MAV-L – vozidlo pro americké speciální síly

-
5. 1. 2013
-
8 komentářů
-
Jan Grohmann
V červnu předminulého roku americké velitelství pro speciální operace USSOCOM (United States Special Operations Command) spustilo soutěž na vývoj nového vozidla pro americké speciální jednotky. Cílem bylo nahradit vozidla GMV (Ground Mobility Vehicle), které v současné době tvoří odlehčená a speciálně upravená vozidla Humvee. Dnes si představíme prvního soutěžícího, vozidlo MAV-L od týmu vedeného firmou Northrop Grumman.
Zadání soutěže bylo následující. Kromě toho, že musí vozidla svou užitnou hodnotou překonávat stroje Humvee GMV, musí být především vysoce mobilní, přepravitelná vrtulníkem CH-47 v podvěsu a vybavená komunikačním a velitelským systémem C4IST. Podmínkou účasti v soutěži je samozřejmě i zajištění výcviku posádek, dodání technické dokumentace a manuálů a zajištění dlouhodobých dodávek náhradních dílů.
Soutěže na dodání 1300 nových vozidel, označovaných jako GMV 1.1, se účastní následující týmy. Je to výše uvedený Northrop Grumann s vozidlem MAV-L (Medium Assault Vehicle – Light), AM General s vylepšeným původním vozidlem Humvee GMV, HDT Global a vozidlo Storm SRTV, Oshkosh nabízí své vozidlo S-ATV (Special Purpose All-Terrain Vehicle), Navistar SOTV (Special Operations Tactical Vehicle SOTV) a výčet uzavírá vozidlo Flyer od General Dynamics.
Foto: Speciálně upravený a odlehčený Humvee sloužil v amerických speciálních silách již od počátku 90. let / US Army
Pojďme se tedy podívat na prvního kandidáta. Za strojem MAV-L stojí silný tým složený ze společností Northrop Grumann, BAE Systems a známého výrobce sportovních a speciálních automobilů Pratt & Miller. Tato firma například se svými sportovními speciály vyhrála 7x za sebou 24hodinový závod v Le Mans.
Vozidlo MAV-L 4x4 překonává původní vozidlo Humvee a zadání soutěže především tím, že díky svým rozměrům ho lze přepravovat uvnitř nákladového prostoru vrtulníku CH-47. Za tímto úspěchem stojí především firma Pratt & Miller, která měla na starost návrh konstrukce a stavbu vozidla. Zvláštnosti je, že firma začala s vývojem těsně před Vánocemi roku 2011 a díky svým předchozím zkušenostem s výrobou specializovaných vozidel, se ji prototyp MAV-L podařilo postavit již za 90 dnů.
Foto: V otočné střelecké věži může být převážen sedmý člen osádky / Northrop Grumman
MAV-L je podle slov společnosti Northrop Grumann vysoce spolehlivé, jednoduché a obratné vozidlo. Základem je lehký hliníkový rám a ocelová samonosná podlaha a středový tunel. Jednoduchá karosérie je vyrobená z uhlíkových vláken. Celá konstrukce je navržena tak, aby šlo snadno v polních podmínkách vyměnit přední i zadní nápravu, ale i celé pohonné a převodové ústroji.
Pohotovostní hmotnost vozidla je 3 350 kilogramů, maximální přípustná hmotnost pak 5 900 kilogramů. MAV-L může přepravovat celkově 6 operátorů plus jednoho stojícího v otočné věži. Motor CAT (společnost Caterpillar) o objemu 4,4 litry poskytuje maximální výkon 164 kW, který umožňuje vozidlu jet rychlostí až 130 km/h na zpevněné cestě.
Video: Stavba a zkouška vozidla MAV-L / Youtube
„Jsme zcela odhodlání poskytnout Velitelství speciálních operací nejvíce modulární a agilní vozidla schopné špičkových výkonů, a to v každém prostředí,“ říká Tome Vice prezident oddělení pro armádní techniku v Northrop Grumann. MAV-L bylo sice původně navrhnuto jen pro potřeby soutěže GMV 1.1, ale tým chce s vozidlem uspět i mimo americké speciální jednotky. Vozidlo je vhodné například pro průzkumné týmy amerických regulérních jednotek nebo také pro mezinárodní zákazníky.
Zdroj: Defense-update, Northrop Grumann, Wikipedia
Související články
Lehké obrněné vozidlo Saratoga od firmy Navistar
Americká firma Navistar představila nejnovější přírůstek do velké rodiny lehkých obrněných aut. ...
-
12.10.2011
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Český transportér Vega - nové fotky, novinky, technické detaily
Český transportér Vega byl veřejnosti představen již před několika měsíci a okamžitě vzbudil u ...
-
18.12.2011
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Vozidla MRAP z Afghánistánu - nepotřební veteráni
Koaliční síly v Afghánistánu se pomalu připravují na po-irácké a po-afghánské období. Spojenci musí ...
-
29.05.2012
-
25 komentářů
-
Jan Grohmann
JLTV - nástupce Humvee vstupuje do poslední fáze
Program JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) je jedním z nejvýznamnějších a nejdůležitějších projektů ...
-
03.09.2012
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
To Radek: Tak se koukni co pro tyto účely používá AČR - taky je to ...Zobrazit celý příspěvek
To Radek: Tak se koukni co pro tyto účely používá AČR - taky je to otevřený...
http://www.acr.army.cz/technik... Skrýt celý příspěvekJanikolo: To s pravopisem snad neděláš schválně..? Jinak máš pravdu, vozidla pro speciální síly se takhle konstruují. Nejsou to vozidla pro přestřelku s nepřítelem. První spatřit, ...Zobrazit celý příspěvek
Janikolo: To s pravopisem snad neděláš schválně..?
Jinak máš pravdu, vozidla pro speciální síly se takhle konstruují. Nejsou to vozidla pro přestřelku s nepřítelem. První spatřit, první zaútočit, první odjet.Skrýt celý příspěvekje to otevřené kvůli funkčnosti: rychlému nastupování/vystupování, umístěný dalších kulometů na bocích a na místě velitele ve předu, možnosti pálit osobníma zbraněma, a výhledu. ...Zobrazit celý příspěvek
je to otevřené kvůli funkčnosti: rychlému nastupování/vystupování, umístěný dalších kulometů na bocích a na místě velitele ve předu, možnosti pálit osobníma zbraněma, a výhledu. Toto vozidlo je pro spezialní operace typu přijet pokropit kulkama a rychle odjet nebo u průskumu kde se vyhýbáte kontaktům s nepřítelem nebo v hloubce za nepřátelskýma linyjema a tak podobně kde se upřednostnují jiné parametry neš obrana.
Ochranu tento typ vozidel poskytuje jenom ze spodu proti minám nebo IED, ale nevím jestli tomu je tak i u tohoto vozidla
A další důvod je kvůli vázeSkrýt celý příspěvekjá tomu teda zase tak úplně nerozumim,ale není to celý nějaký otevřený?vím,že to nemá poskytovat nějak extra velkou ochranu,od toho jsou jiný vozidla,ale stejně..pokud mě někdo ...Zobrazit celý příspěvek
já tomu teda zase tak úplně nerozumim,ale není to celý nějaký otevřený?vím,že to nemá poskytovat nějak extra velkou ochranu,od toho jsou jiný vozidla,ale stejně..pokud mě někdo vyvedete z omylu,budu jedině rád :DSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...