Ministerstvo obrany vybírá 3D radary. Zvolí alianční cestu?
_Kokonaisturvallisuus_2015_01.jpg)
-
22. 2. 2016
-
40 komentářů
-
Jan Grohmann
Vlada ČR v nejbližší době projedná materiál ministerstva obrany k nákupu mobilních 3D přehledových radiolokátorů (MADR) středního dosahu. Nákup bude řešen formou mezivládní dohody. O dodávku 3D radarů projevují zájem čtyři firmy - švédská firma Saab, britská BAE Systems, izraelská Elta Systems a francouzská Thales Raytheon Systems.
Osm radarů pro Armádu ČR
Klíčovou informací nákupu je rozhodnutí Ministerstva obrany ČR (MO ČR) nakupovat radary formou vláda-vláda (government to government). Touto formou MO ČR neoslovuje přímo výrobce, ale vládu země, ve které se výrobce nachází. Smlouva je pak uzavřená formou mezivládní dohody, nikoliv přímou dohodou s výrobcem.
Tímto způsobem lze předcházet námitkám a protestům neúspěšných uchazečů, které mohou zdržovat celý nákup. Obě vlády se mohou rovněž dohodnout na oboustranně výhodné spolupráci - ať už na zapojení českého průmyslu do projektu nebo recipročním nákupem české vojenské techniky.
Dalším kladem je vytvoření užšího politicko-vojenského vztahu s danou zemí nebo společné cvičení jednotek. Ostatně vytvoření užších vojenských mezistátních vazeb je jednou z priorit programu.
MO ČR opakovaně diskutovalo nad množstvím jednotlivých radiolokátorů. Původně se počítalo s pěti radary, později s deseti. Finálně však ministerstvo osloví vlády čtyř zemí s požadavkem na nákup osmi souprav radarů .
Půjde o radary středního dosahu s režimem detekce malorozměrných a nízkoletících cílů s možností digitálně předávat informace o poloze cíle systémům pozemní protivzdušné obrany (PVO). MO ČR, také vzhledem k negativním zkušenostem z minulých tendrů, požaduje zabezpečení logistické podpory radarovým kompletům po dobu 20 let.
Pět souprav radarů poskytne 24 hodin denně, sedm dní v týdnu přehled o vzdušné situaci nad územím České republiky. Další tři radary Armáda ČR vyčlení pro případy krizových situací v rámci aktivace Národního posilového systému (NaPoSy) PVO, jako zálohu a k výcvikovým úkolům.
Trojice radarů bude v případě kritické situace, po aktivací NaPoSy, přiřazena pro obranu strategických objektů - především jaderných elektráren, chemických továren, velkých měst, atd. Při aktivací NaPoSy se mimo jiné zvýší počet vyčleněných letounů (včetně L-159 ALCA) pro ochranu vzdušného prostoru a dojde k aktivací pozemních systémů PVO.
Ukázka fungování integrovaného systému protivzdušné obrany NATINADS (NATO Integrated Air Defence System).
Páteřní síť PVO
PVO České republiky se opírá o dva základní radarové přehledové systémy. Dva 3D stacionární radiolokátory typu FADR (Fixed Air Defence Radar) u Sokolnic a Nepolis tvoří páteřní radarovou síť NATO v rámci integrovaného systému protivzdušné obrany NATINADS ( NATO Integrated Air Defence System ).
Radary FADR zajišťují přehled o vzdušné situaci do vzdáleností 500 km a v letových hladinách 3000 až 30 000 m. Tento prostor je v “alianční odpovědnosti”. Za detekci cílů v letových hladinách 100 až 3000 m je však odpovědná každá země NATO.
Právě tuto přízemní oblast pokryjí nové 3D radary MADR. Ministerstvo obrany po vyhlášení soutěže očekává uzavření dohody do konce letošního roku. Všech 8 radarů Česká republika získá do konce roku 2021. Jak bylo zmíněno výše, součástí dohody bude i dvacetiletý servis, opravy, dodávky náhradních dílů, technická podpora.
