MH-47G Block II Chinook pro americké speciální jednotky

-
8. 9. 2020
-
120 komentářů
-
Jan Grohmann
Velitelství speciálních operací americké armády USASOC (US Army Special Operations Command) převzalo první specializovaný těžký dopravní vrtulník MH-47G Block II Chinook. Vrtulník umožní speciálním jednotkám americké armády (US Army) provádět aeromobilní operace v nejobtížnějších a nejnebezpečnějších místech po celém světě.
Americká armáda před lety počítala s nákupem 473 nových vrtulníků CH-47F Block II a 69 vrtulníků MH-47G Block II. Armáda ale od nákupu CH-47F Block II, tedy verze pro konvenční síly, upustila. Ušetřené peníze armáda přesměrovala do programu nové generace strojů s kolmým startem a přistání VTOL (Vertical Take-Off and Landing) vyvíjených v rámci iniciativy FVL (Future Vertical Lift). Proti tomuto rozhodnutí je ale Kongres, který tlačí armádu i do nákupu CH-47F Block II. Bez objednávek armády bude muset totiž Boeing natrvalo uzavřít výrobní linku Chinooků. Ostatně výroba Chinooků ve Spojených státech zaměstnává 20 000 lidí ve 40 státech.
V současné době USASOC provozuje 69 vrtulníků MH-47G Block I, další čtyři byly ztraceny při nehodách. Všechny vrtulníky najdeme u leteckého pluku speciálních operací 160th Special Operations Aviation Regiment (SOAR). Úkolem 160th SOAR, přezdívaných Noční nájezdníci (Night Stalkers), je poskytovat leteckou podporu běžným i speciálním jednotkám US Army, což zahrnuje útočné, aeromobilní nebo průzkumné operace. Mise jednotky probíhají většinou v noci, v nízké výšce a ve velkých rychlostech.
Ve výzbroji 160th SOAR se nachází další speciálně upravené vrtulníky ‒ 47 lehkých AH/MH-6 Little Bird a 72 středních MH-60L/M Black Hawk. U jednotky najdeme rovněž 12 průzkumně-bojových dronů MQ-1C Gray Eagle. Nejznámější operací 160th SOAR se stal nájezd na dům Usámy bin Ládina v Pákistánu. Při této operaci jednotka využila speciálně upravené stealth vrtulníky Black Hawk.
MH-47G Block II je nový stroj s výkonějším pohonným systémem
Prozatím bylo závazně ve třech smlouvách objednáno 24 vrtulníků MH-47G Block II. Prvních 15 vrtulníků USASOC převezme v letech 2020 až 2022. Devět vrtulníků objednaných v červenci tohoto roku USASOC získá do konce roku 2023. Výhledově se počítá s výrobou až 69 vrtulníků MH-47G Block II. Stroje se vyrábějí v továrně Boeing v Pensylvánii, která je domovem také konvertoplánů V-22 Osprey a vrtulníků MH-139A Gray Wolf.
„Tato dodávka je důležitým krokem v programu Chinook,“ řekl Andy Builta, viceprezident Boeingu a programový manažer CH-47. „S novými Chinooky americké speciální síly získají podstatně více dovedností pro své extrémně náročné mise a více schopností tyto mise úspěšně provádět na budoucím bojišti.“
MH-47G Block II jsou oproti zavedeným Block I zcela nově vyrobené stroje. Vrtulníky MH-47G Block I jsou sice moderní stroje, ale draky pocházejí ze 60., 70. a 80. let minulého století.
Hlavním důvodem přechodu na Block II je neustále ukrajovaná užitečná nosnost MH-47G, což se projevuje zejména v horkém a/nebo vysokohorském prostředí. První MH-47G byl dodán USASOC v květnu 2004. Oproti standardní variantě CH-47 Chinook pro konvenční jednotky má MH-47G tankovací nástavec, okno pro palubního střelce (včetně instalace lafetovaného kulometu), přídavné pancéřování a nejrůznější systémy vlastní ochrany, jako je společný výstražný systém proti raketám (CMWS), rušičky, systém pro detekci laserové ozáření nebo fléry XM216. Celkově je MH-47G o téměř dvě tuny těžší než standardní Chinook, ale motory mají stejné.
Testovací lety Chinooku Block II
Nově vyrobené Block II mají několik zásadních hardwarových vylepšení. Drak starších verzí Chinooku je složen z velkého množství plechových profilů spojených nýty. Naopak trup MH-47G Block II je vyroben z mnohem menšího počtu dílů, často jde o velké monolitické frézované celky. Drak MH-47G je tak mnohem robustnější (snese větší zatížení, výkonnější pohonnou jednotku), snižuje celkové vibrace a má delší životnost.
MH-47G Block II zatím nemá žádné vylepšené motory (viz dále), ale využívá nové kompozitní listy obou rotorů ACRB (Advanced Chinook Rotor Blade) a upravené převodové ústrojí. Jen tyto vylepšení zvyšují užitečnou nosnost vrtulníku o 771 kg. MH-47G Block II má také v bočních gondolách nově jediné spojité palivové nádrže, místo třech samostatných. Zjednodušení palivového systému snížilo hmotnost o 90 kg a mírně zvýšilo objem neseného paliva.
Nosnost vrtulníku Chinook, resp. poslední verze CH-47F Block II, může ale výrazně vzrůst. Boeing ve spolupráci s armádou provede letové testy vrtulníků Chinook s motory General Electric T408 (GE38), které pohánějí například CH-53K King Stallion. Motor T408 má výrazně větší výkon (5600 kW) než současné motory Chinoku T55-GA-714A (3631 kW), jsou také údajně jednouší a vykazují o 18 % menší spotřebu paliva.
MH-47G Block II; větší foto / Boeing
Současně Boeing s americkou armádou připravují test vrtulníku Chinook s modernizovanými motory T55-GA-714C. Tyto vylepšené motory mají výkon 4474 kW a o 10 % nižší spotřebu paliva oproti současným motorům T55. Nový motor přímo vychází z aktuálně používané verze T55, proto nejsou nutné téměř žádné změny na draku vrtulníků ‒ lze použít stejné úchyty motoru a není třeba provádět žádné úpravy konstrukce.
Zda americká armáda se skutečně rozhodně pro některou z výše popsaných dvou variant, není jasné. Největší šanci má ale použití motorů T55-GA-714C. Na tu verzi lze vylepšit stávající motory T55-GA-714A, například v rámci generální opravy. Na druhou stranu použití motorů T408 logisticky sjednotí pohonné jednotky vrtulníků Chinook i King Stallion.
V mnoha zemích je CH-47 Chinook klíčovým VTOL prostředkem pro přepravu speciálních sil. Více než 1500 Chinooků létá ve více než 20 zemích světa. Patří mezi ně mimo jiné USA, Velká Británie, Kanada, Austrálie, Nizozemsko, Španělsko, Itálie, Řecko, Jižní Korea, SAE, Japonsko, Thajsko, Turecko, Indie nebo Egypt. Také Armáda ČR uvažuje výhledově o nákupu těžkého vrtulníku se zadní výklopnou rampou. Pokud zájem české armády přetrvá, Chinook bude nepochybně jedním z předních kandidátů.
Zdroj: DefenseNews
Související články
Nové vrtulníky MH-47G Chinook pro speciální operace
Americké Velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) převzalo první nový ...
-
02.10.2014
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Bitevní Apache a dopravní Chinooky pro indické letectvo
Premiérový let indického bitevního vrtulníku AH-64E Apache proběhl ve výrobních závodech firmy ...
-
31.07.2018
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Nahradí Chinook problémy sužovaný vrtulník CH-53K King Stallion?
Obří mariňácký vrtulník CH-53K King Stallion trápí vážné technické problémy. Program je čtyři roky ...
-
27.05.2019
-
55 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulník MH-47 Chinook provedl letecký úder pomocí dronu MQ-1C Gray Eagle
Ve výcvikovém prostoru NAWS China Lake (Naval Air Weapons Station China Lake) v Kalifornii nedávno ...
-
16.09.2019
-
33 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
No ta debata níže to je něco. Docela nechápu o co tam vlastně jde? AČR momentálně žádný těžší vrtulník se zadní rampou nevybírá tak o co vlastně jde? A pokud se chcete bavit ...Zobrazit celý příspěvek
No ta debata níže to je něco. Docela nechápu o co tam vlastně jde? AČR momentálně žádný těžší vrtulník se zadní rampou nevybírá tak o co vlastně jde?
A pokud se chcete bavit hypoteticky.
Tak AČR má v plánu reorganizovat 42. výsadkový prapor a přeměnit jej na výsadkový pluk. Tohle se sebou přinese jak rozšíření o živou sílu, tak o techniku a tím o potřebu většího a účinnějšího zásobování atd. atd. atd. Proto také tato reorganizace má být dokončena někdy v roce 2026. Během této reorganizace se budou jednoduše modelovat všemožné scénáře a bude se řešit co pluk bude v budoucnu reálně potřebovat a po reorganizaci se nějaký čas bude v tomto módu pokračovat, teď už ovšem za provozu samotného pluku a budou se řešit a upravovat věci, které se vymysleli během formování. Takže odhadem další 2 - 4 roky bude trvat než se bude vědět co přesně bude výsadkový pluk potřebovat. A to jsme někde v letech 2028 - 2030. Mi-171š mají lítat snad do roku 2035 pokud se nemýlím.
Takže nějaká náhrada se opravdu začne řešit nejdříve za cca 6 let a bude se nějakých cca 5 let vybírat. A nakonec se snad vybere to co bude pokud možno nejlépe splňovat požadavky AČR, bude to ekonomicky přijatelné a bude to mít i přínos pro českou ekonomiku. Vše také bude záležet na samotných nabídkách atd. atd.
Navíc do samotného výběru zasáhnou i požadavky jiných praporů, pluků, či brigád, protože v rámci AČR vrtulníky nejsou organickou součástí výsadkového praporu, v budoucnu pluku, a budou se přiřazovat jednotlivým složkám v rámci potřeby.
Takže je jedno jestli to bude 4 - 6 Ch-47 ; 8 - 12 AW-101 ; NH-90 nebo V-22 osprey :D
Každopádně určitě se vrtulníky nebudou vybírat podle toho, kdo je provozuje a jak moc je ta země velká atd. atd.
Protože to je naprosto nepodstatný argument. Důležité totiž je aby ten vrtulník byl schopen koordinace v rámci zemí NATO.Skrýt celý příspěvekdebata je to o ničem, respektive byl zde nadhozen "vlhký sen", a někteří z toho dostali tik v oku a neklidné spaní :)
debata je to o ničem, respektive byl zde nadhozen "vlhký sen", a někteří z toho dostali tik v oku a neklidné spaní :)
Vy dva, krásně jste tu debatu vystihli. Jenže vidíte-pěkný informačně hodnotný politicky nedeformovaný článek o zajímavém tématu, s výjimkou jediných nenápadných dvou vět na závěr, ...Zobrazit celý příspěvek
Vy dva, krásně jste tu debatu vystihli. Jenže vidíte-pěkný informačně hodnotný politicky nedeformovaný článek o zajímavém tématu, s výjimkou jediných nenápadných dvou vět na závěr, které si autor, pro-americký nadšenec, nedokázal odepřít, a celá debata se točí téměř výhradně kolem těchto dvou vět; no a pak není divu, že AN přechází od víceméně technicko-informačních, nebo i řekněme politicko-informačních nebo ekonomicko-informačních článků, které mívají několik málo reakcí, k nicneříkajícím politicko-PR fantaziím, ke kterým čitatělia diskutujou o život. Skelet taky neodolal, jak jsem viděl dole, takže měl napsat "... a někteří jsme z toho dostali ..." :)Skrýt celý příspěvek
Klimesov A víte proč se rozhodlo, že třetím manévrovým prvkem bude výsadkový pluk (rozšířený prapor), protože se jedná o nejlevnější variantu. A argumentovalo se mechanizovaná ...Zobrazit celý příspěvek
Klimesov
A víte proč se rozhodlo, že třetím manévrovým prvkem bude výsadkový pluk (rozšířený prapor), protože se jedná o nejlevnější variantu.
