Kritika nákupu slovenských bojových vozidel AMV roste

-
28. 12. 2017
-
164 komentářů
-
Jan Grohmann
Česko-Slovenské deja vu – podobně jako v případě nákupu kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) Pandur II pro Armádu ČR, také slovenský nákup finských vozidel AMV provází značné kontroverze.
Rychlý nákup neexistujícího AMV XP
Slovenská vláda 15. listopadu souhlasila s nákupem 81 kusů KBVP 8×8 za 400 milionů euro (10,2 miliardy Kč) pro potřeby Ozbrojených sil Slovenské republiky (OS SR). Slovenská armáda vozidla získá v letech 2018 až 2024.
Jak informoval slovenský DennikN, původně slovenská vláda vyzvala ministra obrany Petera Gajdoše, aby prozkoumal různé možnosti pořízení KBVP. Ale údajně již dva dny (19. května) po tomto usnesení Gajdoš rozhodl o “finské cestě” – Gajdoš s finským ministrem obrany podepsal memorandum o porozumění. Za dva měsíce pak Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) uzavřelo s Finy dohodu o technické spolupráci, podle níž začala Patria se slovenskými partnery stavět prototyp vozidla pro OS SR.
Pochybné je také označování nových slovenských KBVP jako “AMV XP”, což je označení pro novou generaci vozidel AMV od finské firmy Patria.
Prototyp AMV XP začala Patria testovat v roce 2013 a v roce 2015 představila AMV XP s bojovým modulem Hitfist-30P. Patria chtěla s AMV XP uspět v Litvě, ale ta dala nakonec přednost KBVP Boxer s izraelskou věží Samson Mk II.
Představené slovenské "AMV XP" je však designově i konstrukčně (na první pohled z vnějšku) totožné se starším modelem AMV – údajně však využívá některé části vyvinuté pro AMV XP. Jaké části to jsou, není známo. Podle výrobce hlavní výhodou AMV XP je především robustnější podvozek (možnost většího zatížení), výkonnější motor, větší celkové rozměry (větší prostor pro posádku a výsadek), robustnější páteřní energetická a datová síť vozidla, výkonnější generátor elektrické energie a nově řešení pracovního prostoru posádky a výsadku.
Je tedy otázkou, proč finský výrobce Patria i MO SR označuje slovenské vozidlo jako AMV XP.
Imaginární výzkum a vývoj
MO SR označuje nové slovenské KBVP jako výsledek výzkumu a vývoje finského a slovenského průmyslu. “Naším cílem bylo, aby dodavatel šel s námi do společného vývoje,” uvedl Ján Hoľko, generální tajemník služebního úřadu MO SR.
Samotná platforma AMV (nebo AMV XP) je přitom finskou konstrukcí a například motor je převzatý ze švédských nákladních vozidel Scania. Zřejmě největší zásahy v konstrukci budou spojené s integrací slovenské věže Turra 30 – jak bude uvedeno dále, kvůli instalaci slovenské věže je v určité míře nutné posílit věžové kotvící a polohové mechanismy platformy.
Klíčovým slovenským příspěvkem je zmíněný bezosádkový bojový modul Turra 30 od EVPÚ z Novej Dubnice. Označení “výzkum a vývoj” se tak vztahuje pouze k integraci věže Turra 30 na finskou kolovou platformu.
AMV XP
Z technického hlediska je použití označení “vývoj a výzkum” kontroverzní. Avšak podle evropských pravidel při vývoji zbraňových systémů není nutnost dělat výběrová řízení. “Označit transportér za produkt společného vývoje je tak jenom snahou vyhnout se platné legislativě,” uvedl pro DennikN slovenský vojenský publicista Vladimír Bednár.
Takový postup je sice rovněž kontroverzní, ale časově velmi efektivní – neúspěšní uchazeči případného tendru naprosto jistě podají mnohočetné námitky a odvolání, které dokončení tendru odsune o roky. Otevřené výběrové řízení také vyžaduje neprůstřelné vypracování soutěžních podmínek a naprosto bezchybné vedení celého tendru. Navíc je také možné, že někdo v podmínkách soutěže objeví informaci zvýhodňující (ať chtěně nebo nechtěně) určitého výrobce, což může v horším případě skončit vězením pro některé zúčastněné.
