Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste

Foto: BOV 8×8 na finské platformě AMV; větší foto / MO SR
Slovenské KBVP 8×8 na finské platformě AMVvětší foto / MO SR

Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) Pandur II pro Armádu ČR, také slovenský nákup finských vozidel AMV provází značné kontroverze.

Rychlý nákup neexistujícího AMV XP

Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 za 400 milionů euro (10,2 miliardy Kč) pro potřeby Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR). Slovenská armáda vozidla získá v letech 2018 až 2024.

 

Jak informoval slovenský DennikN, původně slovenská vláda vyzvala ministra obrany Petera Gajdoše, aby prozkoumal různé možnosti pořízení KBVP. Ale údajně již dva dny (19. května) po tomto usnesení Gajdoš rozhodl o “finské cestě” – Gajdoš s finským ministrem obrany podepsal memorandum o porozumění. Za dva měsíce pak Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) uzavřelo s Finy dohodu o technické spolupráci, podle níž začala Patria se slovenskými partnery stavět prototyp vozidla pro OS SR.

 

Pochybné je také označování nových slovenských KBVP jako “AMV XP”, což je označení pro novou generaci vozidel AMV od finské firmy Patria.
 

Prototyp AMV XP začala Patria testovat v roce 2013 a v roce 2015 představila AMV XP s bojovým modulem Hitfist-30P. Patria chtěla s AMV XP uspět v Litvě, ale ta dala nakonec přednost KBVP Boxer s izraelskou věží Samson Mk II.

 

Představené slovenské "AMV XP" je však designově i konstrukčně (na první pohled z vnějšku) totožné se starším modelem AMV – údajně však využívá některé části vyvinuté pro AMV XP. Jaké části to jsou, není známo. Podle výrobce hlavní výhodou AMV XP je především robustnější podvozek (možnost většího zatížení), výkonnější motor, větší celkové rozměry (větší prostor pro posádku a výsadek), robustnější páteřní energetická a datová síť vozidla, výkonnější generátor elektrické energie a nově řešení pracovního prostoru posádky a výsadku.
 

Je tedy otázkou, proč finský výrobce Patria i MO SR označuje slovenské vozidlo jako AMV XP.

 

Imaginární výzkum a vývoj

MO SR označuje nové slovenské KBVP jako výsledek výzkumu a vývoje finského a slovenského průmyslu. “Naším cílem bylo, aby dodavatel šel s námi do společného vývoje,” uvedl Ján Hoľko, generální tajemník služebního úřadu MO SR.

 

Samotná platforma AMV (nebo AMV XP) je přitom finskou konstrukcí a například motor je převzatý ze švédských nákladních vozidel Scania. Zřejmě největší zásahy v konstrukci budou spojené s integrací slovenské věže Turra 30 – jak bude uvedeno dále, kvůli instalaci slovenské věže je v určité míře nutné posílit věžové kotvící a polohové mechanismy platformy.

Klíčovým slovenským příspěvkem je zmíněný bezosádkový bojový modul Turra 30 od  EVPÚ z Novej Dubnice. Označení “výzkum a vývoj” se tak vztahuje pouze k integraci věže Turra 30 na finskou kolovou platformu.
 


AMV XP

 

Z technického hlediska je použití označení “vývoj a výzkum” kontroverzní. Avšak podle evropských pravidel při vývoji zbraňových systémů není nutnost dělat výběrová řízení. “Označit transportér za produkt společného vývoje je tak jenom snahou vyhnout se platné legislativě,” uvedl pro DennikN slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár.

 

Takový postup je sice rovněž kontroverzní, ale časově velmi efektivní – neúspěšní uchazeči případného tendru naprosto jistě podají mnohočetné námitky a odvolání, které dokončení tendru odsune o roky. Otevřené výběrové řízení také vyžaduje neprůstřelné vypracování soutěžních podmínek a naprosto bezchybné vedení celého tendru. Navíc je také možné, že někdo v podmínkách soutěže objeví informaci zvýhodňující (ať chtěně nebo nechtěně) určitého výrobce, což může v horším případě skončit vězením pro některé zúčastněné.
 

Německá nabídka

Slovenská média rovněž diskutují o odmítnutí německých KBVP Boxer. Němci nabízeli Bratislavě zapojení slovenského průmyslu, přenesení části výroby na Slovensko a využití věže Turra 30. Oficiálně podle MO SR ale pouze Finové byli ochotni přenést část výroby na Slovensko. Vladimír Šnidl z DennikN si však myslí, že jedním z vysvětlení je možná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”.

 

"Když jsme oslovili Němce, tak nám řekli, že jejich zájmem není s námi spolupracovat. Oni nám nabídli jen to, že by naložili do letadla 81 vozidel a ty by nám dovezli. Všechny peníze, které bychom zaplatili, by odešli do Německa," vysvětloval odmítnutí německé nabídky Hoľko.

 

"Zapojení slovenského průmyslu je možné a vítané. Jelikož Boxer je nejmodernějším vozidlem na trhu, projekt by přinesl významný transfer technologií do Slovenské republiky," dementuje prohlášení slovenský DennikN, který měl možnost nahlédnout do slovenské nabídky. DennikN také připomenul, že výrobce vozidel Boxer, německá KMW, se slovenským průmyslem spolupracuje již nyní.
 

