Ministerstvo obrany podepsalo s VOP CZ memorandum o spolupráci v projektu největší armádní zakázky v novodobé historii

Ministerstvo obrany podepsalo s VOP CZ memorandum o spolupráci v projektu největší armádní zakázky v novodobé historii
Čtveřice kandidátů na nové BVP Armády ČR / GDELS, Rheinmetall, PSM, BAE Systems; koláž Armádní noviny (Zvětšit)

Dnes, tj. ve středu 30. ledna podepsalo Ministerstvo obrany České republiky se státním podnikem VOP CZ z Šenova u Nového Jičína memorandum o spolupráci v rámci největší armádní zakázky v novodobé historii v celkovém objemu více než 50 miliard korun.

Připravovaný projekt na pořízení 210 kusů nových pásových obrněných vozidel má nahradit zastaralá vozidla BVP-2 sovětské výroby a proběhne na něj soutěž mezi čtyřmi zahraničními zbrojařskými koncerny. Podpis memoranda o spolupráci zdůrazňuje a potvrzuje důležitou roli VOP CZ pro Ministerstvo obrany České republiky v rámci tohoto projektu.

„Dnes jsme podepsali s Vojenským opravárenským podnikem memorandum o spolupráci na projektu pořízení nových pásových BVP. Jde o největší modernizační projekt v historii AČR. Naším cílem je maximální možné zapojení domácího obranného průmyslu", řekl ministr obrany Lubomír Metnar po podpisu memoranda.

„Státní podnik VOP CZ je klíčovým partnerem Ministerstva obrany a podpis memoranda potvrzuje strategii našeho podniku. Tou je maximální podpora české armádě v oblasti pozemní techniky“, komentuje podpis memoranda Marek Špok, ředitel podniku VOP CZ.

Ministerstvo obrany v projektu výroby nových obrněných vozidel pěchoty (BVP) oslovi čtyři zbrojařské dodavatele. Firmu BAE Systems s vozidlem CV90, GDELS s vozidlem ASCOD, Rheinmetall s LYNX a PSM s vozidlem PUMA. Do finančního objemu projektu za více než 50 miliard korun je kromě výroby započítán i servis a zajištění celého životního cyklu.

Zbrojařské firmy nebudou soutěžit pouze v ceně a lepší technologii, ale i v tom, kolik výroby a servisu přesunou do českých podniků. Podnik VOP CZ již podepsal smlouvu o spolupráci se všemi čtyřmi těmito uchazeči v případě, že zakázku získají. Nyní důležitou roli VOP CZ v projektu BVP potvrdilo i Ministerstvo obrany.   


Podpis memoranda mezi VOP CZ a Ministerstvem obrany

„Je to příležitost pro rozvoj spolupráce mezi českými státními podniky, které jsou stejně jako my v podřízenosti Ministerstva obrany České republiky. Je to unikátní šance pro celý český zbrojní průmysl. Všichni můžeme ukázat, jak umíme spolupracovat a společně zvládat takto náročný projekt. Kromě toho výroba a dodávka moderních obrněných vozidel pěchoty včetně jejich následného servisu může přinést práci v regionu až na 30 let,“ dodává na závěr Marek Špok.

VOP CZ, s. p. (Šenov u Nového Jičína, ČR)

VOP CZ je státní podnik založený Ministerstvem obrany ČR. Jeho hlavním cílem
je zabezpečovat potřeby české armády. Zabývá se především vývojem, výrobou, servisem
a modernizacemi pozemní vojenské techniky. V minulosti podnik vyrobil pro Armádu České republiky například 107 obrněných vozidel Pandur II nebo modernizoval tanky T-72.

V roce 2016 VOP CZ oslavil 70 let své existence. V současnosti zaměstnává více než 850 lidí, v roce 2018 měl tržby přesahující 1,1 mld. Kč.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

BVP Puma pro Armádu ČR - průmysl, výcvik, cena a spolehlivost

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje za nakup 210 nových bojových vozidel pěchoty (BVP) a dalších ...

Pátá generace bojového vozidla pěchoty CV90 MkIV

Londýn, Velká Británie - Rychlejší, silnější, výkonnější. To jsou hlavní vlastnosti nové generace ...

ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?

Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Poly
    09:30 04.02.2019

    Kvízová otázka - kdo vyhraje soutěž? Z toho, co tady tak čtu, tak se zdá, že blízko je GDELS...

    • Rase
      13:32 04.02.2019

      Já ti nevím, ASCOD mi nepřijde zrovna jako úžasný stroj - je jen velký a nezajímavý. Navíc by bylo divné, mít od stejného výrobce jak KBVP tak i BVP. Většinou se jiné státy snaží jít opačnou cestou a nevytvořit jedné společnosti monopol.

      Osobně si myslím že už je prakticky rozhodnuto a jde jen o to, zda výrobce nepřestřelí nabídnutou cenu. Netroufám si ale odhadnout, kde je favoritem pro MO. Dost možná nebude hlavním kritériem technická část, ale transfer technologií a hlavně % zapojení tuzemského průmyslu.

  • technik
    07:08 04.02.2019

    To strikehawk
    Nesouhlasím s tím posledním tvrzením. Například zde velmi opomíjený minomet PRAM-M byl za mě jedna z nejlepších modifikaci bvp a hned za ní Sněžka. Ale PRAM byl konstrukčně skvělé řešený a i po 30 letech dosahuje dobrých parametrů. Tady bych o konstrukterstvi třetího řádu nemluvil, nic méně se zbytkem souhlas.

    • strikehawk
      11:04 04.02.2019

      OK, beru, PRAM-M je skutečně skvělá práce ale bohužel spíše vyjímka potvrzující pravidlo

  • strikehawk
    21:40 03.02.2019

    Skelet, rase, Jura99 a další

    Hoši, Adler má pravdu. Nemá cenu si lhát do kapsy.
    Technologická úroveň našeho průmyslu - teď mluvím o tom zbytku, který není dosud v rukou zahraničních vlastníků, spadla, řekl bych, minimálně o dva rady. A to za špičkou v radě oblasti dost zaostával a nebyl konkurenceschopny už za sociku.
    Co muže lépe ilustrovat propad našich schopnosti v posledních 20 letech když se prejmuti lehkého obrněného vozidla AJBAN nebo jak se ta sracka z UAE (!!!!) jmenuje našim zbrojním průmyslem prezentuje jako bůhvíjaky transfer know-how
    Z emirátů !!!!!! Ze země kde před 15 lety neuměli zkonstruovat ani posrany skládací kolo !!!!!

    Radime

    Splacani nějaké nástavby na existující BVP je konstruktersko - projekční práce třetího řádu

    • Jirosi
      23:19 03.02.2019

      Další co má problém číst a oddělovat fakta?

    • Rase
      23:22 03.02.2019

      Tak Ajban není sračka, jen ukazuje že když je zájem, tak se za peníze dá koupit všechno - vývoj, komponenty a montážní prostory s vybavením na top úrovni. Najatí indové jim to už nějak smontují. Na vývoji první generace vozů Nimr (Ajban) se podílel ruský GAZ, a z něj pak odvodil svůj vůz GAZ Tiger. Nutno podotknout, že na vývoji obou vozidel se podílela kopřivnická Talosa s.r.o. (i vyráběla prototypy). České podniky na Ajban pořád vyrábí díly, tak od Arabů by se toho moc fakt nemuselo vozit, jelikož zbytek komponentů stejně dováží z Evropy. Spíš je blbé, že by schlamstli provizi za prodej - na druhou stranu oni zacvakali vývoj vozidla. Fakt mě zajímá ten nedávno představený Gerlach - mohlo by to být zajímavé vozidlo, ale bojím se aby to nedopadlo jako s Brenem (že pořádná bude až druhá série).

      Lidi tady schopní jsou, ale náš stát obecně, nemá zájem budovat armádu. Nějaké velké nakopnutí a finanční injekce (třeba za ty BVP) možná něco zachrání, ale o hodně schopností sme už přišli a přicházíme. Bez peněz a velkých investic do vývoje a technologií, se fungovat nedá. Umět něco svařit, obrobit plech a podobně (těžký průmysl a železo) už nestačí a top technologie ú materiály sme neuměli snad nikdy (ani za té první republiky).