Podle požadavků ČR musí nové 3D radary být rovněž schopny spolupráce s budoucími protivzdušnými raketovými komplety (např. Aster 30), které nahradí letité sovětské systémy 2K12 KUB. Nový 3D radar musí v kooperaci posilovat schopnost střeleckého radiolokátoru PVO navádět střelu na cíl.
MO ČR plánuje vydat za osm radarů 3 miliardy Kč (bez DPH) a ročně za logistickou podporu 199 milionů Kč (bez DPH), tedy 5 % z pořizovací ceny.
Ministerstvo požaduje radiolokátor ověřený reálným nasazením. Klíčové pak bude vyhodnocení ekonomické výhodnosti, nejen samotné ceny, ale také rozsahu zapojené českého průmyslu do projektu a potenciál další vojenské spolupráce s danou zemí.
Alianční cesta
Jaké ČR má tedy možnosti? První se nabízí tzv. “alianční cesta”, kdy v rámci posilování partnerství mezi členy NATO MO ČR zvolí dohodu s alianční zemí - tedy s francouzskou vládou a firmou Thales Raytheon Systems nebo britskou vládou a firmou BAE Systems. Mimo alianci pak nabízí své produkty švédská firma Saab a izraelská Elta Systems.
Pokud bude zvolená alianční cesta, dojde k velmi žádanému posílení schopnosti spolupráce vojenské techniky jednotlivých zemí nebo například ke standardizaci komunikačních prostředků. Dodejme, že hlavním problémem zemí NATO je velmi rozdílná vojenská technika, což výrazně snižuje schopnost a efektivitu kolektivní obrany. Nemluvě o nemožnosti nasadit vojáky jedné země NATO na techniku druhé alianční země.
Dá se také očekávat, že v budoucnu bude ČR spolupracovat při případných vojenských operacích se zeměmi NATO. To platí i o možných společných cvičeních, společném nákupu munice a techniky díky alianční agentuře agentury NAMSA (NATO Maintenance and Supply Agency), školení, výměně tajných informací atd.
Stručné porovnání nabízených radarů
Země |
Francie |
Francie |
Švédsko |
VB |
Izrael |
Výrobce |
Thales Raytheon Systems |
Thales Raytheon Systems |
Saab |
BAE Systems |
Elta Systems |
Člen NATO |
Ano |
Ano |
Ne |
Ano |
Ne |
Operační použití |
Ano |
Ano |
Ne |
Ano |
Ano |
Použití |
Přehledový režim/Navádění raket PVO/lokalizace RAM |
Přehledový režim |
Přehledový režim/Navádění raket PVO/lokalizace RAM |
Přehledový režim |
Přehledový režim/Navádění raket PVO/lokalizace RAM |
Dálkový dosah |
250 km |
470 km |
280 km |
470 km |
470 km |
Navádění zbraní |
ano / 100 km |
ne |
ano / 100 km |
ne |
ano / - |
Výškový dosah |
24,4 km |
30,5 km |
44 km |
30,5 km |
- |
Azimut |
360° |
360° |
360° |
360° |
360° |
Čas mezi selháním (MTBCF) |
2800 h |
3500 h |
2500 h |
1500 h |
- |
Pozn. V případě chybějícího údaje (-) nebylo možné hodnotu dohledat;
Související články
Dělostřelecká a raketová budoucnost Armády ČR
Před pár týdny Ministerstvo obrany ČR zveřejnilo Koncepci výstavby Armády České republiky 2025. ...
-
10.01.2016
-
53 komentářů
-
Jan Grohmann
Radary GM200 a GM400: Francouzské řešení pro Armádu ČR
V současné době je v plném proudu výběrové řízení na nákup nových mobilních 3D radarů protivzdušné ...
-
17.01.2016
-
45 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda ČR: Význam rezervistů roste
V dnešní době se hodně mluví o rostoucím významu rezervních jednotek v členských státech NATO i ...
