Metnar: Čelíme terorismu, nelegální migraci, hybridním hrozbám a kyberútokům

-
30. 10. 2020
-
54 komentářů
-
Jan Grohmann
Český ministr obrany Lubomír Metnar jako největší hrozby dneška vidí terorismus, nelegální migraci, hybridní a kyberhrozby. Naopak v případě americko-čínského soupeření nemusí být podle českého ministra obrany situace tak dramatická, jak se zdá na první pohled.
Jak vnímáte roli armády ve 21. století? Proč Česká republika armádu potřebuje?
Armádu musíme mít, protože jak ukazuje vývoj posledních let, bezpečnostní situace ve světě se spíše zhoršuje. Kombinace vycvičené a dobře vybavené armády s členstvím v NATO je tou nejlepší pojistkou pro zajištění naší obranyschopnosti a státní suverenity. A nejen to. Nezastupitelnou roli hraje armáda i v řadě krizí nevojenského charakteru. Aktuálně při boji s koronavirem, v minulosti třeba při povodních. Lidé si uvědomují, že v nouzi přijdou vojáci a pomohou. Je to znát i na důvěře veřejnosti, která je trvale velmi vysoká.
Jakým hrozbám, rizikům nebo nepřátelům Česká republika dnes čelí?
Nejen nás, ale celý svět, ohrožují terorismus a nelegální migrace. Proto děláme vše pro to, abychom tyto hrozby minimalizovali, proto se naši vojáci účastní zahraničních misí, kde proti nebezpečí bojují v místě jeho vzniku. Kromě toho nesmíme zapomenout na v posledních letech stále sílící hybridní hrozby. Kyberprostor se stává bojištěm 21. století a já jsem vděčný, že máme i v tomto oboru vycvičené profesionály.
Jaké jsou vojensko-politické ambice České republiky?
Největší a dlouhodobou je zůstat pevnou součástí NATO a EU. V tuto chvíli neexistuje žádná alternativa, která by nám dokázala lépe zajistit vnitřní i vnější bezpečnost. Být pouhými členy je ale málo. Chceme být viditelnými a aktivními členy. A to se nám daří. Čeští důstojníci obsazují prestižní posty ve strukturách NATO, v těchto měsících velíme silám výcvikové mise EU v africkém Mali.
Jaká je vaše vize armády moderního státu?
Základem jsou výborně vycvičení a dobře motivovaní vojáci. S moderní výstrojí a výzbrojí, aby byli v případě dalšího zhoršení bezpečnostní situace schopní rychle a efektivně reagovat.
Jak se díváte na rozmístění amerických základen v Polsku? Má ČR také usilovat o americké základny?
Reflektuje to probíhající restrukturalizaci americké přítomnosti v Evropě. A novou koncepci NATO, podle které dochází k posílení východního křídla. Přesunem Američané vyjadřují solidaritu Polsku i pobaltským spojencům. V České republice se podobná aktivita nechystá a neevidujeme ani žádný zájem ze strany USA na umístění jejich základny na našem území.
Jaký je největší přínos zahraničních misí? Vnímáte je jako čistě morální povinnost nebo něco, z čeho můžeme (politicky, ekonomicky) profitovat?
Každá zahraniční mise je nenahraditelnou zkušeností pro vojáky a posouvá je o kus vpřed. To je ten nejzákladnější a nejpodstatnější přínos pro naši armádu. Svým působením navíc potvrzujeme pověst spolehlivého partnera. Plníme tím své závazky a díky kvalitní práci vojáků Armády ČR roste i respekt u našich spojenců.
Premiér Babiš v začátcích koronavirové pandemie navrhl zrušit zakázku na nákup nových BVP. Jaké argumenty ho přesvědčily o opaku?
Tady bych vás mírně opravil. Vyjádření pana premiéra bylo spíše v duchu, že se nákup nových BVP odloží, nikoli zruší. Jednalo se však o období, kdy se situace měnila téměř každou hodinu. Na našem setkání jsem následně panu premiérovi vysvětlil důležitost celého projektu. S ohledem na stáří současných BVP i závazek vůči NATO vybudovat do roku 2026 těžkou brigádu postavenou právě na této technice. Výraznou roli při rozhodování sehrála i podpora a role českého průmyslu, který se má na projektu podílet minimálně 40 procenty. Výsledkem této diskuse bylo rozhodnutí, že musíme pokračovat v tom, co jsme rozjeli. Upravili jsme pouze harmonogram, prodloužili dodávky do roku 2027 a rozdělili splátky až do roku 2028.
Problém vojenských nákupů nejsou ani tak peníze, ale nedostatečná procesní propustnost na ministerstvu obrany. Co jste udělal, nebo můžete udělat, pro zlepšení situace?
Akvizice resortu obrany se mnohdy pohybují ve stamilionech či miliardách, v případě nákupu vrtulníků či BVP dokonce desítkách miliard korun. Není to rodinný nákup televize nebo auta. Jedná se o velmi složitý proces, který ze své podstaty zkrátka musí trvat několik let. Rozpohybování velkých akvizičních projektů odhalilo některé zastaralé mechanismy především v přípravné fázi. Na ty jsme se zaměřili. A troufám si říct, že výsledek je vidět. Za dva a čtvrt roku, co jsem ve funkci, jsme nakoupili za více peněz než před tím za osm let. Osobní zodpovědnost zaměstnanců ministerstva, dostatečná a kvalitní vnitřní a vnější komunikace resortu a transparentnost všech zakázek jsou základem pro jejich úspěšnou realizaci.
Proč vojáci i ve 20. letech 21. století jezdí ve 40 letech starých sovětských terénních vozidlech? Kde se stala chyba?
Dobrá otázka, ale ptejte se mých předchůdců. Já přišel na ministerstvo v létě 2018. UAZ byl a pro řadu lidí stále je synonymem nezničitelného terénního auta, ale jsme v roce 2020 a vývoj v této oblasti pokročil výrazně vpřed. Proto jsme v létě vyhlásili soutěž na nová terénní auta. Pokud se v plném rozsahu vyčerpá připravované rámcová smlouva, tak až na 1200 kusů. Nyní vybíráme z řady nabídek tu nejvýhodnější. Když se nestane něco neočekávaného, podepíšeme smlouvu na nová vozidla do konce letošního roku.