      • astor
        04:17 04.02.2019

        Lidi nepodporují budování nových Afrika-korpsů, nepříliš vážený natobote, proti armádě hájící české zájmy by asi nic neměli.

    • Scotty
      00:07 04.02.2019

      Nevím v čem měl astor pravdu. Náš průmysl byl v háji už za konce vlády náčelníka komanče. Jak ostatně sám píšeš. Likvidace zbrojního průmyslu byla připravována ještě před revolucí.
      Výrobou různých nástaveb na podvozek BVP se průmysl věnoval už dávno před revolucí. Tedy jak píšeš třetiřadou prací.
      Co se Ajbanu týče byl to pokus o proniknutí na evropský trh. Zatím nijak zvlášť úspěšný. Na druhou stranu jsou tu podobné konstrukce od nás i ze Slovenska a to Patriot a Gerlach. Takže to zřejmě až tak špatné nebude.

    • Jura99
      10:44 04.02.2019

      V tom asi není předmět sporu, zdejší průmysl už neumí vyrobit konkurenceschopnou lokomotivu, tank, OT a to co se zdá, že funguje, ve skutečnosti moc nefunguje (Zetor,.. ). Proti tomu země třetího světa, které dříve neuměly vyrobit nic, mají průmysl slušný (Turecko, Indie..).

      • Jirosi
        13:19 04.02.2019

        Kluci asi máte špatnou tabulku hodnocení průmyslu. Dnes se úspěšnost průmyslu opravdu nehodnotí podle toho jaký tank si dokáže vyrobit doma. Ale chápu, že podle sovětského vzoru je rozhodující ráže kanonu, a hrubost válcovaného pancíře. Pak opravdu nikde nevynikáme.

        • astor
          15:18 04.02.2019

          Ukaž nám tu správnou!

      • Scotty
        15:10 04.02.2019

        Poslední konkurenceschopnou lokomotivu nebo tank jsme vyrobili za první republiky. Potom už žádná konkurence nebyla a výrobky se vyvážely podle plánu do zemí RVHP a třetího světa. Samozřejmě existovalo několik vyjímek, ale ty spíš potvrzovali pravidlo.

        • astor
          15:21 04.02.2019

          Buď konkrétní, natobote.

          • Scotty
            16:33 04.02.2019

            Jak konkretní? Za socialismu konkurence v podstatě neexistovala. Tady naše výrobky nemohly být prověřeny v konkurenčním prostředí. Tuto zkoušku podstoupili až po roce 1990 a žádný velký úspěch nezaznamenali.
            Například výkonné naftové lokomotivy se u nás přestali vyrábět už v roce 1980 po požáru ČKD naftové motory. Výroba těchto lokomotiv už nebyla nikdy obnovena.

        • astor
          15:30 04.02.2019

          Omlouvám se za natobota. Ujelo mi to..

        • Jirosi
          16:54 04.02.2019

          "Elektrická lokomotiva řady 380" jsme vyráběli od 2008-2011, ale díky skvěle zvládnutému "managmentu" šla do kytek.

          • Scotty
            17:09 04.02.2019

            Ono to není úplně jen o managementu. Některá technická řešení se u lokomotiv 380 neukázala být úplně šťastná. Navíc Němci vyvinuli modernější lokomotivu Vectron.
            Pokud bych to měl zjednodušit u lokomotiv 380 je řídící elektronika na vysoké úrovni, ovšem spolehlivost a chodové vlastnosti jsou špatné. U německých lokomotiv je to opačně.

          • Scotty
            17:13 04.02.2019

            I tak bylo 6ks lokomotiv řady 102 (u nás 380) exportováno do Německa.

        • Jirosi
          16:57 04.02.2019

          CZloko normálně lokomotivy prodává do zahraničí.

          https://zpravy.aktualne.cz/eko...

          • Scotty
            17:25 04.02.2019

            To jsou ovšem lokomotivy pro posun a nákladní traťovou službu. Ty se v ČKD vyráběli ještě po revoluci.
            Jinak toto je pro CZloko jednoznačný úspěch. Do teď se soustředili hlavně na víceméně povedené rekonstrukce starších lokomotiv.

        • astor
          11:31 05.02.2019

          ČR po R-U podědilo rozvinutý průmysl a stálá odbytiště v nově vzniklých státech. Částečnou zastaralost řešilo nákupem licencí technologií, které neměly tradici, a to především na západě. Výrobky našeho průmyslu byly na solidní úrovni od bicyklů přes lokomotivy po letadla, ale rozhodně ne na světové špici, když tedy pominu vojenskou výrobu. Nepamatuji se, že bych kdy v žurnálech viděl řady nablýskaných Aerovek či Škodovek na pařížských či berlínských bulvárech, české lokomotivy brázdící pláně amerického Středozápadu či britské nebe plné Avií či Letovů. Ty jo? Dokonce i naše špičkové zbraně od opakovaček po LT38 jsmě prodali buď jako licenci, a nebo hotové na trhy, o kterých velcí západní hráči neměli zájem a prodávali jsme především kvůli ceně... Úroveň prvorepublikové úrovně letectví ukazuje i fakt, první letoun duralové poloskořepinové konstrukce vyrobený v českých zemích se jmenoval Arado Ar96B, o ostatní naše konstrukce pro zastaralost technologie a nízké výkony Němci neměli zájem a stáhli je z produkce. To se týká ostatně i tanků LT38, kde do konce války zůstal ve výrobě jen kvalitní podvozek s německými nástavbami. A dneska je to stejně. Velcí hráči mají zájem, abychom od nich kupovali, ne jim konkurovali.
          Jinak mě vždycky rozesměje teeneger, který mi vypráví, jak jsme před rokem 89 lezli po stromech... Bude-li společenský vývoj pokračovat naznačeným směrem, je velmi pravděpodobné, že se toho dožijeme všichni.

          • Scotty
            15:11 05.02.2019

            Navíc ještě Masaryk střílel do dělníků. Na to jsi zapomněl soudruhu.
            Jen tak na okraj, naše tanky LT35 a LT38 překonávali většinu německých tanků té doby ve všech ohledech. Tedy do roku 1938, poté už vývoj tanků u nás neprobíhal.
            Mě zase rozesměje soudruh který tvrdí že jsme tu mezi roky 1948-1989 měli špičkoví průmysl který ukazoval ostatnímu světu záda.

          • astor
            17:51 05.02.2019

            Scotty, když už tak tanky překonávaly a průmysl bývá spíše špičkový. A já přeci netvrdím, že poválečný průmysl byl špičkový. Já tvrdím, že byl ve své době na úrovni. A kde jsem citoval Masaryka? To na mě vytáhni radši toho kremlobota, odborníku. To je vtipnější.

          • Scotty
            20:21 05.02.2019

            Vždyť celá tahle debata začala vaším tvrzením že jsme banánová montovna protože kupujeme BVP které se bude vyrábět u nás. Já jsem podotkl že v tom případě jsme byli montovna i před rokem 89. Toť vše.

  • technik
    11:31 03.02.2019

    Dodnes když si vzpomenu na OT64 Skot naskakuji mi pupínky, nic čím by jsme se měli chlubit, ve srovnání s BTR60 to byla opravdová sracka plná závad a abnormálně náročná na údržbu.

    • flanker.jirka
      12:58 03.02.2019

      Toto napsat s přezdívkou "technik" je velký úlet :-D
      Podívejte se na koncept OT 64, nezávislé nápravy, způsob sesedání a nasedání roje vzadu, to vše dnes najdete v nových kolových transportérech všude po světě (stryker, pandur, patria, ... , i nově vyvíjeným v bývalých zemích SSSR - bumerang. A takto postavený prototyp OT 64 vzniknul v roce 1959!!!
      Koncept BTR 60 se dvěma benzinovými motory vzadu, malými průlezy, příklopy ve střeše to vše na bocích vozidla najdete dnes kde? ... v muzeu.

