Ministerstvo dopravy: Budoucnost českého přístavu v Hamburku

Ministerstvo dopravy: Budoucnost českého přístavu v Hamburku
Přístav Hamburk / HHLA (Zvětšit)

Od roku 1929 Česká republika využívá přístavní pásmo v přístavu Hamburk. Pozemky byly Československu pronajaty nevypověditelnou smlouvou ze dne 2. 11. 1929 na dobu 99 let, tj. do roku 2028. Pronájem se tedy nezadržitelně blíží ke konci. Zeptali jsme se proto tiskového oddělení ministerstva dopravy na další osud tohoto, pro Českou republiku, strategického území.

Jelikož v roce 2028 končí 99-letý pronájem přístavů v Hamburku, uvažuje MD o využití opce na dalších 50 let?
MD jedná o dalším pokračování pronájmu přístavu v Hamburku, který bude také odpovídat současným logistickým potřebám. Kromě toho Česká republika v Hamburku přímo vlastní území v tzv. Peutehafen, kde je vývaziště plavidel a provozní budova.

Kdy nejpozději musí být dohodnuto využití opce, abychom jí mohli využít a na jaké úrovni se pronájem řeší?
Na tuto otázku nelze dnes konkrétně odpovědět, nicméně řešení je třeba nalézt v horizontu několika let, aby bylo možné plánovat další využívání prostoru. Jednání se vedou zejména na úrovni Ministerstva dopravy a Ředitelství vodních cest na jedné straně a Svobodného a hanzovního města Hamburk a Hamburské přístavní správy na straně druhé.

Před časem se hovořilo o možné směně pronajatých pozemků v Hamburku s tím, že by se náš přístav přestěhoval do takových míst, kam by mohly připlouvat větší lodě. Jaká je současná situace s tímto přesunem?
O uskutečnění této výměny se vedou jednání, protože dává logistický a ekonomický smysl pro větší podporu českého exportu a importu, než území umožňuje dnes. Zásadní změnou bude dostupnost pro námořní lodě s ponorem cca 11 m a neomezenou podjezdnou výškou, kdy bude možné uskutečnit přímý kontakt vnitrozemské vodní a námořní dopravy s meziskladováním přímo na českém přístavním území. Přístavní území bude mít pozemní přístup po silnici a železnici. Na rozdíl od současného území nebudou činnosti na manipulačních a skladovacích plochách ovlivňovány povodněmi a budou optimalizovány na současné manipulační technologie. Na české straně byly připraveny technické podklady pro jednání a momentálně ministerstvo dopravy připravuje další kolo technických jednání s německou stranou, založené na právě definovaných podkladech.

K čemu se v současnosti využívá náš přístav v Hamburku, když Česká námořní plavba již vlastně neexistuje?
Současné přístavní území v Hamburku se pro českou námořní plavbu nikdy přímo nevyužívalo, protože není dostupné pro námořní lodě. Přístavní území tak představovalo primárně zázemí pro vnitrozemská plavidla pro výkon servisu a údržby mezi vykládkami a nakládkami a pro kompletaci zásilek před exportem, resp. importem do vnitrozemí. Tato funkce se využívá i dnes, avšak s ohledem na postupnou změnu technologií ve výrazně menší míře než v minulosti.

Existuje nějaká přepravní společnost v Česku, která vlastní námořní lodě?
Aktuálně není žádný vlastník nebo provozovatel námořních obchodních lodí v České republice.

Umožňuje statut přístavu v Hamburku přeložení nákladu z říční lodě na námořní loď pouze v gesci Česka, tj. bez možnosti německých úřadů omezit typ nákladu nebo místo jeho určení? Příkladem je například možnost vyvézt zbraňový systém do země, kde má Německo své obchodní zájmy. V případě běžné přepravy může Německo dělat obstrukce s převozem takového vybavení, přes svou zemi. Může podobné obstrukce dělat i v případě využití říční dopravy a překládky v našem přístavu v Hamburku?
České přístavní území není exteritoriálním územím a je v plné jurisdikci Spolkové republiky Německo, samozřejmě při splnění podmínek daných nájemní smlouvou. Tudíž pro realizaci přeprav, na která Německo uplatňuje vnitrostátní omezení, stejná omezení platí v plném rozsahu i pro české přístavní území. Nájemní smlouva garantuje, že Spolková republika Německo (DE) nemůže vydávat opatření, která by cíleně omezila možnosti podnikatelů využívat české přístavní území ve prospěch jiných přístavních území. Nicméně vnitrostátní opatření DE jsou aplikovaná plně i na tomto přístavním území pronajatým Českou republikou.

Pokud bychom přístav chtěli využívat i po využití padesatileté opce, tj. po roce 2078, tak je šance vyjednat s Německem další pronájem?
Česká republika má zájem nájemní smlouvu na nové přístavní území uzavřít pokud možno i na delší období než na 50 let, nicméně nelze momentálně předjímat závěr jednání.

Původní smlouva ČSR zahrnovala i možnost využití přístavu ve Štětíně, který je dnes na území Polska. V případě krachu jednání s Německem, je možné vyjednávat o pronájmu přístavu v Polsku? Vyjednávání o pronájmu přístavů je evidentně možné i dnes, protože Maďarsko si nedávno vyjednalo pronájem části přístavu v Terstu.
Česká republika se možností pronájmu území v jiném přístavu než v Hamburku nezabývá.
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Houfnice Dana a raketomety Vampir v Ázerbájdžánu

Ázerbájdžánská armáda před několika dny ukázala svou nejnovější pozemní techniku. Na zveřejněném ...

