KOMENTÁŘ: Mediální zkratky mohou sestřelit budoucnost českého zbrojního průmyslu

KOMENTÁŘ: Mediální zkratky mohou sestřelit budoucnost českého zbrojního průmyslu
Z mise českých Gripenů nad Islandem (2015) / Milan Nykodým, Vzdušné síly AČR a Wikimedia Commons (Zvětšit)

Asi žádný z vojenských odborníků nebude zpochybňovat důležitost výcviku vojenských pilotů pro zajištění obranyschopnosti České republiky. Schopnost cvičit vojenské piloty je bezesporu strategická schopnost důležitá pro obranu státu. Historie jasně ukázala, že nedostatek kvalitně vycvičených pilotů je daleko větší problém než přechodný nízký počet bojových letounů.

Pro každý stát, který to myslí s obranou vážně, je proto důležité, aby měl zajištěn kvalitní letecký výcvik již v době míru a počítal s tím, že požadavky na počty cvičených pilotů se mohou v případě krize skokově navýšit. Není tedy překvapivé, že i v rámci NATO a EU vznikly iniciativy na zabezpečení výcviku vojenských pilotů na území Evropy. Důvody jsou prosté – soběstačnost, interoperabilita a flexibilnost v počtu a kvalitě cvičených pilotů. Jenom pro informaci: výcvik pilota taktického (chcete-li stíhacího) letectva trvá minimálně 7 let a cena se pohybuje v řádech desítek až stovek milionů korun.

Výhodou České republiky (jako jedné z mála zemí světa) je, že má jak dlouhodobé zkušenosti z vojenského leteckého výcviku, tak i průmysl, který je schopný vyvinout a vyrobit kompletní špičkový výcvikový systém pro piloty taktického letectva. Kvalitním cvičným letounem počínaje a celou rodinou simulátorů konče. Dlouhodobá tradice v oblasti přípravy a výcviku pilotů začíná již v počátcích vzniku Československé republiky. Pokračovatelem této tradice je dnes Centrum leteckého výcviku v Pardubicích, které je součástí státního podniku LOM Praha a jeho hlavním úkolem je zajistit přípravu pilotů všech druhů letectev Vzdušných sil AČR.

Požadavky na moderní výcvikový systém jdou ruku v ruce s vývojem nových bojových letounů. Základem takového výcvikového systému je kvalitní cvičný proudový letoun, který umožní připravit pilota pro hladký přechod na letouny čtvrté či páté generace. Nově vyvíjený letoun L-39 NG z Aera takovým letounem bezesporu je. Na globálním trhu se pohybuje jen několik málo společností, jejichž stroje takto vysoké nároky splňují. Můžeme být právem hrdí na to, že české Aero Vodochody patří do této exkluzivní společnosti světových leteckých výrobců.


Skutečnost, že se Aero v oblasti vývoje a výroby cvičných strojů drží mezi světovou špičkou, má mimořádný vliv na celou českou ekonomiku i vývoj nových technologií. Aero i v tvrdých časech ekonomického útlumu vyvolaného epidemií Covid 19 splnilo svou odpovědnost a neomezilo spolupráci s dodavateli. Současně produkce Aera napomáhá udržovat české odborníky v neustálém kontaktu se světovým prostředím.

V globálním měřítku je Aero menším hráčem, přesto se dokáže prosadit na světovém trhu. Jeho cvičné letouny si dobře vedou ve službách mnohých leteckých sil. V současné době je v provozu stále ještě více jak šest set cvičných letounů L-39. Každá nová získaná zahraniční zakázka je výsledkem dlouhodobé a trpělivé práce. Jednoduše řečeno prodávat tak specifické „zboží“ jako jsou cvičná letadla je zcela jiná disciplína než exportovat třeba boty nebo brambory. Dodávka nových letounů je pak pouze začátek dlouhodobé práce se zákazníkem.

V tomto kontextu je také třeba vnímat turbulence při vyjednávání o jednotlivých zakázkách. Bohužel se občas stává, že se výkladu těchto turbulencí „ujímají“ různí lobbisté a „experti“. Výsledkem jsou anonymní texty vycházející v neseriózních médiích. Každá taková neseriózní mediální zkratka představuje především velkou nezodpovědnost. V rámci partikulárních a dočasných cílů dochází k potenciálnímu ohrožení strategických českých zájmů.

