú životnosť, keďže by bol videny o mnoho skor ako by sa mohol ohroziť ciele. Môj osobny názor. Na masové rozšírenie nevhodný, preto asi ne pokračoval, ani nebol ozieny.

        • Flader
          06:34 25.11.2019

          Rozmery mal veľmi podobné k dnešnému systému Pantsir.

          • tryskac
            06:42 25.11.2019

            Ale schopnosti rozhodne nie.

          • PavolR
            07:38 25.11.2019

            Však aj pre Pantsir platí (bez ohľadu na od Bramsu lepšie schopnosti), že je "veľký, nemotorny projekt, ktorý by asi nemal na bojisku dlhú životnosť" - preto to nie je vojskové PVO, ale používa sa na ochranu dôležitých statických objektov.

        • Karlos73
          09:12 25.11.2019

          Presne tak, BRAMS bol dosť nemotorný projekt . To už radšej poľský SPZR Poprad. Pri súčasnom stave vyspelosti vojenských (asymetrických) konfliktov , k dostupnosti SHORAD a MANPADS prostriedkov, to majú AH a UH vrtuľníky v priamom bojovom nasadení veľmi ťažké, dovolím si napísať, že AH je pri súčasnom stave vlastnej ochrany a jeho ceny, na súčasnom bojisku zbytočný. Keď ho dokáže dať dole "technikal" s 23mm kanónom, alebo borec s Iglou, Stingerom. Preto si myslím, že na súčasných bojiskách je rola vojenských vrtuľníkov skôr doplnková, podporná, zásobovacia, MEDEVAC,... a na to úplne stačia UH a LUH.

          • Storm
            16:26 25.11.2019

            Karlos73 blouzní:
            Pri súčasnom stave vyspelosti vojenských (asymetrických) konfliktov , k dostupnosti SHORAD a MANPADS prostriedkov, to majú AH a UH vrtuľníky v priamom bojovom nasadení veľmi ťažké, dovolím si napísať, že AH je pri súčasnom stave vlastnej ochrany a jeho ceny, na súčasnom bojisku zbytočný.

            Reakce:
            Karlosi původně jsem se chtěl alespoň stručně rozepsat abych ti ukázal jak moc "fundovaný" je ten tvůj názor... Vysvětlit ti pár souvislostí...
            Nakonec jsem se ale rozhodl, že to asi prdím a vystačím si jen s hodnocením, že to cos napsal, je jedna z nevtipnějších/největších prasečin co tu kdo kdy vysmolil...

          • Storm
            16:34 25.11.2019

            Zvlášť ta poslední věta...

          • Danik
            18:32 25.11.2019

            Svým způsobem v něčem souhlasím, ale... Pokud se budeme obecně bavit o roli vrtulníků na bojišti nízké a střední intenzity, mám několik poznámek.
            1) Byl bych velmi opatrný s označováním typů jednotek jako zbytečné. Na přelomu tisíciletí se začaly jako zbytečné označovat tanky, právě z podobných důvodů (rozvoj pěchotních protitankových střel, rakety odpalované z nejrůznějších nosičů, vysoká pořizovací a provozní cena tanků se prý neshodovala s užitím a přežitím na bojišti, v zastavěných oblastech atd.). Po úpravě taktik, výbavy a postupů a poté názorných ukázkách (Irák, Palestina, Afghánistán, Ukrajina) se tento postoj přehodnotil a tanky se vyrábějí, modernizují a používají vesele dál. Zkrátka přišlo se na to, že i přes cenu a všechny hrozby je (pokud správně použit) tank stále strojem s fyzickým a psychologickým dopadem na takové úrovni, že se vyplatí ta rizika podstoupit.

            2) Celý systém dnešního boje je tak komplexní, že každý jeden prvek je při nesprávném použití velmi zranitelný, ať už je to stíhač, fregata, vrtulník, tank, bvp, nebo družstvo pěchoty. Bylo to tak i dříve a bude to tak i dál. Útočný vrtulník je na tom podobně jako tank. Je spousta způsobů jak ho sundat, ale se správnou taktikou a podporou (jtac/fac, průzkum) dokáže řádně zamíchat kartami na bojišti.

            3) Respektuji váš názor na věc, ovšem většina armád světa ho s vámi nesdílí a stále zavádí nové a nové typy vrtáků pro operace ofenzivního charakteru.

