Mechanička vrtulníku: Jde o to, jak dobře děláte svou práci

-
19. 3. 2021
-
19 komentářů
-
Jana Poncarová
V kapse má šroubovák a po trupu letadla se nadporučice Zuzana Lamačová pohybuje ladně a sebejistě. Když slouží, obléká maskáčové montérky a ruce si zašpiní od oleje. Stará se o motory, rotory, podvozky i kola vrtulníků. „Sice neunesu vrtuli, ale protáhnu ruku ke šroubkům a hadičkám, kam se moji mužští kolegové nedostanou,“ říká v rozhovoru.
Co vás přivedlo na 24. základnu dopravního letectva v Praze – Kbelích?
K armádě mě to vždycky táhlo, takže jsem se rozhodla pro studium Vojenské střední školy v Moravské Třebové. Potom jsem se přihlásila na Univerzitu obrany v Brně. Vystudovala jsem obor letecká a raketová technika. Ve třetím ročníku jsem nastoupila na základnu v Kbelích k vrtulníkové letce, kde jsem dosud.
Stala jste se mechaničkou vrtulníku. Spravovat letadla vás vždycky lákalo?
Vlastně ano. Pamatuju si, že jsem si jako malá spravovala autíčka a ráda jsem se v dílně připojovala k tátovi a dědovi. Panenky mě moc nezajímaly. Později mě oslovila letadla, chtěla jsem vědět, jak letadlo vzlétne, co ho udrží ve vzduchu, co se děje při přistávání. Proto jsem se rozhodla pro studium technického oboru.
Co přesně obnáší práce techničky vrtulníku? Co musíte umět?
Základem mé práce je pozemní údržba vrtulníku. Účastním se i létání, cvičných letů. Chystám vrtulník pro přepravu. Musela jsem vystudovat strojírenství a jsem proškolená na konkrétní vrtulníky. Na základně máme tři typy vrtulníků, musím je znát všechny, ale starám se především o Mi-17. Kromě technických věcí musím ovládat také leteckou angličtinu, ruštinu a z části i polštinu, protože v těchto jazycích jsou manuály k vrtulníkům.
Npor. Lamačová s kolegy (2016); větší foto / Kpt. Zuzana Špačková, 24. Základna dopravního letectva
Jaký výcvik nebo školení jste musela absolvovat? Čím se vaše pozice liší od jiných pozic v armádě?
Odlišuje se hlavně odborností. Když k nám na základnu přijde nový příslušník, musí absolvovat osmiměsíční kurz a potom měsíční školení na konkrétní typy vrtulníků. Podstatná je také znalost všech předpisů a jejich dodržování, protože u letectva je na prvním místě bezpečnost.
Jak vypadá váš běžný den na základně?
Každé ráno v 7 hodin máme nástup. Nepředstavujte si ale typické řady vojáků. V našem pojetí je to spíš porada. Všichni totiž musíme vědět, co se dělo a co je třeba udělat, musíme mít o vrtulnících permanentní přehled. Předchozí služba – a někdy sloužíme i čtyřiadvacet hodin – proto předává informace nově příchozím. Na nástupu si rozdělujeme úkoly, tedy co je třeba na kterém vrtulníku udělat a kdo si údržbu vezme na starosti. Pak jdeme na to.
Možná mě vyvedete z omylu, ale představuju si, že musíte mít sílu, když se staráte o tak velký stroj, jako je třináctitunový vrtulník.
Jsme letka, takže děláme drobnější opravy, nesundáváme například motory, ale staráme se hlavně o provoz. To znamená přichystat vrtulník, natáhnout ho na dané místo, vypravit ho. Používáme při tom klasické nářadí, jaké můžete vidět třeba v autoservisu. Mít sílu by se asi hodilo, ale mám šikovné a silné kolegy, kteří mi když tak pomůžou. (směje se)
Npor. Lamačová při údržbě vrtulníku Mi-17 (2016); větší foto / Kpt. Zuzana Špačková, 24. Základna dopravního letectva
Je něco, v čem na oplátku pomáháte vy jim?
Když se třeba potřebují dostat do motoru k některému hůře dostupnému šroubu nebo hadičce, snadněji tam protáhnu ruku. To si mě potom zavolají a nemusí zdlouhavě rozmontovávat celý motor. Ušetří to čas a práci.
Kolik žen máte v letce?
Jsme tu čtyři. Se šroubovákem v kapse ale chodím jen já. Ostatní tři kolegyně mají na starosti trochu jiné věci, zpracovávají veškerou dokumentaci a vedou agendu k vrtulníkům.
