MiG-41: Nový ruský záchytný stíhač

Foto: MiG-31 / Dmitriy Pichugin
Foto: MiG-31 / Dmitriy Pichugin

Rusko pracuje na nástupci svého těžkého záchytného stíhače MiG-31 "Foxhound". Nový stíhač MiG-41 má v budoucnu zajišťovat díky svým výkonům ochranu vzdušného prostoru Ruska.

MiG-31

S tíhač MiG-31 není určen k blízkému boji (tzv. d og fight), ale má být nasazován na stíhání nepřátelských letadel ve velkých výškách a velkých vzdálenostech. "Vzorovým protivníkem" pro MiG-31 jsou především americké bombardér y B-1 Lancer, B-2 Spirit a B-52 Stratofortress .

Letoun je díky svým výkonům schopen dosáhnout značné výšky, vysoké rychlosti a následně přejít na zteč. Při ní MiG-31 útočí na protivníka řízenými střelami s dlouhým doletem (např. R-33 dolet až 300 km) . U původních verzí se na palubě nacházel i 23mm kanon, avšak novější letoun y MiG-35M již nemají žádnou hlavňovou výzbroj – ke splnění úkolů ji nepotřebují.

Stíhač MiG-31 se v ideálním případě nemá po provedení útoku dostat do střetu s protivníkem. Taktikou MiG-31 je rychle se po zteči odklonit a stejně svižně se vrátit na základnu. Vzhledem k vysoké rychlosti (Mach 2,83) neexistuje v současné době jediný letoun schopný MiG-31 dostihnout.

Letoun je považován ze jeden z nejlepších stíhačů vůbec. Dík y své charakteristice je však vhodný pouze k ochraně rozlehlého území, jakým je právě Ruská federace. Ve své výzbroji ho proto mají pouze Rusko a Kazachstán (29 ks).

Video: MiG-31 v akci / YouTube

MiG-41

První informace o chystaném nástupci MiG-31 se objevily přesně před rokem. Velitel ruského letectva generálporučík Viktor Bondare potvrdil zahájení "ideových prací" na nástupci MiGů-31. Podle Bondareho by měl nový letoun vstoupit do služby před koncem roku 2020.

Oficiální zahájení výzkumných prací nyní potvrdil ruský poslanec Alexandr Taranjev. Podle Taranjeva má stíhač MiG-41 vycházet ze svého předchůdce MiG-31 a dosahovat maximální rychlosti Mach 2,8. " Odpovídající rozhodnutí přijal náčelník generálního štábu, který podepsal dokument o zahájení vývojových prací na projektu MiG-41," řekl Tarnajev.

Podle ruského světoznámého zkušebního letce  Anatolije Kvočura je však proklamovaná r y chlost nedostatečná. Pokud chce MiG-41 soupeřit s ch y stanými stroji, musí překonávat r y chlost Mach 4. "Taková modernizace měla proběhnout již před dvaceti let y. Bohužel se tak nestalo a současné požadavky  jsou mnohem v y šší. Například v r y chlosti zteče mezi Mach 4 až 4,4," uvádí Kvočur.

Právě na v y sok ou  r y chlost sázejí nové projekt amerických letadel , jako jsou hypersonický bombardér LRS-B nebo průzkumný/útočný SB-72. H y personické  letouny  mají  pronikat nad území protivníka v y sokou h y personickou r y chlostí  ( >Mach 6 ).

Kromě nové ho  stíhače MiG-41 plánují Rusové modernizaci i  stávajících strojů MiG-31  a prodloužení jejich životnosti. "Vláda se rozhodla modernizovat a uvést do provozu další zách ytné stíhače  MiG-31," oznámil Taranjev.  "Jde o stovky letadel, které budou provozovat rusk é  vzdušné sil po generální opravě."

Připomeňme, že v současné době slouží podle všeho v ruském letectvu 252 strojů MiG-31 a u ruského námořnictva 30 stíhaček. Z toho je u letectva 122 až 190 strojů v aktivní službě. Sedmnáct strojů je navíc modernizováno na standard MiG-31BM.