V technické rovině je sice německé vozidlo Boxer pokročilejší, ale také dražší. Nejasnou výhodou (z finančního hlediska) je modularita vozidel Boxer, kdy na základní nosný podvozek lze umístit nejrůznější moduly (přepravní, zdravotnický, se zbraňovou stanicí, velitelské, atd. atd.).

 

Z technického hlediska nelze říct, která nabídka je pro Slovensko výhodnější. Svou roli samozřejmě hraje politická orientace země, politická podpora země výrobce, zájmy domácího průmyslu, pořizovací a provozní náklady vozidla, logistické a výcvikové možnosti, atd. atd. Je nutné si uvědomit, že posilování obranyschopnosti (odolnosti, udržitelnosti, politickém postavení atd.) země není závislé pouze a jen na vlastních takticko-technických vlastnostech nakupovaného zbraňového systému. 

 


Prototyp slovenského KBVP.

 

Oživení slovenského vojenského průmyslu?

Finové slíbili slovenské vládě, že společné finsko-slovenské KBVP bude moci slovenský průmysl prodávat na třetích trzích. To ale Patria (resp. každý výrobce) slibuje každé zemí, kde svá vozidla dodává, například Polsku, Bulharsku nebo Chorvatsku. V reálu tak slovenský průmysl bude soutěžit v Evropě s Finskem, Polskem, Bulharskem a Chorvatskem.

 

S tím i souvisí proklamace MO SR, že 70 % vozidla vznikne na Slovensku. S největší pravděpodobností (a v nejlepším případě) jde však o hru s čísly. Nikdo neřekl, jestli půjde o 70 % z ceny, 70 % dílů nebo 70 % součástek.

 

Reálně na Slovensku lze uskutečnit řezání ze zahraničí dodaných pancéřových plátů, následné svařování korby a finální montáž. Tedy kromě motoru, převodovky, transmise a podvozkových části na Slovensku mohou vznikat všechny “železné” díly. Samozřejmě je zde věž Turra 30, ale i ta je z velké části osazená zahraničními komponenty.

Pro slovenské daňové poplatníky tak doufejme, že slovenské firmy si nebudou uměle navyšovat výrobní náklady, aby dosáhly požadovaného 70% podílu na výrobě vozidel.

 

"Ministerstvo do těch sedmdesáti procent započetlo i případy, kdy se dovezou součástky ze zahraničí a u nás jsou použity při výrobě. To však nelze označit za slovenskou výrobu," připomíná navíc poslanec za SaS a exministr obrany Ľubomír Galko.
 

Na mušku se dostala také věž Turra 30. Vojenský magazín IHS Janes přinesl článek od českého dopisovatele Jiřího Komínka o údajných nízkých kvalitách slovenské věže – ta má být vyráběná zastaralou technologií válcování ocele, což ji činí těžší oproti konkurenčním výrobkům. Z toho důvodu museli Finové, jak bylo uvedeno výše, posílit konstrukci korby a elektromechanických pohonných jednotek natáčení věže.

 

Proti článku IHS Janes se ohradil marketingový manažér EVPÚ Jozef Poláček, podle kterého je hmotnost věže Turra 30 plně srovnatelná s konkurencí. Úroveň pancéřové ochrany, která je také předmětem kritiky, je pak závislá na zákazníkovi. Navíc Turra 30 má být levnější než konkurence.

Zdroj: DennikN

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP

Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...

BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty

Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...

Polsko modernizuje tanky T-72

Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...

Dvě novinky ze Slovenska – pistole se značkou ZVS

Zbrojní výroba na Slovensku má dlouhou tradici sahající až do doby první Československé republiky. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 4
  • PavolR
    16:57 22.01.2018

    Všimli ste si ku koncu (tí z Vás, čo si tú debatu pozreli), že Gajdoš otázku, či je pravda, že sa BVP pre cvičenie v Pobaltí museli zháňať po všetkých útvaroch, zahovoril a krátko na to práve Pobaltím argumentoval nutnosť modernizácie stávajúcich BVP?

  • PavolR
    15:30 22.01.2018

    V nedeľnej relácii "V politike" 2. téma od 57:30 min. - Plány rezortu obrany na rok 2018 - diskutujú Galko a Gajdoš:
    https://www.ta3.com/clanok/112...

  • Jura99
    08:16 22.01.2018

    tryskac: nebál bych se, že Patrii bude vyrábět někdo transparentní. Tanax dodává OSSR náklaďáky Aktis (resp. MAN), dost možná Němce celkem logicky napadlo, že to je ten pravý, kdo má zkušenost s kooperací s Němci a současně dodávkami OSSR. Pochybuju ale, že by to od Němců byla podmínka, že to musí dělat Tanax. Obava, že by mohl někdo jiný nabídnout stejně kvalitní vozidlo za stejných nebo lepších podmínek tam určitě je. Proč asi na těch průmyslových dnech jezdila škála vozidel 4x4 ale z 8x8 pouze Patria ? Proč tak ostrá vyjádření premiéra na adresu Němců? Protože se mu ani trochu nehodí, aby někdo prohlašoval, že nabízel stejné nebo lepší vozidlo za stejných nebo lepších podmínek, ale byl odmítnut.

