Mi-28N Noční lovec oficiálně v ruské armádě

Mi-28N
Foto: Mil Mi-28N Noční lovec / autor: Erik RostovSpotter

Ruská armáda bitevní vrtulníky Mi-28N Noční lovec používá již několik let, ale teprve nyní jsou oficiálně zavedené do výzbroje. Mnohaletá odysea vývoje a testování bitevního Mil Mi-28 ruskou armádou je tak nyní u konce.

S kutečnost, že ministerstvo obrany oficiálně přijalo Mi-28N do výzbroje svědčí o tom, že Noční l ovec splňuje požadavky na bojový vrtulník, prošel všemi testy a je připraven vstoupit do služeb ruského letectva,“ říká Alexandr Mikajlev, výkonný ředitel Ruských vrtulníků (zastřešující organizace ruských výrobců vrtulníků). „Firma Ruské vrtulníky nej e n, že úspěšně splnila státní obranné objednávk y , ale snaží se neustále modernizovat a z lepšovat bojové vrtulníky a tak posilovat obranyschopnost naší země.“

 

Ruské stroje Mil Mi-28N Noční lovec splňuji požadavky na nejmodernější bitevní vrtulník. Kromě ruského letectva vrtulníky Mi-28N zavede do výzbroje také irácká armáda. V současné době je podepsán kontrakt na dodávku 10 vrtulníků Mi-28N. Iráčané však plánují pořídit postupně až 40 těchto strojů.

 

Noční lovec, společně s bitevním vrtulníkem Kamov Ka-52, se stane páteří ruských vrtulníkových sil. Při konstrukci Mi-28N se kladl důraz na operace v extrémních klimatických podmínkách . Příkladem mohou být horské oblast i severního Kavkazu, kde působí islámští separatisté.

Video: Mi-28N Noční lovec / YouTube

Mi l Mi-28N v ruské armádě plně nahrad í stárnoucí Mi-24 „ Hind“ . Do konce roku 2015 ruská armáda převezme 67 vrtulníků Mil 28N Noční lovec.

 

Ruské letectvo získá v Mi-28N těžký víceúčelový vrtulník schopný působit za každého počasí. Stroj o hmotnosti 8,6 tuny pohání dvojice motorů Klimov TV3-117VMA o výkonu 2×1636 kW (2×2200 koní). Výkonné motory umožnil y instalaci pancéřové ochrany kabiny a důležitých částí stroje (odolnost proti střelám 7,62×39), bohat é výzbroj e a elektronické ho vybavení.

 

Organickou výzbroj vrtulníku tvoří 30mm rychlopalný kanón Shipunov 2A42 se zásobou 250 nábojů. Hlavní výzbroj je však umístěná pod křídly. Mi-28N Noční lovec je schopen najednou nést až 16 protitankových střel Ataka-V a 40 raket S-8. Pod křídla lze také upevnit protiletadlové rakety nebo rychlopalné kanóny.

Zdroj: Defence Talk

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Bulava: Problematická ruská jaderná raketa

Ruská armáda ruší všechny letošní testy ruské mezikontinentální rakety Bulava. Podle velitele ...

Test nejnovější indicko-ruské střely BrahMos

Indie v pondělí uskutečnila test nejnovější verze nadzvukové protilodní a protizemní střely BrahMos. ...

Urychlení vývoje nového ruského bombardéru

Ruská tisková agentura RIA Novosti přinesla nové informace o chystaném ruském bombardéru PAK-DA. ...

Nový ruský tank Armata v roce 2016

Na našich stránkách probíhala před pár dny velká diskuse o souboji ruské a západní tankové školy. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • David
    09:51 08.01.2014

    To liberal shark - já přeci neútočím na Vás, já jen polemizuji s pojem zdravý rozum. Za něj každý vydává svůj názor - a je tedy spíše problematickým pojmem. Já jen doporučuji vidět problém v širším kontextu - a držet se spíše faktů

  • Jecchus
    23:24 07.01.2014

    liberal shark:
    Klídek... :)

  • liberal shark
    12:26 07.01.2014

    to David
    Co přesně jste myslel tím odkazem na Adolfa Hitlera ? Mám to brát jako osobní útok a požádat správce tohoto webu o zrušení vaší registrace a zákaz přístupu na fórum ?