A argumentovalo se mechanizovaná brigáda vs. výsadkový pluk. Už brigáda vs. pluk je tak trochu nepoměr, ale myšlenka je jasná.
Pokud v budoucnu opravdu dojde k tomu, že se bude argumentovat z oficiálních míst, že ty a ty vrtulníky a ta a ta letadla potřebujeme pro výsadkový pluk, tak výsadkový pluk bude nejdražší řešení oproti mechanizovanému či pěšímu pluku.Skrýt celý příspěvekani ne.. ušetřilo by se jen v tom případě, kdy by se ustoupilo od vrtulníků a lá Mi-171 a nakoupily by se vrtulníky menší. Pak by se ušetřilo a zároveň by klesly kapacity.
ani ne.. ušetřilo by se jen v tom případě, kdy by se ustoupilo od vrtulníků a lá Mi-171 a nakoupily by se vrtulníky menší. Pak by se ušetřilo a zároveň by klesly kapacity.
EEEEEEEEE naprosto bezpředmětné. To co bylo kdysi a co se říkalo kdysi je nyní naprosto bezpředmětné. Časy se mění a s časem se mění i samotná situace. Každopádně ani tak to nebude ...Zobrazit celý příspěvek
EEEEEEEEE naprosto bezpředmětné. To co bylo kdysi a co se říkalo kdysi je nyní naprosto bezpředmětné. Časy se mění a s časem se mění i samotná situace.
Každopádně ani tak to nebude to nejdražší řešení, protože sčítáte jablka a hrušky.
Jak jsem psal na konci svého článku. Vrtulníky a ani dopravní letadla nejsou organickou součástí výsadkového praporu v budoucnu pluku, takže jejich cenu nelze připočítávat k ceně praporu v budoucnu pluku.
Vrtulníky jsou součástí letectva AČR. A jsou a budou nasazovány v případě potřeby celé AČR. Takže pokud bude potřebovat výsatkový pluk někam přepravit použijí se nyní Mi-171š, UH-1 a jako doprovod AH-1, pokud bude potřebovat 4. nebo 7. brigáda podporu, použije se kombinace AH-1 a UH-1 v ideálním případě 4+4, pokud se 4. nebo 7. brigáda dostane do obklíčení a nastane situace že by se musela zásobovat ze vzduchu využije se vše co je atd. atd. atd.
Takže nákupy letectva nelze sčítat s nákupy pozemních sil, byť jsou tím částečně ovlivněny.Skrýt celý příspěvekps.: Zapomněl jsem ještě stále jsou tu Mi-24 ty se taky budou nasazovat v rámci potřeby, ale bohužel jejich účel je více méně omezený pouze na bojovou a podpůrnou činnost oproti ...Zobrazit celý příspěvek
ps.: Zapomněl jsem ještě stále jsou tu Mi-24 ty se taky budou nasazovat v rámci potřeby, ale bohužel jejich účel je více méně omezený pouze na bojovou a podpůrnou činnost oproti systému H-1. Ale i tak se to počítá a je potřeba je do mého výčtu zařadit a to do té doby než budou vyřazeny. :-)Skrýt celý příspěvek
Pokiaľ sa zdajú niekomu výsadkové jednotky v 21. storočí neperspektívne, tak ho rýchlo vyvediem z omylu... http://foreignlegion.info/2013...
Pokiaľ sa zdajú niekomu výsadkové jednotky v 21. storočí neperspektívne, tak ho rýchlo vyvediem z omylu... http://foreignlegion.info/2013...
Cargo vrtulník v rámci AČR by občasné využití našel. Možná by nebylo na škodu se podívat do dalších států, které mají přibližně stejně velké armády, jak vypadá skladba jejich ...Zobrazit celý příspěvek
Cargo vrtulník v rámci AČR by občasné využití našel.
Možná by nebylo na škodu se podívat do dalších států, které mají přibližně stejně velké armády, jak vypadá skladba jejich vrtulníkového letectva.
Zjistíme, že v drtivé většině případů provozují plnotučné vrtulníky střední třídy jako jsou typy H225, NH90, MI-17, apod. spolu s vrtulníky běžné pro třídu LUH. Některé provozují i bitevní vrtulníky.
Cargo vrtulníky jako jsou typy Chinook, apod. provozuje minimum zemí naší velikosti.
Vzhledem k jejich omezené potřebě by AČR mohla disponovat těmito vrtulníky do 4 kusů. Daleko vhodnější řešení je dle mého názoru založit mezinárodní projekt při NATO, obdobný jako máme v případě přepravy velkoobjemového materiálu v rámci dopravního letectva.Skrýt celý příspěveksgt.Murphy: TF_HU zřejmě narážel na to, že Mi-171, které vlastníme nejsou na zemi vodorovně, ale jsou pod náklonem 4°. Nicméně pokud jsem se díval na výkresy, tak u rampy má ...Zobrazit celý příspěvek
sgt.Murphy: TF_HU zřejmě narážel na to, že Mi-171, které vlastníme nejsou na zemi vodorovně, ale jsou pod náklonem 4°.
Nicméně pokud jsem se díval na výkresy, tak u rampy má Mi-171 a AW101 srovnatelnou výšku.. cca 2,2-2,3metru. Takže VZV musí mít výšku maximálně dva metry (což je zase výhoda CH-47 a dříve CH-46)Skrýt celý příspěvekTo neřešte. To se tady na AN nevyřeší. Mi 171 je super, ale prostě má spoustu věcí nevychytaných...
To neřešte. To se tady na AN nevyřeší. Mi 171 je super, ale prostě má spoustu věcí nevychytaných...
neřeším, jen jsem tady nastínil určitou konstrukční věc, kterou klasické nákladní vrtulníky prostě mají. Proti Mi-171 nemám vůbec nic :)
neřeším, jen jsem tady nastínil určitou konstrukční věc, kterou klasické nákladní vrtulníky prostě mají. Proti Mi-171 nemám vůbec nic :)
byla tu nadhozena možnost využití v rámci přírodních pohrom. Tady je pěkné foto evakuace obyvatel Kalifornie před ohněm. ...Zobrazit celý příspěvek
byla tu nadhozena možnost využití v rámci přírodních pohrom. Tady je pěkné foto evakuace obyvatel Kalifornie před ohněm.
https://www.facebook.com/sonso... Skrýt celý příspěvekSuper autobus:-) zrovna jsem četl knihu Robert's Ridge of boji s AFG s využitím MH-47 ve výšce kolem 3000m tam už byli na limitu dostup vs. náklad a vezli jen 10-15 vojáků. pravda ...Zobrazit celý příspěvek
Super autobus:-)
zrovna jsem četl knihu Robert's Ridge of boji s AFG s využitím MH-47 ve výšce kolem 3000m
tam už byli na limitu dostup vs. náklad a vezli jen 10-15 vojáků. pravda 15 let starý příběh...Skrýt celý příspěvek
Len tak mimochodom, tu dávam zoznam, čo chýba vo výbave Slovenským vrtuľníkom UH-60M Black Hawk vo výbave, pričom tieto systémy sú štandardom u US Army... - Ochranné systémy ...Zobrazit celý příspěvek
Len tak mimochodom, tu dávam zoznam, čo chýba vo výbave Slovenským vrtuľníkom UH-60M Black Hawk vo výbave, pričom tieto systémy sú štandardom u US Army...
- Ochranné systémy AN/AAR-57, AN/AVR-2B
- komunikačné systémy AN/ARC-220, VRC-100
- EBC-406 núdzové vysielače polohy
- AN/AVS-6 okuliare nočného videnia, AN/AVS-7 HUD dispeje
- no a samozrejme... výzbroj
- doplnkovo: FLIR kamerySkrýt celý příspěvek... Všetky US Army UH-60M tiež dostávajú Federated Advanced Navigation System (FANS) ... A to bolo len to najzákladnejšie vybavenie, aby tie vrtuľníky boli aspoň ako tak operačne ...Zobrazit celý příspěvek
... Všetky US Army UH-60M tiež dostávajú Federated Advanced Navigation System (FANS)
... A to bolo len to najzákladnejšie vybavenie, aby tie vrtuľníky boli aspoň ako tak operačne spôsobilé. Ďalšie "doplnkové" systémy, ktoré sa do amerických vrtuľníkov inštalujú:
- AN/APR-39 Digital Radar Warning Receiver
- kominukačné systémy AN/ARC-210 (SATCOM)
- AN/ARN-149V Low Frequency Automatic Direction Finder
- Aircraft Wireless Intercom System (AWIS)Skrýt celý příspěvek...ale tak na natřásání na SIAFu to stačí, ne?
...ale tak na natřásání na SIAFu to stačí, ne?
RiMr71 ... bohužiaľ áno, tak fungovala logika našich politikov počas celých 23 rokov fungovania OS SR, aj v čase keď sa kupovali nové vrtuľníky za Glváča.
RiMr71 ... bohužiaľ áno, tak fungovala logika našich politikov počas celých 23 rokov fungovania OS SR, aj v čase keď sa kupovali nové vrtuľníky za Glváča.
Dôležité bolo, že niekto z toho mal bočný kšeft, kúpili sa len platformy, dovystrojenie ešte niečo bude stáť. A aj počty by sa zišli zväčšiť na štandard NATO letiek.
Dôležité bolo, že niekto z toho mal bočný kšeft, kúpili sa len platformy, dovystrojenie ešte niečo bude stáť. A aj počty by sa zišli zväčšiť na štandard NATO letiek.
Len by ma zaujímalo, akým systémom bude to dovybavenie vrtuľníkov prebiehať, pretože nepredpokladám že integrácia všetkých ochranných systémov ani výzbroje je jednoduchá a tuším, ...Zobrazit celý příspěvek
Len by ma zaujímalo, akým systémom bude to dovybavenie vrtuľníkov prebiehať, pretože nepredpokladám že integrácia všetkých ochranných systémov ani výzbroje je jednoduchá a tuším, že poletia späť do USA.Skrýt celý příspěvek
Možno to pôjde spraviť pri nejakej väčšej údržbe aj u nás. Ak nie, nech poletia späť, aby to mali nainštalované. Inak sú to stále len drahé mierové holubice. Piloti sa pomaly ...Zobrazit celý příspěvek
Možno to pôjde spraviť pri nejakej väčšej údržbe aj u nás. Ak nie, nech poletia späť, aby to mali nainštalované. Inak sú to stále len drahé mierové holubice.
Piloti sa pomaly vylietavajú, mohli by s tým začať.Skrýt celý příspěvekGuľomety možno ešte chápem, ale nemyslím že napr. kabeláž bude predpripravená na inštaláciu ochranných systémov aby sa tam len "privŕtali". Tiež si neviem predstaviť napr. ako by ...Zobrazit celý příspěvek
Guľomety možno ešte chápem, ale nemyslím že napr. kabeláž bude predpripravená na inštaláciu ochranných systémov aby sa tam len "privŕtali". Tiež si neviem predstaviť napr. ako by sa dodatočne inštalovalo pancierovanie do podlahy a čo s pilotmi a personálom, ak poletia vrtuľníky do USA a pýtať americkú stranu o lodnú prepravu späť. No bude to zaujímavé, Američanom musíme byť riadne na srandu.Skrýt celý příspěvek
Nesmiete zabudnúť, že pri náhrade vrtuľníkov Mi-17 VzS AČR pre Mi-17, je potreba prihliadať ako pre potreby 43. výsadkového pluku, čo je elitná jednotka tak pre potreby SOATU ...Zobrazit celý příspěvek
Nesmiete zabudnúť, že pri náhrade vrtuľníkov Mi-17 VzS AČR pre Mi-17, je potreba prihliadať ako pre potreby 43. výsadkového pluku, čo je elitná jednotka tak pre potreby SOATU (Special Operation Air Task Unit).
