Mariňáci chtějí zrušit pozici zbraňových specialistů v Hornetech

Mariňáci chtějí zrušit pozici zbraňových specialistů v Hornetech
F/A-18D z mariňácké útočné letky VMFA(AW)-224 Fighting Bengals / USMC (Zvětšit)

Část dvoumístných stíhaček F/A-18D Hornet americké námořní pěchoty (USMC) bude brzo létat s prázdným zadním sedadlem. Týká se to i elitních stíhacích útočných perutí.

Americká námořní pěchota, respektive její letecká složka, se chystá zařazovat „jednosedadlové“ F/A-18D Hornet do jednotek, ve kterých tradičně létaly jen dvousedadlové stíhačky. Vedlejším důsledkem tohoto opatření bude zřejmě postupné zrušení pozice zbraňových specialistů, kteří létají na zadním sedadle Hornetů. 

Oficiální anglické označení funkce je Weapon Systems Officer, česky důstojník zbraňových systémů. Zkracuje se to WSO a většinou vyslovuje „wizzo.“ 

Námořní pěchota ale nemá v úmyslu své současné WSO ze dne na den vyházet. Jen přestane přijímat a cvičit nové. „Všichni WSO, kteří jsou v současnosti ve službě nebo ve výcviku budou využiti na letounech F/A-18D,“ řekl serveru The Drive mluvčí námořní pěchoty Christopher Harrison. Tento přechodný stav potrvá, dokud námořní pěchota Hornety úplně nevyřadí, nebo dokud zbývající WSO sami neodejdou.

Vypadá to, jako by se námořní pěchota ve vzduchu odkláněla od týmové práce, na níž tradičně kladla důraz. Letos na jaře USMC ukončila provoz čtyřmístných letounů EA-6B Prowler, jejichž posádka se skládala z pilota a tří specialistů na elektronický boj. Jak letouny F-35 Lightning II, na něž mariňáci v současnosti přechází, tak letouny AV-8B Harrier II, které se chystají provozovat až do roku 2025, jsou jednomístné.


F/A-18D z elitních mariňáckých letek VMFA(AW)-224 a VMFA(AW)-553

Stíhací útočné perutě

Mariňáci v minulosti používali například legendární dvoumístné letouny F-4 Phantom II a Grumman A-6 Intruder. Týmy pilot-zbraňový specialista plnily nejsložitější taktické úkoly. V Hornetech však podle Harrisona bude v budoucnu stačit jen jeden člověk. „Samotný pilot zvládne všechny mise pro F/A-18D bez WSO na zadním sedadle,“ prohlásil. Na spolupráci pilotů a WSO spoléhají také čtyři elitní stíhací útočné perutě námořní pěchoty pro každé počasí (All-Weather Fighter Attack Squadron).

Tyto útvary, označované zkratkou VMFA(AW), startují z pozemních letišť. Kromě ničení nepřátelských letounů zvládají průzkum a navádění vlastních letadel na cíl. The Drive však tvrdí, že opatření se bude týkat i jich.

Námořní pěchota dostane spoustu starších jednomístných letounů F/A-18C a dvoumístných F/A-18D od námořnictva, které samo nakupuje modernější verze E a F. Mariňákům se stíhačky z druhé ruky hodí, ačkoliv část letounů zřejmě poslouží spíše jako zdroj náhradních dílů. Mnoho mariňáckých Hornetů už je opotřebovaných a blíží se ke konci své životnosti. 


Radar AN/APG-79(V)4  je malý, lehký a spolehlivý. Instalace do F/A-18 zabere jen 60 minut.

Upgrade radaru

Zároveň to však znamená, že se poměr jednomístných a dvoumístných Hornetů v inventáři námořní pěchoty začne blížit hodnotě jedna ku jedné. Zavedení smíšených perutí má problém vyřešit. Námořní pěchota plánuje definitivní vyřazení Hornetů až okolo roku 2030, takže smíšené perutě mají před sebou ještě celou dekádu. Zajímavé je, že část mariňáckých Hornetů má mezi roky 2020 a 2022 projít upgradem. Není jasné, jestli se modernizace bude týkat přednostně letounů verze C, D, nebo obou.

