Polské F-16 uprostřed polsko-německé mediální války

Polské F-16 uprostřed polsko-německé mediální války
Polská F-16C / NATO photo/SSgt Ian Houlding GBR Army (Zvětšit)

Předminulý týden polský web Onet.pl přinesl velmi kritický článek o stavu polského letectva a zejména o flotile polských víceúčelových stíhaček F-16C/D Fighting Falcon. Článek tohoto proti-vládního média se však nezakládal na pravdě, jak potvrzuje polské ministerstvo obrany. K žádnému vyřazení stíhaček nedošlo a nasaditelnost polských F-16 je v normálu.

Německo-polská mediální válka

K získání celkového obrazu o kauze F-16 je nezbytně nutné se přiblížit polskou mediální scénu. Podobně jako kdekoliv jinde, také v Polsku existují proti-vládní a pro-vládní média. Některé jsou ve svých postojích umírnější, jiné naopak agresivní. Jak pochopil autor tohoto textu, mezi proti-vládní polské deníky patří zejména Onet.pl a Gazeta Wyborcza.

Nyní je v Polsku u moci strana Právo a Spravedlnost (PiS) předsedy Jaroslawa Kaczynského. PiS můžeme zjednodušeně popsat jako kozervativní pro-americkou stranu. Hlavní opoziční stranou je naopak liberální a pro-německá Občanská platforma.

Podle článku na Info.cz z roku 2017 asi 90 % polského regionálního tisku se nachází v rukou koncernů se sídlem v Německu ‒ Axel Springer, Bauer nebo Neue Passauer Presse. Poslední koncern je vlastníkem mediálního domu Polska Press, který vydává dvacítku deníků o celkovém nákladu převyšujícím milion výtisků.

Pokud budeme mluvit o Onet.pl, tak tento deník je vlastněn švýcarsko-německým kapitálem. Kokrétně jde o mediální skupinu Ringier Axel Springer Polska vlastněnou z 50 % německým Axel Springer SE  a z 50 % švýcarským Ringier Holding AG. Německý Axel Springer SE je jedním z největších mediálních koncernů v Evropě. Nejznámějším deníkem skupiny je Die Welt.

Polská vláda se s Axel Springer SE v minulosti střetla několikrát. Na toto téma lze na českém internetu najít spousta článku. Pointa je jednoduchá, PiS obviňuje soukromá média, vlastněná německým kapitálem, v podstatě ze šíření německé  imperiální politiky. Na druhé straně soukromá média obviňují polskou vládu z ohrožování svobody slova. 

V minulosti došlo mezi polskou vládou a německými mediálními koncerny k několika střetům. Varšava se například ohradila proti používání pojmu „polské koncentrační tábory“ v tiskovinách Bild, Focus nebo Die Welt, vše patřící pod Axel Springer SE.

V roce 2018 Mark Dekan, šéf Ringier Axel Springer Media AG, která operuje v Polsku, Slovensku, Srbsku a Maďarsku, zaslal medializovaný dopis polským redaktorům svých deníků, kde se mimo jiné psalo: „Donald Tusk však není jediným vítězem, stejně jako Kaczyński není jediný poražený. Spolu s Tuskem vyhráli všichni Poláci, kteří jsou hrdí na členství v unii. Prohrála kromě Jaroslawa Kaczyńského dobrá pověst Polska jako spolehlivého partnera v EU.“  

Jak píše Info.cz ve svém článku z roku 2017, vládní média tehdy psala o „německé instrukci pro polské novináře“, mluvčí PiS označila Dekanův dopis za „nepřípustný, pobuřující a skandální“, zatímco šéf poslanců PiS Ryszard Terlecki hovoří o „skandálním vměšování zahraničního vydavatele do polské politiky.“

V každém případě v Polsku zuří mediální války nikoliv ani tak frontě Polsko / Rusko, ale spíše Polsko / Německo. Pro-ruská média jsou velmi snadno odhalitelná a každý je zná. V případě pro-německých médií je situace složitější a delikátnější.

Ostatně článků je na toto téma v českých médiích dostatek. Mimochodem při studiu českých článků je dobré všímat si název citovaného polského deníku. Často se stává, že polská a německá média z jedné korporace se sebe odkazují stylem „německá média píši....“ nebo „polská média píši...“ Přitom jde o společný postup médií jedné korporace.

Za pozornost stojí, že Edyta Zemla, autorka onoho kritického článku na Onet.pl, byla redaktorkou měsíčníku Polska Zbrojna, který vydává polské ministerstvo obrany. V roce 2015 ale zvítězila PiS, a v médiích financovaných z veřejného rozpočtu někteří redaktoři museli být odejiti. V minulém roce Zemla psala například o  „odhalení“ o vzpouře armádních kadetů (studentů důstojnické školy), což se ukázala jako nepravda.

Na takové články přitom vláda ve Varšavě nemůže reagovat, protože by okamžitě byla obviněná západními médii z ohrožování svobody slova a šikanování nezávislých novinářů.

Polské F-16 v normálu

Kolik polských F-16C/D Fighting Falconů je skutečně bojeschopných, je tajná informace, jako v jiných zemích NATO. Polské ministerstvo obrany obecně informovalo, že „počet letadel F-16 je dostačující pro úkoly přidělené jednotkám letectva“ a uvedlo „98,59% plánovaného náletu“ pro F-16 za rok 2019.

Marek Pavlak, tiskový mluvčí Hlavního velitelství ozbrojených sil, pro Defence24.pl uvedl:„Standardem pro polské letectvo je usilovat o udržení nejvyššího stupně provozní připravenosti provozovaných letadel. Schopnost letadla plnit úkol a jejich účinnost jsou především výsledkem přijatých provozních opatření, které mimo jiné zahrnují povinnou pravidelnou údržbu letadel F-16, trvající od několika dnů do několika týdnů, v závislosti na složitosti a zjištěných poruchách. Z tohoto důvodu je udržení ukazatele schopnosti bojových letadel na 100 % v průběhu roku teoreticky nemožné pro kterýkoli členský stát NATO. Podle dostupných informací se ukazatel schopnosti bojových letadel plnit mise ve spojeneckých zemích NATO pohybuje kolem 40 až 70 %. V této souvislosti je stupeň provozní pohotovosti polského F-16 v horním rozmezí výše uvedeného rozsahu.”

Jak uvádí Defence24, hornímu rozsahu odpovídají hodnoty větší než 55 %. V případě 55% nasaditelnosti jde tedy o 26 až 27 polských F-16, v případě 70% nasaditelnosti 33 až 34 letadel. Ostatně 70% nasaditelnosti dosahuje u svých F-16 americké letectvo.

V případě kanibalizace jde údajně o běžný jev typický pro všechna vojenská letectva. Jednoduše jde o dočasné vyjmutí dílu z jednoho odstaveného letadla (které se podrobuje dlouhé servisní prohlídce) do jiného aktivního letadla. Tímto způsobem se rychle řeší nedostatek náhradních dílů. Má se ale jednat vždy jen o jednotky kusů letadel.

Pavlak ale uznává, že zlepšení potřebuje systém dodávek náhradních dílů. Dodávky a opravy jsou přitom ustaveny mezinárodními dohodami mezi polskou a americkou vládou.

Polsko ale nemůže ovlivnit například dostupnost náhradních dílů (zda je výrobci mají skladem), dobu výroby daného dílu nebo délku jednání mezi americkou administrativou a výrobci náhradních dílů. Vše přitom stěžuje skutečnost, že polské F-16 mají jiné vybavení než F-16 zavedené u amerického letectva.

Nejvíce zneklidňující byla informace o údajném vyřazení dvou F-16, přičemž jedno F-16 měl zničit americký pilot. Otázku také vzbuzovalo to, zda polské ministerstvo obrany může takovou informaci utajit.

Pavlak tvrdé přistání připouští, ale dementuje zprávy o vyřazení letadel: „Letecké události spojené s tvrdým přistáním letadla nebo s jeho ‚vypadnutím z přistávacího pruhu‘ nepředjímají jeho stažení z dalšího provozu. Technická dokumentace letadla F-16 poskytuje možnost výše uvedeného a zahrnuje také řadu postupů a kontrol, které je třeba provést na letadle [které tvrdě přistálo] za účelem obnovení jeho letové způsobilosti.“

„Od zavedení zařízení do polského letectva nebylo dosud vyřazeno žádné z letadel F-16C/D. V registru vojenských letadel vedeném Ústředním logistickým úřadem je registrováno 48 kusů letadel F-16C/D,“ dodal Pavlak.

