Rusko modernizuje letadlovou loď Admiral Kuzněcov

Admiral Kuzněcov pluje kolem norských břehů směrem k Sýrii; větší foto / Norské ozbrojené síly 

Ruský těžký letadlový křižník Admiral Kuzněcov v lednu ukončil operace ve Středozemním moři a vrací se do Ruska, kde projde rozsáhlou modernizací. Zároveň s tím se opět objevují hlasy pro stavbu nové ruské letadlové lodě.

Nový pohon i letouny MiG-29K/KUBR

První rozsáhlá modernizace od roku 1998 se uskuteční v loděnicích Zvjozdočka ve městě Severodvinsk, které jsou součástí státního koncernu Spojená loďařská korporace. To vše pod dohledem konstrukční kanceláře Něvskoje, která navrhovala všechny lodě ruského námořnictva. O větší modernizaci se vážně hovoří od roku 2010, ale vždy došlo jen na povrchní úpravy a opravy.

Práce začnou v červnu tohoto roku. Odhadované náklady se pohybují kolem 20 miliard rublů (356 milionů dolarů), ale zdroje ruských novin Izvestija hovoří až o trojnásobné částce. Celý proces má dle ruské admirality trvat dva a půl roku.  Životnost jediné ruské letadlové lodi se prodlouží o 25 let.

Hlavním aspektem modernizace bude vylepšení pohonu. I když Admiral Kuzněcov nebude vybaven jaderným reaktorem, čtyři z jeho osmi kotlů podstoupí opravy a další čtyři budou zcela nahrazeny novými.

Další změny se dotknou letové paluby, která dostane zcela nový povrch a záchytné systémy. Právě problémy se záchytným systémem, ať přímo nebo nepřímo, byly důvodem ztráty letadel MiG-29K a Su-33.

S instalací parního katapultu se kvůli náročné a drahé údržbě nepočítá. Plavidlo se také dočká významného vylepšení řídících a elektronických systémů (navigace, komunikace, elektronický boj, systémy kontroly boje).

Změny nastanou také v palubní letce. Stávající Su-33 určené k vybojování vzdušné nadvlády budou nahrazeny víceúčelovými stroji MiG-29 K /KUBR, které jsou menší a lehčí než Suchoje, takže jich loď pojme více (až 24).

Vzhledem k tomu, že Admiral Kuzněcov byl vyvíjen (a provozován) primárně jako plovoucí protiletecká platforma s integrovanými protilodními schopnostmi, plánované změny z něj učiní univerzálnější plavidlo více se podobající letadlovým lodím ostatních států.

Otázkou zůstává, zda ve výzbroji Kuzněcova zůstane 12 protilodních střel P-700 Granit, jejichž odstranění se v minulosti plánovalo. Zatímco některé zdroje uvádějí, že odstraněny byly, jiné tvrdí, že jsou stále součástí výzbroje.

Ruský loďařský průmysl

I když mohou Rusové při modernizaci zúročit své zkušenosti ze Sýrie nebo z přestavby letadlové lodě třídy Kijev na INS Vikramaditya pro indické námořnictvo, celý projekt má nemalá úskalí.

Jedním z nich je stav současného ruského loďařského průmysl, který je dlouhodobě zmítán problémy v podobě nedostatku kvalifikovaných pracovníků a výrobních technologií.

Stejně tak je nutné počítat se zmenšujícím se ruským vojenským rozpočtem, ve kterém ruské námořnictvo (vyjma jaderných ponorek) nebylo nikdy příliš prioritizováno.

V kombinaci s aktuálními ruskými vojenskými potřebami, mezi které letadlová loď nepatří, je zcela reálné, že se modernizace opět odloží, protáhne, nebo dojde jen k dílčím úpravám lodě.

Nová letadlová loď

Periodicky se v ruské politické, vojenské i odborné sféře objevují názory, že Rusko potřebuje více letadlových lodí.

