Mariňáci testují roboty na Havajských ostrovech

-
7. 8. 2014
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Válečné laboratoře americké námořní pěchoty MCWL (Marine Corps Warfighting Lab) testovaly v červenci na cvičení RIMPAC 2014 na Havajských ostrovech dva logistické robotické systémy. Prvním byl mediálně známý robotický mezek LS3 (LS3 Legged Squad Support System), druhým pak robotické zásobovací vozidlo GUSS (Ground Unmanned Support System).
Voják Robot nese vše na zádech
Americká armáda US Army i americká Námořní pěchota US Marine Corps dlouhodobě vyvíjejí autonomní systémy, které dokáží zásobovat a podporovat vojáky na bitevním poli.
Například v rámci programu SMSS (Squad Mission Support System) vzniká malé šestikolové vozidlo schopné autonomně převážet náklad, provádět průzkum nebo výhledově zajišťovat palebnou podporu.
Zmínit můžeme také robotický vrtulník K-MAX. Ten již své kvality prokázal v Afghánistánu, kde zásoboval předsunuté jednotky a získal si mezi vojáky značnou oblibu.
Americká Námořní pěchota v červenci testovala další dva robotické systémy – GUSS a LS3. Testování robotů probíhalo v rámci programu Advanced Warfighting Experiment ve výcvikovém prostoru Kahuku na Havajských ostrovech.
Robotický mezek LS3
Nejpokročilejší (a tím pádem drahý a techniky náročnější) je chodící čtyřnohý robot LS3. Robot je určen k přenášení zásob, vody nebo munice. Výhodou je především, proti kolovým konkurentům, vynikající průchodnost terénem.
Video: LS3 má (zatím spíše teoreticky) lepší průchodivost těžkým terénem, než vozidlo. / YouTube
LS3 vznikl na základě technologického demonstrátoru Big Dog postaveného před sedmi lety firmou Boston Dynamics. Po sedmi letech vývoje a testování je podle svých tvůrců koncept natolik vyspělý, že se může zúčastnit realistického vojenského cvičení.
Jedním z testujících je mladý desátník námořní pěchoty Brandon Dieckmann. Podle vlastních slov Dieckmann sledoval videa prvního Big Doga na YouTube a nikdy ho nenapadlo, že se zúčastní testování robota v poli. Podle jeho slov „Cujo“, jak robota přezdívají mariňáci, dokázal překonávat autem nepřístupný terén.
"Byl jsem překvapen, jak dobře to funguje," řekl Dieckmann. "Myslel jsem, že to bude klopýtat kolem a ztrácet půdu pod nohama, ale ve skutečnosti se to ukázalo být docela spolehlivé a docela robustní. Má trochu problém zdolávat svahy a vrstevnice kopců."
Problémem LS3 je rovněž velká hlasitost. Robot je tak určen pouze jako logistický nástroj k dopravě zásob, nikoliv pro taktickou činnost, kde se vyžaduje hluková disciplína. Problém je také zatím nedostatečná schopnost zdolávat některé terénní překážky nebo jen nerovnosti na cestě.
Video: Stabilita není ještě ideální. Konstruktéry čekají ještě roky vývoje. / YouTube
"Řekl bych, že 70 až 80 procent terénu, který jsme prošli, může robot projít," vysvětluje Dieckmann. "Jsou chvíle, kdy to spadne, ale většinou se to svými silami postaví znovu na vlastní nohy. Pokud tomu tak není, stačí jedna osoba, aby ho vrátila zpět. Díky tomu, jak je navržen, se může snadno postavit zpět na nohy."
LS3 je stále ve vývoji a vojáci se snaží přijít na to, jaké výhody mohou z chodícího robota získat. Podle Dieckmanna je žádoucí, aby LS3 mohl také přenášet v terénu těžké zbraně, jako jsou těžké kulomety nebo granátomety.
Robotické vozidlo GUSS
Dalším testovaným bylo robotické vozidlo GUSS. Robot využívá platformu v podobě malého terénního vozidla M1161 Internally Transportable Vehicle (ITV) od firmy American Growler. M1161 je schopen přepravy uvnitř konvertoplánů V-22 Osprey nebo vrtulníků CH-47 Chinook a CH-53 Super Stallion.