Predpokladám, že pre 43. pluk bude okrem transportu výsadkárov tiež požiadavka min. preprava ľahkého výsadkového vozidla (LVV - do 3500 kg) v podvese vrtuľníku alebo ultraľahkého výsadkového vozidla (UVV - do 1000 kg) aj interne.
Na výber je z niekoľko variantov.
Chinook rozhodne nie je model len pre "pozemné" alebo len "obojživelné" operácie, uplatnenie si nájde u oboch typoch vojsk. CH-47 bežne operuje z lodí Kráľovského námorníctva.
HM-47G Block 2 je model, ktorý USA neexportuje do zahraničia, takže naň môže AČR zabudnúť. Voľbou však môže byť upgrade vrtuľníkov CH-47F ako to spravila UK armáda pre potreby UKSF. Vrtuľníky Chinook HC6 operujú u No. 7 sqn. RAF, začlenenej do JSFAW (Joint Special Forces Aviation Wing). Výhoda tohto stroja je vysoké užitočné zaťaženie, 33 vojakov (v praxi cca. 24) alebo preprava až 10t nákladu v podvese (takže aj preprava ľahkého útočného vozidla - LÚV - nad 3500 kg) . Tiež stojí za zmienku unikátne usporiadanie rotorov, ktorá umožňuje ľahký výsadok/extrakciu z ťažkého terénu alebo vodnej hladiny.
Avšak cena jedného vrtuľníka Chinook HC6 so špeciálnym vybavením (optoelektronické pozorovacie systémy, radar, výzbroj a iné "doplnky" plus náhradné diely, servisné zázemie, výcvik atď.) je závratných 218,75 mil. $ za kus. Cena „obyčajného“ CH-47J je 60 mil. $ za kus, avšak nepokryjú všetky potrebné úlohy helikoptér pre elitné komando alebo špeciálne jednoty.
Treba tiež počítať s vysokými nákladmi na prevádzku takéhoto stroja, jedna letová hodina stojí cca. 10 000 $.
Pokiaľ by chcela mať AČR všetky vrtuľníky (nepočítam konvertoplány) z výzbroje USMC, tak môžem zaradiť do výberu aj helikoptéru CH-53K. Avšak s maximálnou vzletovou hmotnosťou 33,6 t by som už preháňal. Cena 131 mil. $ za kus.
AW-101 je strednej kategórie s rampou vyvinutý priamo pre potreby ozbrojených síl. Maximálna transportná kapacita vrtuľníku je max. 20 vojakov v sedačkách plus dvaja palubný strelci alebo 4,5 t v podvese, takže nebude problém transportu LVV. Za zmienku uvediem, že helikoptéry Merlin Mk4 lietajú u Commando Helicopter Force UK armády pre potreby 3 Commando Brigade Kráľovskej námornej pechoty.
Výsledná cenu týchto helikoptér ťažko dohľadať, pretože pre potreby CHF boli upgradované so starších verzií. Nórske AW-101 v špecializovanej konfigurácii pre SAR misie s radarom a flir kamerou je cca. 71,9 mil. € za kus, verzia pre špeciálne operácie nesúca výzbroj bude ešte mierne vyššia. Samozrejme, verzia bez špeciálneho vybavenia len ako „cargo“ varianta bude potom o dosť nižšia.
Nákup H225M Caracal by som vylúčil, Francúzska armáda resp. 4e Régiment d'Hélicoptères des Forces Spéciales ich vyraďuje v prospech NH90. Koľko stojí ich špecializovaná verzia dohľadať neviem, ale Austrália kupovala vo veľmi podobnej konfigurácii helikoptéry MRH-90 Taipan za 56 mil. € za kus. NH90 je z tohto výberu najmenší, unesie 12 pasažierov plus dvoch palubných strelcov alebo 4t nákladu v podvese. Nevýhoda je, že palubný strelci s guľometmi sú umiestnený v posuvných dverách.Skrýt celý příspěvekPardon, v texte je jeden preklep, cena Cena „obyčajného“ CH-47F (nie J) je 60 mil. $.
Pardon, v texte je jeden preklep, cena Cena „obyčajného“ CH-47F (nie J) je 60 mil. $.
na sázení stromků v lese a sbírání klestí to potřebovat nebudou
na sázení stromků v lese a sbírání klestí to potřebovat nebudou
Na túto kok*tinu radšej reagovať ďalej nebudem.
Na túto kok*tinu radšej reagovať ďalej nebudem.
už jste to udělal :-) není nad to vidět, k čemu všemu se profesionální armáda bude používat, zatímco zaměstnance vojenských lesů a statků lze vidět na vrátnicích vojenských ...Zobrazit celý příspěvek
už jste to udělal :-) není nad to vidět, k čemu všemu se profesionální armáda bude používat, zatímco zaměstnance vojenských lesů a statků lze vidět na vrátnicích vojenských objektů, tak v lese místo nich budou vojáci :-DSkrýt celý příspěvek
Hektor Flanker má pravdu, byť to tradičně trochu přifoukl. Ale VLS skutečně pro AČR zajišťují ochranu budov, hlavně těch bez stálé posádky, recepční služby, úklid, údržbu ...Zobrazit celý příspěvek
Hektor
Flanker má pravdu, byť to tradičně trochu přifoukl. Ale VLS skutečně pro AČR zajišťují ochranu budov, hlavně těch bez stálé posádky, recepční služby, úklid, údržbu komunikací (sníh, listí....), obsluhu kotelen atd. Prostě to co se dělat musí, ale používat na to profi vojáky je poněkud nesmyslné.
Jinak k těm stromkům, to je dobrovolná aktivita, většina vojáků k tomu přibírá rodiny a bere to jak den strávený v přírodě. By´ť uznávám, že to lehce zavání akcí Z.
https://www.vls.cz/cs/nase-cin... Skrýt celý příspěvek
Vlhký sen pro vrtulníky AČR: 8x AH1 16x UH-1 6x MH-47G a 8x LUH - z toho 4x sanitní zbytek utility. Njn ale toho se asi nedočkáme, ale bylo by to hezké a jeté UH/AH-1 by ...Zobrazit celý příspěvek
Vlhký sen pro vrtulníky AČR:
8x AH1
16x UH-1
6x MH-47G
a
8x LUH - z toho 4x sanitní zbytek utility.
Njn ale toho se asi nedočkáme, ale bylo by to hezké a jeté UH/AH-1 by se zrovna daly dokoupit od mariňáků.Skrýt celý příspěvekDnes budem lynčovaný po celý deň ale v našich podmienkach je 47-ka zbytočná. Teda nie zbytočná ale jej cena nezodpovedá jej hodnote u nás. MH-47 je v prvom rade vhodný pre presun ...Zobrazit celý příspěvek
Dnes budem lynčovaný po celý deň ale v našich podmienkach je 47-ka zbytočná. Teda nie zbytočná ale jej cena nezodpovedá jej hodnote u nás. MH-47 je v prvom rade vhodný pre presun väčších skupín a vybavenia napríklad z lietadloviek. Vzhľadom na menšie územie (kde je všade blízko) a absencia mora by som skôr povedal, že ideálna kombinácia pre stredoeurópsky štát je menší typ (AW-109, AW-139, BH) doplnený o väčší vrtulník s rampou pre náklad (Mi-17, AW-101).Skrýt celý příspěvek
pro tebou popsané účely používá USA vrtulníky rodiny CH-53. Rodinu CH-47 používá US Army. CH-47 jsou sice schopny obojživelných operací, tj. jsou schopny krátkodobého pobytu ve ...Zobrazit celý příspěvek
pro tebou popsané účely používá USA vrtulníky rodiny CH-53. Rodinu CH-47 používá US Army. CH-47 jsou sice schopny obojživelných operací, tj. jsou schopny krátkodobého pobytu ve vodě, ale primárně se používají pro pozemní operace.
Jinak máš pravdu, že MH-47G je pro nás zbytečný luxus. CH-47F bude bohatě stačit :)Skrýt celý příspěvekUpokojím ťa snáď tým, že v našich podmienkach je aj Mi-26 zbytočne veľký a drahý, rovnako ako CH-47 bez ohľadu na verziu
Upokojím ťa snáď tým, že v našich podmienkach je aj Mi-26 zbytočne veľký a drahý, rovnako ako CH-47 bez ohľadu na verziu
nevím čím mě chceš uspokojit. Mi-26 mě ani nenapadl. Navíc to není ani srovnatelná kategorie s CH-47F. CH-47F má maximální vzletovou hmotnost o šest tun nižší, než je prázdná ...Zobrazit celý příspěvek
nevím čím mě chceš uspokojit. Mi-26 mě ani nenapadl. Navíc to není ani srovnatelná kategorie s CH-47F. CH-47F má maximální vzletovou hmotnost o šest tun nižší, než je prázdná hmotnost Mi-26.
CH-47F je v horní kategorii vrtulníků, které by mohly nahradit Mi-171, respektive Mi-17. Naši vojáci se s nimi setkávají v zahraničních misích a na různých cvičeních. Plus u nás se buduje výsadkový pluk (neboli pluk pro aeromobilní operace). A co si budeme povídat, tak vybavení jednotek obecně těžkne a těžkne. Takže je určitě fajn mít vrtulník, který ti odnese výsadek, a v podvěsu třeba i to Iveco LMV. A k tomu si samozřejmě ještě připočtěme tři střeliště pro sebeobranu vrtulníku. A nesmíme zapomenout i na výborné manévrovací schopnosti tohohle kolosu.
No a jako občana státu, který během svého života zažil dvě obří povodně, kdy se vrtulníky evakuovaly dětské tábory, obce a za pomocí vrtulníků se i zpevňovaly hráze. No i ten Chinook by se tam hodil.
Takže za mě je CH-47 optimimum, ale nebudu se ušklíbat nad AW101, S-92, a když bude nejhůře, tak nad H225.Skrýt celý příspěvek
taky si myslím, že MH-47G je pro naše podmínky zbytečné. Jako těžký vrtulník buď CH-47F nebo AW 101.
taky si myslím, že MH-47G je pro naše podmínky zbytečné. Jako těžký vrtulník buď CH-47F nebo AW 101.
Miroslave, na vaší komentáři je vidět, že teorií nasazení vrtulníků...nemluvě o potřebách AČR, potažmo tedy VzS AČR...moc políben nejste. Jak vám napsal skelet CH47 je vrtulník ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslave,
na vaší komentáři je vidět, že teorií nasazení vrtulníků...nemluvě o potřebách AČR, potažmo tedy VzS AČR...moc políben nejste. Jak vám napsal skelet CH47 je vrtulník tzv. CARGo...a ten bychom jistě uživili. Nemluvě o otm, že pro většinu operací s CARGO je vhodnější jak Mi171, která je při nakládání limitována zadním vyrovnávacím rotorem.