Mezi nejaktivnější propagátory patří Krylovovův vědeckovýzkumný ústav, ze kterého pochází návrh Projektu 23000E Štorm. Za tímto označením se skrývá 330 m dlouhá letadlová loď s jaderným pohonem, s výtlakem kolem 100 tisíc tun a dosahující rychlosti až 30 uzlů (55 km/h). Tyto charakteristiky téměř kopírují vlastnosti nejnovější americké letadlové lodě USS Gerald R. Ford.

Hlavní problém je, že ruské ministerstvo obrany o návrh lodi z finančních důvodů nejeví zájem a další potenciální zájemce, Indie, dává přednost stavbě vlastního plavidla (částečně kvůli špatné zkušenosti s ruským dodáním INS Vikramaditya).

Zdroj: Jane´s, War is Boring

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský Kuzněcov vs. americké útočné skupiny CSG

Ruské námořnictvo provozuje jedinou letadlovou loď, resp. letadlový křižník Admiral Kuzněcov. V ...

Ruské hypersonické střely Zirkon proti americkým lodím

Ruské námořnictvo pracuje na hypersonických střelách Zirkon. Podle Konstantina Sivkova, ruského ...

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního moře letadlovou loď Admirál Kuzněcov a sedm ...

Havaroval ruský Su-33 z letadlové lodi Admirál Kuzněcov

Při přistávání na ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov havaroval stíhací letoun Su-33. Jde již o ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • marfolodej
    15:33 11.04.2017

    tak ještě jinej pohled na new CV...ono není podstatný, kolik jich postaví...ale zda ji vůbec postaví...podle ěm ji postavit musí, jinak technologicky ztratí krok a to určitě nechtějí...to máte jako s PAK FA, nemyslím si, že by ro Rusa bylo důležitý je zavést do výzbroje ve velkých počtech, jen pár set, udržect technologii, rozvíjet a STOP.

    A nedělejte z Rusů neschopy, vzpomeňte na program RAH-66, Crusader, Zumwalt, ponorky SeaWolf ... vleký voči...a prd z toho.

    Takže ti dva borečci USA a RF si nemaj co vyčítat, ani závidět, ani co pomlouvat :D

  • Lukyi
    11:10 09.04.2017

    Píšou že Migy nahradí suchoje ....co se Su33 bude dál ?
    Nepříjdou mi ,že by to byla letadla na odpis :O

  • fenri
    01:59 08.04.2017

    Stanik: nejsme ve sporu. Jen neni pravda, ze nemaji kde postavit 300m trup

  • stanik84
    22:43 07.04.2017

    fenri : já se s tebou hádat určitě nebudu. Zas tak do hloubky jsem to nezjišťoval.
    Ale vážně nechápu, k čemu by jim ty lodě byly. Jejich stát je přes půl světa a podle mě je mnohem jednodušší a levnější postavit x letišť v příhraničí. Myslím si,že nemají žádné velké geopolitické zájmy. A nevím, kam by ty lodě posílali.

  • daxik
    16:37 07.04.2017

    Bavíme sa o krajine s HDP Talianska, ktorá už teraz dáva na armádu enormné 4 percentá HDP ročne. Kuznecov je skapínajúci dinosaurus (plánované peniaze tam by mali dať radšej niekde inde do hladinového loďstva) a nový aircraft carrier je scifi. Na to je to prirdrahý projekt.

  • fenri
    14:34 07.04.2017

    stanik:
    "Jenže mají docela problém v tom, že je nemají kde stavět.oni byli s Ukrajinou v obranném průmyslu docela spjatý. Lodě, nákladní letadla, motory... "
    -tak docela to není pravda. Pokud by jim stačila letadlovka do 100 000t výtlaku a 350m délky, mohou jí stavět třeba tady:
    http://www.bz.ru/en/about/...
    V Kerči a Kronštadtu údajně do 150 000 tun výtlaku (k tomu jsem skeptický z pohledu na snímky) a dokončuje se Bolšoj Kamen (Zvezda), s kapacitou trupů do 350 000t. Ten má být hotov 2018 a podle snímků satelitních i in situ to asi stihnou, minimálně doky a haly stojí.
    Takže na tuty dvě, až čtyři lokality, kde mají doky na stavbu velkých trupů. Jak jsou na tom navazující technologie nevím.

