Mezikontinentální rakety na železnici: Rusové vyzbrojují své vlaky

železničního mobilního raketového systém
Foto: 15P961 Moloděc / Russian Strategic Missile Forces 

Na konci minulého roku se objevily první informace o opětovném zařazení "bojových železničních raketových komplexů" do výzbroje ruské armády. V těchto dnech ministr obrany Ruské federace Jurij Borisov potvrdil, že Moskevský institut termálních technologií začal pracovat na železničních systémech, jež jsou schopny přepravovat ve svých útrobách a odpalovat mezikontinentální balistické rakety ICBM (InterContinental Ballistic Missile).

Připomeňme, že Rusové měli ve výzbroji v letech 1987 až 2007 "jaderný vlak" 15P961 Moloděc, schopný odpalovat rakety ICBM. Vývoj nového železničního mobilního raketového systému je zatím v začátcích, a jak připomněl ministr Borisov, není zatím známa ani výše finančních nákladů na celý program. Doposud nebyl ani načrtnut oficiální časový rámec vývoje, natož aby bylo stanoveno datum zavedení do výzbroje.

Podle nejmenovaného představitele ruského vojenského průmyslu, jehož citovala ruská tisková agentura RIA Novosti, může být bojový železniční raketový komplex zařazen do výzbroje ruské armády již v roce 2020. Nové "železniční rakety" mají mít údajně poloviční hmotnost než jejich sovětští předchůdci, což umožní jejich bezproblémovou přepravu na jediném železničním vagónu.

Původní rakety SS-24 Scalpel systému 15P961 Moloděc měly délku 19 metrů a vážily 104 tuny. Proto bylo nutné zapřáhnout k vagónům tři lokomotivy, aby se celá souprava vůbec rozjela. Navíc nejsou železniční koleje dimenzovány na tak velkou hmotnost, tudíž docházelo k jejich poškozování.

Strategic Missile Forces Foto: Vyklápěná raketa SS-24 Scalpel systému 15P961 Moloděc / Russian Strategic Missile Forces 

Sovětská armáda vlastnila celkově 12 vlaků, z nichž mohly být odpalovány mezikontinentální rakety. Na základě smlouvy o jaderném odzbrojení START II (Strategic Arms Reduction Treaty II) z roku 1993 (smlouva vstoupila v platnost v roce 2000) se ruská armáda v letech 2002–2007 postupně zbavila všech jaderných vlaků.

Nová dohoda START (někdy označovaná jako START III), podepsaná v Praze roku 2010, sice dále redukuje počty jaderných hlavic, ale oproti původní smlouvě nezakazuje vývoj mobilních železničních odpalovacích systémů pro mezikontinentální rakety.

15P961 MolodÄ›c Foto: 15P961 Moloděc / Russian Strategic Missile Forces 

Znovuzavedení jaderných vlaků má však v Rusku i své odpůrce. Ruský vojenský analytik Alexander Konovalov, prezident moskevského soukromého Institutu pro strategická studia, přisuzuje znovuzavedení podobných "železničních monster" americkým plánům na posílení národní protiraketové obrany.

Konovalov však ruské obavy považuje za přehnané. Podle něho jsou jaderné vlaky zastaralým konceptem poplatným sovětské těžkopádné vojenské doktríně.

"Uděláme lépe, budeme-li rozvíjet telekomunikační systémy, bezpilotní letadla a přesné zbraně, nikoli podobná monstra," řekl v prosinci ruské tiskové agentuře RIA Novosti. Podle něho je znovuzavedení podobných systémů prostě "zlým nápadem".

Zdroj: RIA Novosti, RIA Novosti

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruská ponorka Projekt 855 Jaseň

Stavba první ponorky nové generace projektu 895 Jasan (NATO Graney) započala již roku 1993. Vinou technických problémů a nedostatku financí byly práce zastaveny a obnoveny až v roce 2010. V současné ...

Americká armáda nakupuje další ruské vrtulníky, politikům navzdory

Americká armáda má v úmyslu nakoupit od ruské firmy Rosoboronexport 30 transportních vrtulníků Mi-17 pro afghánské vzdušné síly. Pikantní na celém obchodu je skutečnost, že vojáci tak obcházejí zákaz ...