-
09.02.2016
-
79 komentářů
-
Jan Heřmánek
Český voják 21. století najde inspiraci v Evropě
Řada zemí po celém svět pracuje na svém vojákovi 21. století. V České republice vývoj probíhá s ...
-
19.02.2016
-
24 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Vypadá to, že v případě nákupu MADR radarů bylo rozhodnuto, vítězem je IAI Elta Systems s radary ELM 2084 (zajímavostí je ta 30-ti členná výběrová ...
Zobrazit celý příspěvekVypadá to, že v případě nákupu MADR radarů bylo rozhodnuto, vítězem je IAI Elta Systems s radary ELM 2084 (zajímavostí je ta 30-ti členná výběrová komise).
http://zpravy.e15.cz/domaci/ud...
Uvidíme, jestli se to v pátek potvrdí.
Skrýt celý příspěvekVlastník automobilky Tatra koupil pardubickou společnost vyrábějící radary.
Pardubickou Retii koupil zbrojní magnát ...
Zobrazit celý příspěvekVlastník automobilky Tatra koupil pardubickou společnost vyrábějící radary.
Pardubickou Retii koupil zbrojní magnát Strnad
http://www.denik.cz/ekonomika/...
Skrýt celý příspěvekpodivi23: nebýt Retie, mohli mít ve Strakonicích lepší mašiny než například Revisor, v tomto segmentu existují modernější stroje, které umí měřit i výšku, což Revisor neumí.
podivi23: nebýt Retie, mohli mít ve Strakonicích lepší mašiny než například Revisor, v tomto segmentu existují modernější stroje, které umí měřit i výšku, což Revisor neumí.
podivi23: nevkládejte někomu vaše osobní doměnky. Jediné co zajistí kvalitní výběr je otevřené výběrové řízení, je to osvědčené v zahraničí. To co předvádí Retia celou dobu je jen ...
Zobrazit celý příspěvekpodivi23: nevkládejte někomu vaše osobní doměnky. Jediné co zajistí kvalitní výběr je otevřené výběrové řízení, je to osvědčené v zahraničí. To co předvádí Retia celou dobu je jen lobbing a obcházení právě otevřené soutěže.
TRS 15 neměl šanci ani na začátku, v porovnání s tím co je teď ve světě k mání je zastaralý.
Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: Zas nebýt Retie a jejího lobování, tak už tu máme TRS-15 od Bumaru...
Trochu mi začínáte připomínat Zbrojíře a jeho svatou válku proti CZUB :)
pjek: pasivní ...
Zobrazit celý příspěvekflanker.jirka: Zas nebýt Retie a jejího lobování, tak už tu máme TRS-15 od Bumaru...
Trochu mi začínáte připomínat Zbrojíře a jeho svatou válku proti CZUB :)
pjek: pasivní systémy nepochybně mají své místo, aktivní radary však nenahradí. Třeba proto, že potřebují "spolupracující cíl" (cíl musí něco vysílat, aby ho pasivní systémy zachytily. Částečně to řeší PCL).
Skrýt celý příspěvekhttp://www.armyrecognition.com...
GM400 ládovana do Herkula :)
Skrýt celý příspěvekflanker.jirka: ja viem o ktoru Retiu sa jedna. Je to ta ista retia skrze ktoru si chcu Izraelci zvysit sance aby urobili deal. Prave preto si myslim ze by mala byt CR troska menej ...
Zobrazit celý příspěvekflanker.jirka: ja viem o ktoru Retiu sa jedna. Je to ta ista retia skrze ktoru si chcu Izraelci zvysit sance aby urobili deal. Prave preto si myslim ze by mala byt CR troska menej vzrusena ohladom Elta - Retia radarov... ale to je moj sukromny nazor
Skrýt celý příspěvekmat.kan: mám a mysli "předního českého výrobce" vojenské techniky, kupříkladu vyrábí i toto: http://www.armadninoviny.cz/ra...