      • Rase
        13:39 03.02.2019

        Tak on ten koncept byl nadčasový (myslím že vycházeli ze Škodováckého vývoje na konci WW2) ale poruchovost byla fakt vysoká a je asi i důvodem, proč nezaznamenal exportní úspěch, který by si jinak zasloužil. Rovněž kvalita svárů prý byla nevalná.

      • technik
        15:09 03.02.2019
        Oblíbený příspěvek

        To není žádný úlet,to jsou zkušenosti s oběma typy vozidel. Nápravy sice fajn ale asi si nikdy nelezel pod tím s maznici a tři hodiny nepromazaval podvozek po každé terénní vložce. Motor mezi velitelem a osadkou největší tragédie,větší než u BTR boční výlezy. V terénu měl jasně navrch BTR,hlavně jeho zapouzdřené hnací hřídele a vodotěsné bubny nepotřebovaly absolutně žádnou údržbu. Se skotem když si vjel do terénu měl si bubny plný bahna,vetsinou následovalo schozeni všech kol a čištění. Wilsonka chlazená náporem další tragédie, absolutně žádný přístup k motoru, královská hřídel taky nebyl zrovna konstrukční počin,takže věř že vím o čem mluvím,byl to šrot. A úplně nejlepší bylo když si sundal vrchní broň nad motorem tak ta kurva se skrizila a pak trefit šrouby na díry byla opravdová zábava. Jinak nasedání a zesedani ze zadu měl už Hakl takže tenhle vrak rozhodně průkopník nebyl.

  • Tromba
    10:36 03.02.2019
    Oblíbený příspěvek

    Ve VOP v Šenově,kde jsem pracoval,vládne socialismus,doby minulé...
    práci odvádějí především externí /agenturní/pracovníci.
    Již jsem prošel hodně firem ale tolik uřednictva,THP,....apd.,jsem ještě neviděl,stejně jako tzv.teplých místeček,kmenových zaměstnanců,různého druhu.Byt na straně druhé,pracovní ohodnocení,není nikterak valné,spíše podprůměrné.
    Jako kvalifikovaný pracovník,s certifikacemi,jsem nenašel v podniku uplatnění,dělal jsem práci,nekvalifikované prac.síly,či zaškolování,na zcela jinou profesi,prac.pozici.
    Normy,či pozice,jsou jiné pro externí a jiné pro kmenové zaměstnance.
    Obecně jednání vedoucích pracovníků,je ale celkem slušné,abych jen nekritizoval....
    Obecně se ale nedivím,že armádní techniku,musíme kupovat od zahraničních firem,od VOP,rozhodně nic takového ani čekat nemůžeme,je to udržovací firma,teplých místeček.

    • astor
      10:51 03.02.2019

      Pracuji v leteckém průmyslu od počátku své profesní dráhy, prolezl jsem většinu vojenských i civilních leteckých fabrik ať již jako zaměstnanec nebo jinak, mám i dnes poměrně čerstvé zprávy z jiných informačních kanálů, než místní salonní znalci a tak vaše poznatky mohu potvrdit.

  • astor
    08:43 03.02.2019

    Tak jsem si zde podle některých pánů včera "zatrolil. Na začátku všeho bylo mé vyjádření obavy z toho, že armádní akvizitoři zase provedou další nepřehledný nákup, který bude terčem kritiky širší veřejnosti, jako tolikrát dřív. Taktéž jsem vyjádřil nelibost nad zaměřením naší armády a malým sebevědomím jejího velení, které dle mého dostatečně nehájí zájmy naší země. Dále jsem projevil nelibost nad proměnou našeho hospodářství na montovnu a poukázal jsem na malou přidanou hodnotu, kterou našim licencím dáváme. A dověděl jsem se:
    1) vždy jsme vyráběli OT cizí konstrukce - mnou rozporováno
    2) přesun speciální výroby po roce 48 na Slovensko zabil náš zbrojní průmysl, licenční výroba ruské techniky nás vrhla zpátky, rozporováno, mé poukázání na naše vlastní vývoje jako výsledků těchto licencí
    3) v ČSLA mučili zajaté americké vojáky z korejské války - trolling diskusních oponentů, zdroje nedoloženy
    4)v Rusku vyráběli motory HSy bez licence - trolling diskusních
    oponentů, vyvráceno
    5) vojáci ČSLA údajně bojovali v Afghánistánu po boku Rusů, nedoložený trolling diskusních oponentů
    Tak dumám, kdo je tady vlastně troll...

    • Jura99
      09:29 03.02.2019

      překrucuješ statečně:
      ad 1) BVP domácí konstrukce opravdu žádné nebylo, OT pouze kolový SKOT ve spolupráci s PLR
      ad 2) přesun vývojových oddělení na východ skutečně zastavil dosud tradiční zbrojní výrobu v Čechách, např. ve Škodě Plzeň nebo ČKD, a už se ji nepodařilo obnovit.
      ad 3) nějaká svědectví jsou z vojenské nemocnice Střešovice, ale nejspíš to není zajímavé téma pro historiky, probádané to pokud vím opravdu není.
      ad 4) v diskusi nenajdeš příspěvek s tvrzením, že Rusové dělali bezlicenční motory HS 12Ybrs, najdeš jen reakci na tvé tvrzení, že ČSR byla závislá na licencích, a sice že na licencích nebo bezlicenčních kopiích byl závislý mj. i SSSR.
      ad 5) neumím posoudit
      Jinak pokud je v AČR něco hodně dobré, tak zejména lidi, nevím kde jsi vzal, že velení má malé sebevědomí a nehájí zájmy naší země.

      • astor
        10:20 03.02.2019

        Ad1) tedy OT64 je polská konstrukce
        ad2) stěhování vojenského průmyslu nebylo pokračování tendence z první republiky, už tehdy domýšleli, co bude za dvacet let ( :-) )
        ad3) "nějaká svědectví jsou z Vojenské nemocnice ve Střešovicích" je důvod pro tvrzení, že u nás byli mučeni američtí z korejské války
        ad4) tvrzení o ruském kopírování motorů jsou trollím evergrenem, ale připouštím reverzní inženýrství na základě vzorků
        ad5) pokud zdravým sebevědomím myslíš nasazování našich ozbrojenců do boje za cizí zájmy máš pravdu. Přiznávám, že můj názor nemusí být většinový ale je můj. A stojím si za ním. Představte si, že národ, který dvacet let okupovali Rusáci, posílá okupovat a buzerovat, vlastní vojáky okupovat a buzerovat cizí zemi. Tak to vidím, ty Moravce v Dejvicích.

      • Scotty
        10:35 03.02.2019

        Jen bych doplnil že poslední pásové OT byl TOPAS z roku 1962 a i tem byl stejně jako SKOT vznikl v Československo-Polské spolupráci. BVP československé konstrukce nevzniklo ani jedno.
        Po té už se jelo jen v licencích koupených v SSSR o které přestal být z pochopitelných důvodů po rozpadu VS jakýkoli zájem.
        Více například zde: https://www.armadninoviny.cz/e...
        To jestli je astor troll nechám na vašem posouzení.......ovšem odpověď zní ano.

        • Jura99
          12:09 03.02.2019

          Topas je ale take evoluce BTR-50. Jediny originalni je OT-64

  • skelet
    19:11 02.02.2019

    může mi někdo vysvětlit, proč někdo reaguje na trolla s úrovní začátku 21.století? Vždyť je tak průhledný..

    • astor
      19:33 02.02.2019

      Otázkou je, kdo vlastně je průhledný. Zda ten, kdo klade jednoduché otázky a nebo ten, kdo na jednoduché otázky není schopen jednoduše odpovědět.

    • Scotty
      20:38 02.02.2019

      skelet
      Je to troll bezesporu. Ovšem pokud ten jeho trolling zůstane nevyvrácen začnou jeho příspěvky někteří lidi brát vážně.
      V této diskuzi dokázal že se místo relevantních argumentů jen bezobsažně mlží. Teď je jasné že ho nikdo nemůže brát vážně.

      • skelet
        21:13 02.02.2019

        omlouvám se, ale už jeho první příspěvek byl jasný trolling. ;)

        • Jirosi
          08:11 03.02.2019

          Bohužel, značná část společnosti má jeho "troll" názory za fakta.

