MiG-35 žije: Šest migů ročně pro ruské letectvo

MiG-35 žije: Šest migů ročně pro ruské letectvo
MiG-35 / MiG (Zvětšit)

Podle ruské tiskové agentury Interfax ruské vzdušně-kosmické síly (VKS) každý rok obdrží šest víceúčelových taktických bojových letounů MiG-35. Finální počet nakupovaných MiGů-35 není znám, ale podle Interfaxu letectvo neplánuje masivní nákup.

V současné době VKS převzaly již dva předsériové MiGy-35. Zbývající čtyři letadla VKS převezmou do konce letošního roku. „Plánujeme smlouvu uzavřít takovým způsobem, aby vzdušné síly odebíraly šest letadel ročně,“ uvedl nejmenovaný zdroj ruské tiskové agentuře Interfax. První šestici migů VKS získá na základě smlouvy podepsané na vojenské výstavě Armija 2018.

Zajímavé je, že dodání letounů mělo proběhnout do roku 2023. Prezident ruské Sjednocené letecké korporace (OAK) Jurij Slusar pro Interfax ale uvedl, že šestici MiGů-35 letectvo převezme do konce roku 2019 a sériová výroba začne v roce 2020. Současný projekt MiGu-35 (viz dále) byl přitom představen na moskevské výstavě MAKS v roce 2013. Letoun se poprvé vydal do vzduchu v listopadu roku 2016.

V prosinci 2018 Ruská letecká korporace MiG oznámila dokončení montáže prvních dvou MiGů-35 a začátek vojskových zkoušek. Nicméně do dnešního dne nebyl oznámen převod migů k letectvu. Pouze v prosinci 2018 ruské ministerstvo obrany oznámilo testování prototypů MiGů-35S (jednomístná verze) a MiGů-35UB (dvoumístná cvičná verze), zejména s důrazem na manévrovatelnost a aerodynamickou stabilitu. Piloti také odzkoušeli zbraňové systémy vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně prostředků elektronického boje.

V roce 2017 tehdejší velitel VKS, generálplukovník Viktor Bondarev, uvedl, že celá flotila lehkých stíhacích letadel (MiG-29 a odvozené varianty) bude nahrazena MiGy-35. Podle agentury Interfax ale ruská armáda nehodlá masivně nakupovat MiG-35. „V budoucnu nedojde k přechodu lehkého stíhacího letectva na nový typ [MiG-35],“ cituje Interfax svůj nejmenovaný zdroj.

V minulosti neslo označení MiG-35 řada projektů. Označení MiG-35 bylo přiřazeno k prototypu stíhačky 5. generace MiG 1.44 z přelomu tisíciletí, k několika modernizačním projektům MiGů-29 a také pro letoun nabízený Indii v rámci programu MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft).

MiG-35 pro ruské letectvo je ale originální letoun ‒ konstrukčně vychází z námořního MiGu-29K/KUB, ale při stavbě byly použity lehké kompozitní materiály. Zásadní předností jsou modernizované motory RD-33MK s větším výkonem, digitálním řízením a menší tepelnou stopou. Životnost RD-33MK je 4000 hodin, což je dvakrát více více než u původních RD-33. I díky větší životnosti motorů celkový provoz MiGu-35 je dva a půl krát levnější, než původního MiGu-29.

Nový radiolokátor FGM-129SM Žuk-M1SE typu AESA, tedy radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem, odhalí stíhací letoun až na vzdálenost 160 km a cíle s velkým čelním radiolokačním průřezem (RCS), jako jsou bombardéry, až na vzdálenost 300 km. Žuk-M1SE umí detekovat až 30 vzdušných cílů a na šest současně navádět zbraně vzduch-vzduch.

Druhým klíčovým senzorem je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM, které slouží pro vizuální a automatické vyhledávání a sledování vzdušných cílů.

