Mine Kafon – kulatá minolovka z Afghánistánu

Mine Kafon
Foto: Mine Kafon mohou pomoci v boji proti minám / minekafon.blogspot.com

Afghánistán je doslova poset minami. Je jedno zdá se jedná o nově položené miny, nebo ještě ty staré z dob sovětsko-afghánské války. Není tak překvapením, že přímo z Afghánistánu přichází jednoduché a levné zařízení, jakási tisícinohá koule, schopná nacházet a zneškodňovat nastražené miny. Jejím autorem je afghánský návrhář Massoud Hassani, jenž se inspiroval hračkami, které jako malý kluk vyráběl.



Nášlapné miny nepředstavují pro vojáky jen smrtelnou hrozbu, ale také způsobují obrovské časové, logistické a organizační problémy. Zjednodušeně řečeno, odstranění min vyžaduje spoustu času, obrovský počet lidí, techniky a propracovaný systém jejich nacházení a likvidace.

V současné době se miny odstraňují ručně nebo pomocí těžké odminovací techniky. V prvém případě jde o psychicky náročnou, dlouhou a nebezpečnou práci, v druhém případě je problémem velká cena techniky, složitá doprava techniky na místo apod.

V Afghánistánu leží v zemi podle OSN na 10 miliónů min



Právě zařízení Mine Kafon může v hledání a zneškodňováni min pomoci. Mine Kafon se skládá z řady bambusových tyčí, na jejichž konci jsou umístěné plastové patky. Cele zařízení lze velmi jednoduše rozebrat a složit, čím se velmi zjednodušuje doprava na místo.

Mine Kafon

Foto: Massoud Hassani při montáži Mine Kafon / minekafon.blogspot.com

 

Na svých stránkách k tomu pan Hassani říká: “Když jsme byli malí, naučili jsme vyrábět vlastní hračky. Jedna z mých oblíbených byl malý válivý objekt, který byl poháněný větrem. S ostatním dětmi jsme pomoci nich závodili po polích kolem naší čtvrti. Byl tam vždy silný vítr vanoucí k horám. Zatímco jsme závodili, naše hračky se pohybovaly příliš rychle a daleko. Většinou skončily v místech, kde jsme si pro ně kvůli minám nemohli přijít. Stále si pamatuji na naše ztracené hračky, i na to, jak jsem se na ně díval a uvažoval, jak je dostat zpět.“

Video: Mine Kafon v akci/ vimeo



Jak tedy Mine Kafon funguje? Zařízení je dostatečně těžké, aby přímým kontaktem zapříčinilo výbuch miny. Je však také dostatečně lehké (vzhledem ke svému objemu) na to, aby mohlo být poháněno větrem. Představa je taková, že na vytipovaných rizikových místech se po větru pustí několik desítek těchto koulí. Ty se budou valit po zemi a díky své váze odpalovat miny.

Geniální není jen jednoduchost konstrukce, ale tak fakt, že o pohon „kulatých minolovek“ se stará jen vítr.



Je jasné, že při každém výbuchu dojde ke zničení koule Mine Kafon. Na druhou stranu je však zařízení velmi levné a snadno opravitelné. Uvnitř je také umístěn levný GPS vysílač, takže lze jednoduše mapovat cestu koule i pozici, kde došlo k jejímu zničení.

Je jasné, že samotné zařízení Mine Kafon nemůže samo a spolehlivě (i kvůli rozestupům mezi plastovými patkami) zničit všechny miny v lokalitě. Nakonec vždy musí přijít člověk nebo stroj, aby území precizně zbavil všech min. Na druhou stranu, každá zničená mina zrychluje následné odminovací práce a snižuje riziko zranění nebo smrti lidí.  

Zdroj: Gizmag

Nahlásit chybu v článku


Související články

Povstání proti Tálibánu znepokojuje afghánské zákonodárce

Afghánistánem se šíří povstání proti Tálibánu. Vzhledem k v poslední době stále častějším útokům ...

Britské ztráty v Afghánistánu z pohledu statistiky

Britská armáda ztratila od počátků bojů v Afghánistánu stovky vojáků. Celkově v této muslimské zemi ...