Pověst společnosti Aero je díky kvalitám strojů, které vyrábí a exportuje, proti podobným výpadům odolná. Nepřesné informace zveřejňované v neseriózních médiích však mohou nepříjemně zasáhnout například jednotlivé subdodavatele. Ti jsou přitom pro Aero klíčoví – dávají práci stovkám českých lidí, bez nich by Aero nikdy nebylo tam, kde je.

Byl bych rád, kdyby se o problematice celého zbrojního průmyslu vedla otevřená debata. Ta je ale možná jen pokud jsou v ní respektována fakta a nechybí v ní odbornost. Taková debata by podle mého názoru mohla posílit povědomí o tom, že český zbrojní průmysl představuje strategický obor, který je třeba více podporovat ze strany státu. Každému jednotlivci, který v něm pracuje, pak náleží uznání za odbornost a profesionalitu. Jen díky ní se Aero na globálním trhu úspěšně pere o strategické zakázky a šíří tak dobré jméno celé České republiky. Na prvním místě však zůstávají požadavky Vzdušných sil AČR na zajištění kvality i kvantity výcviku nových vojenských pilotů, kteří by měli jako první vyzkoušet nový výcvikový systém L-39 NG.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Display piloti 21. základny taktického letectva byli certifikováni!

Úspěšnou certifikací byla ve středu 9. dubna 2014 v odpoledních hodinách ukončena náročná příprava ...

České Centrum leteckého výcviku v Pardubicích

Vzdušné síly Armády České republiky pro výcvik svých pilotů využívají Centrum leteckého výcviku ...

Mise Island: Čeští piloti stíhaček Gripen získali další cenné zkušenosti

V pátek 28. srpna 2015 krátce po půl čtvrté odpolední přistálo na 21. základně taktického letectva ...

Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům

Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Larry
    23:17 16.07.2020

    Když to čtu, říkám si, jestli pan generál v. v. není na výplatní listině Aera.

    • palo satko
      08:37 17.07.2020

      Mne skor zosnuleho Milouse J. a jeho pozadovanie konstruktivnej citaj chvaliacej kritiky.

  • Tango23
    15:02 16.07.2020

    Me osobne prijde, ze Aero promeskalo spravnou dobu na potrebnou akvizici ze strany nejakeho globalniho hrace, napr. SAAB nebo Dessault Aviation, kteri by mohli mit zajem doplnit sve portfolio o svetove uspesny cvicny letoun a zajistit silnou a odpovidajici podporu takovemu produktu v budoucnosti. ...napr. SuperTucano neni o mnoho levnejsi nez L-39NG, a presto ze jde o turbovrtulovy cvicny letoun, slysim o nem v posledni dobe ohledne akvizic ze vsech stran :( Samozrejme ze provozni naklady budou u techto stroju take o neco levnejsi, ale ruku na srdce, budouci stihac bude mit rad vrtuli nejspise jenom u Spitfiru...
    Nemalou nevyhodou je take skutecnost, ze na L-kach litala predevsim byvala Varsavska smlouva a zeme tretiho sveta, kde je i dnes korupce a netransparentnost velkych nakupu stale velky problem, nemluve o tak tvrdem konkurecnim prostredi, jako jsou armadni nakupy, mnohdy podminene jinymi nez obchodnimy zajmy.... preji Aeru uspech, ale kdybych se o ne nezajimal, tak ani nevim, ze existuji.... jak se s takovou chteji dal prosadit je mi zahadou...

    • tryskac
      15:54 16.07.2020

      A29 super tucano je útočné lietadlo (A29) a nie cvičné. Na rozdiel od L39NG ma inštalované 2x guľomet 12.7. L39NG ho musí niesť v podvese pod trupom. Možno (nielen) tam je odpoveď na komerčný ne/úspech.