Nejdůležitější vylepšení v rámci upgradu je montáž radaru AN/APG-79(V)4  typu AESA. Radar vychází z modelu AN/APG-79 z letounů námořnictva F/A-18 super Hornet a EA-18G Growler.

Anténa AESA radaru je složená z velkého množství jednotlivých menších antén. Proti tradičním radiolokátorům má tohle uspořádání množství výhod.  Radiolokátor typu AESA dokáže vysílat několik paprsků elektromagnetického záření o různých frekvencích různými směry současně. Celá anténa se nemusí otáčet směrem k objektu, který zaměřuje. Radar tak dokáže sledovat velké množství cílů zároveň.

AESA radary jsou ve srovnání s tradičními radiolokátory odolnější proti rušení. Zároveň je těžší zjistit, že vás AESA radar ozářil. Každá buňka velké antény pracuje samostatně. Když se porouchá, zastoupí ji sousedky. Celý radiolokátor je pak spolehlivější. 


ATARS, větší foto / Hunini, CC BY-SA 4.0

Senzory v nose

Zbraňoví specialisté ve dvoumístných letounech by určitě využili nové výkonnější radary způsobem, na který jen samotný pilot nemá čas. Proto je zarážející, že se je námořní pěchota současně se zaváděním nových radarů chystá rušit. 

WSO mají v Hornetech námořní pěchoty na starosti také unikátní systém ATARS (Advanced Tactical Airborne Reconnaissance System, pokročilý taktický palubní průzkumný systém). Je to soustava senzorů určená k průzkumným misím. Hornety se systémem ATARS mají jen specializované perutě VMFA(AW).

Každá z nich má jen tři takto vybavené stroje. ATARS mají zabudovaný v nose místo kanónu. Bude zajímavé sledovat, čím mariňáci Hornety s ATARS nahradí, pokud je vůbec nahrazovat budou. Je možné, že se stíhačkami F-35 Lightning II nebude podobné specializované vybavení potřeba.

Většina čtenářů nejspíš ví, že zavádění stíhaček Lightning II se americkým ozbrojeným složkám příliš nedaří a provází ho problémy. Málokdo si ovšem dnes už vzpomene, že se kritice ze začátku nevyhnuly ani Hornety. Měly menší akční rádius a unesly méně výzbroje než stíhačky F-14 Tomcat a útočné letouny A-6 Intruder, které byly v době vstupu Hornetů do služby už zavedené. Časem však prokázaly svou užitečnost.

Prohra s F-16

Nejdůležitější přednost Hornetů jsou výborné manévrovací schopnosti. Vděčí za ně přídavným klapkám na náběžné hraně křídel a vcelku vysokému poměru tahu k hmotnosti. Přitom nechybělo málo, aby Hornet zůstal jen ve stadiu prototypu. Stíhačka F/A-18 Hornet vznikla z experimentálního letounu YF-17. Ten navrhla firma Northrop kvůli soutěži amerického letectva o zakázku na lehkou stíhačku v sedmdesátých letech minulého století. Prototyp YF-17 v konkurzu prohrál s prototypem YF-16 od firmy General Dynamics, z nějž vznikla stíhačka F-16 Fighting Falcon.

Letoun YF-17 se však zalíbil americkému námořnictvu. To hledalo menší, a hlavně levnější alternativu ke svým stíhačkám F-14 Tomcat. Mělo sice dvě nabídky, ale obě byly skoro stejně drahé jako F-14. Proto se do věci vložil tehdejší ministr obrany James R. Schlesinger.

Nařídil námořnictvu, ať prozkoumá výsledky soutěže o novou stíhačku pro letectvo. Vítězná F-16 se nehodila k provozu z paluby letadlových lodí. Měla na to moc malý rozchod podvozku. Námořnictvo proto požádalo společnost Northrop, aby přepracovala návrh YF-17 na stíhačku pro letadlové lodě.

Northrop se se kvůli splnění požadavků námořnictva spojil s firmou McDonnell Douglas, které měla se stavbou takových letadel větší zkušenosti. Výsledkem byl letoun F/A-18 Hornet. V roce 1995 pak vznikla vylepšená varianta F/A-18E/F Super Hornet a v roce 2006 verze EA-18G Growler, specializovaná na elektronický boj.

 

Zdroje: The Drive, 2, 3, FBO, FAS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nové obří displeje pro F/A-18 Super Hornet

Dobám analogových přístrojů v kokpitech stíhacích letadel již nadobro odzvonilo. Vypadá to však, že ...