  • armataratata
    11:58 07.04.2017

    Rychlá zpráva:

    40 až 60 představitelů americké armády dnes v noci odletělo do Sýrie na oficiální návštěvu syrsko-ruské základny. Ruská strana byla o návštěvě předem informována, takže se stihla ukrýt. Kreml je k tématu návštěvy tradičně zdrženlivý. Místní zpravodaj z Moskvy pouze uvedl, že podle očitých svědků do Kremlu brzo ráno podle středoevropského času vysokou rychlostí vjela kolona vozů Lada Niva s nákladem čístých spodků a dva Zily s Aspirinem.

    PS: nemohl jsem si pomoci :-) klidně to smažte, není tu vlákno kam by se to víc hodilo, protože Kuzněcov alespoň u té Sýrie byl a třeba se zase vrátí

  • stanik84
    10:09 07.04.2017

    Jenže mají docela problém v tom, že je nemají kde stavět.oni byli s Ukrajinou v obranném průmyslu docela spjatý. Lodě, nákladní letadla, motory...

    Podle mě není v jejich silách teď nějaký letadlový lodě postavit. A jak tu někdo psal, tak teď mají asi jiný priority. Co jsem nedávno koukal na dokument o ponorkách, tak jich vyřadili nějakých 88 (s jaderným pohonem) - po pádu SSSR a nemyslím si, že se něco nejbližších letech změní. Prostě na to nemají finance. Jedine,že by ropa byla zase za 100USD, ale to taky neklapne.

  • madrabbit
    08:51 07.04.2017

    Jjj Uljanovsk byl slušný projekt. Ale u Ruska berte, že mají trochu jiné rozložení sil. Oni potřebují námořnictvo na Severu, Baltu, Černém moři a Pacifiku, takže i 3 LL jsou pro ně málo, protože v provozu budou i v nejlepším případě dvě (minimálně jedna v údržbě). USA mají v provozu 10 LL a je jim to málo, chtěli by 12 ve službě. Takže považovat Rusko za velmoc v povrchových silách je hodně optimistické a musí je to strašně žrát :-D

  • stanik84
    00:38 07.04.2017

    Wenet01 : s tím souhlasím. Ta loď ve Středomoří byla jen demonstrace síly, zadnej užitek to vesměs nemělo. Spíš si tam Rusové uřízli trochu ostudu, s téma dvěma letadlama, co skončily ve vodě.

    Oni těch lodi postavili celkem dost, něco sesrotovali, zbytek prodali a Kuznecova si nechali.

    https://cs.m.wikipedia.org/wik...

    Ta poslední třída už byla celkem zajímavá. Navíc ta loď byla napůl hotová.

  • Jakub2
    21:46 06.04.2017

    Raziel87:
    1/ Svoje dojmy si strčte za klobouk, já o ně mám ještě menší zájem než Vy o ty mé.
    2/ Diskuse na palba.cz nesleduji, tamní diskutéry neznám a jejich názory mne nezajímají. Co se týče mého vkusu, já raději Jane's + Aviation Week.
    3/ Tykejte někomu jinému, krávy jsme spolu nepásli.
    4/ S konverzací s Vámi jsem skončil, protože nechci přidělávat panu Grohmannovi práci s mazáním postů. S hulváty je diskuse ztráta času.

  • Wenet01
    21:16 06.04.2017

    Rusko, stejně jako jiné země s jedinou letadlovou lodí, je patrně nebude používat k ničemu jinému než je občasná demonstrace síly...vše co Rusy zajímá mají dosažitelné jiným způsobem, takže modernizace jediné lodi stačí, nový typ letadla je nesmysl (nestřetnou se s ničím co by před tím nesundalo jejich armádní letectvo)...letadlovky potřebují jen USA, a kvůli Africké expanzi v budoucnu nutně i Čína...pro Rusy je to drahá zbytečnost, na kterou neměli ani za SSSR, natož nyní

  • Sokrates
    20:27 06.04.2017

    Jakub2:
    1. Neviem, ako si prišiel na nasledovnú tézu: "SU-33 vozí jen protiletadlové rakety, MiGy budou vozit i bomby, které jsou nepoměrně větší a je třeba je někde skladovat s odpovídajícím zabezpečením."
    Nevadí, nemusím všetko vedieť. Každopádne, počas operácie v Sýrii si mal správy plné fotiek a videí, kde Su-33 štartovali vyzbrojené bombami FAB-500-M54
    http://bmpd.livejournal.com/22...