  • cejkis
    00:19 24.11.2019

    @ storm

    Trochu se seberte a mírněte svou agresivitu v diskuzích. Tento jev už není jen na silnicích, před památníky, ale už i tady.
    A husy jsme spolu nepásli....

    • Storm
      07:50 24.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      Řekl ten, co obviňuje lidi z neschopnosti přesto, že o nich nic neví...

      Ano zřejmě jsme tě vážně nepochopili...

    • Storm
      09:39 24.11.2019

      Cejkis píše:
      A husy jsme spolu nepásli....

      reakce:
      No to jsme ani nemohli, protože já jsem nikdy husy nepásl, zřejmě narozozdíl od tebe, když předpokládáš že jsme že husy paseme...
      Aspoň to vysvětluje proč a jaké pitomosti tady píšeš...

  • tryskac
    20:30 23.11.2019

    Tu si môžte prečítať niečo málo o maďarských ec145m.
    Nie je to zas tak bezbranny stroj ako by sa mohlo zdať. Inak rečiam že vojenský vrtuľník vs militarizovany: rozdiel by bol v len v odolnosti voči palbe z hlavnovych zbraní. Samozrejme pri zvážení pôsobenia z normálnej domovskej základne, ale nepredpokladám ze niekto súdny uvažuje pôsobiť niekde z lesa pri Olomooci :)

    https://www-ainonline-com.cdn....

  • Luky
    19:42 22.11.2019

    Si myslím, že tyto stroje si stojí dobře k veškeré konkurenci. Je ale normální, porovnávat je s porovnatelným.

    H145M samozřejmě fléry už dávno odpaluje, že je v Maďarsku nemají dodané s prvními stroji je fakt strašný problém, hodný zveličování...

    PTŘS dodají na požádání, jestli se dosud Maďaři nerozhodli pro konkrétní typ, je to jejich smůla.¨ Možná jen politicky váhají mezi americkým a izraelským řešením.

    Když někdo při pohledu na ozbrojený H-145M, Gazelle, Bo-105 nebo AH-6 nevidí vojenský vrtulník, tak je mi ho líto. Zejména pokud by se dostal do role nepřátelského pěšáka či řidiče.
    Se mi líbilo, jak tu nedávno některý účastník z cvičení v Norsku popisoval, že kde strakoničtí rozvinuli svoje PLˇRS, tam z amerických mariňáků nikdo neproletěl. Ale samozřejmě jediné funkční je vždy americké, protože americké.

    • Scotty
      22:19 22.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      To jak nikdo z mariňáků v Norsku neproletěl můžete jistě nějak doložit. Protože jsem nikde nenarazil na informaci že by se mariňácké UH-1Y které se cvičení účastnili setkali s našimi vojáky.
      Nejspíš se ovšem shodneme že UH-1Y má poněkud větší šanci na přežití než H145M s jakoukoli výbavou.

      • cejkis
        00:27 24.11.2019
        • (10)

        Když trefíte dávkou .50 UH1 tak dopadne stejně jako H145M. O tom to není. Je to o výkonech. A pokud je prioritou Maďarska střežení vlastní hranice, tak si koupí H145M. Mohou si koupit i civilní H145, ale chtějí vytěžit, co nejvíce schopností , tak koupí militarizovanou verzi.

        Češi mají priority jinde. Hrozba je tam, kde Pentagon ukáže a kde chybí mandát OSN a je třeba jej nahradit mezinárodní komunitou. Tak každý něco pošle a je to international. Tak přesně na toto máme AČR s Venomem.

        • Storm
          08:10 24.11.2019
          Oblíbený příspěvek

          Zdravím sběrateli mínusů, zřejmě rád plaveš proti proudu, že?

          Má tak ten tvůj LUH třeba odolnost na zásah rotoru vyšší než 20mm tak jako Venom? Víš jak dopadne vrtulník, který příjde byť i o jedinou lopatku rotoru? Tvrdě... Rozpadne se ještě ve vzduchu... Bez možnosti přežití posádky, pokud nevisi těsně nad zemí...

          K ostatním blbostem cos napsal se vyjadřovat nebudu... Jednak se nevztahuje ani trochu k článku a taky jsou to výplody hodné "mistra"...

        • Storm
          08:11 24.11.2019

          Zdravím sběrateli mínusů, zřejmě rád plaveš proti proudu, že?