    PavolR: řekl to v souvislosti s transportéry a každý ví, která německá firma je nabízela. Firmy obvykle nemají zájem jít do politických střetů, ale kdyby ano, řekl to "právnicky hloupě", protože tam pomluvu dodavatele Boxeru dovodit celkem snadno lze. Právnicky chytře by bylo, kdyby nezaznělo slovo Němec a západní (firmy). Ovšem takto potěšil svých 30% východně orientovaných voličů, odvádí pozornost tím, že zahraje na strunu zlých západních imperialistů. Nakonec ta východní ráže kanonu tam taky zapadá, vždyť na co nám bude nějaký americký kanon?

  • PavolR
    20:04 21.01.2018

    Clanek:
    Práve, že to povedal prešibané, právnicky - použil slová "západné firmy" (množné číslo) a "Nemec" (jednotné číslo), čiže ho nemožno chytiť priamo na poškodzovaní dobrého mena konkrétnej firmy, hoci v kontexte každý vie, o kom je reč. A vlastne ho v danej formulácii ani nemožno chytiť za urážanie Nemcov.
    Veľmi dôkladne prešpekulovaných pár viet, žiadna improvizácia. Ako kovaný populista to postavil citový protiklad , kde je na jednej strane jeho (Slovenská) vláda a na druhej "akejkoľvek špinavosti" schopné západné (zahraničné) firmy.
    Takto funguje populizmus.

  • Clanek
    19:42 21.01.2018

    @Rase
    Fico se bije v hrud za "jadro EU" ne "jadro NATO" a finove (a tim i AMVXP) jsou v EU => v tomhle nevidim zadny rozpor.

    Vyjadreni na stranu Nemcu (kdyby alespon nebyl tak hloupej a misto Nemce jmenoval konkretni firmu kdyz uz mu neco vadilo) je cez caru, ale co od X krat usvedceneho lhare a demagova cekat. Ostuda neni co Fico rekl, ostuda je ze je nekdo jako Fico opakovane zvolen premierem.

  • tryskac
    19:05 21.01.2018

    ....a presne o to ide. Urcite vie byt dohoda ako-tak rovnocennych partnerov prospesnejsia ako dohoda "obra" a "trpaslika". Ked si pozriete co nemci ponukali vyjdu vam z toho nasledovne poznatky. Montaz mala prebiehat v podniku TANAX Banovce n/Bebravou, podniku z portfolia rod. Majskych - co je politicky absolutne neprijatelne (verim Jura99 ze az tak sa v SK politike neorientujete). Dalej ponukali montaz akychsi kablovych zvazkov, nech sa nikto nehneva, to uz zvaranie pancierovych plechov ma vyssiu pridanu hodnotu. A netreba zabudat ani na chybajucu plavbyschopnost, co bola tiez poziadavka. Samozrejme, nemecke firmy su silne, tak si neodpustia lobing ani v SK ani v CZ mediach. Staci sa pozriet na vas ?planovany? nakup pasovych transporterov a musi vam byt jasne o com pisem....

  • Jura99
    18:46 21.01.2018

    PavolR: když to řekne trpaslík odkudsi z východu, tak se asi opravdu nic nestane, horší kdyby to řekl Francouz o Němcích. To ale neznamená, že člověk na nejvyšší státní funkci má mluvit jako v hospodě, navíc v tomto případě úplně zbytečně.

  • PavolR
    18:05 21.01.2018

    V európskej politike sú mantinely toho, čo môže povedať ten ktorý politik pre domáce publikum, nastavené skutočne veľkoryso. Fico dobre vie, že toto následky mať nebude.

  • Rase
    17:49 21.01.2018

    Jura99:
    tak si říkám, že na jednu stranu Fico mluví o tom, že chce aby slovensko bylo ve tvrdém jádře EU, nakupovat evropské zbraně a pak nakoupí transportér od Finů, kteří ani nejsou v NATO. To vyjádření o němcích je pěkná facka - ještě mohl říct že Francouzi smrdí :D
    ps. možná němci chtěli podplácet, ale ne jeho, tak se naštval :D

  • Jura99
    17:02 21.01.2018

    Jara: na 100% asi není a dlouho nebude vůbec nic. https://ekonomika.sme.sk/c/207...
    Trochu mě zarazil citát, že "Viete, čoho sú schopné západné firmy. Všetkého. Aj klamať, aj podplácať, aj zavádzať. Nemajme ilúziu, že keď niečo Nemec napíše, tak je to pravda," uviedol Fico.
    To mi přijde jako silný vyjádření od premiéra, pokud je autentické, zralé na pozvánku slovenského velvyslance na kobereček.
    K té domácí výrobě, zajímavé, že pomíjejí, že stejnou domácí výrobu má už nyní MSM v případě Panduru a kdyby dali takovýto bianco šek na "vývoj a výzkum" transportéru veřejně, tak by s "domácí výrobou" přišel úplně každý výrobce transportérů, s tím že tu turru by tam dali taky.

