Mezi válkami: Izraelské letecké útoky na íránské cíle v Sýrii

Mezi válkami: Izraelské letecké útoky na íránské cíle v Sýrii
Izraelské F-35I Lightning II / IDF (Zvětšit)

Izrael již 15 let vede vojenskou operaci Kampaň mezi válkami (The Campaign Between the Wars). Jedná se o nekončící sérii preventivních vojenských úderů proti nepřátelům Izraele, především v Sýrii a Libanonu. Jen samotné izraelské letectvo za poslední tři roky zasáhlo téměř 1000 cílů.

Kampaň mezi válkami 

Jak uvádí Gadi Eisenkot a Gabi Siboni, architekti konceptu Kampaň mezi válkami, ve svém článku na portále think-tanku The Washington Institute, Izrael málokdy poznal delší období míru. V podstatě jde spíše o přestávky mezi válkami, kdy se Izrael i nepřátelé Izraele snaží rozvíjet a nabrat nové síly k novému střetu. 

Podle obou autorů většina současných problémů Izraele vyplývá ze snah Íránu o nastolení své hegemonie na Středním východě. Írán za tímto účelem posiluje své vojenské pozice a vliv kolem Izraele, mimo jiné v Jemenu, Iráku, Sýrii, Libanonu a Gaze. Účinnou íránskou taktikou je posilování arzenálu balistických raket a částečně také export raketových technologií spřízněným šíitským frakcím po celém Středním východě. 

„Aby Izrael čelil těmto hrozbám a zároveň maximalizoval schopnost státu rozvíjet se v době klidu, snaží se udržet to, co považuje za přiměřenou bezpečnostní rutinu. Tradičně byla tato rutina udržována prostřednictvím operací teritoriální obrany a snah vypořádat se s hrozbami pod prahem [zahájení] války, ale v poslední době byla rozšířená o to, co izraelské obranné síly nazývají ‚Kampaň mezi válkami‘ (CBW),“ uvádí oba autoři.

K vytvoření konceptu CBW došlo po válce v Libanonu v roce 2006, ve které připravená teroristická organizace Hizballáh způsobila izraelské armádě citelné ztráty. CBW je v podstatě jistý druh nekonečné preventivní války nízké intenzity. Jde o použití síly takovým způsobem, aby Izrael mohl účinně čelit konvenčním, nekonvenčním a teroristickým (polovojenským) hrozbám. Operace CBW mají maximálně prodloužit období míru do další války a umožnit Izraeli se společensky a ekonomicky rozvíjet. Aktivní a útočné operace v rámci CBW nelze přitom zařadit do klasických vojenských aktivit ‒ není to vojenská příprava na válku ani klasické vedení války. Vývoj a úspěch CBW vedl nakonec k vytvoření nové doktríny použití vojenských sil IDF (mimo přípravu na válku a vedení války).

Hlavní cíle CBW:

  • Oddalovat válku a odstrašovat nepřátele neustálým oslabováním procesů vytváření jejich vojenských sil (např. dodávky íránských zbraní Hizballáhu) a poškozováním jejich aktiv a schopností;
  • Posílit legitimitu Izraele pro použití síly a poškodit legitimitu nepřítele, částečně odhalením jeho tajných vojenských činností, které porušují mezinárodní právo;
  • Vytvořit pro IDF optimální podmínky, až válka nakonec přijde.

V případě Sýrie přitom Izrael vede operace zejména proti íránským jednotkám Kuds a (je bránicí) syrské protivzdušné obraně (PVO). Izrael útočí také na pozice Íránem podporovaného Hizballáhu. V prosinci 2018 například izraelské ozbrojené síly v rámci operace Northern Shield zamezily Hizballáhu, aby pomocí podzemních tunelů zaútočil na Galilei a zabránil rozšíření balistických raket v rámci této teroristické organizace. 

Izrael v každém případě hodlá v CBW pokračovat, protože se ukázala jako účinná v posilování izraelské vojenské nadvlády na Středním východě a v zastrašování nepřátel. CBW rovněž snížila hrozby pro Izrael a jeho občany, a posílila schopnosti a vycvičenost IDF. Zároveň Izrael všem nepřátelům neustále vysílá jasné signály, že je připraven na klasický velký konflikt a v případě potřeby do něj vstoupí plnou a rozhodnou silou. Za Armádní noviny uveďme, jak jsme psali dříve, že právě „vnímání“ (v užším slova smyslu, jak jsou vnímány schopnosti vlastní armády nepřáteli) je jeden z nejdůležitějších atributů v mezinárodní bezpečnosti. Každý se ostatně může zamyslet, jak on sám vnímá izraelské ozbrojené síly.

V budoucnu hodlá tento model Izrael nabídnout svým spojencům zejména na Středním východě, kteří bojují s imperiálními snahami Íránu. Svůj koncept CAW Izrael jistě představí a nabídne Spojeným arabským emirátům (SAE). Tel Aviv a Abú Dhabí mnoho let úzce spolupracují, což před týdnem vyvrcholilo veřejným oznámením o navázání diplomatických styků mezi oběma zeměmi. SAE navážou teprve jako třetí arabský stát, po Egyptu a Jordánsku, diplomatické styky s Izraelem. Mírová smlouva může podle komentátorů brzy následovat. 

Oba autoři ale upozorňují, že CBW má svá rizika, vyvolává napětí a třenice, a je nutné velmi pečlivě zvažovat, aby zásahy nepřerostly v klasický vojenský konflikt. Pokud jde ale o samotný Izrael, CBW pomohla vytvořit dlouhé období bezpečnosti a prosperity, zejména od posledního významného konfliktu v Gaze v roce 2014. 

