Francie boduje: Rafale do emirátů, Mirage do Iráku

Foto: Trojice Mirage 2000 Spojených arabských emirátů; větší foto / Public domain
Trojice Mirage 2000 Spojených arabských emirátů; větší foto / Public domain

Spojené arabské emiráty (SAE) se rozhodly odprodat část svých stíhaček Dassault Mirage 2000-5 Mk.II (označované také jako Mirage 2000-9) do Iráku. SAE stroje dodá poté, co získá 60 kusů nových letounů Rafale.

Mirage za Rafale

O přeprodeji olétaných stíhaček Mirage do Iráku usiluje vláda SAE už od roku 2011. Obchod  byl velmi komplikovaný, neboť každá ze stran si kladla rozdílné podmínky. Celou situaci ještě zkomplikovala Francie, jejíž souhlas byl nutný k uskutečnění celé transakce.

Záměrem SAE bylo prodat Iráku letouny Mirage, které by ale Bagdád zaplatil společnosti Dassault, výrobci stroje Mirage. SAE by na oplátku získaly slevu na nově pořizované letouny Rafale.

Výše slevy pro SAE se údajně pohybuje kolem 10 % a vychází z ceny letadel Rafael, ne z celkové ceny kontaktu v níž je zahrnut i výcvik a zbraňové systémy. Podle zdroje blízkému francouzské vládě se Francie rozhodla uhradit část nákladů za výcvik pilotů SAE, údržbu strojů a další vojenské služby, aby celý obchod podpořila.

Odhadované náklady na pořízení letadel Rafale pro SAE se pohybují ve výši 250 milionů dolarů za kus (započítány i zbraňové systémy, pozemní vybavení pro provoz letounu, školení, výcvik, náhradní díly, atd.) a celková výše kontraktu tak dosahuje 15 miliard dolarů (374 miliard Kč).

Poslední jednání ohledně prodeje stíhaček Rafale do SAE proběhly v polovině ledna v Abu Dhabi u příležitosti návštěvy francouzského ministra zahraničí Laurenta Fabiuse.

Obě strany se shodly, že vzájemná jednání jsou na velmi dobré cestě, nicméně kontrakt ještě nebyl oficiálně podepsán.

Rafale v poslední době na Středním východě boduje. Egypt, Katar a SAE nakoupí 108 stíhaček Rafale, s tím, že další obejdnávky mohou následovat. 

Přeprodej do Iráku

Vláda SAE o prodej letadel do Iráku dlouhodobě a dosud vede složitá jednání s tamní vládou. SAE by prodejem získala jak už zmiňovanou slevu na nákup nových strojů a zejména by se zbavila starých, ne příliš snadno prodejných, letadel.

Iráku další letouny pomohou posílit letectvo, které je klíčové pro podporu iráckých pozemních jednotek v boji s Islámským státem.

Objevil se však problém s použitím letounů Mirage v Iráku. SAE prosazovala, aby byly stroje umístěny v Kurdistánu na severu země a primárně používány na podporu kurdských milic.

Naproti tomu představa Bagdádu byla taková, že stíhačky Mirage Irák využije primárně pro ostrahu celého iráckého vzdušného prostoru a ne jen pro podporu kurdských bojovníků. Podle zdroje z irácké vlády irácký ministr zahraničí Ibrahim al-Jaafari od září minulého roku několikrát navštívil SAE, kde v této věci vede intenzivní jednání. Údajně měl také ujistit tamní vládu, že kurdská území nezůstanou bez vzdušné podpory ze strany centrální irácké vlády.

Podle vyjádření Wathaqa al-Hashimiho, ředitele Irácké skupiny pro strategická studia (Iraqi Group for Strategic Studies), Irák velmi stojí o získání těchto letadel. Hashimi uvedl, že: míč je v současné době na straně SAE. Irácká vláda chce, aby letadla byla umístěna na základě Al Balad Air Base a byla používána od Kurdistánu na severu po polostrov Fao (al-Faw) na jihu.“

V lednu 2015 u příležitosti návštěvy iráckého premiéra Haidera al-Abadiho v Abu Dhabi, oficiálně nabídla tamní vláda Iráku 10 kusů letounů Mirage 2000-5 Mk.II. Podle zdrojů ze SAE se vláda v Abu Dhabi snaží posílit iráckou bezpečnost, zejména v oblastech Baghdadu a Irbilu, kde SAE investovala velké množství finančních prostředků do ropné a plynové infrastruktury.

Mirage 2000 na cvičení Red Flag 2013 ve Spojených státech. 

Mirage v SAE

SAE má v současné době ve své výzbroji 68 víceúčelových stíhacích letadel Mirage 2000 v různých verzích. Prvních 36 letounů tohoto typu bylo do Abu Dhabi dodáno v roce 1986.