      • astor
        23:24 02.02.2019

        Zato vás kašpary je třeba brát vážně. To už není ani na smajlíka. Nezapomeňte se poplácat po ramenou.

        • Rase
          08:39 03.02.2019

          Je s nim fakt sranda :D

          • astor
            09:29 03.02.2019

            S vámi taky, ale taková smutná, jako s každým zapáleným svazákem, co věří v jasné zítřky.

          • Rase
            10:04 03.02.2019

            astor:
            jop, jsem ten největší ze všech soudruhů!
            teď jsi rozesmál i místní kremloboty co mě nesnáší :-D

          • astor
            11:06 03.02.2019

            Termín "kremlobot" , obvykle používají hlupáci.

          • Scotty
            11:13 03.02.2019

            Ne, ne astore to si pleteš. Kremloboti jsou obvykle hlupáci.

          • astor
            11:29 03.02.2019

            Termín "kremlobot" používají většinou debatéři jako prostředek k likvidaci diskutujícího s nepohodlnými názory, osinu v zadku, jako zkratku k jeho zesměšnění. Dokazují tak svoji neschopnost solidní diskuze a tak je diskreditace označením za kremlobota vítaným přehozením vyhýbky k jinému tématu, urážkám, ostouzení a pomluvám, které jsou vám evidentně bližší než solidní diskuze.

    • Nesher
      10:44 03.02.2019

      Skelet asi tak. Nejlepší je si toho zapšklého trolla nevšímat, ale sranda s ním je, v tom má Rase zase pravdu. Např. to, že každého kdo s ním nesouhlasí obviňuje ze "soudružství" a v další větě se slzou v oku vzpomíná na doby ČSLA a vůbec časy kdy byla naše země kolonií zaostalého severoasijského impéria je vážně k potrhání.

      • astor
        11:43 03.02.2019

        :-)))

  • astor
    17:42 02.02.2019

    Jura,ad Dalík: Opravdu bylo v případech CASA a Gripen vše v pořádku? Žádné podezření z korupce? Žádné tvrzení o předraženosti obého? Doopravdy...
    Scotty: pokud pokládáš montáž izraelského minometu do nadnárodně - rakouského Panduru a montáž silnější vysílačky do téhož, za přidanou hodnotu, pak tedy ano. :-))))

    • Scotty
      18:03 02.02.2019

      Co si o těch modifikacích něco zjistit než tu hloupě trolit. Mimochodem těch modifikací na Panduru je podstatně víc. Paradoxně bude velitelská verze bezpečnější než veze KBVP.

      • astor
        18:24 02.02.2019

        To je bomba... :-)))

      • astor
        18:37 02.02.2019

        Přečetl jsem ještě jednou a konstatuji, že na svém trvám. Je komické, jak naši armádní akvizitoři financují vývoj a nákup něčeho, co jinde dlouho a spolehlivě funguje.

      • Rase
        14:03 03.02.2019

        Ty nástavby umíme v tuzemsku dělat na hodně vysoké úrovni, doufám že v tom budeme pokračovat i u nových BVP. Věže tady neděláme a svařit korbu umi kde kdo, tohle je tak hlavni schpnost kterou muzeme rozvijet a má smysl. Myslim ze PSM nam nabizi vyvoj a vyrobu specialnich verzi Pumy s tim ze by pak treba sly i pro BW. Vývoj vlastniho vozidla (Wolfdog) nema smysl, moc veci na podvozku a pohonu se muze pokazit uz pri konstrukci.

  • Tecka
    17:08 02.02.2019

    Bardzo przepraszam ,że poza tematem ale jak dla mnie to jest ważna wiadomość.... Czechy chcą utworzyć pułk powietrznodesantowy ,czyli ..w ramach dywizji 101 ,plus Niemcy i Polacy ,mamy sporą jednostkę szybkiego reagowania na kierunku bałtyckim. To naprawdę jest rozsądne !

    • Nesher
      23:46 02.02.2019

      Ano, proces transformace 43. výsadkového praporu na pluk byl již zahájen. Jen se na to to koukáte svým "polským" pohledem, který je nutně směrem k AČR omezený. Důvodem není ani tak situace na v Baltských zemích, byť i samozřejmě tam by ho šlo použít, ale obecně potřeba třetí manévrové jednotky, která bude spíše expedičního typu. Pro případnou válku s Ruskem máme 4. a 7. brigádu.

  • astor
    12:31 02.02.2019

    To Jirosi, ad: přidaná hodnota při licenční výrobě autobusů pro pěchotu Pandur. - Doopravdy netuším, jakou přidanou hodnotu do licenčních Pandurů vložili zaměstnanci VOZ Šternberk. Ty zajisté ano, ale nechceš to sdělit veřejnosti z obavy z ruských a čínských agentů, rejdištěm kterých se dle našich tajných služeb - a nutno podotknout i tak či onak zásluhou - naše českomoravské luhy a háje staly. Je to tak, že?

    • Jura99
      14:22 02.02.2019

      Ve Šternberku asi žádnou, montovali to ve VOP Nový Jičín, to je o kus vedle :-). Ale obecně vzato nic moc extra v dovednostech podniku taková svařovačka a montáž nejspíš nepřinese, spíš jen zaměstnání pro lidi, což není málo, ale ani mnoho. Kéž by se s obdobnou péčí trvalo na domácích dodavatelích u cenově daleko objemnějších státních zakázkách. Např. různé silniční stavby dodávají mezinárodní podniky, točí se tam stovky miliard Kč a kvalita je i tak mizerná.

      • astor
        14:50 02.02.2019

        Omlouvám se Moravanům, ale ty dva VOP mi splývají. Pravda, že důvodem licencí je kromě transferu technologií je i udržení zaměstnanosti v daných strategických oblastech. Teď jsem slyšel, že Vodochody budou propouštět 200 lidí, Američan vycouval z výroby kokpitů vrtulníků, náhradní program nemají (velkovýroba L39NG je pouhý sen dětinských fantastů) Naštěstí je v okolí dost strojírenských firem, které dokáží tyto odborníky vstřebat.

        • Jirosi
          14:54 02.02.2019

          "Američan vycouval z výroby kokpitů vrtulníků"

          Možná není problém u nás(CR), ale opravdu jen v tobě...

          "Podle mluvčího Aera Tobiáše Tvrdíka souvisí propouštění s celkovou proměnou orientace výroby, která se pod italským managementem už třetím rokem zaměřuje na vlastní výrobu letadel, hlavně nového cvičného letounu L-39NG, a odklání se od subdodávek a civilní výroby."

          Více na https://www.e15.cz/domaci/aero...

          • astor
            15:06 02.02.2019

            Už jsi našel tu naši přidanou hodnotu z licenční montáže Pandurů? V čem že je ta moje chyba? Že Američan přesouvá výrobu domů? Že ty lidi nepropustí a já si vymýšlím? Nevím tedy, v čem je moje chyba, tu tvou vidím hlavně v prchlivosti a neodpovídání na jednoduše položené otázky.

          • Scotty
            17:08 02.02.2019

            astor
            Přidanou hodnotu ze zavedení Panduru do AĆR vstřebal podnik Tatra Defence, který pokračuje v jejich výrobě a servisu. Např. spojovací a velitelská varianta pro AČR.

        • astor
          15:57 02.02.2019

          Dumaje o české přidané hodnotě Pandurů mě napadá drama o jejich koupi, posléze snížení počtu objednaných kusů a melodrama o prémiéru Topolánkovi, jeho Dalíkovi a zástupci zbrojařské firmy. Drama se jmenuje "Naval prachy" a jeho hlavní aktér stále ještě pobručuje. To je ta pravá česká přidaná hodnota v intencích tradice absurdního divadla! A další díly se jmenují "Gripen" a "CASA" a teď se chystá další díl naší oblíbené mýdlové opery, kde hlavní hrdina obvykle neví, co chce a nedá pokoj, dokud to nedostane. Tedy dva díly, jeden se jmenuje "Transportér" a druhý "Vrtulník pro českou námořní pěchotu". Tolik naše přidaná hodnota dnes :-)))))//

          • Jura99
            17:24 02.02.2019

            Ten kdo pobrucuje "jen sel s pany na led", hlavni akter asi nebude. Nicmene to neznamena, ze se uz nikdy nic nema kupovat, protoze to bude "zase" levy. Gripen ani CASA nevypadaji na levotu, ale clovek nikdy nevi, jsou to velke objemy penez a neni cenove srovnani, takze se tam cosi pohodlne schova.