    2. Čo sa MiGu-29K týka, tak ten bol od začiatku konštruovaný ako lietadlo pre operovanie z lietadlových lodí. S MiG-29 má už len málo spoločné. A keď už Ti tak vadí, že je jeho derivátom, ako je možné, že Ti neprekáža platforma, z ktorej vyšiel F/A-18? Veď aj Hornet je len navalizovaná verzia YF-17, ktorá mala byť určená pre US Air Force.

    3. Vývoj novej palubnej stíhačky je z ekonomických dôvodov dosť nepravdepodobný, tak ako už uviedol halladin. Skôr sa budú Rusi snažiť udržať Su-33 spolu s MiG-29K čo najdlhšie v službe. Možno Ti koncom minulého roka unikla správa o tom, že sa obnovuje výroba motorov pre Su-33. Takže to vyzerá, že tak skoro do dôchodku nepôjdu.
    https://ria.ru/defense_safety/...

  • logik
    19:53 06.04.2017

    halladin:
    1) tady píšou něco jiného - 230km/hod
    http://www.aviamarket.org/russ...
    235 km/h
    http://www.globalsecurity.org/...
    pochybuju, že námořní verze ji bude mít vyšší

    2) i kdyby to bylo těch 250, tak
    Kinetická energie přistávající SU-33 (mv^2):
    18.4*0,240^2 = 1,06 GJ

    Kinetická energie přistávajícího Mig-29 při 250km/h:
    11*0,250^2 = 0,69 GJ

  • halladin
    17:55 06.04.2017

    Re : SU-33 je velké a těžké letadlo, tj. pro přistání má tvrdé hmotnostní limity (nemůže přistávat s výzbrojí, musí ji odhazovat), k tomu vysoký rychlostní limit 240 km/h a malou letovou palubu


    Mig 29 má limit ještě o 10km/hodinu vyšší... :-) 250 km/hod.
    A jistě že má SU-33 na Kuzněcovovi omezení - to je ovšem důvod postavit něco o dost většího než Kuzněcov - s katapulty
    A su-35 neunese 12, ale jen 8 tun :-)

  • alter01
    16:42 06.04.2017

    Americká LL G. Ford má palubu z kevlaru hrubého 50 cm ? Ak by rusi chceli stavať novú LL podobnej triedy budú mať k dispozícii v Rusku cca 160000 m2 kus 50 cm hrubý kevlaru ? A tak by sa dalo ísť od prípadu k prípadu , nakoniec z toho bude podobný paskvil ako Kuznecov , ktorý ke´D pláva v Biskajom zálive tak v Londýne vedia kde sa presne nachádza , podľa dymového ocasu.

  • raziel87
    15:51 06.04.2017

    Jakube, Jakube.....špatně si pamatuješ, co k tomu napsal Starlight před časem zde na AN a asi vůbec neznáš diskuzi ke Kuznetsovu na Palba.cz. To co tady přetřásáš se řešilo už na spoustě a spoustě stran, tady i na mnoha jiných forech - máš pravdu jen částečně a přijde mi, že cíleně upravuješ výroky jiných, aby ti z textu vyšlo to, co chceš ty - to je nesportovní :-)

  • Jakub2
    15:27 06.04.2017

    Halladin: Rusko v horizontu dalších 20 let nepostaví další LL, protože ruské ministerstvo má následující priority:
    1. armáda
    2. strategické síly
    3. letectvo
    .
    .
    55. námořnictvo.

