Mise ASICIPPN III: České Gripeny opět na Islandu

České JAS-39 Gripen budou premiérově vybaveny pro misi nad Islandem střelami vzduch-vzduch středního dosahu AIM-120 AMRAAM. / 21. zTL

Ve čtvrtek 29. září 2016 krátce po půl dvanácté vzlétly z mateřské 21. základny taktického letectva Čáslav první tři letouny JAS-39 Gripen na Island, o půl hodiny později je následovaly další dva nadzvukové stroje. Na letišti Keflavík přistály poslední letouny v 18.11 hod. českého času.

Většina příslušníků 3. úkolového uskupení Armády České republiky odletěla na Island již v neděli 25. září 2016. Na ostrově budou čtyři nadzvukové stroje (pátý je záložní) nasazeny od příštího týdne k ostraze vzdušného prostoru aliančního státu, který nedisponuje vlastní armádou.

Na cestě měl doprovodit české stíhače tanker KC-135 amerických vzdušných sil. „V místech určených k tankování za letu není vhodné počasí, předpokládá se tam silná turbulence, které neumožňuje bezpečné provedení procedury. Po dohovoru s kapitánem amerického tankeru se velitel přeletu rozhodl pro záložní variantu – spolupráci s tankerem zrušit a přelet realizovat s mezipřistáním na letišti Lossiemouth ve Skotsku," prozrazuje zástupce velitele 211. taktické letky major Milan Nykodym.

„Jako piloti jste výborně vycvičeni, se záložním plánem je vždy nutné počítat. Jsem přesvědčen, že úkol splníte jako vždy se ctí, která je vojákům Armády České republiky vlastní," zaznělo z úst zástupce náčelníka Generálního štábu AČR – ředitele Společného operačního centra generálmajora Petra Mikulenky, který se všemi piloty přijel osobně rozloučit.

Délka letu se tak prodloužila ze 4 hodin na více jak 6 hodin. V rámci přeletu museli piloti na letišti připravit letouny k opakovanému vzletu do cílové destinace Keflavík (tzv. Cross Servicing). „K této proceduře jsou všichni piloti letky cvičeni," doplňuje major Nykodym.

Letouny po přistání projdou nezbytnými kontrolami a předepsanými pracemi tak, aby byly připraveny na první certifikační lety, které se uskuteční začátkem příštího týdne pod dohledem komise z nadřízeného stupně velení Společného mnohonárodnostního operačního střediska vzdušných sil NATO (CAOC – Combined Air Operations Centre) z německého Uedemu.

Již v průběhu příštího týdne by měla první směna zaujmout ostrou hotovost v rámci systému NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System). Plnění operačního úkolu je plánováno do počátku listopadu 2016. Letouny se poté vrátí zpět na mateřskou základnu v Čáslavi buďto v doprovodu amerického tankeru, nebo v případě potřeby opět s mezipřistáním v rámci záložního plánu přeletu.

„Již potřetí během posledních tří let jsme dokázali připravit letouny, techniku a personál tak, abychom mohli během následujících týdnů zabezpečovat dva hotovostní systémy současně," uvedl velitel čáslavské základny plukovník Petr Tománek. Letouny gripen Vzdušných sil Armády ČR tak budou opětovně působit v rámci Integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO jak z mateřské základny, tak ze 3000 km vzdáleného islandského letiště Keflavík.

Drtivá většina českého úkolového uskupení je složena z příslušníků 21. základny, kteří se plnění úkolu na Islandu v letech 2014 a 2015 nezúčastnili. „Bylo by jednoduší pro samotné nasazení složit uskupení z vojáků, kteří již misi na Islandu absolvovali. Ale to není cesta, kterou jsme se rozhodli jít," uvádí velitel úkolového uskupení podplukovník Jaroslav Tomaňa a dodává: „Umožnění dalším vojákům nasazení v zahraničí přinese získání nových zkušeností při plánování, přípravě a plnění úkolu, které úzce souvisí s rozšířením operačních a bojových schopností."

K ostraze vzdušného prostoru byly doposud letouny gripen vyzbrojeny kanonem a raketami vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder. Historicky poprvé ale budou také české stíhací letouny na zahraniční misi navíc vyzbrojeny raketami vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM středního dosahu.

„Pro tuto variantu výzbroje jsme se rozhodli z důvodu, že získaná praktická zkušenost přinese další nové poznatky, které umožní nastavení všech postupů pro následující období. Kdykoliv v krátkém časovém horizontu bychom měli být připraveni k plnění úkolů s tímto druhem výzbroje v zahraničí," dodává podplukovník Tomaňa. Spojenecké armády běžně používají k plnění úkolů ostrahy vzdušného prostoru tento druh raket.