Jak uvádí web Russian Defence Policy, většina ze zhruba 75 MiGů-29, které jsou stále zařazeny do výzbroje VKS, nejsou aktivní nebo jsou přiřazeny k výcvikovým jednotkám. Aktivní MiGy-29, a především modernizované MiGy-29SMT, však stále slouží u jednotek v oblasti Kursk, Millerovo nebo na ruské základně Erebuni v Arménii.

MiG-35 je však tak trochu nechtěné dítě, protože ho ruské letectvo nepotřebuje. Všechny úkoly MiGu-35 s přehledem zvládnou letouny Su-35S nebo Su-30SM/M2. Za nákupem MiGů-35, a i modernizovaných MiGů-29SMT, je ekonomická podpora společnosti MiG a také podpora prodeje těchto strojů do zahraničí.

Rusové nabízejí MiG-35 především v indickém „nekonečném“ (Indie chystá nákup zahraničních stíhaček neúspěšně prakticky už 20 let) tendru na nákup moderních zahraničních víceúčelových taktických letadel. Společnost MiG může dodat indickému letectvu až 110 letadel MiG-35, které jsou údajně o 20 % levnější, než zahraniční konkurenti. Indie plánuje na nákup letounů vyčlenit 19 miliard dolarů.


Letecká akrobacie MiGu-35 na letecké výstavě MAKS 2017

„Věříme, že MiG-35 je jedním z nejlepších ve své třídě letadel. Díky tomu lze použít celou paletu stávajících i perspektivních zbraní. Nejnovější elektronické systémy, oproti konkurenci nižší pořizovací náklady a levnější poprodejní servis dělají z MiGu-35 důstojného hráče na světovém trhu,“ uvedl v únoru Slusar.

„Pokud jde o Indii, MiG-35 má celou řadu technických vlastností letadel 4++ generace a zcela splňuje podmínky probíhajícího indického tendru. Od prvního [indického] výběrového řízení uplynulo asi 10 let. Během této doby letadlo absolvovalo další zkoušky a stalo se dokonalejším. V rámci výběrového řízení je OAK připravena nejen doručit stíhačky ve finální verzi, ale také předat potřebnou dokumentaci pro výrobu těchto letadel indickým strategickým průmyslovým partnerům. Takové zkušenosti už máme, například úspěšný program Su-30MKI,“ dodal Slusar.

Jaky bude osud MiGů-35 ve VKS není známo, ani kolik letadel ruské letectvo skutečně nakoupí. Každopádně podle bývalého pilota Jurije Sytnika, člena prezidentské poradní komise pro rozvoj všeobecného letectví, ruské letectvo letouny čtvrté generace, jako je MiG-35, potřebuje.

„MiG-35 ve svých provozních charakteristikách dokáže bojovat s letouny páté generace, včetně F-35. Střely, s nimiž je nový MiG vyzbrojen, jsou schopny zasáhnout letadla ve vzdálenosti 150 km, zatímco zbraně potenciálního nepřítele ‚pracují‘ pouze na vzdálenost 80 km. Podle mého názoru je příliš brzy na to, abychom odepsali ‚třicetpětku‘,“ uvedl svůj názor Sytnik v rozhovoru pro televizi Russia Today.

Sytnik zároveň neodmítl letouny páté generace. Podle Sytnika ale zavedení ruských Su-57 v dostatečném množství potrvá pět až osm let, takže do té doby ruské letectvo potřebuje jiné stroje, na kterých bude létat.

Zdroj: Russia Defence Policy, RT, Interfax

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské letectvo získalo stíhačky MiG-29SMT a čeká na MiG-35

Ruské letectvo v roce 2014 objednalo druhou várku víceúčelových frontových stíhacích letadel ...

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Pauli
    10:47 13.05.2019

    SMTčka jsou nová bez modernizací ne? Jestli se nepletu, tak poslední stroje jsou vyrobené tři roky zpátky.

    SMTčka jsou nová bez modernizací ne? Jestli se nepletu, tak poslední stroje jsou vyrobené tři roky zpátky.