  • Jakub2
    15:22 06.04.2017

    Halladin: Je úplně k hovnu mít na palubě SU-35, které naloží 12 tun výzbroje, když je nedostanete z lodi (krátká vzletová paluba, skokanský můstek, absence katapultu). To potom není LL, ale muzeum.

    A to není všechno - SU-33 je velké a těžké letadlo, tj. pro přistání má tvrdé hmotnostní limity (nemůže přistávat s výzbrojí, musí ji odhazovat), k tomu vysoký rychlostní limit 240 km/h a malou letovou palubu (limit pro přistání je odchylka max 4,2 metru od středové osy). A SU-35 je ještě o tunu těžší, o metr delší a má o půl metru větší rozpětí (podpalubní hangáry nejsou nafukovací) = provozovat ho na "velkém" Kuzněcovovi bude stejně těžké jako dnes provozovat SU-33.

    Ad specializovaný námořní letoun - nemyslím úplně novou konstrukci, ale od začátku specializovanou verzi v projektu nového stíhače (byť i to má svoje úskalí viz F-35C), možná odlehčenou zmenšenou verzi Suchoje T-50.

  • halladin
    15:16 06.04.2017

    RiMr71

    za co - to už je obsaženo v tom kdy a kolik.

    Spekuluje se o 4-6, může se jednat z ekonomických důvodů třeba jen o dvě.

  • RiMr71
    15:10 06.04.2017

    "Rusové postaví větší LL- otázka je jen kdy a kolik."

    Dovolím si to doplnit o tu hlavní podotázku:
    Rusové postaví větší LL- otázka je jen kdy, kolik a za co.

  • Marthy
    15:03 06.04.2017

    Pokud má být Rusko námořní velmoc,tak co se týká hladinových sil musí mít tak 3 slušné letadlové lodě.Otázka je kdy a jestli vůbec budou schopni je vyrobit.
    Jinak na obranu svého pobřeží jim celkem vystačí letectvo,pobřežní raketové baterie a menší,rychlé lodě (raketové korvety,fregaty).

  • halladin
    14:55 06.04.2017

    Při počte letadel pro letadlové lodě, které bude Rusko potřebovat je vyvíjení komplet nového specializovaného typu ekonomický nesmysl.
    Samotné Migy-29K nemají nosnost a dolet Súček
    Rusko vždy bude používat varianty pozemních letadel..
    Samotný Kuzněcov dlouhgo nevydží,a stavět nové kusy tohohle typu je absolutní nesmysl.
    Rusové postaví větší LL- otázka je jen kdy a kolik.

  • halladin
    14:55 06.04.2017

    Při počte letadel pro letadlové lodě, které bude Rusko potřebovat je vyvíjení komplet nového specializovaného typu ekonomický nesmysl.
    Samotné Migy-29K nemají nosnost a dolet Súček
    Rusko vždy bude používat varianty pozemních letadel..
    Samotný Kuzněcov dlouhgo nevydží,a stavět nové kusy tohohle typu je absolutní nesmysl.
    Rusové postaví větší LL- otázka je jen kdy a kolik.

  • Jakub2
    14:48 06.04.2017

    Můj názor je jednoduchý - za méně peněz může RF mít víc muziky když nebude trvat na některých "specialitách" z dob SSSR - všechny SU-33 vyřadit, nechat si MiG-29K (ale nebrat to jako trvalé řešení, ale rovnou vyvíjet specializovaný letoun), vykašlat se na megalomanské projekty (Štorm, Liděr atp.), soustředit se na stavbu větších fregat a ponorek, dále koncentrovat loďařský průmysl, soustředit se na jeho stabilitu a stabilně financovat alespoň dalších 10 let.

    Bohužel celá věc má i politické a propagandistické stránky, takže v RF flotě zůstanou bílí sloni, kteří žerou obrovské peníze (raketové křižníky, letadlová loď) a převážnou část služby stojí v přístavu. Pro ruské vidění sebe sama jsou potřeba velké symboly.

  • Jakub2
    14:34 06.04.2017

    Halladin: SU-33 budou vyřazeny v každém případě - jsou to olétaná unavená letadla vyrobená před 20 a více lety - vyrobili jich asi 35 a pocházejí odvozením z SU-27, která se dnes už nevyrábí = nejsou náhradní díly (díly používané na novějších derivátech dvacetsedmiček nemusí být zpětně kompatibilní na SU-33).