  • David
    14:09 06.01.2014

    Zdravý rozum, to je vždycky trochu problematická věc. Hodně se jím oháněl Adolf Hitler, který přitom toho zdravého rozumu příliš neprokázal. Možná je lepší mluvit o smyslu pro realitu a schopnosti vidět věci v širší souvislosti. Mohl bych zopakovat svůj argument o vynaložených nákladech, které jsou takto alespoň částečně zúročeny. Ale pro Rusy je možná stejně tak důležité to, aby získali zahraniční objednávky, ale také to, aby nebyla ohrožena firma Mil. Nejde přitom jen o pouhou zaměstnanost, ale především o know-how, schopnost vyvíjet nové technologie, nové stroje atd.
    A svým způsobem přístup třeba v USA, ale i dalších velkých státech je podobný

  • liberal shark
    21:40 05.01.2014

    Z hlediska ruské armády mi to přijde jako vítězství lobbingu nad zdravým rozumem.

  • David
    08:01 04.01.2014

    Do vývoje Mi-28 bylo již investováno tolik peněz, že jeho zrušení by prostě byl ekonomický problém. A zároveň ruská armáda potřebuje nahradit staré Mi-24, kterým dochází životnost a u nichž by nějaká modernizace, resp.prodloužení životnosti bylo neekonomické. Takže když už konečně byl vývoj Mi-28 dokončen a odstraněny jeho mouchy, bylo by neekonomické jej nezavést.
    A svou roli hraje i to, že o Mi-28 mají zájem zahraniční zákazníci - Alžírsko, Venezuela, možná i další

  • D.i.p
    01:15 04.01.2014

    Lukas: Jen piš hezky polsky, ať z toho příbuzného jazyka něco máme. Pomocí překladače a trochou snahy to je v pohodě. Hlavně ne německy, té řeči mám už plný zuby :D.

  • skelet
    18:35 03.01.2014

    1) Letové režimy Mi-24 jsou popsány jeho bývalým pilotem na vrtulnik.cz, a nikterak to na neobratnou mašinu nevypadá. A popisuje tam i co se cvičilo, tedy včetně výsadku a evakuace zraněných. Ve visu taky moc problémů nemají, viz citace z onoho článku "Při samotném visení je Mi-24 stabilní, na manévrování při silnějším bočnírn větru zprava je více citlivý stejně jako každý jiný vrtulník s pravotočivým rotorem. Režim automatického řízení autopilota umožňuje automatické visení s odchylkou do 10 m za minutu. Tento automatický režim visení se u nás nepoužívá. Přece jen pilot by měl viset přesněji."
    2) Mi-28N a Ka-52 nejsou vyvinuty pro rozdílné úkoly, ale pro úkoly stejné. Jsou to přímí konkurenti stejně jako Ka-50 a Mi-28. Zavedení obou verzí bylo dáno jen snahou udržet naživu obě konstrukční kanceláře, tedy čistě politické rozhodnutí.

  • Matesaax
    15:39 03.01.2014

    O Mi-28 byl před lety někde článek,kde byla pěkná věta,která pěkně charakterizuje situaci tohoto vrtulníku.
    Neustálé vylepšování Mi-28 připomíná honbu za vlakem,který již dávno odjel.
    Jak níže poznamenává Nesher velkou vinu na tom má pohodlná výroba Mi-24 a Mi-17,která sype peníze,ale na druhou stranu dochází k tomu,že ruské vrtulníky ztrácí krok se západem.Nekonečný vývoj Mi-38 je zářný případ.

  • Lukas
    14:03 03.01.2014

    Charlie - Sorry but my English is terrible
    A can speak german :)

    I'm understand why google cannot translate "usupełaniałby"
    "uzupełniałby" - "complement"
    My mistake - sorry...

    Trzeba odróżnić dwa typy śmigłowców
    Dobrze to widać w jezyku angielskim - tam są dwa pojęcia
    jest "attack helicopter" - Apache, Cobra, Mi 28, Ka 52, Tiger...
    jest "gunship" - Mi 24, UH-1...

    Hind dobrze sprawdziły się na "misjach stabilizacyjnych" i w górach (Afganistan, Kaukaz) - tam gdzie zagrożeniem są zasadzki uzbrojonych w ZU-23 i KPW bojowników...

    Zauważcie że Ameryka południowa kupuje tylko "gunship" - Mi 24/35, Ah-60L, UH-1

    Czym innym jest CAS w warunkach normalnego konfliktu... (Tu lepsze są lekkie zwrotne helikoptery )

    Rosje muszą być gotowi do operowania zarówno w czasie normalnego konfliktu (w Europie ;) ) jak i operacji antypartyzakckich (Czeczenia, Dagestan )

  • Nesher
    12:29 03.01.2014

    To Charlie,
    A to je právě ten problém, útok vrtulníkem v plné rychlosti přízemním letem je na moderním bojišti (pro něž byl Mi 24 koncipován) spíš letenkou do nenávratna.
    Právě útok z visu při němž se vrtulník kryje za terenní nerovnosti, průseky v lese atp. dává mnohem větší šanci na přežití a splnění úkolu než poletování nad bojištěm v obrněném autobusu. Ostatně sami Rusové uznali, že tato koncepece byla krokem vedle a jejich další vrtulníky již následují koncepci, kterou zavedl AH-1.