:-Dmat.kan: mám a mysli "předního českého výrobce" vojenské techniky, kupříkladu vyrábí i toto: http://www.armadninoviny.cz/ra...
:-DT810 je předělaný Ross R210, který v devadesátých letech vyhrál výběrovku na náhradu V3S. Nicméně po dodání několika kusů R210 firma Ross zkrachovala.
AČR se obrátila na svého ...
Zobrazit celý příspěvekT810 je předělaný Ross R210, který v devadesátých letech vyhrál výběrovku na náhradu V3S. Nicméně po dodání několika kusů R210 firma Ross zkrachovala.
AČR se obrátila na svého dodavatele, tedy na Tatru, aby zhotovila náhradu za V3S. Tatra nabídla AČR lehké vozidlo své koncepce (T815-7 4x4), ale AČR vyžadovalo žebřinový rám, respektive pokračování výroby R210. Tatra tedy odkoupila výrobní dokumentaci od správce konkurzní podstaty firmy Ross. A přepracovala jej.
Motorem Renault a kabinou Renault byl osazen již R210, takže tento koncept Tatra převzala.
Ostatně zde ani nebylo na výběr, motor podobné velikosti v ČR a SR nikdo nevyráběl. A vyvíjet jej pro 700vozů není ani v náznaku rentabilní.
Podvozek je rozhodně jiný , než má Renault Midlum, jelikož Ross pokračoval ve vývoji podvozku V3S.
Skutečný vlastník je jasný - Jaroslav Strnad
Skrýt celý příspěvekcejkis: podle me jsou vlastníci celkem známí. To o tom zaneni mimo čr sem nevedel, ale to už je docela marginální..
Vetsi hodnotou je to za výrobní kapacity sou na našem uzemí, ...
Zobrazit celý příspěvekcejkis: podle me jsou vlastníci celkem známí. To o tom zaneni mimo čr sem nevedel, ale to už je docela marginální..
Vetsi hodnotou je to za výrobní kapacity sou na našem uzemí, servisní taky, jejich podvozek se dá namontovat na kdeco, takže to unifikuje techniku. (tansporter, delo, vyprostovaci vůz,...)
A hlavne pokud ti jde o finance..tak samotná korporátní dan, kterou odvadejí jinde je docela mala oproti částce kterou kazdý rok odvedou na povinnych odvodech za zhruba 1000 zamestnanců + co odvedou sami zamestnanci.
Skrýt celý příspěvek4 Helioss
a) argument, že všude je Tatra je úsměvný poté, co byl do armády zaveden model Renault Midlum pod názvem Tatra 810.
b) co mám poti Tatře ? Jen to, že je zvýhodňován ...
Zobrazit celý příspěvek4 Helioss
a) argument, že všude je Tatra je úsměvný poté, co byl do armády zaveden model Renault Midlum pod názvem Tatra 810.
b) co mám poti Tatře ? Jen to, že je zvýhodňován výrobce který je od 01/2016 kótován mimo území ČR, platí daně mimo a není vidět skutečný vlastník
Skrýt celý příspěvekTo ze je neco nove neznamena to ze to nefunguje. Na strankach vyrobcu vsech adeptu naleznete informaci o prepravitelnosti techniky pomoci C 130 Hercules. Tak at se pochlubi a ...
Zobrazit celý příspěvekTo ze je neco nove neznamena to ze to nefunguje. Na strankach vyrobcu vsech adeptu naleznete informaci o prepravitelnosti techniky pomoci C 130 Hercules. Tak at se pochlubi a dovezou to k otestovani u nas!
Zajimave je ze se nikdo z jihu cech neozval v pripade nakupu nedovyvinuteho a neodzkouseneho radaru Revisor pritom i v teto kategorii byly v te dobe k dispozici lepsi odzkousene radary.
Skrýt celý příspěvekShania: dík.
No jo, když naši vrcholní političtí představitelé nejsou schopni jasně deklarovat, čí že jsme vlastně spojenci, tak prostě nemáme tu důvěru, aby nám byly svěřeny ...