  • butters
    14:42 18.01.2018

    myslim ze toto tu este nikto nepostol, NIMR s vezou Turra 30:

    http://www.janes.com/article/6...

    https://www.upi.com/UAE-orderi...

  • Flader
    20:40 17.01.2018

    Ešte bude aj zaujímavé, aká munícia sa bude nakupovať. Či sa bude používať len doteraz zavedená, alebo aj tá nová podkaliberná.

  • Jara
    20:32 17.01.2018

    Ten kulomet ve správné raži to už asi nezachrání :)

  • Jara
    20:31 17.01.2018

    Takže už je to asi 100 procent slovenská armáda zavede zastaralý licenční kánon na munici z dob varšavské smlouvy, no to bych nechtěl vysvětlovat,rozumným a smysluplným argumentem to totiž nepůjde.

  • tryskac
    20:11 17.01.2018

    v tom uz spominanom ATM cislo 1/2018 pisali: "Vo veziach seriovych KBV bude namontovany vylepseny variant tohto kanona (2A42) oznaceny GTS30a gulomet kalibru 7,62mm x 51 NATO" Nic dalsie nik neuvadza...

  • koteky
    01:13 05.01.2018

    V okolí som počul že XY...bol v Izraeli a že bol riešiť nákup rakiet pre OSSR ,pravdepodobne sa jedná o system SPIKE od Rafael...no beriem to z rezervou...jeden chlapec sa chválil známej..no osobne neviem čo je na tom pravdy takže tuto info berte z rezervou.

  • mikojan29
    18:39 04.01.2018

    http://www.vtsu.sk/tyzdenny_pl...

    Asi vyvíjajú a testujú o dušu, keď je to celý mesiac vypredané...zaujímavé by bolo vedieť čo konkrétne...(2A42 alebo nebodaj Mk44, toť otázka?) :-D

  • Nesher
    11:56 04.01.2018

    Tak se zdá, že to není produkt slovenského vývoje, ale jen přejmenovaná srbská střela Spider.

    http://www.palba.cz/viewtopic....

  • Nesher
    23:59 03.01.2018

    Marky díky!
    Něco mi to připomíná, ale nemohu si vybavit co.

  • mafky
    23:52 03.01.2018
  • mafky
    23:50 03.01.2018

    Nesher,
    https://www.facebook.com/pg/ms...

    na niektorych fotkach je vidiet raketa systemu Hornet

  • Nesher
    23:18 03.01.2018

    Předem se omlouvám za off topic příspěvek, byt s tématem lehce souvisí.
    V ATM 1/18 byl zveřejněn článek o slovenském Průmyslovém dni 2017 (představení BOV 8x8 a kandidátů na vozidlo 4x4). Téměř na závěr článku byla zmínka o tom, že SK průmysl představil i své další produkty a vývojové projekty, mezi nimi pak i projekt perspektivního protitankového raketového systému Hornet společnosti ZVS ze skupiny MSM Group.
    Tak se chci zeptat zda o tom někdo neví víc, zda se jedná o vývoj zcela nového systému PTRS nebo je to jen nějaká modernizace Konkursu?

  • Hyena
    22:58 03.01.2018

    Tak si to zrekapitulujme. Turra 30 bola na IDETE 2015 vystavena s maketou Bushmastera mk44 30mm. Za dva roky snad v Dubnici boli schopny ten kaknon integrovat do veze, ked to tvrdia a na IDETE 2017 uz vystavili Turru aj s Bushmasterom k comu je viacero fotiek v clankoch.

    To, ze zvladne 40mm kanon som tvrdil ja a vychadzam z toho, ze sam Bushmaster tvrdi, ze zmenou 5 suciastok viete prerobit Mk44 30mm na 40mm kanon. Vahovo je tam rozdiel do 50kg.

    Teraz je to cisto na MO SR, aby to znova pokaslali a objednali stary kanon na nove vozidlo.

  • semtam
    15:34 03.01.2018

    Rase

    Síť se může dát na cokoliv, záleží jen na požadavku armády.

  • Rase
    15:30 03.01.2018

    Nechce se mi teď hledat zdroj, ale ty maskovací sítě byly zmíněné v objednávce na nové Pandury. Zatím jsou vidět jen na Tatrovkách (přeci jen armáda zatím nic jiného, nového nekoupila), byly na T815-7T3RC1 - tahač minometu vz. 82 PRAM-L, Tatra pro převoz protiletadlových střel, ale i nová várka T815-7 (mají na sobě polepy k prichycení). Ty nové Pandury můžou vypadat vlastně i takto:

    http://www.palba.cz/album/disp...

    Onu síť od B.O.I.S jsem viděl v poustním maskáči na T-72, klasiku na Šakalovi a modernizované Daně. Očividně i na Titusovi

  • semtam
    14:28 03.01.2018

    Rase

    Maskovací síť jsem viděl jen na nových Tatrovkách. Nebo už dělají na Pandury (nové)?
    Jo a pomocí Google jsem zjistil, že poláci mají multispektrální síť Berberys. Firma Miranda.