Vy jste navíc velitelkou roje, pod sebou máte pět mechaniků. Co na vaši pozici říká okolí? Setkala jste se s podporou, nebo spíše s odrazováním?
Ač je práce mechanika vrtulníku vnímaná pořád spíše jako mužská práce, tak jsem se s negativními reakcemi nesetkala. Spíš s údivem. U nás ani tak nehrajeme na rozlišování toho, kdo je žena a kdo muž. Jde o to, jak dobře děláte svoji práci.
Jak se udržujete v kondici? Jaká cvičení nebo školení musíte při službě absolvovat?
Každoročně náš čeká klasické přezkoušení u armády, což znamená běh na dvanáct minut a sedy lehy. Udržuju se rekreačním sportem. Ráda běhám, jezdím na in linech.
Byla jste na misi nebo byste se na ni ráda vydala, pokud by byla příležitost?
Na misi jsem zatím nebyla, ale kdyby byla příležitost, tak bych se na ni ráda vydala. Věřím, že by to byla dobrá životní zkušenost.
Co byste doporučila ženám, které o vstupu do armády uvažují a třeba jako vy touží sloužit u letectva?
Aby se nebály. A aby své štěstí určitě zkusily. Dnes už je služba u armády o něčem jiném, než to bývalo dříve. Asi nejlepší je vydat se na nejbližší rekrutační středisko.
Medailonek
Npor. Zuzana Lamačová (28 let). Pochází z obce Jevíčko. Vystudovala Vojenskou střední školu v Moravské Třebové a Univerzitu obrany v Brně. Ve volném čase ráda čte, zajímá se o historii a baví ji sci-fi. Ze sportu se věnuje běhu a in-linům.
Související články
Šmerdová: Ženy do armády prostě patří
Generálka Lenka Šmerdová se v armádě stará hlavně o nábor a rekrutační cíle. Aktuálně česká armáda ...
-
15.12.2020
-
58 komentářů
-
Jana Poncarová
Hrdinka od Sokolova a Dukly Jarmila Halbrštátová odešla. Její odkaz zůstal
U ukrajinského Sokolova se v roce 1943 utkal 1. čs. samostatný prapor s jednotkami ...
-
17.12.2020
-
0 komentářů
-
Jana Poncarová
Snajperka a parašutistka: Příběh statečných sester z druhé světové
Život na Podkarpatské Rusi byl vždy tvrdý. Možná proto se stala rodištěm tolika hrdinů a hrdinek ...
-
21.01.2021
-
6 komentářů
-
Jana Poncarová
Řidička panduru: Vyměnit kolo umím, nezvedáme ho nad hlavu
Místo za kancelářský stůl usedá desátnice Barbora Kysilková už několik let za volant dvacetitunového ...
-
26.02.2021
-
115 komentářů
-
Jana Poncarová
Komentáře
K tématu obecně: ženy taky umějí, mají jen tu smůlu, že jsou ženy a tím dostávají míň peněz, nebo jsou proti nim předsudky. Samozřejmě mají svá omezení ať už v síle, nebo v ...Zobrazit celý příspěvek
K tématu obecně: ženy taky umějí, mají jen tu smůlu, že jsou ženy a tím dostávají míň peněz, nebo jsou proti nim předsudky. Samozřejmě mají svá omezení ať už v síle, nebo v určitých znalostech, ale dokáží se naučit a dělat práci jako někteří muži a na některých pozicích. Mám o tom i poznatky z minulé práce.Skrýt celý příspěvek
Trochu off-topic, ale takové zamyšlení nad tím jak bezproblémové je provozovat ruské vrtulníky z hlediska dodávek náhradních dílů z ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu off-topic, ale takové zamyšlení nad tím jak bezproblémové je provozovat ruské vrtulníky z hlediska dodávek náhradních dílů z RF.
https://cnn.iprima.cz/neposlus...
Věnováno těm kteří tu celkem nedávno vykřikovali jak mám Rusové bez problému dodají vše potřebné a LOM nemá problémy s jejich údržbou.Skrýt celý příspěvekScotty Co Vás na tom překvapuje? MO a jeho "firmy" nikdy neuměly vyjednat pořádné smlouvy a evidentně se z toho za ty léta nikdo nepoučil. Z dlouhodobého hlediska se ukazuje, že ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Co Vás na tom překvapuje? MO a jeho "firmy" nikdy neuměly vyjednat pořádné smlouvy a evidentně se z toho za ty léta nikdo nepoučil. Z dlouhodobého hlediska se ukazuje, že zajištění efektivity se daří snad jen u Gripenů a to právě díky tomu, že jsme si je nekoupili a smlouva o provozování v AČR je dobře postavená. Pokud bychom je koupili, tak při prvních větších problémech by se AČR dostala do podobných problémů i Gripenů, dopadlo by to tak, že se bude šetřit a zůstane hotovost a dvě éra na výcvik, MO ČR to prostě neumí!