Podplukovník Pavlak také objasnil situaci, pokud by opravdu došlo ke zničení letadla: „Běžným opatřením přijatým v případě, že je letadlo staženo z provozu v důsledku letecké události, je jeho výmaz z registru vojenských letadel provozovaných v ozbrojených silách, který vede Ústřední logistický úřad. Jeden ze způsobů  informování veřejnosti ustanovuje oznámení o vyřazení letadel z provozu na základě vzájemných závazků vyplývajících ze Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě (CFE), které dostanou ostatní smluvní strany v souladu s příslušným protokolem o výměně informací [Protocol on Information Exchange].“

Defence24 uvádí, že informace o dvou vyřazených letounech jsou podivné, protože kromě 48 letounů F-16C/D získalo Polsko tak dvě starší nelétající stíhačky F-16A. Jedná se o uloženky z obřího leteckého skladu Davis-Monthan v Arizoně. Tyto stroje slouží k výcviku pozemního personálu a polská společnost WZL č. 2 si na letounech zkouší nanášení ochranných povrchových nátěrů.

Nelétající F-16A se velmi snadno odlišují od aktivních F-16C/D. Mají trojciferná sériová čísla na ocasu: 549 a 561. Aktivní polské F-16 mají trupová čísla 4040 až 4087.

V každém případě podle článku na Defence24 Polsko potřebuje mnohem více taktických nadzvukových bojových letadel. Polský deník uvádí deset letek (z odkazem na neoficiální zdroje), což je 160 strojů. Při 55 až 70% nasaditelnosti by šlo o 88 až 112 neustále do boje připravených strojů.

Ná závěr Defence24 se dotkl také problematiky údržby letadel F-35A Lightning II. F-35A byla navržena k vyšší provozní spolehlivosti. Za Armádní noviny uveďme, že verze F-35A bude celosvětově víceméně shodná (pokud nemluvíme o softwaru a zbraních) a tedy se nabízí teoreticky snadnější dostupnost náhradních dílů. Dlužno ale dodat, že tak tomu zatím není a nasaditelnost F-35 se pohybuje cca kolem 50 %.

Pavlak v této věci uvedl: „Provozní zabezpečení F-35 je organizováno jinak než na běžně provozovaných letadlech, zejména F-16. Toto provozní zabezpečení je určeno všem uživatelům F-35 a je založeno na Autonomic Logistics Information System (ALIS) a Global Support Solution (GSS). Jednoduše řečeno, zajišťuje provoz regionálních skladů a zařízení uživatelské země v tzv. Skladech s balíčky náhradních dílů (BSP). Tok materiálních prostředků mezi regionálními sklady a BSP je koordinován prostřednictvím GSS na základě informací poskytnutých ALIS.”

Takto organizovaný systém zásobování pro všechny uživatele měl v principu přinést celkové snížení nákladů při zachování očekávané úrovně letové způsobilosti letadel, která je přímo ovlivněná dostupností náhradních dílů a krátkou dobou potřebnou pro jejich dodání uživateli. Stručně řečeno, systém zásobování F-35 je novým řešením v celosvětovém vojenském letectví, které s sebou přináší řadu výzev a probíhajících optimalizací,“ dodal na závěr Pavlak.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polské letectvo posiluje: Moderní výzbroj pro stíhačky F-16

Polský Inspektorát pro vyzbrojováni začal prošlapávat cestu k získání protiradiolokační, kazetové a ...

JASSM-ER: Střely s doletem 900 km pro polské letectvo

Podle vojenského portálu Defence24 polské ministerstvo obrany podepíše do konce letošního roku s ...

Bahrajn kupuje stíhačky F-16 a zachraňuje americká pracovní místa

V listopadu minulého roku malý ropný stát Perského zálivu Bahrajn podepsal smlouvu na nákup 16 ...

Polské F-35. Podpis smlouvy příští týden a žádné offsety

První víceúčelová taktická nadzvuková stealth letadla páté generace F-35A Lightning II polské ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tecka
    10:19 12.03.2020

    Ciekawostka..artykuł o rozwoju projektu Borsuk.. W planach, produkcja seryjna od 2022 roku .Szacunkowy koszt pojazdu z wieżą bezzałogową 5-6 milionów euro. W artykule tego nie ma , ale rozważa się wersje eksportową z pominięciem silników MTU, wieża też ma możliwość montażu innego działka i rakiet przeciwpancernych .
    https://radar.rp.pl/modernizac...

  • Tecka
    14:55 05.03.2020

    ..w sumie, rozsądny wybór..nieoficjalnie , Świdwin i Łask wybrane na bazy dla F35

  • Tecka
    18:39 24.02.2020

    Defender-Europe 2020 ,pierwsze dostawy już w Gdyni : https://trojmiasto.tv/Setki-po...

  • Tecka
    10:36 23.02.2020

    Świetna analiza wykonana przez Pana Tomasz Dmitruk , warto przeczytać : http://dziennikzbrojny.pl/arty...

  • Tecka
    12:59 21.02.2020

    Nacisków ciąg dalszy...albo wasalizacji , „ Given the presence of U.S. armored formations in Poland, Warsaw should consider acquiring the M-1 Abrams to replace its obsolescent Russian-made tanks.„

    https://www.defensenews.com/op...

    • Tecka
      13:28 21.02.2020

      ..dodam tylko, że oferta zakupu M1 została przez stronę polską ,odrzucona dwukrotnie .. zbyt wysoki koszt zakupu , obsługi , brak korzyści przemysłowych itp

  • cejkis
    23:46 19.02.2020

    Článek je sice o stavu F16, ale ve skutečnosti spíše o skryté válce o vliv ve středoevropském regionu. Už jsem tu před časem psal, že nás čeká zasádní otázka a sice zda více Berlín či více Washington. V Polsku si již vybrali. Rumunsko je rovněž více přes oceán. Ostatní státy hrají politku dvou nohou, jedné v Berlíně a druhou ve Washingtonu. Problém je ten, že tato politka dostává trhliny tak, jak se rozevírají nůžky mezi Německem a US.

    Do této otázky spadá mnoho témat od zemního plynu, nákupy zbraní až po zahraniční politiku. Asi nejvíce o roztříštěnoti české politické scény vypovídá příběh o stěhování české ambasadáy do Jeruzaléma. Prezident vyzval k přestěhování, premiér oznámil, že se tím budou zaobírat a že mají zájem o stěhování. Vše probíhalo standardně do okamžiku, kdy zavolala Merkel českému a rumunskému premiérovi. Tím stěhování obou ambasád skončilo.

    Více o tomto tématu zde psát nebudu, je to přeci o F16 :-)

    • Scotty
      01:49 20.02.2020

      Hezká teorie, až na to že Babiš od začátku tvrdí že stěhování ambasády je nereálné.

    • Luky
      19:40 20.02.2020

      Deutschland, Deutschland über Jů Es.

  • Storm
    13:02 18.02.2020
    Oblíbený příspěvek

    Palo Satko naříká:
    Ked si niekto zalozi web, kde chce mat ine hodnotenie, okamzite ho likviduju elfi, strazcovia demokracie atd atd...

    Tado to, já nevím, asi bych to taktně nazval něco, cos napsal a je uvedeno výše, mě docela udivuje... Že by s tebou někdo nesouhlasil a házel by ti klacky pod nohy?
    Eee, Co to plácám... Tak teď vážně... Udivuje mě tvá absolutní chybějící sebereflexe, připomínáš mi 150Kilovou 21letou slečnu, která si vezme v parném létu tričko odhalující pupík... Podle toho co tady píšeš mě a určitě i ostatní normální zde diskutující, vyjma samozřejmě těch, co klidně jdou na plac před barák sbírat šutry, když jim omylem přijdou instrukce pro lunochod ( jak tu kdysi někdo trefně poznamenal ke Givimu ), neustále přesvědčuješ o tom, že ty, ty své pakárny píšeš i na ten tvuj web... Čímž, pouze dle mého názoru, využíváš prostředky, které ti dala demokracie ( mimochodem minulý režim by takovéto šírení jemu nenakloněných názorů nikdy nepřipustil ) pro kritiku toho co teď máme a dle mého názoru proti demokracii západního typu obecně...
    To jestli jsi někdy byl nebo nebyl nějakou součástí bezpečnostního či ideologického zřízení minulého režimu jak tu někdo další psal ponechme stranou...
    A proto mě, jakožto soudného člověka vůbec ale vůbec neudivuje, že tě elfové potírají...