Logiku dává, že nepotřebujeme CH47 ve verzi pro SOF...ikdyž, já bych tu potřebu dokázal vymyslet :-)Skrýt celý příspěvekNájsť využitie sa dá na kadečo. Aj Chinook by sa zišiel. Len či jeho cena zodpovedá hodnote ktorú by priniesol. V krajine ktorú autom prejdete krížom za 6 hodín je to podľa mňa ...Zobrazit celý příspěvek
Nájsť využitie sa dá na kadečo. Aj Chinook by sa zišiel. Len či jeho cena zodpovedá hodnote ktorú by priniesol. V krajine ktorú autom prejdete krížom za 6 hodín je to podľa mňa zbytočné. Za tú cenu jedného Chinooka máte 2 AW-101 alebo 8 AW-109.Skrýt celý příspěvek
hmm.. hodnotná informace, něco jako ve smyslu za cenu jednoho Iveco Stralis je možné zakoupit 12 Fabií.. no těch 12 Fabií jeden Stralis nenahradí. prostě vše je o požadavcích na ...Zobrazit celý příspěvek
hmm.. hodnotná informace, něco jako ve smyslu za cenu jednoho Iveco Stralis je možné zakoupit 12 Fabií.. no těch 12 Fabií jeden Stralis nenahradí.
prostě vše je o požadavcích na přepravu. AČR s aeromobilním plukem bude mít na přepravu jiné nároky, než dejme tomu OSSR. Tedy AČR toho Chinooka uživí, ale OSSR třeba nikoliv. ALe jak píšu výše - Chinook je optimum. Ani AW101, či S-92 nebudou špatné volby.Skrýt celý příspěvekprimárně jsem narážel na tvých 8x AW109, což jsou prckolety. 1 Chinook ti unese 11,8 tuny nákladu. AW101 ti unese maximálně 5,5 tuny. To znamená, že Chinook ti je schopen odvézt ...Zobrazit celý příspěvek
primárně jsem narážel na tvých 8x AW109, což jsou prckolety.
1 Chinook ti unese 11,8 tuny nákladu. AW101 ti unese maximálně 5,5 tuny. To znamená, že Chinook ti je schopen odvézt naše LMV, AW101 nikoliv. Chinook ti dokonce dokáže odvézt LMV s jeho osádkou. AW101 toto nezvládne.
Ale i pokud pomineme zavěšování cvalíků jako je LMV, tak ti prostě vyjde, že to co zvládne jeden Chinook sám, tak na to potřebuješ dvě AW101. tedy dvojnásobek letového a pozemního personálu, přičemž ani provoz AW101 není z nejlevnějších. Vždy je to o tom jaké kapacity chceš naplnit.Skrýt celý příspěvekSatai: Som zabudol, že by už máte prezbrojenie na takej úrovni, že už máte všetko a kľudne môžete obetovať 40 miliónov dolárov aby ste mohli prevážať jeden LMV medzi útvarmi ...Zobrazit celý příspěvek
Satai: Som zabudol, že by už máte prezbrojenie na takej úrovni, že už máte všetko a kľudne môžete obetovať 40 miliónov dolárov aby ste mohli prevážať jeden LMV medzi útvarmi vrtuľníkom.Skrýt celý příspěvek
Funin: Čo konkrétne to je, že sa to nedá previezť na Tatre alebo po vlastnej osi? Aj náš Spartan dokáže prepraviť 2x Humvee, vaša Casa nie. Či je to však naša výhoda, o tom nie ...Zobrazit celý příspěvek
Funin: Čo konkrétne to je, že sa to nedá previezť na Tatre alebo po vlastnej osi?
Aj náš Spartan dokáže prepraviť 2x Humvee, vaša Casa nie. Či je to však naša výhoda, o tom nie som presvedčený aj keď je to pekná zaujímavosť.Skrýt celý příspěvekJa nerikam, ze se to ma ted koupit. Jenom odpovidam na tvuj dotaz.
A ano, urcite je lepsi dopravovat mezi utvary jednom vrtulnikem nez dvema :-DJa nerikam, ze se to ma ted koupit. Jenom odpovidam na tvuj dotaz.
A ano, urcite je lepsi dopravovat mezi utvary jednom vrtulnikem nez dvema :-DMiroslav: jak pise skelet treba LMV, ale muze to byt cokoliv jineho v podobne vahove kategorii a to ze si to vyuziti nedovedes ty nebo ja predstavit, neznamena, ze by si s tim v ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: jak pise skelet treba LMV, ale muze to byt cokoliv jineho v podobne vahove kategorii a to ze si to vyuziti nedovedes ty nebo ja predstavit, neznamena, ze by si s tim v ACR nevedeli rady. Vzdy je to proste o moznostech a financichSkrýt celý příspěvek
Miroslav pochop už, že naše armáda budu výsadkový (aeromobilní) pluk. A výsadkové (Aeromobilní) jednotky potřebují ke svému životu nejen utility vrtulníky, ale také cargo. Cargo ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav pochop už, že naše armáda budu výsadkový (aeromobilní) pluk. A výsadkové (Aeromobilní) jednotky potřebují ke svému životu nejen utility vrtulníky, ale také cargo. Cargo vrtulníky u nás v současnosti obsluhuje Mi-171, Utility u nás bude zastupovat UH-1. A CH-47 je prostě TOP toho co se dá koupit.
Vem si kalkulačku a počítej. Kolik toho přepraví jeden CH-47, kolik jeden AW101. Pak si započítej nákupky a provozky a zjistíš, že nákup CH-47 vychází levněji nebo na stejno s nákupem dvojnásobku těch AW101.
A budu rovněž drzý.. naše armáda počítá se zahraničními misemi.Skrýt celý příspěvekSkelet. Nebudem skrývať svoju averziu voči Chinooku. Je to to najodpornejšie, čo sa kedy vznieslo do vzduchu. Horší už bol snáď len tzv banán. Ok, ak ho chcete nasadzovať v ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet. Nebudem skrývať svoju averziu voči Chinooku. Je to to najodpornejšie, čo sa kedy vznieslo do vzduchu. Horší už bol snáď len tzv banán.
Ok, ak ho chcete nasadzovať v misiách, priznám, že má svoje opodstatnenie.
Ale netreba zabúdať aj na to, že tie zbrane niečo stoja. A ja ako minister obrany by som tlačil skôr na využiteľnosť v domácich podmienkach, konkrétne mám na mysli krízový manažment. Dajte tomu povodne. Je pekné, že máš k dispozícii lietajúci autobus ale to tých ľudí čo sedia na strechách nezaujíma. Budú ich nie desiatky ale stovky. Budú čakať pomoc, rýchlu pomoc. To znamená mať v teréne (vo vzduchu) čo najviac strojov. Tých ľudí neohúriš s informáciou, že to má 10t nosnosťSkrýt celý příspěvekjenže i u těch živelných pohrom ty kapacity využiješ. Do CH-47 narveš až 55 osob. To máš jeden dětský stanový tábor. Můžeš to použít jako létající jeřáb pro zpevnění hrází. S Ch-47 ...Zobrazit celý příspěvek
jenže i u těch živelných pohrom ty kapacity využiješ. Do CH-47 narveš až 55 osob. To máš jeden dětský stanový tábor. Můžeš to použít jako létající jeřáb pro zpevnění hrází. S Ch-47 můžeš dokonce přistát i na vodě.
A opět nechci být drzý, ale naše Policie má stejně vrtulníků jako Vaše OSSR. Takže ty transportní kapacity v případě živelné nouze jsou úplně někde jinde.Skrýt celý příspěvekS-92 či AW-101 mají výhodu, že část vrtulníku by se mohla používat jako dopravní či VIP vrtulníky, případně celá Letka velkých strojů by mohla být ve Kbelich, pokud by v Náměsti ...Zobrazit celý příspěvek
S-92 či AW-101 mají výhodu, že část vrtulníku by se mohla používat jako dopravní či VIP vrtulníky, případně celá Letka velkých strojů by mohla být ve Kbelich, pokud by v Náměsti bylo dostatek Bellu..Skrýt celý příspěvek
Skelet: To zase nepreháňajme. Podľa webu má PČR 14 ľahkých mašín, Letectvo SR má 13x Mil-17 a 9x BH. Aj keď treba chlapsky povedať, že z tých 17-tiek lieta sotva polovica. Neviem ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: To zase nepreháňajme. Podľa webu má PČR 14 ľahkých mašín, Letectvo SR má 13x Mil-17 a 9x BH. Aj keď treba chlapsky povedať, že z tých 17-tiek lieta sotva polovica. Neviem ako je to teraz. Na leteckej základni v Prešove som bol naposledy minulého roku a narátal som ich 11, koľko z nich lietajú, to skutočne neviemSkrýt celý příspěvek
Miroslav: podle wikipedie máte 5ks Mi-17. jelikož tam je stav 4ks UH-60 a pokud se nepletu, už jich je 9ks, tak ty údaje už nebudou zrovna aktuální a kdoví, jestli vůbec nějaké ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: podle wikipedie máte 5ks Mi-17. jelikož tam je stav 4ks UH-60 a pokud se nepletu, už jich je 9ks, tak ty údaje už nebudou zrovna aktuální a kdoví, jestli vůbec nějaké Mi-17 v provozu jsou.Skrýt celý příspěvek
Jura: Keďže bývam neďaleko základne a sem-tam sa aj dostanem dnu, mám aký taký prehľad koľko tam toho je a čo lieta. A môžem ťa ukľudniť, že áno, Mi-17 lieta a na stojánke som ich ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: Keďže bývam neďaleko základne a sem-tam sa aj dostanem dnu, mám aký taký prehľad koľko tam toho je a čo lieta. A môžem ťa ukľudniť, že áno, Mi-17 lieta a na stojánke som ich naposledy narátal 11Skrýt celý příspěvek
Tu je zoznam aktívnych aj vyradených strojov a ich osud
https://sk.wikipedia.org/wiki/...Tu je zoznam aktívnych aj vyradených strojov a ich osud
https://sk.wikipedia.org/wiki/...Tak či onak jsou ty Mi-17 na konci životnosti, jestli to potrvá rok nebo dva, moc z nich nezbyde. OSSR by měly koupit těžký stroj, možná to je akutnější než obměna cvičného ...Zobrazit celý příspěvek
Tak či onak jsou ty Mi-17 na konci životnosti, jestli to potrvá rok nebo dva, moc z nich nezbyde. OSSR by měly koupit těžký stroj, možná to je akutnější než obměna cvičného letectva.Skrýt celý příspěvek
Miroslave, já se bavím :-) ...v zemi, kterou za 6 hodin přejedete autem...to je argument fakt hoden civila. Můžete mi odpovědět na pár otázek? Jedete v míru? Neexistence minových ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslave, já se bavím :-)
...v zemi, kterou za 6 hodin přejedete autem...to je argument fakt hoden civila. Můžete mi odpovědět na pár otázek?
Jedete v míru?
Neexistence minových polí?
Jakou rychlostí se přesouvají vojenské konvoje?
Jakou rychlostí se přesouvají pěší jednotky?
Říká vám něco manévr? Víte jakou vám rychlost přináší výhodu na bojišti?
Myslím, že vůbec ne. Prosím vás, tady jen teoretizujeme...ale když ty vaše úvahy zkrátím na jednu zásadní, tak takový CH47 těch střech obletí několik a nabere všechny z těch střech...nemluvě o nákladu, který tam ještě může dopravit. Myslím, že stejně v tomto duchu vám odpovídá skelet.