Budoucnost stíhačky F/A-18 Hornet

Stíhačka F/A-18 Hornet bojuje v posledních letech doslova o život. Velkou konkurencí je především ...

Boeing s výrobu stíhaček F/A-18 a F-15 nekončí

Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej stíhaček F/A-18 Super Hornet do Kuvajtu a F-15QA do ...

Servisní noční můra: Dvě třetiny stíhaček F/A-18 není bojeschopných

Podle informací deníku Defense News dvě třetiny amerických palubních stíhaček F/A-18 Hornet a F/A-18 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    21:56 26.07.2019

    Být zahleděný na display v bojových podmínkách, kde po vás střílí a honit kurzor pro zacílení GBU je něco jiného než dělat identickou činnost na střelnici či někde nad Talibanem, který nemá SAM.

    Ještě se k operátorům budou rádi vracet. Je to asi stejné, jako vyřazování A10, které se 30 let odkládá a odkládat bude.

  • cejkis
    21:52 26.07.2019

    Průřez do historie byl zajímavý. K doplnění, YF17 vznikl z P530 Cobra a prohrál zejména díky dvěma žíznivým motorům.

    Ohledně vyřazování operátorů zbraní. Spíše vidím ospravedlnění stavu po přejímání verzí C z US NAVY.

  • RiMr71
    18:46 26.07.2019

    "Většina čtenářů nejspíš ví, že zavádění stíhaček Lightning II se americkým ozbrojeným složkám příliš nedaří".

    ...to teda nejspíš nevím... Pokud se zavádění F35 "příliš nedaří", jak potom pojmenovat stav třeba zavádění Su-57?

    Jde to ztuha, ale jde to. NIKDO by tak velký krok nezvládnul hladce. A nikdo jiný by na něho vůbec ani neměl love... o EU vůbec nemluvím, už zrušili eurotank (historie se opakuje, vzpomeňme na MBT), stíhač 6. generace dopadne nejspíš stejně (i když bych si přál, kdyby to bylo jak psal Rase - Němec zaplatí, Dassault postaví, ale nevěřím tomu), snad UK postaví ten Tempest...

    ...prostě, z EU hodnotit postup zavádění F-35 že se nedaří, mi přijde jako bydlet pod mostem a frflat sousedovi nad vrzající kolejnicí automatických garážových vrat v jeho vile...

    • Jara
      23:21 26.07.2019

      No já nevím teď jste si trochu zaprehánel ne? Evropa má za sebou spoustu velice zdařilých zbrojních projektů vzršlých ze spolupráce .... Tornádo, EF, scalp, astery, Tiger mnoho dalších .....

      • RiMr71
        01:04 27.07.2019

        ...kolik třeba těch Tornád a EF létá ve Francii? A to byla Evropa která měla Ivana na hranicích, teď se už "nebojí" a je to ještě větší bída. EF i TOrnado jsou projekty z dob studené války. Takhle - který zásadní společný EU vojenský projekt co byl zahájený po skončení studené války byl dotažený do konce a byl zakoupený a používaný silnou trojkou EU Německo Francie UK?

        • gangut
          06:53 27.07.2019

          Prečo by mali Tornáda a Eurifightery lietať vo Francúzsku?

        • Jara
          06:54 27.07.2019

          Co třeba ten SCALP, meteor......
          Zbytečně přeháníš Evropa má jediný problém a nerozvinutý průmysl to není.....

  • danny
    12:31 26.07.2019

    Nevím. V době, kdy běží několik projektů na vývoji levného robo wingmana mi rušení zbraňového operátora připadá jako trošku předčasné...

    • Jirosi
      12:54 26.07.2019

      Jenže, kde by v té F-35 měl sedět?

      • danny
        14:34 26.07.2019

        ty by snad měly být zavedeny ještě za služby F-18.

        • Jirosi
          18:17 26.07.2019

          USMC frčí na F-18 C/D, ty jak se píše v článku dolétají do 2030.
          Ty co budou slouží dál jsou F-18 E/F u námořnictva. Vzhledem tomu, že jsou o 10+ let mladší.

          Stejně tak robotické wingmany dostane první letectvo, námořnictvo. USMC si počká.