  • Rase
    10:44 03.01.2018

    semtam:
    onu multispektrální maskovací síť vyrábí pro AČR podnik B.O.I.S. - FILTRY, dodávají jich pro armádu tolik, že nestíhají. Vidět jsou prakticky na všem novém pro AČR. Vyvinuty byly v Brně. Barracuda je od Saabu, poláci vyrábějí něco podobného (tak jako my).
    Pokud jde o samotnou věž na Pandurech, tak její koncept je v pohodě, přeci jen mají se pohybovat mimo bojiště (přeci jen to není pásové a těžké BVP). Snad ji ale v rámci modernizace vylepší po mechanické a třeba i elektronické stránce. OT s kulometem by asi stačilo, ale tohle je v pohodě (dlouho to je a i bude, nejmodernější vozidlo co AČR má, tak je fajn že má lepší výzbroj než OT).

  • stirling
    10:02 03.01.2018

    Nějak mám pocit, že zdejší slováci se opravdu ještě drží toho, že by se ten kanón mohl změnit, ale to je blbost, vždyť to vozidlo jde do armádních zkoušek teď nebo dokonce už probíhají? Myslíte, že závěr armádních zkoušek bude, že jim tam nejde munice 30×173 ?:) To by byla opravdu komedie po tom co se plácají po zádech jak jim to vozidlo přesně střílí...
    K samotnému vozidlu to fakt nemá cenu dále rozebírat já jsem vše už napsal minul, clanek má pocit, že mě musí přesvědčit o své verzi, ale nemusí, já jsem čech a je důležité, že přesvědčil domácí publikum.
    Spíše bude zajímavé jak to je s konečnou specifikací, ochrany věže, podvozku, čela a boků v základu, jak těžké dokáže to vozidlo plavat nebo jaké ptřs ponese a co vše bude zvládat vozdilo na základě ostatního vybavení. Průchodnost terénem se už porovnat nedá, protože konkurence nebyla, ale dle vybavení a odolnosti porovnat lze.
    Tohle je podle mě daleko důležitější než jak tomu říká výrobce.
    Pak se i může krásně porovnávat co a za kolik dokáže turra 30 oproti zde zatracované samson.

  • Gorn
    23:53 02.01.2018

    Jara: tak ohledně té slavné 3. brigády koluje hodně zvěstí, nicméně s jistotou se dá říct že je to stejné jako s tou bílou knihou - za prvé se tím nic nezmění, za druhé je to krok správným směrem (tzn. nic to sice neřeší, ale pokud se na to správně naváže tak to může mít dobrý konec) a za třetí jste to nepochopil.

    Totiž abych to vysvětlil... když si vezmeme naší slavnou 4. brn, tak brigáda je to hlavně podle jména a rychlého na ní nic moc není. A ačkoliv naznačujete (a nejste sám) že ty její nedostatky (kolová technika, nemá vlastní dělostřelectvo atd.) jsou dány tím že je to jakási rychlá expediční brigáda dle NATO, tak je to ironicky právě naopak- 4. brn je certifikována (už snad dokonce včetně lmopr. což byl problém) jako mechanizovaná brigáda a tradičně se s ní v NATO počítá v rámci obrněné divize (raději neřešme jaké, to by zas bylo...). Jestliže je 4. brn hlavním příspěvkem AČR ke společné obraně členských států, což si troufám říct že ano, a jestliže je v zájmu obrany vlastního území aby 4. brn byla "těžší" (jak tvrdíte), tak je asi jasné že alianční závazky nám v tom nebrání, ba naopak - pásová technika a jednotky bojové podpory jsou na západ od nás v mechanizovaných brigádách normou, nikoliv unikátem. Abych se dostal k jádru pudla, AČR tu 3. brigádu "na pickupech" má, jen o ní nevíte, u nás tomu říkáme "lehký motorizovaný prapor" a schováváme to v sestavě mechanizovanejch brigád. A právě vyčleněním 44. lmopr a 74. lmopr. ze součastných brigád by měla (pravděpodobně) vzniknout ta 3. brigáda, a pokud se ještě vyčlení výsadkový prapor někam jinam (což fakt netušim, ale 45. mpr se asi staví jako jeho náhrada) tak získáme 3 brigády, s poměrně tradiční strukturou (byť můžeme polemizovat o tom jestli to vlastně nebudou spíš pluky) což by mělo být ku prospěchu věci... teda pokud se třeba to budování 45. mpr nebude provádět stylem "ostatní se podělí", nicméně to už je jiný příběh

  • semtam
    23:19 02.01.2018

    KOLT

    Ohledně KBVP to byl spíše trend na úkor BVP (pásové). Všechny výhody jsi popsal, jen bych doplnil, že pásové vozidlo ničí silnice a zároveň si nad rozumnou míru oddělává pásy.

    Jenže jak jsem již zmiňoval pásové BVP je určeno pro přímý střet. Taktickou výhodu oproti KBVP mají v tom, že jejich prostupnost terénem (bahno a spol.) mají stále na vyšší úrovni než KBVP. Tím pádem nejsou závislé na podloží.

    Pneumatiky oproti pásům se dají rozstřílet a automatické dohušťování je účinné jen do určité míry poškození. Navíc jak se ukazuje konflikty jsou často vedeny ve městech a tam se ukazuje, že pásy jsou znatelně nadřazeny kolům. Pásy si poradí se sutí a ruinami domů. Kolový podvozek v tomto terénu často zaklesne a navíc jeho kola jsou vděčný cíl pěchotních zbraní.