Jasně, nemusel by to být jen CH47, může to být i jiný vrtulník stejné kategorie...tedy CARGO, který v současnosti nemáme, přestože úkoly existují, jen je řešíme jinak.Skrýt celý příspěvekJura: Doplnenie o ťažší typ s rampou je v pláne. Respektíve je to aj v Bielej knihe o rozvoji letectva, že BH by sa mali doplniť o vyslovene transportné mašiny. Neviem v akej je to ...Zobrazit celý příspěvek
Jura: Doplnenie o ťažší typ s rampou je v pláne. Respektíve je to aj v Bielej knihe o rozvoji letectva, že BH by sa mali doplniť o vyslovene transportné mašiny. Neviem v akej je to fáze, môžem sa spýtať pána ministra obrany keď bude dostupný. Taktiež máme ešte opciou na ďalších 9 BH. Či sa uplatní v plnej miere, to neviem povedať. Počul som, že sa odoberie ďalších 9 ale aj, že sa odoberie časť. Akvizícia 9 LUH sa stopla po havárii policajného Bellu. Neskôr sa objavili informácie, že Bell sa odoberať nebude a bude sa brať Lakota. Ale zatiaľ je o tom ticho. V každom prípade nejaké ďalšie vrtuľníky budú lebo USA nám poskytli 50 miliónov na nákup a MO už ohlásilo americkej strane, že sa za to budú kupovať práve vrtuľníkySkrýt celý příspěvek
TF_HU: Ja som nikde netvrdil, že Cargo mašinu nepotrebujete. Ja som tvrdil, že nepotrebujete vyslovene drahý lietajúci autobus. Nikdy sme takú veľkú mašinu nepotrebovali ani za CS. ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: Ja som nikde netvrdil, že Cargo mašinu nepotrebujete. Ja som tvrdil, že nepotrebujete vyslovene drahý lietajúci autobus. Nikdy sme takú veľkú mašinu nepotrebovali ani za CS. Nepotrebujú ju ani Poliaci napríklad. Prečo ju musíte mať vy a tak nutne?Skrýt celý příspěvek
Miroslav: promiň, ale jsi jako kafemlýnek. Už se ti to tu vysvětlovalo x-krát. Mimochodem v Polsku byl Chinook na předváděčce v září loňského roku.
Miroslav: promiň, ale jsi jako kafemlýnek. Už se ti to tu vysvětlovalo x-krát. Mimochodem v Polsku byl Chinook na předváděčce v září loňského roku.
Skelet: To mám akože zmeniť názor lebo tebe sa nepáči? Ale veď si to kúpte. A kúpte si hneď 10 minimálne keď myslíš, že toto je to najpodstatnejšie k obrane ČR. Mne je to jedno. ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: To mám akože zmeniť názor lebo tebe sa nepáči?
Ale veď si to kúpte. A kúpte si hneď 10 minimálne keď myslíš, že toto je to najpodstatnejšie k obrane ČR. Mne je to jedno.
Mňa len udivuje, že máte 14 prenajatých jednomotorových stíhačiek, máte 4 útočné vrtáky ktoré nutne potrebujete doplniť na zmysluplný počet. Detto UH-1 ale podľa vás je vhodnejšie utratiť prepotrebné zdroje na Chinooka aby ste mohli prepravovať 10t nákladu, pričom ani netušíte čo by to malo byť tých 10t. Štandardný Polaris zoberie do Podvesu BH aj Mi-17.
Nič v zlomSkrýt celý příspěvekMiroslav: naše Mi-171 budou lítat do roku 2035, dle současné koncepce. Máš z toho pocit, že je budeme nyní kupovat? Polaris je fajn, fígl Ch-47 je v tom, že se nemusíš omezovat na ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: naše Mi-171 budou lítat do roku 2035, dle současné koncepce. Máš z toho pocit, že je budeme nyní kupovat?
Polaris je fajn, fígl Ch-47 je v tom, že se nemusíš omezovat na ty Polarisy.Skrýt celý příspěvekVeď o tom celý čas hovorím. Máte slušnú flotilu relatívne nových Mi-171 (ja viem o roku 2030) ktoré s prehľadom zvládajú to, čo potrebujete, takže nechápem prečo sa tu bavíme vôbec ...Zobrazit celý příspěvek
Veď o tom celý čas hovorím. Máte slušnú flotilu relatívne nových Mi-171 (ja viem o roku 2030) ktoré s prehľadom zvládajú to, čo potrebujete, takže nechápem prečo sa tu bavíme vôbec o tom, že českému letectvu treba Chinooka. No netreba. Sám to vieš. O nič iné mi nejde. Boli by to zbytočne utratené zdroje ktoré potrebujete inde. To len ty a ďalší má tlačíte do toho aby som uznal, že to potrebujete lebo preletieť 10t je fajn.Skrýt celý příspěvek
Boha marjá, Miroslav jen ty tu neustále tlačíš o tom, že chceme Ch-47 kupovat hned, teď. Ne, nechceme, ale taky víme, že zhlediska potencionální náhrady za Mi-171 by byl pro nás ...Zobrazit celý příspěvek
Boha marjá, Miroslav jen ty tu neustále tlačíš o tom, že chceme Ch-47 kupovat hned, teď. Ne, nechceme, ale taky víme, že zhlediska potencionální náhrady za Mi-171 by byl pro nás nejideálnější. A to je vše. Proto taky JP-- napsal "vlhký sen".
Za to, že se ti Chinook nelíbí fakt nemůžeme.Skrýt celý příspěvekSkelet: Nechcem sa priečiť, úlohy pre heavy-lift vrtuľníkov sa naozaj nájdu v každej armáde, aj AČR, avšak primárne slúžia u armád, ktoré majú vo výzbroji výsadkové alebo ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet: Nechcem sa priečiť, úlohy pre heavy-lift vrtuľníkov sa naozaj nájdu v každej armáde, aj AČR, avšak primárne slúžia u armád, ktoré majú vo výzbroji výsadkové alebo lietadlové lode na obojživelné operácie (USA, Spojené Kráľovstvo, Španielsko, Holandsko, Austrália, Japonsko, Južná Kórea...) a Ch-47 sa na prepravu kvanta materiálu z mora na pevninu zíde. Inak sú dosť veľký luxus.
Pokiaľ viem, Mi-17 je medium-lift a tou istou kategóriou by sa mali aj nahrádzať, Ch-47 je o level vyššie. Argumentovať, že Ch-47 unesie viac než AW-101 alebo NH-90... áno unesie, ale koľko krát AČR bude potrebovať túto spôsobilosť? Však budujete len výsadkový pluk nie divíziu, ktorý bude primárne vyžadovať transport LVV do 3500 kg. Hlavne je potrebné, aby tie helikoptéry vedeli lietať v noci, za každého počasia aj nad nepriateľským územím a za tým účelom budú musieť byť minimálne tak isto vybavené, ako sú dnes Mi-171š SOF II, ktorých pôvodne bolo modernizovaných 8 ks (jeden havaroval). Po ich adekvátnej náhrade sa je treba zamerať na transportné lietadlá - ako chceš, aby výsadkový pluk bol schopný výsadku zo vzduchu so šiestimi C-295M aj vozidlami a všetkým vybavením? Potrebujete väčšie stroje, ideálne min. 2x C-130J. Cena jedného C-130J je pálka, 280 mil. $ za kus, avšak tá operačná potreba je istotne väčšia, napríklad na výsadok ľahkého útočného vozidla do bojovej zóny (nad 3500 kg) než heavy-lift helikoptéry na prepravu 10t nákladu.
Áno, istotne sa aj pre CH-47J nájdu na bojovom poli úlohy, napr. transport 2x Humvee, 1x M777A2 - ktorý už AW-101 neunesie. Avšak nepredpokladám, že niečo z toho bude slúžiť u 43. výsadkového pluku, aj keď tie húfnice.. by sa zrejme na delostreleckú podporu zišli.
Skrátim to - primárne sú pre potreby AČR potreba bojové helikoptéry a utility - budete mať H-1, potom náhrada za medium-lift Mi-171š SOF II - AW-101 (do 15,6t) alebo NH-90 (do 10,6t) a potom, ak nebudete mať MO čo s rozpočtom a strategická kapacita vášho letectva nebudú len C-295M, tak potom nájsť zdroje na luxus heavy-lift typu Ch-47F (do 22,7t) - ak pre ne budú požiadavky a v armáde s "uživia" a fakt nepozeraj na to, že ich potrebuje aj 43. výsadkový pluk, lebo ich majú aj 101., 82. výsadková divízia alebo 10. horská divízia, ktorá ich potrebuje na transport oveľa.. oveľa väčšieho kvanta ľudí a materiálu a napriek tomu ich majú len 12 ks na divíziu.Skrýt celý příspěvekAmíci své Ch-47 používají hlavně ke stavbě pontonových mostů přes řeku :)
A ještě jednou pro nechápavě. Ch-47 je optimum, vše pod tím je uspokojivé.Amíci své Ch-47 používají hlavně ke stavbě pontonových mostů přes řeku :)
A ještě jednou pro nechápavě. Ch-47 je optimum, vše pod tím je uspokojivé.TF_HU: Máš pravdu. Dánsko, Nórsko, Portugalsko s AW-101 a Belgicko, Fínsko, Francúzsko, Nový Zéland, Švédsko s NH-90 si vo svojej hlbokej nevedomosti kúpili tie medium-lift ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: Máš pravdu. Dánsko, Nórsko, Portugalsko s AW-101 a Belgicko, Fínsko, Francúzsko, Nový Zéland, Švédsko s NH-90 si vo svojej hlbokej nevedomosti kúpili tie medium-lift helikoptéry úplne na hovno a v skutočnosti sú to úplne bezvládne armády a nezaobídu sa bez heavy-lift CH-47, ktoré nemajú, pretože to je spiknutie civilných vedení MO, aby armáde kupovali len to, čo v skutočnosti vôbec nepotrebujú. Zároveň je úplná náhoda, že Spojené Kráľovstvo, Španielsko, Holandsko, Austrália, Japonsko, Južná Kórea, ktoré majú CH-47 majú aj lietadlové alebo výsadkové lode.
Pardon, nevedel som že ČR má tiež ambície v nasledujúcom desaťročí vytvoriť jednoty schopné vykonávať obojživelné operácie s útočnými výsadkovými plťkami na Vltave a Labe. Pre rýchly transport týchto elitných plťkových jednotiek rýchlej reakcie budú kúpené CH-47. Tieto "hrotové" jednotky budú jediné svojho druhu na svete, schopné okamžitej reakcie, pokiaľ dôjde k invázii vodníkov. Ale už som múdrejší.
skelet: Jedna Combat Aviation Brigade je súčasť každej divízie US Army, plnia úlohy špecifické podľa toho, pod ktorú sú podriadené. U 10. horskej určite nebudú Ch-47 ukladať pontónové mosty tak často ako u napr. 1. obrnenej.Skrýt celý příspěvekNerozumim tomuhle vlaknu. Cele to zacalo jako sen, a sni se prece o dovolene na Mauriciu ne o vikendu na Domasi. Plne chapu ze si nekdo preje 47 u ACR, byl by to skok v ...Zobrazit celý příspěvek
Nerozumim tomuhle vlaknu. Cele to zacalo jako sen, a sni se prece o dovolene na Mauriciu ne o vikendu na Domasi. Plne chapu ze si nekdo preje 47 u ACR, byl by to skok v schopnostech. A neni prece na skodu si to prat i kdyz tak nejak vsichni tusime jaka bude realita.
Vsichni by chteli PzH2000, ale nakonec jsou radi za lowcost Caesar, neb je to novy+zavedeny+overeny+zapadni system koupeni v pozadovanych poctech, tedy i tak skok o svetelny rok smerem kupredu. A tak nejak to nakonec dopadne i s vrtulniky, ale snit snad muzeme.
PS: U OSSR taky nikdo nesnil o holych UH-60, nebo o F-16. Sni se o F-35, sni se (kdyz uz UH60) tak i coby battlehawk atd. To si zase priznejme.Skrýt celý příspěvekMurphy Hele, mě je to tak nějak jedno jaká to bude mašina, bavíme se spíše o CARGO kategorii, která u nás chybí. Abych byl přesnější, vrtulník s rampou, díky které například mohou ...Zobrazit celý příspěvek
Murphy
Hele, mě je to tak nějak jedno jaká to bude mašina, bavíme se spíše o CARGO kategorii, která u nás chybí. Abych byl přesnější, vrtulník s rampou, díky které například mohou vojáci najíždět s vozidly do vrtulníku bez strachu, že chytnou o vyrovnávací rotor. Nevíte co to je nakládat materiál ručně, protože nemůžete použít žádnou mechanizaci.