  • Pepin Nešpor
    11:49 26.07.2019

    F-18 je pro mě nejvšestrannější a nejuniverzálnějších námořních letoun vůbec(samozřejmě že třebas Rafale je také super). Dokázalo za celou historii dost a je radost ji vidět na vlastní oči.
    Ano vše se jednou nahradí ...v pořádku. Vývoj jde dopředu,ale F-18 super Hornet ještě delší dobu bude dokazovat své kvality ve vzduchu.

  • Jara
    10:52 26.07.2019

    Jinak je vidět že letectvo USMC nemá takovou finanční podporu jako třeba US air force, ale řekl bych že pozitivně se to odráží na tom jak s technikou nakládají a používají i zajímavou organizaci a ne jen u stíhacíhačů moc zajímavé jsou i jejich útočně/přepravní vrtulníkové letky, myslím vcelku vhodný model pro menší armády .... on Hornet sice Cčko ale s AESA je dost hodnotný stroj. Nebránil bych se velké inspiraci po naše stíhací i vrtulníkové letectvo po vzoru USMC.

    • Jirosi
      11:14 26.07.2019

      Taky sem pro nákup vrtulníkových letadlových lodí :)

      • Jara
        11:20 26.07.2019

        Haha...;)

      • Jirosi
        11:28 26.07.2019

        Marinaci mají dobrou skladbu techniky, ale bohužel už je většina staršího data.
        Takže není moc co kopírovat. Leda novou techniku a tam jsme opět u F-35...

        • Jara
          11:36 26.07.2019

          Neříkám nakupovat Hornety....
          Mame zavedený Gripen co takhle se zabývat tím jak ho vyždímat a postavit letectvo , odkup a nákup další letky Cček plus modernizace dalo by se i podpořit vlastní průmysl vypadá že by jsme si mohli troufnout i na vlastní AESA technologie u nás jsou a tohle by mohlo být vhodné rozvinout ....

          • Jirosi
            12:11 26.07.2019

            V tom je ten problém. My se vlastně rozhodujeme co "koupit"!
            Slouží u náš Gripen, ale není náš. Ale cokoliv co sním budeme dělat budeme dělat sami. Což je přesně opakem co děla USMC, to použilo Hornety od námořnictva...
            USMC si totiž uvědomuje, že potřebuje platformu schodnou z větším hráčem...
            Ale jasně CR stačí 14(18-24)ks pro bez problémový provoz a placení vývoje...

          • Horny
            18:25 26.07.2019

            Nákup cca 24 Gripenů C a jejich modernizace je na první pohled asi nejrozumnější řešení budoucnosti letectva AČR, nicméně má dva háčky:

            1) přestože na Gripeny C bude možné aplikovat většinu technologií z Gripenů E (radary, přilbové zaměřovače, avionika atd.) výsledkem bude letoun s cenou sice o něco nižší než nový, ale zato s poloviční životností draku (Gripeny C "dolétají" v důsledku opotřebení někdy ve 40. letech).

            2) K jednomístným C je třeba mít i adekvátní počet dvoumístných "déček". Jenže ty už se nevyrábí a určitě už ani nebudou. Co se týče stávajících kusů, Švédové je podle všeho plánují upgradovat a používat spolu s Gripeny E, což dává docela smysl i při snížené životnosti ; ušetří náklady na verzi F a bůhvíco bude za dvacet let ...
            Žádný další uživatel zbytná "déčka" nemá.

            Mimochodem - zatím to vypadá, že jediní kdo hodlají vyrábět dvoumístný Gripen F jsou Brazilci.

          • logik
            18:45 26.07.2019

            "přestože na Gripeny C bude možné aplikovat většinu technologií z Gripenů E (radary, přilbové zaměřovače, avionika atd.) "
            Samozřejmě, že bude.... když si tu konverzi zaplatíme, a to bude všechno, jen ne levný. Švédsko dřív či pozdějc přejde na Ečko a nám zbudou stroje, který nikdo jinej neprovozuje....

