MiG-41: Nový ruský záchytný stíhač

Foto: MiG-31 / Dmitriy Pichugin
Foto: MiG-31 / Dmitriy Pichugin

Rusko pracuje na nástupci svého těžkého záchytného stíhače MiG-31 "Foxhound". Nový stíhač MiG-41 má v budoucnu zajišťovat díky svým výkonům ochranu vzdušného prostoru Ruska.

MiG-31

S tíhač MiG-31 není určen k blízkému boji (tzv. d og fight), ale má být nasazován na stíhání nepřátelských letadel ve velkých výškách a velkých vzdálenostech. "Vzorovým protivníkem" pro MiG-31 jsou především americké bombardér y B-1 Lancer, B-2 Spirit a B-52 Stratofortress .

Letoun je díky svým výkonům schopen dosáhnout značné výšky, vysoké rychlosti a následně přejít na zteč. Při ní MiG-31 útočí na protivníka řízenými střelami s dlouhým doletem (např. R-33 dolet až 300 km) . U původních verzí se na palubě nacházel i 23mm kanon, avšak novější letoun y MiG-35M již nemají žádnou hlavňovou výzbroj – ke splnění úkolů ji nepotřebují.

Stíhač MiG-31 se v ideálním případě nemá po provedení útoku dostat do střetu s protivníkem. Taktikou MiG-31 je rychle se po zteči odklonit a stejně svižně se vrátit na základnu. Vzhledem k vysoké rychlosti (Mach 2,83) neexistuje v současné době jediný letoun schopný MiG-31 dostihnout.

Letoun je považován ze jeden z nejlepších stíhačů vůbec. Dík y své charakteristice je však vhodný pouze k ochraně rozlehlého území, jakým je právě Ruská federace. Ve své výzbroji ho proto mají pouze Rusko a Kazachstán (29 ks).

Video: MiG-31 v akci / YouTube

MiG-41

První informace o chystaném nástupci MiG-31 se objevily přesně před rokem. Velitel ruského letectva generálporučík Viktor Bondare potvrdil zahájení "ideových prací" na nástupci MiGů-31. Podle Bondareho by měl nový letoun vstoupit do služby před koncem roku 2020.

Oficiální zahájení výzkumných prací nyní potvrdil ruský poslanec Alexandr Taranjev. Podle Taranjeva má stíhač MiG-41 vycházet ze svého předchůdce MiG-31 a dosahovat maximální rychlosti Mach 2,8. " Odpovídající rozhodnutí přijal náčelník generálního štábu, který podepsal dokument o zahájení vývojových prací na projektu MiG-41," řekl Tarnajev.

Podle ruského světoznámého zkušebního letce  Anatolije Kvočura je však proklamovaná r y chlost nedostatečná. Pokud chce MiG-41 soupeřit s ch y stanými stroji, musí překonávat r y chlost Mach 4. "Taková modernizace měla proběhnout již před dvaceti let y. Bohužel se tak nestalo a současné požadavky  jsou mnohem v y šší. Například v r y chlosti zteče mezi Mach 4 až 4,4," uvádí Kvočur.

Právě na v y sok ou  r y chlost sázejí nové projekt amerických letadel , jako jsou hypersonický bombardér LRS-B nebo průzkumný/útočný SB-72. H y personické  letouny  mají  pronikat nad území protivníka v y sokou h y personickou r y chlostí  ( >Mach 6 ).

Kromě nové ho  stíhače MiG-41 plánují Rusové modernizaci i  stávajících strojů MiG-31  a prodloužení jejich životnosti. "Vláda se rozhodla modernizovat a uvést do provozu další zách ytné stíhače  MiG-31," oznámil Taranjev.  "Jde o stovky letadel, které budou provozovat rusk é  vzdušné sil po generální opravě."

Připomeňme, že v současné době slouží podle všeho v ruském letectvu 252 strojů MiG-31 a u ruského námořnictva 30 stíhaček. Z toho je u letectva 122 až 190 strojů v aktivní službě. Sedmnáct strojů je navíc modernizováno na standard MiG-31BM.

Zdroj: Russian Aviation

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský stíhač T-50 se chystá na státní zkoušky

Ruský program stíhačky páté generace T-50  úspěšně pokračuje. Michail Pogosjan, prezident ruských ...