Nový ruský strategický bombardér PAK-DA se odhaluje

Před pár dny ruští vojenští představitelé odsouhlasili základní technické specifikace a design nového ruského strategického bombardéru PAK-DA. Do konce letošního roku má firma Tupolev, jakožto hlavní ...

Konec MiGů-31 v ruském letectvu

Ruská armáda začíná hledat náhradu za své těžké přepadové stíhačky MiG-31 "Foxhound". Podle velitele ruského letectva generálporučíka Viktor Bondarev chce ruské letectvo nové stíhačky zavést před ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Anti2t
    21:16 29.05.2013

    Ještě podotknu že 2500t se tahá dnes uhlí na Ústecku při jedné klasicke běžné lok řady122-123 a současných předpisech možnosti lokomotiv jsou ale vyšší pokud máte dvojčlenné řízení s párníma lokomotivama se i u nás v minulosti tahali i 5OOOt vlaky

  • Anti2t
    10:56 01.05.2013

    Jan Grohmann 600 tun a výše. .........jsem strojvedoucí čd cargo a věřte mi že 600tun je běžná váha která se tahá dieselovou lokomotivou (jednou)....elektrické lokomotivy dokáží odtáhnout vlak 2500t (často uhelné vlaky)což je asi tak jejich strop při jednom stroji nízkém stoupání šikovného strojvedoucího a suchu ..Výhoda je jistě v mobilnosti takového zařízení horší je to s utajením dráha se řídí pomocí lidí (výpravčí signalisté a takový vlak je událost když jede ) dále strojvedoucí (ikdyž ten muže být voják) dále tu máme ochranku vlaku je potřeba mít servisní depo ...shrnuto vlaková souprava pro Rusy skýtá vysokou mobilitu problém nastává v utajení a potřebě plánovat trochu více dopředu (ikdyž vojenská přeprava krom nehodovejch vlaků má nejvyšší prioritu )

  • Jan Grohmann
    09:42 25.04.2013

    Pro Loty. Při psaní článku jsme zkoumali také hmotnost a nosnost jednotlivých nákladních vagonů ČD. :) Ono ta hmotnost není jen vagón + raketa, ale také + odpalovací zařízení atd.

    Pokud vezme, že tam jsou v soupravě tři lokomotivy, raketa a další věci, celá souprava může vážit 600 tun a výše.

    Pravda, informaci o poškozování kolejí jsme převzali z ruské tiskové agentury RIA Novosti.

  • Loty
    09:31 25.04.2013

    článeček zajímavý, nicméně tato pasáž se mi moc nezdá:
    "Původní rakety SS-24 Scalpel systému 15P961 Moloděc měly délku 19 metrů a vážily 104 tuny. Proto bylo nutné zapřáhnout k vagónům tři lokomotivy, aby se celá souprava vůbec rozjela. Navíc nejsou železniční koleje dimenzovány na tak velkou hmotnost, tudíž docházelo k jejich poškozování."

    Vzhledem k tomu, že obyčejný vagon ČD váží cca 25t a běžná lokomotiva okolo 90t...mi přijde zatížení 104t od "nákladu" v podobě rakety celkem obvyklé.

  • Charlie
    08:03 25.04.2013

    Ultramarinus: ona výhoda těhle vlaků je, že jsou mobilní a v dálavách sovětského svazu se ztratí - na sibiři a dálným východě je síť železnice hustší než síť silniční. Oni to můžou mít schovaný kdesi v tunelech a vytahovat to jen na odpálení, nebo vlaky rychle přesouvat z východu na západ.

    Je to prostě jedno ze specifik sovětské vojenské doktríny, stejně jako masy tanků a MiGy-31.

  • Ludo
    23:20 24.04.2013

    "V těchto dnech ministr obrany Ruské federace Jurij Borisov"

    Minister obrany RF je Sergej Sojgu, Borisov je az dalsi v poradi

  • Ultramarinus
    13:20 24.04.2013

    Super zarizeni, v dnesnim prostredi je urcite moudre posilat atomovy arzenal s omezenou obranou jednotkou nekam co nejdal od pripadnych posil... Na druhou stranu mezi "velkejma hracema" to svuj vyznam ma.