          Má tak ten tvůj LUH třeba odolnost na zásah rotoru vyšší než 20mm tak jako Venom? Víš jak dopadne vrtulník, který příjde byť i o jedinou lopatku rotoru? Tvrdě... Rozpadne se ještě ve vzduchu... Bez možnosti přežití posádky, pokud nevisi těsně nad zemí...

          K ostatním blbostem cos napsal se vyjadřovat nebudu... Jednak se nevztahuje ani trochu k článku a taky jsou to výplody hodné "mistra"...

        • Scotty
          08:43 24.11.2019
          Oblíbený příspěvek

          cejkis
          /Když trefíte dávkou .50 UH1 tak dopadne stejně jako H145M./
          To je hodně odvážné tvrzení a jistě to můžete nějak doložit. Dost pochybuji že se při vývoji H145M do něj střílelo a výsledky byly zohledněny v konstrukci stroje. Hlídkování na hranicích samozřejmě může dělat jak AH-1Z tak UH-1Y to rozhodně není žádná specialita H145. Ovšem pokud je opravdu kupují na policejní práci (což ostraha hranic je) je na nich systém HForce poněkud navíc.

          • PavolR
            09:22 24.11.2019
            Oblíbený příspěvek

            Myslite politicky, Scotty, myslite politicky! Maďarská verejnosť vôbec netuší, že existuje Hforce s rôznymi parametrami a už vôbec, že PTRS zatiaľ nebolo integrované. Bolo im nabulíkané, že to dokáže aj lúskať tanky a sú radi. :-)

          • Flader
            09:29 24.11.2019

            A tak isto sa na tom chytajú aj naše médiá. Tiež som sa u nás dočítal, že v Maďarsku pristáli prvé dva bojové vrtuľníky.

          • Ableton
            12:28 24.11.2019

            How do you want to integrate something which doesn't exist yet?
            Based on the H225M article MMP/MLP will be available from 2021 even for the Tiger helicopters...

  • plavcik
    17:09 22.11.2019

    Ahojte,
    nevíte někdo jak si stojí tito stroje vůči východní konkurenci.
    Co jsem četl, tak Rusko ma celkem problémy začít s výrobou vlastních motorů pro vrtulníky. Nějaké novinky z Číny?
    Jinak jsem rád, že konecně sa začalo s obnovou vrtulníků take ve střední evropě. Vůbec bych nepočítal s ruskými stroji. Prodat do Afriky a začít budovat vlastní zázemi pro zapadní stroje.
    Děkuji,
    Matej

  • danny
    09:47 22.11.2019

    Tyhle stroje bych u nás viděl mnohem raději, než jak dopadl výběr. Ale co už...

    • Aja1984
      15:41 22.11.2019

      Jenže m jsme nekupovali stroje pro luxusní eskort VIP, ale stroje jenž budou schopny kanónem rozehnat dav ručníkářů jenž by si dovolil přepadnout naše vojáky.

      • cejkis
        00:34 24.11.2019

        :-) oni už mají v EU kulomety ?

  • technik
    06:51 22.11.2019

    Stejně ta Mi24 je nádherná. To šidítko vedle to má být jako bojový vrtulník? Jsem si vědom kvalit těchto typů ale v jiné roli než bojové. Ale doba se mění.

    • vakoplch
      08:32 22.11.2019

      Taky se mi mi 24 strašně líbí. Rusové už jeho výrobu chtěli několikrát ukončit, aby plně rozjeli výrobu nových typů ka 50 mi 28. Jenže vždy když to vyhlásili tak se jim najednou nahrnulo hafo objednávek na 24ku. Teď už nejspíš používají vyhlášení ukončení výroby jako reklamu pro povzbuzení poptávky... Jo a nakonec si 24ky nakoupili sami...Ovšem drtivou většinou se vyrábějí se zastaralou "sovětskou" elektronikou. Která měla "zvuk" už v době svého vzniku. Takže je otázka jestli je lepší bitevní plnokrevník se zastaralou elektronikou. Nebo civil s nejmodernějším vybavením...? Každopádně jsem fanda našich Evropských vrtulníků a možná je načase z civilní sféry kde dominují zaůtočit na sféru vojenskou. No a když je taková poptávka po mi24ce tak proč neskusit něco jako modernější perspektivní mi 24 který který cílí na podobné trhy jako 24ka a má podobné vlastnosti jen větší potenciál? A je stejně pěkný. Nějaká modulová konstrukce jako Německé lodě meko schopné splnit každé přání.?