Zdroj: Russian Aviation

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský stíhač T-50 se chystá na státní zkoušky

Ruský program stíhačky páté generace T-50  úspěšně pokračuje. Michail Pogosjan, prezident ruských ...

Rusko nakupuje stíhačky MiG-29SMT

Ruské letectvo má zájem o 37 stíhaček MiG-35. Avšak díky zdržení ve vývoji na straně výrobce, ruské ...

PAK-DA vs. LRS-B: Souboj bombardérů 21. století

Vypadá to, že se mezi Ruskem a Spojenými státy schyluje k zajímavému zbrojnímu závodu. Poté, co ...

Rusové vyvíjejí nástupce MiGu-29

Ruský obranný průmysl začíná pracovat na nové lehké stíhačce 5. generace, nástupci stíhaček MiG-29. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    23:49 12.03.2014

    Stealth varianta bude nejspíše muset ustoupit tepelné odolnosti, to v případě vyšších rychlostí než Mach 3. Navíc každé takhle rychlé éro bude mít velkou tepelnou stopu a nebude ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Stealth varianta bude nejspíše muset ustoupit tepelné odolnosti, to v případě vyšších rychlostí než Mach 3. Navíc každé takhle rychlé éro bude mít velkou tepelnou stopu a nebude problém jej detekovat ať už IR satelity nebo senzory na stíhačích a na zemi i na stovky kilometrů.
    Navíc nevýhodou současné technologie stealth uplatňující rozptyl a částečné pohlcení radiových vln od tělěs spočívá v jeho úzkopásmovosti. Na letounech jako F 22 nebo F 35 a T 50 je konstruován hlavně pro vyšší frekvenční pásma, kde pracují palubní radary a naváděcí hlavice PLŘS. I přes to všechno je známo, že Typhoon se starší verzí radaru s mechanických vychylováním svazku si s raptorem poradí na 36 km, u verze radaru s elektronickým snímáním (AESA) se dálka zjištění posune zase kousek dál. Příkladem může být radar IRBIS na SU 35-S, technologie PESA s detkecí typu raptor někde okolo 90 km. Pro zájemce o porovnání technologií palubních radarů tady jeden pěkně zpracovaný článek: http://www.ausairpower.net/APA...
    Skrýt celý příspěvek

  • shal
    19:08 12.03.2014

    stetula: Uletí? Jako že raketě uletí jo? Problém těchhle Migů bude v tom, že než zjistí, že se s nějakým stealth stíhačem setkali, tak už bude dávno po nich. Raketa je sestřelí ...
    Zobrazit celý příspěvek

    stetula: Uletí? Jako že raketě uletí jo? Problém těchhle Migů bude v tom, že než zjistí, že se s nějakým stealth stíhačem setkali, tak už bude dávno po nich. Raketa je sestřelí dávno před tím, než oni protivníka vůbec zaznamenají. A poslat letku steath stíhačů jako doprovod bombardérů přece není takový problém.

    Hubňa: Ano, zachytit můžou. To dokázaly i dříve. Důležité je na jakou vzdálenost je dokážou zachytit. Problém máte, pokud vás protivník zachytí dříve než vy jeho. Raketě neuletíte a ani se ji nevyhnete.
    Skrýt celý příspěvek

  • Hubňa
    15:54 12.03.2014

    Shal:

    Navíc, ono se v posledních letech stealth taky začíná ukazovat jako ne uplně dokonalé řešení. Moderní radary a senzory už jsou schopny zachytit skoro vše...důležitá bude ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Shal:

    Navíc, ono se v posledních letech stealth taky začíná ukazovat jako ne uplně dokonalé řešení. Moderní radary a senzory už jsou schopny zachytit skoro vše...důležitá bude právě ta rychlost
    Skrýt celý příspěvek

  • stetula
    13:18 12.03.2014

    shal vy asi nevíte k čemu je MIG 31 určený , on nikdy nebude bojovat proti cizým stíhačkám je určený k ničení bombardérů a AWAC navíc jeho zbraň je rakety s doletem 200 a výce ...
    Zobrazit celý příspěvek

    shal vy asi nevíte k čemu je MIG 31 určený , on nikdy nebude bojovat proti cizým stíhačkám je určený k ničení bombardérů a AWAC navíc jeho zbraň je rakety s doletem 200 a výce kilometrů tak mi vysvětlite k čemu mu bude Stealth když se s ptotivníkovým stíhačem nikdy nestřetne a když ano tak šlápne na plyn a uletí
    Skrýt celý příspěvek