V odborných kruzích zaznívají slova o nevyhnutelném vojenském střetu mezi Čínou a Spojenými státy. Má Česká republika pro takovou situaci připraven scénář reakce? Pokud ano, můžete načrtnout směr takového scénáře?
Vojenský střet mezi Čínou a Spojenými státy rozhodně nepovažuji za nevyhnutelný. Naopak, je v zájmu obou těchto velmocí konfliktu se vyhnout. I přes různá silná prohlášení je zřetelná velká ekonomická, průmyslová a dodavatelsko-odběratelská provázanost obou těchto zemí. Silové řešení by neprospělo ani jedné straně, podle mého zájem o mírovou cestu jednoznačně převažuje.
Čínské námořnictvo každý rok spustí na vodu válečné lodě, a to o polovině tonáže celého námořnictva Velké Británie. EU naopak hodlá investovat stovky miliard euro do „zelených“ technologií. Nebojíte se toho, že Čína „zelenou“, ale slabou EU doslova převálcuje?
Je otázkou, nakolik tato dvě témata vůbec souvisí. Čína je dnes největším světovým exportérem zboží a druhým největším importérem. Tento obchod se odehrává především prostřednictvím námořní přepravy, jejíž objem i hodnota rok od roku prudce stoupají. Oblast východní Asie je zdaleka nejrušnějším regionem světa z hlediska námořní přepravy a odtud také pochází drtivá většina všech nově postavených obchodních lodí - z Číny, Japonska a Jižní Koreje. Tyto tři státy produkují devět desetin lodní tonáže celého světa. V tomto kontextu se budování čínského vojenského loďstva nejeví tak mimořádně. Čína jen v posledních dekádách dohání to, co řada jiných velkých a na námořním obchodu závislých zemí dávno má - vojenské námořnictvo schopné zajistit ochranu životně důležitých námořních tras. A nevidím ani žádný racionální důvod k vojenskému „převálcování“ Evropy. Naše i čínská prosperita jsou založeny na obchodu a obě strany by případným konfliktem hodně ztratily. A zelené technologie? Ty vedou ke zlepšení kvality života a stavu životního prostředí v Evropě a k orientaci evropského průmyslu na oblasti s vyšší přidanou hodnotou. Je to určitá výzva. Udržet si pozici v oblasti vědy, výzkumu, vývoje a technologicky nejnáročnějších výrob. To se ve svém důsledku pozitivně odráží i v sofistikované produkci obranného průmyslu.
Související články
Fiala: Do armády musíme investovat
Nač máme armádu? Jaké je její poslání? K čemu slouží zahraniční mise? Kdo je spojenec a kdo nepřítel ...
-
02.07.2020
-
146 komentářů
-
Jan Grohmann
Klaus: Kdo nemá vlastní armádu, má zpravidla armádu cizí
V dnešním rozhovoru volně pokračujeme v dotazování politiků na základní bezpečnostní a geopolitické ...
-
07.07.2020
-
198 komentářů
-
Jan Grohmann
Ivo Zelinka: Operační nasazení je nejlepší průprava
Chrudimské výsadkáře čekají na podzim zásadní změny. 43. výsadkový prapor se změní na pluk. Rozroste ...
-
13.07.2020
-
106 komentářů
-
Jana Poncarová
Jana Černochová: Budování armády je nekonečný proces
V české armádě jsou investice tématem už od 90. let. V posledních letech je o nich více slyšet. ...
-
28.07.2020
-
63 komentářů
-
Jana Poncarová
Komentáře
Pry je nejvetsi hrozba terorismus a nelegalni migrace. Tak jsem sel na stranky ACR https://www.mise.army.cz/... a podival se, kde ACR "bojuje" proti nelegalni migraci. Rikal jsem si, ...Zobrazit celý příspěvek
Pry je nejvetsi hrozba terorismus a nelegalni migrace. Tak jsem sel na stranky ACR https://www.mise.army.cz/... a podival se, kde ACR "bojuje" proti nelegalni migraci. Rikal jsem si, ze u Recka by to mohlo byt opravdu potrebne a ejhle:
"V současné době se na úkolech mise EUNAVFOR MED podílí 11. skupina Armády České republiky o pěti vojácích."
5 Vojaku...to je fakt k placi.Skrýt celý příspěvekDá se říct že celá mise v Mali je o potlačení migrace. Asi není nijakým překvapením že v NÁMOŘNÍ misi nebude mít naše armáda velké zastoupení. V Řecku žádná mezinárodní vojenská ...Zobrazit celý příspěvek
Dá se říct že celá mise v Mali je o potlačení migrace. Asi není nijakým překvapením že v NÁMOŘNÍ misi nebude mít naše armáda velké zastoupení. V Řecku žádná mezinárodní vojenská mise není.Skrýt celý příspěvek
Promin, ale to zni jako nejaka vymluva z prace proc to nejde. Pokud bychom to aspon trochu mysleli vazne (tedy ne jenom kvuli volbam a PR) tak bychom podnikli mnohem vice kroku, ...Zobrazit celý příspěvek
Promin, ale to zni jako nejaka vymluva z prace proc to nejde. Pokud bychom to aspon trochu mysleli vazne (tedy ne jenom kvuli volbam a PR) tak bychom podnikli mnohem vice kroku, nez tech 5 vojaku v Recku. A vymluva, ze nemame namornictvo, proc tam teda tech 5 lidi je? Vari obedy?
O tom, co se deje v Mali moc nevim (krome mistniho bordelu, ktery je snad uz v cele Africe). Jestli to je ohnisko migrace do EU - nevim (muze byt potom), ale uplne si to nemyslim. Rovnez se tady o zadne migraci nepise https://www.mise.army.cz/aktua... - podpora milici ve vycviku proti teroristum - takovou misi by se dalo vyslat asi do jakekoli Africke zeme, vyjma par ranaru (Egypt aspol).