    • Jirosi
      14:50 02.02.2019

      "Například montáž SB-2 zaměstnala stovky lidí v Aviácké motorárně, montovali do SBček licenční motory Avia Hispano Suiza"

      Pokud ti jde o prací lidí, montovalo se to tady. Ale to je vice méně jedno.
      To hlavní je, že jsme měli licenci k vývozu a výrobě modifikací. Ty vznikali až tu a stále vznikají. A prodali se i do zahraničí.
      https://www.armadninoviny.cz/s...
      https://www.armadninoviny.cz/a...
      https://www.e15.cz/domaci/mili...

      • astor
        16:25 02.02.2019

        Nevšiml jsem si, že bych ti něco takového vyvracel. Snad jen to bych vyvrátil, a to je ten fake o bezlicenční výrobě motorů HS v Rusku. Na Wikipedii je článek o motoru VK-105. O Klimovovi píší, že zůročil své zkušenosti se zaváděním licenční výroby motoru HS 12y ruské označení M-100...

  • flanker.jirka
    09:31 02.02.2019

    Nějaké memorandum vidím asi jako poslední problém. Pokud podmínili spolupráci s domácím průmyslem, tak by se tímto měli chlubit výrobci techniky ucházející se o tuto zakázku.

    Větší problém vidím v tom, jak se ministr a jeho parta chová. Bývá dobrým zvykem techniku všech ucahzečů testovat a až na základě toho vybrat vítěze.
    A tady na odkaze čtu, že se má do srpna 2019 podepsat smlouva, a prý to malý pitaval z velkého města považuje za realistický termín.
    https://echo24.cz/a/SfSBb/nejv...

    Tady je krásně napsáno jak dlouho trvají nějaké testy vozidla, i déle než rok! To se jako vše bude testovat pouze u "vítěze" a ostatní techniku si neplánují řádně vyzkoušet? Vozidla budou mít na sobě velké množství podsystémů, které se snad otestují než se vyberou.
    https://www.armadninoviny.cz/a...

    • Rase
      12:36 02.02.2019

      Zajímavá ta zminka o cenach, prijde mi, ze se furt udává jinak:
      Předpokládaná hodnota zakázky bez životního cyklu a případné opce činí podle ministerstva obrany 42,7 miliardy korun bez DPH, tedy více než 50 miliard korun s DPH.

      • flanker.jirka
        17:24 02.02.2019

        Je to na pováženou, nemít představu o provozních nákladech. O to více bych se přikláněl k tomu, že by se vozidla testovala alespoň rok.
        Testování techniky před pořízením v ČR absolutně nikdo nezvládá správně a v odpovídajícím rozsahu. (dobrým příkladem mohou býti vrtulníky, které nikdo prakticky nezkoušel a přesto se MO snažilo o pořízení, nikde nebyla ani o nějakém testování radarů madr a že je to zapotřebí se aktuálně projevuje u Perunu)
        ... k tomu případ jako z kocourkova, kdy výrobce radarů bude armádě dodávat mrap Titus.

        • Rase
          17:35 02.02.2019

          To jo, předpokládám že servis na těch 30 let vyjde na minimálně stejnou částku jako samotné pořízení vozidel (myšleno bez ceny za technologie, linku a podobně). Je tak dost důležité, zda do těch 50+ mld počítají i servis nebo ne. Pokaždé říkají něco jiného... :( začíná to být čím dál víc chaotické

          • flanker.jirka
            18:48 02.02.2019

            S jistotou na MO vědí, že vozidla chtějí pásová. Řeší problémy s najímáním právníků, ale technické věci jsou stále nevyjasněné. Z toho mi vychází, že je zajímají jen jejich židle a ne to co pořídí.

          • Nesher
            10:48 03.02.2019

            flanker

            Technické věci jsou vyřešené, MO už poslalo podklady na MF kde to výběrko zaregistrují a pak poptávku pošle MO vybraným zájemcům, dle vyjádření MO se tak stane nejpozději do konce února.

  • astor
    07:34 02.02.2019

    To zase bude pěkný tunel... Ale v důsledku je to potvrzení názoru o tom, že Česko je jen banánovou montovnou, že naše schopnost cokoliv vyrobit je na velice nízkém stupni... Politické reprezentaci dávno nezáleží na potřebách země a jejích institucí, jde jí jenom o to, aby dobře vypadala v očích svých spojenců a aby si od nich nevysloužila pokárání :-) . Komici ke strašení Arabů a černoušků v Africe při koaličních trestných výpravách. Fuj.

    • Scotty
      08:24 02.02.2019

      Taková kontrolní otázka. Víte kdy u nás bylo naposledy vyrobeno BVP čistě československé konstrukce?
      Chvilka napětí............u nás se BVP domácí konstrukce NIKDY nevyrábělo.
      Takže podle vaší definice jsme tedy banánovou montovnou už hodně dlouho. Komiku.

      • astor
        08:46 02.02.2019

        Chvilka napětí.... V kolika válkách a trestných výpravách po boku tehdejších kolegů z krvežíznivé Varšavské smlouvy bojovala ČSLA do roku 89? A k vámi uvedenému není co dodat, jen bych podotkl, že zmíněná výroba ruského železa je terčem kritiky polistopadových vojenských historiků, neb dle jejich názoru likvidovala tehdejší vývojovou základnu vojenského průmyslu. A o závislosti tehdejší generality na názorech že zahraničí tehdy si nedělám iluze, jen je komické, že často ti co se klaněli na Východ, otočili trup o 180 stupňů. I dnešní doba má své plukovníky Moravce. Takže nic nového, závislost a servilita.

        • Jura99
          08:54 02.02.2019

          ČSLA by pak asi byla ve srovnání s AČR vzorem humanity, ale v kolika dnešních válkách dělá AČR pokusy na zajatcích jako někdejší ČSLA s americkými zajatci importovanými z korejské války ?
          Výroba sovětských vzorů techniky byla samozřejmě smrtící ranou pro domácí zbrojní průmysl, ale začalo to už okupací, kdy domácí zbrojní výrobu zničili Němci. Finální tečkou byl převod strojní výroby a posléze i vývoje do neprůmyslových zemědělských krajů východní části ČR a do Pováží.

          • astor
            09:13 02.02.2019

            Napište mi nějaký odkaz ohledně pokusech na amerických zajatcích, ne Reflex nebo jiné bulvární periodikum. Jinak i kdyby to bylo pravda, pořád to není vyslání našich občanů vraždit občany druhé země pro zájem třetí. Ostatně, kauza Skripal nedávno odhalila, že i teď se pro zájem našeho momentálního spojence podílíme na výzkumu chemických zbraní, můžete vyloučit, že se tam nekonají pokusy na zajatých Talibancích? Ostatně to říkala Macháčková od nás z mlékárny a ta je důvěryhodná jako celý ÚSTR!

          • astor
            09:28 02.02.2019

            Co týká transportu vojenského průmyslu na východ Československa, tak ten není důsledkem poúnorového vývoje. Po roce 1933 v Československu došlo k přehodnocení obranné politiky z důvodu narůstajícího nebezpečí ze Nacisticka( nacistické Německo dle některých současných politiků nikdy neexistovalo, předcházim konfliktům!) a k vládnímu rozhodnutí přesunout zbrojní výrobu na východ. Z hlavy střelím třeba pobočný závod pražské Avie v Kunovicích, ostatek bych musel dohledat. Přesun zbrojní výroby v padesátých letech byl tak dokončením koncepce vzniklé za první republiky, ostatně jako spousta dalších, napadá mě dostavba Vltavské kaskády. Nikdy se nic nestaví na písku...