    K tomu bych rád reagoval asi ještě na toto tvé vyjádření " Vies kolko minusiek vzdy nachytam?! "

    A přesto si myslím že jich dostáváš pořád málo, zasloužil by sis jich, za ty své halucinace, mnohem ale monohem více než jich máš teď... I když jistě chápu, že tě zřejmě ty mínusy od prozápadních psů dozajisté vzrušují... Dokonce bych šel až tak daleko a provozovatelům AN bych doporučil aby zavedli sčítaní poměru plusů a mínusů a po překročení určitého poměru, ve prospěch mínusů samozřejmě, by se u nicku zobrazoval avatar šaška... Aby všichni nově příchozí hned věděli, s kým tu je největší prča...
    Dovoluji si hádat, že bys ho tam měl první... Nazdar

    • Vojna a mír
      14:05 18.02.2020

      Moc hezky napsané :-))

    • palo satko
      16:38 18.02.2020

      Storm, už z antiky pochadza vyraz, citacia Argumentum ad hominem (lat.) je argument, ktorým sa diskutujúci snaží vyvrátiť oponentovo tvrdenie poukazovaním na oponentove skutočné či domnelé nedostatky. Snaží sa previesť dialóg od diskusie o probléme samotnom k diskusii o mravnej či inej oponentovej integrite.
      Nieč o mojmu tvrdeniu že medialny priestor u nas ovladaju oligarchovia zahranični vlastnici nemaš? Tu je zoznam https://cloudia.hnonline.sk/r2...
      Alebo k tomu ako u nas funguje šikana webov s inymi nazormi zdôvodnená nasledovne: "Sme verejná databáza webových stránok s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom. Pomôžeme vám zabrániť tomu, aby sa vaša reklama zobrazovala na weboch, ktoré môžu poškodiť vašu reputáciu." https://www.konspiratori.sk/...

      • major
        17:03 18.02.2020

        Vtipné, že uvádzaš "vyraz, citacia Argumentum ad hominem" a v ďalšom odstavci sa toho sám dopúšťaš.

        Korektné by totiž bolo keby si ukázal ako (!) tí "oligarchovia" mediálny priestor ovládajú (vlastniť totiž automaticky neznamená zasahovať do chodu redakcie) - ukázať ako často , akým smerom a ako silne ťahajú svoje médiá. Inak je to totiž to isté, ako keď niekto odmietne a priori všetko čo napíšeš ty, bez ohľadu na to, aby si to prečítal.

        Zadávateľ reklamy si snáď môže sám slobodne rozhodnúť kam tú reklamu umiestni! To je podľa teba šikana?

        • palo satko
          17:20 18.02.2020

          Pred časom jeden hajzlik zastrelil novinara Kuciaka a archeologicku Kušnirovu. Kuciak bol zamestnancom Aktualit, ktore patria vyššie uvedenemu Ringier Axel Springer. Čo by urobili šlušne noviny? Počkali by si na nejake zakladne fakty z vyšetrovania. Čo urobila redakcia, ktora sa vykašlala na Kuciakovu bezpečnost? Uverejnil manipulativne vyber Kuciakovych poznamok a pripisal vraždu talianskej mafia a vladnucemu Smeru. A čo urobili majitelia s generalnym na čele? Zatrhli klamlive informacie vo vlastnom mediu a počkali si na fakty? Ani nahodou. Hoci sa stretli sa predsedom vlady, balamutenie verejnosti Mafia - Vadala - Fico - Kuciak pokračovalo nadalej. https://www.omediach.com/tlac/...
          To, že nakoniec policia našla tych vrahov a komplicov nikomu v mediach nevyhovovalo. Takže samotny generalny sa hrubo zapojil do slovenskej politiky. To, že tak môžu konat aj v Polsku je pravdepodobne.

          • Miroslav
            18:11 18.02.2020

            Paľo: Síce je to mimo tému ale nedá mi nereagovať...

            1/ Redakcia má zabezpečiť ochranu novinárom? Pred jeho zavraždením žiadal políciu o ochranu a tá sa na to vybodla. Kto bol vtedy policajným prezidentom? Nie náhodou smeroid Gašpar ktorý dostal svoj flek za to, že skartoval dôkazy v kauze Gorilla proti Smeru
            2/ Kto sa objavil na mieste vraždy okrem zasahujúcich policajtov? Nebol to Róbert Krajmer ktorý hneď na mieste maril vyšetrovanie vraždy?
            3/ Antonino Vadala je dnes opäť v Taliansku v base. Dostal s ďalšími dlhoročný trest za drogovú trestnú činnosť. A práve Vadala je preukázateľne spojený si stranou SMER. Nie je žiadnym tajomstvom, že Vadala si tyká s mnohými politikmi zo Smeru. Konieckoncov, jeho bývalá milenka bola resp. stále je milenkou samotného Fica

            4/ Fico ešte donedávna býval v rezidencii ktorú vlastnili odsúdený daňový podvodník Baštrnák a obvinený z vraždy novinára Kuciaka. A ak by rezistencia neprepadla štátu tak by tam býval doteraz

            Stále nezapína?

          • palo satko
            19:04 18.02.2020

            Miroslav, o čom tu pišeš? Vyhražal sa Kočner Kuciakovi vraždou? Vyhražal sa mu zberom informacii na Kuciakovu rodinu a na Kuciaka a to robil už davno pred tym vyhražanim, ako dokazala vypoved Kočnerovych nohsledov na sude. Chcel Kuciaka udat ako dealera drog. Lenže redakcia po Kuciakovej smrti sa vykašlala na vyhražku Kočnera, ale veselo hudla o Vadalovi a Ficovi. Sam Kočner mal z toho srandu, že ako šikovne sa ich blbostou vyvliekol z podozrenia, ved je to v jeho Treeme.
            Kauza Gorila je proti Smeru? Odkedy je Malcharek v Smere, kto bol šefom Bubenikovej? Ku skartacii došlo preto, lebo nahravka bola nelegalna a o tom ma Haščak rozhodnutie sudu. Prečo tu klameš? https://spravy.pravda.sk/domac...
            O tej rezidencii opät klames- Kočner kupil priestory v Bonaparte na kšeft Kúpna zmluva V-27169/16 zo dňa 12.09.2016, to už tam Fico davno byval. Takže nie Fico sa nastahoval ku Kočnerovi, ale Kočner si kupil neskor na kšef nehnutelnost. https://kataster.skgeodesy.sk/...
            To, že teraz dostal Vadala basu v Taliansku je fakt, ale ked si zakladal firmu s Troškovou tak mal čisty register. Vieš ked maš byt konatelom, musiš cisty register aj z cudziny predložit sudu. Takže ked sem Vadala prišiel nebol zločincom. Okrem toho zakladal firmu s Troškovou za vlady Radičovej 19.08.2011. Ten Talian musel byt jasnovidec, že vedel že Riško vypusti balonik a povali vladu a bude vladnut Smer. http://orsr.sk/vypis.asp?ID=21...

          • PavolR
            07:25 19.02.2020

            palo satko: Ale však Kočner je so SMERom rovnako prepojený ako Vadala, tak v čom je rozdiel? Po dlhšom období relatívneho pokoja od mafiánskych vrážd bol člen 'Ndranghety proste podozrivejší - nakoniec aj samotná polícia sa pustila najskôr po jeho línii. Čo presne z toho, čo napísali bola nepravda?

          • palo satko
            08:06 19.02.2020

            Ako je Kočner spojeny so Smerom? Cez Trnku, ktoreho za generalneho prokuratora zvolila Pravica? Cez Hasčaka, ktory sa sudi so Slovenskom o 800 milionov eur za Ficove zrušenie zisku v zdravotnych poistovniach? Fico bol 13x u Kočnera na ranajkach a špekuloval s nim o zvrhnuti Radičovej, nebol to Sulik? To Fico zobral od Kočnera a Hasčaka po milione a podplatil 4 pravicovych poslancov aby zvolili Trnku aj druhy krat a nevyšlo to len preto, že jeden s tych chumajov pokazil hlasovaci listok? Sleduješ Kočnerove procesy? Je tam riešeny nejaky Smerak? Nebol Kočnerov komplic Rusko v pravicovej vlade Dzurindu? Nestretol sa v družnom rozhovore s Kočnerom Matovič? Nie su Hasčakove špinave peniaze, ktore si nosia domov ako vyplatu redaktori Sme a Plusky a preto manipuluju verejny nazor?
            Ale myslím, že už stačilo. Naši bratia za Moravou nemusia čitat naš cirkus.

          • major
            13:11 19.02.2020

            Takže majiteľ nezasiahol voči redakcii - teda si nijako nedokázal, že z pozície majiteľa redakciu ovplyvňuje.

            Máš nejaký ďalší príklad?