    • Jakub2
      11:34 13.05.2019

      SMTčka ale mají staré motory, starší radar a avionika taky není nejmladší. SMT je letadlo postavené na komponentech z roku 2005, to už dnes ve světě neprodají.

      SMTčka ale mají staré motory, starší radar a avionika taky není nejmladší. SMT je letadlo postavené na komponentech z roku 2005, to už dnes ve světě neprodají.

      • Pauli
        11:47 13.05.2019

        Neee mě jde o to, že tyto stroje ještě žádnou modernizací neprošly.... Btw Indie teď začala nakupovat sety na modernizaci jejích 29 na level Smt

        Neee mě jde o to, že tyto stroje ještě žádnou modernizací neprošly.... Btw Indie teď začala nakupovat sety na modernizaci jejích 29 na level Smt

        • Jakub2
          12:09 13.05.2019

          Část SMTček prodělala modernizaci (šlo pravděpodobně o stroje, které vrátilo Alžírsko), část byla nově vyrobená.

          Část SMTček prodělala modernizaci (šlo pravděpodobně o stroje, které vrátilo Alžírsko), část byla nově vyrobená.

      • pipexxinar
        15:26 13.05.2019

        spíše bych psal starší konstrukce než starší ty radary jsou nové vyrobené ale staré konstrukce jen pro info

        spíše bych psal starší konstrukce než starší ty radary jsou nové vyrobené ale staré konstrukce jen pro info

        • Jirosi
          16:56 13.05.2019

          Což jsme všichni pochopily, i když v Rusku je možné vše. Tedy i to, že jich měli někde hromadu a jen je namontovali.

          Což jsme všichni pochopily, i když v Rusku je možné vše. Tedy i to, že jich měli někde hromadu a jen je namontovali.

  • givicz
    10:43 13.05.2019

    Tákže .. zajímavý článek porovnání MiG-35 / Su-35S https://topwar.ru/157560-mig-3... " Opět platí, že podle pověstí by měl být provoz jednoho MiG-35 ...Zobrazit celý příspěvek

    Tákže .. zajímavý článek porovnání MiG-35 / Su-35S
    https://topwar.ru/157560-mig-3...

    " Opět platí, že podle pověstí by měl být provoz jednoho MiG-35 téměř dvakrát menší než u jednoho předchůdce MiG-29. A proto v každém případě nižší než u těžkého Su-35

    Srovnáme-li MiG-35, musíme ho srovnávat se Su-35S. Koneckonců, dnes je to jednotka Sukhoi, která vstupuje do jednotky. A před tím bude mít lehčí a dynamičtější MiG-35 určité výhody. Samozřejmě, s výhradou použití motoru, který má vychylovací vektor tahu.

    V této konfiguraci má MiG vyšší rychlost stoupání až o 50 m / s. To je hodně.

    Avionika obou letadel je nejnovější, speciálně navržená společností KRET pro tato letadla. Radar MiG je ještě lepší než u Su-35S.

    MiG-35 / Su-35S

    Hmotnost prázdná, kg: 11000/19500
    Maximální vzletová hmotnost, kg: 23700/34500
    Hmotnost paliva, kg: 5830/11500
    Bojové zatížení, kg: 6500/8000
    Tah motoru, kgf: 2 × 5500/2 × 8800
    Trakce na přídavném spalování, kgf: 2 × 9400/2 × 14500
    Maximální rychlost ve výšce, km / h: 2400/2500
    Maximální rychlost na zemi, km / h: 1400/1400
    Poloměr boje, km: 1000/1500
    Praktický strop, m: 17500/20000
    Rychlost stoupání, m / s: 330/280Skrýt celý příspěvek

    • satai
      10:48 13.05.2019

      To bude super mít menší provoz!

      To bude super mít menší provoz!

      • Lukash
        10:58 13.05.2019

        A ešte ked zohladníš počet kusov vo výzbroji tak to bude prevádzka migu 35 skoro zadarmo :)

        A ešte ked zohladníš počet kusov vo výzbroji tak to bude prevádzka migu 35 skoro zadarmo :)

        • GlobeElement
          11:29 13.05.2019

          Zajímavý ekonomický jev - je to zadarmo, a stejně je to moc drahé.

