MAV-L – vozidlo pro americké speciální síly

MAV-L
Foto: MAV-L (Medium Assault Vehicle – Light) / Northrop Grumman

V červnu předminulého roku americké velitelství pro speciální operace USSOCOM (United States Special Operations Command) spustilo soutěž na vývoj nového vozidla pro americké speciální jednotky. Cílem bylo nahradit vozidla GMV (Ground Mobility Vehicle), které v současné době tvoří odlehčená a speciálně upravená vozidla Humvee. Dnes si představíme prvního soutěžícího, vozidlo MAV-L od týmu vedeného firmou Northrop Grumman.

Zadání soutěže bylo následující. Kromě toho, že musí vozidla svou užitnou hodnotou překonávat stroje Humvee GMV, musí být především vysoce mobilní, přepravitelná vrtulníkem CH-47 v podvěsu a vybavená komunikačním a velitelským systémem C4IST. Podmínkou účasti v soutěži je samozřejmě i zajištění výcviku posádek, dodání technické dokumentace a manuálů a zajištění dlouhodobých dodávek náhradních dílů.

Soutěže na dodání 1300 nových vozidel, označovaných jako GMV 1.1, se účastní následující týmy. Je to výše uvedený Northrop Grumann s vozidlem MAV-L (Medium Assault Vehicle – Light), AM General s vylepšeným původním vozidlem Humvee GMV, HDT Global a vozidlo Storm SRTV, Oshkosh nabízí své vozidlo S-ATV (Special Purpose All-Terrain Vehicle), Navistar SOTV (Special Operations Tactical Vehicle SOTV) a výčet uzavírá vozidlo Flyer od General Dynamics.

Humvee GMV Foto: Speciálně upravený a odlehčený Humvee sloužil v amerických speciálních silách již od počátku 90. let / US Army



Pojďme se tedy podívat na prvního kandidáta. Za strojem MAV-L stojí silný tým složený ze společností Northrop Grumann, BAE Systems a známého výrobce sportovních a speciálních automobilů Pratt & Miller. Tato firma například se svými sportovními speciály vyhrála 7x za sebou 24hodinový závod v Le Mans.  

Vozidlo MAV-L 4x4 překonává původní vozidlo Humvee a zadání soutěže především tím, že díky svým rozměrům ho lze přepravovat uvnitř nákladového prostoru vrtulníku CH-47. Za tímto úspěchem stojí především firma Pratt & Miller, která měla na starost návrh konstrukce a stavbu vozidla. Zvláštnosti je, že firma začala s vývojem těsně před Vánocemi roku 2011 a díky svým předchozím zkušenostem s výrobou specializovaných vozidel, se ji prototyp MAV-L podařilo postavit již za 90 dnů.

MAV-L Foto: V otočné střelecké věži může být převážen sedmý člen osádky / Northrop Grumman



MAV-L je podle slov společnosti Northrop Grumann vysoce spolehlivé, jednoduché a obratné vozidlo. Základem je lehký hliníkový rám a ocelová samonosná podlaha a středový tunel. Jednoduchá karosérie je vyrobená z uhlíkových vláken. Celá konstrukce je navržena tak, aby šlo snadno v polních podmínkách vyměnit přední i zadní nápravu, ale i celé pohonné a převodové ústroji.

Pohotovostní hmotnost vozidla je 3 350 kilogramů, maximální přípustná hmotnost pak 5 900 kilogramů. MAV-L může přepravovat celkově 6 operátorů plus jednoho stojícího v otočné věži. Motor CAT (společnost Caterpillar) o objemu 4,4 litry poskytuje maximální výkon 164 kW, který umožňuje vozidlu jet rychlostí až 130 km/h na zpevněné cestě.

Video: Stavba a zkouška vozidla MAV-L / Youtube



Jsme zcela odhodlání poskytnout Velitelství speciálních operací nejvíce modulární a agilní vozidla schopné špičkových výkonů, a to v každém prostředí,“ říká Tome Vice prezident oddělení pro armádní techniku v Northrop Grumann. MAV-L bylo sice původně navrhnuto jen pro potřeby soutěže GMV 1.1, ale tým chce s vozidlem uspět i mimo americké speciální jednotky. Vozidlo je vhodné například pro průzkumné týmy amerických regulérních jednotek nebo také pro mezinárodní zákazníky.

Zdroj: Defense-update, Northrop Grumann, Wikipedia

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Lehké obrněné vozidlo Saratoga od firmy Navistar

Americká firma Navistar představila nejnovější přírůstek do velké rodiny lehkých obrněných aut. ...

Český transportér Vega - nové fotky, novinky, technické detaily

Český transportér Vega byl veřejnosti představen již před několika měsíci a okamžitě vzbudil u ...

Vozidla MRAP z Afghánistánu - nepotřební veteráni

Koaliční síly v Afghánistánu se pomalu připravují na po-irácké a po-afghánské období. Spojenci musí ...

JLTV - nástupce Humvee vstupuje do poslední fáze

Program JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) je jedním z nejvýznamnějších a nejdůležitějších projektů ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • janikolo
    17:26 05.01.2013

    ne
    s pravopisem mám problémy kvůli 4 rokám v italii

  • Radek
    15:53 05.01.2013

    Left: díky za informace,říkám,že tomu moc nerozumim :D

  • Left
    15:39 05.01.2013

    To Radek: Tak se koukni co pro tyto účely používá AČR - taky je to otevřený...
    http://www.acr.army.cz/technik...

  • Ondřej Lacina
    15:03 05.01.2013

    Janikolo: To s pravopisem snad neděláš schválně..?
    Jinak máš pravdu, vozidla pro speciální síly se takhle konstruují. Nejsou to vozidla pro přestřelku s nepřítelem. První spatřit, první zaútočit, první odjet.

  • Radek
    14:33 05.01.2013

    díky za informace,teď už mi to dává dokonalej smysl :D

  • Jiří
    14:13 05.01.2013

    Předpokládaná cena?

  • Janikolo
    13:21 05.01.2013

    je to otevřené kvůli funkčnosti: rychlému nastupování/vystupování, umístěný dalších kulometů na bocích a na místě velitele ve předu, možnosti pálit osobníma zbraněma, a výhledu. Toto vozidlo je pro spezialní operace typu přijet pokropit kulkama a rychle odjet nebo u průskumu kde se vyhýbáte kontaktům s nepřítelem nebo v hloubce za nepřátelskýma linyjema a tak podobně kde se upřednostnují jiné parametry neš obrana.
    Ochranu tento typ vozidel poskytuje jenom ze spodu proti minám nebo IED, ale nevím jestli tomu je tak i u tohoto vozidla
    A další důvod je kvůli váze

  • Radek
    11:45 05.01.2013

    já tomu teda zase tak úplně nerozumim,ale není to celý nějaký otevřený?vím,že to nemá poskytovat nějak extra velkou ochranu,od toho jsou jiný vozidla,ale stejně..pokud mě někdo vyvedete z omylu,budu jedině rád :D