Pokud MO zmini nelegalni migraci jako druhou nejvetsi hrozbu, kterou vnima ACR, cekal bych proste mnohem vice.Skrýt celý příspěvekOK. Jaké konkrétní kroky? Třeba invaze do Řecka kvůli jejich záchraně? Oni o žádné vojáky nepožádali tak se tam těžko můžeme nějak angažovat. Těch pět vojáků budou patrně ...Zobrazit celý příspěvek
OK. Jaké konkrétní kroky? Třeba invaze do Řecka kvůli jejich záchraně? Oni o žádné vojáky nepožádali tak se tam těžko můžeme nějak angažovat.
Těch pět vojáků budou patrně důstojníci někde na velení operace.
Pokud by padl stát Mali vedlo by to patrně ke značné nestabilitě v celé oblasti. Pokud by tam vládu převzali různé islamistické bojůvky zvedlo by to patrně značnou uprchlickou vlnu.Skrýt celý příspěvek
Ministr Metnar ještě zapomněl na největšího nepřítele státu a hlavně armády. Složitou legislativu, v případě MO zkostnatělé úřednictvo a korupci. S tímto nepřítelem armáda trvale ...Zobrazit celý příspěvek
Ministr Metnar ještě zapomněl na největšího nepřítele státu a hlavně armády. Složitou legislativu, v případě MO zkostnatělé úřednictvo a korupci. S tímto nepřítelem armáda trvale prohrává.Skrýt celý příspěvek
Největší hrozbou je islám. Pohádky o misích bránících migraci ? Skoro jsem se počůral smíchy. Kolik migrantů vyrobila západem podporovaná válka v Sýrii ? Kolik v Iráku? Kolik ...Zobrazit celý příspěvek
Největší hrozbou je islám.
Pohádky o misích bránících migraci ? Skoro jsem se počůral smíchy. Kolik migrantů vyrobila západem podporovaná válka v Sýrii ? Kolik v Iráku? Kolik v Libyi? Vždyť si to podhoubí naopak pěstujeme!
Jestli něco bude bránit rabování islamistů, tak je to národní garda v řádech statisíců. Ne nějaké AZ ve stovkách.
Už teď jsme s muslimy prohráli. Přesně kvůli “politikům” jako je Metnar.Skrýt celý příspěvekve skutečnosti MO ČR nemá šanci nic z toho co píšete ovlivnit. Noty k tomu co, kde a jak se bude realizovat vznikají jinde, z tohoto pohledu je i Babiš loutkou. Ale už se to ...Zobrazit celý příspěvek
ve skutečnosti MO ČR nemá šanci nic z toho co píšete ovlivnit. Noty k tomu co, kde a jak se bude realizovat vznikají jinde, z tohoto pohledu je i Babiš loutkou.
Ale už se to Evropě začíná vracet i s úroky, vyzbrojili si turky a tak t nyní vypadají západní hodnoty
https://www.idnes.cz/zpravy/za...
... jen by mně zajímalo co použili za minomet, který je v článku zmíněnSkrýt celý příspěvekAsi stěží použili minomet. To bude z největší pravděpodobností špatný překlad. O použití minometu při útoku na policejní stanici se u nás psalo už před nějakou dobou, ale fotky z ...Zobrazit celý příspěvek
Asi stěží použili minomet. To bude z největší pravděpodobností špatný překlad. O použití minometu při útoku na policejní stanici se u nás psalo už před nějakou dobou, ale fotky z místa o ničem takovém nesvědčí. Nejspíš to tedy opravdu bude jen překladatelský šotek.Skrýt celý příspěvek
Mohl to být "home made" minomet a munice (prostě zavařená trubka a "pyrotechnika"), takových se v Sýrii objevilo plno. Což mimochodem, taky dost vypovídá o tom, kdo na polici ve ...Zobrazit celý příspěvek
Mohl to být "home made" minomet a munice (prostě zavařená trubka a "pyrotechnika"), takových se v Sýrii objevilo plno. Což mimochodem, taky dost vypovídá o tom, kdo na polici ve Francii útočí, nebo z jakých zdrojů se ti útočníci školí.Skrýt celý příspěvek
Vypadá to ...Zobrazit celý příspěvek
Vypadá to tak.
http://translate.google.com/tr...
Prostě podomácku vyrobená pyrotechnika používaná výtržníky po celém světě. Pokud je k výrobě a použití něčeho takového potřeba školení v Sýrii potom se tam nejspíš otočila většina fotbalových Hooligans.Skrýt celý příspěvekTak že po puškách s dlouhými zásobníky přijdou na řadu instalatéři a přijdou o své trubky :-)
Tak že po puškách s dlouhými zásobníky přijdou na řadu instalatéři a přijdou o své trubky :-)
Ono není ani potřeba shánět instalatérské trubky. Stačí zajít do obchodu a koupit něco ...Zobrazit celý příspěvek
Ono není ani potřeba shánět instalatérské trubky. Stačí zajít do obchodu a koupit něco takového.
https://www.afg-obrana.cz/sub/... Skrýt celý příspěvekScotty: Jop, k tomu jsem měl vyrobený "minomet" z 60cm dlouhé ocelové roury s podstavcem, petardy lítaly nesrovnatelně výš než z toho papírového tubusu. Je jednoduché udělat ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: Jop, k tomu jsem měl vyrobený "minomet" z 60cm dlouhé ocelové roury s podstavcem, petardy lítaly nesrovnatelně výš než z toho papírového tubusu. Je jednoduché udělat nožičky a podstavec na pant a střílet jiným úhlem. Určitě by to pár set metrů dostřelilo i s tou petardou. :-)Skrýt celý příspěvek
Obersturmbannführer Obrtel je naše spása!
Obersturmbannführer Obrtel je naše spása!
Je vidět, že hodnosti znáte. Nebo že by Waffen SS - Váš vzor? Nesloužíte náhodou v AČR?