      • Miroslav
        16:14 16.07.2020

        Zase treba povedať aj to, že vzniklo v južnej Amerike a tam aj majú hlavný odbyt spolu s Afrikou. Dôvody sú v podstate 3:

        1/ Ľahká údržba a nízke prevádzkové náklady
        2/ Ideálne na kropenie všelijakých bánd ktoré sa aj tak nevedia brániť leteckým útokom. Preto aj má ten guľomet
        3/ Nízka rýchlosť oproti prúdovému podzvuku ho predurčuje aj ako prieskumné lietadlo

      • Matesaax
        17:13 16.07.2020

        Ty kulomety v křídle u Super Tucano se mi líbí moc,připomíná to druhovalecne stihacky

        • tryskac
          21:04 16.07.2020

          To je pravda, ale netreba zabúdať ani na laserom navadzane bomby, zameriavacie a prieskumné kontajnery. To všetko už má.

    • palo satko
      08:43 17.07.2020

      Albatrosy boli dadane do tzv. Darebackych statov. Bolo politicky a financne neprechodne v takom "biznise" pokracovat. Jednoducho svet sa zmenil a resustitacia nebostika je zbytocna. Nostalgia nie je biznis plan.

  • bredy
    14:57 16.07.2020

    Když jdu koupit ojeté auto. Očekávám že prodejce bude chválit a kupující hledat závady a nedostatky. A podle výsledků se dohadovat o ceně. Neočekával jsem rozhodně že Aero najednou získá 8 zakázek po 5 letounech před svým prodejem. Karty se teprve ukáží. A bil bych blázen myslet si něco jiného. Všichni jdou po zisků. Nic víc.

  • Jiří Vojáček
    14:47 16.07.2020

    Podle mých informací by řešením pro Centrum leteckého výcviku mohl byt pronájem L-39 od akrobatické skupiny Baltic Bees.

    • flanker.jirka
      17:08 16.07.2020

      Snad je to jen fáma okurkové sezóny, to už by byla velká ostuda pronajímat si tuzemská letadla pro vlastní výcvik někde ze zahraničí.

      • Matesaax
        17:16 16.07.2020

        Fáma to není, jejich vlastní Albiky doletaji brzy a nové NG v nedohlednu.. jiné řešení tu není. Ohledně těch Baltic Bees je to zajímavé řešení, pořád sem přemýšlel, kde ty L-39 chtějí pronajmout.

        • flanker.jirka
          07:51 17.07.2020

          Tak to se musí Česko pochválit. Ambice a PR pro cvičný letoun do celého světa a sama AČR bude muset cvičit piloty na pronajatých cvičných letounech (vlastní výroby) ze zahraničí.
          To jsou všechny L 39 v republice tak moc olétané, že to dohromady nedají?

    • Larry
      07:09 17.07.2020

      Šašci z MO :-))) CLV a celý LOM je stejná černá díra na prachy jako Aero. Pentě se nedivím, že z Aera vycouvalo. Museli si to vyhodnotit jako ztrátovou investici. Letiště Vodochody LKVO si ale ponechali a věděli proč.
      Příkladně OK-LOM, dle rejstříku vlastníkem LOM Praha provozuje DSA Hradec Králové.
      Letadlo za státní peníze -daňových poplatníků provozuje soukromý subjekt, provádí na něm výcvik a fakturuje zpátky. Někdy by jsem chtěl vidět smlouvy a faktury. Jejich štěstí, že nemám tolik volného času.
      https://www.planes.cz/cs/photo...

      • flanker.jirka
        07:56 17.07.2020

        Další peníze budou i o tom kdo platí provoz letiště Pardubice, podle všeho do toho sype armáda.

        • Scotty
          08:08 17.07.2020

          Jelikož jsou Pardubice alespoň z části armádní tak to až tak překvapivé není.

          • flanker.jirka
            15:06 17.07.2020

            Otázkou je proč si držet pro pár letadel tolik základen? A ještě k tomu vyddžovat základnu pro privátní firmy. Už jen za to, že jim zajišťuje armáda provoz letiště by mělo CLV platit zpět armádě.

          • Scotty
            15:47 17.07.2020

            flanker.jirka
            Tak Pardubice jsou záložní základna pro Čáslav. Zrovna teď od tam část letadel operuje a až dojde na větší opravu Čáslavy tak od tam budou létat poměrně dlouho.
            Proč se hodí mít záložní letiště nedaleko od hlavního se loni draze přesvědčili Slováci.