Jistě, soulasím s vámi, že konkrétní stroj se kupuje s ohledem na potřeby, které vychází z kolů, které jsou zadány. Úkoly jsou...vrtulník není. Tak to nějak je ve zkratce.
Čemu ale nerozumím, je posuzovatní vhodnosti dle toho jestli jej zavedly či nezavedly jiné armády. To jako znamená, že u nás to taky nebude umět? Nebo naopak, bude umět víc, než budeme potřebovat? Nějak to snižuje schopnosti? Jde jen o to najít shodu v poměru cena výkon.
K těm vrtulníkům...ačkoli jsou stroje AW101 a NH90 velmi pěkné a kvalitní stroje, kapacit a schopností CH47 nedosahují...Skrýt celý příspěvek"...vrtulník s rampou, díky které například mohou vojáci najíždět s vozidly do vrtulníku bez strachu, že chytnou o vyrovnávací rotor." No ja pochybujem že ty vôbec vieš ako má ...Zobrazit celý příspěvek
"...vrtulník s rampou, díky které například mohou vojáci najíždět s vozidly do vrtulníku bez strachu, že chytnou o vyrovnávací rotor."
No ja pochybujem že ty vôbec vieš ako má Mi-17 alebo AW-101 umiestnený vyrovnávací rotor, keďže Mi-17 ho má cca. v rovine s chvostovým nosníkom a AW-101 ho má až nad ním.Skrýt celý příspěvekTF_HU ... s tými tvojimi teóriami... UH-1Y nedokáže, čo UH-60, ten nedokáže čo Mi-17/AW-101, tie nedokážu to čo CH-47, tie nedokážu to čo CH-53K (zaujímavé, predstav si že aj ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU ... s tými tvojimi teóriami... UH-1Y nedokáže, čo UH-60, ten nedokáže čo Mi-17/AW-101, tie nedokážu to čo CH-47, tie nedokážu to čo CH-53K (zaujímavé, predstav si že aj CH-53K má zadný vyrovnávací rotor a USMC s nimi dokážu pracovať...) a tie nedokážu to, čo Mi-26. Prečo teda podľa tejto tvojej logiky neísť rovnou do tej najväčšej, načo lietať s niekoľkými CH-47 keď do Mi-26 to naložíš všetko naraz... (facepalm)Skrýt celý příspěvek
TF_HU Mimo to, v bojových podmienkach sa zásobovanie nosí v podvese, tzv. "sling load" a naozaj nie, pracne sa nenakladá a nevykladá do vnútorného priestoru helikoptéry. Jednoducho ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU Mimo to, v bojových podmienkach sa zásobovanie nosí v podvese, tzv. "sling load" a naozaj nie, pracne sa nenakladá a nevykladá do vnútorného priestoru helikoptéry. Jednoducho to helikoptéra vezme, odhodí a letí preč alebo po ďalší náklad, tak isto je to aj s vozidlami... no áno, menšie štvorkolky idú do vnútra, ale tam to nieje problém "zaparkovať" - áno, Mi-17 má vyrovnávací rotor nižšie, a niekto nešikovný, nie na úplne rovnom teréne by oň mohol "škrtnúť", preto ho má AW-101 vyššie...Skrýt celý příspěvek
TF_HU ... Mimo to, nikde netvrdím že pre CH-47 sa nenájdu úlohy, ale to tvoje tvrdenie, že medium-lift helikoptéry sú armáde na hovno a majú byť nahradené heavy-lift sú jednoducho ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU ... Mimo to, nikde netvrdím že pre CH-47 sa nenájdu úlohy, ale to tvoje tvrdenie, že medium-lift helikoptéry sú armáde na hovno a majú byť nahradené heavy-lift sú jednoducho mimo...Skrýt celý příspěvek
TF_HU: Nahradzovať Mi-17 Chinookom je ako úvaha prečo jazdia kuriéry na Jumperoch keď môže mať Atego. Vojde sa tam predsa toho 2x toľko a aj hydraulickú rampu to má... Odpoviem ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: Nahradzovať Mi-17 Chinookom je ako úvaha prečo jazdia kuriéry na Jumperoch keď môže mať Atego. Vojde sa tam predsa toho 2x toľko a aj hydraulickú rampu to má...
Odpoviem si sám. Predimenzovávať požiadavky je finančne neefektívne.
CH-47 je možno šikovná mašina ale ako náhrada za Mi-171 nereálna. Už vidím, ako nakupujete 15 Chinookov. O nič iné nejde. Nevidím dôvod snívať o niečom, čo je nereálne. V realite nahradíte 171-ky niečím podobným a keď to bude 1:1 tak si môžete gratulovať.Skrýt celý příspěvekMiroslav: Zhrnul si to do trefne do bodky. Presne tak. Ako je blbosť mať na všetky úlohy Mi-17, tak je potom totálna chujovina pre všetky úlohy CH-47. Jednoducho, niekde stačí ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: Zhrnul si to do trefne do bodky.
Presne tak. Ako je blbosť mať na všetky úlohy Mi-17, tak je potom totálna chujovina pre všetky úlohy CH-47. Jednoducho, niekde stačí utility UH-1Y/UH-72, na ostatné potom medium-lift trieda Mi-17/AW-101/NH-90 (UH-60 je mačkopes prvých dvoch) a nájdu sa aj heavy-lift úlohy (aby sme sa držali v rámci rozpočtu) aj na cca. 4 CH-47.Skrýt celý příspěvekProblém je, že asi nechápeš, že nikdo nechce nahrazovat Mi-171/8 větším vrtulníkem kus za kus. Podle mě pokud stavíme výsadkový pluk nebo tak něco, tak je dobré cargo mašinu mít a ...Zobrazit celý příspěvek
Problém je, že asi nechápeš, že nikdo nechce nahrazovat Mi-171/8 větším vrtulníkem kus za kus. Podle mě pokud stavíme výsadkový pluk nebo tak něco, tak je dobré cargo mašinu mít a že by bylo dobré začít to řešit dřív než 2 roky předtím než půjdou Mily do šrotu je také jasné. Když to vezmu realisticky 2-4 roky výběr 2-3 roky výroba a výcvik a jsme při našich poměrech někde v letech 2028, takže za rok za dva je čas začít, plus pokud je linka plánovaná do roku 26, tak je čas se zamyslet. Reálná potřeba je podle mě mezi 4-6 takle velkejma vrtulníkama. Řeči jak je to neužitečná mašina si můžete nechat, je to jeden z nejlepších cargo na trhu. Proč MH verzi? protože je nejlepší má gunera a spoustu elektroniky, refueling broom atd.... Otázka je zda by jí američani prodali, pokud ne tak jakákoliv poslední CH verze by byla super.Skrýt celý příspěvek
MH verzia, ktorú by výsadkový pluk typujem najlepšie potreboval vrámci svojich operačných požiadaviek k exportu nieje. Mašiny za podobným účelom upravovala UK armáda vrtuľníky ...Zobrazit celý příspěvek
MH verzia, ktorú by výsadkový pluk typujem najlepšie potreboval vrámci svojich operačných požiadaviek k exportu nieje. Mašiny za podobným účelom upravovala UK armáda vrtuľníky CH-47F Extended Range za cenu 218,75 mil. $ / ks, takže to je mimo finančné možnosti AČR.Skrýt celý příspěvek
Opakujem znovu, všetci opomínate fakt, že 43. výsadkový pluk sa nebuduje ako obyčajná aeromobilná jednotka, ale ako elitná komando jednotka a za týmto určením potrebujú úplne iné ...Zobrazit celý příspěvek
Opakujem znovu, všetci opomínate fakt, že 43. výsadkový pluk sa nebuduje ako obyčajná aeromobilná jednotka, ale ako elitná komando jednotka a za týmto určením potrebujú úplne iné mašiny, než obyčajná "cargo" verzia.Skrýt celý příspěvek
jste srandovní fakt :) My Jumpery máme, a to do roku 2035. Máme i Jumpy (H-1). A Časem budeme hledat náhradu za Jumperu. Optimum je ať chcete nebo nechcete CH-47, protože to je ...Zobrazit celý příspěvek
jste srandovní fakt :)
My Jumpery máme, a to do roku 2035. Máme i Jumpy (H-1). A Časem budeme hledat náhradu za Jumperu. Optimum je ať chcete nebo nechcete CH-47, protože to je špička ve své třídě. A díky svým výkonům jich potřebuju 2x méně, než menších vrtulníků jako je AW101. A přestože je jich méně, tak mi nabídnou více.
Ale panenko marjá bavíme se o roce 2035. V té době se už H-47 nemusí ani vyrábět. Tak si uklidněte konečně své tiky v oku. Máte UH-60 fajn, užijte si je. AČR jde jinou cestou :)Skrýt celý příspěvekMurphy a Miroslav, prosím vás, ukažte mi, kde jsem řekl, že Mi171 bude, nebo snad, že by měl být nahrazen CH47? Taky mi prosím vás ukažte, kde jsem řekl, že střední vrtulník Mi171 ...Zobrazit celý příspěvek
Murphy a Miroslav, prosím vás, ukažte mi, kde jsem řekl, že Mi171 bude, nebo snad, že by měl být nahrazen CH47? Taky mi prosím vás ukažte, kde jsem řekl, že střední vrtulník Mi171 je na prd? prosím, nevkládejte mi do úst vaše hloupé projekce. Dík.
Já byl v první rotaci TFHU v ISAF...prosím vás, ukažte mi, kolik nákladu jsme převezli v podvěsu? Šáhnu vedle do komplu a ukážu vám tonáž, kterou jsme přepravili a ručně natahali z mašiny do mašiny.
Ten vyrovnávací rotor je sice nahoře, ale při běhu motoru je kolem něj riziková zóna, kam vás střelec nepustí, tedy jste mimo s jakoukoli nakládací technikou. Jasně, vše se dá nějak řešit, jen ta zkušenost je taková, že by letectvo jistě uvítalo stroj větší kategorie, třeba právě CH47, který má tu rampu dostupnější.
Nemluvě o tom, že asi máte přehled jak je to se sítěma a výcvikem personálu, který může "sling load" dělat, že?
Prosím vás, já tu žádné teorie nepíšu. Jen jsem řekl, že vrtulník kategorie těžší...CARGo...by se častokrát hodil. Žádný takový nemáme, přestože úkoly by pro něj byly. Ale těžko to asi vysvětlovat někomu, kdo to zná jen z AN.Skrýt celý příspěvekMurphy ...i na této fotce je vidět spousta překážek, které přináší taktickou nevýhodu. Zvyšují riziko zničení vrtulníku na ...Zobrazit celý příspěvek
Murphy
...i na této fotce je vidět spousta překážek, které přináší taktickou nevýhodu. Zvyšují riziko zničení vrtulníku na zemi.
https://www.facebook.com/lznam... Skrýt celý příspěvek"Mi171 bude, nebo snad, že by měl být nahrazen CH47? Taky mi prosím vás ukažte, kde jsem řekl, že střední vrtulník Mi171 je na prd?" TF_HU... No, po tých doťahovačkách, aký je ...Zobrazit celý příspěvek
"Mi171 bude, nebo snad, že by měl být nahrazen CH47? Taky mi prosím vás ukažte, kde jsem řekl, že střední vrtulník Mi171 je na prd?"