          • Jara
            19:29 26.07.2019

            Horny vycházel jsem z informace že Švédsko se zbavý poloviny svých Cček tak by těch 24 neměl být problém ikdyž pro ČR ideální je mít 3 a více letek ideálně 4-5 z toho jednu útočnou ale to běh na dlouhou trať proto mi nákup Céček pro dvě letky plus budování dalších schopnosti letectva přijde jako ideální a pokud chceme opravdové letectvo tak musíme budovat i to letectví a tam mi přijde ideální do procesu modernizace stávajícího Céčka na 4++++ generaci zapojit i náš průmysl , ano mužem rezignovat na letectvo a svojí obranu a provozovat tedy pár strojů na airpolicing ale i na to stačí Gripen a bohatě rozesmivají mne tady tací co se bijou v prsa za F35 k čemu nám asi budou na vyprovázeni dopravních letadel využijeme 10%jeho schopností naše letectvo je ted ve stavu že nevyužije ani potenciál čtvrté generace

          • Jara
            19:39 26.07.2019

            Logiku a co jako ? Prinejhorsim budem pár let samy provozovat Gripen jako Slováci F16.

            Zapojit do modernizací a vývoje v letectvu AČR průmysl, je strategické pro další rozvoj naší země jinak stále půjdeme krůčky k banánovým republikán ....Chápu že nějáká vize a strategie směrování země , udržet si vedeckotechnickou základnu nutnou pro další rozvoj průmyslu a případně podpořot obory které se vyhodnotí jako důležité pro zabezpečení našich zájmů stability a dalšího rozvoje to opravdu chápu že to není nic pro debílky ekonomy......

          • logik
            20:36 26.07.2019

            "Logiku a co jako ? Prinejhorsim budem pár let samy provozovat Gripen jako Slováci F16."
            ????? https://en.wikipedia.org/wiki/...
            Projeď si to a zjisti si, kolik států v nedávný době ještě kupovalo F-16 a
            srovnej to s počtem států, který KOUPILY Gripena a tedy je nějaká jistota, že ho budou dlouhodobě provozovat.

            "Zapojit do modernizací a vývoje v letectvu AČR průmysl, je strategické pro další rozvoj naší země jinak stále půjdeme krůčky k banánovým republikám"
            Ufff.
            Utáhnout modernizace letadel má obrovskej problém i takové Rusko, které na to dává úplně jiné peníze. My jsme měli problém rozumně modernizovat i blbý Alky, a ty chceš tvrdit, že bychom zvládali utáhnout modernizace stíhačky?????????

            Až budem zvládat alespoň částečně zajišťovat podstatně jednodušší vojenskou techniku (ať už jde o BVP, tanky, houfnice, raketomety....), pak můžem myslet na to, že bychom (spolu)táhli vývoj stíhače. Za současný situace to už nejsou ani tak, nereálný představy, jako úplná fantasmagorie a skončilo by to likvidací našeho letectva (nebo drahou sanací).

          • Jara
            21:39 26.07.2019

            Jo tak mi řekni kolik evropských státu si v nedávný době koupilo F16 logiku hmm Slovákům muže být víš kde že lítají na druhým konci světa US už od ni dá ruce pryč a tím to zhasne......

            A kdo tady mluví o vývoji stíhače samostatně , říkám že je potřebné si vitipovat obory které podpořit a pak jsem pro zapojeni do evropských programů Izrael taky nevyvíjí komplet éra a je schopny si je upravit tak jak potřebují jen se proste věnují těm “důležitým” oborům ostatní to jednoduše dostupné si koupí a to neplatí jen pro letectvo u bvp taky nebudem například budovat motorárnu na zelené louce proto aby jsme ji za rok zavřeli ......

          • Jara
            21:41 26.07.2019

            U Ruska je problém to že jsou v izolaci nuceni si obstarat samostatně všechno od A do Z my máme úplně jinou situaci.......

          • Horny
            00:45 27.07.2019

            logik - nikde snad nepíšu, že konverze by byla levná záležitost. Naopak, i podle optimistických odhadů (přesná čísla dnes nikdo znát nemůže) by se cena modernizace dost přiblížila ceně nového stroje, přičemž životnost by byla zhruba poloviční (pokud předpokládáme že Gripen C vydrží cca 40 let provozu).
            Čili pořizovací náklady na modernizovaná "céčka" by byly prakticky dvojnásobné oproti novým strojům.
            NIcméně - "céčko" vyniká v oblasti provozních nákladů, v čemž mu žádné jiné soudobé západní letadlo nemůže konkurovat. Ani Gripen verze E.