          • palo satko
            15:42 19.02.2020

            PavolR,
            toto je članok kuciakovej readakcie. V čase ked nevedeli nič o pachateloch samotnej vraždy, ale napisali: Ján Kuciak chcel písať o talianskej mafii na Slovensku, zavraždili ho. Ked si prečitaš članok tak tam maš jasny manipulatívny članok, ktory smeruje k vlade. Vieš čo je zaujimave, že Kuciak ešte ten članok nenapisal ale bol už talianskou mafiou zabity. https://www.aktuality.sk/clano...
            Lenže Kuciak robil aj na niečom inom, na pripade Mecom - Penta. Kuciakovi sa vyhražal Kočner kratko po navšteve sidla Penty. Keby si ty bol informovanym redaktorom, koho by si typoval za vraha? Vadalu o ktorom ešte članok nevyšiel, alebo Kočnera s Pentou, ktorym naozaj robil Kuciak problem? A nakoniec vyšetrovanie ako tym smerom skončilo uspešne. (Aj ked sa Hasšak vyšmykol) https://www.aktuality.sk/clano...
            Takže vôbec nie je pravda, že talianska mafia sa ponukala ako jasne riešenie, talianska mafia bola ponuknuta narodu, aby sa zmenila vlada a nikomu v redakcii vlastne nezaležalo na ozajstnom vrahovi, hoci ho mali od samotneho Kuciaka pod nosom.
            Oni si tu manipulaciu dokonca v Aktualitach pekne archivuju https://tema.aktuality.sk/vraz...

          • PavolR
            21:15 19.02.2020

            palo satko:
            SMER by vyskočil, nech by bol ako prvý podozrivý ktokoľvek, natoľko sú previazaní s kadekým. A to je dosť zásadný problém aj v prípade, ak by vôbec nikto nezomrel.
            Ale možno aj od toho väčší problém - a vlastne i dôvod, prečo mohlo všetko dôjsť až tak ďaleko - je taká miera otupenosti voči takémuto správaniu sa politikov, že sa spoločnosť nie je schopná efektívne pohnúť, dokiaľ netečie krv.

        • logik
          11:35 19.02.2020

          Tady se musím Pala zastat. On nepoužil argument ad hominem.

          Ale to nemění nic na platnosti Tvé argumentace: jen se jím použitý argumentační klam nazývá jinak, konkrétně "Irelevantní závěr". A toh hned několikrát: to, že někdo si dovolí kritizovat jemu konvenující weby totiž není žádná šikana. Je to normální uplatnění právo na vyjádření názoru.
          To, co Palo tady předvedl je vlastně: "já chci kritizovat, a chci všem zakázat kritizovat to, že kritizuju."

          • palo satko
            12:21 19.02.2020

            Ono to ale nie je len kritika. U nas vychadza a celkom dobre sa predava časopis Zem a Vek, ludovo zvany Zjemajvlek. Je to čistokrvy platok plny zmesi faktov a somarin, ktore maju čitatela obalamutit pocitom, že len jemu sa dostava vysada exkluzivnych informacii. Rozdiel medzi Zjemajvlek a bulvarom je viac menej len v použitom papieri.
            Jeho majitel a hlavny autor je sebadostredivy gašparko, ale takych je dost aj u nas v parlamente.
            Lenže je tu demokracia a aj zverejnovanie hluposti je jednym z jej znakov. Nuž kašlajuc na demokraciu, sa pekne krasne spojili "aktivisti" a tolko hudli do Kauflandu, Billy a Tesca, až Zjemajvlek tieto obchodne retazce odstranili zo svojho predaja. Aby bolo jasne, nadnarodna spoločnost vyradila tovar, ktory jej prinašal zisk a nepatri medzi zakazane tovary. Ak to nie je šikana, nielen Zjemajvleku, ale aj Tesca, Billy a Kauflandu, tak potom čo? https://www.omediach.com/hoaxy...

          • major
            13:18 19.02.2020

            palo satko: Nik Zem a Vek nezakázal - stále môžu svoje hlúposti zverejňovať.

            Nik ale nemôže prikázať predajcom, aby akýkoľvek časopis predávali. Je to ich biznis - ich rozhodnutie. Ak predávať pornočasopisy, či časopisy o zbraniach, tak je to šikana?

          • palo satko
            15:46 19.02.2020

            Major, teoreticky môžeš mat pravdu, že niekto nechce predavat tovar na ktorom dobre zaraba, tak že je to jeho vec. Lenže Zjemajvlek vyhadzuju aj z knižnic a chvalia sa tym https://mytrnava.sme.sk/c/2200...

          • Janko Paliga
            20:46 19.02.2020

            " Lenže Zjemajvlek vyhadzuju aj z knižnic a chvalia sa tym"

            Dezinformácie do knižníc nepatria. Svojho času, za existencie časopisu Bosorka, nenašiel si ju v knižniciach tiež.

            Škoda slovenských stromov, ktoré padnú na dezinformačné plátky typu Zjem aj vlek.... A ani na vytretie pozadia sa nehodí .... :-D

  • Jiří Vojáček
    23:53 17.02.2020
    • (1)
    Oblíbený příspěvek

    Autor se hned několikrát mýlí:

    1) Procentuální „nasaditelnost” ('nasaditelnost' a 'bojeschopnost' jsou dvě různé věci, každá se počítá jinak) jednotlivých typů, provozovaných polským letectvem lze velmi snadno vypočítat podle údajů z jeho pravidelné ročenky. Polská média to tak rok co rok dělají a pak se vždy dlouze diskutuje, zpravidla o efektivitě provozu Su-22 a MiG-29.

    2) O nehodách polských F-16 na VPD běžně referovala polská média, ministerstvo o nich nijak nemlžilo, fakt, že jsou dva kusy uzemněné k rozsáhlejší opravě opravdu nepředjímá jejich vyřazení - proč také.

    3) Autor v článku sveřepě opakuje dvě chyby, o kterých se učí na žurnálu v 1. semestru. Zaprvé míchá zpravodajský materiál s vlastním komentářem (neoznačeným), zadruhé do toho zamíchal i chudáky z Defence24, kteří o žádných mediálních válkách nepíšou a přesto je jimi celý článek ozdrojován.

    4) Dopis Marka Dekana je chybně přeložen, což je s podivem, když jsou z něj citované všehovšudy dva řádky.

    5) Dále je zde exemplární neznalost polského mediálního trhu, kterým autor zakrývá své vlastní fabulace z první části článku. Regionální média, která v Polsku provozuje Ringier, jsou ryze bulvární. Je jim úplně jedno o čem píšou, hlavně když to lidé kupují, jako Blesk, kterým Axel Springer zakládal bulvární scénu také u nás. Regionální síť proto nepíše tvrdě jen o vládě a jejích korupčních kšeftech na ministerstvu obrany, byla to právě regionální média z vydavatelství Axela Springera, která rozkryla kauzy předchozí polské levicové vlády, po které nastoupili bratři Kaczynští.

    V článku je ještě dalších několik nepřesností a omylů, které lze v dobré víře připsat nezkušenosti autora. V opačném případě bychom totiž museli připustit, že kromě exemplárních odborných mezer se tady také jedou tvrdé konspirační teorie.

    Budu nám, čtenářům, držet palce, abychom se tady začas nemuseli sejít nad články o chemtrails.

  • SofF
    23:37 17.02.2020

    zajímavé je že Němci ač se je snaží Američani držet dole co to jde se úspěšně vysmekávají. Mohli je dočasně potlačit ale už Nord Stream ukázal kde jsou hranice amerického vlivu. Takže proto to sponzorování a průnik do okolních států V4 aby se nějak vyvážili rostoucí vliv BRD. Samostatně, ani Polsko nejsou pro Němce vážný soupeř, ale celková "hmota" států V4 už má slušný potenciál "bořit němcům bábovičky". Už to trvá roky. I ta katastrofa prezidentského speciálu PL je záhadou a obvykle se očerňuje RF. Přitom hlavní je otázka komu to dlouhodobě prospělo? Tam je odpověď nepochybná a jasná.
    Role Maďarska je ale obojaká, udělali s Němci slušný kšeft v armádních zakázkách i odporují proamerickému režimu na Ukrajině, Orbán v to evidentně umí chodit a nesází vše na jednu kartu jako Kaczinsky. No a ČR a SR to je jedna velká ostuda, obzvlášť u nás jak se anti-NATO strana dala infiltrovat a přeměnit se v řízenou opozici. Jestli někde USA uspěli kromě Polska na celé čáře tak je to bohužel ČR. Už jen tomu dát korunu a změnit letiště Leoše Janáčka na US strategickou leteckou základnu a vše co s tím v geopolitice souvisí....

    • liberal shark
      07:55 18.02.2020

      Všichni rudí, černí, hnědí a zelení mají jedno společné - nenávidí Spojené státy americké a obviňují je ze všeho zlého, co by nejraději dělali sami, kdyby jim v tom USA nebránily :-).