    Samozřejmě oba dva podvozky mají svůj smysl při vhodném nasazení.

    Trochu nesouhlasím, že kolový podvozek má v našich končinách díky zpevněným komunikacím výhodu. Jak se to vezme. Pokud bude mít nepřítel dobrý průzkum, tak silnice v zájmové oblasti budou nepřetržitě monitorovány. Proto bych se jim vyhnul.

    A ohledně modernizace našich KBVP bych je ještě doplnil oblečkem něco na způsob polské Barracudy. My snad také něco vyrábíme. Z hlavy nevim.

  • HEKTOR
    23:04 02.01.2018

    KOLT - Nebola to dementnosť MO SR-nie že by bolo také 100%,ale proste prišiel rozkaz z vrchu.A ako dobrí vojaci,rozkazi plnia... :(

    Ale inak súhlasím a preto som Vám a aj Jarovi za jeho posledný príspevok dal -palec hore...

  • Jara
    23:02 02.01.2018

    Kolt
    Jen bych se zastavil u těch věži u panduru když už se teda budem bavit o kbvp ne OT tak to co tam mame ted je spis věž pro kulomet jestli se o věži dá mluvit spis je to Urbanová stanice dávka z kalisnikova ji vyřadí z činnosti na 100 procent.....
    ale proboha hlavně ji nenahrazovat samsonem 2 to je jako z blata do louže Samson 2 má pouze level 1 když už by se přistoupilo k modernizaci tak bych byl pro vývoj vlastní veze třeba s kanonem CTAS (ano sním :))) )

  • Jara
    22:53 02.01.2018

    Hektor
    Mate pravdu trochu jsem si rypnul ;) omlouvám se, nemyslel jsem to zle. Ukončil bych to asi tím ze na obou dvou stranách naši hranice mame velice podobně problémy,, no holt mame mnoho společného :)

  • KOLT
    22:49 02.01.2018

    HEKTOR, my ho měli a stejně to byl politický nákup... Čili to není ani tak o je/není VR, jako o politické kultuře jako takové. A ta je mizerná u vás i u nás.

  • KOLT
    22:47 02.01.2018

    CZ-805 pro OSSR je šikovnost CZUB a dementnost MO SR. K tomu se nedá víc napsat. A samotná ta zbraň je krumpl s mizernou výrobní kvalitou. Samotná CZUB to moc dobře ví, při vývoji Brenu 2 se poučila, přizvala si k tomu skutečné uživatele a udělal produkt na úrovni. Kvalita zpracování je asi také lepší, nicméně prý ani ta není nějak zázračná. A náš "tendr" na ÚP byl totální blamáž, za kterou se nám může smát kdokoliv. Oprávněně.

    Strukturu AČR bych tady radši neprobíral, přecijen je to téma o KBVP pro OSSR. Nicméně použití KBVP se ve světě stává vcelku standardem, ta vozidla jsou prostě levnější, provozně nenáročnější a v dnešní době již i poměrně dostatečně odolná. Takový Pandur je na tom lépe než leckteré starší pásové BVP, AMV je o level výš, Boxer ještě o malinko nad. Všechny mají potenciál nedat pěšákovi bez protipancéřové zbraně šanci. V podmínkách ČR navíc mají výhodu vyšší rychlosti na zpevněných komunikacích, čehož lze využít v manévrovém boji.

    Pokud bychom se přidrželi tématu KBVP, ale vztahli ho na AČR, tak osobně bych uvítal po dokončení přezbrojení 7. mbr na novou pásovou platformu výraznou modernizaci Pandurů (pokud nebudeme chtít se jich vůbec zbavit, což asi ne). Minimálně osazení moderním pancířem (vyvíjí ho tuším VVTÚ), aktivním obranným systémem (dtto), moderní elektronikou. Nejlepší by bylo i vyměnit věž, protože od dob Samsonu I se na poli RWCS odehrálo mnoho. Docela by mě zajímalo, kolik by se toho z té věže dalo použít při stavbě Samsonu II. Minimálně výzbroj určitě, senzory by se stejně při modernizaci měnily, čili by to nemusel být takový rozdíl v ceně. A Samson II může mít i programování munice, což bych také uvítal.

  • HEKTOR
    22:47 02.01.2018

    Jara - Presne TO,čo nám bráni mať možno OT Boxer,či mať iný kanón ako kanón 2A42... :(

    A diskutovať môžeme ako sa vraví na úrovni,alebo sa môžeme ironický podpichovať...Ale to druhé nikam nevedie... - Reakcia na otázku či sme mali výberové konanie na tie Breny.Nebolo,bolo to ako všetko politický nákup...

  • Jara
    22:32 02.01.2018

    Hektor
    No a co vám bránilo se vyzbrojit například Mčtverkami? Měli jste nějaké výběrové řízení podobně tomuto na nová kbvp:))))?

  • HEKTOR
    22:18 02.01.2018

    Jura takto by sme sa mohli naťahovať celé dni a nikam by to neviedlo... :)

    Tak Vám ďakujem za našich vojakov... .)