            Co se týče servisu a podpory - švédové hodlají podle všeho zmodernizovat a dále provozovat svoje "déčka" (doufám že nechceš tvrdit, že jde o příliš rozdílnou verzi).
            ´Je otázkou, kolik by chtěli za další pokračování současné praxe údržby; předpokládám, že nějaké velké budování infrastruktury pro Gripeny C/D u nás opravdu nehrozí.

          • Jirosi
            10:27 27.07.2019

            ""Logiku a co jako ? Prinejhorsim budem pár let samy provozovat Gripen jako Slováci F16.""

            Tak přemýšlím k de v tom, budeme jen provozovat jen my je vidět to poučení u z USMC?

  • niko
    10:00 26.07.2019

    Vsetci uz blbnu s tymi F-35. Vyradit zbranovych operatorov, alebo aj tak Hornety neskor nahradia jednomiestne F-35 podla mna nie je stastne riesenie. Dvojmiestne lietadla maju v utocnych operaciach predsa len vela vyhod. Uz to vidim, ako o 5 rokov citam clanok, ze Marines znovu zhanaju zbranovych operatorov a nahanaju dvojmiestne lietadla.

    • Jara
      10:26 26.07.2019

      Souhlasím dost pravděpodobný scénář F35 by měla podle všeho mít “určitou” schopnost SW která zbraňové operátory zastoupí a budou pilotovi cile “třídit” ale člověk je přeci jen , no uvidíme také jsem skrptický a myslím že dvoumístné stíhače jsou pro řadu úkolů zejména útočných nezastupitelné.

    • pificek
      10:31 26.07.2019

      U kanonu už se poučili. Po válce je postupně rušili a po vietnamu zase zavedli. Perioda kolik 20 let ? Tak těď zruší mozek navíc, udělají ergonomičtější ovládání pilotovi, zatíži více pilota, a začnou se projevovat chyby v rozhodnutích. Bude to trvat kolik 20, 25 let.
      V té době budou piloti ovládat roje dalších letadel, až nebudou stačit. Tak zase zpátky osadí jednoho, možná i více operátorů do vůdčího stroje.

      • Jirosi
        10:57 26.07.2019

        Sice je zavedli, ale vozí je jako užitečnou zátěž..
        Prakticky se ke slovu častěji dostává katapultáž, než střelba z kanonu :)

        • Jirosi
          12:13 26.07.2019

          Krom toho F-35 pro USMC ho nemají :)

        • danny
          12:30 26.07.2019

          Jirosi: on se možná kanon zase dostane do kurzu s růstem zemí schopné provozovat jakési drony. Nebo křižující střely. Pořád se hodí při airpolicingu, viz. nedávné upozornění jihokorejců, že ty ostrůvky, nad kterými poletovali rusové, považují za svoje.

          • Jirosi
            12:56 26.07.2019
            Oblíbený příspěvek

            Krom toto airpolicingu, je všechno starostí raket..

            Představa jak honí pilot křižující střelu v údolí ve 20m, aby ji dostal kanonem :)

          • gangut
            06:59 27.07.2019

            Kedže tá križujúca strela vobec nekrižuje ale spravidla letí stálou rýchlosťou a kurzom, tak je to relatívne jednoduchší cieľ ako napríklad vrtulník.

          • yellec
            18:34 27.07.2019

            gangut. Kup si DCS world, do něj F/A-18 modul a vyzkoušej jak je snadný nahánět Harpoon nebo Slam kanonem. Už jen taková drobnost že kanon je kvůli dogfightům lafetovaný směrem nahoru znamená, že budeš při míření na něj poměrně prudce klesat. A to ve 60m výšce tak úplně nechceš.

          • gangut
            07:26 28.07.2019

            :-D No tak naháňať stíhačkou strelu s dosahom cca 100 km može napadnúť len ostrieľaného počítačového bojovníka. Ono ale existujú aj vačšie strely s dosahom niekoľko tisíc kilometrov. Rozne Tomahavky, Kh-55, ALCM a ich deriváty. Víme?

          • gangut
            07:29 28.07.2019

            A pri nastrelovaní kanónu som už pár krát bol a neviem o tom, že by strielal "nahoru"... :-D

          • Jirosi
            16:03 28.07.2019

            A slyšel si někdy pojem tunelový syndrom?
            Ta střela zahne a pilot to napere do prvního výmolu.