Česko nabízí Thajsku letadla L-39NG a investice do leteckého průmyslu

Thajsko v 90. letech nakoupilo 38 cvičně-bojových českých letadel L-39ZA/ART. V současné době stále ...

KOMENTÁŘ: Mediální zkratky mohou sestřelit budoucnost českého zbrojního průmyslu

Asi žádný z vojenských odborníků nebude zpochybňovat důležitost výcviku vojenských pilotů pro ...

Proč je nezbytně nutné podpořit zbrojní průmysl

Kvůli důsledkům pandemie Covid – 19 se celá Evropa připravuje na nejhorší ekonomickou krizi ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Pro vizuální i informační zpřehlednění diskuze jsme od 4.9.2020 vytvořili sbalovací příspěvky. Viditelných bude vždy prvních 180 znaků. V případě zájmu si může čtenář zbytek textu v příspěvku rozbalit a poté zase sbalit.

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • cejkis
    23:50 24.09.2020

    Jakožto občan další spolkové země böhmen und mähren, pravidelně jezdící kolem kontejnerového města Metrans v pražské Uhříněvsi nevidím ve vlastnictví přístavu žádný smysl.

    Jakožto občan další spolkové země böhmen und mähren, pravidelně jezdící kolem kontejnerového města Metrans v pražské Uhříněvsi nevidím ve vlastnictví přístavu žádný smysl.

  • David
    13:09 24.09.2020

    Přístav v Hamburku má pro Českou republiku jedinečnou strategickou úlohu. A pokud by se podařilo získat nějaké další pozemky, umožňující přistání i lodí s větším ponorem, pak by ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Přístav v Hamburku má pro Českou republiku jedinečnou strategickou úlohu. A pokud by se podařilo získat nějaké další pozemky, umožňující přistání i lodí s větším ponorem, pak by Česká republika mohla uvažovat i o výstavbě válečného námořnictva. Kdybychom měli nějaké pěkné fregaty, korvety - to by bylo něco!
    Skrýt celý příspěvek

    • satai
      13:25 24.09.2020

      WTF?

      WTF?

    • Kfir
      15:36 24.09.2020

      To je rozumný nápad. Musíte si predsa nejak chrániť pobrežie pred vylodením. ;-)

      To je rozumný nápad. Musíte si predsa nejak chrániť pobrežie pred vylodením. ;-)

      • David
        09:26 25.09.2020

        Pobřeží chránit nepotřebujeme. Ale potřebujeme chránit a prosazovat české národní zájmy. A k prosazování národních zájmů je ideálním prostředkem válečné námořnictvo

        Pobřeží chránit nepotřebujeme. Ale potřebujeme chránit a prosazovat české národní zájmy. A k prosazování národních zájmů je ideálním prostředkem válečné námořnictvo

        • JerzyŔ
          12:12 25.09.2020

          jasně, ale s korvetami a fregatami jsi omezený na prosazování těch zájmů jedině proti přímořským státům. Ideální je letadlovka. Co letadlovka, několik letadlovek!

          jasně, ale s korvetami a fregatami jsi omezený na prosazování těch zájmů jedině proti přímořským státům. Ideální je letadlovka. Co letadlovka, několik letadlovek!

          • faraonamumu
            23:13 25.09.2020

            Můžeme si od Ruska pronajmout i ponorku :-)

            Můžeme si od Ruska pronajmout i ponorku :-)

          • David
            09:18 26.09.2020

            Letadlová loď, to už mi přijde trochu přehnané. Ano, bylo by to ideální - mít bojový svaz - letadlovou loď, pro její ochranu několik fregat, korvet. Ale to už by si vyžadovalo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Letadlová loď, to už mi přijde trochu přehnané. Ano, bylo by to ideální - mít bojový svaz - letadlovou loď, pro její ochranu několik fregat, korvet. Ale to už by si vyžadovalo obrovské náklady. Podle mě by České republice stačilo mít malé, ale kompaktní moderní válečné námořnictvo. A samozřejmě také obnovit civilní, nákladní námořnictvo, když svého času ČSR měla celou flotilu nákladních lodí
            Skrýt celý příspěvek

  • faraonamumu
    22:55 23.09.2020

    Moc děkuju autorovi za tento super článek :) milionkrát lepsí, než další reklama na ASCOD :D

    Moc děkuju autorovi za tento super článek :) milionkrát lepsí, než další reklama na ASCOD :D

  • padre
    22:04 23.09.2020

    Je otázkou jestli dané území pod Českou správou v hamburského přístavu není už jen reliktem a vzpomínkou na uplynulé 20 století.Na dobu ,kdy bylo základnou černého ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Je otázkou jestli dané území pod Českou správou v hamburského přístavu není už jen reliktem a vzpomínkou na uplynulé 20 století.Na dobu ,kdy bylo základnou černého obchodu,špionáže a hlavní branou pašovaného zboží ze ,,Západu,, do socialistického Československa.Kdy každý ,,šífák ,,který přespal na tamější ubytovně ČSPLO a dal si pivo ve čtvrti Sankt Pauli byl doma považován za nedostižného weltmana.Jistý omezený význam snad měla tato plocha ve 20 a 30 letech minulého století,ale i tehdy se jednalo spíše o folklorní záležitost.Vzhledem k současným výkonům naší říční plavby na Labi by asi bylo nejlukrativnější postavit na tomto place kolotoč s labutěmi ,případně zvonkovou dráhu.
    Skrýt celý příspěvek