Manuever SHORAD Launcher: Protivzdušné krytí americké armády

-
10. 8. 2017
-
29 komentářů
-
Jan Grohmann
Firmy Boeing a General Dynamics Land Systems (GDLS) představily vozidlo Manuever SHORAD Launcher (MSL) určené pro vojskovou protivzdušnou obranu (PVO) velmi krátkého dosahu SHORAD (Short Range Air Defense). Jak je z přiloženého obrázku patrné, MSL využívá kolovou platformu Stryker.
Mobilní prostředky SHORAD byly v zemích NATO poslední tři dekády podceňovány. Není divu, silné alianční letectvo nemělo konkurenci a v případném konfliktu mohlo zajistit absolutní leteckou nadvládu nad prostorem bojové činnosti.
V jakémkoliv konfliktu alianční letectvo mělo nejdříve zajistit vzdušnou nadvládu a teprve poté se měly ke slovu dostat pozemní jednotky.
Díky zavádění moderních prostředků PVO krátkého, středního a dlouhé dosahu do výzbroje ruské armády a dalších zemí jsou však možnosti aliančního letectva omezeny. Může nastat situace, kdy díky moderním prostředkům PVO nebude moci letectvo v určité oblasti operovat a naopak v této oblasti se budou moci pohybovat letecké prostředky protivníka. Pozemní PVO je tak považováno, podobně jako stíhací letectvo, jako prostředek pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády.
Opětovný zájem americké armády o mobilní prostředky SHORAD také odpovídá novému pojetí boje Multi-Domain Battle. Na rozdíl od studenoválečné doktríny AirLand Battle americká armáda nepočítá v budoucnu s jasně vymezenou frontovou linii a zajištěným zázemím, odkud mohou působit výkonné systémy PVO (Patriot).
Naopak podle konceptu Multi-Domain Battle bude bojový prostor velmi chaotický bez jasně dané frontové linie. V tomto prostoru rozptýlené samostatné malé jednotky budou neustále v pohybu, aby se vyhnuly útokům. Proto každá jednotka musí mít vlastní prostředky PVO pro ochranu proti leteckým útokům.
Americká armáda se nyní snaží rychle obnovit svou vojskovou PVO typu SHORAD - armáda má zájem o prostředky PVO, které udrží krok s manévrujícími mechanizovanými jednotkami a poskytnou ochranu proti dronům, bitevním letadlům, vrtulníkům a ideálně také proti dělostřelecké, minometné a raketové munici.
Americká armáda chce pozvat v záři na střelnici White Sands Missile Range v Novém Mexiku zástupce průmyslu, aby předvedli své řešení PVO kategorie SHORAD. Jedním z účastníků bude i vozidlo MSL od firem Boeing a GDLS.
Americká armáda nasadila Avenger na cvičení v Rumunsku.
MSL v sobě kombinuje modernizovaný věžový komplet Avenger a obrněný transportér Stryker. Dodejme, že v původní verzi Avenger nese střely Stinger, kulomet M2 ráže 12,7 mm a je umístěn na korbě vozidla Humvee.
Modernizovaný Avenger kromě Stingerů pojme i střely Hellfire nebo AI3. Na rozdíl od infračerveně naváděné rakety Stinger se Hellfire navádí na cíl pomocí vlastního malého radaru. AI3 je pozemní verze letecké střely AIM-9 Sidewinder a ve spojení s věží Avenger ničí i dělostřeleckou, minometnou a raketovou munici. Věž lze volitelně osadit i 30mm automatickým kanónem a laserovým dělem.
Celý koncept je přitom vysoce modulární a je schopen v budoucnu po softwarové aktualizaci snadno pojmout výkonnější a modernější rakety země-vzduch. Podle tiskové zprávy případná integrace nové střely (a její certifikace formou střeleckých testů) nezabere více než dva měsíce.
M6 Linebacker / Public domain
Platforma Stryker byla zvolena díky své velké mobilitě i balistické ochraně, protože dle konceptu Multi-Domain Battle budou rozptýlené americké pozemní jednotky na chaotickém bojišti budoucnosti neustále čelit raketovým útokům (PTŘS, RPG) a také improvizovaným výbušným systémům (IED).
Boeing také zvažuje umístit věž Avenger na modernizovanou verzi pásového vozidla Bradley M6 Linebacker. M6 Linebacker fungovalo jako klasické bojové vozidlo pěchoty Bradley avšak s tím rozdílem, že místo dvou protitankových řízených střel TOW mělo na věži čtyři střely země-vzduch Stinger.
Americká armáda plánuje zavést nové prostředky SHORAD již v roce 2019 - podle obou firem je přitom možné spustit sériovou výrobu MSL do deseti měsíců. Boeing i GDSL navíc zkoumají možnost jak rozhraní z věže Avenger umístit přitom do obrněnce Stryker, aby se nemusela “usekávat” zadní část vozidla. Rakety země-vzduch by pak byly umístěny v nové věži na korbě nebo dokonce kontejnerově umístěny ve věži s 30mm automatickým kanónem.