TF_HU... No, po tých doťahovačkách, aký je CH-47 "nejsámlepší"... to snáď nebolelo takto narovinu napísať ;)Skrýt celý příspěvek... Hmm, neviem, čo autor myslel tou fotkou, ale takto prebieha extrakcia z terénu u profesionálov ;) https://www.youtube.com/watch?... "ukažte mi, kolik nákladu jsme ...Zobrazit celý příspěvek
... Hmm, neviem, čo autor myslel tou fotkou, ale takto prebieha extrakcia z terénu u profesionálov ;)
https://www.youtube.com/watch?...
"ukažte mi, kolik nákladu jsme převezli v podvěsu?" No tak schválne, koľko nákladu ste transportovali v nákladnom priestore na predsunuté základne, kde hrozila nepriateľská paľba na vrtuľník... Tak isto sa zásobujú takéto jednotky z nákladných transportných lietadiel, napr. pomocou LCLA...Skrýt celý příspěvekMně připadá, že tu je jen jeden takovej ten do řádu "běž do prdele, (byl jsem Afu vynechávám, protože nevím jestli jste tam byl) všechno vím a všechno jsem viděl" A TF_HU to ...Zobrazit celý příspěvek
Mně připadá, že tu je jen jeden takovej ten do řádu "běž do prdele, (byl jsem Afu vynechávám, protože nevím jestli jste tam byl) všechno vím a všechno jsem viděl" A TF_HU to nebude. Od něj příspěvky rád čtu. Jsou tam zajímavý poznatky a pohled někoho kdo tomu evidentně rozumí a něco zažil. Ne jak vaše (předpokládám) domněnky. Nadutost vašeho ega je dech beroucí. Nebo nám prozraďte vaše reálné zkušenosti v této problematice prosím. BTW co jste chtěl říct tím videem s 2. REP v kontextu tohoto vlákna? Jestli jako zajímavost tak to beru, jinak to nechápu.
U Vás mě mrzí to, že ty svoje komentáře myslíte nejspíš vážně a ne jako vtip.... A něco Vám prozradím. Není ostuda přiznat, že něco nevím a nebo tomu nerozumím.Skrýt celý příspěvekJosefŠ... tak pre informáciu, keď už sa vám nechce čítať tú diskusiu od začiatku. A.) Môj komentár v tomto vlákne začal vetou: - "Nechcem sa priečiť, úlohy pre heavy-lift ...Zobrazit celý příspěvek
JosefŠ... tak pre informáciu, keď už sa vám nechce čítať tú diskusiu od začiatku.
A.) Môj komentár v tomto vlákne začal vetou: - "Nechcem sa priečiť, úlohy pre heavy-lift vrtuľníkov sa naozaj nájdu v každej armáde, aj AČR..." Na Miroslavovu obranu ohľadom potreby CH-47 v AČR. A čakal som konštruktívnu odpoveď. Naopak, obratom mi odpovedal TF_HU osočovaním: - "Baví mě, jak kdejakej civil ví, co VzS potřebují nebo teda spíše co nepotřebují a nevyužijí" ...
B.) Ja a Miroslav sme reagovali, že medium-lift Mi-17 by mali byť primárne nahradené medium-lift vrtuľníkom typu AW-101 a možno doplnené o kategóriu vyššie heavy-lift CH-47, pokiaľ sa na to nájdu finančné prostriedky, načo TF_HU raagoval odpoveďou: - "...ačkoli jsou stroje AW101 a NH90 velmi pěkné a kvalitní stroje, kapacit a schopností CH47 nedosahují..."
C.) Bol to TF_HU, ktorý následne začal prekrúcať: - "ukažte mi, kde jsem řekl, že Mi171 bude, nebo snad, že by měl být nahrazen CH47?"
D.) Bol to TF_HU, ktorému došli argumenty, tak vytiahol formulku: - "Já byl v první rotaci TFHU v ISAF..."
E.) Môj odkaz na 2e REP na HRST SPIE v podaní tejto jednotky bol odpoveďou na fotku perfektne pripravenej pristávacej zóny a Mi-17 bez rampy a výzbroje z cvičenia Ample Strike 2020 od TF_HU, ktorou neviem čo vlastne mi chcel povedať...
F.) Ja nemám potrebu vysvetľovať čo, kde, ako robím alebo som robil alebo sa tým pred niekým chvastať, ako tu TF_HUSkrýt celý příspěvekSgt. Murphy
Sorry, ale Josef má pravdu. Z Miroslava i z tebe mluví uražená ješitnost. Jinak nechápu o co vám jde? Jestli to má být závist? Nebo co jako?Sgt. Murphy
Sorry, ale Josef má pravdu. Z Miroslava i z tebe mluví uražená ješitnost. Jinak nechápu o co vám jde? Jestli to má být závist? Nebo co jako?sgt.Murphy: obměna strojů se provádí dle koncepce, respektive dle požadavku armády na transportní kapacity. A v tomhle duchu ti odpověděl člověk z branže, který viděl námi uváděné ...Zobrazit celý příspěvek
sgt.Murphy: obměna strojů se provádí dle koncepce, respektive dle požadavku armády na transportní kapacity. A v tomhle duchu ti odpověděl člověk z branže, který viděl námi uváděné vrtulníky v bojové praxi.
A pak už to bylo jen o Vaší uražené ješitnosti.Skrýt celý příspěvekMurphy vy ale máte sebestředné ego :-) Můj první komentář zde do debaty byl 8.9. a to tento: Miroslave, na vaší komentáři je vidět, že teorií nasazení vrtulníků...nemluvě o ...Zobrazit celý příspěvek
Murphy
vy ale máte sebestředné ego :-)
Můj první komentář zde do debaty byl 8.9. a to tento:
Miroslave,
na vaší komentáři je vidět, že teorií nasazení vrtulníků...nemluvě o potřebách AČR, potažmo tedy VzS AČR...moc políben nejste. Jak vám napsal skelet CH47 je vrtulník tzv. CARGo...a ten bychom jistě uživili. Nemluvě o otm, že pro většinu operací s CARGO je vhodnější jak Mi171, která je při nakládání limitována zadním vyrovnávacím rotorem.
Logiku dává, že nepotřebujeme CH47 ve verzi pro SOF...ikdyž, já bych tu potřebu dokázal vymyslet :-)
...reagoval jsem na Miroslava, který píše o něčem co v praxi nezná. Už mě to tu unavuje, teoretické debaty lidí, kteří neznají SOP, taktiku (je úplně jedno jestli je dobrá či špatná, je jaká je a my se jí řídíme) a jedou si svoje. Když zde člověk chce sdělit něco z reálné praxe, je to jako by hodil perly sviním...nebo hrách na zeď, ať se zase někoho nedotknu. Stačí tu jenom napsat díky někomu, kdo dokáže do debaty přinést objektivní, usmiřovací komentář a i samotné slovo díky dostane palec dole :-) Tahle diskuzní skupina sklouzává k diskuzím typu Novinky a níž. Nemá cenu sem něco psát. Můžete plivat jak chcete, v armádě existuje "Be, Know, Do" jinými slovy, někým "být, něco znát a něco dělat" to jen kdybychom se chtěli bavit o otm, jak se staví kredibiita informací, které předáváte. Já tu nemám potřebu se nad někoho povyšovat, co bych tím získal. Na rozdíl od některých všeználků se vyjadřuji pouze k letectvu s primárně k vrtulníkovému u kterého jsem strávil 20 let, než jsem šel dělat isntruktora. Tady to ale nehraje žádnou roli...tady jsou experti na vše.
Nebudu odpovídat na všechno. Svoje komnetáře shrnu do pár vět:
Mou motivací sem přispět byla jedna věc. Nákladní vrtulník vrtulníkovému letectvu chybí, nebo chyběl v době, kdy jsem u základny, na cvičeních a v operaci sloužil a mluvil s lidmi, kteří seděli v pozicích, kde věci řídili. V praxi jsme plnili spoustu úkolů, kde si několikrát řeknete, že kdybyste měl nákladní vrtulník k dispozici, nemusel jste improvizovat abyste úkol splnil. Pod slovem improvizovat si musíte představit rozhodování, kdy přemýšlíte jakým způsobem úkol splníte. Dost často je to otázka zapojení dvou a více vrtulníků tam, kde by vám stačil jeden vrtulník vyšší kategorie. JIndy vás sere, že konstrukčně jste omezen způsobem, který vás nutí výcvik opět přizpůsobit, ocenil byste jiné řešení. Takových věcí je v praxi spousta. Na základě techto zkušeností...když bude vůle a prostředky by bylo možné postavit TTP na výstavbu roje, letky, základny s nákladními vrtulníky...dle potřeb. Je úplně jedno, který a jaký typ by to byl. Tématicky v tomto článku jsem se vyjádřil, že nákladní stroj nám chybí a CH47 by nebyl špatný.
Své komentáře zakládám na zkušenostech, SOP atd., které mám a z jejich pohledu vidím situace, ky by vrtulník takové kategorie ulehčil plánování, přípravu a provedení operace. Proto jsem komentoval Mi171, která slouží, sloužit bude a plní úkoly přepravy materiálu, přestože to v praxi znamená určitá "omezení", která by být nemusela, kdyby...
Nikde jsem tedy nenapsal, že CH47 bude nahrazovat, nebo, že by měl nahrazovat Mi171. Mluvil jsem o tom, že CARGO stroj vyšší kategorie nemáme...a úkoly pro něj by se našly. Nebojím se, že ne.
Argument, že zem přejedu autem za 6 hodin fakt není kritériem pro to, jestli potřebujeme nákladní vrtulník.
Nikde jsem neřekl, že medium lift je na hovno a má být nahrazen heavy lift. To jsou vaše domněnky, vycházející z neschopnosti vnímat komunikaci. To je váš způsob vnímání informací...ne můj názor. Můj názor je jen ten, že vyšší, nákladní kategorii tu nemáme, a že by se hodila. No a takový CH47 by byl vhodným koněm. Nic víc.
Já jsem v "boji" byl, vy též? Takže vím, jak to se sling load vypadalo a vypadá. BTW v operaci jsme odvezli celkem 340 tun materiálu. V době kdy jsme tam byli, nebyly lana, nebyly sítě, výcvik byl v počátku :-)
Vy nevíte co jsem chtěl říci tou fotkou, že? Tak snad ani nemusím vysvětlovat rozdíly, které v tom vidím já. To video co jste nasdílel je super, tomuto způsobu se říká FRIES a děláme jej taky. Ovšem má to háček...není to pro jednotky pěchoty, je to pro SOF, nebo pro malé týmy. Druhá věc je, že když se tu bavíme o nákladu a vhodnosti rampy u Mi171, tak je tohle video irelevantní.
Na té fotce jsem jen demonstroval určité věci, které vám z taktického pohledu mohou vadit. Jako je výška podlahy, zadní rotor (světe div se, my máme postupy, které omezují pohyb u zadního rotoru), střeliště ve dveřích apod.
Víte jaký je váhový limit rampy na Mi171?
Já sem svoje zkušenosti nepíšu kvůli "wau" efektu. To fakt ne, ale vidím dost často, jak jsou některým pisálkům vzdáleny praktické zkušenosti. Mou jedinou motivací, je ukázat, že v praxi to kolikrát není ta jednoduché, čerobílé atd.Skrýt celý příspěvekKeby si nebol samoľúby egoista ty, stačilo napísať na začiatok jeden konštruktívny príspevok, akým vrtuľníkom by sa mali Mi-17 ideálne nahrádzať, keďže o tom sa tu aj viedla ...Zobrazit celý příspěvek
Keby si nebol samoľúby egoista ty, stačilo napísať na začiatok jeden konštruktívny príspevok, akým vrtuľníkom by sa mali Mi-17 ideálne nahrádzať, keďže o tom sa tu aj viedla debata. Nie o tom, aké má CH-47 kapacity, ktoré nemajú medium-lift helikoptéry. Nakoniec sám priznávaš, že CH-47 by tou ideálnou voľbou nebol, ale nadŕľať svoje ego si si tu aj tak prišiel.