          Zajímavý ekonomický jev - je to zadarmo, a stejně je to moc drahé.

          • Jakub2
            12:15 13.05.2019

            There Are Not Such Things As A Free Lunch (TANSTAAFL)

            There Are Not Such Things As A Free Lunch (TANSTAAFL)

    • balm
      11:05 13.05.2019

      To tak bývá, že se avionika a elektronické vybaveni ¨šijete na míru konkrétnímu letounu, ale když cítíte potřebu zdůraznit onu skutečnost, musíte zákonitě dodat, že jde o ...Zobrazit celý příspěvek

      To tak bývá, že se avionika a elektronické vybaveni ¨šijete na míru konkrétnímu letounu, ale když cítíte potřebu zdůraznit onu skutečnost, musíte zákonitě dodat, že jde o nejnovější/nejmodernější avioniku na ruské poměry. Nebo-li udržovací program = záchranný kruh tonoucímu. O vytažení na palubu nepadlo ani slovo.

      Mrhání už tak omezenými prostředky a další štěpení bez perspektivní budoucnosti.Skrýt celý příspěvek

      • pipexxinar
        15:33 13.05.2019

        ruská avionika je s americkou špička zkušenosti sssr a studium nejnovější západný avioniky takže kopání do ruské avioniky je skoro stejné jako kopat do avioniky francouzné či ...Zobrazit celý příspěvek

        ruská avionika je s americkou špička zkušenosti sssr a studium nejnovější západný avioniky
        takže kopání do ruské avioniky je skoro stejné jako kopat do avioniky francouzné či holandské protože z tech mají nejnovější postupy k tomu velké vyrobní možnosti a mazáky ještě z sssrSkrýt celý příspěvek

        • balm
          15:55 13.05.2019

          Máte právo na vlastní názor a já to plně respektuji, ačkoliv s Vaším názorem nesouhlasím. Konstrukčním kancelářím v SSSR/Rusku nelze odepřít dobrodružného ducha a schopnosti ...Zobrazit celý příspěvek

          Máte právo na vlastní názor a já to plně respektuji, ačkoliv s Vaším názorem nesouhlasím.

          Konstrukčním kancelářím v SSSR/Rusku nelze odepřít dobrodružného ducha a schopnosti vytěžit z omezených zdrojů maximum, avšak ani zdaleka se nepřiblížili na západní úroveň. Stále zaostávají v hlavních oblastech vývoje elektroniky a senzorů, nejen pro letecký průmysl, ale celkově pro všechny zbrojní programy. I přes ekonomické problémy jsou odkázáni na dovoz a nejsou schopni i přes vládní podporu a nařízení, zajistit vlastní výrobu kritických systémů. Podle původních plánů měli být továrny a konstrukční kanceláře v provozu do roku 2015 a ačkoliv se píše rok 2019, stále musí nakupovat od výrobců jako Thales, Leonardo a dalších.Skrýt celý příspěvek

          • UnionPacific
            18:51 13.05.2019

            Pán Balm,Rusko nikdy nemôže v leteckej technike dobehnúť Západ,ani keby sa rozkrájali. Aj keby investovali do školstva,vedy a vývoja všeobecne a letectva konkrétne hoci aj 20 % ...Zobrazit celý příspěvek

            Pán Balm,Rusko nikdy nemôže v leteckej technike dobehnúť Západ,ani keby sa rozkrájali. Aj keby investovali do školstva,vedy a vývoja všeobecne a letectva konkrétne hoci aj 20 % HDP, aj tak bude západ pre nich nedostižný. Jednoducho,140 mil. Rusov nikdy nemôže poraziť zjednotené Sily Západu o počte 1 mld. Obyvateľov. Ono,ani Messi by sám neobohral ani Spartak Prahu a ani Kličko by sám nepobil naraz 10 boxerov,hoci aj podpriemerných. A ani Leonardo nikdy nepobije Lockheed Martin...Skrýt celý příspěvek