    K té výzbroji protilodními střelami - SU-33 už dnes nenaloží na Kuzněcovovi plnou sestavu PLŘS aniž by se to nemuselo redukovat snížením objemu paliva v nádržích. Kh-31 váží 600 kg, je to pěkný cvalík, pro představu R-73 má cca 100 kg, R-77 potom 200 kg. Hmotnostní limity pro starty na skokanském můstku jsou pevně dané, takže teoreticky SU-33 sice může nosit a odpalovat Kh-31, ale kerosin mu bude muset někdo dotankovat poté, co s nákladem Kh-31 vzlétne. Při 12 kusech SU-33 na palubě to znamená, že vyletí 4 Suchoje a další 4 jim budou muset dotankovávat palivo. To je panečku úderná síla nedosahující ani účinku salvy 8 kusů P-800 Oniks z paluby Admirála Gorškova ...ale je na to potřeba LL s 45 000 tunami a 1700 lidmi na palubě. SU-33 je v protilodním boji stejně efektivní jako kulhavá chromá kobyla.

  • raziel87
    14:34 06.04.2017

    tak teď už ti Jakube vůbec nerozumim. V žádném případě by mě nenapadlo stavět sovětské/ruské zkušenosti s provozem LL nad zkušenosti z provozu u USN, Royal Navy a v podstatě vzato i French Navy, ale na druhou stranu bych ti doporučil (a nemyslím to nijak jízlivě, útočně) přečíst si o Sovětském programu víc, než pár zvratků z wiki....domnívám se, že by si ve svých slovech nebyl zdaleka tak kategorický

  • halladin
    14:32 06.04.2017

    fregaty projektu 11356 A. Grigorovič jsou funkční 3, další tři budou bez turbín odprodány Indii, která možná dokoupí i ty tři postavené.
    Indii Ukrajina ty turbíny prodá.
    Ostatně ten typ je variantou typu již dříve Indii dodaného.

  • halladin
    14:20 06.04.2017

    Jakub2

    specifické typy nejsou ani F 35, vyrábějí se ve třech variantách

  • Jakub2
    14:14 06.04.2017

    Raziel87 + Nesher: ano, jde o odlišný primární účel konstrukce MiGu 29 (frontový stíhač působící na malé vzdálenosti z hůře vybavených základen poblíž fronty). Co je dnes MiG-29K za letadlo? "Frontový" už není (ve vodě nejsou fronty, tam operují taktické svazy), "stíhač" nosí protizemní výzbroj, mise už nejsou krátké a údržba moderní elektroniky vyžaduje dobré provozní zázemí.

    Korablennyj je z velké nouze velká ctnost - Sůčka jsou moc velká, je jich málo, jsou drahá a výrobce nestíhá vyrábět. V té podobě, kterou Korablennyj má mít, bude horší než Hornety verzí C/D, což je vybavení staré 25 let (dnes morálně zastaralé).

    Na LL prostě patří specificky navržené stroje, ad hoc úpravy nikdy nebudou efektivní.

  • halladin
    14:11 06.04.2017

    2 Jakub2

    Su-33 nenese jen Pl rakety, od počátku je schopno nosit i rakety protilodní a protiradiolokační.
    Loni dostala část Su-33 zařízení SVP-24, což jim umožňuje protizemní tzv. "Přesné bombardování hloupými bombami."

    Uvádí se ,že touto modernizací prošlo 10 kusů Su-33 ( angická wiki o Su-33)

    Zajímavé je také to, že novými Migy-29 nebyl vybavován dosavadní pluk námořního letectva, ale byl zřízen nový pluk..

    To by mohlo znamenat , že na LL zůstanou oba typy letadel, a Su -33 bude postupně nahrazen námořní variantou Su-35.
    Byla by dělba práce - súčka pro útoky na delší vzdálenosti, migy pro protivzdušnou obranu eskadry na blízko.