Je vidět, že hodnosti znáte. Nebo že by Waffen SS - Váš vzor? Nesloužíte náhodou v AČR?
Vážení, Vy co voláte po lepší výzbroji, tak věřte že ic není zadarmo. kolipak jste zaplatili na daních, aby stát měl na financování armády dle vašich představ???? K té Číně ...Zobrazit celý příspěvek
Vážení, Vy co voláte po lepší výzbroji, tak věřte že ic není zadarmo. kolipak jste zaplatili na daních, aby stát měl na financování armády dle vašich představ????
K té Číně ......
Provozuji a pronajímám síť jistých zařízení, ovládané privátní mikrovlnnou technologií.
Součástí jednotlivých technologických sajtů je SBC (Single Board Computer) jednodeskový mikropočítač BeagleBone Green. Trochu línější a pomalejší než Raspberry Pi.
Čínská fi Sxxxx našla způsob jak výrobit, prodat a vyvézt do světa SBC BBG ze Shenzhenu. SBC BBG obsahuje CPU (procesor) firmy Texas Instruments uvedený na seznamu ITAR (kvůli jeho kryptografické akceleraci)
Co to je ITAR?? (International Traffic in Arms Regulations)
https://cs.qwe.wiki/wiki/Inter...
Čína není signatářem smlouvy ITAR.
V poslední době se objevil se na čínských e-kšeftech klon stejných zařízení. Nic proti ničemu, ale líný SBC BBG nahradili v Číně rychlejším Raspberry 3B.
Navíc se místo 14ti bitového A/D convertoru se objevil 16ti bitový LTC2208. Jenže!
https://www.bis.doc.gov/index....
BIS není česká BIS, ale v USA „Výbor pro průmyslovou bezpečnost“ Dokument hovoří jasně.
Commerce Control List September 11, 2020
CATEGORY 3 – ELECTRONICS
a.5. Analog-to-Digital Converter (ADC) and Digital-to-Analog Converter (DAC) integrated circuits, as follows:
a.5.a. ADCs having any of the following:
….
a.5.a.5. A resolution of 16 bit or more with an output rate greater than 65 Mega Samples Per Second (MSPS).
Omezení se vztahuje i na LTC2208, které si ovšem můžete koupit na ebay, nebo aliku v Číně kolik chcete a nikdo se Vás nezeptá. Na rozdíl od USA kde budete vyplňovat formuláře, budete muset uvést do jakého zařízení bude obvod použit, zda zařízení bude re-exportováno a hromady dalších informací, včetně velikosti vašich bot a čísla účtu.
Podobná je situace s procesory Cortex AM335x (najdete je i ve vašich smartfounech)
Čína Západ neporazí tak, že by použila 16ti bitové ADC v ICBM.
Oni prodávají na Západ a do USA v obrovských množstvích levnou, narychlo navrženou elektroniku, s mizernou životností ...viz vaše LED žárovka v kuchyni. (i tak se dá při jisté znalosti vybrat kvalita).
Konzumní ekonomika bude brzy vyčerpána z hotovosti FED a ECB budou tisknout další papírky s nulovou hodnotou. A když nebudou mít obyvatelé na Západě a v USA na nájem a svůj oblíbený hambáč „v Mekáči“ půjdou si lidi navzájem po krku. Problém je pro Čínu vyřešen. Čína není jen země, to je civilizace!Skrýt celý příspěvekJaké mají daně souvislost s rozpočtem armády? Protože od doby kdy byl vynalezen státní dluh to nemá přímou souvislost.
Jaké mají daně souvislost s rozpočtem armády? Protože od doby kdy byl vynalezen státní dluh to nemá přímou souvislost.
Když se nevybere... není co rozdělit. Stát není perpetuum mobile a bez peněz to nejde. Jiné zdroje příjmů, jako výnosy z firem, nejsou. Stát už se zbavil majetku. Zbývají jen a ...Zobrazit celý příspěvek
Když se nevybere... není co rozdělit. Stát není perpetuum mobile a bez peněz to nejde.
Jiné zdroje příjmů, jako výnosy z firem, nejsou. Stát už se zbavil majetku. Zbývají jen a pouze daně.
Doba hospodářské prosperity je pryč a co si armáda nekoupila, už nebude. Místo nákupů neúměrně dlouho plánovali a lavírovali na GŠ a MO. Zplánování akvizice 4 roky se dá stihnout za 2. Jenže to se na projektu musí "makat"
Stát si nemůže dovolit " jet na dluh" a je potřeba začít škrtat napříč resorty.
Až to na MO a GŠ zjistí, nastane chaos jako za LuftJardy.Skrýt celý příspěvekLarry Díval jste se někdy kolik má tahle republika státní dluh? Náš stát si naopak může pár let dovolit jet na dluh. V žádném rezortu se škrty naplánují tak proč zrovna v armádě? ...Zobrazit celý příspěvek
Larry
Díval jste se někdy kolik má tahle republika státní dluh? Náš stát si naopak může pár let dovolit jet na dluh. V žádném rezortu se škrty naplánují tak proč zrovna v armádě? Navíc komunisti žádné šetření nechtějí, oni chtějí jen uzmout peníze obraně a přesunout je do položky na bezúčelné prožrání.
Tahle vláda žádné škrty dělat nebude na to můžete vzít jed. Rozhodně ne rok před volbami.Skrýt celý příspěvekVy máte chování a přístup k penězům jako státní úředník, který žije jen z daní a má pocit, že se může z eráru rozhazovat, prožírat a dluhy jsou vlastně normální. Ukažte mne jedinou ...Zobrazit celý příspěvek
Vy máte chování a přístup k penězům jako státní úředník, který žije jen z daní a má pocit, že se může z eráru rozhazovat, prožírat a dluhy jsou vlastně normální. Ukažte mne jedinou firmu, která dnes rozhazuje bezúčelně své peníze. Každá firma i fyzická osoba se snaží šetřit, protože nikdo neví jak dlouho současná situace - nejistota bude trvat.
Vás zaměstnat jako našeho firemního ekonoma, jsem si jistý, že do roka do dne zkrachujeme.