„Tyto benefity se projevují v ekonomice, v cestovním ruchu a v pokračujícím rozvoji jižních a severních oblastí Izraele. Kampaň se těší mezinárodní podpoře, má volnost jednání (usnadněnou dohodou se Spojenými státy a Ruskem) a zlepšila regionální spolupráci. Mezitím izraelské obranné síly zaznamenaly bezprecedentní posílení své připravenosti na válku, včetně lepšího stavu vyzbrojování a rezerv. Cílem Izraele je pokračovat v CBW i v budoucnu a vylepšovat jej podle regionálního vývoje,“ uvádí oba autoři na konci svého článku z roku 2019.

Letecké operace CBW

Izrael měl vždy silné letectvo, do kterého proudilo (a proudí) v rámci celých ozbrojených sil obrovský objem financí. Izraelské letectvo získává z rozpočtu na svůj provoz každý rok cca 5,5 miliardy šekelů, což je 35,5 miliardy Kč. Celkový rozpočet IDF je přitom 32 miliard šekelů, tedy 207 miliard Kč. 

Izraelské letectvo IAF (Israel Air Force) také nese hlavní tíhu vojenských úderů v rámci kampaně CBW. Za poslední tři roky IAF použilo 4239 kusů munice, s cílem potlačit aktivity Íránu a Hizballáhu zejména v Sýrii. 

Zbraně byly použity proti 955 cílům a leteckých úderů se zúčastnilo 70 % izraelských pilotů. Několik misí, včetně úderů na pozemní cíle, provedly také nové víceúčelové taktické stealth bojové letouny F-35I Adir, což je izraelská verze F-35A Lightning II. 

Izrael přitom stále nesouhlasí s prodejem F-35A Lightning II do arabských zemích, včetně SAE. Izrael vnímá F-35A jako klíč ke své vojenské nadvládě na Středním východě. Na druhou stranu Izrael není proti prodeji jiných moderních zbraní SAE, včetně vlastních bojových dronů. Je zajímavé, že arabské země vnímají F-35A téměř jako mystickou zbraň a statusový symbol státu. USA ale nesouhlasí s prodejem F-35A do arabských států i za cenu toho, že tyto státy kupují ruská bojová letadla. O F-35A má například zájem Egypt.

Jednou z taktik, které Izrael v rámci CBW využívá je to, že nijak nekomentuje letecké údery v zahraničí, zejména íránských vojenských aktiv v Sýrii. To mimo jiné usnadňuje Teheránu zachovat mlčení / tvář v mediálním prostoru. Írán tedy není tlačen do nějaké veřejné spektakulární odpovědi vůči Izraeli.

Izraelská letadla ale útočí také na syrskou PVO, která chrání své íránské spojence a ohrožuje izraelská letadla. Damašek sice pravidelně informuje o sestřelení izraelských letadel, ale k jedinému sestřelu došlo v únoru 2018. Tehdy se syrskému kompletu S-200 podařilo již nad izraelským územím sestřelit izraelskou F-16I. Oba piloti se naštěstí zachránili.  

Dle informací uvedených minulý týden v izraelském tisku syrská PVO během posledních tří let proti letounům s davidovou hvězdou odpálila 873 (některé zdroje uvádějí číslo 844) střel země-vzduch. Většinu střel vyslaly ruské systémy Buk-M2 a Pancir-S1. Některé zdroje uvádějí, že se izraelskému letectvu podařilo zničit třetinu syrské PVO. Podle jiných zpráv syrská PVO má ztráty na životech prakticky při každém izraelském náletu. Materiální ztráty syrské PVO ale plynuje nahrazují dodávky z Ruska a Íránu. 

Izraelská média také přinesla v poslední době zajímavé informace o modernizačních plánech IDF. Izraelci hodlají nakoupit nové těžké vrtulníky CH-53K nebo CH-47F, případně dokonce konvertoplány V-22 Osprey. Počítá se s nákupem čtveřice tankerů KC-46 Pegasus a také dvou letek letounů F-15EX a nakonec i třetí letky F-35I.

Zdroje: WI, IHS Janes, BMPD

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Proč je izraelské letectvo nejlepší na světě?

Díky špičkovému výcviku a chytrému využívání slabostí nepřítele patří izraelské letectvo mezi ...

Heron TP-XP: Exportní verze izraelského bitevního dronu

Izraelská společnost IAI (Israel Aerospace Industries) na výstavě Aero India 2017 představila ...

Izraelské letectvo nasadilo proti Sýrii nadzvukovou střelu Rampage

Podle twitterového účtu novináře a autora odborných knížek Babaka Taghvaeeho izraelské letectvo při ...

Izraelské dělostřelectvo projde radikální proměnou

Izraelská armáda z aktivní služby postupně vyřadí americké pásové samohybné houfnice M109. Nahradí ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • danny
    16:23 24.08.2020

    Taktika zajímavá, a z vývoje posledních 10 let se zdá, že by mohla být i účinná. Je ale nutné pamatovat na několik detailů. Vše funguje pouze díky tiché (případně méně tiché) ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Taktika zajímavá, a z vývoje posledních 10 let se zdá, že by mohla být i účinná. Je ale nutné pamatovat na několik detailů. Vše funguje pouze díky tiché (případně méně tiché) podpoře, nebo aspoň souhlasu velmocí.
    Rizika jsou paradoxně skryta právě v úspěších. Ty snadno svádějí k nadužívání nebo překračování nepsaných hranic. Což je obzvláště lákavé, když se jedná o využívání prostředků mimo jakoukoli veřejnou kontrolu. Zvlášť ve chvílích, kdy je politická situace tak nestabilní, jako v poslední době, může být lákavé "zneužít" eskalaci preventivních úderů proti vnějšímu nepříteli způsobem, který bude v rozporu s dlouhodobou strategií.