Německá nabídka
Slovenská média rovněž diskutují o odmítnutí německých KBVP Boxer. Němci nabízeli Bratislavě zapojení slovenského průmyslu, přenesení části výroby na Slovensko a využití věže Turra 30. Oficiálně podle MO SR ale pouze Finové byli ochotni přenést část výroby na Slovensko. Vladimír Šnidl z DennikN si však myslí, že jedním z vysvětlení je možná neochota Němců podílet se na “ imaginárním výzkumu a vývoji”.
"Když jsme oslovili Němce, tak nám řekli, že jejich zájmem není s námi spolupracovat. Oni nám nabídli jen to, že by naložili do letadla 81 vozidel a ty by nám dovezli. Všechny peníze, které bychom zaplatili, by odešli do Německa," vysvětloval odmítnutí německé nabídky Hoľko.
"Zapojení slovenského průmyslu je možné a vítané. Jelikož Boxer je nejmodernějším vozidlem na trhu, projekt by přinesl významný transfer technologií do Slovenské republiky," dementuje prohlášení slovenský DennikN, který měl možnost nahlédnout do slovenské nabídky. DennikN také připomenul, že výrobce vozidel Boxer, německá KMW, se slovenským průmyslem spolupracuje již nyní.
V technické rovině je sice německé vozidlo Boxer pokročilejší, ale také dražší. Nejasnou výhodou (z finančního hlediska) je modularita vozidel Boxer, kdy na základní nosný podvozek lze umístit nejrůznější moduly (přepravní, zdravotnický, se zbraňovou stanicí, velitelské, atd. atd.).
Z technického hlediska nelze říct, která nabídka je pro Slovensko výhodnější. Svou roli samozřejmě hraje politická orientace země, politická podpora země výrobce, zájmy domácího průmyslu, pořizovací a provozní náklady vozidla, logistické a výcvikové možnosti, atd. atd. Je nutné si uvědomit, že posilování obranyschopnosti (odolnosti, udržitelnosti, politickém postavení atd.) země není závislé pouze a jen na vlastních takticko-technických vlastnostech nakupovaného zbraňového systému.
Prototyp slovenského KBVP.
Oživení slovenského vojenského průmyslu?
Finové slíbili slovenské vládě, že společné finsko-slovenské KBVP bude moci slovenský průmysl prodávat na třetích trzích. To ale Patria (resp. každý výrobce) slibuje každé zemí, kde svá vozidla dodává, například Polsku, Bulharsku nebo Chorvatsku. V reálu tak slovenský průmysl bude soutěžit v Evropě s Finskem, Polskem, Bulharskem a Chorvatskem.
S tím i souvisí proklamace MO SR, že 70 % vozidla vznikne na Slovensku. S největší pravděpodobností (a v nejlepším případě) jde však o hru s čísly. Nikdo neřekl, jestli půjde o 70 % z ceny, 70 % dílů nebo 70 % součástek.
Reálně na Slovensku lze uskutečnit řezání ze zahraničí dodaných pancéřových plátů, následné svařování korby a finální montáž. Tedy kromě motoru, převodovky, transmise a podvozkových části na Slovensku mohou vznikat všechny “železné” díly. Samozřejmě je zde věž Turra 30, ale i ta je z velké části osazená zahraničními komponenty.
Pro slovenské daňové poplatníky tak doufejme, že slovenské firmy si nebudou uměle navyšovat výrobní náklady, aby dosáhly požadovaného 70% podílu na výrobě vozidel.
"Ministerstvo do těch sedmdesáti procent započetlo i případy, kdy se dovezou součástky ze zahraničí a u nás jsou použity při výrobě. To však nelze označit za slovenskou výrobu," připomíná navíc poslanec za SaS a exministr obrany Ľubomír Galko.
Na mušku se dostala také věž Turra 30. Vojenský magazín IHS Janes přinesl článek od českého dopisovatele Jiřího Komínka o údajných nízkých kvalitách slovenské věže – ta má být vyráběná zastaralou technologií válcování ocele, což ji činí těžší oproti konkurenčním výrobkům. Z toho důvodu museli Finové, jak bylo uvedeno výše, posílit konstrukci korby a elektromechanických pohonných jednotek natáčení věže.