Za bolševika mě jako malého kluka rodiče učili, že si můžu "vyskakovat" do výše svého platu. A tím se dodnes řídím. Mám celkem klidný život bez dluhů a exekutorů. Jenom to chce zaplatit včas faktury, složenky případně cash.
To, že si může dovolit jet stát na dluh pár let, jsou nebezpečné socialisticko - neomarxistické teorie původem u madam Maláčové . Stejný nesmysl jako nepodmíněný příjem
https://zpravy.aktualne.cz/eko...
Tento eurobolševický experiment, který stejně nemůže v rozvinutém tržním kapitalismu fungovat je nejlepší cesta k dalšímu zadlužování státu.Skrýt celý příspěvekLarry Na vzdory tomu co vám tvrdí Babiš stát není jako firma. Tahle vláda myslím správně rozhodla že krizi lépe překonáme pokud stát nepřestane investovat a pomůže k znovu rozjetí ...Zobrazit celý příspěvek
Larry
Na vzdory tomu co vám tvrdí Babiš stát není jako firma. Tahle vláda myslím správně rozhodla že krizi lépe překonáme pokud stát nepřestane investovat a pomůže k znovu rozjetí ekonomiky.
Pokud by se realizovalo to co navrhujete jen by to znamenalo hlubší propad. Ostatně jak už jsme to ne tak dávno zažili. Samozřejmě mohly by jsme se na to vykašlat a počkat že nás z toho za nějaký čas znovu vytáhnou německé vládní peníze. Ovšem státu při každých škrtech roste vnitřní dluh. Ten se nedá tak přesně vyčíslit jako ten peněžní, ale dopady toho vnitřního dluhu vidíme každý den. Na dopravní infrastruktuře, zdravotnictví, armádě, IZS, atd....Skrýt celý příspěvekScotty co podle vás je a co naopak není "bezúčelné prožrání?" V souvislosti se situací s epidemií a tím čím si IZS a zdravotnictví prochází, si dokážu představit těch 10 mld Kč ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
co podle vás je a co naopak není "bezúčelné prožrání?"
V souvislosti se situací s epidemií a tím čím si IZS a zdravotnictví prochází, si dokážu představit těch 10 mld Kč právě tam.
AČR o 10 mld méně v příštím roce nijak nepoloží, jen zpomalí fázi modernizačních projektů. Jen si spočítejte jaký vnitřní dluh vůči obranyschopnosti země obecně, včetně i těch potenciálně chybějících lůžek v zálohách, vytvořily vlády za celou existence Česka, tedy od roku 1993. (nebýt předchozí velké armády v podobě ČSLA a zásob, které tu byly, tak by s tím co politici předvádí AČR už neexistovala) ...a kde bychom byli, pokud by Trump nezačal vlastním spojencům vyhrožovat a poukazovat na závazek 2% HDP na obranu? ... asi někde na 0,85%
Pokud si pozemáci nedokáží řádně a včas zpracovat projekty, tak si hold asi počkají (viz takové srandičky na poslední chvíli, kolik osob má být v BVP vezeno, nebo že si rozmyslí věže pouze s obsluhou, to si němci s Pumou mohli ušetřit práci k nám vůbec jezdit, pokud by ti, kteří říkají, že vědí co chtějí, opravdu věděli co chtějí už v té době)Skrýt celý příspěvekflanker.jirka Vtip je v tom že se těch 10 miliard nechtějí komunisté převést na nic konkrétního, ale do rozpočtové rezervy. Nezaznamenal jsem že by si zdravotníci stěžovali na ...Zobrazit celý příspěvek
flanker.jirka
Vtip je v tom že se těch 10 miliard nechtějí komunisté převést na nic konkrétního, ale do rozpočtové rezervy. Nezaznamenal jsem že by si zdravotníci stěžovali na akutní nedostatek peněz. Naopak požadavky jiných rezortů byly v rozpočtu zohledněny, tak není jediní důvod proč brát zrovna obraně.
Za odklady rozhodně nejsou vojáci. Oni své požadavky předložili v roce 2018 a od té doby jsou stále stejné. Ovšem pokud není zajištěné stabilní financování je realizace takových projektů komplikovaná. Už jen změna harmonogramu dodávek a placení zdržela celý projekt minimálně o půl roku. Pokud ty peníze příští rok MO nedostane tak prostě některý větší vyzbrojovací projekt škrtne a podle některých náznaků to bude systém PVO. Neodsune prostě škrtne protože v dalších letech na něj už nebudou peníze vzhledem k pravděpodobnému náběhu financování nových BVP.
Nečekal bych že na webu věnujícím se armádě narazím na názory jako v UV KSČ(M).Skrýt celý příspěvekScotty: proč operujete takovou nevýznamnou skupinou jako jsou komunisté?? Kolik jich je a jaké mají hlasy?? Je potřeba hledat podporu napříč spektrem a dá se najít. Je to o ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: proč operujete takovou nevýznamnou skupinou jako jsou komunisté?? Kolik jich je a jaké mají hlasy?? Je potřeba hledat podporu napříč spektrem a dá se najít. Je to o schopnostech a ochotě k vyjednávání.
Mimochodem IZS, PČR přesněji resorty MV a MZ by s těmi penězi aktuálně naložili lépe a účelněji.
Peněz není tolik aby byl spokojen každý, ale jsou priority. Ty si bude muset udělat i armáda potažmo MO a GŠ.Skrýt celý příspěvekLarry Protože komunisti dávají najevo že si přejí snížení rozpočtu obrany a oni podporují současnou vládu. /Mimochodem IZS, PČR přesněji resorty MV a MZ by s těmi penězi aktuálně ...Zobrazit celý příspěvek
Larry
Protože komunisti dávají najevo že si přejí snížení rozpočtu obrany a oni podporují současnou vládu.
/Mimochodem IZS, PČR přesněji resorty MV a MZ by s těmi penězi aktuálně naložili lépe a účelněji./
Ne. Jejich požadavky byli v rozpočtu zohledněné. Rozhodně vnitro ani zdravotnictví nejsou tak dlouhodobě profinancované jako armáda.