    V Izraeli už se několikrát povedlo vyeskalovat přehnanou ochranou civilistů situaci tak, že se na to nakonec nejvíc doplácejí ti chránění. Viz. např. vyhnání arabských obchodníků z centra Hebronu po několika útocích na Židy. Místo zlepšení bezpečnostní situace ale z centra vzniklo gheto, ze kterého mají místní prakticky zákaz vycházet a udržování jejich bezpečí váže abnormální počty bezpečnostního aparátu (a na druhé straně péče o hebronské Palestince neskutečné množství evropských neziskovek).

    Ale rozhodování vojáků by snad mohlo být nezávislejší a méně zmítáno politickými tlaky.
    Skrýt celý příspěvek

  • balm
    00:22 24.08.2020

    Smekám před rozhodnutím o přenechání velké části dalšího rozvoje schopností letounu a jeho bojového nasazení včetně taktiky.

    Malá, ale obdivuhodně schopná země, která dokáže ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Smekám před rozhodnutím o přenechání velké části dalšího rozvoje schopností letounu a jeho bojového nasazení včetně taktiky.

    Malá, ale obdivuhodně schopná země, která dokáže vytěžit maximum (od zavlažování plodin po F-35).
    Skrýt celý příspěvek

  • Dozvuky Chazarské říše
    16:51 23.08.2020
    • (16)

    Povšimla si veřejnost tohoto Divadla absurdna?

    Kvalifikovaní novináři, jako pan Grohmann, popisují válečné zločiny příp. akty státního terorismu jako kdyby popisovali výskyt ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Povšimla si veřejnost tohoto Divadla absurdna?

    Kvalifikovaní novináři, jako pan Grohmann, popisují válečné zločiny příp. akty státního terorismu jako kdyby popisovali výskyt ranní rosy na jakémsi hodně vzdáleném trávníku.

    1. Mezinárodní právo nedovoluje 247krát bombardovat "íránské" cíle. Nemůžete bombardovat sousední zemi, aniž by vás právě napadla a to ani, kdyby se na jejím území nacházely marťanské cíle, E.T. nebo Godzilla. Godzillu můžete bombardovat, až vkročí na vaše výsostné území.

    2. 247krát bombardovat Sýrii a to bez vyhlášení války je podle jednoho právního výkladu:
    A) Válečný zločin spáchaný 247krát
    a podle jiného právního výkladu:
    B) Akt státního terorismu spáchaný 247krát

    Někteří infantilní jedinci, kteří obdivují IDF s tímto asi nebudou souhlasit. Do chvíle než si přečtou historii Chazarské říše, konverzi jejího obyvatelstva na judaistickou víru a následnou emigraci jejího obyvatelstva směrem na západ po úderech Čingischánových vojsk z východu a rozpadu Chazarské říše.

    Velmi krátce řečeno: O čem je konflikt na Středním východě? Je o:

    Fake Semites vs. Real Semites

    Kdo chce oponovat, nechť předloží rozbory DNA opravdového Semitského obyvatelstva a proti tomu DNA impostorů, kteří přišli z jiného kontinentu.

    Nadávky až poté, prosím.
    Skrýt celý příspěvek

    • Robo
      17:47 23.08.2020
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      Pane "Chazare" , dřív než začnete plácat antisemické nesmysly , tak by ste měl o siutaci něco nastudovat at příště nejste opět za hlupáka . Pokud by jste to udělal tak víte že ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Pane "Chazare" , dřív než začnete plácat antisemické nesmysly , tak by ste měl o siutaci něco nastudovat at příště nejste opět za hlupáka . Pokud by jste to udělal tak víte že Sýrie a Izrael jsou od roku 1967 v regulérním válečném stavu . A byla to Sýrie , která z Golan napadla - odstřelovala Izrael .
      Tudíž se nemůže jednat o terorismus . Nyní na svém území nechává Sýrie působit Hizballáh - Írán , kteří otevřeně proklamují jako svůj hlavní cíl likvidaci státu Izrael .
      Tudíž má Izrael , zcela plné právo hájit svou bezpečnost v tomto regionu a nečekat až bude zcela zjevně napaden .
      Skrýt celý příspěvek

    • satai
      18:04 23.08.2020
      Oblíbený příspěvek

      Neblábol.

      Neblábol.

    • StandaBlabol
      18:55 23.08.2020
      Oblíbený příspěvek

      Neblábol.

      Neblábol.

    • StandaBlabol
      18:58 23.08.2020
      Oblíbený příspěvek

      Hizballáh je teroristická organizace. A jeho cílem je zničení státu Izrael. Že je Asad spojenec s teroristy, trpí je a chrání na svém území ti nevadí? Izrael se na to jako má dívat ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Hizballáh je teroristická organizace. A jeho cílem je zničení státu Izrael. Že je Asad spojenec s teroristy, trpí je a chrání na svém území ti nevadí? Izrael se na to jako má dívat a počkat, až se vycvičí, vyzbrojí a zaútočí??
      Skrýt celý příspěvek

    • Lodestar
      20:53 23.08.2020

      Dozvuku Chazarů:

      To ani nemusíš psát, beztak všichni také ví, že fašističtí Chazaři upálili Jana Komenského v Praze na mostě Karla a jeho popel hodili do řeky Lužnice.