Mezi nimi bylo také 8 letounů verze Mirage 200RAD, které mohou nést průzkumné kontejnery - letecký radar s bočním snímáním SLAR (Side-Looking Airborne Radar), šikmé kontejner pro snímkování na velkou vzdálenost LOROP (Long Range Oblique Photography) a další senzory v podvěsech.

Třicet z těchto letounů prošlo celkovou modernizací. Poslední letouny Mirage získalo letectvo SAE roku 2003, kdy byly zahájeny dodávky 32 nových stíhaček Mirage 2000-5 Mk.II. Stroje této verze mohou nově nést střely MICA ER, kontejner FLIR Democles a jsou vybaveny upraveným radiolokátorem Thales RDY-2.   

Verze Mirage 2000-5 Mk.II byla vyvinuta speciálně pro SAE, která poptávala bitevní stroj dlouhého doletu, schopný nést až 6 řízených střel MICA. Technologicky mají tyto Mirage mnoho novinek z letounu Rafale, včetně avioniky, LCD monitorů v kokpitu, které jsou plně kompatibilní s přístroji pro noční vidění a pokročilé senzorické vybavení.

Zdroj: DefenseNews

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Indie nemá zájem o další stíhačky Rafale

Indie před časem oznámila nákup 36 francouzských stíhaček Dassault Rafale. Oproti původním plánům ...

Nehoda irácké stíhačky F-16 v Arizoně

Před několika dny havarovala u města Douglas v Arizoně jednomístná irácká stíhačka F-16IQ. Irácký ...

První tři stíhačky Rafale pro Egypt

Před několika dny dosedly na letiště v Egyptě první tři egyptské stíhačky Rafale. Firma Dassault ...

České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku

Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...

Raptor, Rafale, Typhoon na cvičení Trilateral Exercise

V těchto dnech finišuje letecké cvičení Trilateral Exercise na letecké základně Langley Air Force ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Kozlus
    19:37 04.02.2016

    Aha, asi takhle:
    Irák převzal další dvě F-16 IQ. Nyní má tedy 6 F- 16 (4x F-16C, 2x F-16D)

  • Kozlus
    22:38 03.02.2016

    Jak je to vlastne s tou dodavkou F-16 pro Irak?

  • Mirage
    10:22 03.02.2016
  • David
    13:38 02.02.2016

    Pro Mirage - souhlas. Rafale dlouho narážel na neúspěch - třeba v Brazílii, které přitom Francie nabízela velmi výhodné podmínky.
    Jen tak mimochodem - ve zmíněném původním tendru Indie poptávala 126 a nikoliv 146 letounů (pravda, jednu dobu Indové plánovali zvýšení počtu až na 200 ks). Ale to je detail
    Já osobně bych v exportu Rafale viděl paralelu s Mirage - 2000, které se export také zpočátku nedařil a nakonec byl docela slušný. Samozřejmě, nedosahoval úspěchu F-16, Francie nemá takový politicko-ekonomický vliv, jaký mají USA.
    Ale myslím si, že bude pokračovat i export, lépe řečeno reexport Mirage -2000. Stroje provozované SAE jsou v dobrém technickém stavu, obdobně tak letouny provozované Katarem. Takže bych se vůbec nedivil, kdyby tyto státy dodaly své vyřazované Mirage některým chudším arabským státům. Ostatně, i v případě iráku lze očekávat zájem o více letounů než jen oněch zmíněných 10 ks, potřeba bojových letounů je u Iráku mnohem vyšší

  • Mirage
    15:40 01.02.2016

    David - To je fakt, lonsky rok byl pro Dassault prulomovy. Egypt (24), Katar (24) a ted SAE (60) a snad konecne i ta Indie (alespon 36). Ale i kdyz secteme celkove objednane mnozstvi Egyptu, Kataru, SAE a soucasny pozadavek Indie, stale to je o par kusu mene, nez pozadovala puvodne sama Indie. V puvodnim tendru, ve kterem Rafale zvitezil nad Typhoony i Suchoji, pozadovala Indie 146 novych stroju.

  • Nesher
    14:55 01.02.2016

    midlum
    No vzhledem k tomu, že jsou tam jen dvě cvičná T a dodávku zbytku stále blokuje britské veto (které se snad podaří zvrátit), tak asi nic.