  • HEKTOR
    22:14 02.01.2018

    Jara - Nechcem tu a znova otvárať kauzu Bren.No dobrý nebol,preto vznikla druhá verzia.Nepíšem to preto,lebo je to niečo ČESKÉ a preto z pohľadu slováka zlé.Aspoň ste si vyvinuli vlastnú novú zbraň,to naši vojaci stále používajú Sa-58,dobrá zbraň ale...

    Bren 805 bol/je proste biznis niekoho kto ho chcel možno až veľmi rýchlo expedovať ...Bren II už vraj pracuje ako má...

    No G36?Tá je taká dobrá,že by mala skončiť u nemcov ...

  • Jura99
    22:14 02.01.2018

    Hektor: co to ma byt za proticeske tvrzeni ? ;). Pravda je takova, ze jste sice dostali tech 600 brenu z dodavky vyrabene pro ACR, ale ta se jich nezbavila, protoze si je nechala nasledne vyrobit opet v prvni verzi. Teprve az po splneni teto objednavkay si ACR objednala bren 2. Takze vubec nerozumim tvrzeni, ze jsme vam je posunuli, zbavili se jich atp. Naopak jako obvykle pro dobrotu na zebrotu, dostali jste je driv, ale to jen jaksi dalo vzniknout pomluvam.

  • Tesil
    22:07 02.01.2018

    Jara
    Za více jak 1 bilion korun jsme vybudovali armádu o síle divize z toho bojového nasazení jsou schopny 2/3.
    S tímto dokážeme bránit část území velmi omezenou dobu.Při rozsáhlejší modernizaci se tato doba prodlouží pouze minimálně.
    Z toho vyplývá,že řešit takovou či onakou věž s takový či makovým kanonem je až někde hodně vzadu v seznamu priorit.
    Tak to prostě je a málo kdo má z toho radost.

  • Jara
    21:56 02.01.2018

    Hektor
    Jen k tomu BRENu ani první verze nebyla tak zla..ano nerozebiratelny žaber nebyl dobry pro polní podmínky to byla velká chyba. Ale co bylo dále kritizována? Ze se páka závěru hýbe pribstrelbe ?? No a co je na tom špatného ?? Dal vypouštění zásobníku ve stylu G 36 zase co je na tom špatného?? No a ze neměla vypust závěru ?? Puška G36 ji snad má?a kritizoval ji za to někdy někdo ????

  • Jara
    21:47 02.01.2018

    Kolt
    Problém bude v tom ze já mám problém s tím jak je naše armáda nyní zorganizována na dvě jako brigády .... bílá kniha je podle mého paskvil a úplně mě dorazilo ze se vyskytly náznaky vybudování třetí brigády ( s třetí brigadou souhlasím ale jen když bude sloužit k obraně země to znamená těžká.....) na pickupech nebo co??? Snad to byla nějaká kachna
    Takže ze budujem expediční brigádu když nemáme potřebné těžké brigády, navíc nemáme žádné delostrelectvo žádné pvo letectvo o 12 stíhacích a tak dále a dále.... ,je mi to zkratka proti srsti a jako občana ČR mě to sere. Ano budete namítat ze musíme plnit závazky vůči NATO a mate pravdu ale na to by nám stačili ty levnější OT

  • HEKTOR
    21:44 02.01.2018

    Jura99 - Síce to neuznáte,ale je to fakt.Viete sa "obuť" do všetkého slovenského.Viaceri ľudia Vám to tu tvrdia a nielen slováci.Ale je to jedno,fakt je,že ja osobne s Vami zdielam Váš názor na kanón 2A42.
    A výber ?Tiež súhlasím.Fínsko sa proste ulakomilo na tie miliony a pristúpilo na slovenskú hru-tú hru,ktorú asi odmietlo Nemecko...Ale takéto hry sa dejú aj v iných rezortoch a aj v SR a aj v ČR...

    A "kauza" BREN? To že prvá verzia bol šmejd je tiež fakt-viem čo píšem.To že ste nám ich pár stovák "posunuli"-osobne poznám aj podrobnosti-je len vaša/česká šikovnost ako sa ich zbaviť.Slovo šikovnosť bolo myslené ako kompliment.Slováci by urobili čechom to isté-to poviem objektívne.Ide predsa o byznys-a tam nepozná brat brata... :)

    A Spartan? Je to ako Patria,Iveco,Blackhawk...


    KOLT - Ospravedlňujem sa ak som niečo zle vyjadril ... .)

  • KOLT
    21:33 02.01.2018

    Jenže to je a) podstatně dražší; b) 4.brn byla zamýšlena jako "expediční", tj. s přepravitelností vozidel pomocí takticko-operačních letadel a schopností rychlých přesunů po vlastní ose. Čili KBVP jsou logickou volbou. Koneckonců nejsme sami, kdo šli touto cestou. Pokud se nám k tomu podaří koupit slušné množství pásových BVP, budeme mít vcelku obstojnou sílu, aniž bychom se úplně zruinovali.