          • Larry
            20:45 17.07.2020

            Naprosto přesně Scotty.
            LKPD, tedy Pardubice jsou diverzní letiště pro Čáslav LKCV (do 5ti minut přes Železné hory) zrovna v těchto dnes se drží hotovost NATINAMDS a provádí výcvik z LKPD, protože na LKCV je technická výluka.

            Zarážející je že MO drží přes LOM Praha letiště v Přerově LKPO. Přitom 20km od LKPO je bývalé vrtulníkové (dnes Aeroklub) letiště Prostějov LKPJ. Tam se ale provádí seskoky. Buď si nechají LKPO nebo přestanou pronajímat LKPJ nebo obráceně. Provozují luxus, na který nemají.
            Shodou okolností má LOM Praha smlouvu s DSA Hradec Králové jako "stavebníkem" na pronájmu některých prostor na LKPO do r. 2067!
            Smlouvy LOMu jsou vesměs pečlivě začerněné s odkazem na obchodní tajemství. A ještě taková lahůdka od CLV.
            http://www.vrtulnik.cz/mil/lom...
            Také řídíte auta a nemáte řidičské průkazy??

            Dfm, že si to pan gen.v.v. přečte. :-)))

          • Scotty
            21:44 17.07.2020

            S Přerovem má armáda údajně nějaké plány. Myslel jsem že tam umístí prapor bezpilotních prostředků. To se zatím nestalo, ale všechno ještě může být.

          • Matesaax
            17:34 18.07.2020

            Také jsem si myslel,že prapor bezpilotních prostredku bude v Přerově,ale nakonec to bude Prostejov.Jen teda nevím odkud budou v Prostějově startovat plánované bojové drony,které vyžadují zpevněnou dráhu.
            DSA zčásti přesouvá své aktivity právě do Přerova,mají tam i nový hangár.V Hradci mají problémy s vedením města,které jim dělá problémy neustále.LOM chtělo také část svých aktivit,myslím že provoz vrtulníků přesunout do Přerova.

          • flanker.jirka
            19:52 18.07.2020

            Scotty
            Gripeny by stejně dobře mohly působit i že Kbel nebo Náměště

          • flanker.jirka
            19:58 18.07.2020

            Larry
            Jo, CLV, to se to počítá, že jsou efektivnější než výcvik vedený samotnou armádou, když vše od armády dostanou :-)
            ....jak jsem psal Scottymu, gripeny mohou fungovat klidně i LKKB nebo LKNA

          • Scotty
            21:49 18.07.2020

            Kbely i Náměšť jsou už obsazené. Zvlášť v té Náměšti určitě není místo aby se tam moly přesunout obě letky z Čáslavy. No a kolem Prahy je hustá letecká doprava už dnes, natož aby se tam ještě motali stíhači.
            Navíc, jak jsem psal, Pardubice mají celkem výhodnou polohu.

          • flanker.jirka
            09:35 19.07.2020

            Scotty
            Když se stále najde někdo, kdo tu srandu platí, tak proč ne.
            Zkuste se podívat do historie, kolik techniky bývalo dříve ve Kbelích a Náměšti.

          • flanker.jirka
            11:31 19.07.2020

            Scotty
            A toto mají být dvě letky??? Jsou rádi, že tam pošlou 12 letadel.
            https://www.irozhlas.cz/zpravy...

