Vojenská vozidla Chorvatska

Foto: Oshkosh M-ATV chorvatské armády. / Igor Tabak
Oshkosh M-ATV chorvatské armády. / Igor Tabak 

Chorvatská armáda představila veřejnosti novou pozemní bojovou techniku. V prvé řadě se jedná o nové kolové obrněné transportéry AMV (Armoured Modular Vehicle) firmy Patria a vozidla kategorie MRAP (Mine-Resistant Ambush-Protected) darovaná ministerstvem obrany Spojených států.

Hlavní údernou sílu chorvatské armády představuje 72 jugoslávských tanků T-84A4 Sniper. Podle „bílé knihy" chorvatského ministerstva obrany si armáda ponechá pouze 48 tanků. Všechny vozidla projdou modernizací.

Dále se pozemní armáda opírá o 128 jugoslávských pásových vozidel M-80A. Původně měla být část vozidel stažena ve prospěch kolových vozidel AMV. Později však Chorvaté rozhodnuti přehodnotili s ohledem na skutečnost, že kolová vozidla neudrží v terénu krok s tanky.

Nejmodernějšími vojenskými vozidly armády je 126 kolových obrněných transportérů AMV. Při nedávném představení na výcvikovém polygonu vedle města Gasinci chorvatská armáda ukázala čtyři varianty – obrněný transportér, zdravotní, logistické a velitelské vozidlo.

Foto: ObrnÄ›ný transportér AMV. / Igor Tabak Chorvatský obrněný transportér AMV. / Igor Tabak 

Zajímavostí je, že Chorvaté vybavují vozidla potřebnými systémy průběžně. Všechny vozidla byla přitom do Chorvatska doručená v polovině roku 2013.

V aktivní službě je pouze 16 vozidel zmíněných čtyř verzí. Do konce roku chorvatská armáda převezme dalších 102 vozidel.

Posledních osm vozidel získá věž s 30mm kanonem. Výběrové řízení na dodavatele věže se připravuje. Osm strojů s bojovou věží, tedy ve verzi „bojové vozidlo pěchoty", vstoupí do služby v roce 2016.

Chorvatsko dostalo také ve dvou darovacích kontraktech z let 2013 až 2014 darem ze Spojených států 212 použitých vozidel kategorie MRAP. V prvé řadě jde o 162 moderních strojů M-ATV pro chorvatské speciální jednotky, policii, podpůrné jednotky a armádu. Všechna M-ATV získá Chorvatsko do konce příštího roku.

Chorvatská armáda získala darem 162 vozidel M-ATV

Dále se jedná o 30 vozidel MaxxPro a 20 vozidel RG33 HAGA. MaxxPro získají jak speciální jednotky, tak běžné jednotky chorvatské armády. Druhý jmenovaný využijí podpůrné jednotky.

Nesmíme také zapomenout na 83 vozidel „Humvee". Většina je nasazená v Afghánistánu, ale dvacet strojů používají Chorvaté doma pro výcvik a také jako vozidla pro předsunuté dělostřelecké návodčí samohybných houfnic PzH 2000.

Evropské výrobce zastupuje 12 vozidel Iveco LMV. Původně chorvatská armáda poptávala 84 strojů. Díky darování velkého počtu vozidel Humvee však z nákupu sešlo.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Švédové nabídli Chorvatům Gripeny

Švédové podle zahraničních serverů nabídli Chorvatům jako náhradu za jejich MiGy-21 své víceúčelové ...

Německé houfnice PzH 2000 pro Chorvatsko

Chorvatsko získá z Německa 12 samohybných houfnic PzH 2000. Dohodu 5. prosince potvrdil svým ...

Současný stav programu JLTV

Americká armáda (U.S. Army) 2. prosince předložila konečnou podobu žádosti o nabídku RFP (Request ...