Jiný problém je pak v tom, že s osmi kusy UH 1 to nevytrhneme a pokud vrtuilníky chceme, tak zatím nic jiného nezbývá. Vzhledem k tomu, že se ruské vrtulníky provozují skoro po celém světě, tak vyjednat udržitelné podmínky servisu jde. Otázkou je, z kolika procent je to o politických sankcích? Dá se předpokládat, že samotný výrobce vrtulníků bude vděčný za zakázky.Skrýt celý příspěvekNepředpokládám že by nám Švédové odmítaly nebo zdržovaly dodávky dílů kvůli politice. Ovšem to tvrdě kontrastuje s tím co tu bylo opakovaně tvrzeno. Tedy že Rusové dodají díly ...Zobrazit celý příspěvek
Nepředpokládám že by nám Švédové odmítaly nebo zdržovaly dodávky dílů kvůli politice. Ovšem to tvrdě kontrastuje s tím co tu bylo opakovaně tvrzeno. Tedy že Rusové dodají díly komukoli kdo zaplatí bez ohledu na politiku. Očividně ne a to má LOM už nějakou dobu smlouvu přímo s ruským výrobcem. Tady opravdu není chyba na naší straně.Skrýt celý příspěvek
Jde o nastavené podmínky smluv. Pokud nasmlouvate podmínky kterými se nestanoví žádné pokuty v případě neplnění podmínek, tak budete mít vždy problém s dodávkami. Všichni ...Zobrazit celý příspěvek
Jde o nastavené podmínky smluv. Pokud nasmlouvate podmínky kterými se nestanoví žádné pokuty v případě neplnění podmínek, tak budete mít vždy problém s dodávkami. Všichni zbrojaři jsou jen a pouze obchodníci, nic víc. Ostatní řeči okolo jsou pouze marketing pro ovce. Nikdo z nich vám zadarmo dobrovolně nic navíc nedá, poškozovali by sami sebe. Stále se ukazuje, ze největším nebezpečím pro obranyschopnost ČR je MO ČR právě díky špatným smlouvám a je to dáno politickou klikou a intrikami.Skrýt celý příspěvek
Scotty
Aha, proto dava stát, prakticky, sám sobě pokutu, místo, aby pokutu za neplnění podmínek dostal dodavatel ze zahraničí. Nebo už je LOM ruská firma?Scotty
Aha, proto dava stát, prakticky, sám sobě pokutu, místo, aby pokutu za neplnění podmínek dostal dodavatel ze zahraničí. Nebo už je LOM ruská firma?MO objednalo práce u LOM (ne u Rusů). Ten měl zpoždění s dodávkami a za to dostal pokutu, víc MO nemusí zajímat. Škodu může LOM vymáhat po svém ruském subdodavateli. (Ovšem myslím ...Zobrazit celý příspěvek
MO objednalo práce u LOM (ne u Rusů). Ten měl zpoždění s dodávkami a za to dostal pokutu, víc MO nemusí zajímat. Škodu může LOM vymáhat po svém ruském subdodavateli. (Ovšem myslím že všichni víme jak to dopadne.)Skrýt celý příspěvek
Hele, mě fascinuje, jak komentujete něco o čem vůbec nic nevíte :-) Vy jste ty smlouvy četl? Nebo jste pracoval v LOM? Nebo jste snad dělal na hangáru u základny? Co nechápete na ...Zobrazit celý příspěvek
Hele, mě fascinuje, jak komentujete něco o čem vůbec nic nevíte :-) Vy jste ty smlouvy četl? Nebo jste pracoval v LOM? Nebo jste snad dělal na hangáru u základny? Co nechápete na tom, že vám ten díl prostě Rus nedodá, nebo dodá špatný a nebo zásadním způsobem nedodrží termín dodání...