          • Jura99
            09:38 02.02.2019

            astor: stále to byly pobočné závody a s kompletním přesunem výroby vč. vývoje a se zrušením mateřských podniků nejspíš ve 30letech nikdo nepočítal. Způsobený problém ilustruje fakt, že přestěhovat se museli i zaměstnanci vývoje, že nestačilo tamějším obyvatelům vyměnit pluh za rýsovací prkno.

          • Tesil
            19:16 02.02.2019

            Čekám až se objeví nesmysl ohledně povolených ztrát při cvičení ČSLA.

          • Jura99
            09:33 03.02.2019

            Tesil: nevím jestli se to nazývalo "povolené ztráty", ale podle posledních výzkumů zahynulo v ČSLA za posledních 25let (1964-89) poměrně ohromující množství vojáků - 3 843.

        • astor
          08:59 02.02.2019

          Jinak ještě bych rád podotkl, že od vzniku ČSR byl náš vojenský průmysl vždy závislý na licencích, viz letecké motory a např. licenční výroba sovětských SB-2 v Letově. Vždy tam ale byla nějaká přidaná hodnota, která mí u současných montáží cizího materiálu chybí.

          • Scotty
            09:14 02.02.2019

            Přidaná hodnota? Jako když nám za smontované licenční tanky platily podřadnou bavlnou, pokud tedy vůbec zaplatili?

          • Jura99
            09:18 02.02.2019

            Tak výroba SB-2 se v ČSR už nijak neprojevila, celou produkci převzali už Němci a výrobu zastavili. Na licencích, případně bezlicenčních kopiích byl především závislý průmysl v zemi kde zítra znamenalo včera (reálně to bylo a dosud je opačně), speciálně ty motory, pikantní je, že SB-2 měl v SSSR osazen motory M-100 což byla kopie motoru Hispano-Suiza 12Ybrs, ale ČSR si SB-2 koupila v SSSR bez motorů a osadila je svými vlastními licenčními kopiemi toho stejného motoru Avia HS12Ybrs.

          • astor
            09:46 02.02.2019

            Přidanou hodnotou nemyslíme obvykle platbu za produkt, ale duševní vlastnictví zapracované v licenčním produktu. Například montáž SB-2 zaměstnala stovky lidí v Aviácké motorárně, montovali do SBček licenční motory Avia Hispano Suiza... Btr50 - Ot-62 je takovým příkladem přidané hodnoty, stejně jako SŘP Kladivo. Jakou podobnou přidanou hodnotu jsme dali do Pandurů, netuším. A - podle vašeho - o licenční výrobě OT- 810, OT-64Skot, L29,L39(zúročené zkušenosti z licenční výroby Migů v Aero Vodochody) nic? Výroba dle vás licenčních palných zbraní vz.59, vz.58,vz.61... licence a licence.

          • Jirosi
            12:00 02.02.2019

            "Jakou podobnou přidanou hodnotu jsme dali do Pandurů, netuším."

            Pokud netušíš, tak pak nevíš. A pokud na tvé neschopnosti dokládáš schopnosti českého průmyslu, tak je to tragické.

        • Scotty
          09:20 02.02.2019

          O tom že v Afganistanu bylo nasazeno i pár příslušníků ČSLA se šeptá už dlouho.

          • astor
            10:14 02.02.2019

            V 80.letech se školili ve Vyškově důstojníci ANA. Drsní chlapíci, ne jako naši navonení fousatí gerojové z Chrudimi. Jeden můj bývalý kolega, bývalý vyšší důstojník, mi vyprávěl, že pár důstojníků z řad výsadkového vojska projevilo zájem zúčastnit se reálného konfliktu, ale že to naši tehdejší spojenci striktně odmítli. A ten zbytek je pouhé JPP.

          • HEKTOR
            14:15 02.02.2019

            astor - len aby neboli vaši navonení fousatí gerojové z Chrudimi v boji efektívnejší ako tý drsní chlapíci z ANA ...

          • Scotty
            17:19 02.02.2019

            astor
            Samozřejmě se oficiálně neodjíždělo do Afganistanu, ale na delší cvičení do SSSR. Bohužel při tom cvičení asi zabloudili a co čert nechtěl najednou bojovali v Afganistanu.

  • palo satko
    12:55 01.02.2019

    A kto že to tu radil Slovakom, aby si kolesove obrnence komplet kupili a nepatlali ich doma?

    • Rase
      13:54 01.02.2019

      Pokud si vzpomínám, tak zapojení místního průmyslu vám nabízel i ten Rheinmetall, tak ta nabídka od Patrie není nějak unikátní... Osobně si myslím, že podobně na tom byla Francouzská nabídka, jelikož věž byste si stejně dodali svou, což hned hodí nemálo %.
      Nevím ale, že by někdo nějak kritizoval samotný nápad, montovat si vozidla doma a něco vyrábět, spíš se kritizovaly řeči o unikátnosti vozidla a podobně - tedy způsob prezentace. Většinou i fakt, že máte spíš pořídit pásáky, vzhledem k závazkům NATO. Navíc jste ty 8x8 ještě nekoupili, tak zatím ani nic "nepatláte" (když použiju tvá slova).

      • Gibon
        14:10 01.02.2019

        To je mytus. Ked sa hladalo riesenie pre BOV, tak ako Nemci tak aj ostatni vyrobu na SVK odmietli. Ono ju odmietli aj Poliaci, ale bola tam aspon dohoda, ze reciprocne objednaju modernizacie DANA na SVK.
        A ked to odmietli dat na papier, MOSR sa obratilo priamo na Finov. A az potom Rheinmetall vydal vyhlasenie, ze su ochotny cast vyroby realizovat na SVK. No to sa len snazili chytat kocura za chvost. Rovnako ako SAAB, ked uz vedel, ze prehral, vydaval vyhlasenia ako postavi servisne centrum. Do zmluvy to vsak nedali...
        Ved preco Litva nevyraba svoje Boxery doma? Podnik na to ma a objednali viac ks ako mame v plane objednat my. Myslis, ze sa o to nesnazili?

        Pasaky mame vyriesit do 2030, harmonogram na to je. Akurat toto neustale politikarcenie okolo vsetkeho ho hrozne natahuje.

        • Jirosi
          14:20 01.02.2019

          Tam spíše rozhoduje cena, pokud zaplatíš dostaneš i výrobu.
          Ale to je přesně ten rozdíl. Litva šla po ceně...

        • Miroslav
          14:30 01.02.2019

          Niečo bližšie o tom harmonograme k nákupu pásovych bvp pre Slovensko?

          • Gibon
            14:42 01.02.2019

            Príprava projektu 2021-23, dodávky 2024-30.

          • Gibon
            15:02 01.02.2019

            Mozno len doplnim, ze sa hovori o urychleni nakupu pasakov.
            Povodny harmonogram ratal so splatenim stihaciek postupne do 2030.
            Rovnako aj Z2 mali byt dodavane do 2025 a budu do 2022.
            Kedze vsetko za tieto dve polozky bude zaplatene do 2022, uvolni sa tym dost vela penazi a planuju ich vraj dat do tazkej brigady.
            MOSR dostalo od MFSR ulohu aktualizovat harmonogram. Coskoro by mal byt verejny.

            Bolo by fajn, keby AČR dovtedy vybrala a boli dodane prve kusy. Budeme mat prehlad. Drzim palce, nech vyberu to najlepsie. Puma by bola super, aj CV90 bude fajn..

          • Jura99
            18:18 01.02.2019

            Gibon: předpokládaná cena je 450mil. €, to je tak na 50ks moderních BVP nebo přes 200ks BVP-M. Snad to v té době bude řešit někdo rozumný, BVP-M by byly vyhozené peníze.

        • HEKTOR
          19:50 01.02.2019

          Gibon - jediná "vec",ktorú vraj nemci odmietli,bolo to,že odmietli fiktívne prefinancovať ten náš slávny vývoj...no a fíni sa ulakomili...

          • Hidalgo
            07:59 02.02.2019

            Nemci jednoducho povedali NIE pre výrobu na Sôovensku. Žiadne reči o "fiktívnom" financovaní. Udivuje ma, ako "znalí" odborníci robia závery. To že nemci nepustia inam výrobu, je fakt. Požiadavka na výrobu na Slovensku bola jedna z kľúčových mimo vojenských podminok a je to úplne logická podmienka. Snažil by sa o to každý štát, ktorý nie je krátkozraký (ekonomika, podpora, vojnová výroba a pod.).