      Dozvuku Chazarů:

      To ani nemusíš psát, beztak všichni také ví, že fašističtí Chazaři upálili Jana Komenského v Praze na mostě Karla a jeho popel hodili do řeky Lužnice.

    • balm
      00:17 24.08.2020
      Oblíbený příspěvek

      Mezinárodní právo také říká něco o povinnostech státu, podpoře terorismu ... a útokům na cizí země. Přesně to se tam totiž děje a oficiálně jsou stále ve válečném stavu. Můžeme se ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Mezinárodní právo také říká něco o povinnostech státu, podpoře terorismu ... a útokům na cizí země. Přesně to se tam totiž děje a oficiálně jsou stále ve válečném stavu. Můžeme se bavit i to tom, jak která strana dodržuje Ženevské úmluvy. Přímo ve svém programu mají za cíl vyhladit obyvatele a zničit stát Izrael.

      Blbovi oponovat nejde ... ale je zajímavé pozorovat manévrujícího blba.

      P.S.: Musím obdivovat trpělivost a zdrženlivost Izraele, protože se brání s velkými ohledy.
      Skrýt celý příspěvek

    • ZDENĚK Plesko
      10:49 24.08.2020

      Naprosto souhlasím dik za nazor!

      Naprosto souhlasím dik za nazor!

    • Torong
      13:30 24.08.2020

      Luky??? Ty máš nový nick?

      Luky??? Ty máš nový nick?

  • SofF
    18:24 22.08.2020
    • (10)

    ten zmíněný plán je asi nejlepší co mohou dělat. Zmíněné letošní anexe... je to smutné, jenže oni fakticky závisí na darech z USA a to nejen, bez těch mohutných dodatečných ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ten zmíněný plán je asi nejlepší co mohou dělat. Zmíněné letošní anexe... je to smutné, jenže oni fakticky závisí na darech z USA a to nejen, bez těch mohutných dodatečných prostředků by těžko mohli vést politiku regionální velmoci. Proto mi přijde že ani přesto moc nezpychli, byť má nyní navrch frakce "jestřábů".
    Přesto mi přijde zvláštní že se už dřív s pragmatickým Asadem nějak nedohodli, možná kvůli Golanům, no a teď když tam jsou Íránci.
    A právě na SAR se ukazuje že ani izraelské plánování není bez chyby. Myslím že předpokládali že vzbouřenci a žoldáci prostě Asada vypudí a po vzrůstu násilí a obecné anarchii tam nakráčí IDF, minimálně do třetiny či poloviny státu jako osvoboditelé od teroru. Úloha Íranců se ale mnohdy přeceńuje, ti "rebelové" už měli vybudovanou takovou síť a výcvik jako pravidelná armáda, bez ruských náletů by s tim nesvedli nic ani íránci.
    Skrýt celý příspěvek

    • StandaBlabol
      11:04 23.08.2020

      Proč smutné? Je to naprosto logické. Osmi milionový stát prostě armádu, jakou Izrael má, nikdy nezaplatí.

      Nevím o tom, že by se s Asadem někdy na něčem dohodli (na rozdíl od ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Proč smutné? Je to naprosto logické. Osmi milionový stát prostě armádu, jakou Izrael má, nikdy nezaplatí.

      Nevím o tom, že by se s Asadem někdy na něčem dohodli (na rozdíl od Egypta, Jordánska, SAE, atd.). Celou dobu ho drželi na uzdě silou.

      Jinak představa, že by je v Sýrii vítali jako osvoboditele je dost mimo. A nevím, k čemu by jim třetina nebo půlka Sýrie byla. Izrael od začátku dával najevo, že se do situace tam motat nebude. A hlídal si jen bezpečnost u hranic, íránské milice a jejich dodávky Hizbaláhu.
      Skrýt celý příspěvek

      • SofF
        21:32 23.08.2020

        proč myslíte že by je nevítali, nečetl jste jak to vypadalo v Rakce za vlády IS? Jestliže Asad má být diktátor tak proti těm hrdlořezům takový operetní, kdo mohl tak zdrhal, ani ...
        Zobrazit celý příspěvek

        proč myslíte že by je nevítali, nečetl jste jak to vypadalo v Rakce za vlády IS? Jestliže Asad má být diktátor tak proti těm hrdlořezům takový operetní, kdo mohl tak zdrhal, ani tam těch fanatických vyznavačů islámu není tolik. Takže by pak místní vítali koholiv jen když by je těch teroristů zbavil. Mimochodem v Izraeli je pořád aktivní idea Velkého Izraele, takže když by měli dobrou příležitost...
        Skrýt celý příspěvek

    • Jan Grohmann
      11:20 23.08.2020
      Oblíbený příspěvek

      Smutné pro koho? Vždyť nesnášite USA i Izrael. Ppodle Vaší logiky si škodí navzájem. Tak proč jste smutný? :)

      Smutné pro koho? Vždyť nesnášite USA i Izrael. Ppodle Vaší logiky si škodí navzájem. Tak proč jste smutný? :)

      • SofF
        21:28 23.08.2020

        proč bych je měl nesnášet? Že poukážu na jejich chyby a ještě hloupě propagandisticky zakrývané? USA je impérium a podle toho jedná. Izrael využívá své výhody vojenské pomoci od ...
        Zobrazit celý příspěvek

        proč bych je měl nesnášet? Že poukážu na jejich chyby a ještě hloupě propagandisticky zakrývané? USA je impérium a podle toho jedná. Izrael využívá své výhody vojenské pomoci od USA ale i od Německa. Protože někteří pak jen koukají na výsledky ale neberou v potaz že je to umožněno jen mimořádně vhodnými okolnostmi, tedy pomocí "dopingu" zvenčí, bez toho by jejich operace neměly takový rozmach.
        Skrýt celý příspěvek

        • GlobeElement
          11:08 25.08.2020

          Doping zvenčí měly i Sýrie a Egypt a neuspěly.