      • Argonaut.CZ
        09:19 22.11.2019

        Mi-24 je pořád výkonná, ale chtělo by to upgrade elektroniky. škoda, že to není cesta, kterou se u nás jde.

        H145 bych si u nás uměl velmi dobře představit. Hlavně ve větších počtech.

        • Storm
          10:29 22.11.2019
          • (2)
          Oblíbený příspěvek

          Jak moc myslíš že je ta tvá Mi24 výkonná třeba ve visu na závětrné straně kopce, ve vyšší nadmořské výšce?

          A myslíš že by nám Rus pro tu tvou Mi24 prodal někdy v budoucnu i nějaké PTŘS? Aby jsme vůbec měli v případném konfliktu nějaké rachejtle co by jsme mohli po nepříteli / do terčů házet...

          H145 je holubice míru, kterou bych našim vojenským pilotům rozhodně nepřál... I v článku je jasná zmínka že Maďaři systém vlastní ochrany, konkrétně fléry, REB, balistickou ochranu zatím nemají... PTŘS Hellfire ani Spike nejsou integrovány... Nemají ani, aspoň zatím, chlazení výfukových plynů motorů... Otázka jestli mají nebo budou mít alespoň IR jammer... Je to prostě polovičaté řešení pomocí civilní mašiny... Evropa umí velice dobře civilní vrtulníky, nicméně konečně pochopte, že prim ve vojenských hrajou ty americké... Rusa a Čínu raději ani nezmiňuju... Na druhou stranu je H145 rozhodně modernější než dvacet čtyřka...

          Aby bylo jasno... Jsem fanda Mil/Mi-24, je nádherná, ale už jen jako letecká historie...

          • Argonaut.CZ
            12:06 22.11.2019
            • (11)

            U střel a ND je to pořád stejné. Rusko, či dříve SSSR dodávalo suroviny do západní Evropy i za studené války. Nic by nám nebránilo si ND nakoupit na leta dopředu. Navíc se např. MI-17 vyrábí licenčně pokud vím v Číně. Problém obchodu s Ruskem byl v kraji devadesátých let a dnes, pokud půjdete přes různé prostředníky a ano, je třeba si ohlídat kvalitu.

            Takže ND jsou jenom o vůli a chuti se zásobit. To stejné rakety.

            Mimochodem - vezměte si aktuální kauzy s S-400. USA realizovaly sankce proti Turecku, plánují proti Indii, protože se chovají samostatně. Jestli máte strach z dodávky ND z Ruska, stejný byste měl mít i z USA v případě, že tady udělá (ale ona neudělá) vláda něco, s čím nebudou za oceánem souhlasit. A kdože ještě nakupovanou platformu v Evropě provozuje? Nikdo. Takže ND nebude kde brát.

          • cejkis
            13:11 22.11.2019

            Jenže Maďar vidí hrozbu z migrantů na své hranici. Vy vidíte českou hrozbu v horách AFG.

            A o tom to vše je.

          • Storm
            13:33 22.11.2019
            • (1)
            Oblíbený příspěvek

            Aha... Takže jsme se dostali z pádných argumentů k ohýbání faktů jak se ti hodí...

            Kde bych jen začal... Tak tréba popořadě...

            PTŘS... Otázka zní jestli je třeba nakupovat překonané ŘS a tak utrácet za dnes nedostatečně účinnou výzbroj...
            Otázka pro tebe... Kolik si myslíš, že by AČŘ mohla mít v současné době ve skladech ještě použitelných PTŘS pro tvé Hindy?
            Nebo kolik je ve skladech hlavní ke kulometům 9A624? Jaká je jejich životnost? Myslíš, že se ty hlavně ještě vyrábějí?

            Rus se určitě nepřetrhne v dodávkách ND na západ... A v případě rozsáhlejšího konfliku ve kterem bude podporovad pravděpodobně protistranu, pokud jí nebude sám, tak knály s ND vyschnou úplně...
            Jaký je rozdíl v nakoupení ND dopředu pro Mi24 a pro platformu H1?

            Kdo bude tu kvalitu hlídat? Kolik lidí na to bude třeba? Jak se budou při nákupu ND dopředu řešit reklamace skrytých vad objevených za několik let? Kdo ponese zodpovědnost, že dodané díly jsou kvalitní?
            Což u nákupu přímo u výrobce z ameriky hrozit nebude...

            Dále nejsme přece země třetího světa co musí nakupovat ND pokoutně přez prostředníky... Prostředník nám pak ten prostředník ukaže, až se třeba zjistí že díly deklarované jako nové už lítaly někde bůhví kde...