Zobrazit celý příspěvekShania: dík.
No jo, když naši vrcholní političtí představitelé nejsou schopni jasně deklarovat, čí že jsme vlastně spojenci, tak prostě nemáme tu důvěru, aby nám byly svěřeny nejmodernější zbraně.
Skrýt celý příspěvekbojové preskúšanie ELM je iste fajn ale ČR myslím nie je v situácii, žeby čelila na kolenách splácaných rakiet od susedov..takže je to pre ČR relevatné nasasenie?
k veci som ...
Zobrazit celý příspěvekbojové preskúšanie ELM je iste fajn ale ČR myslím nie je v situácii, žeby čelila na kolenách splácaných rakiet od susedov..takže je to pre ČR relevatné nasasenie?
k veci som našiel tento článok ale som laik - mohol by niekto zrzumitlene zhrnutie ?
http://www.securitymagazin.cz/...
flanker.jirka: ak tomu tomu rozumiem spravne giraffe je neprodukovany alebo aspon nenasadeny/neoskusany typ. inak povedané mačka vo vreci...
Skrýt celý příspěvekAutor tu čaruje s technickými daty radarů, ať se zkusí podívat na nabízené verze ELM 2084 a jejich parametry, zajímavé je i omezení kdy ELM2084 v režimu předávání dat pro střely ...
Zobrazit celý příspěvekAutor tu čaruje s technickými daty radarů, ať se zkusí podívat na nabízené verze ELM 2084 a jejich parametry, zajímavé je i omezení kdy ELM2084 v režimu předávání dat pro střely pracuje jen v sektoru 120° kdežto Giraffe 4A a GM 200 to umí v plném rozsahu 360°.
Další, co by měl doplnit jsou dosahy u Giraffe 4A, v režimu 15 otáček za minutu deklaruje Saab až 350 km.
Vypadá to opět na článek psaný PR tónem neviditelné ruky trhu :-D
Skrýt celý příspěvekShania: a to se bavíme o odpalu z letadla nebo ze země a na jakou vzdálenost?
Při odpalu z letadla jde jen o navedení do blízkosti cíle (30km?) kdy AMRAAM převezme navádění na ...
Zobrazit celý příspěvekShania: a to se bavíme o odpalu z letadla nebo ze země a na jakou vzdálenost?
Při odpalu z letadla jde jen o navedení do blízkosti cíle (30km?) kdy AMRAAM převezme navádění na sebe.
To mě jako nějaká nutnost "letět minimálně podél cíle" rozhodně nepřipadá.
Navíc ten tok dat není kontinuální.
Chápu to jako : odpal s info leť na tuto pozici, během letu na pozici dostane AMRAAM jednou nebo dvěma dávkami zpřesňující info, po příletu na pozici přebírá navední a cíl ničí již bez kooperace s kýmkoli.
Skrýt celý příspěvekU ELM-2084 můžeme NATO" požadavek splnit cestou Kanady (ta to splácala dohromady formou koperace němců a izraele) - ale jaké rakety k tomu použije jsem ...
Zobrazit celý příspěvekU ELM-2084 můžeme NATO" požadavek splnit cestou Kanady (ta to splácala dohromady formou koperace němců a izraele) - ale jaké rakety k tomu použije jsem nenašel
http://www.defensenews.com/sto...
Skrýt celý příspěvekHanc: tu schopnost myslím mají až AIM-120D, a na tu si my ještě pár let počkáme.
Víc najdeš třeba zde: http://www.warfaresims.com/?p=...
Je to enormní taktická výhoda, ...
Zobrazit celý příspěvekHanc: tu schopnost myslím mají až AIM-120D, a na tu si my ještě pár let počkáme.
Víc najdeš třeba zde: http://www.warfaresims.com/?p=...
Je to enormní taktická výhoda, umožňuje to např odpalujícímu letounu střílet naslepo, nebo prostě vystřelit a zmizet. U starších verzí je třeba aktualizovat polohu cíle z letounu který vystřelil a to ho vystavuje nebezpeční, protože musí letět minimálně podél cíle.