      • SofF
        12:31 18.02.2020

        demagogie, kdo nepěje s námi je náš nepřítel, že? Ani RF dokud si nezačli hlídat svůj prostor a zájmy nebyla problém. Ovšem jak začli kazit americké kšeftíky tak byl hned oheň na střeše. Podobně Němci, ale na ty si zatím moc netroufají.

        • Janko Paliga
          11:46 19.02.2020

          ... aj časté narúšanie vzdušných a námorných hraníc Fínska či Švédska RF, alebo pobaltských krajín, aj to je priateľské konanie? Najmä ku neutrálnym krajinám ....

          Podpis dohody Ukrajiny a EÚ je tiež kazenie "amerických kšeftíkov"? :-D "Kdepak asi udělali soudruzi z Valstrítu chybu..." :-D

  • Scotty
    15:13 17.02.2020

    /Na takové články přitom vláda ve Varšavě nemůže reagovat, protože by okamžitě byla obviněná západními médii z ohrožování svobody slova a šikanování nezávislých novinářů./

    Tuhle větu myslí autor jak? Předpokládám že můžou tvrzení v takových článcích dementovat, nebo ne? Chápu že představitelé PiSs jsou rozhořčení že takové novináře nemůžou zavřít nebo rovnou nechat zmizet.

    • vixl
      20:38 17.02.2020

      no ty máš dobře vymytý mozek, v polsku někdy politici zavraždili novináře?
      jdi se léčit nebo raději: "Scotty, beam out"

      • Tesil
        21:04 17.02.2020
        Oblíbený příspěvek

        Nikdo netvrdí,že by polští politici někdy nějakého novináře zavraždili.

      • Scotty
        21:24 17.02.2020

        Jen mě zajímá jaké kroky nemůže použít polská vláda údajného práva a spravedlnosti.

        • liberal shark
          07:56 18.02.2020

          Nechat zmizet novináře ?

  • Radovan
    13:46 17.02.2020
    • (4)
    Oblíbený příspěvek

    Ve světle diskuze, jestli je a nebo není Polsko hrozbou pro Rusko, je velmi zajímavé nyní sledovat vývoj mezi Běloruskem a Ruskem. Myslím že jde nejzajímavější místo v Evropě z hlediska potencionálního konfliktu (i třeba jen hybridního).
    Bělorusko je v ekonomickém srabu a potřebuje od Rusů nadále získávat výhodně ropu, kterou zpracovává a pak výhodně dál prodává, je to jeho hlavní zdroj příjmů. Rusové za to chtějí integraci. Posunuli by hranice na západ o 500 km, strategicky by obklíčili Ukrajinu i ze severu, Litvu ze dvou stran, Varšavu by měli 140 km od čáry. Totálně by to překreslilo poměry ve východní Evropě.
    Aktuální slova Lukašenka: „Oni chápou integraci jako pohlcení Běloruska. To není integrace! To je inkorporace! Na to nikdy nepřistoupím. Vždy budu bojovat za to, aby naše země zůstala suverénní a nezávislá”.
    https://www.novinky.cz/zahrani...
    Rusové určitě nedovolí úplný obrat Běloruska na Západ, ale to Lukašenko ví a nebude tím provokovat. Jde spíš o to, jestli se nepokusí odstavit Lukašenka přes nějaký scénář ala Československo 68, nebo Donbas 2014 a tím docílit rychlého sjednocení.
    Jestli tomu v regionu někdo může teoreticky bránit, tak je to jen Polsko. Jde z něho už respekt a zabránění tomuto scénáři by mělo být hlavní polskou starostí.
    Doufám že mají Poláci Bělorusko silně zpravodajsky podchyceno, aby o tom věděli už v zárodku, a v záloze různé scénáře jak reagovat. Od mobilizace mínění v Evropě, okamžité uvalení tvrdých sankcí, po vyhrožování a dokonce i vojenskou podporu případné proběloruské frakce v Bělorusku.

    • Tecka
      14:08 17.02.2020

      ..o pewnych rzeczach się nie dowiemy ;) Jeśli jesteś ciekaw , co w trawie piszczy , to tutaj : https://www.osw.waw.pl/pl...
      Z ostatnich wieści : Polska strona zadeklarowała obniżenie do minimum kosztów transferowych paliw energetycznych na Białoruś.

    • PavolR
      14:34 17.02.2020

      Prikladáte asi Poľsku v bieloruskej otázke priveľký význam. V prvom rade si to tam musí spravodajsky podchytiť Lukašenko (hoci aj aktuálne s možnou podporou USA). Poliaci môžu reálne poslúžiť ako zdroj dobrovoľníckych jednotiek a zázemie pre prísun vojenského materiálu, lebo k otvorenej vojenskej konfrontácii regulárnych vojsk Ruska a NATO v Bielorusku nedôjde - na to si iste obe strany dohliadnu.
      Inak, osobne mám pocit, že Poliaci sú fixovaní skôr na Kaliningrad, lebo ten sa objavuje v ich predstavách o obrane Pobaltia, hoci v skutočnosti je toho kľúčom Bielorusko.

      • Radovan
        15:00 17.02.2020

        Lukašenko je v nezáviděníhodné situaci, i jen infiltrace Běloruských bezpečnostních sil Ruskem je určitě obrovská.
        Poliaci môžu reálne poslúžiť ako zdroj dobrovoľníckych jednotiek a zázemie pre prísun vojenského materiálu, lebo k otvorenej vojenskej konfrontácii regulárnych vojsk Ruska a NATO v Bielorusku nedôjde - přesně tak, souhlasím. Poláci by to měli dávat verbálně najevo, aby s tím v Kremlu počítali, že násilný převrat v Bělorusku a jeho připojení by vůbec nebylo snadné

        • palo satko
          16:03 17.02.2020

          Akože, ktorych dobrovlnickych jednotiek, dobrovolnickych Poliakov, alebo dobrovolnickych Bielorusov s podporou Polska? Obe je dost špekulatívne, hlavne preto, že Poliaci nepatria medzi oblubene narody u Bielorusov a v poslednej dobe sa to nejako nezlepšilo.

          • Tecka
            16:16 17.02.2020

            Muszę Tobie przyznać , że jesteś zdeterminowany i konsekwentny w działaniu. Życzę dużo zdrowia!

          • Miroslav
            17:10 17.02.2020

            Aby si chápal... Keď ideš bojovať do inej krajiny, tak to nemusí byť z dôvodu, že máš silné sociálne cítenie s domorodcami. Môže to tiež znamenať, že ideš získať výhodu pre svoju krajinu. Konieckoncov to môžeme vidieť na východe Ukrajiny kde turisti, ktorí tam ani nie sú (vraj) pomáhajú domácim za účelom vlastného prospechu

          • palo satko
            17:15 17.02.2020

            Miroslav ja tomu rozumien. Len ti domaci by ta mali mat radi. Predsa si seba, že by si išiel Madarov oslobodzovat od Orbana. Ešte aj Sorošov aktivista by ta papekom hnal za Dunaj.

          • PavolR
            18:02 17.02.2020

            palo satko: Dnešné Maďarsko zo spoločenského hľadiska vyzerá, ako keby niekto preložil Kórejský poloostrov na polovicu a tresol KĽDR na Kórejskú republiku. Mocenský zápas generujú už také rozdiely v identite a kultúre, že je otázne, dokedy bude možné hovoriť o jednom národe.

            Odporúčam nájsť nejaký iný príklad.

          • vixl
            20:47 17.02.2020

            PavolR: V Maďarsku je v současné době nejsnadnější podnikání, nejsnadnější založení firmy. Ty KLDR. Zrovna vám se ani nesní.

          • PavolR
            22:42 17.02.2020

            Čo má špekulatívne hospodárstvo, cielené na profit z prepierania peňazí a daňových optimalizácií, spoločné s mnou popísaným stavom spoločnosti? Každá organizovaná zločinecká skupina musí z niečoho žiť. Kimovci pašujú zbrane a obchodujú s pracovnou silou, Orbánovci zasa žijú rozkrádania EU fondov a krátenia daní.

          • RiMr71
            01:17 18.02.2020

            ...groteskní je, že i v zemi tak provázané s org. zločinem jako je Maďarsko (jak to mnozí vidí) je větší svoboda projevu a podnikání než například v "čistém" Německu...
            ...jak se říká že nic není černobílé, tak tady to je přesně ten případ.
            Moje příbuzná z Německa která pracuje v nejmenované německé síti drogerií mi popisovala, jak její kolegyni a kamarádku vyrazili z práce ze smyšlených příčin, protože ji její jiné kolegyně viděly na záběrech z demonstrace AfD... a přes lustrování nových zaměstnanců přes sociální sítě už má "škraloup".
            ...co mi to jen připomíná, v této svobodné a moderní zaseuždobropáchající zemi, která právě tomu "zločinnému" Maďarsku nemůže přijít na jméno...
            ...a něco o mafii ve státních strukturách v jiné zemi bych ze slovenského území se svou totálně mafií prorostlou strukturou, stejně jako z českého, kde ANO, celá země se svým aparátem slouží ekonomickým zájmům svého majitele, snad ani tak bojovně nekomentoval...