Armáda vybrala 4 prioritní projekty. Pokud přijdou o peníze tak se budou rušit i ty prioritní.Skrýt celý příspěvekScotty Tak že protože nikdo z Ministerstva zdravotnictví a vnitra nebrečí do médií tak jako NGŠ, tak peníze nepotřebují? Není důvod žádný projekt škrtat, pouze rozložit platby. A ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Tak že protože nikdo z Ministerstva zdravotnictví a vnitra nebrečí do médií tak jako NGŠ, tak peníze nepotřebují? Není důvod žádný projekt škrtat, pouze rozložit platby. A nikde není napsané, že BVP musí stát celých 50 mld. Dají se pořídit i levněji. Ale to by si obrana musela vážit toho co má! Co se týká životního cyklu máme rezervy u vrtulníků a místo toho, aby se využil celý potenciál tak se pořizuje prakticky nejdražší nabídka. Přitom poláci budou mnohem oletanejsi kusy Mi 24 modernizovat.
Armáda hospodařit neumí a jestli to říkají komunisté, nevím, ale je to tak. S outsourcingem to AČR dopracovalo tak daleko, že si vojáci po sobě nejsou schopni ani uklidit a vyhazují se stále peníze z okna. Ať se NGŠ ráčí podívat kde může ušetřit ve svém nejbližším okolí, máme armádu, ale armádu úředníků, kde ve výsledku na bojový prapor bude pomalu šest stupňů velení.Skrýt celý příspěvekflanker.jirka
Co dodat soudruhu. Proč vůbec na obranu nějaké peníze dávat, že.
Stačí se rozhlédnout s jakým vybavením pracuje armáda a s jakým zdravotníci, policie nebo hasiči.flanker.jirka
Co dodat soudruhu. Proč vůbec na obranu nějaké peníze dávat, že.
Stačí se rozhlédnout s jakým vybavením pracuje armáda a s jakým zdravotníci, policie nebo hasiči.Scotty to Vás asi zklamu, nejsem žádnej soudruh a nesympatizuji s levicí, ale vykládat si jedno případné snížení rozpočtu z 85 mld Kč na 75 mld Kč jako nepřekonatelnou tragedii je ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
to Vás asi zklamu, nejsem žádnej soudruh a nesympatizuji s levicí, ale vykládat si jedno případné snížení rozpočtu z 85 mld Kč na 75 mld Kč jako nepřekonatelnou tragedii je blbost.
Problém MO ČR totiž není v absolutních číslech, ale v tom jaké procento z rozpočtu dokáže dát na investice, oproti okolním státům je to procento skoro poloviční. A právě z toho usuzuji, že MO ČR neumí a nechce umět řádně hospodařit s tím co k němu přiteče.Skrýt celý příspěvekMně se líbí jak se tady někteří lidé snaží mermomoci obhajovat naprosto stupidní nápad KSČM a naivně si představují jak to vlastně státu prospěje :D :D :D To, že to státu reálně ...Zobrazit celý příspěvek
Mně se líbí jak se tady někteří lidé snaží mermomoci obhajovat naprosto stupidní nápad KSČM a naivně si představují jak to vlastně státu prospěje :D :D :D
To, že to státu reálně uškodí to jim moc nedochází, protože:
Těch 10 miliard by se nepřevedlo někam kde jsou potřeba, třeba do IZS, policie, nemocnic. NE NE NE NE. Dokonce by se ani o těch 10 miliard nesnížil už tak obrovský rozpočtový schodek. Také ne.
Těch 10 miliard by se totiž naprosto nesmyslně přemístili do nějakého rezervního fondu. Nejspíš do toho samého rezervního fondu, který KSČM pomohli vládě ANO rozpustit před, kdy to bylo rokem nebo dvěma, kdy odsouhlasili rozpuštění 40 miliard, nebo kolik to bylo, to státního rozpočtu.
A teď by tito pokrytci z řad KSČM, chtějí hrát na zachránce ČR a obrovské ekonomy :D :D :D :D
Ať nejdříve ze svého rozpočtu a z rozpočtu ANO vrátí oněch několik miliard zpět do rezervního fondu, které pomohli rozházet a které teď chybí.
A já si říkám, že lidé co tenhle nesmysl od bolševiků obhajují by se nad sebou měli zamyslet.
Proč brát peníze zrovna armádě? Proč né školství. Školy jsou zavřené, nebo proč to nevzít z financí odložených na stavbu infrastruktury, nebo na platy úředníků, úřady jsou taky z velké části zavřené nebo je jejich provoz omezen. Proč brát finance od těch, kteří nějakým způsobem i v době krize fungují?
A takové ty kecy, že MO stejně tyto finance kdysi v budoucnu nedokázalo utratit a GŠ není stejně schopen vytvořit ucelenou koncepci a bla bla bla.
No jo ale napadlo někoho z těch mudrlantů, že špatná koncepce vycházela ze špatného finančního základu AČR a to ne jen z toho, že financí bylo málo, ale že hlavně do armády chodili nepravidelně a v nepravidelné výši, a že velkou část minulých zakázek prostě provázely škrty podobné jako někteří dnes obhajují.