Proti článku IHS Janes se ohradil marketingový manažér EVPÚ Jozef Poláček, podle kterého je hmotnost věže Turra 30 plně srovnatelná s konkurencí. Úroveň pancéřové ochrany, která je také předmětem kritiky, je pak závislá na zákazníkovi. Navíc Turra 30 má být levnější než konkurence.
Zdroj: DennikN
Související články
Slovensko získá nejnovější bojová vozidla Patria AMVXP
Slovenská vláda před pár dny schválila pořízení 81 kolových bojových vozidel pěchoty (KBVP) AMV od ...
-
20.11.2017
-
150 komentářů
-
Jan Grohmann
BOV 8×8: Nové slovenské bojové vozidlo pěchoty
Ministerstvo obrany Slovenské republiky (MO SR) v rámci průmyslového dne předvedlo zástupcům médií ...
-
07.12.2017
-
210 komentářů
-
Jan Grohmann
Polsko modernizuje tanky T-72
Polské ministerstvo obrany plánuje modernizovat tanky T-72M1. Za tímto účelem polský Inspektorát pro ...
-
15.12.2017
-
131 komentářů
-
Jan Grohmann
Dvě novinky ze Slovenska – pistole se značkou ZVS
Zbrojní výroba na Slovensku má dlouhou tradici sahající až do doby první Československé republiky. ...
-
27.12.2017
-
50 komentářů
-
Redakce AN
Pracujem na MOSR a uvediem niektore veci ktore mozem: Tura 30 je jedno aký kaliber je len dočasné riešenie uz sa pracuje nazveme to zatial ako Tura 40.Pre sovietsky kaliber je ...Zobrazit celý příspěvek
Pracujem na MOSR a uvediem niektore veci ktore mozem: Tura 30 je jedno aký kaliber je len dočasné riešenie uz sa pracuje nazveme to zatial ako Tura 40.Pre sovietsky kaliber je zatiaľ veľké + ze sú ho plné sklady.Zatiaľ ako možné nasadenie prichádza do úvahy Irak Afganistan alebo pobaltské štáty kde je sovietska munícia doteraz pouzivana.Ano Patria posilnila strop teraz unesie až +- 4t takže je tam veľká rezerva na modernizáciu.Pre našich bratov spoza rieky Moravy váš Pandur ma vážnu konstrukcnu vadu ktorá sa týka prednej nápravy.Skrýt celý příspěvek
K tomu ze mame tam dat stary kanon LEBO sa vyraba u nas. Dajme na patriu hakovnicu s koaxialnou pistalou a nazvime to ZIZKA-30. V case vojny hakovnice vieme vyrabat na SK a municiu ...Zobrazit celý příspěvek
K tomu ze mame tam dat stary kanon LEBO sa vyraba u nas. Dajme na patriu hakovnicu s koaxialnou pistalou a nazvime to ZIZKA-30. V case vojny hakovnice vieme vyrabat na SK a municiu budu odlievat vojaci z olova priamo v kasarnach.