          • Larry
            12:41 19.07.2020

            To Scotty:
            LKPD existuje jen díky MO. Civilní EBA je ztrátová a Pardubický kraj by to "neutáhl".
            Naprosto stejně je na tom LKCS - České Budějovice, to už armáda před 15ti lety zcela opustila. Obrovské investice kraje a návratnost v nedohlednu.
            Lépe na tom je LKHK - bývalé armádní letiště v Hradci Králové. Tam to finančně držela DSA a pár leteckých firem viz:
            http://www.tl-ultralight.cz/cs...
            Prostějov LKPJ stále patří armádě, jen ho nevyužívá systematicky a provozuje to aeroklub. Pravda je, že tam byli vrtulníkáři a dráha byla a je tráva.
            Naprosto správně tady byla otázka co by tam dělala letka UAV, která potřebuje beton nebo asfalt.
            K Praze:
            Situace tam je dost náročná na koordinaci a řízení provozu. Nejen řada letišť jejich prostory ATZ/CTR/MCTR se překrývají navzjem, ale je tam i zakázaný prostor - Pražský hrad, v LKCV ani LKKB to tak jednoduché není.
            https://aisview.rlp.cz/...
            LKPD - Pardubice, z toho co má armáda jsou na tom asi nejlépe. Slušná dlouhá VPD, omezení pouze malý zakázaný prostor nad Semtínem ( Explosia- Synthesia) . Na okruh nesmějí nasazovat přes Pardubice, ale musí přes Železné hory.
            Na to, že jsou v sousedství dvou krajských měst (Pardubice, Hradec Králové) to armáda nepustí ani náhodou. S nějakými hlukovými limity a rušením nočního klidu už si dávno hlavy nezatěžují. Armádu na LKPD drží:

            1/ Železniční uzel na koridoru Brno - Praha
            2/ napojení na dálniční síť - D11 směr Praha a Hradec Králové směr Polsko.
            a budovaná R35 směrem na Mohelnici ,Olomouc.
            3/ v areálu Explosie jsou sklady pro munici včetně raketové. Pečlivě si hlídají revizní zprávy a certifikáty. Tohle už by jim nikdy nikdo nepovolil na předměstí aglomerace. To moc dobře vědí.
            4/ velice snadná dostupnost muniční a opravárenské základny - triáda Lázně Bohdaneč, Týniště nad Orlicí a Starý Ples u Josefova (Jaroměř)
            5/v Opočínku u Pardubic v areálu bývalého VÚR je velký sklad MV.
            (viz akce "roušky")
            6/ LKPD jsou diverzní letiště pro LKCV.

            LKCV-Čáslav
            Pokud vím, někdy v.r. 95 AČR dostala nabídku aby opustila LKCV - Čáslav s tím, že ji bude vše finančně kompenzováno a postavila si nové letiště. Proto aby "nebrzdila" LKPR (Ruzyně) . Nic se nekonalo.
            LKNA - Náměš´t, tam je problém s hranicí CZ-Rakousko, zakázaný prostor Dukovany a zakázaný prostor je i NP Podyjí. Dalším omezením je statisticky největší počet bouřek v republice, kdy bouřka je nebezpečný meteorologický jev pro letectví.

            Před pár lety vojáci objížděli a obcházeli v ČR včetně privátních aeroklubových.
            Zjišťovali možnosti jejich případného využití.
            Osobně jsem měl utkání s jednou rekognoskační skupinou, co vstoupila bez ohlášení do prostor letiště AE kde jsem členem. Pořizovali si snímky a pohybovali se na cizím majetku bez ohlášení, vyndal jsem DSLR a telezoomem je také vyfotil. Přítomný vedoucí let. provozu je slušně informoval že jsou na soukromých pozemcích, vyzval aby se představili a sdělilli co potřebují nebo opustili letiště, tak odešli. Arogance sama.

            MO vlastní pozemky i na jiných letištích. Např. LKJC-Jičín, tam je dokonce nabízejí k odprodeji.

          • Scotty
            14:07 19.07.2020

            V Pardubicích navíc s letištěm sousedí základna logistického praporu.
            Co se praporu UAV týče, tak ho zjevně zatím nechcou oddělovat od "mateřského" průzkumného praporu. Ovšem jestli se v budoucnu realizuje nákup většího stroje tak s využití letiště Přerov vyloženě nabízí.

      • Scotty
        08:28 17.07.2020

        Jak může MO za to že vláda (čti Babiš) neschválila (zatím) nákup L-39NG?

        • kazd
          09:02 17.07.2020

          komiku, a jak může vláda za to, že odmítla schválit jednu z "těch" zakázek, za které se jde v normální zemi do tepláků?

          • Scotty
            15:53 17.07.2020

            Jasně. Bude další díl seriálu kazd má vždycky pravdu, tedy až na to když ji nemá?