GUSS využívá „robotický balíček“ od firmy TORC v podobě elektro-optických senzorů, laserového radaru LIDAR a dalších navigačních systémů. Vozidlo se dokáže autonomně pohybovat z jednoho místa na druhé a vyhýbat se překážkám. V případě potřeby je možné nad robotem převzít kontrolu.
Video: GUSS je rozhodně praktičtější nástroj. Jeho průchodivost terénem je však menší. / YouTube
GUSS je určen k logistickému propojení základny a vojáků v poli. Dokáže autonomně dopravovat vodu, munici a další náklad bez lidské osádky. Tím se nejen snižuje ohrožení vojáků, ale odpadají také starosti v podobě nutnosti řešit záchranné operace v případě napadení vozidla.
Společnost TORC rovněž dodává vojákům univerzální ovládací modul TRC (Tactical Robotic Controller). Modul dokáže ovládat nejen roboty LS3 a GUESS, ale i například bezpilotní letoun Raven, případně další robotické systémy. TRC navíc slouží pro přenos obrazu a dat do nadřazeného stupně velení.
Rozbor Armádních novin
Je otázkou, zda vždy je každá technická novinka přínosem. Zejména LS3 vypadá efektně, ale jde o drahý a komplikovaný stroj. To přináší nutnost vybudovat rozsáhle (drahé) opravárenské a servisní zázemí, a také tréninkové a školící kapacity pro obsluhu a techniky. Je otázkou, zda finanční a lidskou kapacitou není lepší investovat někde jinde.
Technický vyspělý robot mezi vojáky může být také překážkou, protože je otázkou, zda podobná high-tech technika nebude vojáky spíše rozptylovat. Ostatně odpověďi na tyto otázky jsou určitě důvodem nynějšího testování.
Zdroj: Mail OnLine
Související články
Letecká budoucnost podle BAE Systems
Inženýři z britského zbrojního gigantu BAE Systems ukázali na krátkém videu některé futuristické ...
-
08.07.2014
-
2 komentářů
-
Jan Grohmann
AVX: Vrtulník budoucnosti pro americkou armádu
Americká armáda v rámci programů JMR (Joint Multi-Role) a navazujícího FVL (Future Vertical Lift) ...
-
11.07.2014
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Striker II: Nová pilotní přilba od BAE Systems
Britský zbrojní gigant BAE Systems na proběhlé výstavě Farnborough Airshow 2014 představil novou ...
-
24.07.2014
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Ares: Bezpilotní bůh války
Českou republiku opět postihly obří záplavy. Lidé v nejhůře postižených místech čekají na záchranu. ...
-
01.08.2014
-
11 komentářů
-
Jan Grohmann
Zprávu prakticky shodného obsahu jsem zachytil už před několika lety. Kromě značně omezené průchodnosti jakýmkoli měkkým terénem včetně vyšší pokrývky sněhu mě dále překvapily dva ...Zobrazit celý příspěvek
Zprávu prakticky shodného obsahu jsem zachytil už před několika lety. Kromě značně omezené průchodnosti jakýmkoli měkkým terénem včetně vyšší pokrývky sněhu mě dále překvapily dva faktory: 1) hlučnost provozu onoho quattropoda mající zajisté značný demaskující efekt, 2) v případě testovaných různých kolových prostředků je to absence vozítek Argo - komerčně dostupných, s téměř 50 lety vývoje a výroby, obojživelných, s nízkým měrným tlakem na půdu. Viz www.argoatv.com... Skrýt celý příspěvek
Chodí to strašně srandovně, ale jinak maže pěkně po rovným.
Ten GUSS se mi líbí. Super auto na cesty z hospody. Ví někdo jaký má dosah ten ovladač ?Chodí to strašně srandovně, ale jinak maže pěkně po rovným.
Ten GUSS se mi líbí. Super auto na cesty z hospody. Ví někdo jaký má dosah ten ovladač ?nato aby udržel stabilitu mi přijde, že má ty nožky příliš blízko u sebe :) taky mě napadá jestli potom právě tenhle "pejsek" nebude hlavním cílem nepřátel, je to větší cíl a ...Zobrazit celý příspěvek
nato aby udržel stabilitu mi přijde, že má ty nožky příliš blízko u sebe :) taky mě napadá jestli potom právě tenhle "pejsek" nebude hlavním cílem nepřátel, je to větší cíl a zničení jeho a jeho nákladu asi jednotku docela ochromí ne? :)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...