  • Smirnov
    23:09 11.03.2014

    Jo oni si věří na 4,4 Machu :-) Pochybuji, že se jim to podaří vyřešit. Tedy experimentálně určitě, ale bojově? Říkám si, zda by nebylo lepší se zaměřit na konstrukci střel ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jo oni si věří na 4,4 Machu :-) Pochybuji, že se jim to podaří vyřešit. Tedy experimentálně určitě, ale bojově? Říkám si, zda by nebylo lepší se zaměřit na konstrukci střel požadovaných vlastností.
    Skrýt celý příspěvek

  • shal
    22:32 11.03.2014

    stetula: A co se týče elektroniky, tak ta je dnes na letadle to nejdůležitější. Vysoká rychlost a obratnost jsou vám k ničemu při boji za hranicí dohledu. Raketě neuletíte a ani se ...
    Zobrazit celý příspěvek

    stetula: A co se týče elektroniky, tak ta je dnes na letadle to nejdůležitější. Vysoká rychlost a obratnost jsou vám k ničemu při boji za hranicí dohledu. Raketě neuletíte a ani se ji nevyhnete. Investice do Stealth a elektroniky je bych řekl to nejdůležitější.
    Skrýt celý příspěvek

  • shal
    22:30 11.03.2014

    stetula: Nebudou potřebovat stealth? Je vám doufám jasné, že hlavní účel stealth je aby nebylo zachyceno protivníkovým radarem. třeba právě u letadel, proti kterým je vyslán. Pokud ...
    Zobrazit celý příspěvek

    stetula: Nebudou potřebovat stealth? Je vám doufám jasné, že hlavní účel stealth je aby nebylo zachyceno protivníkovým radarem. třeba právě u letadel, proti kterým je vyslán. Pokud bude Mig 41 sestřelen dříve než vůbec zaregistruje nepřítele, tak mu bude fuk, jestli je nad Ruským územím nebo ne.
    Skrýt celý příspěvek

  • stetula
    12:27 11.03.2014

    trochu si rozeberme k čemu to letadlo vlastně bude sloužit :

    z pohledu Ruska to bude obranný stroj který slouží k zastavení nepřátelských strojů,
    tím pádem bude operovat nad ...
    Zobrazit celý příspěvek

    trochu si rozeberme k čemu to letadlo vlastně bude sloužit :

    z pohledu Ruska to bude obranný stroj který slouží k zastavení nepřátelských strojů,
    tím pádem bude operovat nad Ruským územím . Z toho plyne že nepotřebují stealth konstrukci ! potřebují super aerodynamické letadlo které bude mít kombinovaný motor ( proudový a scrm-jet ).

    a v současných podmínkách je vyprojektování draku letounu otázka 1 roku . horší je pohonná jednotka ale tam už rusové mají nějaké zkušenosti z dob SSSR takže uvidíme

    co se týče materiálu z důvodu tepelné odolnosti budou potřeba materiály z kosmického průmyslu a titan kde jak jistě víte je Rusko světová špička ve zpracování takže vše co mají

    elektronika je v podstatě běžný spotřebák který dělají pořád .
    Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    08:26 11.03.2014

    Ono je také problém, že dostat se s proudovými motory nad Mach 3 - 4 už je velký fyzikální problém. V těchle rychlostech už klasické proudové motory přestávají stačit. Vždyť i ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ono je také problém, že dostat se s proudovými motory nad Mach 3 - 4 už je velký fyzikální problém. V těchle rychlostech už klasické proudové motory přestávají stačit. Vždyť i Američané řeší jak se dostat s proudovými motory nad Mach 3 a poté využít hypersonický motor typu scramjet, který potřebuje rychlost minimálně Mach 4.
    Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    21:38 10.03.2014