          • kazd
            18:51 17.07.2020

            No samozřejmě pravdu mám, protože je to většinou triviální,než do toho začne AČR a MO vnášet své know how
            1. buď to bylo na vládě nezávazné a pak je úplně jedno jestli to je nebo není schválené
            nebo
            2. to bylo závazné, aero by na ten kontrakt čerpalo prachy od bank a kdyby ČR nezaplatila, byly by tu další arbitráž. U letadla co není dokončené, nikdo ho nekoupil a nemá certifikaci proti takovému schválení chci performance bond. Ten samozřejmě Aeru s jeho výsledky žádná banka nedá, takže není co schvalovat.
            nebo
            3. chtěli prachy dopředu, fajn a´ť se zaručí třeba letištěm proti té miliardě za letadla

            Jestli tady do kontraktu chce nějaký generál nebo někdo jiný motat podporu průmyslu atd. tak na tu je bambilion programů MPO, EU... kde zahučelo pár miliard do leteckého průmyslu Ae270atd.
            Kontakt pro LOM/CLV a zajištění výcviku s podporou nemá co dělat.

          • Scotty
            20:58 17.07.2020

            Sice mi není úplně jasné co je závazně nezávazné, ale aby mohlo státní podnik LOM nakoupit letadla za 1.1 miliardy tak potřebuje chválení od vlády. Měla to být úplně normální smlouva na nákup kde se patrně předem vyplatí záloha, tak jak to bylo u x dalších zakázek které vláda bez problému schválila.
            Aero celý vývoj L-39NG platilo z vlastních prostředků a kdyby nedokázali dodat zboží podle smlouvy museli by zálohu vracet. Jelikož schvalovací proces postupuje dál i bez objednávky od LOMu, tak se dá říct že na tom opravdu závislí nebyli.
            Babišova soukromá averze vůči Pentě a státním podnikům (LOM) s tím neměla jistě nic společného....

  • Jura99
    14:33 16.07.2020

    tak L-39NG má jistě stále co říct v kategorii podzvukových trenérů. V tom ale může být kámen úrazu, protože 5.gen stíhačky nemají cvičné spárky a žádají si o něco výkonnější cvičný stroj, zpravidla nadzvukový.

    • Miroslav
      15:05 16.07.2020

      Kameň úrazu je v tom, že na západné trhy sa preniká ťažko a na východné sa ísť nedá, lebo množstvo komponentov Aero nakupuje a ich vývoz je obmedzený

      • Jura99
        16:27 16.07.2020

        nevím, kdo na západě za posledních 10let koupil podzvukové proudové cvičné stroje. Myslím, že L-39NG je právě konstruovaný s neembargovanou technikou, např. motor je z businessjetu. Na východě je mj. konkurence z Číny.

        • Miroslav
          16:35 16.07.2020

          Taliansko, Poľsko či Izrael nakupovali M-345/346. Iste, môžeš namietať, že je to skôr ľahké bojové lietadlo ale primárne je určený pre pokročilý výcvik

          • Jura99
            16:51 16.07.2020

            zamerne pisu podzvukovy. M346 uz skoro vyhovuje jako nahrada chybejici sparky k F-35A.

    • flanker.jirka
      17:06 16.07.2020

      Jura99
      Pokud by absence spárek u letadel 5. generace byla nepřekonatelná, tak už tu dávno nějakou existují. Jak F 22, tak F 35 se daří provozovat v pohodě. Možná je to i díky lepším simulátorům.

      • Jura99
        08:33 17.07.2020

        absence spárek nepřekonatelná není, je to záměr. Stačí jim simulátory a pokročilý nadzvukový trenér T-7 Red Hawk. Při použití takovéhoto konceptu výcviku pak nevidím místo pro podzvukový tryskáč, ale možná se pletu.

        • flanker.jirka
          15:08 17.07.2020

          Místo nadzvukového cvičného letounu rovnou koupit FA 50 Golden Eagle a máte jak výcvik, tak airpolicing.

  • CerVus
    13:42 16.07.2020

    Areo má očividně problémy s L39NG a potřebuje, aby do té černé díry stát nasypal další miliardy. Teď, když mim padla ta jediná zahraniční zakázka.
    Majitelé přeci firmu koupili, aby generovala zisk a ne proto, aby pro to něco museli udělat oni samotní.