          Jen v materiální pomoci to není, Izrael to jednoduše dělá lépe.

          Doping zvenčí měly i Sýrie a Egypt a neuspěly.

          Jen v materiální pomoci to není, Izrael to jednoduše dělá lépe.

  • Conquer
    12:45 21.08.2020

    Je to sice off topic, ale je to aktualitka, tak to davam sem:

    V AlphaDogfight vyhrala AI nad clovekom v pomere ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Je to sice off topic, ale je to aktualitka, tak to davam sem:

    V AlphaDogfight vyhrala AI nad clovekom v pomere 5:0

    https://www.osel.cz/11331-alph...
    Skrýt celý příspěvek

    • alexa123
      15:29 21.08.2020

      Podľa mňa súboje "dogfight" kanónmi sú v dnešnej dobe nezmysel. Donekonečna sa odvolávať na kanónové súboje vo Vietname je nezmysel. To sa na Vietnam budeme odvolávať ešte 100 ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Podľa mňa súboje "dogfight" kanónmi sú v dnešnej dobe nezmysel. Donekonečna sa odvolávať na kanónové súboje vo Vietname je nezmysel. To sa na Vietnam budeme odvolávať ešte 100 rokov? Protilietadlové rakety boli v tom čase prvej resp. druhej generácie t.j. ich účinnosť bola mizivá preto boli vtedy kanóny zaujímavé resp. účinné. Dnešné rakety sú absolútne iná generácia a ich účinnosť je neporovnateľná s Vietnamom. A že predsa len jeden z "XXL" súbojov dôjde na kanónový súboj?
      Skrýt celý příspěvek

      • satai
        15:52 21.08.2020

        Tohle je spis demonstrace, nez se by si nekdo realne myslel, ze loyal wingman dostane kanon.

        Tohle je spis demonstrace, nez se by si nekdo realne myslel, ze loyal wingman dostane kanon.

        • flanker.jirka
          17:40 21.08.2020

          Pokud se v brzké době setkáme s vybavením jako jsou aktivní obranné střely, jak popisují zde, tak pak už zbydou jen kanony nebo ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Pokud se v brzké době setkáme s vybavením jako jsou aktivní obranné střely, jak popisují zde, tak pak už zbydou jen kanony nebo lasery.
          https://www.thedrive.com/the-w...
          Skrýt celý příspěvek

          • satai
            18:42 21.08.2020

            Tak budou odolnější rakety ve větším počtu...

            Tak budou odolnější rakety ve větším počtu...

          • Arccos
            20:56 21.08.2020

            Je to přesně naopak. Systém, který dokáže zneškodnit agilní řízené střely, bude tím tuplem schopný na krátkou vzdálenost sestřelit i útočníka.

            Je to přesně naopak. Systém, který dokáže zneškodnit agilní řízené střely, bude tím tuplem schopný na krátkou vzdálenost sestřelit i útočníka.

          • flanker.jirka
            21:51 21.08.2020

            Arccos
            A co když těmi obrannými střelami budou vybavema obě letadla? ...jedno poslechnutí střelu proti letadlu a to proti této střele pošle také obrannou střelu :-)

            Arccos
            A co když těmi obrannými střelami budou vybavema obě letadla? ...jedno poslechnutí střelu proti letadlu a to proti této střele pošle také obrannou střelu :-)

          • satai
            08:45 22.08.2020

            Tak to bude stejné jako u lodí.

            Ty také střílí rakety a antirakety místo toho, aby k sobě připluly a rozdaly si to postaru na kanóny...

            Tak to bude stejné jako u lodí.

            Ty také střílí rakety a antirakety místo toho, aby k sobě připluly a rozdaly si to postaru na kanóny...

      • Conquer
        19:12 21.08.2020

        Ja by som ten dogfight az tak nezatracoval. Samozrejme boj muza proti muzovy na gulomety je pri sucasnych technologiach bobost. Ale AI bude mat proti cloveku vyrazne navrch: 1. ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ja by som ten dogfight az tak nezatracoval. Samozrejme boj muza proti muzovy na gulomety je pri sucasnych technologiach bobost. Ale AI bude mat proti cloveku vyrazne navrch: 1. nebude odpadavat pri 9G, ani pri 20G a ani pri 30-40-50G. 2. Bude strielat okamzite pri vhodnej streleckej pozicii. A nemusi to byt davkou. Osobne si to predstavujem na 2-3 kalibracne vystrely, aby zistila kam jej to zanasa a 4. a 5. vystrel na istotu. Takze 200 nesenych nabojov do 30mm kanonu ma potencial vyradit 5-10 protivnikovych stihaciek. 3. nebude mat problem ist do sebevrazednych akcii. Bude sa snazit splnit misiu za kazdu cenu, aj za cenu vlastneho "zivota" - ochotne pojde proti presile.
        Skrýt celý příspěvek