Jura99 > suhlasim z tvojim nahladom na tento clanok, ale myslim ze pasivne agresivne poznamky smerom na sk su u teba caste a v opacnom garde by si ich netoleroval.Skrýt celý příspěvekHektor: bohužel nechápu pojem "protislovenský příspěvek". Nemám ve zvyku lhát si do kapsy a lakovat věci na růžovo. Pokud jako protislovenskou chápete (nejen Vy) kritiku sovětského ...Zobrazit celý příspěvek
Hektor: bohužel nechápu pojem "protislovenský příspěvek". Nemám ve zvyku lhát si do kapsy a lakovat věci na růžovo. Pokud jako protislovenskou chápete (nejen Vy) kritiku sovětského kalibru u nového stroje, který má sloužit i 40let nebo kritiku zcela zpackaného způsobu výběru, kdy je už předem znám vítěz, ale stroj ještě není ani v prototypu, nebo když se koupí dopravní letadlo, kterému chybí pasivní obrana, tak mě to velmi mrzí.Skrýt celý příspěvek
semtam: Oproti pôvodnej verzii pribudli na vežu na Mikuláša dva nové senzory, vidno ich na úvodnej fotke článku a na videu môžete kameru z predu vidieť okolo 12 sekundy. Zaujímalo ...Zobrazit celý příspěvek
semtam: Oproti pôvodnej verzii pribudli na vežu na Mikuláša dva nové senzory, vidno ich na úvodnej fotke článku a na videu môžete kameru z predu vidieť okolo 12 sekundy. Zaujímalo by ma však, čo je to druhé.Skrýt celý příspěvek
Jura99 -Takže čítam tu skoro všetký príspevky,ale Vaše mi subjektívne prídu najviac protislovenské-proste nenecháte si ujsť príležitosť "kopnúť" si do Slovenska... :) Osobne ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99 -Takže čítam tu skoro všetký príspevky,ale Vaše mi subjektívne prídu najviac protislovenské-proste nenecháte si ujsť príležitosť "kopnúť" si do Slovenska... :)
Osobne si myslím že to na Slovensku je na h0vn0.Ale na h0vn0 to je aj v Česku,Poľsku,Maďarsku,Taliansku a neviem kde ešte všade.Rozdiel je len asi veľkosť toho h0vna,ktoré je u nás väčšie ako u vás-to pripúšťam
KOLT - Žiaden dôvod neni dobrý a ani logický aby tam dali kanón 2A42.Ani keby boli tie BVPčka.
stirling- možno to naši stratégovia tak premakali,že keď NATO niekedy potiahne na Rusko a v boji vašim OT dojde munícia,tak naši vojaci len preložia náboje z ruských BVP do naších OT. -UPOZORNENIE-Toto bolo myslenie LEN ako recesia,nie podnet na debatu a už vobec nie ako nejaké ospravedlnenie hlúpeho politického rozhodnutia!!!
K domácej výrobe-nemyslím si že či už Slovensko,alebo Česko môžu riešiť nejaký veľký armádny domáci priemysel.Ten čas už pominul.Takže výroba OT,alebo BVP "doma" je čistá utópia...Skrýt celý příspěvekstirling Zajisté máte pravdu. Je tu ovšem takové ale. Pokud vypukne konflikt, tak se s rychlostí světla zjistí, že zásoby munice jsou nedostatečné. To se týká většiny států ...Zobrazit celý příspěvek
stirling
Zajisté máte pravdu. Je tu ovšem takové ale.
Pokud vypukne konflikt, tak se s rychlostí světla zjistí, že zásoby munice jsou nedostatečné. To se týká většiny států NATO. Munice na rozdávání praktiky ustane. Je v zájmu každé armády, aby měla munici v dostatečném množství a ještě lépe měla tu možnost si ji na svém území vyrábět.
Je něco jiného stavět armádu na společná cvičení a pro válku. Tím netvrdím, že Slovensko má efektivní vyzbrojování.Skrýt celý příspěvekKOLT V první řadě je na každé armádě určit k jakému účelu se bude vozidlo používat. Vzhledem k tomu, že vozidla mají svůj účel daný, tak je jen na armádě jaký mix vybavení bude ...Zobrazit celý příspěvek
KOLT
V první řadě je na každé armádě určit k jakému účelu se bude vozidlo používat. Vzhledem k tomu, že vozidla mají svůj účel daný, tak je jen na armádě jaký mix vybavení bude disponovat.
Kolový transportér (KOT) není určen k přímému boji. Jeho úkolem je přeprava výsadku mimo přímý dotyk s nepřítelem. K vedení přímé bojové činnosti nám slouží vozidla typu BVP.
Rozdíl mezi BVP a KOT myslím není třeba zde rozepisovat a hlavně je to nad rámec diskuze.
Jak jsem již zmínil, KOT slouží něco jako autobus pro pěchotu. Často se stává, že nejsou pevně vyzbrojeny a plní čistě úlohu transportu. Pokud je KOT vybaven věží je to zajisté výhoda vztahující se k obraně vozidla či jako palebná podpora výsadku.
Z toho všeho plyne, že KOT získává často méně pancéřované věže a jeho bojová úloha oproti BVP je druhořadá.