NATO v Afghánistánu i po roce 2014

Stáhnutí zahraničních vojáků z Afghánistánu je naplánováno na rok 2014, aspoň tak je to prezentováno ...

Sebevražedný atentátník zabil v Afghánistánu 41 lidí

Čtyřicet jedna lidí zemřelo a 56 dalších bylo zraněno při sebevražedném útoku před mešitou v hlavním ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Ultramarinus
    20:26 08.12.2012

    Ano. nápadité a pro svůj účel efektivní. Jak tu padlo, skutečně je to spíš na nalezení minového pole, než jeho kompletní vyčištění, jak dokládá poslední odstaveček. Je jasné, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Ano. nápadité a pro svůj účel efektivní. Jak tu padlo, skutečně je to spíš na nalezení minového pole, než jeho kompletní vyčištění, jak dokládá poslední odstaveček.

    Je jasné, že samotné zařízení Mine Kafon nemůže samo a spolehlivě (i kvůli rozestupům mezi plastovými patkami) zničit všechny miny v lokalitě. Nakonec vždy musí přijít člověk nebo stroj, aby území precizně zbavil všech min. Na druhou stranu, každá zničená mina zrychluje následné odminovací práce a snižuje riziko zranění nebo smrti lidí.Skrýt celý příspěvek

  • Márty
    20:56 06.11.2012

    Myslím že jedem z prvních nápadů jak hledat min pole a jen čas ukáže kam se pomocí lidské promyšlensti dostane. Hodnotím to kladně ,lepší než nedělat nic.....

    Myslím že jedem z prvních nápadů jak hledat min pole a jen čas ukáže kam se pomocí lidské promyšlensti dostane. Hodnotím to kladně ,lepší než nedělat nic.....

  • František Slípka
    14:15 06.11.2012

    Přikláním se k názoru, že koule slouží k nalezení minových polí. Prostě se vypustí na pláň a ponechají se svému osudu, vojáci je sledují a pokud dojde k explozi, nastoupí klasická ...Zobrazit celý příspěvek

    Přikláním se k názoru, že koule slouží k nalezení minových polí. Prostě se vypustí na pláň a ponechají se svému osudu, vojáci je sledují a pokud dojde k explozi, nastoupí klasická ženijní technika. Genialita spočívá v jednoduchosti a relativní energetické nezávislosti.

    Za účelem odminování, nebo vytvářeníí průchodů minovými poli je tento koncept nevhodný. Je potřeba, aby koule měla co největší průměr. Protože otisk - stopa kterou je koule schopna odminovat je velmi úzká vzhledem k celkovým rozměrům. Odminovaný koridor je pak poměrně úzký a klikatý - tedy pro průchod minovým polem naprosto nevhodný. Navíc může být koule snadno vychýlena z kurzu - například kamenem.

    Ale jak říkám, jako indikátor výskytu minového pole, v podmínkách kdy není potřeba rychle postupovat vpřed - geniální.Skrýt celý příspěvek

  • Jarda P.
    08:32 06.11.2012

    Z toho článku jsem pochopil, že ty koule nebudou určeny k zneškodnění minového pole, ale k jeho nalezení.

    Z toho článku jsem pochopil, že ty koule nebudou určeny k zneškodnění minového pole, ale k jeho nalezení.

  • Deadog
    21:47 05.11.2012

    hehe , to se taky klidne muze stat ze skonci 20 nebo 50 kouli zavatych nekam doprostred minoveho pole kde narazi na ty poskozene a zapletou se tak ze to uz nikdo nerozebere ,chtel ...Zobrazit celý příspěvek

    hehe , to se taky klidne muze stat ze skonci 20 nebo 50 kouli zavatych nekam doprostred minoveho pole kde narazi na ty poskozene a zapletou se tak ze to uz nikdo nerozebere ,chtel bych byt u toho az se budou tahat sirky :)Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    16:15 05.11.2012

    Ano, opravit jde jednoduše, jen pro ní musí někdo zajít. :)

    Ano, opravit jde jednoduše, jen pro ní musí někdo zajít. :)