S CEC navádění může převzít letoun co je víc v zadu, AWAC, pozemní radar atd.
Skrýt celý příspěvekKdybych měl tu rozhodovací pravomoc já, zvolil bych ELM-2084.
A kdybych si měl vsadit, jak to dopadne ve skutečnosti, tak tipuji GM 200 v nějaké předražené a především nesmyslné ...
Zobrazit celý příspěvekKdybych měl tu rozhodovací pravomoc já, zvolil bych ELM-2084.
A kdybych si měl vsadit, jak to dopadne ve skutečnosti, tak tipuji GM 200 v nějaké předražené a především nesmyslné kombinaci s ještě nějakým dalším aliančním typem.
Skrýt celý příspěvekEste otazocka k MTBCF. Pokial som spravne pochopil, tak sa jedna o dobu medzi 2 kritickymi zlyhaniami. Ked si tak zoberiem 1500 hodin pri prevadzka 24/7 je to nieco 2 mesiace. ...
Zobrazit celý příspěvekEste otazocka k MTBCF. Pokial som spravne pochopil, tak sa jedna o dobu medzi 2 kritickymi zlyhaniami. Ked si tak zoberiem 1500 hodin pri prevadzka 24/7 je to nieco 2 mesiace. Najlepsi maju totu hodnotu nieco cez 4 mesiace.
Tie stare ruske radary sa potom ako srali, ked toto ma mat lepsiu spolahlivost ?
Ked si predstavim, ze v robote by server drbol kazde 2 mesiace, tak po par takyto zlyhaniach by bol vymeneny server aj zo systemakom
Skrýt celý příspěvekTěžký život papoušků a cvičených opiček z českého mainstreamu.
https://vlkovobloguje.wordpres...Těžký život papoušků a cvičených opiček z českého mainstreamu.
https://vlkovobloguje.wordpres...To jsou články pane Grohmann ? .-)
Jak asi rozhodne největší francouzský lobbista v ČR Babiš ? :-D
Jo a bude to na podvozku strnadobabišovy tatry :-DTo jsou články pane Grohmann ? .-)
Jak asi rozhodne největší francouzský lobbista v ČR Babiš ? :-D
Jo a bude to na podvozku strnadobabišovy tatry :-DMyslím, že do okamžiku aktivace vlastního radaru co má AMRAAM to zvládne "odpalující" letoun. Předávat část navedení na zem nevidím jako nějak efektivní při vzdálenosti kolem 100 ...
Zobrazit celý příspěvekMyslím, že do okamžiku aktivace vlastního radaru co má AMRAAM to zvládne "odpalující" letoun. Předávat část navedení na zem nevidím jako nějak efektivní při vzdálenosti kolem 100 km.
Skrýt celý příspěvekTaková laická otázka. Lze pomocí těchto radarů navádět i rakety odpálené z letounů? AIM-120 nebo AIM-9. Přeci jen mají delší dosah než palubní radary. Jde to propojit třeba s ...
Zobrazit celý příspěvekTaková laická otázka. Lze pomocí těchto radarů navádět i rakety odpálené z letounů? AIM-120 nebo AIM-9. Přeci jen mají delší dosah než palubní radary. Jde to propojit třeba s radary gripenů nebo i L-159 to by bylo pro obranu leteckého prostoru ČR geniální řešení ne? L-159 by tím získala velkou hodnotu i pro vzdušný boj. Tím, že by prostřednictvím těchto radarů získala velký přehled, by smazala rychlostní hendikep.
Skrýt celý příspěvekSouhlas s Honzou H. že dodržet požadavky na reálné nasazení a naváděné střely je nutný. Na druhou stranu je bohužel u naší armády největší problém s financováním, takže tím pádem ...