          • PavolR
            08:00 18.02.2020

            V Maďarsku, na rozdiel od nás, politika s organizovaným zločinom nie je prepojená, ale zločin sama centrálne organizuje. Na slobodu podnikania to má taký vplyv, že keď nejaký potentát uvidí vo vašej firme fantáziu, dostanete „ponuku, ktorá sa neodmieta“, inak na Vás budú posielať kontroly dovtedy, kým Vás úplne neznemožnia. Korupcia je súčasť systému, ako to nakoniec obhajoval aj jeden provládny odborník: „Ukazovatele korupcie vyzerajú preto tak zle, lebo to čo sa v iných krajinách považuje za korupciu, je u nás vládnou stratégiou na vytvorenie národnej buržoázie.“ V praxi to vyzerá tak, že keď potrebovali postaviť Orbánovho zaťa, Istvána Tiborca „na vlastné nohy“, jeden zo straníckych potentátov nechal jeho firmu vo „svojom“ meste urobiť LED osvetlenie ulíc a následne z EU fondov museli všetky mestá vypracovať projekty na LED osvetlenie, kde bude podmienka predošlej realizácie takého projektu v Maďarsku, čo splnila iba jedna firma. Keď do toho začala únia „šťúrať“, štát sa vzdal dotácií a zacvakal to zo štátneho. Čápi hnízdo je proti tomu selanka.

            Ten nemecký prípad je klasickým prepustením z dôvodu porušenia zamestnaneckej etiky - poburovalo by Vás rovnako, keby ju prepustili za zdieľanie propagandistických videí ISIS? V Maďarsku sú rizikom podstatne nevinnejšie veci, než podpora extrémizmu.

    • Miroslav
      14:37 17.02.2020
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      V prípade Bieloruska pôjdu na to tzv salámovou metódou. Najprv musia zabezpečiť aby sa Bielorusko nezblížilo s EÚ či dokonca NATO. To až tak náročné nebude. Druhá fáza bude zahŕňať postupné obmedzovanie zdrojov. To samozrejme vyvolá ekonomické straty pre Bieloruský režim, čo znamená oslabovanie lojality obyvateľstva k vláde. A potom nastupuje fáza III. Bratská pomoc Ruska smerom k bieloruskému obyvateľstvu. Samozrejme za cenu tej tzv. integrácie

      • Karlos73
        17:11 17.02.2020

        No a ak tá "bratská pomoc" Ruského národu bratom Bielorusom náhodou nevyjde, väčšina obyvateľov ju odmietne cez masívne protesty a stávky, ešte je tu vždy osvedčený model cez proxy vojnu...tak efektne Ruskom vyskúšanú v Moldavsku, Gruzínsku,na Ukrajine... Bielorusko je ideálny kandidát, kde je priamo 8,3% ruská menšina a žije tam dodnes veľké množstvo obyvateľov tzv. Homo Sovieticus, ruština je tu materinským jazykom pre 41,5% obyvateľov ! Bielorusko je podobný kandidát ako Ukrajina, ak tam nastane odstredivá trajektória smerom k EU a NATO.

      • liberal shark
        08:02 18.02.2020

        Právě proto Lukjašenko nezopakuje Ukrajinskou chybu a nepodnikne kroky ke sblížení s NATO, které by Moskva mohla zneužít jako záminku k invazi a vytvoření dalšího zamrzlého konfliktu. A co se týče EU, co vlastně může Bělorusku nabídnout ? Nic pozitivního myslím.

    • Pavel1
      22:27 17.02.2020

      Současná krize v rusko běloruských vztazích není způsobena nějakými ruskými strategickými záměry, nebo snad počínající inklinací Lukašenka směrem k Západu. Tady jde pouze o to, že puťkovo čtvrté "volební období" se sice pomalu ale za to jistě blíží k závěru a pokud si chce udržet moc a zároveň nechce použít stejný primitivní trik na pošlapání ruské ústavy, kdy se na pár let "uklidil" do funkce premiéra, aby v roce 2012 potřetí obsadil prezidentské koryto, což obhajoval tvrzením, že je to vlastně poprvé, tak musí vymyslet něco jiného. Tím "jiným plánem" bylo vytvoření spolu s Běloruskem nového "sovětského svazu", přičemž vrchním vůdcem by byl samozřejmě on. Problém je, že lukašenko je stejný brutální diktátor jako puťka a nad sebou nikoho nesnese. Zároveň ale je ekonomická existence Běloruska (a tedy i fyzická existence Lukašenka) závislá na masivních dodávkách extra levné ropy a tedy na puťkovi, který ropné kohoutky ovládá. Puťka se domnívá, že je čas, aby lukašenko začal splácet své dluhy vůči němu, za to, že ho tak dlouho udržoval na vodou. Lukašenko chce pro změnu zachovat status quo a nemá zájem vzdát se funkce absolutního vládce Běloruska ani platit tržní ceny za ropu. Proto se snaží lavírovat. Mezitím puťka přišel s dalším řešením. Odvolal Medvědovovu vládu a začal měnit ústavu. Mimo jiné oslabil svou dosavadní funkci prezidenta a vytvořil pro sebe úplně novou posílením pravomocí státní rady a předsedy této rady. U tohoto koryta mu v Rusku zůstane dominantní role. Lukašenko si svou nespolupráci zřejmě odskáče na ekonomickém poli zvýšením cen dodávek ropy. A protože žádné hospodářské reformy, které by mohli oslabit jeho pozici, zavádět nehodlá, bude se Bělorusko bude dál hospodářsky propadat do ekonomického nebytí. Rusko bude dál pokrčovat v sestupu do korupční a totalitářské žumpy.

      • gangut
        07:08 18.02.2020

        Toľko veľa nezmyselných slov. Ono je to oveľa prostejsie. Bielorusko má s Ruskom podpísanú zmluvu o integrácii. Lukasenko ju podpísal v roku 1999 ešte s Jelcinom. Naplniť sa má v roku 2024. Na jej základe majú bielorusi ekonomické výhody, o.i. aj nízke ceny ropy a plynu. Lukasenko svoju časť dohody neplní a tak Rusi nevidia dôvod prečo by mali na ňom tratit. Jemu sa ale trhové ceny platiť nechce a tak vyplakava. To je všetko. Keby chcel, tak predsa môže dohodu zrušiť. A Rusko pohltiť Bielorusko skutočne nepotrebuje.

        • Pavel1
          20:38 19.02.2020

          Chápu realita ti nejde pod čumák. Přičemž nepopiratelnou realitou je, že přes puťkovo končící čtvrté volební období, se tento potřebuje udržte u moci. O tom, že puťka dlouho preferoval variantu vytvoření nového svazu s Běloruskem a vytvoření místa vůdce tohoto svazu, kterého by se laskavě "ujal", si cvrlikají vrabci na střeše.

    • liberal shark
      07:58 18.02.2020

      Zajímavé to bude po Lukašenkově smrti. Vůbec by mně nepřevapilo, kdyby KGB zorganizoval nějaké to šikovné "referendum".

      • Tesil
        18:17 18.02.2020

        KGB?

        • liberal shark
          08:46 21.02.2020

          Nový název - stejná firma :-)

  • liberal shark
    13:36 17.02.2020

    No, německý šovinismus, imperialismus, pangermanismus a Drang nach Osten tu byly už v X století a v německém kolektivním vědomí jsou velmi hluboce zakořeněny. Najdeme je v německém obrození po roce 1848, u Marxe, Bismarcka, císaře Viléma, Hitlera, u dnešních politiků i obyčejných lidí.

  • Tecka
    12:03 17.02.2020

    Przynajmniej jak dla mnie, to nie jest niespodzianka. Uważam, że podana cena za modernizacje nie jest ostateczna..
    https://www.defence24.pl/proto...

  • apache
    10:53 17.02.2020

    Výše popsané chování médií pod německým vedením zcela zapadá do toho, co o německé mediální "kultuře" vím od kamaráda, který se do Německa před lety odstěhoval.