            Čína je teda pro dodávku ND spolehlivější než USA? A je jedno jestli vláda vláda nebo výrobce vláda?

            Ty další žvásty komentovat nebudu... O S-400 tahle diskuze není... Jedině snad, že se účelově zbaběle ptáš kdo provozuje v evropě námi nakupovanou platformu... To se ti hodí do krámu... Přitom účelově zamlčuješ kdo v Evropě ji už nakupovat bude, nakupovat chce, nebo kdo se zajímá o možností nákupu... To už se ti do tvé rovnice nehodí...

          • Scotty
            16:24 22.11.2019
            • (1)
            Oblíbený příspěvek

            Argonaut.CZ
            Rusové dodávali a dodávají suroviny na západ protože bez toho by umřeli hlady. Na druhou stranu jestli dodají nebo nedodají díly pro těch našich pár Mi-ček ani nepoznají a pokud je nedodají celé naše vrtulníkové letectvo dolétalo. Jsou navíc díly která mají omezenou životnost. Navíc každá koruna utracená v Rusku jen posiluje našeho protivníka. To že LOM nemůže nakupovat díly od jaké se mu zlíbí se tu už řešilo.
            To jaké vztahy budou mít Turci s USA byla pouze jejich volba. Na Indii nikdo sankce neuvalí, to vám můžu garantovat.
            cejkis
            Nejsou migranti a potažmo ostraha hranic starost policie? H-145 nebo H-135 jsou dobré stroje pro policii nebo týlovou armádní službu. Ovšem dělat z nich bitevník je naprostý nesmysl.

          • TF_HU
            14:02 24.11.2019

            agronaut vůbec netuší jak vypadá realita s nákupem ND...

          • cejkis
            22:59 27.11.2019

            Mi24 je konstruována na rychlý průlet nad bojištěm zatímco AH64 na útoky ve visu za kopcem.

            "Jak moc myslíš že je ta tvá Mi24 výkonná třeba ve visu na závětrné straně kopce, ve vyšší nadmořské výšce? "

            Naprosto účelová otázka. Správně mělo být, je lepší prolétávat nad bojištěm vysokou rychlostí a střílet většinou neřízenou municí na vše pod sebou a nebo chceme přesnou střelbu z poza kopce přesným kanonen či střelami ?

            Důvod, proč Mi24 už nemůže úspět na soudobých misích se jmenuje "vedlejší škody".

      • liberal shark
        09:45 25.11.2019

        Jojp, to jsou Spitfire nebo Mustang také :-).

  • cejkis
    01:23 22.11.2019
    • (11)

    Zdravím do Dejvic. Kdyby nic jiného, tak takhle vypadá LUH. To je to, co jste původně měli koupit.....

    • Storm
      10:40 22.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      Myslím, že zadavatel zakázky, čili zákazník, si může vybrat to co aktuálně potřebuje... Má snad právo i na změnu svého výběru, pokud se operační požadavky změní, nebo pokud se objeví lepší řešení...

      Pokud ty půjdeš do pekařství pro suchý rohlík na svačinu a odejdeš se suchým rohlíkem i přesto žeš až tam zjistil, že tam mají i bagety s kuřecím, tak se cpi dál suchým rohlíkem... Ja bych po zralé úvaze koupil tu bagetu... Dám sice trochu víc peněz, ale za hodinu nebudu mít hlad...

      • cejkis
        13:09 22.11.2019

        Ad1) jsou to veřejné peníze
        Ad2) trochu, ale opravdu trochu jiné částky
        Ad3) skupinu, která tvoří akviziční plány už pro neschopnost vyhodili ?

        • Storm
          14:38 22.11.2019

          ad1) jsou to veřejné peníze a je velké štěstí, že o nich nerozhodují lidi jako jsi ty... a že ti co o tom rozhodují se rozhodli pro vojáky koupit vojenské vrtulníky, né civilní vánoční stromeček...

          ad2) buď si za svou částku 2kč za rohlík hladem jak dlouho chceš, já za svých 40kč za bagetu vydržím do večeře...

          ad3) Ty snad víš co proběhlo ve skupině "pro akviziční plány"? Že si troufáš je soudit od stolu?