Vy jste dobrej troll :-)Skrýt celý příspěvekTF_HU Nespolehlivost rusů je mi známa, ale pokud se za to pokutuje vlastní firma a ne původce problémů, tak je prostě něco špatně. LOM bych tu moc nehájil, v minulosti totiž ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU
Nespolehlivost rusů je mi známa, ale pokud se za to pokutuje vlastní firma a ne původce problémů, tak je prostě něco špatně. LOM bych tu moc nehájil, v minulosti totiž dokázali nejednou z náhradního dílu svým "odborným" zásahem pouze zboží pro sběrné suroviny.
V tomhle státě mi to přijde už jako úmysl vytvářet značně nevýhodné prostředí z hlediska financování zakázek a logistického zabezpečení.
... toho trolla si nechte od cesty
Jestli Vám přijde normální, že pokutu dostane státní firma a ne původce toho zpoždění, budiš vám to přáno.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Co je divného na tom že se pokutuje dodavatel? Pokud se vám někdo smluvně zaváže že něco dodá v konkrétním termínu a potom to nedodrží tak bude tak vyšetřovat kde se ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Co je divného na tom že se pokutuje dodavatel? Pokud se vám někdo smluvně zaváže že něco dodá v konkrétním termínu a potom to nedodrží tak bude tak vyšetřovat kde se v jeho subdodavatelském řetězci stala chyba nebo to budete vymáhat přímo po dodavateli se kterým máte smlouvu? Ten dodavatel to potom může chtít vymáhat po svém subdodavateli. To je snad naprosto normální.Skrýt celý příspěvek
Scotty Pokud zpoždění neni vinou LOMu ale vinou ruského dodavatele, tak snad od nějaké pokuty upustí. Je to absurdní. Nebo si chce někdo spravit náladu a honit ego po pokutě za ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Pokud zpoždění neni vinou LOMu ale vinou ruského dodavatele, tak snad od nějaké pokuty upustí. Je to absurdní. Nebo si chce někdo spravit náladu a honit ego po pokutě za procesní pochybení u nově pořizovaných vrtulníků? To je hodně "lampasácký" přístup.Skrýt celý příspěvekpartnerem pro ministerstvo obrany je LOM. Dá se předpokládat, že v rámci objednávek používají standardní smlouvy. Tedy pokud LOM nedodává servis dle smlouvy, tak dostane penále za ...Zobrazit celý příspěvek
partnerem pro ministerstvo obrany je LOM. Dá se předpokládat, že v rámci objednávek používají standardní smlouvy. Tedy pokud LOM nedodává servis dle smlouvy, tak dostane penále za zpoždění (to je součástí většiny smluv). Tedy ministerstvo obrany tuto pokutu musí udělit, jinak by flanker.jirka vykřikoval, že to je bordel a kamarádšoft.Skrýt celý příspěvek
Tak jak píše flanker.jirka, paradoxně po SAABu je LOM Praha v rámci oprav zahraniční techniky jedním nejspolehlivějších firem (ach ty Pandury). Bohužel se vyskytli také reklamace ...Zobrazit celý příspěvek
Tak jak píše flanker.jirka, paradoxně po SAABu je LOM Praha v rámci oprav zahraniční techniky jedním nejspolehlivějších firem (ach ty Pandury). Bohužel se vyskytli také reklamace ohledně provedených prací.
Ohledně nákupu náhradních dílů, tak RH (Вертолёты России) není jediným prodejcem náhradních dílů pro vrtulníky řady MI.
Pokud někdo trvá na tom, že provoz vrtulníků řady MI je nejistý, protože RF, tak zajisté musí litovat nákupu H1, protože se měl nahrazovat páteřní typ a to za MI-171, nikoliv typ MI-24.Skrýt celý příspěvekSice nevím co má ve vašem vnímání světa společného SAAB, LOM a Pandury. Ovšem LOM za svojí spolehlivost dostal právě pokutu 80 milionů a co je ještě lepší piloti se bojí na ...Zobrazit celý příspěvek
Sice nevím co má ve vašem vnímání světa společného SAAB, LOM a Pandury. Ovšem LOM za svojí spolehlivost dostal právě pokutu 80 milionů a co je ještě lepší piloti se bojí na výsledcích jejich práce létat. Poku se takle projevuje nejspolehlivějí firma, tak nechci vidět tu nejhorší.Skrýt celý příspěvek
ohledně nákupu ruských náhradních dílů jsem výtky na aušus, zpoždění nebo použité díly zaznamenal u thajských, mexických a arabských diskutérů.
ohledně nákupu ruských náhradních dílů jsem výtky na aušus, zpoždění nebo použité díly zaznamenal u thajských, mexických a arabských diskutérů.
Načítám diskuzi...