Zdroj: Defense News
Související články
Armáda ČR: Špičková protivzdušná obrana krátkého dosahu
V posledních letech Armáda ČR do výzbroje zavedla několik špičkových prostředků protivzdušné obrany ...
-
05.07.2017
-
49 komentářů
-
Jan Grohmann
ANALÝZA: Multikoptéry jako platforma pro palnou zbraň
Problémem multikoptér vyzbrojených palnými zbraněmi, tj. puškami, kulomety či granátomety, je ...
-
19.07.2017
-
11 komentářů
-
Milan Vašíček
Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT
Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ruská armáda objednala malý počet vozidel palebné ...
-
27.07.2017
-
78 komentářů
-
Jan Grohmann
Stíhačky, korvety, rakety: Rumunská armáda mohutně posiluje
Rumunské ministerstvo obrany v dalších letech na modernizaci armády vynaloží téměř 10 miliard euro. ...
-
03.08.2017
-
16 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Jistě by nějaká CZ verze tohoto provedení (4x Spike ER a 4x RBS 70 NG na podvozku Panduru, Titusu či nového pásového BVP) mohlo být řešení pro AČR. Otázkou je, jestli by bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Jistě by nějaká CZ verze tohoto provedení (4x Spike ER a 4x RBS 70 NG na podvozku Panduru, Titusu či nového pásového BVP) mohlo být řešení pro AČR. Otázkou je, jestli by bylo nejvhodnější. Nechci soudit jestli ano nebo ne, jen se zamyslet i nad jinými alternativami. Pokud by na každém mechanizovaném praporu byla četa s alespoň 4 vozidly řešilo by to současně obranu proti letícím cílům, tak díky Spike i proti těžkým obrněným cílům (MBT).
Ale jak píše Lukas, proti menším letícím cílům je vhodnější kanon s programovatelnou municí, takže se mi zdá vhodné tyto nosiče raket doplnit doplnit shodnými vozidly osazenými kanony např. 35 mm Oerlikon KDG. Již hotové řešení je např. švýcarská věž Skyranger, kde výrobce naznačuje, že typická Skyranger baterie by měla zahrnovat dva střelecké systémy, vozidlo s řízenými střelami a jeden radar / velitelské vozidlo. Je možné propojit až šest Skyranger zbraní nebo raketových jednotek.
Otázka je, jestli by nestačilo vozidlo-raketový nosič vybavit pouze RBS 70 NG a nosič těžších ATGM řešit v případě potřeby samostatně. Spike není Hellfire (rozdílné navádění).
Ještě u jedné věci bych se rád zastavil, a to u použité ráže protiletadlového kanonu. Asi nejrozumější řešení je v současné době zmíněný 35 mm Oerlikon KDG s programovatelnou municí a rychlostí střelby 1 000 ran/min a s účinným dosahem cca 4 km.
Je tu i možnost Bofors ráže 40 a 57 mm s ABM municí. Když popustím uzdu fantazii budu uvažovat o ráži 57 mm Bofors s kadenci 220 ran/m a buď standardní 3P municí Bofors a nebo velmi zajímavou municí ORKA (řízený projektil s naváděním a max. dostřelem 10 km, účinným 7,2 km, ústová rychlost 740 m/s). Smysl tohoto směru uvažování je, jestli by ráže 57 mm nenahradila současně ráži 35 mm i RBS 70 NG v dosahu i účinnosti za menších nákladů (můj odhad 1x RBS 70 NG vs 2-3 náboje ORKA, bohužel cenu u nich nevím, každopádně budou velmi, velmi drahé).Skrýt celý příspěvekA nie lepiej działko 30/40mm z programowaną amunicją + RBS-70 Wówczas działko na tanie obiekty - jak drony obserwacyjne + ew. do zestrzeliwania nadlatujących pocisków i bomb ...Zobrazit celý příspěvek
A nie lepiej działko 30/40mm z programowaną amunicją + RBS-70
Wówczas działko na tanie obiekty - jak drony obserwacyjne + ew. do zestrzeliwania nadlatujących pocisków i bomb szybujących (nie C-RAM tylko lotnicza amunicja)Skrýt celý příspěvekVzhledově to vypadá, jako by to stavěl kutil Tim doma v garáži. Ale dokážu si představit upravené bezosadkove nástavby na českém Panduru nebo budoucím pásovém podvozku osazené 4x ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledově to vypadá, jako by to stavěl kutil Tim doma v garáži. Ale dokážu si představit upravené bezosadkove nástavby na českém Panduru nebo budoucím pásovém podvozku osazené 4x Spike a 4x RBS 70 NG.Skrýt celý příspěvek
To Tecka: vývojové práce na vysokoenergetické zbrani u nás (v ČR) neprobíhají. Máte pravdu, že je to vysoce perspektivní, ale v ČR (až na malé výjimky) v podstatě neprobíhají ...Zobrazit celý příspěvek
To Tecka:
vývojové práce na vysokoenergetické zbrani u nás (v ČR) neprobíhají. Máte pravdu, že je to vysoce perspektivní, ale v ČR (až na malé výjimky) v podstatě neprobíhají žádné vývojové práce ani na klasických zbraňových systémech (pouze omezené vývojové práce na munici), orientovali jsme se na integraci nakupovaných zbraní do systémů.Skrýt celý příspěvek2 MALI mam pytanie czy u Was są prowadzone prace nad bronią wysokoenergetyczną? Wiem,ze u nas poszlo nawet sporo pieniedzy na to ,ale niewiele można sie dowiedzieć poza tym,ze ...Zobrazit celý příspěvek
2 MALI
mam pytanie czy u Was są prowadzone prace nad bronią wysokoenergetyczną? Wiem,ze u nas poszlo nawet sporo pieniedzy na to ,ale niewiele można sie dowiedzieć poza tym,ze jest to traktowane priorytetowo .Skrýt celý příspěvekK článku: na vozidle zřetelně vidět, že jde o narychlo "spíchnutou" kombinaci podvozku STRYKER a modernizované věže AVENGER bez nějaké optimalizace. Podle mého názoru vypadá ...Zobrazit celý příspěvek
K článku:
na vozidle zřetelně vidět, že jde o narychlo "spíchnutou" kombinaci podvozku STRYKER a modernizované věže AVENGER bez nějaké optimalizace. Podle mého názoru vypadá vizuálně opravdu strašně, ale na vzhled se tady nehraje. Jde o to, aby byla rychle zabezpečena PVO pozemních vojsk US Army, jak je v článku správně zmíněno. Mně se víc líbí ASPIDE, nebo LeFlaSys, které by se daly řešit se sklopným zbraňovým systémem (i s radarem) do bojového prostoru STRYKERU.
Nicméně osazení této věže 30 mm AK a laserem se jen zkoušelo, pokud vím, tak oficiálně lze věž AVENGER osadit pouze FiftyCalem. Jako třicítku jsem tam viděl (na nějaké fotce, nikoli video se střelbou) kanón M230 (co je osazen na AH-64), nicméně osobně pochybuji o jeho účinnosti (mám na mysli přesnost střelby a vliv jeho střelby na věž).
Z hlediska laseru jsem viděl také jen polodetailní fotku (na které nikde nebyla vidět energetická soustava, která by jej měla "živit"). Proto jsem toho názoru, že tady je k praktické realizaci ještě velmi daleko.
Jiným případem je osazení věže různými raketami (tady Raytheon pokročil hodně dopředu), díky kterým je modernizovaný AVENGER opravdu multifunkční PL zbraňový systém. Jen bych byl skeptický k jeho účinnosti na všechnu munici kategorie RAM (zvláště na dělostřeleckou a minometnou - vidím to spíš jako firemní PR, reálně budou ty rakety AI3 účinné pouze proti raketám, ostatně i Raytheon je takto charakterizuje na svém firemním webu. K účinnému působení těchto raket k úkolům C-RAM je však třeba mít jejich odpalovací zařízení (např. věž AVENGER) zapojené do vyššího řídícího systému, který vyhledává, zaměřuje a značkuje příslušné cíle. Jinak účinnost klesá. Nicméně proti větším a středním dronům půjde o dobrou volbu (to je ostatně jeden z důvodů vývoje těchto raket).
To Deutschmann:
právě že v AČR takové zbraně potřebujeme "jako sůl", protože o našem letectvu se nedá tvrdit, že vybojuje drtivou nadvládu ve vzduchu a i kdyby, nebudou se štvát za každým dronem, kterých brzy bude ve vzduchu plno (a budou sakra nebezpečné). Dříve byla PVO PozS řešena specializovanými jednotkami na každém praporu a na každé BVP se počítala jedna MANPAD zbraň. Teď tam nemáme nic a 25.plrp bude s tím co má schopný bránit tak maximálně VS brigády, ale stejně bude nasazen na Temelín a na Dukovany. Neubrání ani Prahu (na Brno by už neměl prostředky). Takže ve prospěch PozS může působit tak maximálně v nějaké zahraniční misi (pokud tam bude mít protivník letadla), ale drony teď už budou všude. Ano, souhlasím s Vámi, je to nevzhledný stroj a také se mi nelíbí (viz výše), ale kdyby jej měla AČR v počtu 32 ks (tj. 4 ks na prapor), s rakovnickým praporem 36 ks, byli bychom rádi.Skrýt celý příspěvekCelkem zajímavý stroj, pouze ta nástavba je moc velká a zranitelná. Kdyby přemístili obsluhu dovnitř Strykeru, zmenšili a snížili zbraňou část, tak to bude působit mnohem lépe, ...Zobrazit celý příspěvek
Celkem zajímavý stroj, pouze ta nástavba je moc velká a zranitelná.
Kdyby přemístili obsluhu dovnitř Strykeru, zmenšili a snížili zbraňou část, tak to bude působit mnohem lépe, a nebude to tak náchylné k poškození průjezdem kdejakého křoví.
V AČR takový stroj moc nepotřebujeme, protože každé KBVP má svoje protitankové střely.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...