  • Charlie
    12:13 03.01.2014

    Nesher: že by mi-24/35 byl neohrabanej stroj sem si nevšiml. má problémy ve visu, jenže tehdy po něm viset nikdo nechtěl, útočilo se přízemním letem v plné rychlosti. A kdo někdy koukal na tanec našich Mi-24, který piloti předváděli na leteckých dnech, tak má docela slušnou představu co s tím všechno jde udělat. Ovšem jeho koncepce je opravdu trochu extrémní, to nošení výsadků se nikdy moc nevyužívalo (v Afgu lítaly Mi-24 jako doprovod a Mi-8 vysazovaly pěchotu), ovšem uplně k zahození to taky není.

    Co se týče Mi-28 a Ka-52, tak dvaapadesátka je určitě lepší, otázka je jak je to s cenou a náročností na údržbu, robustností... Je pravdou, že dlouhou dobu měla Mi-28 zastaralou elektroniku (kupříkladu ten obří optický zaměřovač pod nosem měl dlouho přímý optický kanál ke střelci jak u tanku, nebyla tam kamera!), co se týče vibrací tak je nutno poznamenat že na ty trpěl radar nad rotorem, ne ten v nosu - proto se moc nepoužívá.

    Lukas: can you write in Englih? I don't understand Polish at all and Google have problems with translating certain words in your post (doesn't know usupełniałby for example).

  • Nesher
    11:56 03.01.2014

    To Lukas
    Což je opět stará ruská bolest, pro každou eventualitu speciální zbraňový systém. Tohle si nemohou dovolit ani mnohem lépe finančně zabezpečené ozbrojené síly než jsou ty ruské.
    Nevím jestli se v Polsku říkalo něco podobného, ale u nás v minulých dobách frčel v tip, že Rusové mají i zvláštní inženýry na pravé kolo a zvláštní na levé. Je to sice trochu přehnané, ale provozovat tři typy (provozně hodně drahých bitevních vrtulníků) je zkrátka velký luxus který tomu vtipu dává trochu za pravdu.
    Navíc, nesdílím tvoje nadšení pro Mi 24/35 - ano může převážet výsadek (nicméně vysazení převážených vojaků není nijak snadné), ale vzhledem ke své velikosti a na vrtulník i neohrabanosti (možnost skrývat se za terenní nerovnosti je nulová) je i přes mohutné pancéřování snadným cílem.

  • Lukas
    11:31 03.01.2014

    Problemem są też koszty,
    Mi-28N to b. droga maszyna...

    Z resztą sytuacjia jest o tyle ciekawa że Mi35, Mi 28N i Ka52 mogą równocześnie funkcionować w rosyjskiej armii - nie kolidując ze sobą.

    Mi-35 to idealna maszyna dla Kawalerii Powietrznej - dobrze uzbrojony gunship, który może przewozić piechotę... (Na zachodzie tylko AH60L i Puma SOCAT mogą są "podobne" )

    Natomiast Mi-28N i Ka52 usupełniałby sie w jednostkach uderzeniowych...
    Ka 52 jako lekka maszyna rozoznawczo uderzeniowa,
    Mi 28N jako uderzeniowa - silnie opancerzona - dostosowana do misji bezpośredniego wsparcia, głębokich uderzeń i rajdów (tam gdzie maszyny narażone są na ostrzał)

  • Nesher
    10:20 03.01.2014

    On je problém hlavně v tom, že Milům (a i výrobním závodům) tak trochu ujel vlak, posledních dvacet let se soustředili na vylepšování Mi17/24, což sice přinášelo $, ale nikam dál je to neposouvalo.
    Další věcí, která má na nekonečný vývoj Mi 28 nezanedbatelný vliv je stará ruská bolest, Rusové totiž dokážou ledacos dobře vymyslet, ale když pak dojde na sériovou výrobu, tak je problém udržet kvalitu.

  • Jakub Mareš
    18:55 02.01.2014

    Podle toho co psali v ATM je Mi-28 proti Ka-52 jeden velký propadák. Kromě technických problémů s radiolokátorem Mi, který je vysoce poruchový a skoro se nevyužívá. Mi potřebují také spárku (která byla dodělána až nedávno) a ruské letecké pluky mají problém s výcvikem posádek na Mi. Zatímco Ka jsou skoro bezporuchový, pluky jsou plně přezbrojeny a vycvičeny. Už si toho všimlo i ruské velení a zvyšuje objednávky na Ka-52.