Prostě pokud AČR nebude mít pravidelné financování a bude vždy první na žebříčku škrtů tak se ta situace nikdy v AČR nezlepší a GŠ nebude moct, společně s MO, budovat armádu účinně a efektivně.Skrýt celý příspěvek
Larry: Je to o cerpani, ne o tom kolik se vybere. Proto nektere staty s mnohem "mensim" vyberem dani dokazou nakoupit mnohem lepsi techniku, nez my :-) K cemu ti jsou vyssi dane, ...Zobrazit celý příspěvek
Larry:
Je to o cerpani, ne o tom kolik se vybere. Proto nektere staty s mnohem "mensim" vyberem dani dokazou nakoupit mnohem lepsi techniku, nez my :-) K cemu ti jsou vyssi dane, kdyz se pak duchodcum posle 15 miliard? Je to jenom o vuli, penez je dost.Skrýt celý příspěvek
Pane ministře, je mě smutno, když vidím české "zastaralé" vojsko a polskou armádu, která nakupuje ve velkém nejmodernější techniku. Nedovedu si představit své dítě v BVP, jsme asi ...Zobrazit celý příspěvek
Pane ministře, je mě smutno, když vidím české "zastaralé" vojsko a polskou armádu, která nakupuje ve velkém nejmodernější techniku. Nedovedu si představit své dítě v BVP, jsme asi pro srandu potencinálnímu nepříteli !!Skrýt celý příspěvek
Pokud jde o nová BVP, tak Maďaři můžou posloužit jako dobrý příklad toho, jak se dá nová technika pořídit i v čase krize. Doufám že nikdo nevěří tomu, že během oněch odložených ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud jde o nová BVP, tak Maďaři můžou posloužit jako dobrý příklad toho, jak se dá nová technika pořídit i v čase krize. Doufám že nikdo nevěří tomu, že během oněch odložených ukázek mělo dojít k nějakému zásadnímu zjištění. Vozidla se totiž stejně vyberou za stolem pomocí hodnocení (bodování) technických schopností a nejnižší ceny. Ona ukázka byla stejně jen pro média, novináře a pěkné fotky.
Osobně si myslím, že MO na konci roku stejně potichu vrátí do rozpočtu nevyčerpaných cca 10 mld Kč. Přidejme k tomu ty 3 mld co vrátili začátkem roku a vyjde nám docela dost slušný ranec, za který mohla být spousta BVP nebo nové tanky. MO bude rádo, pokud do konce roku podepíše smlouvu na nákup nových aut + nějakých dalších věcí, ale to je jen za pár miliard.Skrýt celý příspěvekNa to aby se udělala prezentace pro novináře není potřeba měsíc testů. Stačili by tři dny jako v roce 2017. Postě se jenom v praxi ověří základní deklarované parametry. Nikde není ...Zobrazit celý příspěvek
Na to aby se udělala prezentace pro novináře není potřeba měsíc testů. Stačili by tři dny jako v roce 2017. Postě se jenom v praxi ověří základní deklarované parametry. Nikde není psáno že praktické zkoušky nezamíchá tím bodovým hodnocením.
Na bilanci čerpání rozpočtu bude nejlepší počkat na konec roku.Skrýt celý příspěvekRase Pevně doufám, že nepůjde o ukázky, ale testování jak píše Scotty. Krize, nekrize, pořizovat se to má možná na dalších 30 let, tak na nějakém měsící nesejde. Možná mají spíše ...Zobrazit celý příspěvek
Rase
Pevně doufám, že nepůjde o ukázky, ale testování jak píše Scotty.
Krize, nekrize, pořizovat se to má možná na dalších 30 let, tak na nějakém měsící nesejde. Možná mají spíše strach z toho, že by to nedali do voleb a k vatě by se dostal někdo jiný :-DSkrýt celý příspěvekJá to vidím bledě. Naše ekonomika je na kolenou. Rozpočet armády bude výrazně seškrtán a i tak se budou dál ve velkém na konci roku vracet nevyčerpané finance. Tady 100% dojde k ...Zobrazit celý příspěvek
Já to vidím bledě. Naše ekonomika je na kolenou. Rozpočet armády bude výrazně seškrtán a i tak se budou dál ve velkém na konci roku vracet nevyčerpané finance. Tady 100% dojde k seškrtání počtů BVP na nejnižší možný počet, natáhnutí financování a přebírání na co nejdelší dobu. To v ruku v ruce s renovací BVP-2 ala T-72CZM4.
Tanky už jsou z obliga, ty budou bez modernizace sloužit dalších 20 let, U Gripenů se prodlouží pronájem a nakonec se odkoupí. Vše v tradici levných krátkodobých náplastí, které se v delším časovém období ukáží jako velká finanční zátěž.Skrýt celý příspěvekAž na to že krom komunistů nikdo ořezat obraný rozpočet nechce. Placení BVP už proložené bylo a o seškrtání počtů nikdo nemluví. Takže asi tak.
Až na to že krom komunistů nikdo ořezat obraný rozpočet nechce. Placení BVP už proložené bylo a o seškrtání počtů nikdo nemluví. Takže asi tak.
Ale vždyť to není o pouhých 10 mld na příští rok. Od roku 1999 kdy máme mít teoreticky 2% z HDP na obranu tu bylo hodně vlád, které armádu oskubaly
Ale vždyť to není o pouhých 10 mld na příští rok. Od roku 1999 kdy máme mít teoreticky 2% z HDP na obranu tu bylo hodně vlád, které armádu oskubaly
Pokud se BVP koupí, tak bych se o počet 210 vozidel nebál, jen se půjde cestou nejnižší ceny. Tak by tomu ale asi bylo i v původním výběru. Ostatně právě nižší cena byla i důvodem ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se BVP koupí, tak bych se o počet 210 vozidel nebál, jen se půjde cestou nejnižší ceny. Tak by tomu ale asi bylo i v původním výběru. Ostatně právě nižší cena byla i důvodem zrušení původního požadavku na systém aktivní ochrany (zůstala akorát protiminová/IED rušička). Trefně ale zmiňuješ, že pořízení nových tanků vidím velmi bledě a s T-72CZM4 se uvidíme ještě velmi dlouho (jen aby se neřeklo, že tanky nemáme). Odepsat můžeme i různé C-RAM, drony a podobné prostředky, které by byly více než vhodné. Nějaké zhodnocení BVP-2 rovněž nebude na pořadu dne, přeci jen se na ně ani nechytlo a tak by šlo o docela drahou srandu, navíc dost nesmyslnou. Což si vojáci a MO uvědomuje a o modernizace se ani nemluví (už hodně let).