          • gangut
            17:17 28.07.2019

            :-D
            Ale jasné, že som počul. Ale v medicíne sa tak nevyznám, karpálnym tunelom netrpím a myslel som že toto je military web...
            A ako často taká križujúca strela zatáča? Či zbadá v blízkosti stíhačku a uhýba? Prečo asi rusi vybavili Mig-31, ktorý bol o.i. určený na to aby bojoval aj so strelami s plochou dráhou letu šesťhlavňovým kanónom?

          • Jirosi
            23:06 28.07.2019

            Tunelový syndrom není medicínská diagnoza, ale za měření se na jeden objekt zájmu(střelu, nepřítele) a špatném vnímání okolí. To vede k nárazu do okolní krajiny.

          • gangut
            08:23 30.07.2019

            Nie Jirosi,tomu sa hovori efekt tuneloveho videnia, tunelovy syndrom je medicinsky vyraz pre karpalny tunel.
            Niekolkometrova strela letiaca stalou rychlostou, stalym kurzom, vo vyske niekolko desiatok metrov nad terenom je jednoduchsim cielom ako manevrujuce lietadlo alebo vrtulnik. On sa za nou pilot nemusi nahanat prizemnym letom, moze na nu zautocit s prevahou vysky a rychlosti. Vo Vietname to predsa zvladali aj pri manevrujucich Migoch. A samozrejme bude utocit v priestore a na ciel, kde to ma zmysel. Nie na strely s dosahom radovo desiatok km. Tam je ulohou stihaciek utocit na nosic a strely likviduje pozemna PVO. Ale pri strelach utociacich zo vzdialenosti tisicok kilometrov je to druha napriklad z priestoru Severneho ladoveho oceanu na Moskvu. A na take ulohy bol trebars ten Mig-31 stavany.

    • Jirosi
      10:55 26.07.2019

      Ano, při bližším boji máte pravdu. Ale pokud se bavíme o boji na dlouhou vzdálenost, tak pilot stejně sleduje ostatní na radaru. Pak už je to jen hra, kočky z myší.

      Přitom formaci (4/2) může bez problému vést 1. pilot a 2.( 3., 4.) provádět útočné operace.

      • Jara
        11:09 26.07.2019

        Jirosi kolik cílů dokáže sledovat a jakou plochu pokrýt moderní radar plus další senzory ? Zorientovat se v tom ve stisněném kokpitu vystaven nepohodlí, přetížením a vibracím nebude žádná prdel .... nechtěl bych být v pozici vývojářů SW u F35 který má zastoupit tyto zbraňové operátory kteří musí podstoupit velice dlouhý a drahý výcvik než jsou schopni tyhle situace zvládat

        • Jara
          11:19 26.07.2019

          Ad. Kanón všichni vojenští stratégové se shodnou pouze na jediné věci “nikdy nejde nic podle plánu”
          Takže samozřejmě nikdo neplánuje dogfight na kanón, ale nikdy nemůžete vyloučit že se do té situace dostanete a pak jste v prdeli když ho nemáte

        • Jirosi
          11:25 26.07.2019

          Proto sem psal na bližší boj, tam opravdu jdete to "g". Ale při boji na 70-100km, žádné vysoké "g" tahat nebudete.

          • Jara
            11:29 26.07.2019

            Jen jeden aspekt Jirosi.....
            Když špatně vyhodnotítr situaci rázem jste v centru dění, co to je pro stíhač 100km??? A o tom to je

          • Jirosi
            11:35 26.07.2019

            Doby kdy byl pilot v boji sám na rozhodování jsou pryč.

            100km i v nadzvuku a vstřícném kurzu jsou to minuty.

          • Jara
            11:38 26.07.2019

            Jenže objem ziskavaných informací se možná zdesetinásobil a nakonec máte minutu na rozhodnutí, já si to upřímně nedokážu představit ....

          • Jirosi
            12:18 26.07.2019

            Válka, boj se vždy vede z jistou mírou rizika, že budete nepřítelem překvapeni.
            Čím více máte informací, tím více snižujete šanci, že k tomu dojde.

            Nestoupla rychlost boje, ta už byla vysoká v 50/60.letech. Stoupla schopnost detekovat nepřítele.