          • Jura99
            08:15 02.02.2019

            Hidalgo: zrizovat vyrobu pouze na 80ks se muze ve finale prodrazit, ale svarit korbu by predal asi kazdy vyrobce.

          • Scotty
            08:28 02.02.2019

            Hidalgo
            Zajímavé že k nám jsou Němci ochotní předat výrobu svých BVP. To že bude montáž probíhat ve VOP je jedna z hlavních podmínek.

          • HEKTOR
            09:53 02.02.2019

            Hidalgo - súhlasím,štát ktorí nie je krátkozraký by tak mal premýšlať...ale ten štát by musel mať finančné prostrietky,technologické možnosti a aj nejaké ambície...a mrzí ma to,ale subjektívne si myslím,že to nebude slovensko a ani česko...pri počtoch objednávanej techniky to ani nie je asi možné...skúste si prečítať článok o českej modernizácii tankov t-72...od rôznych firiem sa nakúpili rôzne komponenty a vytvorili sa modernizačné sety,ale sety sa spotrebovali ďalšie už nie su...udivuje ma,ako "znalí" odborníci veria,že pri vyrobení (aj keď slovo výroba,je silné slovo)cca 80ks otečiek si zachováme schopnosť vojnovej výroby...to ako vyrobíme 80ks a potom "zakonzervujeme" celú linku aj pracovníkmi.??

            Jura99 - no nestáva sa to často,ale musím s vaším príspevkom súhlasiť - 08:15 02.02.2019 ...

            Scotty - nóó,tak to je fakt zaujímavé...a to som presne myslel....

          • Jirosi
            12:05 02.02.2019

            Je jedno jestli si je budeš vyrábět doma nebo v zahraničí. Rozhoduje kolik to bude stát!
            Dalším rozhodujícím faktorem je zda získá linka výrobní licenci pro jiné státy světa. Ale tohle vám opět nikdo za darmo neprodá.

    • Jura99
      18:27 01.02.2019

      Jedna věc je bez větších úprav smontovat doma zahraniční odladěný vzor, což je asi záměr AČR a druhá věc je vzít ze zahraničního vzoru část stroje a na něj svým "výzkumem a vývojem", se kterým nemám žádné zkušenosti, naroubovat cosi, co má údajně vyhovovat domácí armádě, které bůhvíproč asi nevyhovuje to, co je jinde zavedené a osvědčené.

      • palo satko
        19:47 01.02.2019

        Jura, keby ste mali problemy s vyrobou tych "pasakov", pridte sa spytat. Mame skusenosti už od OT 810 a T 34/85

        • Jura99
          21:09 01.02.2019

          To je pekne davno, pak uz nic ? ;)

          • palo satko
            03:37 02.02.2019

            Lepsie ako Jagdpanzer 38. :)

          • Jura99
            06:54 02.02.2019

            jako vtip dobrý, ale ten byl aspoň originální, u vás se vždy jen montovalo podle cizího projektu. VOP CZ má určitě větší zkušenosti s výrobou obrněné techniky než jakákoliv firma v SR, montáž Pandurů a zejména přestavba T-72M4CZ není málo.

      • HEKTOR
        10:03 02.02.2019

        Jura99 - ale koľko penazí sa tam dá "stratiť"...
        osobne by som bol rád,keby slovensko bolo sebestačné v každej oblasti,ale treba byť objektívny a priznať si že to tak neni...a rôznym výskumom a vývojom sa len strácajú finančné prostriedky...tu proste musí isť nejaká národná hrdosť bokom a treba si priznať pravdu...

    • Scotty
      08:32 02.02.2019

      palo satko
      Nevím o tom že by vám tohle někdo radil. Kritizováno bylo zejména to, že přidělání věže na už existující vozidlo se dá těžko nazvat domácí vývoj.

      • Jura99
        17:30 02.02.2019

        Jelikoz tu vez pridelavaji uz dva roky, tak to bude urcite domaci vyvoj ;).

        • Falko
          08:05 03.02.2019

          Jura ten postup z vlastným vývojom sa zvolil preto ,aby sa zbytočne nepreťahovalo výberové konanie ,ako je to zvykom u AČR.

          • Jura99
            09:38 03.02.2019

            Tak to se fakt povedlo :-). Scipio bylo představeno 2015 a dohoda mezi SK a PL slavnostně podepsána v červenci 2015. Záměr koupit BOV 8x8 bude tak o rok o dva starší. Možná to tím vlastním vývojem urychlíte tak, že při desetiletém výročí dostanete první kusy.

          • HEKTOR
            12:21 03.02.2019

            Falko - nechcem vidieť všetko len "čierne",ale celý ten náš vývoj,stojí za jedno veľké hovno-je to len môj subjektívny názor...ale ok,ak bude ten náš výrobok tak svetový,tak verím že sa časom pohrnú záujemcovia z celého sveta...a potom sa aj verejne ospravedlním projektu -vydra- ...
            príklad výberoveho konania,ktoré sa zbytočne nenaťahovalo,išlo sa na istotu a kvalitu je maďarsko a nákup tankov a húfnic...

  • m.shook
    08:49 01.02.2019

    1) Nikde se mi nedaří dohledat čelní a boční Rolled Homogeneous Armour equivalency jednotlivých vozidel. Ví někdo o něčem ?

    2) vzhledem tomu že má BVP sloužit nejméňe dalších 30 let nepřijde vám 30mm cannon už na dnešní poměry skoro málo ? natož pro budoucí bojiště ?

    3) všude jsem našel jen velmi strohé info o APS jednotlivých vozidel.

    • Jirosi
      09:30 01.02.2019

      -všechno pancéřované to má PTŘS.
      -ostatní věci tu 30mm. U toho mi přijde podstatné spíše zvolit ráži co je vyráběná, ať nedojedeme na cenu munice.

      • m.shook
        11:09 01.02.2019

        Budoucnot BVP je podle mě jasně daná. Vozidla typu T-15, Achzarit nebo Namer vybavená hlavní výzbroj která dokáže překonat hojně se rozšířujíci APS (trophy, afghanit). Takovou výzbroj vidím např. (sorry že musím k rusům) BM-57 autocannon s patřičnou municí. Z toho mi jasně vychází Puma a případně do budoucna jiná věž s kanonem 57 mm a dostatečným místem pro větší munici, která se časem i v NATO a zvlášť v evropě hojně rozšíří. Pokud zvolíme jiné vozidlo .... máme tady za 15 let opět papírová BVP-2 akorát západní výroby. P.s. ví někdo proč v tendru na nová BVP není izrael s namerem ? (zvlášt když je tam lynx který je vývojově v podobné fázi)

        • Jirosi
          12:03 01.02.2019

          To v podstatě zvonu vynalézáš tank.
          U vozidel založených na MBT, máš přední odolnost MBT. Takže tou 75mm sundáš sice APS, ale vozidlo nevyřadíš.
          Problém vezení "2" raket ve světle APS vidím taé. Ale vzhledem k malé rozšířenosti, zatím zůstávají dostatečně efektivní.

          Ale hlavním smyslem té výzbroje je podpora vysazené pěchoty. Tam by sice 57mm byla také účinější, ale poměrně brutálně ti klesne zásoba vezené munice.

        • Nesher
          12:10 01.02.2019

          Protože se ani nenamáhali přihlásit, MO je samozřejmě vyzvalo.
          Jinak já bych si tak jistý vývojem nebyl. Okolo celé platformy Armata je spousta otazníků a bůhví co s ní nakonec bude. Navíc i Rusové sami počítají i s platformou Kurganěc, která by měla sloužit (už kvůli ceně ) v podstatně větších počtech než T15. Izrael byl vždy trochu jinde, viz Merkava a nikdo jiný se podobné vozidlo zavést nechystá.

    • Slavoslav
      09:42 01.02.2019

      Skus si pozriet STANAG levely pre jednotlive vozidla. Tie by si mal bez problemov dohladat a predstavu o odolnosti ti to da.

      https://en.wikipedia.org/wiki/...