Pokud by Slovensko plánovalo používat KOT spolu s BVP, tak volba pro 2A42 z důvodů úspor a domácí produkce není na škodu. Jestliže s KOT budou chtít jezdit často do misí typu Afghánistán, tak volba kanonu ráže NATO je jistě lepší rozhodnutí. Daleko důležitější než vybavit TURRU kanonem 2A42 či Buschmastrem je jí osadit panoramatickým přístrojem velitele...
Co bude za 10-15 let je kupodivu s neustále se měnícími prioritami těžké určit, ale je se zdá, tak ráže 30x173 bude vytlačena větší ráží řádově kolem 40mm.
Problém Slovenska je ten, že není jasné, zda budou OSSR disponovat vozidly BVP. Pokud ano, tak předpoklad je ten, že BVP budou disponovat větší ráží než je 30x173mm aby to dávalo plný smysl osadit KOT kanonem 2A42. Pro KOT je zbytečné zvyšovat ráži kanonu ve stávající věži, pokud ovšem nebudou sloužit jako BVP. To ale také není ideální řešení.Skrýt celý příspěvekSouhlas s jura, neochota přiznat si, že něco není ok je neuvěřitelná (ne u všech), viz obhajoba i sovětského kanónu které zavadí slováci na nových vozidlech snad jako jediný v ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas s jura, neochota přiznat si, že něco není ok je neuvěřitelná (ne u všech), viz obhajoba i sovětského kanónu které zavadí slováci na nových vozidlech snad jako jediný v nato. Bude to vypadat fakt super až budou posílat nová moderní vozidla na cvičení (či dokonce do akce) nato a budou mít svojí podomácku vyráběnou munici a všichni ostatní budou sdílet zásoby ... pokud tohle někdo hájí tak je padlý na hlavu.
Navíc jak padlo, dnes se bere schopnost vyrábět jako něco super, ale už se nebere v potaz v jakém stavu je ta výroba, jestli to není schopnost uklonit pouze pár kusů a také se nebere v potaz to co je na tom konečném výrobku opravdu domácí a co vše se musí stejně dovážet. Takže ve finále zjistíš, že máš sice domácí výrobek, ale bez zahraničních dodavatelů se stejně ani neuprdneš ... což v dnešní době je úplně normální, ale postrádá smysl pak argumentovat domácí produkcí.Skrýt celý příspěvekJura99: tak slováci vedou ten nový projekt "euro-houfnice", dost možná že bude vycházet z Evy, ale než bude prototyp hotový, může to trvat taky pěkně dlouho. Než se všechno ...Zobrazit celý příspěvek
Jura99:
tak slováci vedou ten nový projekt "euro-houfnice", dost možná že bude vycházet z Evy, ale než bude prototyp hotový, může to trvat taky pěkně dlouho. Než se všechno dovychytá a bude možné rozjet výrobu, tak pro nás bude pozdě.Skrýt celý příspěvekV případě války je celkem jedno, kde je výroba a kdo je majitelem, protože dnešní zbraňové systémy mají delší dobu výroby než trvá válka. Viz. Ukrajina, která je plná zbrojních ...Zobrazit celý příspěvek
V případě války je celkem jedno, kde je výroba a kdo je majitelem, protože dnešní zbraňové systémy mají delší dobu výroby než trvá válka. Viz. Ukrajina, která je plná zbrojních továren a přesto nedokázali v době konfliktu s Ruskem repasovat ani tank, natož ho vyrobit. Vždyť jen těch 20 Pandurů bude CSG trvat 2 roky, než je vyrobí. Puuupavo asi nebudeš moc dobrá v analýze textu, když příspěvky Jara ztotožňuješ se mnou. Vlastně mě celkem fascinuje, jak někteří slovenští kolegové (čest výjimkám) jakoukoliv kritiku berou osobně, jako "protislovenskou optiku", místo toho, aby se zamysleli, jestli je vůbec co chválit. O tendru na 8x8 zde bylo napsáno už vše, není na něm nic transparentního, vyjádření představitelů armády i politiků jsou na nízké úrovni, ale přesto ten tendr někteří budou hájit do krve, i kdyby se kupovaly dřevěné makety. O slovenském zbrojním průmyslu se také napsalo mnoho, ale zatím také žádný velký důvod k pochvale. Např. se ví, že minimálně ČR bude kupovat houfnice, ale kde jsou nějaké slovenské houfnice? Ticho po pěšině. Zuzana je 35let stará, Eva je polotovar a kamsi zapadla, je to škoda.Skrýt celý příspěvek
zatial sa nevie ani kolko bude 8x8 bov stat a ani aky bude mat kanon.. predsa len ma mat atgm minimalne 3 generacie a to na prototype nie je. takze kto vie, co tam nakoniec bude, ...Zobrazit celý příspěvek
zatial sa nevie ani kolko bude 8x8 bov stat a ani aky bude mat kanon.. predsa len ma mat atgm minimalne 3 generacie a to na prototype nie je. takze kto vie, co tam nakoniec bude, zatial sa len vari z vodySkrýt celý příspěvek
puuupava dik. O tých ostrých streľbách Mk.44 Bushmaster II na Corsac 8x8 som nemal info. https://www.youtube.com/watch?...