    • Jakub2
      11:24 13.05.2019

      Řečeno slovy klasika: "A není toto/jich trochu málo, Antone Pavloviči?" Ruské letectvo je nechce, Indové je nechtějí, do Egypta je prodají jen když cenu zaplatí Saudi... a dalo by ...Zobrazit celý příspěvek

      Řečeno slovy klasika: "A není toto/jich trochu málo, Antone Pavloviči?" Ruské letectvo je nechce, Indové je nechtějí, do Egypta je prodají jen když cenu zaplatí Saudi... a dalo by se pokračovat. Ten luxus mít lehké dvoumotorové stíhací letadlo si nedovolí ani Saudové. Základní problém MiG-29/33/35 se jmenuje "druhý motor".

      To srovnání Migu se Suchojem, to je jako srovnání dodávky s kamionem. Nefér vůči oběma strojům.Skrýt celý příspěvek

      • pipexxinar
        15:29 13.05.2019

        právě ten druhy motor je ta výhoda

        právě ten druhy motor je ta výhoda

        • satai
          16:49 13.05.2019

          V čem? V tom, že kombinuješ nevýhody lehkého a těžkého stihače v jednom stroji? A jako výhoda ti zůstane jen to, že až ti jeden motor odejde (což se halt u ruských strojů stane ...Zobrazit celý příspěvek

          V čem? V tom, že kombinuješ nevýhody lehkého a těžkého stihače v jednom stroji? A jako výhoda ti zůstane jen to, že až ti jeden motor odejde (což se halt u ruských strojů stane nadprůměrně často), tak to dotáhneš dom na druhý?Skrýt celý příspěvek

    • Lukash
      11:32 13.05.2019

      Srovnáme-li MiG-35, musíme ho srovnávat se Su-35S. Koneckonců, dnes je to jednotka Sukhoi, která vstupuje do jednotky. A před tím bude mít lehčí a dynamičtější MiG-35 určité ...Zobrazit celý příspěvek

      Srovnáme-li MiG-35, musíme ho srovnávat se Su-35S. Koneckonců, dnes je to jednotka Sukhoi, která vstupuje do jednotky. A před tím bude mít lehčí a dynamičtější MiG-35 určité výhody. Samozřejmě, s výhradou použití motoru, který má vychylovací vektor tahu.

      Aj čítaš po sebe to čo postuješ? či len skopíruješ z nejakého ruského propagandistického webu a preženieš translátorom? :)Skrýt celý příspěvek

      • Jakub2
        12:11 13.05.2019

        Mě se ten obrat "jednotka vstupuje do jednotky" docela líbí. Dá se použít vlastně všude možně. ☺☺☺

        Mě se ten obrat "jednotka vstupuje do jednotky" docela líbí. Dá se použít vlastně všude možně. ☺☺☺

        • Lukash
          13:01 13.05.2019

          Maximální rychlost na zemi, km / h: 1400/1400 aj toto stojí za zmienku to sú zase o krok pred imperialistami :D a teda aj vychylovací vektor ťahu je paradný, prehnitý západ má len ...Zobrazit celý příspěvek

          Maximální rychlost na zemi, km / h: 1400/1400 aj toto stojí za zmienku to sú zase o krok pred imperialistami :D
          a teda aj vychylovací vektor ťahu je paradný, prehnitý západ má len vektor ťahu bez vychylovaniaSkrýt celý příspěvek

          • Jakub2
            14:57 13.05.2019

            Praktický strop 20 000 metrů... S těmi malými křídly tam nahoře bude muset mávat jako kolibřík.

            Praktický strop 20 000 metrů... S těmi malými křídly tam nahoře bude muset mávat jako kolibřík.

      • Barlow
        23:41 14.05.2019

        Jestli on givicz není žák kapitána Danka...ty slovní vycizelované obraty tomu nasvědčují...

        Jestli on givicz není žák kapitána Danka...ty slovní vycizelované obraty tomu nasvědčují...

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2