    • Miroslav
      13:22 01.02.2019

      Pokiaľ viem tak v požiadavke bol kanón 30 mm a viac. Osobne sa mi páči viac ak je BVP vyzbrojený rychlopalným kanónom menšej ráže ktorý dokáže protivníka zasypať väčším množstvom striel vo veľkej kadencii.

      • m.shook
        17:00 01.02.2019

        V tuhle chvíli je to nesmysl, ale evropa bude nucena vyvinout vykonější zbraň pro svá BVP. 30mm kanony jsou nedostatečné. Pujde buď o 40mm nebo 57mm autokanon s teleskopickou municí která ušetří místo i zjednoduší konkstrukci kanonu (absence vyhazovače atd.) a teké bude bez problemu zvládat kadenci 200+ výstřelů za minutu. Mluvím jen o tom že je duležité přemýšlet do budoucna, protože s možnostmi AČR bude nakupované BVP sloužit 50 let. Puma má podle mě největší modernizační potenciál už jenom kvuli nejvyššímu užitečnému zatížení.

        • Jirosi
          17:40 01.02.2019

          M.shook: Uvědomuješ si, že ty zbraně nemají smysl. Protože, pak to bude míst stejně takový rozptyl, že je to k ničemu.

        • Slavoslav
          18:22 01.02.2019

          samozrejme, ze aj teleskopicka municia vytahovac potrebuje. Pleties si to s beznabojnicovou. A i tie zbrane maju vytahovac a tvar municie je tomu prisposobeny, aby si vedel odstranit zlyhavku, ci vybit zbran ak sa nestrielalo.

  • Warnost
    03:29 01.02.2019

    Takže je Strnad co se výroby ASCODu týká mimo hru?

    • PavolR
      08:22 01.02.2019

      To podľa mňa iba v prípade, že by bol AČR ponúknutý taký model, na ktorý nemá licenciu. Inak je spolupráca veľmi obšírny pojem, ktorý môže zahŕňať rôznu mieru participácie. Môže sa napr. v prípade ASCODu stať, že jedna firma zmontuje a druhá bude zabezpečovať servis a pod. ...

  • Rase
    20:44 31.01.2019

    Hodně se mi líbí vizualizace z lednového ATM, kde je CV90 Mk.IV osazené bezosádkovou bojovou věží MCT-30 od firmy Kongsberg. Prý tahle věž váží 3,5 tuny, zmiňovány jsou PTŘS Javelin a MMP. Za druhou zmíněnou nejspíš stojí Francouzi, jelikož tyhle věže budou osazené na VBCI 2 pro Katarskou armádu. Je docela možné, že neměli zájem ji osadit střelami Spike, tak ji norové ani nenabízí (zatím).

    http://www.palba.cz/album/albu...

    • semtam
      22:36 31.01.2019

      MCT-30 pokud se nemýlím tak lze osadit na všechny platformy mimo Pumy. Jinak tento krok je znamením, že se hýbou ledy.
      A popravdě jsem rád, že se tendru přímo neúčastní americká strana, to by jsme byli mediálně i v diskuzích denně masírováni a zaříkáváni o nejvýhodnější nabídce z USA a zaklínáni o důležitosti koupě amerického stroje v rámci NATO. Uff tohle nás naštěstí mine.

      • Gibon
        09:03 01.02.2019

        Tak uz chapem ten boj proti F-16. Ty proste len nemas rad USA. :-D

        • semtam
          17:24 01.02.2019

          To bych musel proti F-16 někde bojovat :D, pokud se ti nelíbí věcné argumenty proč je pro menší letectva dost omezená rozpočtem vhodnější Gripen, tak s tím nic neudělám. Ti co naopak vehementně podporují F-16 viz. logik, tak těm očividně záleží jen na zemi původu či se něchtějí přijít o hrdost (Slovensko). A hlavně pokud bojoval proti strojům z USA, tak nepíšu, že vhodnějším typem než F-16 byl F-35 a Gripen E. Bohužel nepochopil si nic.

          • Gibon
            18:14 01.02.2019

            Ked myslis :-DDD

      • Vrata
        09:17 01.02.2019

        Jsem take rad, ze se tendru neucastni US strana nebot potom bychom my neusofobove by neustale masirovani ze strany vas usofobu jak jste vy chudaci jste neustale masirovani z nasi strany aby se ......
        Prave jste tu vasi masaz zacal.

        • semtam
          17:25 01.02.2019

          Až na to, že to má jepičí život, protože ryze US stroj není :)

      • Kichot
        11:07 01.02.2019

        Tak GDELS je v podstatě americká

      • Kichot
        11:23 01.02.2019

        Navíc Rheinmetall koupil BAEsyst. Takže tu reálně proti sobě bojují " Sudeťáci-fašisti a vrazi z volstrýtu" To ještě bude rudé peklo..

        • balm
          11:58 01.02.2019

          Nekoupil, pouze se změnil vlastník akcií divize.

      • Scotty
        08:44 02.02.2019

        semtam
        Pokud by se tendru účastnila i americké vozidlo, byli by jsme zasypáváni ze strany různých pošuků prohlášením o tom jak je všechno zmanipulované a že se musí vyhrát právě americký stroj.
        Pokud by dokonce k jeho výběru skutečně došlo, spustili by vlastenci cizích států ihned řev že jsme jen americké kolonie.
        Máte pravdu, asi je lepší že se nepřihlásili.......

      • Starlight
        14:48 02.02.2019

        Asi nebude na škodu podívat se na vlastnické struktury jednotlivých kandidátů:

        General Dynamics European Land Systems (GDELS) je evropská business unit americké General Dynamics Corporation. GDELS má sídlo ve španělském Madridu ve stejné budově jako ředitelství španělské divize GDELS Santa Bárbara Sistemas, kterou GD koupil v roce 2001 a která je tou organizací, které vyvíjí a vyrábí vozidla ASCOD (Ajax,.. ).

        Teď to nejzajímavěji - americká společnost General Dynamics Corporation (NYSE:GD), britská BAE Systems plc (LSE:BA.) a německá Rheinmetall AG (FWB: RHM) jsou veřejně obchodovatelné akciové společnosti. Jejich akcie jsou především ve vlastnictví investičních fondů a bank. Hodně jich je amerických a zjednodušeně se dá říci, že stejné fondy a banky vlastní akcie všech těchto investičních společností.

        Odlišnou strukturu má jen německá společnost Projekt System & Management GmbH (PSM), které nabízí bojová vozidla Puma. Konsorcium PSM bylo založeno jako Joint venture (50:50) německých firem Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG (KMW) and Rheinmetall Landsysteme GmbH.

        Společnost Krauss-Maffei Wegmann GmbH & Co. KG (KMW) je rodinná firma, která je od roku 2015 součástí holandského holdingu KANT (KMW And Nexter Together) KANT je společný holding (50:50) vlastníku KMW a francouzské firmy Nexter Systems (dříve GIAT Industries), které je pro změnu kontrolována francouzským státem.

        BAE Systems nabízí švédská bojová vozidla CV-90, které to taky mají historicky komplikované. Vyrábí je společnosti BAE Systems Hägglunds AB a BAE Systems Bofors AB, které spadají pod holdingovou společnost BAE Systems AB (tedy centrále aktivit BAE Systems ve Švédsku). Tento holding zase podléhá společnosti BAE Systems Land & Armaments Inc. se sídlem v USA, která je pobočkou mateřské BAE Systems. Společnosti BAE Systems Land & Armaments Inc. je v USA, protože největší část portfolia je původem americká United Defense Industries (UDI, historicky známé jako součást FMC, která stojí za M113, M2 Bradley, nebo houfnicích M109 a M777).

        To byla jen část amerických vazeb u nabízených vozidel :-)

        • Luky
          08:41 04.02.2019

          Prostě za tím nakonec stejně stojí chazarský dlouhoprsťák, takže vlastně ještě zlatej Strnad....

        • danny
          14:29 04.02.2019

          Výborný příspěvek, děkuji. Pohled na vlastnické struktury a rozklíčování vztahů v ekonomicky spjatých skupinách umí často překvapit.