Len ťa málinko poopravím v terminológii...
- HRST - Helicopter Rope Suspension Technique
- FRIES - Fast Rope Insertion Extraction System
- SPIE - Special Patrol Insertion/Extraction. Mimo to, máš to aj v popise videa. Rozdiel medzi FRIES/SPIE by si mal vedieť.Skrýt celý příspěvekFIRES/SPIE - oba sa ale využívajú na extrakciu malých týmov z terénu, napr. FAC. Nepredpokladám, že na fotke z Ample Strike 2020 bude obyčajná pechota.
FIRES/SPIE - oba sa ale využívajú na extrakciu malých týmov z terénu, napr. FAC. Nepredpokladám, že na fotke z Ample Strike 2020 bude obyčajná pechota.
"Na té fotce jsem jen demonstroval určité věci, které vám z taktického pohledu mohou vadit. Jako je výška podlahy, zadní rotor (světe div se, my máme postupy, které omezují pohyb u ...Zobrazit celý příspěvek
"Na té fotce jsem jen demonstroval určité věci, které vám z taktického pohledu mohou vadit. Jako je výška podlahy, zadní rotor (světe div se, my máme postupy, které omezují pohyb u zadního rotoru), střeliště ve dveřích apod."
... Mne tu fakt nič "demonštrovať" nemusíš, čo je na tej fotke zlé vidí každý kto sa v tomto prostredí pohybuje, ale ďakujem.Skrýt celý příspěvekMimo to, k tým "obmedzeniam" u vrtuľníkov s vyrovnávacím rotorom... Mne príde, že vyskakovať na padáku zo zadnej rampy je nebezpečnejšie než do vrtuľníku vojsť na ...Zobrazit celý příspěvek
Mimo to, k tým "obmedzeniam" u vrtuľníkov s vyrovnávacím rotorom... Mne príde, že vyskakovať na padáku zo zadnej rampy je nebezpečnejšie než do vrtuľníku vojsť na zemi...
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekÁno, naserie ma prípad TF_HU, ktorý si príde len "vyhoniť" ego na verejné fórum. Budem si ceniť každého jedného konštruktívneho príspevku a debaty s ním pokiaľ sa chce podeliť o ...Zobrazit celý příspěvek
Áno, naserie ma prípad TF_HU, ktorý si príde len "vyhoniť" ego na verejné fórum. Budem si ceniť každého jedného konštruktívneho príspevku a debaty s ním pokiaľ sa chce podeliť o svoje skúsenosti s verejnosťou, ale pokiaľ to budú len krčmové reči typu "já se bavím", "argument fakt hoden civila", "baví mě, jak kdejakej civil ví, co VzS potřebují" s nulovou výpovednou hodnotou, tak sa s ním pokojne pustím do ostrejšej výmeny názorov. Keď zhrniem jeho príspevky k téme náhrady Mi-17 vo VzS AČR, tak vlastne len priniesol fakt že heavy-lift CH-47 s maximálnou vzletovou hmotnosťou 22 t unesie viac, než medium-lift Mi-17 s 13 t. No to je objav teda.Skrýt celý příspěvek
Murphy S FRIES to jste mě teda opravil :-) a hned v dalším postu to sám máte špatně. je úplně jedno kolik označení tomu dáte. U nás zaveden pod FRIES, použit pro SOF. JTAC jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Murphy
S FRIES to jste mě teda opravil :-) a hned v dalším postu to sám máte špatně. je úplně jedno kolik označení tomu dáte. U nás zaveden pod FRIES, použit pro SOF. JTAC jsou většinou přičleněni k mechanizovaným jednotkám...(SOF má své vlastní)
Problém je v tom, že já jsem tady o náhradě Mi171 nikde a vůbec nemluvil. To je vaše pomýlená domněnka vycházející z vaší vlastní představy o náhradě vrtulníku. Já od počátku píšu, že se jedná o kategorii vrtulníku, která by se nám hodila a tohle by byl vhodný typ. Že bychom pro něj úkoly našli. Nic více.
Jojo, demonstrovat nic nemusím...ale první foto jste nepochopil. Například výsadek družstva v noci atd. lepší je skákat pohromadě, jsou skoky, které se lépe skáčou z rampy, než ze dveří.
:-) Když vám sem napíšu, že jsme v praxi fakt nakládali spoustu materiálu ručně a nemohli jsme použít mechanizaci, což je LL a na základě toho víme, že bychom nějaký nákladní vrtulník využili...i přes tvrzení některých civilů zde, že takový vrtulník AČR nepotřebujeme...tak stejně takovou informaci shodíte.
Opakovaně jsem se přesvědčil, že nemá cenu nic psát. Zbytečně tu jen ruším teoretické snění některých.Skrýt celý příspěvekTF_HU Mám dojem že pro rampové Mi-171 se má pořizovat nějaká speciální nakládací technika která se dostane pod ocas vrtulníku. Mělo by to souviset s přestavbou podlahy pro ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU
Mám dojem že pro rampové Mi-171 se má pořizovat nějaká speciální nakládací technika která se dostane pod ocas vrtulníku. Mělo by to souviset s přestavbou podlahy pro instalaci válečkové dráhy a možnosti přepravovat standardní palety NATO.Skrýt celý příspěvek
Nejsem si úplně jist jestli jsem správně pochopil ironií v komentářích, ale označení G je pro speciály jestli se nepletu a F "obyčejný" pro armádu, takže pak ano G je zbytečný ...Zobrazit celý příspěvek
Nejsem si úplně jist jestli jsem správně pochopil ironií v komentářích, ale označení G je pro speciály jestli se nepletu a F "obyčejný" pro armádu, takže pak ano G je zbytečný luxus.
Osobně jsem vždy doufal v kombinaci Nh90 a aw101 + luh.Skrýt celý příspěvekTak nejak. Hrajeme sa tu na slovíčkarenie či CH alebo MH, či F alebo G... A podstata uniká
Tak nejak. Hrajeme sa tu na slovíčkarenie či CH alebo MH, či F alebo G... A podstata uniká
Nema smysl resit vrtulniky a nebrat v potaz co mame/budeme mit s pevnym kridlem, tim spis kdyz se AH1 a Alca v nekterych vecech budou prektyvat / doplnovat. Takze vyhledove za ...Zobrazit celý příspěvek
Nema smysl resit vrtulniky a nebrat v potaz co mame/budeme mit s pevnym kridlem, tim spis kdyz se AH1 a Alca v nekterych vecech budou prektyvat / doplnovat. Takze vyhledove za me:
- 18-24x nadzvuk pro AA i AG mise (idealne neco vic nez jen Gripen C = F-35 nebo Gripen E/F)
- Alcu s koncem zivotnosti dolitat a nechat umrit, zadny jiny podzvuk neporizovat
(- Tezsi drony? byla by to v regionu zajimava spusobilost, prispevek alianci a narozdil od neperspektivniho aera i neco v cem ceske firmy jiz dnes v civilu uspesne podnikaji)
- AH1 i pro vyrazeni Alcy pak alespon 12ks
- UH-1 souhlas
- a jestli vazne tezkych vrtulniku ACR uzivi 6 si nejsem zcela jist, myslim ze i 3-4ks bude vzhledem k cene a vyuziti uspech a dostatecne
- Ad prepravni kapacity, k 6 CASAm to chce jeste 3 vetsi stroje (vzhledem k tomu co lita kolem asi herkules?).Skrýt celý příspěvekclanku
...hmmm...a jste seznámen s konceptem výcviku pilota, že jo? Bez ALCA a nebo jiného stroje vám bude chybět mezičlánek ve výcviku pilota.clanku
...hmmm...a jste seznámen s konceptem výcviku pilota, že jo? Bez ALCA a nebo jiného stroje vám bude chybět mezičlánek ve výcviku pilota.Vedom si toho jsem, jen si nemyslim ze by proto mela ACR porizovat a zavadet, nebo nedejboze jeste vyvijet, dalsi stroj. Ted to obstaraji sparky Alcy, ty ale taky nebudou litat ...Zobrazit celý příspěvek
Vedom si toho jsem, jen si nemyslim ze by proto mela ACR porizovat a zavadet, nebo nedejboze jeste vyvijet, dalsi stroj. Ted to obstaraji sparky Alcy, ty ale taky nebudou litat vecne a az i ty z ACR odejdou dal bych bych prednost mezistupni u spojence / soukromnika, nez to zase vsechno nest (a platit) na svych bedrech. Treba se svedy, nakonec, T-7 i kvuli SAABu urcite neodeberou jen v nutne potrebnych poctech, ale i s trochou navic.Skrýt celý příspěvek
Tomu nerozumím...clanku...píšete, že byste krom JAS39, nebo F35, neřešil jinou platformu, zajímalo by mě, jak byste tedy řešil bojový výcvik pilotů, když nebudete mít cvičnou ...Zobrazit celý příspěvek
Tomu nerozumím...clanku...píšete, že byste krom JAS39, nebo F35, neřešil jinou platformu, zajímalo by mě, jak byste tedy řešil bojový výcvik pilotů, když nebudete mít cvičnou platformu, ukážete mi letectvo, které to tak má?Skrýt celý příspěvek
Cele vlakno zacalo tim co by mela vlastnit ACR, na to jsem reagoval. Vycvik pilotu dnes probihajici v LOMu by i v budoucnu probihal v LOMu, LOM neni ACR. O cem pisu je ze ten ...Zobrazit celý příspěvek
Cele vlakno zacalo tim co by mela vlastnit ACR, na to jsem reagoval. Vycvik pilotu dnes probihajici v LOMu by i v budoucnu probihal v LOMu, LOM neni ACR. O cem pisu je ze ten mezistupen mezi NG a nadzvukem bych uz nevidel v rezii ACR. Bud ten mezistupen uz nove nebude potrebny a bude se dat jit z NG na treba F-35 rovnou, anebo potrebny je a pak to resit ve spolupraci se spojenci/sousedy. Nerad bych zase stepil prostredky, kterych ACR nema mnoho, mezi stroj kategorie Alca, ktereho pripadna bojova hodnota vs. vynalozene naklady je dosti sporna.Skrýt celý příspěvek
Clanek Tak z praxe...LOM dělá jen základní letecký výcvik. Pokračovací a ten bojový (přesné názvy bych musel dohledat) probíhá u základny. Já bych do outsourcingu moc nešel. ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek
Tak z praxe...LOM dělá jen základní letecký výcvik. Pokračovací a ten bojový (přesné názvy bych musel dohledat) probíhá u základny. Já bych do outsourcingu moc nešel. Zprávy NKÚ ukazují proč ne.
Spolupráce se spojenci...hm...tam je tolik otazníků a když se podívám třeba na spolupráci V4 v MATC, bylo vidět, že nikomu se nechce moc utrácet peníze jinde. Tak jako u nás je snaha co nejrychleji výcvik přenést na domácí půdu, protože "tam" je vždy dražší.
Ale jako teoreticky, možné je vše...Skrýt celý příspěvek
Dotaz laika: Jaký je prosím rozdíl mezi usasoc a ussocom?
S výrazem usasoc jsem se setkal prvně.
DíkyDotaz laika: Jaký je prosím rozdíl mezi usasoc a ussocom?
S výrazem usasoc jsem se setkal prvně.
DíkyHm Socom je myslim hlavne velenie vsetkych specialnych sil a Asoc /armadny speciali/ su jednou z jeho zloziek.
Hm Socom je myslim hlavne velenie vsetkych specialnych sil a Asoc /armadny speciali/ su jednou z jeho zloziek.
Načítám diskuzi...