Nová BVP tedy budou, jen je otázky kdy a co to bude. Leda že by se nákup protáhl do příštích voleb a v nich vyhráli komunisti s SPD a zrušili celou armádu :-DSkrýt celý příspěveka taky se ještě teď musí dokupovat, jelikož se jich koupilo málo. Tedy i když se třeba pořídí jen 105 nových BVP, do pár let se stejně bude muset pořídit celý počet (spíš víc, ...Zobrazit celý příspěvek
a taky se ještě teď musí dokupovat, jelikož se jich koupilo málo. Tedy i když se třeba pořídí jen 105 nových BVP, do pár let se stejně bude muset pořídit celý počet (spíš víc, pokud by měly nahrazovat třeba i ty tanky).Skrýt celý příspěvek
Rase. A proto říkám, že se armádní vybavení nakupuje formou náplastí, které sice relativně levně pokryje nejnutnější a na verejnosti a u spojenců vzbudí dojem že jsme moderní ...Zobrazit celý příspěvek
Rase. A proto říkám, že se armádní vybavení nakupuje formou náplastí, které sice relativně levně pokryje nejnutnější a na verejnosti a u spojenců vzbudí dojem že jsme moderní armada, ale v reálu se ukáže, že to je dobré leda tak na bahna a ciaf. Vždyť ničeho nemáme dostatečný počet a i to co máme nemá adekvátní výzbroj. Viz nove vrtulníky, gripeny, pandury, alcy.
Netuší někdo kolik je minimální počet bvp pro těžkou brigádu? Tak to totiž skončí. Zbytek se doplní pandury.Skrýt celý příspěvekRase
nevěřím na pozdější dokupování, s Pandury to trvá deset let a stále jsou jednotky, které nemají vše co by měli na Pandurech mít.Rase
nevěřím na pozdější dokupování, s Pandury to trvá deset let a stále jsou jednotky, které nemají vše co by měli na Pandurech mít.CerVus Pokud by opravdu chtěli seškrtat počet udělali by to už na jaře. Naopak se poslední půl rok jednalo s dodavateli o rozložení dodávek až do roku 2026 a platit se budou ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus
Pokud by opravdu chtěli seškrtat počet udělali by to už na jaře. Naopak se poslední půl rok jednalo s dodavateli o rozložení dodávek až do roku 2026 a platit se budou ještě o rok déle.Skrýt celý příspěvek
Hybridné hrozby a kyberútoky tu budú existovať dokiaľ bude v čele Ruska nie prozápadný,ale proruský politik. Avšak nelegálnu imigráciu a terorizmus u nás móžeme zastaviť už dnes, ...Zobrazit celý příspěvek
Hybridné hrozby a kyberútoky tu budú existovať dokiaľ bude v čele Ruska nie prozápadný,ale proruský politik. Avšak nelegálnu imigráciu a terorizmus u nás móžeme zastaviť už dnes, pokiaľ sa nájde vôľa. Ten multikultúrny vedec-inžinier čo včera v Nice o obohatil Francúzsko o prvky inej kultúry prišiel do Nice vlakom. Rovnako môže prísť vlakom do Prahy aj do Bratislavy. Stálo by za to pouvažovať o znovuzavedení Pohraničnej stráže a sprísnení imigračných zákonov.Skrýt celý příspěvek
Tak to nám toho p. Metnar opravdu moc neřekl, jedna věc ale zazněla, evidentně se snaží bagatelizovat Čínské snahy na získání ekonomické i vojenské nadvlády. Přemýšlíte pane ...Zobrazit celý příspěvek
Tak to nám toho p. Metnar opravdu moc neřekl, jedna věc ale zazněla, evidentně se snaží bagatelizovat Čínské snahy na získání ekonomické i vojenské nadvlády.
Přemýšlíte pane Metnare o tom co nastane až té nadvlády dosáhne?
Jak se zachová země která už dlouho i za pomoci masívní korupce a podplácení upevňuje svůj vliv nejen v Africe, Asii ale i Evropě?
Co udělá vláda státu, která neskutečným způsobem kontroluje, usměrňuje a převychovává vlastní lid k ,,obrazu svému,, a nebezpečné nemilosrdně likviduje?
Je přeci prokázané, že Číňané jsou všehoschopní a nezastaví se před ničím. Sfalšují, obejdou, ukradnou, poruší cokoliv, jen aby dosáhli svého.
Nebude to zítra, za rok, asi ani za 10 let ale nemůžeme si dovolit ignorovat směr, kterým se Čína ubírá ani jaké prostředky k tomu užívá a už vůbec nesmíme ignorovat možné cíle kam směřuje.Skrýt celý příspěvek"Tak to nám toho p. Metnar opravdu moc neřekl"
... přesně to co jej tam udrží až do voleb :-)"Tak to nám toho p. Metnar opravdu moc neřekl"
... přesně to co jej tam udrží až do voleb :-)Máš pravdu, každý kdo by se postavil té proČínské mafii na Hradě to má předem spočítané. dd
Máš pravdu, každý kdo by se postavil té proČínské mafii na Hradě to má předem spočítané. dd
Nechtěl by anonymní autor mínusu raději předložit nějaké argumenty aby můj názor vyvrátil?
Nebo jen potvrzuje zase že tato sorta žádné argumenty nemá?Nechtěl by anonymní autor mínusu raději předložit nějaké argumenty aby můj názor vyvrátil?
Nebo jen potvrzuje zase že tato sorta žádné argumenty nemá?
Nevím kdy rozhovor vznikal, ale je možná škoda že nepadla otázka na konkrétní dopady pokud by uspěl návrh komunistů na snížení rozpočtu obrany. Také by byla zajímavá odpověď na ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím kdy rozhovor vznikal, ale je možná škoda že nepadla otázka na konkrétní dopady pokud by uspěl návrh komunistů na snížení rozpočtu obrany. Také by byla zajímavá odpověď na otázku jestli už je stanovený nový termín testů BVP.Skrýt celý příspěvek
Možná to vidím černě, ale informační hodnota je čistá 0 - copak na něco odpověděl?
Možná to vidím černě, ale informační hodnota je čistá 0 - copak na něco odpověděl?
Načítám diskuzi...