  • midlum75
    14:31 01.02.2016

    vím že je dotaz of topic.....ale jsou nějaké zprávy o nasazení L 159 v Iráku ? nebo se ještě nedostaly do akce

  • jacky3115
    14:20 01.02.2016

    RiMr71
    Reagujte si i bez dovolení kde a kdy chcete, poníženě se omlouvám za své místní povýšené manýry .
    Ovšem že jste do citace nezahrnul další text ( ten v závorce, slovíčkaření se tu "logicky" rozmáhá) krapítek mění význam vašeho :
    RiMr71 Datum: 01.02.2016 Čas: 12:17 .
    Skelet to docela vystihl.

  • tomtom
    14:13 01.02.2016

    Smirnov: Určitě to není ideální, ale oni ty letadla potřebují teď proti IS. Vyrobit nové chvilku trvá. Musí brát kde je co k mání. :)

  • David
    14:11 01.02.2016

    Export Rafale bych za až tak neúspěšný nepovažoval. Byl již dodán do Egypta, u kterého je velice pravděpodobné, že objedná další stroje. Zde popisovanou dodávku do SAE bych také považoval za definitivní, Rafale budou dodány i do nedalekého Kataru. Indie počet objednaných Rafale zredukovala, ale to je dáno spíše nekonečným zpožďováním programu MMRCA, který Indové nakonec raději zrušili. A je pravděpodobné, že další úspěchy ještě přijdou.
    Co se týče té ceny - možná by bylo zajímavé srovnat cenu Rafale a F-35 - ovšem za předpokladu započítání stejných položek. Takto je ta cena poněkud vytržena z kontextu
    A souhlasím s niko - zajímavé je, že Irák konečně začíná opravdu vytvářet nadzvukové letectvo. Olétané Mirage-2000, které jsou ale v dobrém stavu, jsou přitom pro Irák podle mne velice dobrým řešením.

  • Smirnov
    14:10 01.02.2016

    A není trošku hloupé a neefektivní nakupovat a provozovat tolik druhů různorodé letecké techniky (Su-25, L-159, FA-50, F-16, Miarge)?

  • niko
    13:35 01.02.2016

    Podla mna je velmi dolezita informacia, ze Irak konecne zacina seriozne budovat svoje nadzvukove letectvo. F 16 spolu s Mirage 2000 budu urcite vyrazne posilnenie jeho sposobilosti.

  • skelet
    13:34 01.02.2016

    A ono se ví kolik a jaké munice k tomu nakoupili? Nebo se tu jen tlachá? :)

  • flanker.jirka
    13:30 01.02.2016

    Pěkná směna, cena je hodně veselá, buď je to tak poruchové letadlo, že vyžaduje velké skladové zásoby nebo mezi "pozemní vybavení" počítají i letadlovou loď :-D

  • Mirage
    12:52 01.02.2016

    Arabske zeme meli vzdy blizko k francouzske technice, je to dano historicky. Rafale ale stale zoufale ceka na poradne uplatneni a starne a starne. Doba mu moc nepreje, vsichni pokukuji po letounech 5 gen. Ty si ale kazdy dovolit nemuze a navic je k mani pouze jeden jediny. Rafale je svym zpusobem idealni kompromis, opravdu viceucelove leatdlo. Jen ta cena.

  • RiMr71
    12:45 01.02.2016

    S dovolením si budu reagovat kde budu chtít a kdy budu chtít... co kdybyste si podobné povýšené manýry nechal někam jinam. To za prvé.

    Za druhé - to, že jsem další text nezahrnul do citace neznamená, že jsem ho nečetl. Četl a nic to nemění na tom, co jsem napsal..

  • KOLT
    12:38 01.02.2016

    Jj, začíná to vypadat, že až budeme řešit, co dál po Gripenech C/D, bude ta předražená F-35 nejlevnější řešení ;-))

  • jacky3115
    12:36 01.02.2016

    RiMr71 : pokud nečtete všechno, zkuste raděj nereagovat ...
    Viz : Odhadované náklady na pořízení letadel Rafale pro SAE se pohybují ve výši 250 milionů dolarů za kus (započítány i zbraňové systémy, pozemní vybavení pro provoz letounu, školení, výcvik, náhradní díly, atd.)

  • RiMr71
    12:17 01.02.2016

    "Odhadované náklady na pořízení letadel Rafale pro SAE se pohybují ve výši 250 milionů dolarů za kus"

    ...a to je prý F-35 "neskutečně a řádově předražený letoun"...

    Ale nic proti Rafale, nádherná plnotučná mašina!

  • Mirage
    11:41 01.02.2016

    Parada. Krasne stroje oba dva. Je dobre vyzbrojit zeme Blizkeho vychodu zapadni technikou, je to urcite pripoutani si jich a dava to znacnou kontrolu nad jejich ozbrojenymi silami. Oni by si neco nekde koupili, tak jako tak. Navic SAE podporuji boj proti IS.