  • palo satko
    10:52 17.02.2020
    • (17)

    U nas to nie je ine. Vsetky media patria bud oligarchom alebo Zapadu. Ked si niekto zalozi web, kde chce mat ine hodnotenie, okamzite ho likviduju elfi, strazcovia demokracie, hoaxova policia jednym slovom plateni bonzaci velakrat cez pochybne nadacie. Ten postup sa casom stal zrejmy, zacal antikomunizmom co nepredstavovalo ziaden velky problem. Pokracoval exportovanou rusofobiouprotirusky a nakoniec sa realizuje protinarodny smer ovplyvnovania obyvatelstva. U nas uz media vyhlasuju aj zvysenie detskych pridavkov pre nase decka za zlocin.
    Druha vec je, ze odpoved ze info o F-16 je utajena informacia, je klasickym zakrivanim bordelu, neschopnosti a zlodejiny. Rusky generalny stab iste nema nastavenu strategiu buducich konfliktov podla poctu letuschopnych polskych stihaciek.

    • satai
      11:17 17.02.2020
      • (7)
      Oblíbený příspěvek

      A nejhorší jsou západem a oligarchy placení falešní diskutéři. Třebas jako ty - hned to vypadá, že proruské a národovecké postoje šíří samej mašíbl.

      • palo satko
        11:30 17.02.2020
        • (15)

        Mas pravdu. Denne dostavam z Ruska za odmenu matriosku. My sme mali v blahej pamati ministra narodnej obrany, ktory piswl blogy do vyznamnych novin kde sa blbol, podla vtedajsich diskutujucich si z ministerskeho pocitaca prihlasil zopar falosnych profilov diskuterov, ktori ho chvalili ako zachrancu Slovenska. Ja som tu za seba, ale bohvie co si ty za vtaka?

        • Riiiederner
          12:40 17.02.2020
          • (7)
          Oblíbený příspěvek

          palo
          Pokud si za tyhle kraviny co zde vždy vyplodíš nenecháš ani zaplatit ,pak jsi ještě horší/hloupější (kombinace obojího také možná) než jsem si do teď myslel.

          • palo satko
            12:52 17.02.2020

            Mnozstvo svojich prispevkov som uviedol so zdrojom, ktorym je americky web War on the Rock, kde pisu americki a spojenecki vojaci, analitici a vedci. Vies kolko minusiek vzdy nachytam?! Keby to bolo za nejaky clanok v Komsomolskej pravde, ale za fakty a nazor Americanov a spojencov?
            Minule som napisal, ze vo formuly jedna maju elektrogenerator pripojeny k turbodmychadlu. Pat minisiek tam mam. Ved to pre tych chudakov - elfov uz musi byt des.

          • liberal shark
            08:06 18.02.2020

            Pánové, osobní útoky a nadávky si laskavě schovejte do hospody. Tam za ně obdržíte spravedlivou odměnu půllitrem do zubů.

        • Riiiederner
          13:02 17.02.2020

          palo
          No tak to je naprosto dokonalé ,že zrovna pod člankem jako je tento napíšeš zrovna tohle.Myslím ,že teď si tomu nasadil dokonalou korunu.Btw. ty tvoje mínusy uz dostáváš i treba odemně automaticky bez toho abych ty tvoje žvásty vůbec četl.

          • palo satko
            13:25 17.02.2020

            No vidis. Necitas, ale odsudzujes! Ved ty by si pred 70 rokmi Horakovu dal popravit.

          • DolphinXXL
            14:29 17.02.2020
            • (7)

            Sorry jako, ale aby si proruskej troll bral do huby Miladu Horákovou, z toho je mi na blití.

          • palo satko
            16:13 17.02.2020

            Vidiš, Dolphyn, žiaden dôkaz a nazval si ma ruskym trolom a zakazal spomenut Horakovu. Je velmi jednoduche pridat sa k davu, ktory zmanipulovali media a označit nepriatela. "Formánková ve své studii (Formánková, 2007: 2528)17 informuje, že lidé psali rezoluce, které byly odesílány Státnímu soudu na Pankráci, někdy byly přímo adresovány určitému prokurátorovi, ministerstvu spravedlnosti, ministerstvu vnitra, prezidentu Klementu Gottwaldovi nebo předsedovi vlády Antonínu Zápotockému.
            Hodně lidí, kteří podepsali rezoluci, to udělalo ze strachu nikoliv z přesvědčení,
            nicméně je nutno zdůraznit, že velká většina lidí pocházejících z různých vrstev
            společnosti byla přesvědčena o pravdivosti vykonstruovaných procesů díky mocné propagandistické činnosti a byli ochotni přimhouřit oko i nad porušováním základních principů právního státu a humanity. Rezoluce popisovaly obžalované jako fašisticky smýšlející osoby, rozvratníky, zrádce, spiklence a vyjadřovaly hluboké opovržení činy a jednáním těchto osob a žádaly pro ně ty nejpřísnější tresty."
            Zdroj Proces s Miladou Horákovou perspektivou totalitní propagandy v Rudém právu https://theses.cz/id/vv1ldh/Pr...

          • PetrTechnik
            17:45 17.02.2020

            Ti co měli strach , bych ještě chápal, ale požadavek na tvrdé zúčtování s Miladou Horákovou posílali i lidé , doufající ,že z vyjádřením svého politického postoje získají ma svém kádrovém zařazení.

          • Jura99
            18:15 17.02.2020

            Myslím, že do pala satka šijete docela nespravedlivě. Málokdy souhlasím s tím, co píše, ale musím uznat, že znalosti a zkušenosti má. Že je názorově nalevo by neměl být důvod pro automatické mínusování.

          • Tesil
            19:57 17.02.2020

            Něco málo k Horákové.
            Jeden citát: "Horákova sama byla odporná nacionalistka, kterou šlechtí jen to, že ji komunisté popravili." Výrok Milady Horákové: "Zatočili jsme se šlechtou a zatočíme i s církvemi", taky dává tušit, že všechno nebylo úplně košer.
            Byla to anarchistka se vším všudy,kterou s Gottwaldem spojovala nenávist k R-U monarchii.
            Ne,opravdu tímto neschvaluji politické procesy jenom je třeba dávat pozor na falešné idoly.

          • vixl
            20:52 17.02.2020

            no tak ty jsi jiný kádr, že se někdo k takové demenci otevřeně přizná, bych teda nečekal

          • Tesil
            21:12 17.02.2020

            Chápu, film Milada tě totálně rozhodil.

        • Riiiederner
          17:08 18.02.2020

          palo
          To co v té svojí bohužel zatím neléčené mysli každý den vyplodíš to mně nepřestane nikdy udivovat.

    • jj284b
      11:18 17.02.2020
      Oblíbený příspěvek

      mozno by na tych "nezavislych" weboch len stacilo prestat sirit klamstva... a zvysenie pridavkov na dieta cez skratene legislativne konanie zlocin je... lebo to nespada do kategorie ktore cez skratene legislativne konanie mozu byt prerokuvavane v parlamente... takze predlozit to 2 tyzdne pred volbami, ked sucasna vlada mala 4 roky (12 dokopy) je bohapusta predvolebna korupcia... bol to prave SMER co za 12 rokov pri moci zvysil pridavok na dieta o 2.50E a zrazu ho ide zdvojnasobit 2 tyzdne pred volbami, lebo mu klesli preferencie...

      sorry za offtopic

      • Clanek
        14:08 17.02.2020

        Zadny offtopic. To ze si slovenska vlada dela ze zakonu vlastni zeme v ramci predvolebniho kupovani volicu trhaci kalendar je holy fakt, a ze se nekdo toto da obhajovat si nezaslouzi nic jineho nez utlouct fakty.

      • palo satko
        15:11 17.02.2020

        Osobne si myslim, že je to politicka hra. Parlament sa bude o tom hadat, pekne sa tam predstavia "socialne obludy" z opozicie, parlament to schvali, Caputova nepodpiše a tym ešte prihra body Smeru tesne pred volbami. A tak posledny tyžden pred volbami bude uplne o niečom inom, než o čom by chceli Olano, Sas, alebo Kiska. Keby to tak niekto nazval bolo by to podla reality, ale utekat s udanim na policiu je naozaj hlupe.
        Dzurinda sluboval dvojnasobne platy a ako skvele to zafungovalo. :)

        • Clanek
          15:38 17.02.2020

          Nefabulujte s nejakou politickou hrou. To ze aktualni vlada porusuje zakon je prosty fakt. Tecka.
          PS: Upozornit na porusovani zakona je obcanska povinnost, "naozaj hlupe" to muze pripadat jen skutecne specialnim pripadum.

          • palo satko
            16:15 17.02.2020

            Môžeš ten zakon tu citovat? Presny paragraf, poprosim.

          • Clanek
            16:27 17.02.2020

            Zákon č. 350/1996 Z. z.
            Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky

            ....

            § 89
            Skrátené legislatívne konanie

            (1) Za mimoriadnych okolností, keď môže dôjsť k ohrozeniu základných ľudských práv a slobôd alebo bezpečnosti alebo ak hrozia štátu značné hospodárske škody, národná rada sa môže na návrh vlády uzniesť na skrátenom legislatívnom konaní o návrhu zákona.