Úkolové uskupení Armády České republiky ASICIPPN (Airborne Surveillance and Interception to meet Capabilities Iceland´s Peacetime Preparedness) bude na Islandu působit v celkovém počtu 66 osob.

„Jedná se již o páté nasazení českých letounů JAS-39 Gripen v zahraničí k ochraně vzdušného prostorů členských států NATO. V letech 2009 a 2012 chránily české gripeny vzdušný prostor pobaltských zemí, v roce 2014 a 2015 působily na Islandu," připomenul náčelník generálního štábu AČR armádní generál Josef Bečvář a doplnil: „Toto nasazení je nejen dalším z praktických příkladů českého zapojení do společného aliančního úsilí, ale i velmi dobrou příležitostí k rozšíření zkušenostní a schopností příslušníků našeho taktického letectva."

Zdroj: 21. zTL

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR: Vítězným obloukem proběhlo celkem 11 hlídek

Posledních třicetšest hodin bylo pro soutěžící průzkumné hlídky snad ještě nabitějších než předešlé ...

NÁZOR: Nejvyšší čas začít šetřit na stíhačky F-35 Lightning II

V první polovině 21. století jedninou dostupnou západní stíhačkou bude americký F-35 Lightning II. ...

Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ...

Protivzdušná obrana České republiky. Jak dál?

Ministerstvo obrany (MO) v následujících letech nakoupí celou škálu techniky pro pozemní ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • skelet
    22:24 02.10.2016

    a nemají to Su-30 a MIg-31 na Island daleko? Tady toho mnozí naděláte. Naši piloti si procvičí dálkové lety, létání v nehostinném prostředí, lety bez orientačních bodů a kousek od ...Zobrazit celý příspěvek

    a nemají to Su-30 a MIg-31 na Island daleko?
    Tady toho mnozí naděláte. Naši piloti si procvičí dálkové lety, létání v nehostinném prostředí, lety bez orientačních bodů a kousek od pobřeží si můžou zařádit aniž by je prudil nasraný občan.Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    21:00 02.10.2016

    To: KOLT. Viděl jste někdy radiolokační odraz od Su-30 nebo MiG-31 na obrazovce lokátoru?? Nebo jste to "četl někde na netu?" Pokud jste viděl kdesi printscreen obrazovky s ...Zobrazit celý příspěvek

    To: KOLT. Viděl jste někdy radiolokační odraz od Su-30 nebo MiG-31 na obrazovce lokátoru??
    Nebo jste to "četl někde na netu?" Pokud jste viděl kdesi printscreen obrazovky s odrazem od SU-30? Jste si jistý že to byl odraz právě od Su-30 ??? a nezapomněli operátoři třeba zapnout funkci "potlačení pevných cílů" ?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    13:33 02.10.2016

    S těmi šancemi je to otázka. Jak psal Takeda, Gripen má podporu veškerých pozemních zařízení, čili mnohem lepší situační povědomí. A zrovna Mig-31 bych do toho moc netahal, je to ...Zobrazit celý příspěvek

    S těmi šancemi je to otázka. Jak psal Takeda, Gripen má podporu veškerých pozemních zařízení, čili mnohem lepší situační povědomí. A zrovna Mig-31 bych do toho moc netahal, je to specializovaný záchytný stíhač určený pro ničení bombardérům ap. V manévrovém souboji by proti Gripenu, obávám se, neměl moc šancí, čili jeho taktika, krom raket dalekého dosahu, může spočívat jen v taktice udeř a zmiz. Krom toho na radaru svítí jak vánoční stromeček (což ostatně Su-30 dost taky), což je přesný opak Gripenu.Skrýt celý příspěvek

  • psouk do pitle
    13:01 02.10.2016

    flanker.jirka-máš pravdu s těmy migy!O ruských pilotech je známo,že jsou schopni opravovat ty rozvrzané plechovky za letu.Běžně sebou berou pitel nýtů a kladivo a zaklepávájí ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka-máš pravdu s těmy migy!O ruských pilotech je známo,že jsou schopni opravovat ty rozvrzané plechovky za letu.Běžně sebou berou pitel nýtů a kladivo a zaklepávájí upadající plechy!Prozatimním vrcholem bylo,když su25-ke ustřelili talibánci podvozkové kolo a kopilot rychle vystříhal díru do křídla a na přiložených kolečkových bruslích nahradil ztracené kolo a štastno přistáli!Skrýt celý příspěvek

  • psouk do pitle
    12:54 02.10.2016

    gripény jsou též neviditelné!Eště sem ho neviděl!

    gripény jsou též neviditelné!Eště sem ho neviděl!