  • Jara
    21:27 02.01.2018

    Kolt
    Podle mého mechanizovaná pěchota by měla být vybavena plnotucnymi pasovymi bvp jako je například puma,
    kolové OT používat jen jako transportér nebo podporu lehké pěchoty

  • KOLT
    21:23 02.01.2018

    Jara, zásadně nesouhlasím s myšlenkou, že jsme neměli kupovat Pandury jako KBVP. A co by ty jednotky palebně podporovalo? Jiná věc je, že máme nedostatek OT (což by šlo řešit Pandury a/nebo Titusy). Nicméně jakožto hlavní prostředek mechanizované pěchoty musí mít ta vozidla kanón, jinak nemají smysl.

  • KOLT
    21:20 02.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    HEKTOR, já použití toho kanónu neobhajoval, to semtam :-) S Jurou máte pravdu, on si do Slováků prostě musí kopnout. Už jsem mu to párkrát psal. Ale co naděláte, jeho táta nejsem, tak mě holt nemusí poslouchat ;-) Tentokrát má ale ve většině výtek pravdu.

    semtam, mám dojem, že rozdíl mezi BVP a OT byste si zopakovat měl, protože buď píšete nesmysly nebo jsem zásadně nepochopil váš text. Předně, jestli je BVP či OT kolové nebo pásové nemá na doktrinální rozlišení těch vozidel vliv. Má to vliv na taktiku, ale ne na rozlišení těchto dvou kategorií. Správně popisujete, co je úkolem OT. Jenže si zjevně myslíte, že když KOT vybavíte věží s kanónem, je to pořád KOT (alespoň to z vašeho textu dle mého názoru vyplývá). Jenže tak tomu rozhodně není. Naše Pandury s RCWS Samson jsou BVP, Polské Rosomáky s Bushmasterem jsou BVP, Litevské Boxery se Samson II budou BVP, stejně tak slovenské AMV s Turrou budou BVP. Prostě proto, že mají kanón (a dokonce i PTŘS). Jsou tedy určeny nejen k přepravě, nýbrž i k podpoře sesednuvší pěchoty. Protože ještě donedávna nebývala kolová vozidla vybavena kanóny (s výjimkami jako Itálie a Francie), používá se pro jistotu zkratka KBVP, protože je vcelku jasné, že kolová platforma vyžaduje jiné taktické použití než pásová. Ale furt je to BVP, tedy má zbraň určenou k podpoře pěchoty.

    Čímž se dostáváme k jádru pudla – je jedno, zda ve věži je kanón 30x165 nebo 30x173, stále je to BVP. Vcelku malý rozdíl ve výkonu těch kanónů nehraje zásadní roli. Kupříkladu 2A42 umí střílet s mnohem větší kadencí, což je proti nízkoletícím cílům výhoda. Čili o výkonu to skutečně není. Je to o kompatibilitě se spojenci a o perspektivě těch kanónů. A tam jsou rozdíly zásadní. 30x165 není programovatelná a nabízí menší množství variant střel. O tom, že by ZVS udělaly kanón s programováním už nemůže být vůbec řeč. Všichni spojenci se tohoto kanónu a munice zbavují. K čemu tedy Slovensku je? Že ho dokáží vyrobit? A nebylo by lepší snažit se získat licenci na jiný? Nebo ho přerážovat? Jenže to by stálo peníze a nezbylo by tolik v kapsách vyvolených...
    A mohl bych pokračovat. Prostě pořízení toho kanónu není obhajitelné. Chápu, že se některým líbí, že je vyrobený na Slovensku nebo že není ee-americký (tak ať koupí německý) nebo že je ruský. Na skutečnosti to ale nic nemění.

  • Jara
    21:06 02.01.2018

    Clanek
    Tak panduru netřeba komentovat....už jsem psal ze zavádět kolové bvp byla chyba a je nám celkem k ničemu stejne ho používáme jako OT( to samé čeká vás ....)
    Casu komentovat nebudu...
    A do BRENu bych se vůbec nepopíral byl aspoň ve správně ráži :)))))
    A už ted vám musí být jasné ze tenhle vás nový nákup zavání ještě větším pruserem než byl nákup panduru

  • Clanek
    20:11 02.01.2018
    Oblíbený příspěvek

    To ze byl nakup Panduru v CR pru!er neni uknucenost, ale fakt.
    To ze CASA je v mnoha (ne ve vsem!) horsim letadlem ve smyslu vykonu taky neni uknucenost, ale fakt.
    To ze byl prvni BREN ksunt se tu rozebiralo taky X krat, za jeho porizeni na SVK ale samozrejme nemuze nikdo jiny nez SVK. Ze by nekdo knucel stylem ze za ten nakup muzou "zli cesi" jsem nezachytil, pokud se tak stalo tak ano, uknucenost.

    S zadosti na vysvetleni toho nebo onoho to bude na SVK vzdy tezke, i v pripade evidentne nepolitickych tendru, kazdopadne nevysvetlenost nejakeho jevu oficialnimi zdroji jeste neimplikuje puvodni AMV. Pokud neco tak vznika podezreni, ale dokud jste nesedel v AMV XP a pak i ve slovenske podobe , nemate je prolezene odpredu dozadu, vcetne podvozkovych dilu, motoru a vybaveni obecne, muzete jen a jen spekulovat. Vydavat neco za fakt... ale to uz bych se opakoval. :)

Stránka 1 z 4