Rusko nakupuje stíhačky MiG-29SMT

Ruské letectvo má zájem o 37 stíhaček MiG-35. Avšak díky zdržení ve vývoji na straně výrobce, ruské ...

PAK-DA vs. LRS-B: Souboj bombardérů 21. století

Vypadá to, že se mezi Ruskem a Spojenými státy schyluje k zajímavému zbrojnímu závodu. Poté, co ...

Rusové vyvíjejí nástupce MiGu-29

Ruský obranný průmysl začíná pracovat na nové lehké stíhačce 5. generace, nástupci stíhaček MiG-29. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    23:49 12.03.2014

    Stealth varianta bude nejspíše muset ustoupit tepelné odolnosti, to v případě vyšších rychlostí než Mach 3. Navíc každé takhle rychlé éro bude mít velkou tepelnou stopu a nebude problém jej detekovat ať už IR satelity nebo senzory na stíhačích a na zemi i na stovky kilometrů.
    Navíc nevýhodou současné technologie stealth uplatňující rozptyl a částečné pohlcení radiových vln od tělěs spočívá v jeho úzkopásmovosti. Na letounech jako F 22 nebo F 35 a T 50 je konstruován hlavně pro vyšší frekvenční pásma, kde pracují palubní radary a naváděcí hlavice PLŘS. I přes to všechno je známo, že Typhoon se starší verzí radaru s mechanických vychylováním svazku si s raptorem poradí na 36 km, u verze radaru s elektronickým snímáním (AESA) se dálka zjištění posune zase kousek dál. Příkladem může být radar IRBIS na SU 35-S, technologie PESA s detkecí typu raptor někde okolo 90 km. Pro zájemce o porovnání technologií palubních radarů tady jeden pěkně zpracovaný článek: http://www.ausairpower.net/APA...

  • shal
    19:08 12.03.2014

    stetula: Uletí? Jako že raketě uletí jo? Problém těchhle Migů bude v tom, že než zjistí, že se s nějakým stealth stíhačem setkali, tak už bude dávno po nich. Raketa je sestřelí dávno před tím, než oni protivníka vůbec zaznamenají. A poslat letku steath stíhačů jako doprovod bombardérů přece není takový problém.

    Hubňa: Ano, zachytit můžou. To dokázaly i dříve. Důležité je na jakou vzdálenost je dokážou zachytit. Problém máte, pokud vás protivník zachytí dříve než vy jeho. Raketě neuletíte a ani se ji nevyhnete.

  • Hubňa
    15:54 12.03.2014

    Shal:

    Navíc, ono se v posledních letech stealth taky začíná ukazovat jako ne uplně dokonalé řešení. Moderní radary a senzory už jsou schopny zachytit skoro vše...důležitá bude právě ta rychlost

  • stetula
    13:18 12.03.2014

    shal vy asi nevíte k čemu je MIG 31 určený , on nikdy nebude bojovat proti cizým stíhačkám je určený k ničení bombardérů a AWAC navíc jeho zbraň je rakety s doletem 200 a výce kilometrů tak mi vysvětlite k čemu mu bude Stealth když se s ptotivníkovým stíhačem nikdy nestřetne a když ano tak šlápne na plyn a uletí

  • Smirnov
    23:09 11.03.2014

    Jo oni si věří na 4,4 Machu :-) Pochybuji, že se jim to podaří vyřešit. Tedy experimentálně určitě, ale bojově? Říkám si, zda by nebylo lepší se zaměřit na konstrukci střel požadovaných vlastností.

  • shal
    22:32 11.03.2014

    stetula: A co se týče elektroniky, tak ta je dnes na letadle to nejdůležitější. Vysoká rychlost a obratnost jsou vám k ničemu při boji za hranicí dohledu. Raketě neuletíte a ani se ji nevyhnete. Investice do Stealth a elektroniky je bych řekl to nejdůležitější.

  • shal
    22:30 11.03.2014

    stetula: Nebudou potřebovat stealth? Je vám doufám jasné, že hlavní účel stealth je aby nebylo zachyceno protivníkovým radarem. třeba právě u letadel, proti kterým je vyslán. Pokud bude Mig 41 sestřelen dříve než vůbec zaregistruje nepřítele, tak mu bude fuk, jestli je nad Ruským územím nebo ne.