          Můžeš mi prosím popsat, a teď to myslím vážně, protože v tom mám mezeru... Jak a v jakém počtu proběhlo nějaké nasazení těch úžasných LUH, řekněme jeho nejvýznamějšího uživatele s 400 stroji UH-72 Lakota od US Army, v nějakém zahraničním konfliktu a s jakým úspěchem? V zahraničních konfliktech se přece ukážou kvality nasazené techniky ne?

          • cejkis
            15:17 22.11.2019

            Ad1) blábol
            Ad2) blábol
            Ad3) sorry bez komentáře

            Ad4)
            Jenže Maďar vidí hrozbu z migrantů na své hranici. Vy vidíte českou hrozbu v horách AFG.

            A o tom to vše je.

          • Storm
            16:50 22.11.2019
            Oblíbený příspěvek

            Cejkis píše:

            Ad1) blábol
            Ad2) blábol
            Ad3) sorry bez komentáře

            Ad4)
            Jenže Maďar vidí hrozbu z migrantů na své hranici. Vy vidíte českou hrozbu v horách AFG.

            A o tom to vše je.

            Reakce:

            Tak po tom průjmu cos teď měl jsem si tě osobně zařadil do mého shitlistu... Anóbrž mezi lidi, se kterými nelze rozumě diskutovat, neboť neumí argumentovat... Doufám že ti teda nebude vadit, že se s tebou budu nadále bavit tak jak si zasloužíš...

            Poslední rozumné názory co tobě osobně napíšu jsou tyto:
            1) Vojenské mašiny jsou do války proti ozbrojeným nepřátelům a k tomu jsou patřičně vybavené a odolné... Což H1 je... A H145 není a protože jsi nedoložil ( a tím pádem nedodal argument svým názorům ) a já osobně jsem to nezjištoval tak se domnívám, že ani jejih největší uživatel US Army je nehodlá nasadit nikde jinde nežd doma v bezpečí... Tak to asi v jejich bojové úspěchy asi moc teda věřit nebude co?
            2) Kdyby je měli proti migrantům na hranicích, tak nepožadují militarizovanou verzi s protitankovou výzbrojí, vlastně k takovým účelům se vůbec nepoužívají vyzbrojené vrtulníky, používají civilní verze bez výzbroje, se stabilizovanou optickou stanicí a pátracím reflektorem...
            3) Nebo snad chceš říct že se Maďarská armáda nepřipravuje na obranu vlasti a že tyto stroje by byly v boji stejně účiné jako H1? Nebo by je ze strachu se střetu s ozbrojeným nepřítelem nechali na zemi? Protože ty máš za to, že jsou k honění migratů??

        • Danik
          12:58 23.11.2019
          Oblíbený příspěvek

          ad1) Fajn, pojďme HZS kupovat V3Sky, jsou to přeci veřejné peníze. Pojďme PČR kupovat favority, jsou to přeci veřejné peníze. Pojďme ZZS kupovat Vw transporter, jsou to přeci veřejné peníze atd.... Co na tom, že se jejich efektivita sníží, ušetří se.

          ad2) Také jsou to trochu, ale opravdu trochu jiné stroje. AČR chce pořizovat náhradu za Land Rovery. Pojďme koupit ovce 2 generace. Do střechy vyvrtat díru, udělat osu na kulomet, do dveří dát balistickou ochranu a máme splněno a vidíte, znovu se ušetří.

          ad3) To co psal Storm

          • cejkis
            00:32 24.11.2019

            Vy jste to se Stormem vůbec nepochopili :-)

          • Danik
            18:17 24.11.2019

            Tak nám to prosím vysvětlete :-)

          • Storm
            16:38 25.11.2019

            Daníku nech ho být... Stejně ti neodpoví... Už bude jen trapně mlčet, protože tu dostal výprask jako malý kluk, stejně jako Péťa v diskuzi o ponorkách... ;)

          • cejkis
            23:01 27.11.2019

            Máte zvrácený žebříček hodnot, jaký výprask ? Nemám čas psát sem každý den. Viz nahoře.

          • Danik
            13:34 28.11.2019

            Spousta slov a stále žádná odpověď

          • SYN_
            23:42 01.12.2019

            V3S a Favorit jsou mimo mísu, už se dávno nevyrábějí, neprodávají (nové) takže srovnání o ničem. H145 když něco tak je spíš novější než Huey...

          • Scotty
            08:50 02.12.2019

            Ve skutečnosti H145 není novější než UH-1Y.