      • SofF
        23:37 21.08.2020

        není, je to taková věc která se v době relativního míru zdá nadbytečná a je lákavé jej vypustit a integrovat třeba víc elektroniky nebo jednu střelu navíc. Ovšem v době většího ...
        Zobrazit celý příspěvek

        není, je to taková věc která se v době relativního míru zdá nadbytečná a je lákavé jej vypustit a integrovat třeba víc elektroniky nebo jednu střelu navíc. Ovšem v době většího střetu už možnost že piloti vystřílí rakety a zůstanou bez obrany je nezanedbatelná. Pokud soupeř pak bude agilnější a místo poslušného návratu na základnu pro přezbrojení riskne útok kanónem na zredukování nepřátelské letky tak se to rychle může stát rozhodujícím faktorem oslabení.
        Skrýt celý příspěvek

        • satai
          08:46 22.08.2020

          Takže obě letky vystřílí ve stejný čas všechny své rakety?

          Takže obě letky vystřílí ve stejný čas všechny své rakety?

    • flanker.jirka
      17:38 21.08.2020

      Slušný pokrok, bude zajímavé zkoušet i jednotlivé robotické systémy proti sobě.
      S tím se otvírá možnost pro konstrukci strojů s limity vyššími než jsou liimty pilotů, tj. 9 ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Slušný pokrok, bude zajímavé zkoušet i jednotlivé robotické systémy proti sobě.
      S tím se otvírá možnost pro konstrukci strojů s limity vyššími než jsou liimty pilotů, tj. 9 g.

      ...a zase jsme o krok blíže k ovládnutí světa systémem skynet. :-)
      Skrýt celý příspěvek

      • Conquer
        23:01 21.08.2020

        K žiadnemu skynetu nikdy nepríde. A to z jednoduchého dôvodu- žiadny politik nikdy neprizná, že je v rozhodovaní horší než AI. Budu to hrať akože na zodpovednosť. A presne z toho ...
        Zobrazit celý příspěvek

        K žiadnemu skynetu nikdy nepríde. A to z jednoduchého dôvodu- žiadny politik nikdy neprizná, že je v rozhodovaní horší než AI. Budu to hrať akože na zodpovednosť. A presne z toho istého dôvodu takéto systémy nikdy nebudú plne autonómne. Vždy za nimi bude stáť nejaký človek preberajúci zodpovednosť, od ktorého si AI bude pýtať povolenie na streľbu. Ved co v prípade, že sa nejaký dron rozhodne zostreliť civilné dopravné lietadlo? Koho v takom prípade potrestate?
        Skrýt celý příspěvek

    • Roland
      22:20 21.08.2020

      Tak je asi jasný, co se stane se starými Fkami :) - vynda se podpora života a nasadí tahle potvora :)

      Tak je asi jasný, co se stane se starými Fkami :) - vynda se podpora života a nasadí tahle potvora :)

    • Shania
      13:30 22.08.2020

      Je treba mit na pameti, ze AI tady ma k dispozici dokonale situacni povedomi proti pilotovi s VR helmou. tohle samo o sobe je obrovska vyhoda. pokud by to bylo omezeno jen na radar ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Je treba mit na pameti, ze AI tady ma k dispozici dokonale situacni povedomi proti pilotovi s VR helmou. tohle samo o sobe je obrovska vyhoda. pokud by to bylo omezeno jen na radar + stejny vyhled jako ma pilot...
      Nejlepsi vysledky dosahla nejvic agresivni AI, ktera eliminovala protivnika celne.

      V 80 letech ? se zkousel gun assistant na F-15, ktery by prevzal omezene kontrolu nad letounem pro lepsi presnost.

      AI rozhodne muze delat mene chyb a nebyt ovlivnena stresem a strachem, cele to ale vysi na situacnim povedomi AI v skutecnem boji, to bude vyzadovat aspon neco na urovni DAS a dobre sdileni dat.

      Asi nejvetsi vyhoda je, ze ten stroj rizeny AI muze trcet v kontajneru, nez bude jednou potreba.
      Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    11:27 21.08.2020

    Za tři roky bylo odpáleno přes 800 střel a zásah máme jeden, kdy F-16 už nedávala pozor v domění, že je v bezpečí.

    I kdyby to číslo bylo nadsazeno a dejme tomu hodně nadsazeno, ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Za tři roky bylo odpáleno přes 800 střel a zásah máme jeden, kdy F-16 už nedávala pozor v domění, že je v bezpečí.

    I kdyby to číslo bylo nadsazeno a dejme tomu hodně nadsazeno, třeba 4x, pak máme stále přes 200 střel s výsledkem 1x F-16.

    Parádní reklama na PVO prostředky a metodiku výcviku. Fakt by mne zajímalo, kde se bere ta magická mýtická dokonalost ruských systémů PVO. Pro rejpaly - ano, obsluhují to Syřané, ale IMHO PVO se prodává jako celek - tedy i s výcvikem a metodikou nasazení.