  • tarran
    12:41 05.11.2012

    V podstate primitivni, jednoduse a levne vyrobitelne, obsluha snadna a nenarocna. Mne se to jako napad dost libi. Je otazkou, zdalipak by vazne nebyl vhodnejsi tvar valce, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    V podstate primitivni, jednoduse a levne vyrobitelne, obsluha snadna a nenarocna. Mne se to jako napad dost libi. Je otazkou, zdalipak by vazne nebyl vhodnejsi tvar valce, ale myslim ze pokud se to uchyti, tak ruzne upgrady budou nasledovat. Upozornil bych, ze to nema byt pouze do Afganu, ale obecne do zaminovanych mist, myslim ze vhodny teren se pro to najde. Samozrejme, jak uz tu nekod psal, neni to samospasitelne reseni, ale v kontextu to muze byt velmi uzitecna vec. A co se tyce oprav- jestli to chapu dobre, tak staci vymenit vybuchem znicene nohy za nove a koule se muze kutalet dale....Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    11:43 05.11.2012

    Dobrý den, prosím nechápejte to jako samospasitelné řešení. Vždy to musíte brát v kontextu. Nikde není řečeno, že použijete Mine Kafon a už se o nic nemusíte starat. Jak je psáno v ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý den, prosím nechápejte to jako samospasitelné řešení. Vždy to musíte brát v kontextu. Nikde není řečeno, že použijete Mine Kafon a už se o nic nemusíte starat. Jak je psáno v článku, vždy bude muset přijít člověk, který dané území pročistí. Hlavní otázka jestli celkové náklady (finanční, lidské, organizační) na výrobu, dopravu a použití budou odpovídat efektu (snížení rizika zranění lidí, rychlejší odminování)použití těchto koulí. Výhoda tohoto řešení je v tom, že jediný nákladní automobil může v rozloženém stavu převážet třeba stovku těchto zařízení. Obsluha může být jen dvoučlenná, není třeba žádné speciální zařízení, nic. Nejsem znalec geografických a klimatických podmínek Afghánistánu, ale tipnu si, že existuje dostatek míst i klimatických podmínek, kde se podobné zařízení dá použit. Pravda, neodvážím se vyřknout verdikt, zda náklady a logistické problémy (např. odstranění poškozené koule) budou odpovídat zisku.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    11:29 05.11.2012

    podle me je to neucinne : 1-strasne mala plocha zaberu ,jak uz tady pise Kassir valec by byl tak 100x ucinejsi 2-kdyz nefouka tak co? 3-Co kdyz se zasekne koule nekde ...Zobrazit celý příspěvek

    podle me je to neucinne :
    1-strasne mala plocha zaberu ,jak uz tady pise Kassir valec by byl tak 100x ucinejsi
    2-kdyz nefouka tak co?
    3-Co kdyz se zasekne koule nekde uprostred minoveho pole ?
    4-v 80% oblasti Afganu nepouzitelne kvuli hornate a clenite krajine

    suma sumarum ,hodne bych se divil kdyby to vedlo k nejake vetsi produkci techto kouliSkrýt celý příspěvek

  • Jarda P.
    07:01 05.11.2012

    To zní jako kachna. A ten první snímek je spíš ilustrace a ne foto. Ty koule jsou tam dokreslené grafickým programem.

    To zní jako kachna. A ten první snímek je spíš ilustrace a ne foto. Ty koule jsou tam dokreslené grafickým programem.

  • Kassir - Militarybox
    18:36 04.11.2012

    I velmi jednoduché věci mohou být často velmi účinné, ale tuhle "věc" bych osobně za příliš geniální neoznačil. Spoléhat při odminovávání na samovolně běhající koule po poli .... ...Zobrazit celý příspěvek

    I velmi jednoduché věci mohou být často velmi účinné, ale tuhle "věc" bych osobně za příliš geniální neoznačil. Spoléhat při odminovávání na samovolně běhající koule po poli .... no nevim (když už, zvolil byl radši válec). Přeji Afgháncům hodně úspěchů při využívání této "kulaté minolovky", ať jim dobře běží výroba a ať mají stále dost levných GPS.Skrýt celý příspěvek

  • Coffin Corner
    14:09 04.11.2012

    Připomíná mi to to inteligentní miny z Half-Life 2 :)

    Připomíná mi to to inteligentní miny z Half-Life 2 :)

Načítám diskuzi...