    Pokud budou mít dostatečně pokrytou síť včasné výstrahy složenou ze satelitů s IR kamerami a radarovými stanicemi na zemi, tak by jim mohl postačovat výkon stroje s maximální ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pokud budou mít dostatečně pokrytou síť včasné výstrahy složenou ze satelitů s IR kamerami a radarovými stanicemi na zemi, tak by jim mohl postačovat výkon stroje s maximální rychlostí okolo tří Machů a s dostupem přes 20 km do výšky. Stavět éro na vyšší rychlosti je hodně drahé a možná i zbytečné, takových strojů ani případná protistrana mnoho nevyprodukuje.
    Investice do obraných systémů, nemusí jít jen o rakety, může být pak použita jak proti samotným letounům tak i proti munici, kterou nad cílovou oblast hypersonické bombardery donesou.
    Půjde jen o to, co nejdříve po zjištění takového cíle dostat do operační výšky nosič schopný nést systémy nebo střely, stejně to nakonec jinak nedopadne, dogfight na kanony to asi nebude :-D ...takový nosič by pak klidně mohl být i jako bezpilotní.
    Podstatou je jen udělení výšky a počáteční rychlosti střelám, tak jako kdysi zvažované projekty se střelami proti satelitům na nízkých oběžných drahách. Příkladem může být projekt ASAT pro letouny F 15. http://en.wikipedia.org/wiki/A...
    Podobný projekt měli i rusové pro Mig 31, ale do jakého stadia vývoje se dostali nevím.
    Skrýt celý příspěvek

  • David
    13:44 10.03.2014

    To Matesaax - pokud vím, o lehkém (ve srovnání s T-50) se tady psalo docela nedávno. Je ale otázkou, zda a jak to bude skutečně realizováno.
    A je faktem, že rok 2020 vnímám také ...
    Zobrazit celý příspěvek

    To Matesaax - pokud vím, o lehkém (ve srovnání s T-50) se tady psalo docela nedávno. Je ale otázkou, zda a jak to bude skutečně realizováno.
    A je faktem, že rok 2020 vnímám také jako nereálný - když vezmu v potaz, jak postupoval program T-50.
    Ale vývoj záchytného stíhacího letounu vnímám jako reálný, Rusové takový letoun vzhledem k svému území potřebují, mají v tom již určitou tradici - a MiG-31 i přes modernizaci části kusů postupně dosluhují
    Skrýt celý příspěvek

  • jenikdavid
    12:54 10.03.2014

    Otázka zůstává, jak daleko dopředu bude stroj nakonec koncipován. Jestli půjde pouze o nějaké zlepšení současných vlastností MiG-31, což by možná bylo vyhazování peněz a nebo půjde ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Otázka zůstává, jak daleko dopředu bude stroj nakonec koncipován. Jestli půjde pouze o nějaké zlepšení současných vlastností MiG-31, což by možná bylo vyhazování peněz a nebo půjde o zcela novou koncepci, která bude reagovat na současné trendy - tedy uvažování o hypersonických bombardérech. Pak by možná stálo za zvážení, zda-li by takový stíhač neměl být bezpilotní, tím by se jistě něco ušetřilo za vývoj podpory lidského organismu při vysokých rychlostech a nebo se soustředit jen a pouze na hypersonické protiletadlové rakety.
    Skrýt celý příspěvek

  • Nemo
    11:30 10.03.2014

    Ve světle nynějšího zostřujícího se konfliktu kvůli Ukrajině bych spíš řekl že se konstrukční práce urychlují.

    Ve světle nynějšího zostřujícího se konfliktu kvůli Ukrajině bych spíš řekl že se konstrukční práce urychlují.

  • Matesaax
    11:11 10.03.2014

    Jistě to bude zajímavý stroj,ale myslím,že Rusům by se spíš hodil nějaký lehčí stroj jako doplněk težkým T-50 a náhrada za Migy-29.
    Také plán zavést nový letoun do výzbroje do ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jistě to bude zajímavý stroj,ale myslím,že Rusům by se spíš hodil nějaký lehčí stroj jako doplněk težkým T-50 a náhrada za Migy-29.
    Také plán zavést nový letoun do výzbroje do roku 2020 mi přijde na Rusko naprosto nereálná..spíše 2030 bych to viděl,pokud ten projekt několikrát nezruší.
    Skrýt celý příspěvek