            (2) O skrátenom legislatívnom konaní môže národná rada rozhodnúť aj vtedy, ak si rozhodnutie Rady bezpečnosti Organizácie Spojených národov o akciách na zabezpečenie medzinárodného mieru a bezpečnosti vydané podľa čl. 41 Charty Organizácie Spojených národov vyžaduje neodkladné prijatie zákona.

            ---------
            Tady jsou vypsane zakonne duvody na kracene legislativni konani. Nevidim jedinou z tech podminek jako splnenou. A doporucuju si ten zakon precist cely, vyslovne se tam pise, ze :" Národná rada na základe návrhu predsedu národnej rady určí aj lehotu na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch, ktorým bol pridelený. Táto lehota nesmie byť kratšia ako 30 dní odo dňa pridelenia."

            A toto konkretne aktualni vlada porusuje, § 74.

        • palo satko
          16:47 17.02.2020

          Clanek až na to, že tu nejedna o skratene legislatívne konanie. (Skrátené legislatívne konanie (SLK) je procedúra, ktorá umožňuje v krátkom čase schváliť návrh zákona. Neplatia tu časové lehoty súvisiace s rokovaním o návrhu zákona (zväčša sa zákon schváli počas jedinej parlamentnej schôdze). Nikto nevylučuje dalšie čitanie, ani neruši podpis - nepodpis prezidentky. Je to len politicka hra na Cierneho Petra.

          • Kikirík
            18:23 17.02.2020

            Palo:
            A o čo sa potom jedná, keď nie o skrátené legislatívne konanie? Či sa to schváli alebo neschváli je úplne jedno. Smeráci na to proste chcú využiť skrátené legislatívne konanie. A to len pre preferencie. A samozrejme, dva týždne pred voľbami. A propaganda smeru ide na plné obrátky ako zlá opozícia im ubližuje.
            To naozaj len ten najväčší, zaslepený, komunistický zadubenec a kkt nevidí, že o čo ide. Patríš medzi nich.
            Ale veď čo, ty si starý dôchodca, ktorému to ulahodí na očiach ako nové hrnce... V podstate ako väčšine dôchodcov. Len dúfam, že ti tvoje deti alebo niekto zoberie občiansky, aby si nešiel voliť. Alebo niekde do voliéry ťa zavreť.

          • palo satko
            19:48 17.02.2020

            Kikirik. Nechodievam volit, ale asi preto aby tu nevladli kadre tvojej "velkosti" by som teraz mal ist. Mam takeho tušaka, že takto aktivujete hodne ludi, ktorym to bolo jedno. Presne to Fico chcel.

    • Jan Grohmann
      11:30 17.02.2020
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      Rusky generalny stab iste nema nastavenu strategiu buducich konfliktov podla poctu letuschopnych polskych stihaciek.

      No, v tom jste absolutně vedle. Právě, že má - pro Rusko je Polsko nepřítel č.1. Na Baltsko-černomořském mostu buď vládne Rusko nebo Polsko.

      Jinak vaše trvzení "klasickym zakrivanim bordelu, neschopnosti a zlodejiny" jsou jen vaše pocitové bláboly, na které ale máte samozřejmě plné právo. :)

      • palo satko
        12:01 17.02.2020
        • (13)

        Iste ste videl verejne publikovane statne zmluvy so zacierninymi faktami ako je cena, pocty, prijemca vyhod, lebo tie su vraj utajovanou skutocnostou. Este sa dockate toho ze vam v obcianskom zacierna slovo muz. :)

      • UnionPacific
        12:01 17.02.2020
        • (10)

        Poľsko je pre Rusko nepriateľ č. 1 kvôli Baltiku ? Dajte na to prosím nejaký link, nepamätám sa , že by Putin toto niekedy povedal...iste, v jednom kuse 24/7/365 ruská propaganda za nepriateľa označuje Západ na čele s Usa ale Poľsko ? Už od úsvitu vekov platí , že každá veľmoc za nepriateľa označuje každého, kto ju môže ohroziť. Ekonomicky, politicky, vojensky.Ako môže Poľsko ohroziť Rusko ? Veď to akoby myš ohrozila zajaca...zajaca môže ohroziť orol alebo drak. Dúfam že je jasné že zajac je Rusko.

        • Radovan
          12:45 17.02.2020
          Oblíbený příspěvek

          Tak určitě.. Polsko koncem 18. století bylo takovou obrovskou hrozbou pro carské Rusko, že si ho museli spolu s Německem a RU rozebrat. Ani po celé 19. století si ty Poláci nedali pokoj a Rusko obrovsky ohrožovali, proto je museli chudáci Rusové držet tak moc pod krkem. No a když se carství nakonec ve 20. století zhroutilo a Poláci získali samostatnost (jaká to drzost!), tak Poláci samozřejmě pokračovali v nastoleném kurzu. Nejdříve tak moc ohrožovali Německo, že na ně muselo zaútočit v roce 1939. A když za pár týdnů už Poláci mleli z posledního, tak byli stejně tak velikou hrozbou pro Rusáky, že i ti na ně byli nuceni zaútočit.. A následně deportovat na Sibiř, popravovat po tisících, nechat vykrvácet povstání atd. atd. Ty Poláci jsou prostě nepoučitelní..
          Svatá prostoto :)

          • palo satko
            13:30 17.02.2020

            Odrataj od polskych dejin, dejiny Litvy a Bieloruska a vela velmocenskej slavy ti nezostane.

          • skelet
            17:58 17.02.2020
            • (1)
            Oblíbený příspěvek

            palo satko: to je jako bychom od slovenských dějin odečetli uherské dějiny, československé dějiny a Slovenský štát :D
            Ono totiž existovalo něco jako Królestwo Polskie i Wielkie Księstwo Litewskie. Což je mimochodem důvod, proč je hlavní město Polska ve Varšavě a nikoliv v Krakově. Šlechtě ze severu se nechtělo jezdit na královské volby tak daleko na jih.
            Ale jinak bavíš :)

            Mimochodem tahle Unie dosti nepěkně zatápěla Rusku :)

          • palo satko
            21:39 17.02.2020

            Skelet, co bolo to bolo! Terazky je Polsko tak velke, ako Gruzinec Stalin rozhodol.

          • UnionPacific
            23:08 17.02.2020

            Nerozumiete otázke. Ešte raz : prečo by rusi považovali poliakov za nepriateľa č. 1 keď poľsko technicky nedokáže ohroziť rusko ani zabrániť mu používať baltik ? Iba Čína a Usa majú potenciál Rusko sfúknuť. Nepleťte do toho dejiny, je to len technická otázka. 15 JAASM ani 30 F35 rusov nezastraší.

          • Janko Paliga
            23:40 17.02.2020
            Oblíbený příspěvek

            @ UnionPacific

            "prečo by rusi považovali poliakov za nepriateľa č. 1 keď poľsko technicky nedokáže ohroziť rusko ani zabrániť mu používať baltik ?"

            To isté si kladiem aj ja, len namiesto Poľska si dosádzam Ukrajinu a okupáciu jej Krymu....

          • skelet
            11:26 18.02.2020

            palo satko: hej, čo bolo to bolo. Tak tu furt nebreč :)
            UnionPacific: velká armáda, protirusky smýšlející obyvatelstvo, hraničící se zájmovými státy Ruska. Důvodů proč označit Polsko za prioritního nepřítele je dost.

      • liberal shark
        13:48 17.02.2020
        Oblíbený příspěvek

        Také bych se vůbec nedivil, kdyby otevřená polská orientace na USA hrozně vadila soudruhům v Berlíně, Moskvě, Paříži i Bruselu. Kdo tady v Evropě už celá desetiletí v dojemné shodě šíří primitivní antiamerikanismus a totalitní tendence ?

    • apache
      11:59 17.02.2020
      • (4)
      Oblíbený příspěvek

      No jo, chudák človíček, co si chce založit web a psát tam lži. Vždy se hned najdou nějací hajzlové, co mu ty jeho lži začnou vyvracet. Strašný...

    • Janko Paliga
      22:22 17.02.2020

      @ Palo Satko

      "U nas uz media vyhlasuju aj zvysenie detskych pridavkov pre nase decka za zlocin."

      A nie je?

      1. Nie je tam rozpočtové krytie.
      2. Ide o skrátené legislatívne konanie - na to existuje zákon, v akých prípadoch sa to má konať. Tu sa to evidentne nedeje, preto je to porušenie zákona.
      3. Nato mali čas od roku 2006 a "záhadne" na to prišli až teraz....

      Ináč, vláda Zderu-Sociálnej demagógie ti pridá "pětku" do vrecka, ale za chrbtom ti vytiahne z vrecka aspoň "stovku"....