Zobrazit celý příspěvekSouhlas s Honzou H. že dodržet požadavky na reálné nasazení a naváděné střely je nutný. Na druhou stranu je bohužel u naší armády největší problém s financováním, takže tím pádem určitě odpadá problém nebo spíše nápad na nějaké kombinace týpů obecně. To máme samotné zařízení, výcvik atd. Nejlepší je kupovat tedy v rámci úspory od jedné značky, navíc jsem pro to, aby byla prodávající firma alianční výrobce.
Skrýt celý příspěvekrase: v zásadě souhlasím ale takto se aliance nikdy nedostane ke reálnimu sjednocování výzbroje a to je podle mně škoda. dva typy od stejního výrobce jsou myslím menší zlo.
rase: v zásadě souhlasím ale takto se aliance nikdy nedostane ke reálnimu sjednocování výzbroje a to je podle mně škoda. dva typy od stejního výrobce jsou myslím menší zlo.
Ta Elta taky nevypadá zle, jen u ní není známo pár údajů a hlavně není ze země NATO. Navádění zbraní má, dlouhý dosah má atd. Navíc by stačilo 8 ks jednoho typu, než nějaká ...
Zobrazit celý příspěvekTa Elta taky nevypadá zle, jen u ní není známo pár údajů a hlavně není ze země NATO. Navádění zbraní má, dlouhý dosah má atd. Navíc by stačilo 8 ks jednoho typu, než nějaká kombinace 4+4, 6+2 nebo tak něco - v případě radaru od Thalese.
Navíc státy v NATO mají ve výzbroji velký mix radarů, tak bysme těmi pár ELM-2084 moc problémů nenadělali. Kdyby měly všechny státy nato jen radary od Thales a BAE, tak pak by to smysl možná mělo, ale v současnosti je to jedno.
Unifikace se hodí u pozemní techniky, výzbroje atd. (u větších zakázek), u pár radarů je to zbytečné
Skrýt celý příspěvek"Bílá kniha o obraně doporučuje dále nerozvíjet a nemodernizovat schopnost protiletadlové raketové obrany založené na komplexu 2K12 KUB. To znamená, že tento komplex bude vyřazen z ...
Zobrazit celý příspěvek"Bílá kniha o obraně doporučuje dále nerozvíjet a nemodernizovat schopnost protiletadlové raketové obrany založené na komplexu 2K12 KUB. To znamená, že tento komplex bude vyřazen z používání s koncem technické životnosti raket."
Skrýt celý příspěvekJako již tolikrát nerozumím úvahám MO.
Pokud je požadovanou schopností navádění nástupce KUB, sloučil bych obě výběrové řízení.
Rakety KUB končí do roku 2020 (má někdo jiné info ...
Zobrazit celý příspěvekJako již tolikrát nerozumím úvahám MO.
Pokud je požadovanou schopností navádění nástupce KUB, sloučil bych obě výběrové řízení.
Rakety KUB končí do roku 2020 (má někdo jiné info ?) Kdy ty radary asi reálně dostanem když je únor 16.
Kdy jako chtějí toho nástupce KUB vybírat ?
Jak budem realně ladit izraelský radar s raketama od francouzů nebo opačně ?
Že na papír napíšou, že je tam kompatibilita je fajn, ale reálně to někdo takto nasadil?
Skrýt celý příspěvekTak pokud se podíváme na požadavky, tak je požadováno reálné nasazení. Tím pádem vypadává Giraffe 4A. Dále je požadována schopnost navádět střely, takže vypadává GM400 a Commander ...
Zobrazit celý příspěvekTak pokud se podíváme na požadavky, tak je požadováno reálné nasazení. Tím pádem vypadává Giraffe 4A. Dále je požadována schopnost navádět střely, takže vypadává GM400 a Commander SL. Takže reálně zbývá pouze GM200 a ELM-2084. Pokud budeme chtít využít alianční techniku, tak ve výsledné množině zůstává pouze GM200. Takže na výběr moc nemáme.
Jinak, požadavek na navádění střel a na reálné nasazení je velmi rozumný. Určitě bych z něj za žádnou cenu neslevoval.
Skrýt celý příspěvek