  • Takeda
    12:43 02.10.2016

    lq323: Tak proti těm migům a sučkám snad stojí celý systém NATINADS. Takže to není čistě jen o parametrech toho kterého letounu. Nechci podceňovat Rusy, ale nechápu, proč máte o ...Zobrazit celý příspěvek

    lq323: Tak proti těm migům a sučkám snad stojí celý systém NATINADS. Takže to není čistě jen o parametrech toho kterého letounu. Nechci podceňovat Rusy, ale nechápu, proč máte o našich pilotech takové špatné mínění. Zase mě napadá, jestli je chápete jako "naše" a jestli "vaše" nejsou spíš ty Migy a Sučka.

    Cejkis: V článku je jasný citát, že to potřebují k tréninku, kdyby chtěli vyslat stíhačky na nějakou misi kde by to bylo potřeba.
    S tou prestiží si myslím, že jste taky trochu vedle. Naše vláda říká, že sice na zbrojení dává málo, ale zlepšuje se to (což je IMHO blbost, ale o to nejde) snaží se to vyvážit tím, že přispívá do misí. Takže ty Gripeny tam posíláme pro posílení téhle vládní pozice.

    No sám bych chtěl, abychom dávali 2% a abychom měli více letadel nejen k air policinguSkrýt celý příspěvek

  • Larry
    11:42 02.10.2016

    ASICIPPN III = workshop pořádaný BAE Systems???

    ASICIPPN III = workshop pořádaný BAE Systems???

  • Iq323
    10:15 02.10.2016

    Gripen mnoho šanci proti su30 nebo snad mig31 nemá musejí se modlit aby žádný problém nebyl

    Gripen mnoho šanci proti su30 nebo snad mig31 nemá musejí se modlit aby žádný problém nebyl

  • cejkis
    17:14 01.10.2016

    Jura99 Váš komentář mne opravdu rozesmál. Myslíte si, že země vydávající již 10 let na obranu pod 1%HDP má v NATO nějakou prestiž ? ----- A taková polemická otázka. Na co ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99

    Váš komentář mne opravdu rozesmál. Myslíte si, že země vydávající již 10 let na obranu pod 1%HDP má v NATO nějakou prestiž ?

    -----
    A taková polemická otázka. Na co je pilotovi při air policingu střela středního dosahu, když nejprve musí stroj identifikovat a pokud by došlo na zbraně, tak musí nejprve provést varovnou střelbu ?

    Spíše zase nějaký Čech vychází vstříc Američanům požadujícím mediální prezentaci proti Rusku.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    15:29 01.10.2016

    cejkis: nepodceňujte význam zahraničního působení českého stíhací letectva pro prestiž státu. V NATO dobře vědí, kdo se snaží a kdo se jen veze.

    cejkis: nepodceňujte význam zahraničního působení českého stíhací letectva pro prestiž státu. V NATO dobře vědí, kdo se snaží a kdo se jen veze.

  • flanker.jirka
    13:53 01.10.2016

    alexa123: stačí dovézt náhradní díl :-D Gripen není Mig, aby se to muselo po "pár" hodinách celé rozebrat a generálkovat

    alexa123: stačí dovézt náhradní díl :-D Gripen není Mig, aby se to muselo po "pár" hodinách celé rozebrat a generálkovat

  • alexa123
    06:47 01.10.2016

    flanker.jirka ... jednou z malá výhod je právě pronajem, ve kterém se saab zavázal udržovatletouny na dohodnutých parametrech, včetně bojeschopnosti. V praxi to vyzerá ako? Ak ...Zobrazit celý příspěvek

    flanker.jirka
    ... jednou z malá výhod je právě pronajem, ve kterém se saab zavázal udržovatletouny na dohodnutých parametrech, včetně bojeschopnosti.

    V praxi to vyzerá ako? Ak je Gripen na väčšej plánovanej oprave, preletí do Švédska a miesto neho priletí do Čiech iný bojaschopný kus t.j. kus za kus?Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    22:55 30.09.2016

    Původní záměr politických nýmandů byl pouze pro potřeby ČR. Pak nějaký poiltický trouba na mezinárodní scéně slíbil pomoci a AČR to zvládla. Od té doby je to standardní ...Zobrazit celý příspěvek

    Původní záměr politických nýmandů byl pouze pro potřeby ČR. Pak nějaký poiltický trouba na mezinárodní scéně slíbil pomoci a AČR to zvládla. Od té doby je to standardní činnost.
    Ovšem ve skutečnosti, to strandardní není a nějaký další politický nýmand bude muset přijít s nákupem dalších 4 ks.Skrýt celý příspěvek

  • s_jirka
    20:37 30.09.2016

    podle wikiny: $ 400,000 for 120C variants, $1,786,000(FY2014) for 120D Doufám, že MO objedná AIM-120D, i kdyby je měli dodat až za 6-8 let. Do té doby to snad s C-éčkama ...Zobrazit celý příspěvek

    podle wikiny:
    $ 400,000 for 120C variants,
    $1,786,000(FY2014) for 120D

    Doufám, že MO objedná AIM-120D, i kdyby je měli dodat až za 6-8 let.
    Do té doby to snad s C-éčkama nějak překlepem :-)

    Australanům AIM-120D dodají, prý potvrdili prodej 4/2016.