    • RiMr71
      14:31 22.11.2019
      Oblíbený příspěvek

      ...chtěl jste asi původně napsat "Zdravím do Dejvic. Kdyby nic jiného, tak takhle vypadá vrtulník, který se nevyrábí v USA!".
      Hned jak jsem viděl v titulku H145, mi bylo jasné kdo tu nehledě vlevovpravo (resp. hledě vlevo) bude opět a zase a furt dokola tu voňavku s kevlarovými koberečky hájit.
      Mě se H145 moc líbí, je to opravdu šik vrtulník, ale je to prostě ve srovnání s americkými stroji pro daný účel jako srovnávat KodiaQ s plastovými lištami a drsnou matnou barvou s Hummerem nebo spíš JLTV...

      • Scotty
        16:30 22.11.2019

        Jak sami Američani pochopili v Evropě se dělají dobré vrtulníky pro týlovou armádní službu nebo policii. Ostatně proto vznikla UH-72 a amerikanizovaná AW-139. Ovšem nikdo soudný je nepošle do opravdové bojové zóny.

      • SYN_
        23:50 01.12.2019

        Tak tohle srovnání docela beru, taky bych poukázal že Karoqa se prodá citelně víc než Hummerů, jednak samozřejmě spoustě lidí stačí (tak proč by si kupovali víc), ale jistě jsou i takoví co by se jim ty schopnosti Hummera hodily, ale nemají na něj, a pak se holt třeba musejí rozhodnout jestli si koupí půl Hummera nebo celý Karoq...
        V našich podmínkách pak tomu odpovídá badass vrtulníky ve stopovém množství nebo pořád ještě užitečné vrtulníky v dvojnásobném množství...
        Až příjdou brečet o navýšení rozpočtu že mají děsně málo vrtulníků a že takto je to o ničem tak já přiznám že doufám že hned tak přidáno nedostanou, přece byla částka jasná tak nákupčí vběděli jasně do čeho jdou. Ne že si koupím mercedesy a pak si budu stěžovat že jich mám málo...

        • Scotty
          08:59 02.12.2019

          Neřekl bych že 12 vrtulníků je tak málo. Jistě počet Viperů by mohl být větší ovšem nákupčí musí pořizovat výzbroj podle přidělených prostředků. Samotné 4 AH-1Z stojí přibližně 4,5 miliardy, to není tak moc aby se nákup dalších čtyř nedal v budoucnu zopakovat.

  • SofF
    00:13 22.11.2019

    divné že to v diskusi nezmínil, ale ty obrázky vypadají jako kdyby vojenské bitevníky eskortovaly civilní či vládní komfortní helikoptéru...
    Jistě hForce0, ale i tak si tohle nelze představit jako vojenský stroj, maximálně nějakou improvizaci.

    • SYN_
      23:55 01.12.2019

      Podobných "improvizací" se v historii používalo dost... takhle mně napadá třeba Gazelle+HOT...

  • Flader
    17:19 21.11.2019

    Musí sa uznať, že 36 nových strojov je počet, kotrý môžu OSSR aj AČR závidieť. Iba mi nejde do hlavy, na čo robili GO na vyradených Mi-24, keď má H-145M s HForce zvládnuť 80% úloh útočného stroja. Za cenu GO mohli kľudne navýšiť počet už nakupovaných strojov a tým si zjednodušiť logistiku.

    • Miroslav
      17:23 21.11.2019

      Povedal by som, že zo 60% je to kvôli preklenutiu obdobia kým budú nové stroje plne spôsobilé prebrať úlohy Mi-24 a zo 40% politické gesto smerom k Rusku.

      • PavolR
        18:23 21.11.2019

        Maďarské Mi-24 boli už v 2013 vyradené, čiže preklenovacie obdobie tam skutočne nehrá rolu. Mimo to - okrem platby za generálku platia aj za servis: https://jogalappal.hu/harci-he...

    • lorgarius
      08:23 22.11.2019

      GO bola nutna, aby ich udrzali v prevadzkovatelnom stave a po vyradeni boli pripravene na odpredanie spriatelenym podnikatelskym kruhom, ktore ich obratom posunu niekde do Afriky alebo Azie.

  • tryskac
    12:22 21.11.2019

    Pri zbežnom porovnaní UH72 a H145 je hneď viditeľný rozdiel v konštrukcii vyrovnávacieho rotara, vie sa prečo pri UH72 ostali pri klasickom dizajne a pri H145 šli do toho ventilátoru?