AMPV: Americká armáda nahrazuje transportéry M113

Americká armáda (U.S. Army) v rámci programu AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) vybrala nástupce ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    22:42 10.11.2015

    honzasenkyr:
    Jasně, ušetříš peníze za samotný nákup vozidla, ale transport do ČR není zrovna levný (není to tričko nebo ipod). Pokud ty ojetá vozidla chceš používat, musíš je prohnat generálkou, pak pokud mají plnit funkci velitelského vozidla, musíš vyndat elektroniku a prakticky všechno a osadit korpus úplně novou - což je fest drahé. Taky zjistíš že americký podvozek je něco jiného než Tatra (potřebuješ náhradní díly, lidi co dokáží stroj opravovat atd.). Ono se to začne kupit a ve výsledku zjistíš že máš nové vybavení v oježdeném vozidle.
    Tohle není dobrá cesta. Pokud chorvati chtějí ty vozidla nechat tak jak jsou a vymyslí jim využití, s tím že pokud dojde k vážné poruše, je jednoduše odepíší tak je to v pořádku - to klidně mohli udělat i v AČR, ale asi tento typ vozidla nepotřebujeme (Rovery, Iveca a Tatry asi stačí). Ale pro nás, jako náhrada za Titus je to zbytečné (velikost nemusí řešit) a ve výsledku nic neušetříš.

  • skelet
    22:03 10.11.2015

    Titus má sloužit co by velitelské vozidlo. Pro SOF chtějí něco od Supacat.
    Maxxpro je oproti Titusu malý, a naši vojáci s ním mají zkušenosti z Afghánu. I to může být důvod, proč jej nechtějí.. údajně je dost vratký.

  • honzasenkyr
    21:37 10.11.2015

    Ano je to pěkná nová kára, ale mě na to nejvíc zaráží ty vyhozené peníze, oproti MRAPům "zadarmo" (navíc otestovaným v boji). Ušetřit hodně miliard by bylo přeci fajn a mohlo by se to investovat do další potřebné techniky. Soukromník by prostě takhle nehospodařil (viz Pandury ap.). Zajímalo by mě proč je Oskosh nepoužitelný - malá kapacita? Je to přeci auto stvořený pro SOF. Co bude naše SOF asi poptávat? Díky za odpo

  • Rase
    18:33 10.11.2015

    Pokud zůstane jen u Tituse (co se týče MRAP pro AČR), tak bych neviděl problém. Titus je hlavně nové vozidlo, což je velké plus do budoucna (jak se říká: "nejsme tak bohatí aby sme kupovali levné věci"). Minimálně co se týče technického zázemí, náhradních dílů, servisu atd. Navíc je sexy :D
    ps. Oskosh je pěkné vozidlo, ale pro AČR nemá smysl

  • honzasenkyr
    16:27 10.11.2015

    Je to půl roku a AČR poptává zrychleně MRAPy a auta pro SOF. Místo Tituse/Vegy mohla mít AČR MaxxPro/RG33 HAGA a pro SOF Oskosh. Mohlo se přeci ušetřit několik miliard. Přijde mi to zase jen jako hra jak nakupovat od místních výrobců a zprostředkovatelů. Mohl by mi prosím někdo vysvětlit, v čem tato auta jsou pro nás nevhodná nebo jaký byl důvod GŠ?

  • Hubňa
    21:04 28.03.2015

    Je třeba chápat, že darováním se nezíská jen vozidlo, ale celý složitý zbraňový systém. Ano, nákupní cena by sice byla nula, ale s připočtením dalších nezbytných nákladů včetně dopravy z Afghánistánu se nám to už zřejmě nevyplatí. Chorvatům asi ano, ale to hlavně díky vysokému počtu vozidel

  • peterLuk
    00:12 28.03.2015

    Jura99, mne to príde, že je to u nás skôr naopak - vláda dostane ponuku a potom hľadá úlohy ktoré by dané vozidlo mohlo splniť (viz. BlackHawk)...