puuupava dik. O tých ostrých streľbách Mk.44 Bushmaster II na Corsac 8x8 som nemal info. https://www.youtube.com/watch?...
Karlos73 stačí si pozrieť video corsacu od msm a tam uvidíš ako turra strieľa z bushmasteru. A evpu asi nemôže samo rozhodnúť aký kanón ponúkne. Ale pre aký sa rozhodne armáda! A ...Zobrazit celý příspěvek
Karlos73 stačí si pozrieť video corsacu od msm a tam uvidíš ako turra strieľa z bushmasteru. A evpu asi nemôže samo rozhodnúť aký kanón ponúkne. Ale pre aký sa rozhodne armáda! A zdravím Juru99 čo sa premenoval na Jara ;)Skrýt celý příspěvek
Jara, na army-guide píší, že je dual-fed, ale tam toho píší... Nicméně i podle ZTS je ten jejich kanón se dvěma pásy. Takže pokud EVPÚ Turru úplně nedomrvili, bude mít ...Zobrazit celý příspěvek
Jara, na army-guide píší, že je dual-fed, ale tam toho píší... Nicméně i podle ZTS je ten jejich kanón se dvěma pásy. Takže pokud EVPÚ Turru úplně nedomrvili, bude mít pravděpodobně duální podavač. Pokud ho nemá, jsou to šašci.Skrýt celý příspěvek
Ale je to Škoda (stejne problémy mame i v ČR ) když už se mluví o vývoji... tak by mohlo par schopných lidi na MO nadefinovat smyslu plné požadavky na novou věž s tím ze vývoj bude ...Zobrazit celý příspěvek
Ale je to Škoda (stejne problémy mame i v ČR ) když už se mluví o vývoji... tak by mohlo par schopných lidi na MO nadefinovat smyslu plné požadavky na novou věž s tím ze vývoj bude spolufinancován spolu s MO samozřejmě pod přísným dohledem a overenim zadaných parametru. Pak by mohla vzniknout opravdu kvalitní věž se šanci na export. Ovšem místo toho takováhle fraška s předem rozdanymi kartamiSkrýt celý příspěvek
Toto očakávam od slovenských médií a novinárov, že začnú riešiť, kompatibilitu s NATO, a nie písať na objednávku niekoho (ako naposledy Vladimír Šnidl z DennikN), že tu bola ...Zobrazit celý příspěvek
Toto očakávam od slovenských médií a novinárov, že začnú riešiť, kompatibilitu s NATO, a nie písať na objednávku niekoho (ako naposledy Vladimír Šnidl z DennikN), že tu bola možnosť ponuky od Nemcov na Boxer (ktorý nespĺňa základnú požiadavku MO SR a to plavbyschopnosť! ). Je úplne jedno či Patria AMV alebo Boxer, ale jedno nie je, aké zbrane bude OS SR v najbližších 30 rokoch používať! Očakávam, že Pána Poláčeka z EVPÚ zavalia novinári otázkami akú Turra 30 chce jeho podnik ponúknuť OS SR! Ako som napísal nižšie, pokiaľ to bude kanóne 2A42, tak je to blamáž!Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...