    Šmárja, co je na tom Meteoru tak drahé? Je to nevyzkoušená novinka bez bojových referencí...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    20:24 30.09.2016

    alexa 321: 40%???? Možná vas to překvapí, ale ČR má v pronájmu 14 letounů. Jednou z malá výhod je právě pronajem, ve kterém se saab zavázal udržovatletouny na dohodnutých ...Zobrazit celý příspěvek

    alexa 321: 40%???? Možná vas to překvapí, ale ČR má v pronájmu 14 letounů. Jednou z malá výhod je právě pronajem, ve kterém se saab zavázal udržovatletouny na dohodnutých parametrech, včetně bojeschopnosti.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:15 30.09.2016

    A taky nejdražší ;-) Jedna střela za cca 2 M britských liber, oproti tomu je Céčkový AMRAAM láce... Ale líbily by se mi taky, ne že ne.

    A taky nejdražší ;-) Jedna střela za cca 2 M britských liber, oproti tomu je Céčkový AMRAAM láce... Ale líbily by se mi taky, ne že ne.

  • Arccos
    14:24 30.09.2016

    KOLT: Kéž by se nějaké nakoupily! Zatím jsem o tom neslyšel. Mimochodem, letos byla na Gripenech jako vůbec prvních dokončena integrace střel Meteor. Tisková zpráva výslovně ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Kéž by se nějaké nakoupily! Zatím jsem o tom neslyšel.

    Mimochodem, letos byla na Gripenech jako vůbec prvních dokončena integrace střel Meteor. Tisková zpráva výslovně mluvila konkrétně o švédských a českých strojích, které obdržely příslušný upgrade.
    Bohužel to přímo neznamená, že je budeme pořizovat, ale bylo by to vůbec to nejlepší, co je momentálně k dispozici.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    13:10 30.09.2016

    Ježkovivoči, vy zas řešíte hovadiny... děte s tím do zadele. Mě by spíš zajímalo, jak to bude s AMRAAMY. Někde jsem potkal informaci, že se mají kupovat další střely, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Ježkovivoči, vy zas řešíte hovadiny... děte s tím do zadele.

    Mě by spíš zajímalo, jak to bude s AMRAAMY. Někde jsem potkal informaci, že se mají kupovat další střely, ale nepamatuju si, kde to bylo. Kdyby to byla pravda, zajímalo by mne množství a varianta. AIM-120D tuším není uvolněna pro export, ale AIM-120C7 by snad už měla, ne?Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    13:00 30.09.2016

    alexa123 Ano orientaci nad mořem budou opravdu při obraně vzdušného prostoru ČR potřebovat. Přiznám, že tankování ve vzduchu se jim asi hodí, až nebudou moci přistát na jediném ...Zobrazit celý příspěvek

    alexa123
    Ano orientaci nad mořem budou opravdu při obraně vzdušného prostoru ČR potřebovat.
    Přiznám, že tankování ve vzduchu se jim asi hodí, až nebudou moci přistát na jediném funkčním vojenském letišti v ČR. Je otázka jestli budou mít z čeho tankovat.
    Tisícikilometrové přelety možná dělali, některé střelnice byly pouze v SSSR.

    Kolik nábojů dnešní piloti vystřílí za rok? Kolik odpálí raket? A kolik letových hodin nalétají ročně?

    Kolik má AČR letadel, kolik má letišť?
    Opravdu mají minulí piloti těm dnešním co závidět?Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    12:40 30.09.2016

    Crusader: Co by jim tak asi měli závidět? Pokud to tedy nebyla ironie? Robili ČSL piloti 1000-kilometrové prelety nad pre nich neznámym územím a morom? Nerobili. Tankovali ...Zobrazit celý příspěvek

    Crusader:
    Co by jim tak asi měli závidět? Pokud to tedy nebyla ironie?

    Robili ČSL piloti 1000-kilometrové prelety nad pre nich neznámym územím a morom? Nerobili.
    Tankovali počas 1000-kilometrových preletov? Netankovali.
    Lietali nad pre nich" exotickým" územím typu Island ale do istej miery aj Baltické štáty? Nelietali.

    Niekoľkodňové cvičenia Varšavskej zmluvy VS na území VS sa nedajú porovnať s dnešnými dlhodobými pobytmi na území Islandu a Pobaltských štátov.

    Ale k tomu by sa asi mali vyjadriť piloti lietajúci pred 1989 a po 1989Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2