    Kdo si koupil letadla v USA, tak prvotní výcvik je u nich - naučit zákazníka používat zakoupenou věc na maximum.
    Skrýt celý příspěvek

    • satai
      11:34 21.08.2020
      Oblíbený příspěvek

      A ty sundane vlastni stroje se jako nepocitaji?! ;-)

      A ty sundane vlastni stroje se jako nepocitaji?! ;-)

    • semtam
      12:02 21.08.2020

      madrabbit

      Vtip je v tom, že Izraelská letadla prakticky do vzdušného prostoru nelítají a tak přímo syrská PVO Izraelské letectvo neohrožuje.
      Syrská PVO má za cíl v drtivé většině ...
      Zobrazit celý příspěvek

      madrabbit

      Vtip je v tom, že Izraelská letadla prakticky do vzdušného prostoru nelítají a tak přímo syrská PVO Izraelské letectvo neohrožuje.
      Syrská PVO má za cíl v drtivé většině řízené střely.
      Ale to už není taková propaganda.
      Skrýt celý příspěvek

      • StandaBlabol
        12:19 21.08.2020

        Ale ano, dál létají do syrského vzdušného prostoru. Sem tam to přiznají i Syřané. To, že pak mluví hlavně o tom, kolik zničili střel je jen proto, že se žádným sestřelem nemůžou ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ale ano, dál létají do syrského vzdušného prostoru. Sem tam to přiznají i Syřané. To, že pak mluví hlavně o tom, kolik zničili střel je jen proto, že se žádným sestřelem nemůžou pochlubit. Každopádně všechny ty ruské systémy S-300, S-400 a Pancir nejsou schopné Sýrii ochránit.
        Skrýt celý příspěvek

      • Luky
        12:35 21.08.2020
        • (10)

        Kromě útočících střel sestřelují hlavně různé drony různých států...a různých bojůvek.
        To vám ale na ČT nepustí, kolik vraků se tam povaluje.
        Takže si hejtři můžou tradičně libovat ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Kromě útočících střel sestřelují hlavně různé drony různých států...a různých bojůvek.
        To vám ale na ČT nepustí, kolik vraků se tam povaluje.
        Takže si hejtři můžou tradičně libovat ve svých infantilních statistikách 100:0, to tu bylo vždy.
        Pak si zas někde přečteme článek - Amerika stále hledá SHORAD, Rusák má lepčí....což je další věc, protože ty těžší systémy si hodně rozmyslí, kdy na tu dálku, ze které Izraelská pilotovaná letadla něco vypustí, můžou riskovat ostrou střelbu. Takže klasika - "systémy jsou nefunkční, ale běda když něco s lidskou osádkou trefí, pak jsou zlé a neoprávněné". :-D
        Skrýt celý příspěvek

        • StandaBlabol
          16:18 21.08.2020
          Oblíbený příspěvek

          "systémy jsou nefunkční, ale běda když něco s lidskou osádkou trefí, pak jsou zlé a neoprávněné"

          No tak nám prozraď, kdy naposled něco s lidskou posádkou trefily? Pokud vím, tak ...
          Zobrazit celý příspěvek

          "systémy jsou nefunkční, ale běda když něco s lidskou osádkou trefí, pak jsou zlé a neoprávněné"

          No tak nám prozraď, kdy naposled něco s lidskou posádkou trefily? Pokud vím, tak S-300/S-400 nikdy nic. A ostatní systémy mají v poslední době na kontě celkem tři sestřely. Dvěma z nich se nemůžou moc chlubit: ruský Buk sestřelil malajský Boeing nad Ukrajinou a syrský S-200 ruský hlídkový Il-20. Zbývá izraelská F-16 sestřelená syrským S-200. A fakt si nepamatuji, že by kolem toho bylo nějak křiku o zlých systémech.

          Jsem zvědavý, co všechno jsem zapomněl...
          Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      17:58 21.08.2020

      Na středním východě nemůžeme nikomu věřit ani nos mezi očima, každý si jedou svou propagandu, faktem ale je, že izraelské útoky na objekty v Sýrii svůj účinek mají.

      Je s podivem, ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Na středním východě nemůžeme nikomu věřit ani nos mezi očima, každý si jedou svou propagandu, faktem ale je, že izraelské útoky na objekty v Sýrii svůj účinek mají.

      Je s podivem, že země, která se zmítá ve válce od roku 2011 se značně pošramocenou ekonomikou si mohla za poslední tři roky dovolit poslat proti útokům ze vzduchu skoro 1000 raket. Kde na to berou?
      A jak to že vůbec něčím ještě mohou střílet? Vždyť jinde ve světě je i v době míru problém udržet podobné systémy v bojeschopném stavu.

      Na klid a mír v Sýrii zapomeňte, už vidím jak západem uznaná demokraticky zvolená vláda Sýrie jde žádat o navrácení golanských výšin. Tuhle možnost druhá strana nikdy nepřipustí.
      Skrýt celý příspěvek

  • Refael
    09:47 21.08.2020

    Izrael začal s touto taktikou po zkušenostech z 2.liban.války v r.2006, tehdejší premiér E.Olmert přes doporučení voj.expertů nepovolil během měsíční války údery i proti dodávkám a ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Izrael začal s touto taktikou po zkušenostech z 2.liban.války v r.2006, tehdejší premiér E.Olmert přes doporučení voj.expertů nepovolil během měsíční války údery i proti dodávkám a skladištím íránských raket přes syrské území a tím pádem prodloužil celou válku na měsíc a prakticky politici přijali nemastnou neslanou "dohodu", která válku ukončila a umožnila Hizballáhu se prohlásit za vítěze.
    Bibi Netanjahu má však koule a podobnou věc nepřipustí.
    Nejde vše úplně na 100%(ani nemůže), ale lepší taková zdržovací taktika než čelit mnohem horší a masivnější konfrontaci.
    Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    08:39 21.08.2020
    • (13)

    24. 6. 2020 vyšel na protiproudu tento ...
    Zobrazit celý příspěvek

    24. 6. 2020 vyšel na protiproudu tento článek:
    https://www.protiproud.cz/poli...
    "Ve Středomoří proti sobě fakticky stojí dvě vojenská uskupení. K paktu proti turecké expanzi se včera oficiálně připojila i Sýrie. Asadův ministr zahraničních věcí Walid al-Muallem včera na konferenci Ligy arabských zemí (LAS) veřejně potvrdil přistoupení k protiturecké koalici. Alianci proti turecké agresi uzavřely Řecko, Kypr, Francie, Egypt a Spojené arabské emiráty. Do spolku se započítá i Haftarova LNA. Minulý týden se k paktu připojil i Izrael."