  • Nesher
    13:08 06.04.2017

    Jakub
    To sice ne, ale přesto ho ve verzi K (Korabelnyj) nabízejí a používají. Mimochodem verze K má zesílen podvozek i další části, křídlo je skládací a má úpravu proti mořskému prostředí.
    Jinak souhlas, Mig 29 nebyl primárně konstruován jako námořní letadlo pro LL. já chtěl říci, že Rusům v této oblasti chybí know-how prakticky všude.

  • raziel87
    13:01 06.04.2017

    a co má jako znamenat Su-31? vždyť je to vrtulový akrobat (jednomístný derivát dvojmístného Su-29)

  • raziel87
    13:00 06.04.2017

    2 Jakub2

    použil si dost nešťastný výrok, i když chápu, jak svojí myšlenku v jádru myslíš - že tyto stroje nebyly primárně určeny pro použití z paluby letadlové lodi. No jo, v tom máš částečně pravdu, ale....přijde mi nefér přehlédnout demonstrátor KVP (modifikace 9.12), Káčko (9.31 a pokročilá 9.41), KUB (9.47), KR (9.41R), KUBR (9.47R).
    Sám víš, že je toho dost - o rodině Suchojů ani nemá smysl se rozepisovat, tam proběhlo vývojových prací ještě mnohem víc - takže za mě, moc s tebou nesouhlasím

  • Jakub2
    12:21 06.04.2017

    Nesher: MiG-29 nikdy nebyl konstruován jako námořní stíhač. SU-27/31/33/35 je zase moc velká kráva pro službu na LL.

  • Jakub2
    12:16 06.04.2017

    Granity mít v budoucnu nebude (podle mne). Je pro to celá řada důvodů, ale nejvážnější jsou ty, že

    1/ celá raketová baterie zabírá moc prostoru v trupu (zákonitě se potom šetří jinde, třeba na rozměrech podpalubních hangárů),

    2/ ve flotile jsou už menší lodě (fregaty projektu 22350 A. Gorškov, fregaty projektu 11356 A. Grigorovič - tedy jestli do nich seženou nové turbíny když jim Ukrajina přestala dodávat), které disponují stejnými nebo i lepšími alternativami (Gorškov má P-800 Oniks, jiné fregaty potom Kalibr NK),

    3/ když už vezete protilodní rakety, tak k tomu musíte vézt i naváděcí systém, což je další mrtvá váha, která zabírá místo i na ostrově, které zákonitě chybí pro jiné systémy,

    4/ SU-33 vozí jen protiletadlové rakety, MiGy budou vozit i bomby, které jsou nepoměrně větší a je třeba je někde skladovat s odpovídajícím zabezpečením. Víc MiGů taky znamená vyšší spotřebu paliva a tedy potřebu větších nádrží na nosiči.


    Nečekám od té modernizace žádné zázraky, přeci jen je ta loď stará a poměrně malá (v poměru k tomu jaké jsou požadavky a ni kladené). Na novou LL mohou ruští námořníci na docela dlouho zapomenout. Projekt Štorm je jen mizerná propaganda určená pro domácí nacionalisty = kdyby se ji totiž rozhodli stavět, tak zruinují domácí loďařský průmysl.

  • Nesher
    12:00 06.04.2017

    Jura99
    Oni toho Rusové nemají více, např. i letadla pro LL. Včera vyšlo nové L+K kde byla reportáž z Aero India, na této akci Indové jasně deklarovali, že nehodlají pokračovat v nákupu Mig 29K (místo toho poptávají pro nové LL západní letadla F/A 18 SH nebo Rafale M), s Migem jsou nespokojení kvůli drahé a komplikované údržbě, velké poruchovosti a nízké únosnosti a doletu.

  • Jura99
    10:04 06.04.2017

    Rusko hlavně nemá loděnici, kde by tak velký trup postavila, jediná byla v Nikolajevu na Ukrajině, kde se stavěl i Kuzněcov. Jedině, že by trup nechali postavit třeba v té Indii, odtáhli si jej do Ruska a tam vystrojili.