  • Jura99
    18:22 27.03.2015

    Tak s díly by nemusel být problém, při takové počtu darovaných strojů lze třeba polovinu z nich nechat pro kanibalizaci dílů. Spotřební díly, jako filtry apod. musí jít koupit. Ale teď už je to stejně jedno. Vojáci neuvažují v ekonomických souvislostech, oni si dají požadavek a ten se jim buď splní nebo ne. Obráceným postupem to v armádě moc nefunguje, že nabízí se zbraň, vymyslete k čemu by mohla sloužit.

  • leviathan
    17:58 27.03.2015

    ak Chorvati prebrali 162 Oshkoshov, tak asi maju aj nejaku predatvu o nahradnych dieloch. snad taki sprosti nie su, nie?

    Jedno Iveco LMV stoji od 600 000 do 1,5 mil Eur podla vybavy. To je proti cene za prepravu - odhadujem cca 100 000 Eur - hodne velky rozdiel.

    Dalej RG33 haga je bez problemov pouzitelny stroj aj v nasich podmienkach. Ako velitelske, medicinske, spojarske, zenijne vozidlo. OSSR pouzivaju Tatrapany , co su podobne veleke hovada a stoja ciez statisice Eur.

  • J. Alcatraz
    12:28 27.03.2015

    Souhlasím se stirling... ale Operational range obou vozidel je cca 500km ... takže to s tou spotřebou nebude tak hrozné když ohlédneme na váhu Iveco má cca 6,5t a M-ATV 12,5t. Každopádně si myslím že země jako ČR,SK,HU, ..... by pro ně našli využití(nemusí to být jen M-ATV). Když je to "zadarmo".

    Každopádně kdyby se koupily měli by se vojáci čím prohánět ve Vrběticích.

  • stirling
    11:15 27.03.2015

    Použitelné jsou podle mě normálně, ta balistická ochrana bude podobná jako u iveco + tam máš bonus, že je to odolnější proti minám a náložím. Když na střechu dáš stejnou stanici tak máš možná lepší vozidlo, ale určitě rozhodla ta logistická náročnost - cena náhradních dílů a spotřeba.

  • Kozlus
    10:30 27.03.2015

    Pro nas ty MRAPy fakt nemaji zadnej vyznam a naroky na dopravu a servisni zazemi to posouvaji nekam do totalniho nesmyslu. V normalnim boji je to skoro nepouzitelny.

  • Deutschmann
    08:32 27.03.2015

    Armáda USA nabízela MRAPy z Afgánistánu i ČR. Ale pokud vím tak si žádné zadarmo nedovezeme.
    Prý kvůli tomu že bychom je nevyužili a byly problémy se servisem.

  • Jura99
    05:57 27.03.2015

    V tisku byla informace, že USA budou MRAPy z Afghánistánu či Iráku likvidovat, že se jim nevyplatí přeprava zpět do USA. Že by mj. proto ten dar HR?

  • Blake
    23:14 26.03.2015

    Nemyslim si ani, ze to je realny dovod, preco nakupili prave ojazdene americke MRAPy, ale okamzite ma napadlo toto:
    http://mw2.google.com/mw-panor...

  • semtam
    20:43 26.03.2015

    Michaall

    V Afghánistánu má US army stovky již nepotřebných MRAP. Tato vozidla vznikla hlavně kvůli Afghánistánu, ale jinak mají velmi omezené použití, proto jsou pro USA nepotřebné.
    USA je rozhodlo darovat svým spojencům, s tím, že odvoz si budou hradit sami. Chorvatsko z nějakého důvodu pořídilo z této nabídky jimi požadovaný počet.

  • Michaall
    19:54 26.03.2015

    Dobrý den, zajímalo by mě proč zrovna Chorvatsko dostalo tolik vozidel M-ATV? Děkuji za odpověď

  • hvizdy
    19:49 26.03.2015

    Slovenkej armade USA nemozu darovat aspon polovicu toho co darovali Chorvatom?