    • satai
      14:42 16.07.2020

      Nemohl by ten stat ale byt nejaky jiny? Trebas Madarsko...

    • Miroslav
      14:50 16.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      Aero to v prvom rade má oveľa ťažšie ako kedysi. V centrálne plánovanej ekonomike kde sa dopredu vie koľko, čoho a pre koho sa bude vyrábať to mali rozhodne ľahšie ako dnes, keď musia súťažiť o zákazníka nielen cenou ale aj kvalitou. Aero s L-39ng má poslednú šancu, lebo keď terajší používatelia vyradia staré mašiny a nekúpia nové NG od Aera, tak tú medzeru zaplnia iní, ktorí to už nepustia, pravdepodobne navždy...

      • Larry
        21:00 17.07.2020

        Aero už o několik takových zákazníků za poslední roky přišlo. Scénař přesně jak popisujete.
        Docela konkurence pro ně je Hongdu K8
        https://cs.wikipedia.org/wiki/...
        V zemích Asie a Afriky, kde Aero už "dolétalo"

    • Larry
      07:12 17.07.2020

      Jo ten Senegal..... pane kolego, to se dalo čekat... :-)))

      • flanker.jirka
        15:13 17.07.2020

        No jo, nezbývá než přijít s politickým nápadem o nutnosti pořídit 72 L 39 NG pro AČR :-D

        • Scotty
          18:33 17.07.2020

          Tyhle nápady jsou snad bezpečně pohřbené v devadesátých letech.

          • Larry
            20:54 17.07.2020

            Tím bych si nebyl tak jistý, co některý chorý mozek na MO či GŠ dokáže vymyslet, by jste se divil..... to jenom proto, že rozhodují lidé, kteří nikdy nepodnikali ani nebyli dobře placení zaměstnanci s odpovědností za výsledek. Vždy jenom utráceli peníze které dostali od státu (daňových poplatníků)
            Ještě mě v generálském testamentu chybí novodobá mantra "průmysl 4.0"

          • Scotty
            21:41 17.07.2020

            Nemám strach že by něco podobného prošlo přes současného NGŠ.

  • flanker.jirka
    13:24 16.07.2020

    typické vyjadřování generality - o všem a současně o ničem. :-)

  • lemkin
    12:46 16.07.2020

    Za článkem vidím to, že AERO nemá podepsané zakázky od CLV. Které poptalo modernizaci stávajících strojů.


    No toť asi vše. Obecně lze z článku přijmout pouze myšlenku, že ČR svoje výrobce nepodporuje, byť jde například jen o roušky :-(

    • Scotty
      14:06 16.07.2020

      CLV žádnou modernizaci nepoptalo, ale pouze pronájem soukromých L-39C do doby než budou dodány L-39NG.

  • Matesaax
    11:34 16.07.2020
    Oblíbený příspěvek

    Tak nějak sem nepochopil co tím článkem chtěl autor říct.

    • satai
      11:39 16.07.2020
      Oblíbený příspěvek

      Ze nemame prudit do Aera ale poslat mu nejake prachy.

    • Gorn
      12:25 16.07.2020

      "Skutečnost, že se Aero v oblasti vývoje a výroby cvičných strojů drží mezi světovou špičkou, má mimořádný vliv na celou českou ekonomiku i vývoj nových technologií."

      Jak já ten čĺánek chápu tak to celé stojí a padá na tomhle "prohlášení". Pokud s ním bezvýhradně souhlasíte tak má ten článek smysl, pokud ne tak je to...

      • flanker.jirka
        13:25 16.07.2020

        Tohle prohlášení bylo aktuální před 30 lety. V současné době má Aero více změn ve vlastnické struktuře, než kolik letadel vůbec vyrobí. Šéfové a management se tam střídá jako ponožky.

    • liberal shark
      13:22 16.07.2020

      Po přečtení tohoto článku mně napadlo nové české slovo : nevěcný. :-)

      • Riiiederner
        19:21 16.07.2020

        Pošlete to na Čeština 2.0 třeba to zařadí do slovníku.