    • Miroslav
      13:04 21.11.2019

      Volá sa to Fenestron. Má to určité výhody oproti klasickej koncepcii aké aj nevýhody. Záleží od preferencii zákazníka ktorá výhoda reso. nevýhoda je pre neho prioritou. Výhodou Fenestronu je bezpečnosť pozemného personálu, nižšia hlučnosť a vyššia tolerancia proti poškodeniu. Ale má to aj nevýhody. Hlavne vyššia cena a potreba vyššieho výkonu

      • Aja1984
        16:47 21.11.2019

        Hlavně přidáním pláště okolo propulsoru extrémně zvýšíte jeho účinnost (podobně funguje i dmychadlo). Možná se rozhodli, že problémy spojené s překonstruováním a zadní části, stojí za ty ušetřené kilowaty na vyrovnávacím rotoru.

        • Storm
          17:24 22.11.2019

          Pokud jsem tě správně pochopil, tak si myslím že se dost pleteš...

          Můj názor je že největší výkon potřebuje vrtulník, pokud pominu samotný vzlet, během visu, tedy při svislém optékání rotoru... Páka kolektivu je podstatně výše než při dopředném letu než se vrtulník otřese a jeho rotor přejde do režimu šikmého obtékání... Pokud je páka kolektivu výše, jsou všechny lopatky kolektivně nastavovány na vyšší úhel náběhu zvyšuje se kroutící moment ( torky ), tudíš je potřeba aby u moderních vrtulníků zařízení FADEC ( Full Authority Digital Engine Control ) který jednoduše řečeno řídí chod motoru zvýšil výkon... U starších to dělal Governor u ještě prehistoričtějších pilot plynovou přípustí...

          Proč to píšu... Fenestron je tedy pro vrtulník v režimu kdy potřebuje nejvyšší výkon výkonnová zátěž navíc, protože ve visu je energeticky, výkonnově náročnější než ocasní vrtulka, nebo chceteli vyrovnávací rotor... V dopředném letu sice výkon motoru/motorů "šetří" ( i když si myslím že to je spíše díky tomu, že vrtulníky s fenestronem mají větší plochu stabilizátoru a né že by v tom mělo významější roli dmychadlo samotné ) jenže samotný dopředný let v režimu šikmého obtékání rotoru není tak na výkon náročný jako visení se svislým, takže tato výhoda je asi jeho jedna z nejmenších...

          • SYN_
            00:01 02.12.2019

            Obecně se praví že "ducted fan" má větší účinnost než "volný"... ale tady je i jiný průměr, jiný počet listů takže si netroufám tvrdit.

    • Miroslav
      13:10 21.11.2019

      Trochu som odbočil... Toto neviem naisto ale myslím, že na Fenestron má Airbus ochrannú známku. To znamená, že Sikorski by asi museli ísť cestou kúpi patentu alebo ochrannej známky a asi by bolo nutné aj zasiahnuť do konštrukcie čo samozrejme niečo stojí. Ale je to len môj dohad

      • skelet
        14:49 21.11.2019

        UH-72 dělá americká pobočka Airbus Group

        • Miroslav
          17:36 21.11.2019

          To som si neuvedomil. Máš pravdu. Ale aj tak nevieme aké vzťahy tam sú medzi jednotlivými divíziami koncernu. Či jednotlivé patenty patria celej skupine alebo nie.

          • skelet
            18:57 21.11.2019

            UH-72A vznikl z dřívější generace H145 (EC145). Netřeba v tom hledat složitosti.

      • Poly
        18:06 21.11.2019

        Co třeba takový Z-19E?

        • Miroslav
          18:19 21.11.2019

          Ten vychádza zo Z-9 a Z-9 je licencovaný model Eurocopteru

      • Janko Paliga
        23:11 21.11.2019

        O vzniku fenestronu píše Jakub Fojtík v článku Fenestron: Z Francie do celého světa v časopise Letectví a kosmonautika č. 5 / 2019.

    • skelet
      14:49 21.11.2019

      tuším, že v době výběrového řízení byla k dispozici pouze "klasická" verze H145. S fenestronem přišly do výroby až později.

    • Flader
      15:30 21.11.2019

      V čom sú vlastne rozdiely medzi EC145 (UH72) a H145M (teda okrem zadnej časti stroja)? Jediné, čo je viditeľné je systém ochrany. Hforce nie je predsa už v základe H145M, ale je to v rámci volitelnej výbavy konkrétneho stroja.