    Dobře, je to dva měsíce staré a kdoví, co se stalo pro změnu včera večer nebo se stane zítra ráno.
    Možná v něčem rivalové, ale že by spíš spojenci...?
    Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      08:49 21.08.2020

      Možná se stalo to že se si Hájek cucá informace z prstu, případně je saje z ruské ambasády. Nechápu jak může někdo prát Protiproud vážně.

      Možná se stalo to že se si Hájek cucá informace z prstu, případně je saje z ruské ambasády. Nechápu jak může někdo prát Protiproud vážně.

      • satai
        09:24 21.08.2020

        Hajek je vyjimecny clovek. Napriklad tim, jak nepochazi z opice :-D

        https://www.protiproud.cz/tags...

        Hajek je vyjimecny clovek. Napriklad tim, jak nepochazi z opice :-D

        https://www.protiproud.cz/tags...

        • Luky
          09:29 21.08.2020
          • (14)

          Chápeš, že jsem se spíš ptal na názor a nechtěl propagovat protiproud? Nemám čas vše v posledních měsících sledovat a zjišťovat. Nemusíš se jako pravý elf snažit hned narušovat ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Chápeš, že jsem se spíš ptal na názor a nechtěl propagovat protiproud? Nemám čas vše v posledních měsících sledovat a zjišťovat. Nemusíš se jako pravý elf snažit hned narušovat integritu zdroje Nekolo.
          Hele já se taky cítím jako neopice. Na to si klidně s Hájkem připiju, i když jsem ten článek nečetl.
          Skrýt celý příspěvek

          • satai
            09:34 21.08.2020

            Jak se co cítíš je šumák.

            Integritu zdroje není možné narušit. Prostě píšu, že je to banda pošuků, protože to je banda pošuků.

            Jak se co cítíš je šumák.

            Integritu zdroje není možné narušit. Prostě píšu, že je to banda pošuků, protože to je banda pošuků.

          • Luky
            09:40 21.08.2020
            • (12)

            Kdo je má za bandu pošuků, má je i bez tvý pečetě.
            Co třeba něco k věci, pane fascinovaný sám sebou a svým skvělým opičím mozkem..

            Kdo je má za bandu pošuků, má je i bez tvý pečetě.
            Co třeba něco k věci, pane fascinovaný sám sebou a svým skvělým opičím mozkem..

          • satai
            09:41 21.08.2020
            Oblíbený příspěvek

            Tak nějak bych čekal, že většina lidí je nezná...

            Tak nějak bych čekal, že většina lidí je nezná...

      • Luky
        09:24 21.08.2020

        To psal David.

        Takže říkáš, že se nic z toho nestalo?

        To psal David.

        Takže říkáš, že se nic z toho nestalo?

        • satai
          09:29 21.08.2020

          David? U nej bych potreboval vysvetlit, jak proklouznul na druhou stranu dveri.

          David? U nej bych potreboval vysvetlit, jak proklouznul na druhou stranu dveri.

        • Scotty
          10:16 21.08.2020
          • (3)
          Oblíbený příspěvek

          To je ten co před pár týdny psal že válka mezi Řeckem a Tureckem vypukne během několika hodin? Jestli jo, tak má očividně dobré informace.

          To je ten co před pár týdny psal že válka mezi Řeckem a Tureckem vypukne během několika hodin? Jestli jo, tak má očividně dobré informace.

          • StandaBlabol
            11:00 21.08.2020
            Oblíbený příspěvek

            No tak jestli to psal David, tak to určitě byla pravda. A válka proběhla, jen nám ji naše sluníčkářská média zatajila. Škoda, zajímalo by mě, kdo vyhrál...

            No tak jestli to psal David, tak to určitě byla pravda. A válka proběhla, jen nám ji naše sluníčkářská média zatajila. Škoda, zajímalo by mě, kdo vyhrál...

          • segal7
            13:08 21.08.2020

            A nebo ty média, kterým nikdo nenařizuje co mají psát, to zveřejnila, ale jejich čtenáři to nestačili na sdílet než to cenzoři smazali...Luky kde jsi byl?

            A nebo ty média, kterým nikdo nenařizuje co mají psát, to zveřejnila, ale jejich čtenáři to nestačili na sdílet než to cenzoři smazali...Luky kde jsi byl?

          • Luky
            19:04 21.08.2020

            Asi jsme všichni četli úplně jiný článek, protože to o čem blábolíte v článku není.

            Asi jsme všichni četli úplně jiný článek, protože to o čem blábolíte v článku není.

    • liberal shark
      10:25 21.08.2020

      Tak Arabové všeobecně Turky nesnáší. Moc dobře si pamatují život v osmanské říši před WW1.

      Tak Arabové všeobecně Turky nesnáší. Moc dobře si pamatují život v osmanské říši před WW1.