  • stetula
    12:27 11.03.2014

    trochu si rozeberme k čemu to letadlo vlastně bude sloužit :

    z pohledu Ruska to bude obranný stroj který slouží k zastavení nepřátelských strojů,
    tím pádem bude operovat nad Ruským územím . Z toho plyne že nepotřebují stealth konstrukci ! potřebují super aerodynamické letadlo které bude mít kombinovaný motor ( proudový a scrm-jet ).

    a v současných podmínkách je vyprojektování draku letounu otázka 1 roku . horší je pohonná jednotka ale tam už rusové mají nějaké zkušenosti z dob SSSR takže uvidíme

    co se týče materiálu z důvodu tepelné odolnosti budou potřeba materiály z kosmického průmyslu a titan kde jak jistě víte je Rusko světová špička ve zpracování takže vše co mají

    elektronika je v podstatě běžný spotřebák který dělají pořád .

  • Jan Grohmann
    08:26 11.03.2014

    Ono je také problém, že dostat se s proudovými motory nad Mach 3 - 4 už je velký fyzikální problém. V těchle rychlostech už klasické proudové motory přestávají stačit. Vždyť i Američané řeší jak se dostat s proudovými motory nad Mach 3 a poté využít hypersonický motor typu scramjet, který potřebuje rychlost minimálně Mach 4.

  • flanker.jirka
    21:38 10.03.2014

    Pokud budou mít dostatečně pokrytou síť včasné výstrahy složenou ze satelitů s IR kamerami a radarovými stanicemi na zemi, tak by jim mohl postačovat výkon stroje s maximální rychlostí okolo tří Machů a s dostupem přes 20 km do výšky. Stavět éro na vyšší rychlosti je hodně drahé a možná i zbytečné, takových strojů ani případná protistrana mnoho nevyprodukuje.
    Investice do obraných systémů, nemusí jít jen o rakety, může být pak použita jak proti samotným letounům tak i proti munici, kterou nad cílovou oblast hypersonické bombardery donesou.
    Půjde jen o to, co nejdříve po zjištění takového cíle dostat do operační výšky nosič schopný nést systémy nebo střely, stejně to nakonec jinak nedopadne, dogfight na kanony to asi nebude :-D ...takový nosič by pak klidně mohl být i jako bezpilotní.
    Podstatou je jen udělení výšky a počáteční rychlosti střelám, tak jako kdysi zvažované projekty se střelami proti satelitům na nízkých oběžných drahách. Příkladem může být projekt ASAT pro letouny F 15. http://en.wikipedia.org/wiki/A...
    Podobný projekt měli i rusové pro Mig 31, ale do jakého stadia vývoje se dostali nevím.

  • David
    13:44 10.03.2014

    To Matesaax - pokud vím, o lehkém (ve srovnání s T-50) se tady psalo docela nedávno. Je ale otázkou, zda a jak to bude skutečně realizováno.
    A je faktem, že rok 2020 vnímám také jako nereálný - když vezmu v potaz, jak postupoval program T-50.
    Ale vývoj záchytného stíhacího letounu vnímám jako reálný, Rusové takový letoun vzhledem k svému území potřebují, mají v tom již určitou tradici - a MiG-31 i přes modernizaci části kusů postupně dosluhují

  • jenikdavid
    12:54 10.03.2014

    Otázka zůstává, jak daleko dopředu bude stroj nakonec koncipován. Jestli půjde pouze o nějaké zlepšení současných vlastností MiG-31, což by možná bylo vyhazování peněz a nebo půjde o zcela novou koncepci, která bude reagovat na současné trendy - tedy uvažování o hypersonických bombardérech. Pak by možná stálo za zvážení, zda-li by takový stíhač neměl být bezpilotní, tím by se jistě něco ušetřilo za vývoj podpory lidského organismu při vysokých rychlostech a nebo se soustředit jen a pouze na hypersonické protiletadlové rakety.

  • Nemo
    11:30 10.03.2014

    Ve světle nynějšího zostřujícího se konfliktu kvůli Ukrajině bych spíš řekl že se konstrukční práce urychlují.

  • Matesaax
    11:11 10.03.2014

    Jistě to bude zajímavý stroj,ale myslím,že Rusům by se spíš hodil nějaký lehčí stroj jako doplněk težkým T-50 a náhrada za Migy-29.
    Také plán zavést nový letoun do výzbroje do roku 2020 mi přijde na Rusko naprosto nereálná..spíše 2030 bych to viděl,pokud ten projekt několikrát nezruší.